آخرین تغییرات خدمت سربازی 1400

آخرین تغییرات خدمت سربازی 1400

خدمت سربازییکی از بزرگترین و مهم ترین مسائل در کشور برای جوانان به حساب می آید. حتی در سال های جاری خدمت سربازی یکی از مسائل بزرگ برای خانواده ها مجسوب می شود. زیرا هر ساله جوانان زیادی باید برای رفتن به خدمت سربازی آماده شوند. همانطور که می دانید خدمت سربازی نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز برقرار است. جوانان برای آشنا شدن با مسائل رزمی به خدمت دعوت می شوند.

قوانین خدمت سربازی در کشور ما برای همگان یکسان است. خدمت نظام وظیفه در ایران به این صورت است که جوانان ذکور پس از رسیدن به سن خاصی باید برای رقتن به خدمت سربازی آماده شوند. یعنی همه ی جوانان پسر در سن 18 سالگی به سن مشمولیت می رسند. این سن همان سنی خواهد بود که مشمولین باید خود را برای رفتن به خدمت سربازی آماده کنند. اما امروزه جوانان برای رفتن به خدمت مشکلات زیادی دارند. برخی از آن ها دوست دارند به تحصیل خود ادامه داده و دنبال راهی هستند تا بتوانند از رفتن به خدمت سربازی منصرف شوند. لذا میتوانند مشکلات خود را حل نمایند.

از طرف دیگر برخی می خواهند به دنبال شغل و حرفه ای رفته و آینده ای برای خود بسازند. تشکیل زندگی داده و برای اداره ی خانه باید سرکار بروند. به همین دلیل هیجان زیادی برای نرفتن به خدمت سربازی در جوانان وجود دارد. اما سوال اینجاست که چگونه می توانیم به خدمت سربازی نرویم؟ این سوال شاید مهم ترین و بحث برانگیز ترین مسئله برای جوانان پسر می باشد. برای رسیدن به پاسخی کامل درباره این سوال و مابقی مسائل مرتبط با خدمت سربازی جوانان ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. مشاوره نظام وظیفه در این زمینه زاهنمای شما هموطنان عزیز می باشد.


بیشتر بخوانید: نظام وظیفه : معافیت خدمت نظام وظیفه چیست


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

آیا برای نرفتن به خدمت سربازی راهی وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم اگرچه نرفتن به خدمت سربازی کار دشواری خواهد بود اما راه های زیادی وجود دارد که جوانان ما می توانند از طریق آن ها به خدمت نروند. در سال های اخیر سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا راه های زیادی را پیش روی جوانان گذاشته است تا بتوانند از آن طریق به خدمت سربازی نرفته یا اینکه مدت خدمت سربازی خود را به طریقی کاهش دهند.

اما چگونه این اتفاق خواهد افتاد؟ همه به دنبال جوابی برای این سوال می گردند. راه های زیادی وجود دارد که شما مشمول عزیز می توانید از طریق آن ها مدت خدمت خود را کاهش داده یا اینکه بدون رفتن به خدمت نظام وظیفه کارت معافیت دریافت کنید. برای انجام و اقدام برای این راه ها باید انواع معافیت ها، طرح

کسری خدمت سربازی، معافیت های موقت ، امریه نظام وظیفه ،راه های خرید خدمت و سایر قوانین خدمت سربازی و مباحث مرتبط با نظام وظیفه را به طور کامل بشناسید .

پونزراه هایی که جوانان می توانند از طریق آن ها به خدمت سربازی نروند یا اینکه مدت آن را کاهش دهند به شرح ذیل می باشد:

استفاده از انواع معافیت های دائم: در این گروه افراد می توانند با استفاده از معافیت های دائم مختلف کارت معافیت دریافت کرده و به خدمت سربازی نروند.

استفاده از معافیت های موقت: این معافیت می تواند برای کسانی استفاده شود که برای مدتی مشکل داشته و قصد دارند رفتن به خدمت سربازی را کمی به تعویق بیندازند.

کسری های خدمت: کسری خدمت با داشتن شرایط مختلف به افراد تعلق می گیرد. از این طریق مشمولین می توانند از خدمت خود کم کرده و ماه های کمتری را به خدمت بروند.


بیشتر بخوانید: مراحل معافیت خدمت چگونه است؟


مدت خدمت سربازی

مدت خدمت سربازی

مدت خدمت سربازی برای خیلی از افراد سوال برانگیز خواهد بود . زیرا بر اساس آخرین قوانین اینمدت خدمت سربازی بین 18 ماه تا 24 ماه متغیر بوده است. اما اینمدت خدمت سربازی بر اساس چه چیزی تعیین می شوند؟ چه کسانی می توانند از مدت خدمت سربازی کمتری استفاده کنند؟ چه کسانی باید بیشترین مدت خدمت سربازی را داشته باشند؟ سازمان نظام وظیفه برای تمام این مدت خدمت سربازی قوانینی تعریف کرده است. آخرین خبرها حاکی است که مدت خدمت سربازی 18 تا 24 ماه است. که بر اساس نوع مناطق و نوع خدمت این مدت متغیر خواهد بود.

مدت خدمت سربازی کسانی که در مناطق بد آب و هوا و محروم در جال خدمت هستند: برای این افراد مدت خدمت 19 ماه خواهد بود.

مدت خدمت سربازی برای کسانی که در مناطق مرزی و عملیاتی هستند: این مشمولین 18 ماه خدمت خواهند کرد. زیرا مناطق مرزی و عملیاتی مناطق سخت و دشواری برای مشمولین خواهد بود.

مدت خدمت سربازی برای افرادی که در مناطق عادی خدمت می کنند: مشمولین در مناطق عادی 21 ماه دوره ی خدمت ضرورت را خواهند گذراند. این 21 ماه عادی ترین دوره ی خدمت ضرورت محسوب می شود.

مدت خدمت سربازی برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های دولتی امریه سربازی می گیرند: این افراد تا 24 ماه نیز خدمت می کنند.


بیشتر بخوانید: مشاوره خدمت نظام وظیفه سربازی


کسری خدمت سربازی

کسری خدمت سربازی چیست و چگونه می توان از آن بهره مند شد؟ در جواب باید بگوییم طرح کسری خدمت نظام وظیفه برای بسیاری از افراد قابل اجرا خواهد بود. فقط مشمولین نیاز است که اطلاعات کافی در زمینه ی کسری خدمت سربازی را بدست آورند. سپس شرایط آن ها را مظالعه کرده و برای استفاده از کسری خدمت سربازی اقدامات لازم را انجام دهند. این کسری خدمت کاملا قانونی بوده و قوانین آن توسط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا به تصویب رسیده است. با هم انواع کسری خدمت سربازی را مرور می کنیم.


بیشتر بخوانید: نحوه دریافت کسری خدمت و شرایط آن


کسری خدمت سربازی

انواع کسری خدمت سربازی بر اساس آخرین تغییرات قوانین سازمان نظام وظیفه :

  • کسری خدمت ایثارگران: این نوع کسری خدمت بسیار متداول بوده و برای فرزندان جانبازان و ایثارگران مورد استفاده قرار می گیرد. قوانین این نوع کسری خدمت در سال های جاری دچار تغییرات زیادی شده است. اما با این وجود هر ساله تعداد بی شماری از مشمولین می توانند از این کسری خدمت بهره مند شوند. میزان کسری خدمت ایثارگران به عوامل و شرایط زیادی وابسته است. به طور مثال درصد جانبازی افراد یا مدت اسارت و رزمندگی آن ها می تواند میزان کسری خدمت سربازی را افزایش دهد. به ازای هر درصد جانبازی 12 روز کسری خدمت به مشمولین تعلق می گیرد.
  • کسری خدمت جبهه پدر: از دیگر انواع کسری خدمت سربازی است که مشمولین بر اساس مدت ماه هایی که پدرشان در جبهه های جنگ حضور داشته اند می توانند از این کسری خدمت استفاده کنند. مشمولین باید بدانند به میزان هر ماه حضور در جبهه ی والدین، مشمولین می توانند مقدار مشخصی از مدت خدمت سربازی خود را کسر کرده و کاهش دهند. در برخی شرایط اگر مدت حضور در جبهه والدین زیاد باشد حتی مشمولین می توانند معافیت دائم نیز بگیرند. به طور مثال برای 5 ماه حضور در جبهه 60 روز کسری خدمت داده می شود. برای 10 ماه جبهه 120 روز کسری خدمت سربازی به مشمولین تعلق می گیرد.
  • کسری خدمت مناطق بد آب و هوا: این کسری خدمت برای افرادی است که باید خدمت سربازی خود را در مناطق بد آب و هوا و محروم بگذرانند. این افراد به جای 21 ماه ، 19 ماه خدمت خواهند کرد. یعنی 2 ماه کسری خدمت برای مناطق محروم و بد آب و هوا در نظر گرفته شده است.

    بیشتر بخوانید: آخرین تغییرات پروژه کسری خدمت


ادامه انواع کسری خدمت سربازی بر اساس آخرین تغییرات قوانین سازمان نظام وظیفه :

  • کسری خدمت مشمولین دارای فرزند: مشمولینی که دارای فرزند هستند نیز می توانند از کسری خدمت سربازی استفاده کنند. به ازای هر فرزند مشمول می تواند از میزان مشخصی کسری خدمت استفاده کند. هر چه تعداد فرزندان بیشتر باشد مشمول از کسری خدمت بیشتری بهره مند می شود . برای هر فرزند مشمول می تواند از 3 ماه کسری خدمت استفاده کند.
  • کسری خدمت پروژه ی نخبگان: مشمولینی که دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا یا بلاتر هستند می توانند از این نوع کسری خدمت استفاده کنند. این افراد پروژه هایی سازمان ملی نخبگان را انجام داده و به مدت 2 ماه تا 12 ماه می توانند از این کسری خدمت سربازی بهره مند شوند.
  • کسری خدمت مناطق عملیاتی و مرزی: خدمت کردن در مناطق عملیاتی و مرزی کار دشواری است. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه به افرادی که در مناطق عملیاتی مشغول به خدمت هستند 3 ماه کسری خدمت می دهد. این افراد به جای 21 ماه خدمت ، 18 ماه خدمت می کنند.
  • کسری خدمت متاهلین: برای این نوع کسری خدمت سازمان نظام وظیفه هیچ قانونی تصویب نشده است. اما باید به خاطر داشته باشید که مشمولین متاهل از مزایای بیشتری نسبت به سایرین برخوردار می شوند. این افراد از مرخصی بیشتری استفاده کرده و در شهری خدمت خواهند کرد که همسرشان آن جا باشد. بر اساس قانون به هر ماه سابقه جبهه 9 روز کسری خدمت تعلق می گرفت. اما در تغییرات اخیر این قانون نیز دچار تغییراتی شده و برای هر ماه سابقه ی جبهه 12 روز کسری خدمت به مشمولین تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید: ارگان های ارائه دهنده پروژه کسری خدمت


آخرین تغییرات قوانین سازمان نظام وظیفه

خرید خدمت سربازی

خرید خدمت سربازی یکی از شیوه های فرار از خدمت سربازی است. اما چگونه می شود کارهای خرید خدمت سربازی را انجام داد؟ چه کسانی می توانند خرید خدمت سربازی را انجام دهند؟ آیا خرید خدمت نظام وظیفه برای همه امکان پذیر است یا خیر؟ در سال های گذشته قوانین خرید خدمت سربازی برای همه ی مشمولان غایب قابل اجرا بود.

در سال های گذشته اعلام شد که سال 1400 آخرین سالی خواهد بود که مشمولین غایب می توانند برای خرید خدمت نظام وظیفه خود اقدام کنند. اما همچنان شاهد هستیم که در سال 1400 نیز این قانون اجرا شد و تعداد زیادی از مشمولین غایب با پرداخت جریمه توانستند خرید خدمت سربازی خود را انجام داده و کارت پایان خدمت دریافت کنند.

بر اساس تبصزه 11 لایجه ی بودجه، در مجلس تصویب شد که مشمولین غایب تا پایان سال 1400 قادر خواهند بود که از مزایای غیبت خود استفاده کرده و با پرداخت جریمه نقدی کارت خود را دریافت کنند. این قانون در سال 1400 هنوز اجرا نشده است. مشمولین باید منتظر بمانند تا از سوی سازمان نظام وظیفه قانون جدیدی نسبت به مسئله ی خرید خدمت سربازی اعلام و تصویب شود. در مورد جزییات خرید خدمت سربازی نیز در ادامه توضیجات لازم را در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.

شرایط خرید خدمت بر اساس برنامه ی بودجه ی کشور به این صورت است که مشمولینی که بیشتر از 8 سال غیبت دارند می توانند با جریمه ی نقدی کار خرید خدمت سربازی خود را انجام دهند. این میزان جریمه ی نقدی برای مشمولین با هر نوع مدرک تحصیلی متفاوت خواهد بود. هرچه مشمولین مدرک تجصیلی بالاتری داشته باشند جریمه ی نقدی بیشتری باید پرداخت کنند تا کارت معافیت خود را دریافت کنند.


بیشتر بخوانید: مدارک مورد نیاز خرید خدمت


شرایط خرید خدمت سربازی :

  • امکان پرداخت اقساطی جریمه برای مشمولین غایب وجود دارد. مشمولین می توانند درصدی از مبلغ جریمه ی خود را پرداخت کرده و بقیه مبلغ را به صورت اقساط ماهیانه بپردازند.
  • مشمولین غایبی که به صورت اقساط جریمه ی خود را پرداخت می کنند می توانند در جین پرداخت اقساط، گواهینامه ی خود را گرفته یا از تسهیلات دیگر نیز بهره مند شوند.
  • برای افرادی که عضو سازمان هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد هستند تخفیف ویژه ای در نظر گرفته می شود. این افراد می توانند هزینه ی کمتری بابت جریمه پرداخت کنند.
  • مشمولینی که بیشتر از 8 سال غیبت دارند و اقدام به پرداخت جریمه و خرید خود نیز نکرده اند. برای اقدام باید به ازای هر سال اضافه تر از آن 8 سال میزان 10 درصد جریمه ی بیشتری پرداخت کنند. مدت بیشتر از 6 ماه نیز برای افراد یک سال محاسبه می شود.
  • برای فرزندان ایثارگر نیز تخفیف ویژه ای در پرداخت جریمه قرار داده می شود.
  • قیمت و نرخ جریمه برای افراد با مدرک زیر دیپلم پایین تر مقدار محاسبه می شود.

بالاترین مقدار جریمه خرید خدمت برای کسانی است که در مقطع دکتری تحصیل کرده اند.


بیشتر بخوانید: مدارک خرید خدمت


خرید خدمت سربازی

مراحل اقدام برای خرید خدمت سربازی:

  • مشمول باید مدارک لازم را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی در سراسر کشور تحویل دهد.
  • ثبت درخواست خرید خدمت در سامانه ی نظام وظیفه از طریق مراکز پلیس + 10.
  • منتظر ماندن برای پیامک از سوی نظام وظیفه برای پرداخت جریمه نقدی.
  • فرصت 5 روزه برای واریز مبلغ جریمه به بانک های معرفی شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا.
  • واریز مبلغ جریمه و ارایه ی فیش واریزی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + 10.
  • بررسی سازمان نظام وظیفه برای صحت مدارک و کامل بودن آن.
  • ارسال کارت هوشمند معافیت برای مشمولین به آدرسی که از سوی خود مشمول مشخص شده است.

    بیشتر بخوانید: جزئیات خرید بیمه خدمت نظام وظیفه


خرید خدمت سربازی دارای جریمه هایی است که با هم در ادامه میزان جریمه ها را مشاهده کتید:

  1. برای افراد زیر دیپلم: میزان 10 میلیون تومان.
  2. برای افراد با مدرک دیپام: میزان 15 میلیون تومان.
  3. افراد با مدرک کاردانی: مبلغ به میزان 20 میلیون تومان.
  4. مشمولین با مدرک کارشناسی: 25 میلیون تومان.
  5. مشمولین با مدرک فوق لیسانس: میزان 30 میلیون تومان.
  6. افراد با مدرک دکتری غیر پزشکی: میزان 40 میلیون تومان.
  7. مشمولین با مدرک دکتری پزشکی: 35 میلیون تومان.
  8. پزشکان متخصص: میزان 50 میلیون تومان.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب خرید خدمت


معافیت خدمت سربازی

معافیت خدمت سربازی

معافیت خدمت سربازی از هیجان انگیز ترین مباحث نظام وظیفه و خدمت سربازی می باشد که طرفداران زیادی دارد. معافیت خدمت سربازی چیست و آیا همه می توانند از معافیت خدمت استفاده کنند؟ معافیت خدمت سربازی مبحث گسترده و مهمی است که ما سعی کرده ایم در این مقاله به طور مفصل راجع به آن ها صحبت کنیم.

اما جوانان باید بدانند گرفتن معافیت خدمت کار آسانی نیز نخواهد بود مگر آن که قبل از هر اقدامی از مشاوره کمک گرفته تا بتوانند بهترین و مناسب ترین راه معافیت خدمت سربازی را انتخاب کنید. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم خدمت یکی از مسائل اجباری برای جوانان در کشور ما می باشد. اما راه های زیادی برای نرفتن به خدمت سربازی نیز وجود دارد که مهم ترین آن ها استفاده از معافیت خدمت نظام وظیفه است.

البته گرفتن معافیت خدمت سربازی نیز نیازمند شرایط بسیاری است که قبل از آشنا شدن با شرایط آن ها انواع معافیت خدمت نظام وظیفه را بشناسیم.


بیشتر بخوانید: ضوابط و شرایط معافیت خدمت


انواع معافیت :

  1. معافیت پزشکی خدمت سربازی.
  2. معافیت خدمت کفالت پدر بیمار.
  3. معافیت خدمت سربازی بخشودگی سنی.
  4. معافیت خدمت مددجویان بهزیستی.
  5. معافیت خدمت سربازی کفالت مادر.
  6. معافیت خدمت سربازی کفالت خواهر.
  7. معافیت خدمت سربازی مددجویان کمیته امداد.
  8. معافیت خدمت سربازی کفالت برادر صغیر.
  9. معافیت خدمت سربازی کفالت برادر کبیر ناتوان.
  10. معافیت خدمت تک پسری.
  11. معافیت تحصیلی.
  12. معافیت بنیاد ملی نخبگان.

و سایر معافیت ها.

برای آشنایی بیشتر با انواع معافیت های خدمت به توضیحات کاملی درباره ی هرکدام از معافیت ها خواهیم پرداخت:


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت تحصیلی خدمت نظام وظیفه ۹۸


انواع معافیت

معافیت های پزشکی

یکی از معروف ترین و پرمتقاضی ترین نوع معافیت خدمت سربازی به حساب می آید. که بسیاری از مشمولین می توانند و خواستارند که از این معافیت استفاده کرده و به خدمت نروند. در این نوع معافیت بیماری های زیادی معرفی می شوند که مشمولین می توانند آن ها را شناخته و راجع به آن ها اطلاعات کاملی بدست آورند. اما قبل از آشنایی با لیست بیماری ها بهتر است اول با انواع معافیت ها در معافیت پزشکی آشنا شویم.


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت پزشکی خدمت


مشمولین در قانون 39 معافیت های پزشکی از نظر سلامت جسمی و روحی در 4 گروه زیر دسته بندی می شوند :

  1. گروهی از افراد هستند که از سلامت کامل بهره مند بوده و معافیت به آن ها داده نمی شود. این افراد باید به طور کامل به خدمت رفته و کارت پایان خدمت دریافت کنند.
  2. گروه دوم افرادی هستند که بر اثر بیماری و معلولیت توانایی انجام خدمت سربازی را ندارند. این افراد برای گرفتن معافیت خدمت اقدام کرده و کارت معافیت دائم دریافت می کنند.
  3. گروه سوم مشمولینی قرار دارند که به دلیل بیماری قادر نیستند خدمات رزمی را انجام دهند و از معافیت خدمات رزمی استفاده می کنند.
  4. چهارمین گروه کسانی هستند که به دلیل جراحی یا بیماری های موقت نمی توانند خدمت سربازی خود را انجام دهند. این افراد از سازمان نظام وظیفه درخواست کرده تا بتوانند از معافیت موقت استفاده کرده تا به بهبودی کامل برسند.

مشمولین با توجه به شرایط عمومی و سلامتی خود می توانند در یکی از این گروه ها قرار گرفته و از معافیت های داثم، معافیت موقت و یا معافیت از خدمات رزمی استفاده کنند. اما پس از دسته بندی در هر یک از این گروه ها مشمولین باید انواع بیماری های ارائه شده توسط سازمان نظام وظیفه را بشناسند تا بتوانند در مورد نوع بیماری خود شناخت بیشتری بدست آورند.


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت پزشکی خدمت ۹۸


لیست بیماری های مشخص شده بر اساس آخرین تصویبات معافیت پزشکی از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا:

  • بیماری های عفونی.
  • بیماری های اسکلت و استخوان.
  • بیماری های قلب .
  • بیماری های ریوی.
  • بیماری های دستگاه تناسلی و ادراری.
  • بیماری های اعصاب و روان.
  • بیماری های عدد مترشحه.
  • بیماری های پوستی.
  • بیماری های گوش و حلق و بینی.
  • بیماری های چشم.
  • بیماری های فک و دندان.
  • بیماری های عمومی.
  • بیماری های دستگاه گوارش.
  • بیماری های خون و آنکولوژی.
  • بیماری های جراحی مغز و اعصاب.
  • بیماری های ریوی.
  • بیماری های داخلی مغز و اعصاب.

پس از آماده سازی مدارک و مستندات پزشکی توسط مشمول در سه مرحله باید بیماری مشمول مورد بررسی قرار بگیرد تا در نهایت رای نهایی سازمان نظام وظیفه برای معافیت مشمول صادر گردد. به این سه مرحله در ادامه توجه کنید که اصلی ترین مراحل اخذ معافیت پزشکی خواهد بود:

در مرحله اول بیماری مشمول و نیز مدارک پزشکی او توسط پزشک اولیه ی مورد تایید سازمان نظام وظیفه مورد بررسی قرار می گیرد.

مرحله دوم برای انجام آزمایشات دقیق تر به بیمارستان معرفی خواهد شد . در بیمارستان آزمایشات تخصصی انجام می شود.

مرحله سوم یا مرجله ی آخر مرحله ای است که مشمول در کمیسیون شورای پزشکی جاضر شده و منتظر رای شورای پزشکی خواهد ماند.

مسائل مرتبط با معافیت پزشکی بسیار مبحث گسترده ای است که مشمولین برای استفاده از این معافیت خدمت سربازی باید اطلاعات خود را افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به معافیت پزشکی می توانید با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید. در ادامه نیز به سایر انواع معافیت ها نیز خواهیم پرداخت.


بیشتر بخوانید: جزئیات معافیت پزشکی خدمت نظام وظیفه ۹8


معافیت های پزشکی

معافیت های کفالت

از دیگر معافیت های معروف و شناخته شده معافیت کفالت را می توان نام برد که بسیار پرمتقاضی نیز است. برای استفاده از انواع معافیت های کفالت مشمولین باید سه شرط اصلی زیر را داشته باشند. این سه شرط اصلی ترین شروط برای بهره مندی از معافیت کفالت است:

شروط اصلی استفاده از معافیت کفالت:

مشمول تنها فرزند پسر بالای 18 سال در خانواده باید باشد تا بتواند درخواست خود را برای معافیت کفالت در سامانه ثبت کند.

مشمول نباید به هیچ عنوان وارد غیبت غیر موجه شده باشد.

مشمول باید به سن مشمولیت رسیده باشد تا درخواست معافیت کفالت او از سوی سازمان نظام وظیفه مورد بررسی قرار بگیرد.

هر یک از شما عزیزان دارای سه شرط اصلی که در بالا گفته شده هستید می توانید شرایط دیگر معافیت کفالت را بررسی کرده و اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید . ما در اینجا انواع معافیت های کفالت را بر اساس آخرین قوانین سازمکان نظام وظیفه نام خواهیم برد و توضیحات لازم را در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.


بیشتر بخوانید: مراحل معافیت کفالت سربازی نظام وظیفه


انواع معافیت های کفالت مورد استفاده توسط مشمولین طبق قوانین معافیت کفالت سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا:

  • معافیت کفالت پدر بالای سن 70 سال: این معافیت برای کسانی است که پدرشان به سن 70 سالگی برسد. پدر مشمول اگر از سلامت کامل نیز برخوردار باشد می تواند برای فرزند خود درخواست معافیت کفالت بدهد. پس دقت کنید در این نوع معافیت کفالت سلامت جسمی و روحی پدر مشمول مورد بررسی قرار نخواهد گرفت. سن پدر تنها ملاک و معیار سازمان نظام وظیفه خواهد بود.
  • معافیت کفالت پدر ناتوان: در این نوع معافیت کفالت برعکس معافیت قبلی سن پدر اهمیتی ندارد. تنها معیار برای سازمان نظام وظیفه بررسی سلامت پدر مشمول می باشد. اگر شورای پزشکی رای خود را بر ناتوان بودن پدر مشمول صادر کنند. مشمول می تواند از کفالت پدر استفاده کرده و به عنوان مراقب و نگهدارنده ی پدر معافیت خود را بگیرد.
  • معافیت کفالت مادر بدون همسر: مشمولینی که مادرشان از همسر خود جدا شده باشند و تنها زندگی کنند. یا اینکه به دلیل فوت همسر مادرشان ازدواج مجدد نکرده باشد نیز می توانند برای معافیت کفالت مادر اقدام کنند. این در صورتی است که مادر مجددا ازدواج نکرده باشد. هم چنین فراموش نکنید که برای گرفتن کفالت مادر مشمول اول از کفالت موقت استفاده خواهد کرد تا زمانی که سازمان نظام وظیفه مشخص کند که معافیت او تبدیل به معافیت دائم خواهد شد یا خیر.

    بیشتر بخوانید: شرایط معافیت کفالت سربازی چگونه است؟


معافیت های کفالت

ادامه انواع معافیت های کفالت مورد استفاده توسط مشمولین

  • معافیت کفالت خواهر: معافیت کفالت خواهر نیز معافیت آسانی است برای کسانی که خواهرشان بدون سرپرست باشد. این در صورتی است که خواهر همسر و فرزند نداشته باشد. در این صورت مشمول می تواند به عنوان برادر بالای 18 سال از خواهر نگهداری کند.
  • معافیت کفالت برادر صغیر: معافیت برادر صغیر نیز از معافیت های کفالت به حساب می آید. مشمول اگر برادری صغیری داشته باشد می تواند برای گرفتن معافیت کفالت او اقدامات لازم را انجام دهد.
  • معافیت کفالت برادر کبیر: برای این نوع معافیت برادر مشمول باید نیازمند نگهداری و مراقبت باشد. در این صورت مشمول می تواند از معافیت کفالت بهره مند شود.
  • معافیت کفالت جد پدری یا مادری: برای گرفتن کفالت پدربزرگ ها نیز قوانینی وجود دارد که سازمان نظام وظیفه آن ها را تصویب کرده است. مشمولین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این نوع معافیت نیز با مشاورین ما در مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرند.
  • معافیت کفالت جده مادری یا پدری: مشمولین علاوه بر گرفتن کفالت پدربزرگ خود ، می توانند کفالت مادربزرگ خود را نیز به عهده بگیرند. که این نیز خود دارای شرایط خاص خود می باشد.
  • معافیت کفالت فرزند: مشمولین در صورت داشتن فرزند می توانند کفالت او را به عهده بگیرند. این در شرایطی است که همسر مشمول فوت شده باشد.

بیشتر بخوانید: نظام وظیفه : معافیت کفالت سربازی چیست


مدارک مورد نیز برای بهره مندی از معافیت های کفالت:

  1. تکمیل فرم شماره 1 وضعیت مشمولین.
  2. فرم شماره 2 معاینه اولیه پزشکی مشمولین.
  3. شناسنامه مشمول به همراه کپی صفحات آن.
  4. کارت شناسایی ملی مشمولین به همراه کپی از آن.
  5. عکس پرسنلی 3*4 رنگی تمام رخ با زمینه ی سفید.
  6. گواهی آخرین مدرک تحصیلی به همراه کپی از آن.
  7. گواهی اشتغال به خدمت برای کسانی که در حین خدمت هستند و می خواهند برای معافیت اقدام کنند
  8. کپی شناسنامه پدر و مادر و خواهر و برادر مشمول.
  9. کپی کارت شناسایی ملی والدین مشمول.
  10. تکمیل فرم مشخصات بستگان مشمول.

پس از آماده کردن مدارک و تکمیل فرم های مورد نیاز مشمولین باید مراحل اقدام گرفتن معافیت کفالت را طی کنند.

روند رسیدگی به معافیت کفالت به صورت زیر خواهد بود:

  • مشمولین در مرحله اول دفترچه راهنمای نظام وظیفه را از مراکز پلیس +10 دریافت کرده و مدارک مورد نیاز خود را آماده کرده و فرم ها را تکمیل می کنند.
  • به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز خود را به همراه فرم های تکمیلی ارائه دهند.
  • در ادامه باید ثبت درخواست معافیت در سامانه ی سازمان نظام وظیفه عمومی ثبت گردد . این کار توسط دفاتر پلیس + 10 صورت خواهد گرفت.
  • اطلاعات وارد شده به همراه درخواست معافیت کفالت توسط سازمان نظام وظیفه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  • دریافت دعوتنامه توسط مشمول از سوی سازمان نظام وظیفه برای شرکت در هیئت رسیدگی.
  • در آخر جلسه ی هیئت رسیدگی برگزار شده و مشمولمنتظر رای نهایی شورا خواهد ماند.
  • رای صادر شده توسط شورا آخرین و اصلی ترین رای خواهد بود که مشمول می تواند پس از آن کارت معافیت کفالت خود را دریافت کند.

    بیشتر بخوانید: شرایط دریافت معافیت سربازی کفالت


انواع معافیت های کفالت,شرایط معافیت,مراحل معافیت

سوالات متداول

خدمت سربازی چیست؟

دوره ای 21 ماهه است که برای همه ی جوانان ذکور اجباری است که پس از رسیدن به سن مشمولیت یا همان سن 19 سالگی به خدمت سربازی رفته تا بتوانند کارت پایان خدمت دریافت کنند.

مدت خدمت چند ماه است؟

مدت خدمت مقدس سربازی 21 ماه است که مشمولین با داشتن شرایط مختلق می توانند این مدت را کاهش دهند. به طور مثال کسری خدمت می توانند نمونه ی بارزی باشد که بسیاری از مشمولین از آن بهره مند می شوند.

کسری خدمت چه شرایطی دارد؟

کسری خدمت سربازی انواع مختلفی دارد که مشمولین می توانند از آن ها استفاده کنند. انواع کسری های خدمت شامل:

1.کسری خدمت جبهه

2.کسری خدمت ایثارگران

3.کسری خدمت پروژه های بنیاد نخبگان

4.کسری خدمت ببسیج و بسیاری کسری های خدمت دیگر را شامل می شود

آیا خدمت سربازی را میتوان خرید؟

خرید خدمت سربازی دارای شرایط مختلفی است. اما یکی از آسان ترین راه ها در سال های اخیر داشتن 8 سال غیبت می باشد که پس از آن جوانان می توانند با پرداخت هزینه های مشخص شده از سوی سازمان نظام وظیفه خدمت خود را بخرند.

میزان حقوق سربازان در دوره خدمت سربازی چقدر است؟

میزان حقوق سربازان در دوره خدمت بر اساس میزان تحصیلات و سازمانی که در آن مشغول به خدمت هستند متفاوت خواهد بود.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

آخرین تغییرات خدمت سربازی 1400

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. سلام من متولد ۱۳۶۰ هستم متاهل هستم دارای ۳ فرزند از بچگی بیماری آسم دارم میتونم معافی بگیرم

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید