معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی دارای چه شرایطی است؟

معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی چه شرایطی دارد؟

معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی شامل چه بیماری هایی است؟

معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی یکی از زیر مجموعه های معافیت پزشکی میباشد.

سازمان وظیفه کشور سعی دارد افرادی را که دارای مشکلات سلامتی هستند از رفتن به خدمت معاف کند تا در حین خدمت دچار مشکل و آسیب نشوند. زیرا دوره سربازی با فعالیت های سختی همراه است که میتواند برای افراد بیمار مشکل ساز شود. بیماری های غدد مترشحه یکی از بیماری هایی است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. مشمولانی که به این بیماری ها مبتلا هستند باید برای دریافت معافیت نظام وظیفه اقدام کنند. زیرا اگر بیماری خود را در زمان اعزام به خدمت اعلام نکنند، سازمان وظیفه هیچ مسئولیتی در قبال مشکلات احتمالی نخواهد داشت. لذا آگاهی از تمام قوانین و تبصره های مربوط به معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلیموضوعی است که مشمولان باید آن را جدی بگیرند. مشمولان ممکن است با ابهامات زیادی در این خصوص مواجه باشند.

معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی

معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی یکی از معافیت های است که سازمان وظیفه برای مشمولان بیمار عنوان کرده است. معافیت های پزشکی گروهی از معافیت ها هستند که به واسطه ی آن سالانه تعداد زیادی از مشمولان و سربازان از خدمت سربازی معاف میشوند. مشخص شدن مشمولان معافیت های پزشکی اهمیت زیادی دارد چرا که برخورداری از سلامات کامل بدنی و روانی برای پشت سر گذاشتن دوره ی سخت سربازی الزامی است. افرادی که از اختلالات و مشکلات سلامتی رنج میبرند بعد از اعزام به خدمت با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. لذا سازمان وظیفه برای شناسایی مشمولان بیمار تمهیداتی اندیشیده است. یکی از این موارد معرفی لیست بیماری هایی است که افراد به دلیل ابتلا به آن ها بخشی از قدرت بدنی و روانی خود را از دست میدهند و شرایط لازم را برای اعزام به خدمت ندارند. این لیست از هفده دسته بیماری مختلف تشکیل شده است.

هر یک از دسته بیماری های معافیت پزشکی چندین بیماری دیگر را در برمیگیرد. بیماری های مربوط به غدد مترشحه داخلی دومین دسته از این لیست است که بیماری هایی را در بند های مختلف مطرح میکند. این بیماری ها مربوط به اختلال در عملکرد غده های درون ریز شامل غده تیروئید، پاراتیروئید، غده فوق کلیوی و… است. اختلال در عملکرد این غدد منجر به کاهش یا افزایش ترشح هورمون های مورد نیاز بدن میشود که نتیجه ی آن بیماری های مختلفی همچون دیابت، کم کاری و پر کاری تیروئید، ژیگانتیسم و… میباشد. مبتلایان به این بیماری ها در مراحل مختلفی مورد آزمایش قرار میگیرند و در صورت تایید بیماری، میتوانند معافیت پزشکی بگیرند. الته گاهی این معافیت های پزشکی محدودیت هایی را نیز به دنبال دارد. مثلا اخذ گواهی نامه رانندگی و یا استخدام شدن در برخی ارگان ها برای تعدادی از مشمولان دارای معافیت پزشکی سخت تر است.

معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی چه مراحلی دارد؟

معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی

از جمله سوالاتی که مشمولان برای معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی آن مواجه هستند، لیست مربوط به این بیماری ها میباشد. همچنین چگونگی اخذ این معافیت نیز از موضوعات مهمی است که برای مشمولان سوال برانگیز است. بدیهی است که مشمولی که تا کنون هیچ تخصص و اطلاعی از قوانین نظام وظیفه نداشته است، نمیتواند به تنهایی در این راه گام بردارد. لذا استفاده از مشاوره بهترین گزینه برای اطلاع از شرایط مربوط به این معافیت میباشد. مرکز مشاوره آویژه دانش یکی از مراکز پیشرو در امر مشاوره نظام وظیفه میباشد که میتواند تمام ابهامات شما مشمولان عزیز را برطرف کند. در ادامه ی این مقاله نیز سعی شده است مطالب جامعی درباره ی معافیت های مربوط به بیماری های غدد مترشحه داخلی ارائه شود که برای مشمولان بسیار کاربردی است.


بیشتر بخوانید:


بیماری های غدد مترشحه داخلی چیست؟

این پرسشی است که برخی مشمولان بعد از مواجه شدن با لیست بیماری های معافیت پزشکی مطرح میکنند؛ بنابراین در این قسمت سعی میکینم به این پرسش پاسخ دهیم.اولین قدم برای پاسخ به این پرسش کهبیماری های غدد مترشحه داخلی چیست؟شناختن این غدد میباشد. بیماری های غدد مترشحه همانطور که از نامش پیداست به خاطر اختلال در غده های داخلی بدن ایجاد میشود. این غده ها شامل غده هیپوفیز، غده تیروئید، غده پاراتیروئید، غده ی فوق کلیوی و … است. هر عاملی که باعث افزایش و یا کاهش فعالیت این غدد شود منتج به تغییر سطح هورمون های بدن و در نهایت بروز نشانه های بیماری میشود. برخی از بیماری هایی که در نتیجه اختلال در غدد مترشحه ایجاد میشود شامل موارد زیر است:

نام بیمارینام بیمارینام بیماری
آدنوم هیپوفیزآکرو مگالیبیماریهای غدد فوق کلیوی
بیماریهای غدد پاراتیروئیدتومور هیپوفیزدو جنسه
دیابت بی مزهدیابتسندرم کالمن
سندرم کلاین فلترسندرم کوشینگهرمافرودیسم
هیپرانسولینیسمهیپرتیروئیدهیپرپاراتیروئید
هیپوفونکسیون کلی هیپوفیزهیپوپاراتیروئیدپرکاری غده فوق کلیوی
ژنیکوماستیژیگانتیسمکم کاری غده فوق کلیوی
گواتر

این بیماری ها معمولا بر روی متابولیسم و سوخت و ساز بدن تاثیر میگذراند و با علائم بالینی مختلفی بروز پیدا میکنند.

مثلا درباره پرکاری تیروئید علائمی همچون کاهش وزن، تعریق زیاد، تنگی نفس، نارسایی قلبی و… مشاهده میشود. این علائم ناشی از افزایش فعالیت غده تیروئید و به تبع آن افزایش تولید هورمون ها و بیشتر شدن فعالیت و سوخت و ساز بدن میباشد، به این ترتیب با توجه به غده داخلی درگیر در این اختلالات، علائم بالینی و آزمایشگاهی خاصی مشاهده میشود. سازمان وظیفه با همکاری پزشکان و متخصصانی که در بیمارستان ها و درمانگاه های تحت نظر نیروهای مسلح فعالیت میکنند، این علائم را شناسایی میکند و افراد واجد شرایط را از خدمت وظیفه معاف میکند. این موضوع از بروز مشکلات و آسیب های جدی تر به سلامت مشمولان و سربازان جلوگیری میکند.

چگونه معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی بگیریم؟

لیست بیماری های معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی شامل چه بیماری هایی است؟

لیست بیماری های معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی یکی از مباحث مهمی است که سازمان وظیفه به آن پرداخته است. این لیست درواقع همه ی بیماری های غدد مترشحه داخلی را که مشمولان میتوانند از آن برای معافیت استفاده کنند، در برگرفته است. همانطور که گفتیم لیست بیماری های معافیت پزشکی 17 دسته بیماری است. بخش دوم از این بیماری ها به بیماری غدد مترشحه داخلی اختصاص یافته است. این بخش از بند هایی تشکیل شده که همه ی بیماری ها را عنوان کرده است و در زیر به آن میپردازیم:

  1. مشاوره حرفه ای تخصص ماست
    برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

    تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

    9099071985
    در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
    تماس از تلفن همراه

    مشاوران آویژه
    پاسخگوی شما هستند

    بیماری غدد هیپوفیز:

این بیماری ها شامل:

  • سندروم کوشینگ
  • بیماری دیابت بی مزه
  • آدنوم هیپوفیز
  • آکرومگالی
  • ژِگانتیسم

و… میباشد که ناشی از اختلال در غده هیپوفیز میباشد.

2 . بیماری های غدد تیروئید:

دسته ی دیگر از بیماری های غدد مترشحه داخلی است که شامل:

  • پر کاری و کم کاری غده تیروئید
  • گواتر
  • تیروئیدیت های حاد و… است.

3. بیماری غدد پاراتیروئید نیز به دو دسته کم کاری و پر کاری غدد پاراتیروئید تقسیم میشود.

4. ژنیکوماستی

5.سندروم کلاین فلتر

6. سندروم کالمن

7.بیماری های مربوط به تغذیه و متابولیک که از خود به دسته تقسیم میشود شامل:

  • دیابت قندی نوع یک
  • دیابت قندی نوع 2 یا وابسته به انسولین
  • هیپر انسولینیسم همراه با هیپوگلیسمی.

البته اخذ معافیت برای هر یک از این بیماری ها شرایط خاصی را میطلبد و نتایج آزمایشات باید منطبق با آیین نامه های منتشر شده از سوی سازمان وظیفه باشد. مثلا نتایج آزمایشات مشمولان مبتلا به دیابت نوع 2 باید هموگلوبین A1C بالای 7 و قند در حالت ناشتا بیشتر از 126 را نشان دهد تا بتوانند معافیت بگیرند، به این ترتیب شرایطی برای دیگر انواع بیماری ها مطرح شده است که تنها تحت آن شرایط امکان اخذ یکی از معافیت های پزشکی دائم، موقت و یا معافیت از رزم وجود دارد.

نظام وظیفه

 

قوانین معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی

قوانین معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی کلیه ی شرایطی لازم برای اخذ معافیت به دلیل ابتلا به بیماری های غدد مترشحه و همچنین نوع معافیتی را که به هر بیماری تعلق میگیرد بیان میکند. این قوانین و مقررات بر اساس نوع بیماری و گاهی نوع مدرک تحصیلی مشمولان متفاوت میباشد. برخی از این قوانین که سازمان وظیفه برای بیماری ها غدد مترشحه داخلی اعلام کرده در ادامه بررسی میشود:

  1. اخذ معافیت پزشکی برای بیماری دیابت بی مزه تنها با ارائه مدارک مربوط به سابقه ی بستری شدن در مراکز درمانی مورد تایید نظام وظیفه امکان پذیر است.

  2. بیماران مبتلا به سندروم کوشینگ ابتدا معافیت موقت میگیرند تا بعد از درمان دوباره معاینه شوند و در صورت لزوم به شکل دائم معاف میشوند.

  3. معافیتی که برای بیماری مشمولان با تیروئید پر کار در نظر گرفته شده، بعد از پاسخ به درمان معافیت از رزم است. اما در صورت درمان نشدن معافیت دائم میباشد.

  4. شرط لازم برای معاف شدن بیماران با گواتر حجیم داشتن علائم انسداد تنفسی( توسط دستگاه های اسپیرومتری) و گواتر بیش از 100 سی سی میباشد. همچنین طبق قوانین بیماری های غدد مترشحه، معافیت در نظر گرفته شده برای گواتر های سمی و غیر حجیم به پاسخ آن به درمان بستگی دارد. یعنی در صورت درمان شدن، تنها معافیت از رزم و در صورت عدم درمان بیمار، معافیت دائم پزشکی برای مشمول در نظر گرفته میشود.

  5. مشمولان مبتلا به ژنیکو ماستی که یکی از بیمای های غدد مترشحه است، تنها در صورتی معاف دائم میشود که گزارشات و نتایج سونوگرافی نشان دهنده ی بافت فیبروندولار باشد. اما وجود بافت چربی و.. موجب معافیت از رزم میشود.

  6. مشمولان پزشکی که به یکی از بیماری های مربوط به غدد مترشحه مبتلا باشند اما قدرت طبابت داشته باشند تنها از انجام خدمات سنگین سربازی معاف میشوند.

شرایط دریافت معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی کدامند؟

شرایط دریافت معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی به طور کلی به دو دسته عوامل بستگی دارد. یکی از این عوامل شرایط شخص مشمول است شامل:

  1. نوع مدرک تحصیلی
  2. سوابق بستری شدن در بیمارستان و… از شرایط مهمی است که مطرح است.

این مدارک در زمان ثبت درخواست باید به سازمان وظیفه ارائه شود. البته داشتن سابقه و مدارک بیمارستانی تنها برای برخی از بیماری های این دسته لازم است.

اما از دیگر شرایط لازم برای اخذ معافیت پزشکی بیماری های مربوط به غدد مترشحه داخلی طی کردن درست و اصولی روند دریافت معافیت و اخذ تاییدیه های لازم میباشد که در ادامه مفصلا مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.

  • داشتن برگه ی تاییدیه از پزشک معاین اولیه یکی از شرایطی است که مشمولان باید به آن توجه کنند. این برگه در دفترچه راهنمای خدمت سربازی وجود دارد و در زمان مراجعه به پزشک باید مهرو امضا شود تا وضعیت سلامت مشمول را به مراجع زیربط اعلام کند.
  • شرط دیگری که مشمولان باید در زمان اخذ معافیت پزشکی غدد مترشحه رعایت کنند، دریافت تاییدیه بیمارستان است. این تاییدیه نیز توسط پزشکان و متحصصان همان شورای پزشکی بیمارستان به مشمول داده میشود که حاصل آزمایشات و معایناتی است که نوع بیماری و شدت آن را مشخص میکند. لازم به ذکر است که این آزمایشات برای هر بیماری متفاوت از دیگر بیماری هاست.
  • تایید مدارک در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه از دیگر شرایطی است که در زمان اعطای معافیت پزشکی بیماری های غدد داخلی به مشمول، مطرح شده است.

مجموعه ی این موارد شدت بیماری و قدرت بدنی بیمار را مشخص میکند که بر حسب آن نیز نوع معافیت معلوم میشود. افرادی که علائم بیماری خفیف داشته باشند؛ تنها از انجام خدمات رزمی و سنگین معاف میشوند ولی مشمولانی که بیشتر تحت تاثیر بیماری قرار گرفته اند؛ معافیت دائم میگیرند.

معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی برای چه مشمولینی می باشد؟

مهمترین بیماری های معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی کدامند؟

مهمترین بیماری های معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی بیماری هایی هستند که در کشور ما شیوع بیشتری دارند و همین امر باعث لزوم مقرر کردن قوانین جامعی در این حوزه میباشد. یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین بیماری های مربوط به غدد مترشحه داخلی؛ دیابت یا قند خون است. این بیماری شیوع نسبتا زیادی دارد و تعداد زیادی از مشمولان از آن برای معافیت خود استفاده میکنند. این بیماری به سه نوع میباشد:

  1. دیابت بی مزه، که از جمله بیماری های مربوط به غده هیپوفیز است. مبتلایان به این بیماری باید مدارک مربوط به سوابق بیماری و بستری شدن خود در بیمارستان های دانشگاهی یا بیمارذستان های نیروی مسلح را ارئه دهند تا بتوانند معافیت دائم بگیرند.

  2. دیابت نوع 1 از دیگر انواع بیماری های قند خون است که شیوع زیادی دارد و نتیجه ی نقص در مسیر های تغذیه متابولیسم مواد غذایی است. مبتلایان به این بیماری بعد از تایید بیماری، از معافیت دائم پزشکی برخوردار میشوند.

  3. دیابت نوع دو که به آن دیابت وابسته به انسولین نیز میگویند از دیگر انواع این بیماری است که مبتلایان به این بیماری از مشکلات عدیده ای رنج میبرند و نیاز به مراقب و توجه خاصی دارند. مثلا تزریق هر روزه انسولین از ضروریات زندگی بسیاری از این افراد است اما در دوره سربازی امکان برخورداری از این مراقبت های مداوم وجود ندارد و اعزام این افراد میتواند آسیب های جدی را در پی داشته باشد. بنابراین از خدمت معاف میشوند.

بیماری های غدد تیروئید و پاراتیروئید نیز از دیگر بیماری های مهم این دسته میباشند که سالانه مشمولان زیادی به خاطر ابتلای به آن ها از رفتن به خدمت دو ساله ی سربازی معاف میشوند. اختلال در غده ی هیپوفیز نیز با بیماری های زیادی همراه است که شامل؛ سندروم کوشینگ، آکرومگالی، آدنوم هیپوفیز و… میباشد.

نوع معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی

نوع معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی نیز مانند دیگر بیماری ها تحت تاثیر برخی متغیر ها قرار دارد که تا به اینجای کار کم و بیش با آن ها آشنا شده ایم. اما قبل از پرداختن به این متغیرها لازم است انواع معافیت های پزشکی را عنوان کنیم:

  1. معافیت دائم: این معافیت برای کسانی است که بیماری قسمت اعظمی از توانایی هایشان را تحت تاثیر قرار داده و رفتن به سربازی باعث وخیم شدن بیماری میشود. بسیاری بیماری های غدد مترشحه داخلی همچون، کم کاری و پر کاری نیروئید، کم کاری و پر کاری پاراتیروئید، دیابت های نوع یک و نوع دو و… در این گروه قرار دارند.

  2. معافیت موقت: برای بیماری هایی است که بعد از گذراندن دوره درمانی کوتاهی بهبود میابند و مشمول بعد از این دوره مشکلی ندارد و میتواند به خدمت سربازی برود. لازم به ذکر است که افراد بیماری که در حین انجام خدمت، برای اخذ معافیت اقدام میکنند معمولا از معافیت موقت برخوردار میشودند. خوبی این نوع معافیت برای سربازان این است که این دوره از طول زمان سربازیشان کسر میشود. البته امکان دریافت معافیت دائم در زمان سربازی نیز وجود دارد.مثالی از بیماری های که با معافیت موقت همراهند، تیروئیدیتهای حاد میباشد.

  3. معافیت از رزم: معافیتی است که بیماری شدت زیادی ندارد و تاثیر زیادی بر فعالیت های روزمره مشمول ندارد. اما انجام فعالیت های سنگین به این افراد توصیه نمیشود. لذا مشمولان دارای این شرایط در دوره ی سربازی، بیشتر در خدمات غیر رزمی و امور دفتری به کار گرفته میشوند. افراد دارای معافیت از رزم یکی از گزینه هایی هستند که میتوانند در ادارات و سازمان ها به عنوان سرباز امریه خدمت کنند. مثالی از این نوع معافیت برای بیماری ژنیکوماستی است، البته در صورتی که این بیماری با گزارش سونوگرافی وجود بافت های چربی و مصنوعی… همراه باشد.

چگونگی دریافت معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی

مشمولین معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی چه کسانی هستند؟

مشمولین معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی افرادی هستند که در طی معایناتی که توسط سازمان وظیفه انجام میشود، علائم بیماری های غدد داخلی را بروز دهند این افراد بر حسب وضعیت جسمانیشان دسته بندی میشوند و بعد در گروه یکی از معافیت های پزشکی قرار میگیرند. اما روند دسته بندی مشمولان وظیفه عمومی به قرار زیر است: بعد از اینکه مشمول برای اعزام به خدمت اقدام کرد و دفترچه ی اعزام را دریافت کرد باید به پزشک معاین اولیه مراجعه کند تا وضعیت جسمانیش مورد سنجش و آزمایش قرار گیرد. همچنین آزمایشاتی در مراحل مربوط به مراجعه به بیمارستان و کمیسیون پزشکی نظام وظیفه انجام میشود که اگر مشمول مبتلا به بیماری غدد مترشحه باشد در یکی از سه گروه زیر قرار میگیرد:

  • مبتلایان به بیماری های سختی همچون دیابت، کم کاری و پر کاری تیروئید و … که با علائم و عوارض زیادی همراه است و این عوارض برایشان مشکل آفرین است و توان انجام خیلی از امور را از دست میدهند؛ مثل عرق کردن کف دست، ضعف بدن و… مشمولان با چنین وضعیتی معمولا در زمره مشمولان با معافیت دائم قرار میگیرند که برای همیشه از رفتن به خدمت معاف میشوند.
  • دسته ی دوم از مشمولین معافیت های غدد مترشحه داخلی آنهایی هستند که بیماریشان قابلیت درمان شدن در دوره ی کوتاه شش ماهه دارد؛ به همین خاطر شورای پزشکی نظام وظیفه این افراد را برای مدت مشخصی که هدف از آن گذراندن دوره درمان است، از رفتن به خدمت معاف میکند.
  • دسته ی سوم از مشمولان معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی تنها عوارض کمی از بیماری را دارند که همین امر موجب معافیت از رزم میشود.

باید به این نکته اشاره کنیم که دسته بندی مشمولان و اخذ تصمیم نهایی درباره ی نوع معافیتشان بر عهده ی شورای پزشکی وظیفه عمومی میباشد.

مدارک لازم معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی کدامند؟

مدارک لازم معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی یکی از مواردی است که مشمولان همواره سوالاتی را درباره آن مطرح میکنند. اطلاع از لیست این مدارک و تهیه کردن آن ها میتواند تاثیر بسیار زیادی در روند اخذ معافیت داشته باشد، میتوان گفت به طور کلی مدارک لازم برای معافیت بیماری های غدد ترشحی با مدارک لازم برای اخذ معافیت در دیگر بیماری ها یکسان است البته به جز مدارکی که طی آن نوع بیماری تعیین میگردد. مهم ترین مدارک مورد نیاز به ترتیب زیر میباشد:

  • کپی و اصل شناسنامه مشمول
  • کپی و اصل کارت ملی مشمول
  • مدرک تحصیلی مشمول و یا تصویر گواهینامه پایان دوره تحصیلی
  • ارائه ی برگه ی معاینه اولیه که در زمان معاینه توسط پزشک اولیه مهر و امضا میشود.
  • ارائه ی برگه ی واکسیناسیون که نشاندهنده انجام واکسیناسیون قبل از اعزام باشد.
  • ارائه برگه ی وضعیت مشمولان که حاوی اطلاعاتی مهمی همچون نوع معافیت مورد نظر، نشانی محل زندگی مشمول و… میباشد.
  • ارائه ی سوابق و مدارکی که تایید کننده بیماری مشمول و بستری شدن وی در بیمارستان ها باشد.

مدارکی که در بالا گفته شد برای ثبت درخواست در سازمان وظیفه از طریق دفاتر پلیس + 10 و برای اخذ معافیت الزامی است. اما این مدارک به تنهایی کافی نیستند و در مراحل بعدی ارائه مدارک بیشتری مورد نیاز است. مثلا در زمان مراجعه به بیمارستان ارائه ی دعوتنامه ای که از سوی سازمان وظیفه برای مشمول ارسال شده الزامی است. همچنین در مرحله ی بعد که مراجعه به کمیسیون وظیفه عمومی است گواهی دریافتی از بیمارستان مورد نیاز است. این مدارک در مراحله های مختلفی مورد بررسی و سنجش قرار میگیرد مثلا سازمان وظیفه استعلاماتی را از مراکز درمانی که مشمول در آن ها بستری بوده دریافت میکند تا صحت و سقم این مدارک مشخص شود.

معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی

لغو معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی چگونه است؟

لغو معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی در برخی موارد و توسط افرادی که معاف شده اند مطرح میشود. چرا که معافیت های پزشکی باعث محدودیت هایی در زندگی اجتماعی مشمولان میشود، به طور مثال این افراد نمیتوانند به راحتی دیگر افراد جامعه گواهی نامه رانندگی دریافت کنند و باید کمیسیون های پزشکی راهنمایی رانندگی را پشت سر بگذراند. بنابراین این افراد سعی میکنند معافیت پزشکی خود را لغو کنند تا از این محرومیت ها نیز رهایی یابند. اما لغو کردن معافیت شرایطی دارد. یکی از شرایط لغو معافیت بهبود کامل فرد مشمول است. یعنی این افراد مورد معاینه قرار میگیرند و تنها در صورتی معافیتشان لغو میشود که علائم بیماری را نداشته باشند. علاوه بر این افرادی که اقدام به لغو معافیت میکنند بایستی به خدمت سربازی بروند و کارت پایان خدمت دریافت کنند، پس قبل از هر اقدامی جوانب را به خوبی بسنجید.

مشاوره معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی

مشاوره معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی موضوع بسیار کاربردی و مفیدی میباشد که به مشمولان توصیه میشود از آن استفاده کنند. این مشاوره ها خدمات و اطلاعات مفیدی را در اختیار مشمولان خدمت سربازی قرار میدهند. که در ادامه برخی از این مطالب را مطرح میکنیم. لیست بیماری های مربوط به غدد مترشحه داخلی که مشمولان به سبب ابتلا به آن ها از خدمت معاف میشوند از مهم ترین موضوعات مشاوره معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی است. بیماری های غده تیروئید، بیماری غده فوق کلیه، بیماری غدد پاراتیروئید، سندروم کلاین فلتر، سندروم کوشینگ و… از جمله این بیماری ها هستند.

شرایط لازم برای دریافت معافیت مربوط به بیماری های غدد مترشحه داخلی از دیگر موضوعاتی است که در مشاوره معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی مورد بحث قرار میگیرد. مشمولان با بهره مندی از این مشاوره ها و کسب آگاهی میتوانند یک قدم جلوتر از دیگر متقاضیان معافیت قرار گیرند.

دریافت معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی

دریافت معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی موضوعی است که مشمولان مبتلا به این بیماری ها باید در نظر بگیرند. با توجه به سختی های دوره سربازی، انجام فعالیت های بدنی سنگین میتواند وضعیت بیماری این افراد را وخیم تر کند، لذا امکان دریافت معافیت برای این افراد فراهم شده است. نکتهی مهمی که درباره ی دریافت معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی مطرح است این است که درجه و شدت بیماری میتواند تعیین کننده نوع معافیت پزشکی افراد باشد. مثلا برای افرادی که به تیروئید های حاد مبتلا هستند، ابتدا شش ماه معافیت موقت در نظر گرفته میشود تا مشمولان دوره درمان را طی کنند، در صورت عدم بهبود صدور کارت معافیت دائم برای این افراد مورد بررسی قرار میگیرد. اما درباره افرادی که بیماری های پر کاری و کم کاری غدد فوق کلیه و غدد پاراتیروئید مبتلا هستند معافیت دائم در نظر گرفته شده است.

راه گرفتن معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی

راه گرفتن معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی از موضوعات مهمی است که برای مشمولان زیادی سوال برانگیز است. اینکه چگونه میتوان برای دریافت این نوع معافیت اقدام کرد؟ و یا مراحل اقدام برای اخذ معافیت مربوط به بیماری های غدد مترشحه کدام است؟ از سوالات متعددی است که برای مشمولان مطرح میشود. در پاسخ به اینگونه سوالات باید گفت که راه دریافت معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی نیز به مانند دیگر انواع معافیت های پزشکی میباشد. یعنی فرد مشمول بعد از ثبت درخواست خود برای معافیت باید بیماری خود را به اثبات برساند.

ارائه گواهی پزشک اولیه مبنی بر بیماری فرد مشمول یکی از مراحل اخذ معافیت میباشد. بعد ازآن بیمارستان مورد تایید نظام وظیفه مشمول را برای انجام آزمایشات و معاینات بیشتر فرامیخواند. بعد از انجام این مراحل کمیسیون پزشکی نظام وظیفه تصمیم نهایی را برای معافیت مشمول اتخاذ میکند. که با توجه به درجه سختی بیماری متفاوت میباشد.

نظام وظیفه

معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی

معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی از انواع معافیت های پزشکی میباشد که سالانه تعداد زیادی از مشمولان با استفاده از آن از خدمت معاف میشوند. بیماری های این دسته مربوط به بیماری های غدد هیپوفیز، غدد تیروئید، غدد پاراتیروئید، غدد فوق کلیه و.. میباشد. برخی از این بیماری ها شامل دیابت قندی نوع 1، دیابت غیر وابسته به انسولین یا دیابت نوع دو، هرمافرودیتیسم، تومورهای غده هیپوفیز، سندروم کوشینگ، سندروم کلاین فلتر، پرکاری و کم کاری غدد فوق کلیه و بسیار موارد دیگر میباشد. برای اغلب این بیماری ها ابتدا یک دوره ی درمان تحت عنوان معافیت موقت در نظر گرفته میشود، در صورتی که به درمان پاسخ داده نشود مشمولان میتوانند از معافیت دائم مربوط به معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی بهره مند شوند. البته بسته به شرایط گاهی نیز مشمولان تنها میتوانند معافیت از رزم دریافت کنند.

معرفی برخی خدمات مرکز آویژه دانش برای اطلاع از نحوه معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی

اطلاع از نحوه معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی موضوعی است که برای برخی مشمولان سوال برانگیز بوده است. به همین دلیل در اینجا برخی از این خدمات را مورد بررسی قرار میدهیم. ارائه لیست کاملی از بیماری های غدد مترشحه داخلی که مشمولان مبتلا به آن ها میتوانند از خدمت معاف شوند یکی از این موارد میباشد. علاوه براین شرایط لازم برای اخذ این معافیت ها رایج ترین سوالی است که برای مشمولان مطرح میشود. لذا یکی از خدمات این مرکز ارائه اطلاعات به روز درباره شرایط معافیت غدد مترشحه میباشد. اگر بخواهیم به معرفی برخی خدمات مرکز آویژه دانش برای اطلاع از نحوه معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی بپردازیم باید به ارائه اطلاعات درباره آزمایشات و مدارک مورد نیاز برای دریافت این معافیت اشاره کنیم. مشمولان با استفاده از این مشاوره ها میتوانند باآگاهی بیشتری در این مسیر گام بردارند.

سوالات متداول

راه دریافت معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی چیست؟

تکمیل دفترچه ومراجعه به دفاتر پلیس +10 و ثبت درخواست، انجام آزمایشات در بیمارستان و ارجاع به کمیسیون پزشکی مراحل لازم برای دریافت معافیت میباشد.

شرایط لازم برای دریافت معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی کدامند؟

عدم غیبت مشمول شرط لازم میباشد. از دیگر شرایط معافیت بیماری های غدد مترشحه داخلی ابتلا به یکی از بیماری های غدد مترشحه مورد تایید سازمان وظیفه میباشد.

معایب معافیت پزشکی چیست ؟

معافیت های پزشکی گاهی در روند استخدام شدن در ادارات و ارگان های دولتی و غیر دولتی و اخذ گواهینامه رانندگی اخلال ایجاد میکند.

آیا کم کاری تیروئید باعث معافیت از خدمت میشود؟

بله افرادی که تیروئید کم کار دارند در صورت تایید بیماری از رفتن به خدمت معاف میشوند.

لغو معافیت پزشکی غدد مترشحه داخلی چگونه است؟

لغو معافیت با انجام معایناتی است که اگر سلامت مشمول را تایید کند، انجام پذیر است.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره معافیت پزشکیبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معافیت پزشکی بیماری های غدد مترشحه داخلی دارای چه شرایطی است؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 12 نظر:
  1. سلام من کم کاری غده فوق کلیه دارم از بچگی و ۲۰ ساله که دارو مصرف می‌کنم به نظرتون احتمالش هست که معافیت دائم بگیرم؟

    1. سلام برای کم کاری و پر کاری غده فوق کلیه میتوانید با تایید کمیسیون پزشکی معافیت دائم دریافت کنید برای بررسی بیشتر با مشاورین آویژه تماس حاصل فرمایید

  2. با سلام بنده درسال ۱۳۷۴بعلت دیابت نوع یک معاف شدم،و در سال ۱۴۰۲جهت تمدید گواهینامه مراجعه کردم که پزشک چشم بمن گفت باید در شورا مطرح بشه چون بند معافیت من ۳۳بند۷هست یعنی مشکل روانی در اثر جنگ ،متاسفانه بعد از این همه سال متوجه شدم حوزه نظام وظیفه اشتباها بجای اختلال غدد مترشحه مشکل روانی ثبت کرده،حالا باید چه اقدامی انجام داد ؟

    1. سلام. شما باید از طریق سازمان نظام وظیفه برای زدن اعتراض اقدام کنید، البته که پاک کردن گروه ب از مدرک کار دشواری است.

  3. سلام ببخشید من کف دستو پام خیلی عرق میکنه باعث معافیت یا معاف از رزمم میشه ایا؟؟؟

    1. سلام در صورتی که عرق کردن کف دست و پای شما به نحوی باشد که پس از شستن و خشک کردن دست ها و پاها بهد از 5 دقیقه کف دست و پای شما خیس شود میتوانید معافیت از رزم دریافت کنید

  4. سلام وقت بخیر
    بنده هم هیپوتیروئیدی ساب کلینیکال دارم و هم دیابت تایپ 2 که با وجود مصرف دارو FBS 169 , HbA1c 7.1
    در ضمن دانشجوی علوم پزشکی هستم و طرح اجباری هم دارم
    میخواستم ببینم امکان معافیت دائم چقدر هست که برای این معافیت اقدام کنم و هرچه سریعتر بتوانم در نوبت طرح قرار گیرم یا امکان معافیت وجود ندارد؟

    1. سلام هیپوتیروئیدی در صورت داشتن علائم واضح بالینی و آزمایشگاهی در صورت عدم پاسخ به درمان دارای معافیت دائم است

  5. با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر بابت مطلب خوبتون
    بنده میخواستم بدونم که آیا عرق کردن دست و پا شامل معافیت سربازی میشود؟

    1. سلام معافیت پزشکی سرزی عرق کف دست و پا از جمله معافیت هایی است که مشمولان زیادی استفاده از آن از رفتن به خدمت وظیفه معاف شده اند. عرق کردن زمان فعالیت بدنی و یا لا رفتن دما یکی از سیستم هایی است که عث تعدیل دمی بدن میشود اما گاهی به دلیل بیماری میزان تعریق افراد افزایش میابد. این موضوع میتواند به دلیل بیماری زمینه ای شد و یا به شکل ارثی شد. تعریق زیاد یا هیپر هیوز به هر دلیلی که شد موضوعی آزار دهنده و مشکل ساز است. لذا سازمان وظیفه افرادی را که به این بیماری مبتلا هستند از خدمت معاف میکند. ممکن است هیپرهیوز ناحیه دست یا پا شد. طبق قوانین نظام وظیفه عرق کف یک یا دو دست و کف یک یا دو پا چنانچه شدید شد منجر به یافت معافیت پزشکی سرزی عرق کف دست و پا خواهد شد.

  6. من کمبود منیزیم دارم کلیه یه جور حمله یپاسم یا پانیک بهم دست میده یبار هم سابقه ی بستری توی بیمارستان دارم چی معاف دائم میشم؟؟ چون خیلی خستگی به همراه داره و تنگی نفس و….

    1. لام اگر به تایید کمیسیون پزشکی نظام وظیفه برسد میتوانید.برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

دوشنبه

1403/1/13

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید