شرایط ادامه تحصیل در کشور آلمان – بخش دوم

در بخش اول شرایط ادامه در تحصیل در آلمان، بطور کلی به شرایط تحصیل یا تحقیق و همچنین مقاطع تحصیلی در کشور آلمان اشاراتی شد، در این بخش قصد داریم انواع کالج ها، رشته های تحصیلی و همینطور شرایط عمومی تحصیل در آلمان را مورد بررسی قرار دهیم.

  • کالج های تحصیلی در آلمان

کالج مرکزی آموزشی و وابسته به دولت است که از جمله وظایف آن آمادگی متقاضیان خارجی تحصیل در آلمان در دورهای یک ساله (متشکل از دو نیم سال تحصیلی) است. این دورهی یک ساله در واقع کلاس آمادگیای است برای شرکت در امتحان پایانی (Feststellungsprüfung) که در حقیقت لازمه شروع به تحصیل برای اکثر دانشجویان خارجی می باشد. افرادی که در این امتحان پذیرفته میشوند، با توجه به نمرات و انتخاب رشته خود در دانشگاه های آلمان پذیرفته می شوند. متقاضیانی که آخرین مدرک تحصیلیشان در آلمان به رسمیّت شناخته نمی شود، این امکان را دارند که با گذراندن دورهی کالج سطح علمی خود را به سطح متقاضیان ورود به دانشگاه برسانند.

در آلمان بیش از 37 کالج وجود دارد که تعداد 3000 متقاضی خارجی از بیش از 40 کشور، در آنها مشغول به آمادگی برای شرکت در امتحان مذکور هستند. تحصیل در کالج معمولا رایگان است. دانشجویان برای گذراندن کلاس و امتحانات هزینه ای پرداخت نمیکنند. تنها مورد هزینه خدمات دانشجویی است که آن را به دانشگاه مرتبط با کالج پرداخت میکنند. این هزینه از 50 تا 200 یورو برای هر ترم تحصیلی و در هر دانشگاهی متفاوت است. هزینه خدمات دانشجویی، استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردی در شهرهای مجاور و همچنین استفاده از امکانات دانشگاه را ممکن می سازد.

پیش از شروع به تحصیل در کالج، قبولی در آزمون ورودی آن الزامی است، که معمولا در قالب یک امتحان زبان آلمانی برگزار می شود. بنابراین، دانستن زبان آلمانی برای ورود به کالج الزامی است. داوطلبان بایستی پیش از درخواست، بین 400 تا 600 ساعت زبان آلمانی آموخته باشند .این میزان در کالج ها یکسان نیست و در برخی موارد، سطح بالاتری انتظار می رود که جزییات آن را می توان از طریق وب سایت کالج و مکاتبه جویا شد.

داوطلبان بایستی اصل مدارک تحصیلی و ترجمه مورد تایید سفارت آلمان قرار گرفته آن را به کالج و یا دانشگاه ارسال کنند. تامین مخارج زندگی در این مورد با داوطلب است. توجه به این نکته لازم است که دانشجویان کالج، برخلاف دانشجویان دانشگاه تنها در دوران تعطیلات بین دو ترم اجازه کارکردن خواهند داشت و از این رو بایستی برای تامین مخارج زندگی در این دوره یک ساله از پشتوانه مالی برخوردار باشند.

اما از همه مهمتر ارسال مدارک است. در این مورد در هر کالج شرایطی وجود دارد. در برخی از کالج ها مدارک بایستی به طور مستقیم به دانشگاهی که کالج تحت پوشش آن است، ارسال شود و نه به کالج. در برخی از ایالت ها مرکز مشخصی برای بررسی پذیرش در کالج مشخص شده است که طبیعتا داوطلبان بایستی مدارک خود را به آن مرکز ارسال کنند. با مراجعه به وب سایت کالج مورد نظرتان و همچنین تماس و مکاتبه با کالج، از جزییات بیشتر در موارد ذکر شده مطلع می شوید.

پس از احراز شرایط ذکر شده و دریافت پذیرش در کالج، دریافت ویزا آخرین مرحله پیش از شروع به تحصیل در آلمان است. داشتن ویزای تحصیلی برای گذراندن این دوره الزامی است. شرکت در کلاس های کالج با عنوان هایی همچون سفر توریستی ممکن نیست. در اینجا به این نکته باید اشاره کنیم که اکثر دانشگاه ها و کالج ها در آلمان درخواست های پذیرش را نه به صورت مستقیم بلکه از طریق یونی اسیت (Uni assist) دریافت می کنند. با این مرکز در ادامه بیشتر آشنا خواهیم شد.

اجازه ورود دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و افریقایی به دانشگاه تنها با د اشتن شرائط خاص با دیپلم آلمانی قابل انطباق است. از این رو لازم است که این متقاضیان قبل از اخذ پذیرش از دانشگاه در امتحان کالج شرکت کنند. این امتحان به لحاظ سنجش دانش متقاضیان خارجی و آمادگی آنها برای شرکت در رشته تحصیلی دریکی از دانشگاه های جمهوری فدرال آلمان برگزار می شود. در همین راستا بسیاری از کالج ها مسئول برگزاری امتحان زبان برای ورود به دانشگاه DSH نیز هستند. متقاضیان ایرانی که مایل هستند در دانشگاه های آلمان مشغول به تحصیل شوند، در صورتی که در ایران دانشجو نبوده باشند و یا کمتر از دو سال در ایران تحصیل کرده باشند، معمولا می بایست دوره کالج را بگذرانند. البته تشخیص و ارزیابی این موضوع که آیا گذراندن دوره کالج برای شما ضروری است، توسط دانشگاهی که برای آن درخواست پذیرش می دهید صورت می گیرد.

تاریخ ها و مکان ها برای کالج های دانشگاهی مختلف، بسیار متفاوت است. بعضی از کالج ها ترم های دانشگاهی دارند و بعضی از کالج ها با ریتم نیمسال های مدرسه پیش می روند. در برخی از استان های آلمان در خواست ورود به کالج را مستقیما باید به دانشگاه داد و در برخی از موارد لازم است از طریق ارگان های دولتی اقدام نمود. اطلًاعات دقیق را می توانید مستقیماً از طریق وب سایت هر کالج به دست آورید.

 

شرایط ادامه تحصیل در کشور آلمان – بخش دوم

  • انواع کالج های تحصیلی در آلمان

موارد زیر از جمله کالج هایی هستند که می توان در آنها شروع به تحصیل کرد:

  • کالج برای رشته های پزشکی، زیست شناسی، داروسازی
  • کالج برای رشته های ریاضی، علوم طبیعی و فنی
  • کالج برای رشته های اقتصاد و علوم اجتماعی
  • کالج برای رشته های علوم انسانی و آلمان شناسی
  • کالج برای رشته های منحصرا زبان

امتحان کالج دو بار در سال برگزار می شود که معمولا در پایان هر ترم کالج است. حد اقل در سه رشته امتحان کتبی به عمل می آید. در کلیه رشته ها امکان برگزاری امتحان شفاهی وجود دارد. در صورت قبول نشدن در امتحان کالج، تنها یک بار و آن هم حد اقل بعد از گذشت یک نیم سال، امکان تکرار دوره کالج تحصیلی در همان محل قبلی وجود دارد. چنان چه موفق شوید دوره کالج را پشت سر بگذارید، مدرکی به شما داده می شود که به همراه این مدرک و قبولی کنکور سراسری از ایران این امکان را به شما می دهد که در مجموعه انتخابی خود در رشته مورد نظر پذیرش بگیرید. این مدرک در سراسر المان به رسمیت شناخته می شود.

  • رشته های تحصیلی در آلمان

رشته های تحصیلی در آلمان بسیار متنوع می باشند. در تمامی زمینه های علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی و فنی مهندسی شما قادرید دانشگاهی برای تحصیل خود انتخاب کنید. این رشته ها که بالغ بر 12000 هستند در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله لیسانس، فوق لیسانس و دکترا ارائه می شوند. در ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص این رشته ها دریافت می کنید .

بیش از 20 درصد از دانشجویان ترم اولی در مراکز آموزش عالی آلمان را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند. دانشگاه های آلمان درحال حاضر بیش از 800 رشته ی تحصیلی به نام رشته های بین المللی ارائه می کنند. این رشته ها در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس تحت برنامه های سازماندهی شده و با سطح آکادمیک بالایی ارائه می شوند. اگر چه تحصیل در این دوره ها در اکثر موارد با داشتن دانش و مدرک زبان انگلیسی مقدور می باشد، کلاس های آموزش زبان آلمانی برای علاقه مندان برای موفقیت هرچه بهتر ارائه می گردند.

با تغییرات نظام آموزش عالی در آلمان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته ها در دانشگاههای این کشور گسترش یافته است. بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) بیش از 25 رشته اصلی در مقطع کارشناسی با گرایش های فنی و مهندسی و به زبان انگلیسی در دانشگاه های آلمان تدریس میشود. در میان این رشته های می توان به مهندسی الکترونیک، فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک و هوافضا، در دانشگاه هایی همچون آخن و کارلسروهه اشاره کرد.

در رشته های زیر مجموعه علوم انسانی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، در بیش از 20 شاخه اصلی در زمینه های مطالعات زبان، ادبیات و فرهنگ فراهم شده است. رشته های ادبیات تطبیقی، روانشناسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل که در دانشگاه هایی همچون بن، برلین، برمن و گوتینگن تدریس می شوند، از این جمله اند. بیش از40 رشته در شاخه های حقوق ،اقتصاد و علوم اجتماعی نیز در مقطع کارشناسی ایجاد شده است. اقتصاد بین الملل و مطالعات اروپا نمونه هایی در همین زمینه هستند. در رشته هایی همچون ریاضی و سایر علوم طبیعی، متقاضیان می توانند در 28 رشته این گروه، به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

دانستن این نکته برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی ضروری است که در برخی از رشته های نام برده، تحصیل تنها در ترمهای اول دوره کارشناسی به زبان انگلیسی است و در ترم های پایانی این دوره کلاسها به زبان آلمانی برگزار می شود. بنابراین متقاضیان بایستی به هر دو زبان مسلط باشند. بنابراین توصیه می شود قبل از تقاضای پذیرش از نحوه برگزاری این دوره های تحصیلی اطلاعات کامل را کسب کنید.

آزادی در انتخاب دانشگاه و رشته یک قاعده ی کلّی در مراکز آموزش عالی آلمان است. یک جنبه ی آن این است که در آلمان هر دانشجو میتواند آزادانه مرکز آموزش عالی مورد نظر و استادان خود را انتخاب نماید. البتّه شرط لازم برای این انتخاب آزادانه، برآورده کردن شرایط لازم برای دریافت پذیرش است. در این میان دانشگاههای خصوصی (Privatuniversitäten) ، مراکز آموزش عالی هنر و موسیقی (Kunsthochschulen) و مراکز آموزش عالی تربیت بدنی (Sporthochschulen) معمولاً دانشجویان خود را از طریق آزمون ها و گفتگوهای حضوری انتخاب میکنند.

مراکز آموزش عالی در آلمان حدود 13000 رشته متفاوت را برای علاقه مندان ارائه می دهند . بنابراین داشتن یک نگاه جامع به همه آنها و در نهایت انتخاب یک و یا دو رشته دشوار است.

شرایط ادامه تحصیل در کشور آلمان – بخش دوم

به طور کلی شاید بتوان همه این رشته ها را در چند بخش کلی تقسیم کرد:

  • علوم مهندسی (همچنین شهرسازی و معماری)
  • ریاضیات و علوم تجربی (همچنین انفورماتیک و علوم کامپیوتر)
  • کشاورزی، جنگل و مراتع
  • پزشکی و علوم بهزیستی و درمانی
  • حقوق و اقتصاد
  • علوم اجتماعی و جامعه شناسی (همچنین ورزش و الهیات)
  • زبان و زبان شناسی، علوم فرهنگی، سیاسی

شرایط عمومی

  • اتمام مقاطع M.A و یا M.Sc با نمرات بالا
  • تسلط به زبان (انگلیسی یا آلمانی، منوط به رشته و موضوع دکترا)
  • پیشنهاد طرح پایان نامه (Proposal)اخذ تأییدیه از یک استاد راهنما

در حال حاضر، متداول ترین راه گذراندن دوره دکترا روش سنتی آن می باشد که البته تدریجاً روش های دیگری هم به آن اضافه می شود. دانشجویی که برای دوره دکترا برنامه ریزی می کند، باید با استادی از دانشگاه های آلمان که در رشته مورد نظر به عنوان متخصص شناخته می شود، ارتباط برقرار کند. البته یافتن استاد راهنما کار ساده ای نیست، چرا که اساتید اغلب از میان شمار زیاد درخواست های رسیده ،ترجیحا دانشجویی را انتخاب می کنند که از دوره های قبل می شناسند .با این وجود ارسال در خواست همراه با یک طرح پایان نامه خوب، به موفقیت شما خواهد انجامید. چنان چه در این رابطه امکان ایجاد ارتباط از طرف دانشگاه محل تحصیل در ایران با آلمان وجود دارد، حتما از این موقعیت استفاده کنید. دوره دکترا 3 الی 4 سال بوده و در مجموع بستگی به میزان فعالیت دانشجو دارد. دوره به زبان آلمانی و یا انگلیسی برگزار می شود. به تازگی به ویژه در رشته های علوم طبییعی و مهندسی بیشتر طرح ها و ارائه پایان نامه به زبان انگلیسی صورت می گیرد. این موضوع باید با استاد راهنما مطرح و حل شود.

تنظیم تقاضانامه برای استاد راهنما

عموما اساتید تقاضانامه های متعددی از دانشجویان دوره دکترا جهت نظارت و راهنمائی شان برای پایان نامه دریافت مي کنند. از این رو مي بایست در تقاضانامه ی تنظیم شده، علت انتخاب این استاد و موضوع مورد نظر گویا و روشن باشد. دانشجویان موضوع خود را مستقلاً انتخاب کرده، پس از بررس و گفتگو با استاد راهنما میتوانند. محتوای موضوع را تکمیل کرده یا تغییر دهند. لطفا دقت داشته باشید که برای برقراری ارتباط با یک استاد شرط لازم این است که این استاد نه تنها در رشته ی تحصیلی شما بلکه مخصوصا در حیطه موضوع رساله شما دارای فعالیت علمی باشد.

بنابراین تنظیم اولین تقاضانامه باید به گونه ای باشد که استاد راهنما از توانمندی علمیِ دانشجو و هدفمندی وی در حیطه موضوع انتخابی اطمینان حاصل کرده، استنباط او بر این باشد که همکاری او با دانشجو برای خود او نیز بی بهره نیست. صرفاً این یک همکاری و استفاده ی دو جانبه است که احتمال توافق استاد را بالا مي برد.

تحصیل در آلمان ابعاد مختلفی دارد که بصورتی هفتگی و در بخش های مختلف به آن خواهیم پرداخت، چنانچه در این خصوص نیاز به مشاوره تحصیلی دارید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط ادامه تحصیل در کشور آلمان – بخش دوم

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

دوشنبه

1403/1/13

سه شنبه

1403/1/14

چهارشنبه

1403/1/15

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید