ساختار سوالات زبان انگلیسی در کنکور سال ۹۷ – بخش اول

زبان انگلیسی در کنکور

یادگیری زبان انگلیسی امری ضروری است! بخصوص اینکه در کنکور سراسری نیز می تواند شانس قبولی شما را افزایش دهد. در ادامه مروری روی نحوه مطالعه زبان انگلیسی و تاثیر آن در کنکور خواهیم داشت .

 

ساختار کتاب های درسی

منابع درسی : منابعی که سازمان سنجش برای درس زبان انگلیسی اعلام کرده است، کتاب سال سوم و کتاب پیش دانشگاهی می باشد. اما یک سوال : بدون تسلط بر سال اول و دوم، می توان سال سوم را یاد گرفت؟ پاسخ این سوال قطعا منفی است. بنابراین این دسته از دانش آموزانی که در سال اول و دوم مشکلات جدی دارند، همزمان با مطالعه ی کتابهای زبان سال سوم و پیش دانشگاهی باید مشکلات خود را در سال اول و دوم نیز برطرف نمایند.

نوع و بوجه بندی سوالات : سوالات زبان انگلیسی در کنکور سراسری در درس زبان عمومی را می توان در چهار دسته آورد که با ذکر بوجه بندی به صورت زیر تقیسم می شود.

درس زبان انگليسي تعداد سوال 25

تعداد سوال

مبحث

4

GRAMMER

6

VOCABULARY

5

CLOZE TEST

10

READING COMPREHENSION

اکنون به بررسی این چهار نوع سوال می پردازیم :

1) گرامر :

شاید تصور غالب این باشد که (اگر هیچ چیز از زبان بلد نیستید، چند فرمول و ساختار گرامری را حفظ کنید و به تست های آن پاسخ دهید.) این تصور تا 10 سال قبل تا حد کمی جواب می داد. اما با نگاهی به تست های سال های اخیر در این درس میابیم که سوالات، دیگر بر مبنای یک ساختار گرامری صرف نیستند. بلکه غالبا مبتنی بر ساختارهایی مفهومی می باشند که علاوه بر بلد بودن فرم و ساختار گرامری درک مفهوم آن را نیز می طلبند به عنوان نمونه به توضیح گرامری دقت کنید . به مثال های زیر توجه کنید :

1- When I knocked the door, Mary opened it.
وقتی که درب را زدم، مری آن را باز کرد.

2- As we drove further north , the weather became worse.
هر چه بیشتر به طرف شمال می رفتیم، هوا بدتر می شد

3- Since he practices his lessons regularly, he always stands first in the class.
از آنجایی که درسش را مرتب (همیشه) تمرین می کند، او همیشه در کلاس رتبه ی اول را کسب می کند.

4- The races will take place whether it is raining or it is sunny.
مسابقات انجام خواهند شد چه باران بیاید چه آفتابی باشد.

همانگونه که مشاهده کردید در هریک از مثالهای فوق شاهد دو جمله ای می باشیم که توسط کلمه ای که به آن اصطلاحا کلمه ربط گفته می شود به هم متصل گردیده اند. در واقع بحث اصلی ما در این مبحث پرداختن به کاربرد هر یک از کلمات ربطی فوق که در مثالهای بالا زیر آنها خط کشیده شده است.

مولف می توانست به جای این توضیح، مستقیما کلمات ربط و کاربرد آنها را در قالب یک ساختار بیاورید. اما این شیوه که طی آن، مولف، دانش آموز را از ابتدا با خود راهنمایی می کند و شیوه ی بدست آمدن ساختار را به او نشان می دهد، قطعا علاوه بر بالا بردن فهم مطلب نزد دانش آموز ، ماندگاری آن را هم بیشتر می کند. پس از فهم مطلب نوبت به تمرین می رسد. که بهتر است ابتدا تمرینات تشریحی و سپس تستی انجام شوند.

2) واژگان (Vocabulary)

بهترین شیوه برای آموختن واژگان، یادگیری معنی آنها در قالب جملات و با استفاده از کلمات مترادف و متضاد می باشد. استفاده از یک واژه نامه انگلیسی به فارسی که لغات را نوشته اند و معنی فارسی آنها را هم بدون ذکر کاربرد در جلوی آن آورده اند، تنها برای مراجعه است وگرنه چنانچه برای یادگیری از آنها استفاده شود، معانی را با همان سرعتی که یاد گرفته اید از یاد می برید. از سوی دیگر معنای دقیق واژه ها بستگی به بافت و ساختار جمله ای دارد که در آن استفاده می شوند. لذا توصیه می شود که لغات جدید را همراه با مثالهای ساده به خاطر بسپارید. به عنوان مثال به چند لغت از درس دوم زبان پیش دانشگاهی توجه کنید :

speech

سخنرانی– تکلم speech

آزادی بیان Freedom of speech Give/delivers/make a speech

Speech on / about Speech about / on china

سخنرانی کردن. ایراد سخنرانی سخنرانی در مورد چین

مثال : .He lost his power of speech after the accident بعد از تصادف قدرت تکلم خود را از دست داد.

His speech was broadcast on national TV.
فقط انسان قدرت تکلم دارد.

.Only human beings are capable of speech
سخنرانی او از تلویزیون ملی پخش شد.

public

همگانی ، عموم ………………………… public

در ملاء عام……………in public عقیده ی عمومی………….public opinion

تلفن عمومی……………a public telephone مدرسه ی دولتی………public school تعطیل عمومی………..public holiday روابط عمومی……….public relations

مثال : . He rarely appears in public these days این روزها به ندرت در ملاء عام ظاهر می شود.

Her work is now available to a wider public.

کار او به صورت گسترده در اختیار عموم قرار دارد.

اکنون به مهمترین روش های یادگیری و به خاطر سپاری واژگان توجه کنید :

الف- مطالعه ی زبان انگلیسی :

سعی کنید به زبان انگلیسی مطالعه کنید. شاید برای برخی از دانش آموزان این کار در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد، اما به هیچ وجه نگران نباشید، می توانید ابتدا با کتابهای stage که به وفور در کتاب فروشی ها یافت می شود ، شروع کنید. از هر مرحله (stage) حداقل 5 کتاب را مطالعه کنید. پس از مدتی خواهید دید که می توانید لغات را به راحتی بخاطر بسپارید.

تکرار واژه ها در متون مختلف باعث درونی شدن آنها در ذهن شما خواهد شد. وقتی که خواندن شما مستمر باشد به راحتی واژه های جدید را از درون متن حدث می زنید. اگر واژه ای برای شما بسیار دشوار بود، به فرهنگ لغت مراجعه کنید. سعی کنید فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی را به کار ببرید.نگران نباشید، شما توانایی خواندن و و فهمیدن لغات را دارید.

ب- استفاده از فرهنگ لغت (ترجیحا انگلیسی به انگلیسی) :

وقتی برای پی بردن به معنای واژه ای جدید از فرهنگ ها استفاده می کنید نه تنها معنای واژه ی مورد نظر را درمی یابید بلکه اطلاعات ارزنده ی دیگری نیز در اختیار شما قرار میگیرد ، که از آن جمله می توان: تلفظ، نوع واژه، معنی دیگر واژه،کاربردهای دستوری واژه ، اصطلاحات و عبارت های ساخته شده از آن واژه و جملات نمونه ای که واژه در آنها استفاده شده را نام برد. اینکار نه تنها به ماندگارشدن واژه در ذهن شما کمک می کند بلکه به تدریج شما را با کاربرد و تفاوت های ریزمعنایی واژه ها نیز آشنا خواهد کرد. به یاد داشته باشید بهترین زبان آموز کسی است که همواره فرهنگ لغات را در کنارش دارد و از آن هر چه بخواهد می آموزد. برای روشن شدن مطلب در اینجا واژه ای را با هم بررسی می کنیم.

همه ی شما با واژه ی book آشنایی دارید و حداقل یکی از معناهای آن یعنی کتاب را می دانید. توجه داشته باشید این لغت معناهای مختلفی دارد که با نگاه مختصری به فرهنگ لغت به آنها پی خواهید برد.

a. Book / bƱk / :[n] set of sheet of papers fastened together ,to read.

ترکیباتی که در زیر این واژه آمده اند عبارتند از: قفسه کتاب ………………………………….bookshelves .1 کتاب فروش………………………………..a bookseller مغازه ی کتابفروشی……………………….a bookshop

2.collection of papers , tickets, like a book

دفترچه – دسته ی بلیط – دفترچه ی راهنما
3.a closed book : subject about which one knows very little.

معما – مطلب غیر قابل فهم
طبق مقررات by the book : according to the rules.4

5.books [p] : business accounts
دفترچه حساب و کتاب (شکل جمع)

تمام موارد فوق مربوط به واژه ی bookبه عنوان اسم می باشد. اکنون اجازه بدهید واژه ی book به عنوان فعل را نیز بررسی کنیم :

b.book / bƱk / [v] 1.order (sth) in advance
رزرو کردن – از قبل سفارش دادن

Book a hotel room
(در هتل اتاق رزرو کردن)

(book a seat)
(جا رزرو کردن)

برخی ترکیبات مرتبط :

2.booked by police
وقتی کسی تخلف می کند میگوییم (پلیس شماره اش را برداشته است)علاوه بر این موارد ، ترکیبات دیگری را نیز می توان در فرهنگ لغت یافت.

همانطور که دیدید با کمک فرهنگ لغت می توان واژه و ترکیبات بسیار زیبایی را یاد گرفت و بکار برد. ج- یادگیری ریشه ، پسوند و پیشوند واژه ها : بیشتر لغات انگلیسی ریشه ی لاتین یا یونانی دارند و این ریشه ها با پیشوندها یا پسوندها ترکیب شده و واژه های جدید را ساخته اند. می توانید با یادگیری و تمرین؛ ریشه ها ، پیشوندها و پسوندها معنای بسیاری از لغات جدید را نیز حدس بزنید. همچنین می توانید تبدیل شدن یک واژه از حالت فعل به صفت یا قید را به راحتی بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.

د- درست کردن لیست واژه ها :

واژه های جدید را در دفترچه ی خود بنویسید. مثال مربوط به آنها را نیز به صورت جمله یا عبارت زیر هر واژه بنویسید. جمله های فرهنگ لغات را به آن بیفزایید. کم کم شما صاحب مجموعه ای ارزنده از واژگان می شوید که متعلق به شما است و بخشی از دانسته های شما را تشکیل می دهد. با مراجعه مکرر به آن علاوه بر تقویت واژگان یادگیری نیز برای شما بخاطره ای خوش تبدیل می شود. چرا که هر وقت به واژه ای نگاه می کنید، می توانید به یاد بیاورید که این واژه را در کدام متن یا کلاس یاد گرفته اید. البته می توانید از کارت های مخصوص ثبت واژه (که واژه در یک طرف و مثال و معنی آن در طرف دیگر نوشته می شود) نیز استفاده کنید.

ه- واژه های مربوط به هم را کنار هم قرار دهید.

واژه هایی که معنای مشابه یا نزدیک دارند می توانند مجموعه ی خوبی را برای ما تشکیل دهند. می توانیم به راحتی واژه ها را کنار هم بچینیم و آنها را یاد بگیریم.

1- واژه هایی که در یک حوزه ی کاربردی – معنایی قرارمی گیرند ،
مانند : Learn – study – university – teaching – Read – learning – Magazine – book – newspaper

2- واژه هایی که با هم مترادف اند : (توجه داشته باشید که کاربرد هریک از این واژه ها با دیگری متفاوت است، لذا آنها را با مثال یاد بگیرید.)

گرفتن:……………………………catch .1 گرفتن:……………………………..gain.2 به دست آوردن:………………………….obtain.3

دریافت کردن:………………………..receive.4

Catch , something , some money Gaing knowledge

Obtain new things Receive a letter

3- واژه هایی که با هم متضاد هستند.
Clear ≠ dark Pretty ≠ ugly

4- واژه هایی که گیج کننده اند (confusable words) : این دسته از واژگان یا از لحاظ تلفظ و شکل ظاهری مشابه هستند یا از لحاظ معنایی؛ اگر از لحاظ معنایی با هم مشابه باشند می توان با روشی که در قسمت )2(توضیح داده شد با توجه به کاربرد آنها تمایز بین هر واژه را مشخص کرد و به خاطر سپرد.
اما وقتی تلفظ واژه ها یا شکل ظاهری آنها با هم مشابه باشد کار کمی سخت تر می شود. بهتر است در این موارد، با تکرار و تمرین و جمله سازی ، این جمله ها را یاد بگیرید.
مثال : به واژه های زیر توجه کنید :

توقع داشتن…………….Expect پذیرفتن……………Accept بجز …………….Except گسترس دادن…………….Extend

در دسترس……………Available سیاره……………….Planet روشن-دشت………………..Plain قابل اجتناب…………..Avoidable طراح و نقاش piot گیاه Plant

متخصص-کارشناس………………..expert لهجه……………….accent صادرات………………export

یا گروه واژه های زیر را در نظر بگیرید : هواپیما……………………plane

غیر قابل اجتناب…………unavoidable صفحه- بشقاب…………………plate

غیرقابل اجتناب………..inevitable

5- واژه هایی که با هم حالت هم آیی (collection) دارند. مانند دختر و پسر – مرد و زن – سفارش غذا و خواندن کتاب. این بخش از واژگان یکی از مهم ترین بخش ها است. و تنها راه یاد گرفتن آن تمرین و یادگیری واژه ها به شکل ترتیبی است.

نکته : واژه ها را با هم ترکیب کنید و ترکیب ها را خوب به ذهن بسپارید : واژه ی تنها در ذهن نمی ماند و پس از مدتی فراموش می شود. توجه : کتاب درسی پر از واژه هایی است که با هم ترکیب شده و در کنار هم آمده اند. بسیاری از آن ها حالت collection با اصطلاح (idiom) دارند. سعی کنید این واژه ها را در کنار هم یاد بگیرید : البته اگر این واژه ها با یک دیگر هم آرایی هم نداشته باشند، باز هم ترکیب موجود بهتر در ذهن می ماند تا واژه ی منفردو مجزا.

ضربان قلب heart beat ورزش هوازی Aerobic exercise

شاد بودن Feel happy فضاپیمای پژوهشی apace probe

قمر،ماه واره مصنوعی Artificial statellite پرتاب ماه واره به فضا Launch a satellite

نکته : تمامی جمله های کتاب را به دقت بخوانید و اجزای هر جمله را به صورت بخش های معنادار (chunk) درآورید و به ذهن بسپارید . در این صورت واژه ها برای همیشه در ذهن شما خواهند ماند. و- به کار بردن واژه های جدید اگر متن های جدید بخوانید، به نوارهایی به زبان انگلیسی گوش دهید و با دوستانتان به انگلیسی صحبت کنید می توانید به راحتی آنچه را آموخته اید، تمرین کنید و به ذهن بسپارید . توصیه می شود تا آنجا که می توانید برای خودتان جمله سازی کنید، حتی اگر بخشی از جمله ی شما فارسی و بخش دیگر انگلیسی باشد. سعی کنید هراس خود نسبت به یادگیری زبان را فراموش کنید و از انگلیسی یاد گرفتن لذت ببرید.

در بخش دوم این مطلب ٬ بزودی مروری روی درک مطلب و توضیحات و مثال های آن خواهیم پرداخت . در صورت تمایل به دریافت مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور ۹۷ ٬ با مشاوران آویژه دانش تماس حاصل فرمایید .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

ساختار سوالات زبان انگلیسی در کنکور سال ۹۷ – بخش اول

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- یک نظر:

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید