قوانین سربازی در ایران شامل چه مواردی است؟

قوانین سربازی در ایران شامل چه مواردی است؟

قوانین سربازی در ایران از مهم ترین قوانین کشور ما میباشد. در کشور ایران سازمان وظیفه ی عمومی بر اجرا و اعمال این قوانین نظارت دارد. با توجه به اینکه خدمت سربازی موضوعی مهم و بسیار گسترده است لذا قوانین مربوط به آن نیز بسیار زیاد میباشند.

مواردی همچون سربازی از مباحثی است، که در قوانین سربازی مطرح شده است. انواع مختلف معافیت شامل معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی،معافیت ایثارگران و همچنین مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت هر کدام از این معافیت ها از مهم ترین مباحث قوانین نظام وظیفه میباشد.

چرا که همواره تعداد زیادی از مشمولان خدمت سربازی به دنبال یافتن راهی برای معاف شدن از دوره ی خدمت ضرورت میباشند. علاوه بر این موضوعات مهمی همچون کسری خدمت؛ اخذ امیریه سربازی و بسیاری موضوعات از این دست، در حوزه ی قوانین سربازی قرار میگیرند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

قوانین سربازی در ایران

سربازی با توجه به شرایط افراد قوانین را نسبت به ان ها وضع کرده است که در ادامه با آن ها آشنا می شوید:

معافیت موقت

در این حالت فرد به صورت موقت از رفتن به خدمت سربازی معاف می شود. این شامل معافیت های موقت پزشکی، معافیت تحصیلی، معافیت موقت کفالت و معافیت موقت حین خدمت است.

معافیت دائم

در این حالت فرد بنا به برخی از قوانین سربازی برای همیشه از خدمت سربازی معاف است. از آن جمله می توان به داشتن برخی بیماری ها و ناهنجاری ها از جمله بیماری های اعصاب و روان اشاره کرد که انجام خدمت سربازی را غیرممکن می کند. همچنین فرزندان شهدا و جاوید الاثر ها نیز به طور دائمی از خدمت معاف هستند.

قوانین سربازی در ایران

معاف از رزم

افرادی در اثر عاملی مانند برخی از بیماری ها که توان فرد را برای انجام اعمالی مانند حمل اسلحه و نگهبانی کاهش می دهد معاف از رزم هستند. این افراد خدمت سربازی را در مراکزی مانند ادارجات و سازمان ها می گذرانند.

معافیت پزشکی

افرادی که برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و عروقی، اعصاب و روان و… را دارند می توانند یکی از سه معافیت دائم، موقت و معاف از رزم را دریافت کنند. برای آگاهی از بیماری هایی که مشمول معافیت پرشکی می شوند به این مقاله مراجعه کنید

خرید خدمت سربازی

در گذشته امکان خرید سربازی وجود داشت اما در حال حاضر این قانون لغو شده است. این قانون تنها برای مشمولان خارج از کشور امکان پذیراست. با توجه به این قانون مشمولینی که مقیم کشورهای خارج هستند.

با پرداخت 15 هزار یورو کارت معافیت سربازی را دریافت می کنند. مشمولین متاهلی که دارای فرزند از مادر ایرانی دارند از 25 درصد تخفیف برخوردارند.

کفالت

معافیت کفالت به خاطر نگهداری و سرپرستی از خانواده به فرد تعلق می گیرد. کفالت انواع مختلف دارد که از جمله آن ها می توان به کفالت پدر، مادر، خواهر و برادر و… اشاره کرد. اگر می خواهید از جرئیات این قانون کفالت باخبر شوید مقاله را بخوانید.

قوانین سربازی دانشجویان

قوانین سربازی دانشجویان یکی از چالش برانگیز ترین قوانین موجود میباشد زیرا تعداد زیادی از مشمولان به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه ها میباشند. لذا این قوانین، شرایط لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه و همچنین مدت زمان مجاز به تحصیل مشمولان خدمت وظیفه اعلام میگردد.

با توجه به اینکه مشمولان باید از تمام این شرایط اطلاع دقیق داشته باشند به بررسی برخی از این موارد میپردازیم. بر اساس قوانین سربازی دانشجویان این افراد تنها مدت محدودی میتوانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. که باید در همین مدت مقرر شده تمام واحدهای درسی خود را بگذرانند.

البته تبصره هایی نیز برای برخی از دانشجویان وجود دارد. که با استفاده از آن ها امکان بهره مندی از سنوات ارفاقی و مازاد بر سنوات اصلی برای مشمولان فراهم میشود. قوانین سربازی دانشجویان شرایط لازم برای اخذ این سنوات ارفاقی را نیز بیان میکند.

قوانین سربازی دانش آموزان

قوانین سربازی دانش آموزان نیز در قالب بند ها و تبصره های بسیاری در اختیار مشمولان قرار میگیرد. اهمیت اطلاع از این قوانین از آن جهت میباشد که سوالات بسیاری درباره ی وضعیت نظام وظیفه دانش آموزان وجود دارد.

با مطالعه ی قوانین سربازی دانش آموزان میتوان به پاسخ سوالاتی همچون سن مشمولیت، مدت مجاز به تحصیل برای دانش آموزان مشمول و… دست پیدا کرد. بر اساس این قانون افرادی که در زمان تحصیل در دوره متوسطه به سن 18 سالگی میرسند به عنوان مشمول خدمت وظیفه شناخته میشوند.

اما این افراد تا پایان دوره متوسطه و اخذ مدرک تحصیلی خود میتوانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. یکی دیگر از موارد ارائه شده در قوانین سربازی دانش آموزان این است که این افراد تا یک سال بعد از فارغ التحصیلی مهلت دارند که وضعیت نظام وظیفه خود را، مشخص نمایند.

قوانین سربازی در ایران چگونه است؟

قوانین سربازی پزشکان

قوانین سربازی پزشکان در کشور ما شامل قوانین پیچیده ای نمیباشد. بر اساس این قوانین افرادی که از دانشگاه های علوم پزشکی کشور فارغ التحصیل میشوند، برای انجام دوره سربازی خود دو راه پیش روی خود دارند.

یکی از راه هایی که پزشکان میتوانند دوره سربازی خود را به پایان برسانند و طرفداران بسیاری دارد، امریه سربازی در وزارت بهداشت و به عنوان پیام آور سلامت میباشد. این نوع امریه نیز به مانند دیگر امریه های سربازی میباشد.

که مشمولان میتوانند دوره ی خدمت خود را در ادارات و ارگان های دولتی سپری کنند. نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که؛ در این نوع خدمت امکان بهره مندی از کسری سربازی وجود ندارد.

علاوه بر این بر اساس قوانین سربازی پزشکان برخی از مشمولان پزشک موظف به انجام دوره خدمت ضرورت خود در پادگان های نظامی میباشند.

قوانین سربازی متاهلین

قوانین سربازی متاهلین یکی دیگر از زیر مجموعه های قوانین خدمت سربازی میباشد. که در آن به بررسی تمهیداتی میپردازد که سازمان وظیفه برای سربازان متاهل در نظر گرفته است. در واقع این قوانین سعی دارد دوره سربازی را برای مشمولان متاهل راحت تر کند و از وارد شدن اختلال به زندگی آنها جلوگیری شود.

چرا که این افراد مسئولیت زندگی خود و چند نفر دیگر را برعهده دارند. لذا دانستن این قوانین برای افراد متاهلی که قصد اعزام به خدمت را دارند، ضروری میباشد. بر اساس این قانون افراد متاهلی که برای رفتن به خدمت سربازی اقدام میکنند، اغلب در همان محل زندگی همسر به کار گرفته میشوند. علاوه براین این افراد از اولویت های اخذ امریه سربازی به حساب میایند.

قوانین سربازی متاهلین همچنین امکان دریافت کسری خدمت را نیز برای این دسته از افراد مشمول فراهم آورده است. که بر طبق آن سربازان متاهلی که دارای فرزند باشند ، میتوانند به ازای هر فرزند از سه ماه کسری خدمت بهره مند شوند.

در واقع امکان استفاده از کسری متاهلین تنها برای سربازان متاهل دارای فرزند وجود دارد. علاوه بر این موارد حقوقی که برای این افراد در نظر گرفته شده بیشتر از حقوق مقرر سایر سربازان میباشد.

قوانین سربازی در ایران

قوانین معافیت فرزندان ایثارگران

قانون گذاران سربازی به خاطر قدردانی از فداکاری های ایثارگران برای فرزندان آنان معافیت هایی را در نظر گرفته است که از جمله آن ها می توان به قوانین زیر اشاره کرد:

  1. فرزندان شهدا و جاوید الاثر ها از خدمت معاف هستند.
  2. جانبازان با حداقل 10 درصد جانبازی از خدمت معاف هستند.
  3. فردی که یکی از شرایط زیر را داشته باشد یکی از فرزندانش از خدمت معاف خواهند بود. اگر این ایثارگر فرزند پسری نداشته باشد یکی از برادرانش از این امتیاز بهره مند خواهد شد:
  • 24 ماه آزادگی
  • 25 درصد جانبازی
  • 30 ماه حضور در جبهه
  1. جانبازی که فرزند پسری را به فرزندخواندگی گرفته باشد ( در صورتی که نمی تواند صاحب فرزند شود) می تواند برای او معافیت دائم بگیرد.

قوانین سربازی و کنکور

قوانین سربازی و کنکور جز موضوعات مهمی است که بسیاری از مشمولان خدمت سربازی به دنبال اخذ اطلاعات درباره ی آن میباشند. در این قوانین موضوعات بسیار مهمی همچون فرصت شرکت در کنکور مطرح میشود.

افرادی که مدرک تحصیلی دوره متوسطه را اخذ کنند در صورت تمایل به ادامه تحصیل باید در کنکور شرکت کنند. نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که ؛ مشمولان تنها یک سال مهلت دارند که پشت کنکور بمانند.

این افراد اگر در دانشگاه ها پذیرفته شوند با دریافت معافیت تحصیلی میتوانند تا پایان دوره دانشگاه از رفتن به سربازی معاف شوند. اما چنانچه این افراد در هیچ دانشگاهی پذیرش نشوند؛ باید برای مشخص کردن وضعیت خدمت وظیفه خود اقدام کنند.

مورد دیگری که در قوانین سربازی و کنکور ارائه میشود مربوط به تمدید تاریخ اعزام به خدمت میباشد. که مشمولان میتوانند اعزام به خدمت خود را تا زمان اعلام نتایج نهایی کنکور به تعویق بیندازند .

نظام وظیفه

در پایان

قوانین سربازی در ایران شامل موضوعات و مباحث بسیار گسترده ای میباشد. که تمام موضوعات مربوط به نظام وظیفه را در برمیگیرد. افرادی که قصد دارند برای هر کدام از امور نظام وظیفه اقدام کنند ، باید تا حدی از این قوانین اطلاع پیدا کنند.

از جمله مباحث مهمی که برای آنها قانون و مقررات مشخصی وجود دارد، میتوان به امریه سربازی ، کسری خدمت ، معافیت سربازی پزشکی ، معافیت تحصیلی ، معافیت ایثارگری و … اشاره کرد. یکی از مهم ترین مباحثی که در قوانین سربازی در ایران بیان میشود مربوط به سن مشمولیت افراد میباشد.

که بر اساس آن تمام افراد مذکر با رسیدن به سن 18 سالگی موظف به گذراندن دو سال دوره خدمت ضرورت میباشند. البته این موضوع ممکن است برای افراد دارای شرایط خاص صدق نکند. و برخی افراد بتوانند معافیت سربازی اخذ کنند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعزام به خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

برای استفاده از خدمات مشاوره تلفنی آویژه، با شماره 9099071985 بدون نیاز به پیش شماره تماس بگیرید و از آخرین تغییرات در قوانین سربازی باخبر شوید و پاسخ سوالاتتان را در کوتاهترین زمان دریافت کنید.

سوالات متداول

قوانین سربازی مربوط به دانشجویان کدامند؟

افراد مشمولی که قصد تحصیل در دانشگاه را دارند ، باید یکی از مدارک کارت معافیت یا کارت پایان خدمت را داشته باشند. در غیر این صورت باید گواهی اشتغال به تحصیل را از دانشگاه دریافت کنند.

در قوانین مربوط به سربازی متاهلین چه مواردی بیان شده است؟

بر اساس این قوانین افرادی که متاهل باشند اغلب در شهر محل زندگی همسرشان به کار گرفته میشوند و حقوق بیشتری دریافت میکنند. به علاوه امکان اخذ سه ماه کسری به ازای هر فرزند را دارند.

قوانین سربازی مربوط به اخذ معافیت کدامند؟

عدم غیبت افرادی که میخواهند برای دریافت معافیت اقدام کنند یکی از شرایط لازم میباشد. همچنین کفالت یکی از اقوام درجه یک ، بیماری و یا ایثارگری پدر میتواند دلیلی برای معافیت باشد.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

قوانین سربازی در ایران شامل چه مواردی است؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 7 نظر:
  1. سلام بنده متولد ۱۳۶۴ هستم دارای دو فرزند آیا شرایطی هست برای معافیت ممنون بابت راهنمای….

  2. باعرض سلام وخسته نباشید قبل ازهرچیزی واقعا ازتون ممنونیم بابت زحمات وخدمات واطلاع رسانی خوب و درست و صحیح تون، با آرزوی موفقیت وسلامتی برای تمام دست اندکاران عزیز، بنده متولد سال۱۳۶۵ و ۳۷ ساله دارای دو دوفرزند هستم ک البته ازخانمم جدا شدم خاستم بدونم ایا شرایطی هست ک مشمول بنده جهت معافیت از خدمت سربازی بشه؟ممنون میشم اگه راهنماییم کنید باتشکر وتقدیم احترام

    1. سلام.با تشکر.مشمولیل با دو فرزند و سن بالای 35 سال میتوانند معافیت دائم دریافت کنند که شامل شما هم میشود.

  3. سلام من فرزند ارتشی ام میشه ک ب واسطه مدرم بی اعتم ارتش نیروزمینی؟

  4. سلام بنده به واسطه اینکه پدرم بازنشسته نداجا میباشند بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح میباشم ایا در زمان اعزام به خدمت باید دفترچه بیمه تعویض نمایم یا همین دفترچه و بیمه فعلی محفوظ است؟

    1. سلام
      شما نیز مانند دیگر سربازان از دفترچه بیمه مربوط به سازمان وظیفه بهره مند خواهید بود.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید