تعیین محل خدمت سربازان ماهر و تحصیل کرده چگونه است؟

تعیین محل خدمت سربازان ماهر و تحصیل کرده چگونه است؟

در سالیان گذشته، هر فردی که به سن قانونی 18 سال (سن مشمولیت سربازی) می رسید، مطابق قانون نظام وظیفه عمومی، حسب مورد چند ماه یا چند سالی را در یکی از پادگان های نظامی به خدمت سربازی مشغول می شد.

معمولاً شرایط فرد مشمول و نیز تحصیلات وی در طول مدت و محل خدمت وظیفه وی تأثیری نداشت؛ لذا هر فردی که شرایط عمومی انجام خدمت سربازی را داشت، می بایست برای اعزام به سربازی اقدام می کرد و سازمان نظام وظیفه عمومی، طبق نیاز پادگان های سراسر کشور، افراد را تقسیم می نمود.

با گذشت زمان، پیشرفت علم و دانش و به تبع آن پیشرفت های چشمگیری که در کشور شاهد آن بوده و هستیم، سازمان نظام وظیفه عمومی بر آن شد تا از میان مشمولین با دارا بودن علوم و تخصّص های مختلف، اقدام به جذب این افراد در خصوص تکلیف سربازی نماید.

بدین منظور آیین نامه ای را مصوّب نمود که بر اساس آن، محل خدمت افراد تحصیل کرده و ماهر، متفاوت از سایر مشمولین پیش بینی گردید.

از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید تا پیرامون موضوع تعیین محل خدمت سربازان ماهر و تحصیل کرده به بحث بپردازیم.

تسهیلات سازمان نظام وظیفه عمومی برای هنرستان های فنی و حرفه ای یا کاردانش

به گزارش مرکز مشاوره آویژه، مطابق تفاهم نامه ای که فی مابین معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و ستاد کلِّ نیروهای مسلّح منعقد گردیده است، از این پس برای افرادی که در هنرستان های فنی و حرفه ای یا کاردانش تحصیل می کنند، و همچنین سایر دانش آموزانی که دارای گواهینامه های مهارتی هستند، مشوّق هایی برای چگونگی گذران دوره خدمت سربازی در نظر گرفته خواهد شد.

مشوّق ها و تسهیلاتی که سازمان نظام وظیفه عمومی برای خدمت سربازی این افراد در نظر گرفته و ارائه می دهد، در سه سطح قابل تقسیم بندی می باشند.

پونزاین سه سطح عبارتند از:

مشوّق ها و تسهیلات پیش از خدمت سربازی

مشوّق ها و تسهیلات حین انجام خدمت سربازی

مشوّق ها و تسهیلات بعد از اتمام خدمت سربازی

از اهمِّ اهداف تفاهم نامه منعقده میان دو سازمان یادشده، شناسایی و بکارگیری نیروهای تحصیل کرده ماهر و متخصّص در بخش های مختلف کشور و نیز توسعه و تقویت آموزش های مهارتی در بین این افراد، گزارش شده است.

جالب است که بدانید حدود 600 هزار نفر از سال 96 تاکنون در حین خدمت سربازی در دوره های مختلف آموزشی شرکت کرده اند، که این تعداد شامل 512 مهارت از آموزش های فنی و حرفه‌ای می شود.

تعیین محل سربازان هنرستان

نحوه تعیین محل خدمت سربازان ماهر و تحصیل کرده

همانگونه که بیان شد، مشمولین خدمت نظام وظیفه، حسب مورد چند ماه یا چند سال را مکلف به انجام خدمت سربازی می باشند؛ این خدمت برای تمامِ افرادی که شرایط عمومی را دارند ضروری بوده و تفاوتی بین افراد تحصیل کرده یا ماهر با سایرین نمی باشد.

طبیعی است مدّتی که فرد مشغول انجام خدمت سربازی است، به جهت محدودیت های نظامی و امنیّتی، امکانِ ادامه تحصیل، کسب مهارت یا هنر خاصّی برای وی فراهم نمی باشد؛ در نتیجه افراد زیادی هستند که دوره سربازی را سدّی برای پیشرفت های علمی و تخصّصی دانسته و گاه از انجام آن سر باز می زنند.

برای جلوگیری از این اتلاف وقت و نیز برای پرورش نیروهای انسانی در محل های ویژه خدمت سربازی، پیشنهادات و طرح هایی به همین منظور ارائه گردید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دوره های مهارت آموزی سربازان

به گزارش مرکز مشاوره آویژه و به نقل از سردار مهدی فرحی که در همایش سراسری با عنوان “پنجه های کارآمد – سربازان ماهر” صورت گرفت، کلیه سربازان تا سال 1402 وارد دوره های مهارت آموزی خواهند شد.

این دوره ها علاوه بر اینکه بستری است در جهت آموزش و توانمندسازی سربازان، برای بعد از اتمام دوره خدمت و ورود به بازار کار، تسهیلات و مشوّق هایی را نیز برای سربازان، قبل و حین انجام خدمت سربازی فراهم می نماید.

از مهمترین مشوّق های ویژه سربازان ماهر و تحصیل کرده، امکان انتخاب شهر محل خدمت می باشد؛ یعنی فرد در صورتی که یکی از مهارت های مورد نظر سازمان نظام وظیفه را دارا بوده و در سامانه ایجاد شده توسط سازمان متبوع ثبت نام کرده باشد، می تواند شهری که تمایل به انجام خدمت در آن را دارد، انتخاب و دوران سربازی خود را در آنجا سپری نماید.

لازم به ذکر است که امکان انتخاب یگان خدمت برای این دسته از سربازان فراهم می باشد که البته این حق انتخاب در صورتی است که خللی در توان دفاعی نیروهای مسلّح وارد نشود.

نحوه تعیین محل خدمت سربازان ماهر و تحصیل کرده

تعیین محل خدمت هنرستانی ها

همانطور که قبلاً بیان شد، یکی از مشوق های در نظر گرفته شده برای دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش، تسهیلاتی است که سازمان نظام وظیفه عمومی قبل از اعزام به خدمت برای این عزیزان پیش بینی کرده است.

یکی از مهمترین این تسهیلات، امکان انتخاب محل انجام خدمت سربازی است. به عبارتی، این هنرجویان می توانند پیش از اعزام به محل خدمت سربازی، این محل خود را به اختیار انتخاب و در همان مکان مورد نظر خود، به انجام خدمت مشغول شوند.

همچنین علاوه بر اختیار تعیین محل خدمت برای این دسته از مشمولین، امکان انتخاب سازمانی که تمایل به گذران خدمت در آنجا را دارند، برای افراد مذکور فراهم گردیده است، که این خود فرصت ویژه ای محسوب می شود.

بدین ترتیب سربازانی که در این طرح شرکت می کنند، شانس تعیین محل خدمت سربازی رشته های انتخابی فنی حرفه ای و کاردانش را خواهند داشت.

به گزارش مرکز مشاوره آویژه، به نقل از اظهارات رئیس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان کرمانشاه، هدف اصلی از ارائه این مشوّق ها، این است که افراد بیشتری به سمت مهارت آموزی ترغیب شده و از این طریق جذب دانش آموزان در هنرستان ها افزایش یابد؛ و این به جهت نیاز مُبرم جامعه به نیروهای فنی و متخصّص، در سالهای آتی می باشد.

در واقع طرح سرباز ماهر نیز در همین راستا کلید خورده و امید است برای تحقّق بهتر این امر، اطلاع رسانی ویژه ای در هنرستان های سراسر کشور صورت پذیرد.

تغییر زمان اعزام به خدمت سربازی

یکی دیگر از مشوق های هنرجوهای هنرستانی کاردانش و یا دانش آموزان، علاقه مندی به امکان تغییر زمان اعزام به خدمت است.

معمولا تغییر زمان اعزام تابع شرایط خاص خود است؛ اما این افراد می توانند به عنوان مشوق از این تسهیلات بهره مند شوند.

نظام وظیفه

خدمات مشاوره نظام وظیفه آویژه

در ادامه مقاله به بررسی و ارائه لیستی از خدماتی که توسط مرکز مشاوره آویژه به شما همراهان عزیز ارائه می شود، اشاره کرده ایم.

مشاوره کسری خدمت

در صورت داشتن یکسری شرایط می توانید از کسری خدمت استفاده نمایید.

پونزانواع کسری خدمت سربازی عبارتند از:

مشمولان خدمت سربازی می توانند با داشتن شرایط از انواع کسری خدمت استفاده کنند.

مشاوره معافیت سربازی

پونزانواع معافیت های نظام وظیفه عبارتند از:

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

خدمات مشاوره نظام وظیفه آویژه

نحوه دریافت امریه

افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند.

برای دریافت امریه سربازی، باید رشته تحصیلی شما با سازمانی که می خواهید از آن امریه بگیرید، متناسب باشد؛ مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر، از دیپلم تا دکتری را شامل می شود.

از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت سربازی می باشد.

اعزام به خدمت

هر فرد ذکور ایرانی، وقتی به سن 18 سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد.

فرد مشمول در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود، این فرد باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید؛ همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد.

بعضی از مشمولین نیز به جای اعزام به خدمت، از انواع معافیت هاو کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.

قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی

طبق قانون، سن مشمولیت بین 18 تا 50 سالگی است؛ ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به 60 سالگی هم برسد.

مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی، 21 ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، 24 است.

از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند، تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند.

قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی

خروج از کشور

افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند، برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است، حداکثر 1 سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید.

دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند، در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیر زیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و…، باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.

مشمولین خدمت

افراد مشمولی که به سن اعزام به خدمت رسیده اند یا برای خدمت سربازی اعزام می شوند یا اینکه مشمول غیبت می شوند. گاهی مشمولین بر اثر نا آگاهی وارد دوره غیبت می شوند؛ بنابراین اطلاع از قوانین اعزام به خدمت خیلی ضروری می باشد.

با وجود اینکه برخی از مواقع فرد مشمول وارد دوره غیبت می شود، اما می تواند با استفاده از شرایطی، از گزینه غیبت موجه استفاده نماید.

توجیه غیبت

در شرایطی مثل داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد و…، اینگونه موارد می تواند موجب توجیه غیبت مشمول خدمت شود.

برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند، که بر اساس ارائه مدارک، این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.

مهارت آموزشی سربازان

سخن آخر

مهارت آموزشی و پیگیری کلاس های آموزشی، یکی از اولویت های سازمان نظام وظیفه برای دانش آموزان علاقه مند به این حوزه است.

این افراد می توانند برای این منظور در سامانه سرباز ماهر مراجعه کرده و با ثبت نام در این سامانه، از طرح های مفیدی مثل ثبت نام در طرح تحصیل همزمان با سربازی و آشنایی با طرح های آموزشی فنی سربازان حین خدمت آشنا شوند.

در این مقاله به بررسی موضوع تعیین محل خدمت سربازان ماهر و تحصیل کرده پرداختیم؛ چنانچه نیاز به مشاوره یا راهنمایی در این زمینه دارید، با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا در سریعترین زمان ممکن، راهنما و پاسخگوی سوالات و مشکلات شما باشند. از همراهی شما با آویژه سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتتعیین محل خدمت هنرستانی ها به چه شکل امکان پذیر است؟

یکی از مهمترین تسهیلات ارائه شده برای دانش آموزان هنرستانی علاقه مند به شرکت در دوره های فنی حین خدمت، امکان انتخاب محل انجام خدمت سربازی است. این هنرجویان می توانند پیش از اعزام به خدمت سربازی محل خدمت سربازی خود را به اختیار انتخاب و در همان مکان مورد نظر خود، به انجام خدمت مشغول شوند.

سوال علامتدستورالعمل اعلام شده برای تعیین محل خدمت سربازان ماهر و تحصیل کرده به چه صورتی است؟

اطلاعات مربوط به این موارد در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

تعیین محل خدمت سربازان ماهر و تحصیل کرده چگونه است؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید