ثبت نام فیزیوتراپی بدون کنکور 1402 – 1401

رشته فیزیوتراپی بدون کنکور

یکی از پر تکرار ترین سوالات علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی، این است که آیا می توانند به صورت بدون آزمون نیز در این رشته ها وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهند؟

طی سال های اخیر بسیاری از رشته ها در دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت بدون کنکور ارائه می گردد و همین موضوع سبب شده است که برای بسیاری از علاقه مندان، این سوال به وجود آید که آیا امکان تحصیل بدون کنکور در رشته های پزشکی و پیراپزشکی زیرگروه علوم تجربی نیز وجود دارد یا خیر!

به همین دلیل لازم دانستیم در این مقاله به این سوال مهم و پر تکرار امکان پذیرش و ثبت نام در رشته پزشکی بدون کنکور داوطلبان پاسخ دهیم. لطفا تا انتهای مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

معرفی رشته فیزیوتراپی

رشته فيزيوتراپی یکی از شاخه های توانبخشی است. توانبخشی مجموعه اقداماتی است که برای یک فرد معلول یا بیمار انجام می دهند، تا شخص بتواند از نظر جسمی، روانی، اجتماعی حداکثر توانائی و استقلال خود را به دست آورد و زندگی اش را به حد طبیعی نزدیک کند.

این رشته یکی از شاخه های پزشکی است که برای توان بخشیدن به بیماران از عواملی مانند گرما، سرما، الکتریسیته و ورزش و نور استفاده می کنند. بعضی از حوادث باعث می شوند که اندام حرکتی انسان ناتوان شوند و از کار بیفتند و برای بهبودی این شرایط فیزیوتراپیست ها وارد عمل می شوند.

این بحث مبنای علمی دارد و همچنین با استفاده از ابزار مورد نیاز به بیماران خدمت رسانی می کنند و باعث افزایش قابلیت های فرد از نظر جسمی و روحی می شوند. لازمه انجام این کار داشتن صبر و حوصله و علاقه به این رشته و احساس مسئولیت پذیری نسبت به بیماران است.

فیزیوتراپی جزو رشته های کارشناسی زیر گروه 1 تجربی و طول دوره کارشناسی این رشته 4 سال می باشد.

فیزیوتراپی جزو رشته های ستاره دار هم هست؛ یعنی حداقل 30 درصد جمعیت یک کلاس فیزیوتراپی باید از یک جنسیت باشند و برخلاف رشته هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و پرستاری که در دوره روزانه ظرفیت پذیرش آقایان و خانم ها برابر است؛ فیزیوتراپی این گونه نیست و از هر جنسیت می توانند تا حداکثر 70 درصد ظرفیت کلاس را تشکیل بدهند.

معرفی رشته فیزیوتراپی

برای قبولی در رشته فیزیوتراپی چه درس هایی را بخوانید؟

رشته فیزیوتراپی در زیرگروه 1 قرار دارد؛ به همین علت همانند رشته های پزشکی و دندانپزشکی، مطالعه و تسلط بر دروس زیست شناسی و شیمی برای کنکور تجربی اهمیت بالایی دارد.زیرا زیست شناسی ضریب 4 و شیمی ضریب 3 را در کنکور سراسری تجربی دارد.

درس های دیگر مثل فیزیک و ریاضیات اهمیت کمتری دارند و ضریب آنها 2 است. زمین شناسی برای رشته فیزیوتراپی برخلاف رشته داروسازی ضریب صفر را دارد.

توانایی های لازم برای دانشجوی رشته فیزیوتراپی

یک دانشجوی رشته فيزيوتراپي‌، باید صبر و حوصله بسیاری داشته باشد؛ چون در نهایت باید با بیماران مختلفی از جمله افرادی که دچار سکته مغزی یا ضایعه مغزی شده اند و یا عقب ماندگی ذهنی دارند، کار کند. در اغلب مواقع هم نتیجه کارش به تدریج ظاهر می شود.

از سوی دیگر چون دانشجوی این رشته با دستگاه های الکتریکی متنوعی کار می کند، باید در درس فیزیک قوی بوده و همچنین به دلیل اینکه با بدن انسان به عنوان یک موجود زنده سروکار دارد، باید به درس زیست شناسی علاقه مند باشد.

رشته های پیراپزشکی

مقاطع تحصیلی و گرایش های رشته فیزیوتراپی

این رشته نیز دارای سه مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری است و در مقطع کارشناسی گرایشی وجود ندارد.

مدت تحصیل در دوره کارشناسی 4 سال و در دوره کارشناسی ارشد 2 سال است. فارغ التحصیلان‌ این رشته می‌توانند در رشته هایی‌ مانند فیزیوتراپی، علوم تشریح، آناتومی، فیزیولوژی و … ادامه تحصیل دهند.

آیا ثبت نام بدون کنکور در رشته فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

همان طور که در جریان هستید، رشته فیزیوتراپی از جمله محبوب ترین و شناخته شده ترین رشته ها در گروه علوم تجربی و در میان رشته های پیراپزشکی است و حتی بسیاری از افراد به دنبال تحصیل در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور نیز هستند.

اما آیا تحصیل رشته فیزیوتراپی به صورت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی و یا دانشگاه های دیگر می تواند واقعیت داشته باشد یا خیر؟ در اینجا باید خدمت شما دوستان عزیز داوطلب عرض کنیم که ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور به هیچ وجه در ایران و در هیچ دانشگاهی در کشور برای متقاضیان و داوطلبان امکانپذیر نیست.

در واقع ماجرا این است که تا قبل از تصویب قوانینی جدید در رابطه با تحصیل رشته فیزیوتراپی بدون کنکور در آموزش وزارت بهداشت در تاریخ دهم شهریور ماه سال گذشته یعنی سال 97، افراد متقاضی تحصیل فیزیوتراپی بدون کنکور می توانستند ابتدا به خارج از کشور رفته و پس از گذراندن 72 واحد درسی در رشته فیزیوتراپی، به کشور بازگردند و به یکی از پردیس های خودگردان جهت تحصیل در فیزیوتراپی بدون کنکور انتقالی بگیرند.

البته انجام این کار و تحصیل در فیزیوتراپی بدون کنکور به این شکل با شرایط و ضوابطی همچون کسب معدل 15 برای 72 واحد درسی پاس شده در خارج از ایران و دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم در رشته تجربی یا ریاضی همراه بود.

اما در حال حاضر یک داوطلب متقاضی تحصیل فیزیوتراپی بدون کنکور، فقط می تواند تحصیلات خود در این دوره و رشته تحصیلی را در خارج از کشور و بدون حق بازگشت به ایران انجام دهد و پس از اتمام تحصیل بدون آزمون در رشته فیزیوتراپی می توانند به کشور بازگردند.

آیا ثبت نام بدون کنکور در رشته فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

دانشگاه های دولتی پذیرنده فیزیوتراپی

نوع دورهنام دانشگاهجنسیت پذیرش
روزانهدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – تهرانمرد
روزانهدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – تهرانزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی اصفهانمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی اصفهانزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی ایرانمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی ایرانزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی بابلمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی بابلزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی تبریزمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی تبریززن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی تهرانمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی تهرانزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهوازمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواززن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی زاهدانزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی زاهدانمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی سمنانمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی سمنانزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهرانمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهرانزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی شیرازمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی شیراززن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشتزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشتمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی مشهدمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی مشهدزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی همدانمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی همدانزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی کرمانمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی کرمانزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهزن
روزانهدانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهمرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی اصفهانزن / مرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی اصفهانزن / مرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی اصفهانزن / مرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی زاهدانزن / مرد
روزانهدانشگاه علوم پزشکی سمنانزن / مرد
دیگردانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – تهرانزن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی اصفهانزن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی بابلزن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی تبریززن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی تهرانزن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواززن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی زاهدانزن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهرانزن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی شیراززن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشتزن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی مشهدزن / مرد
دیگردانشگاه علوم پزشکی همدانزن / مرد

رشته فیزیوتراپی

تحصیل رشته فیزیوتراپی در مقاطع بالاتر

رشته فیزیوتراپی در ایران هم در مقطع کارشناسی ارشد و هم در مقطع دکتری وجود دارد. فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی می توانند بعد از قبولی در آزمون کارشناسی ارشد، به دو صورت ادامه تحصیل دهند.

پونزشیوه های ادامه تحصیل با کارشناسی فیزیوتراپی عبارتند از:

روش اول

دانش آموختگان کارشناسی فیزیوتراپی می توانند در آزمون کارشناسی ارشد فیزیوتراپی شرکت کنند و در صورت قبولی در رشته فیزیوتراپی، ادامه تحصیل دهند.

همچنین می توانند در گرایش فیزیوتراپی ورزشی (که فقط مختص دانش آموختگان کارشناسی فیزیوتراپی است)، فیزیولوژی، مدیریت توانبخشی، علوم تشریحی، سلامت سالمندی، ارگونومی و فیزیک پزشکی مشغول به تحصیل شوند.

روش دوم

دانش آموختگان کارشناسی فیزیوتراپی می توانند در بعضی از رشته های علوم پزشکی شامل رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)، رشته اپیدمیولوژی، رشته اقتصاد بهداشت، رشته انفورماتیک پزشکی، رشته ارزیابی فناوری سلامت، رشته فناوری اطلاعات سلامت، رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، رشته نانوتکنولوژی پزشکی، رشته زیست فناوری پزشکی، رشته رفاه اجتماعی، تاریخ علوم پزشکی، آموزش پزشکی، برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، آمار زیستی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، و ژورنالیسم پزشکی ادامه تحصیل دهند.

همچنین با مدرک کارشناسی فیزیوتراپی می توان در آزمون کارشناسی ارشد پزشکی شرکت کرد، که دارای شرایط خاص مثل معدل، حد نصاب نمره و … است.

تحصیل رشته فیزیوتراپی در مقاطع بالاتر

فرصت های شغلی حرفه فیزیوتراپی

فیزیوتراپی روشی برای درمان دردهای ماهیچه ای، عضلانی، استخوانی و مفصلی است. کارشناسان و فارغ التحصیلان علم فیزیوتراپی را فیزیوتراپیست می نامند.

پونزدر علم فیزیوتراپی سه روش اصلی درمان وجود دارد، که عبارتند از:

  • الکتروتراپی

در روش درمان الکتروتراپی، درمان توسط دستگاه های مخصوص فیزیوتراپی انجام می شود.

  • تمرین درمانی

تمرین درمانی شامل انجام تمرین های خاص مانند ماساژ، حرکات ورزشی مناسب و آب درمانی است؛ که از طرف فیزیوتراپیست پیشنهاد می شود.

  • درمان با مهارت های دست

در این روش فیزیوتراپیست با انجام تمرینات مفید بر روی بیمار اقدام به درمان می کند.

فیزیوتراپی شامل فرایند بررسی، تشخیص، برنامه ریزی، ارزیابی و در نهایت آغاز درمان درد است. مهمترین بخش کارایی فیزیک درمانی در علم پزشکی بعد از عمل های جراحی است.

پس از عمل های جراحی که بر روی اندام انجام می گیرد، علم فیزیوتراپی حرکات نرمشی را شروع می کند، تا اندام های آسیب دیده دچار خشکی نشود و بیمار بتواند به آسودگی حرکت کند.

فیزیوتراپیست ها در مراکز مختلفی از جمله بیمارستان ها، آسایشگاه ها، مراکز بهداشت، مدارس، مراکز ورزشی، کارخانجات و بسیاری از این قبیل مکان ها مشغول به کار می شوند.

امروزه بازار کار فیزیوتراپی گسترده است و اکثر مراکز درمانی، ورزشی و حتی تولیدی، نیازمند حداقل یک فیزیوتراپیست هستند.

فرصت های شغلی حرفه فیزیوتراپی

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سخن آخر

رشته فیزیوتراپی، رشته ای بسیار پر تقاضا است و برای قبولی و پذیرش در آن، رقابت فشرده ای بین داوطلبان گروه آزمایشی تجربی در کنکور سراسری وجود دارد.

با توجه به پرطرفدار بودن این رشته، بسیاری از داوطلبان مایلند بدانند در صورت کسب نکردن امتیاز لازم برای قبولی در این رشته در دانشگاه های سراسری، آیا می توانند در دانشگاه آزاد در رشته فیزیوتراپی تحصیل کنند؟ یا این رشته جزو رشته های بدون کنکور سراسری است؟ که در مقاله فوق به این موضوعات اشاره شد.

چنانچه در زمینه ثبت نام رشته فیزیوتراپی بدون کنکور، به مشاوره و راهنمایی نیاز داشته باشید، با کارشناسان مجرب مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را در این خصوص راهنمایی نمایند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

علالمت-سوالکدام یک از دانشگاه ها در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور دانشجو می پذیرند؟

هیچ دانشگاهی در رشته پزشکی پذیرش بدون آزمون ندارد.

علالمت-سوالبا پرداخت شهریه بالا می توان بدون کنکور در دانشگاه پردیس به تحصیل پرداخت؟

تحصیل در تمام رشته های شاخه علوم پزشکی دانشگاه پردیس از طریق شرکت در کنکور تجربی است.

علالمت-سوالشرایط تحصیل در رشته فیزیوتراپی چگونه است؟

برای وارد شدن به رشته فیزیوتراپی تنها باید رتبه قبولی را در کنکور تجربی کسب کنید.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

ثبت نام فیزیوتراپی بدون کنکور 1402 – 1401

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 3 نظر:

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید