استعلام وضعیت سربازی و اهمیت آن برای مشمولین نظام وظیفه

استعلام وضعیت سربازی و اهمیت آن برای مشولین نظام وظیفه

خدمت نظام وظیفه یکی از موضوعاتی است که در زندگی مردان بالای 18 سال از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حتی بسیاری از پسران جوان که در حال نزدیک شدن به سن سربازی هستند، تمایل دارند تا اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند.

درواقع برخی از کارها و اقدامات باید قبل از اعزام به خدمت انجام شود و هر کسی باید اطلاعات کافی نسبت به اعزام، معافیت و کسری از خدمت داشته باشد. اگر شما یک جوان در مرز 18 سالگی هستید، باید از همین امروز وضعیت سربازی خود را رصد کنید. حتی اگر به تحصیل مشغول هستید، باز هم دانستن این اطلاعات به شما کمک می ‌کند تا با خیال راحت درس خود را ادامه دهید.

همچنین باتوجه به اینکه دریافت تسهیلاتی چون کسری از خدمت، امریه و… مستلزم این است که مشمول نباید غیبت داشته باشد؛ پس باید قبل از اعزام، وضعیت نظام وظیفه خود را بدانید تا به موقع و بدون غیبت نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنید.

ما در این مقاله سعی داریم تا چگونگی استعلام وضعیت سربازی را به شما آموزش دهیم به همین خاطر توصیه می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دلایل اهمیت استعلام وضعیت نظام وظیفه

استعلام وضعیت نظام وظیفه به مشمول نشان خواهد داد که آیا غیبتی داشته است یا خیر؟ همچنین تعداد روزهایی که مشمول غیبت داشته و از زمان اعزام او گذشته است را مشخص خواهد کرد.

در این استعلام وضعیت نظام وظیفه، زمان اعزام مشمول نیز مشخص است و او باید خودش را برای روز تعیین شده آماده کند. در طول خدمت سربازی، سرباز می تواند با استعلام وضعیت خود از پایان خدمت خود نیز مطلع شود.

دلایل اهمیت استعلام وضعیت نظام وظیفه

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سامانه سخا؛ سامانه ای برای استعلام وضعیت سربازی

امروزه دیگر استعلام در هر زمینه ای که باشد به‌ صورت آنلاین و الکترونیکی انجام می شود. استعلام وضعیت نظام وظیفه نیز از این قاعده مستثنی نیست و مشمولان می توانند به صورت اینترنتی از وضعیت غیبت، روز اعزام و… مطلع شوند.

سایت نظام وظیفه به مشمولان کمک خواهد کرد تا تمامی اطلاعات، قوانین و آموزش های لازم را در این وب سایت مشاهده کنند. همچنین یکی از مهم ترین امکانات این وب سایت، سامانه استعلام وضعیت نظام وظیفه است.

این سامانه که سخا نام دارد، سامانه ای است که مشمولین می توانند به صورت غیر حضوری کارهای مربوط به نظام وظیفه را در آن پیگیری کنند. البته پرکاربردترین امکانات این سامانه، استعلام وضعیت نظام وظیفه است.

در این بخش از سامانه، تمام اطلاعات مشمول، ازجمله تاریخ پست کردن دفترچه، تاریخ اعزام سرباز، نوع خدمت سربازی و… ذکر شده است. همه مشمولان می توانند با مراجعه به این سامانه از وضعیت سربازی خود باخبر شوند.

نحوه استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی

نحوه استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی

مشمولین نظام وظیفه می توانند با در دست داشتن کد ملی و کد سخا، وارد سامانه سخا شده و وضعیت سربازی خود را مشاهده کنند.

کد سخا یک کد 5 رقمی است که مشمولین در زمانی که دفترچه اعزام به خدمت خود را تکمیل کرده و مدارک لازم را به کامندان پلیس +10 می دهند، این کد 5 رقمی را دریافت خواهند کرد. این کد برای هر مشمول جداگانه صادر می شود.

(مشمولانی که این کد را گم کرده اند، می توانند از طریق سامانه سخا اقدام به بازیابی این کد نمایند. یعنی اینکه با انتخاب گزینه «فراموشی کد سخا» و با ارسال کد ملی، دوباره کد 5 رقمی سخا به آنها ارسال خواهد شد.)

بعد از اینکه به عنوان مشمول خدمت نظام وظیفه این کد را دریافت کردید، می توانید در موتور جستجوی گوگل «سامانه سخا نظام وظیفه» را جستجو کنید و در اولین صفحه نتایج جستجوی گوگل، باید بر روی «پرتال جامع سازمانی» کلیک کنید تا وارد بخش اصلی سایت شوید.

اکنون با کادری مواجه خواهید شد که باید 3 فیلد آن را پر کنید. یک فیلد از شما رمز عبور یا کد ملی را می خواهد، فیلد دوم کد سخا یا رمز عبور و در فیلد سوم باید کد امنیتی که در داخل کادر رو به رو قرار گرفته است، عینا در جای خالی نوشته شود.

پس برای ورود به سامانه، ابتدا باید کد ملی و بعد کد سخا را وارد کنید. کد ملی در قسمت اول کادر به عنوان نام کاربری نوشته شود و کد سخا به عنوان رمز عبور در قسمت دوم وارد شود. سپس با تایپ کد امنیتی بر روی گزینه ورود کلیک کنید.

بعد از ورود به سامانه سخا، در گوشه سمت چپ با نواری رو به رو خواهید شد که بر مبنای خدمات الکترونیک است. نحوه استعلام وضعیت نظام وظیفه بدین صورت است که ابتدا باید بر روی گزینه خدمات الکترونیک کلیک کنید. اکنون تمامی خدمات الکترونیک را که قابل ارائه هستند، مشاهده خواهید کرد.

اکنون روی گزینه وظیفه عمومی کلیک کنید. حال تمام امکانات مربوط به وظیفه عمومی را مشاهده می کنید که باید در میان آن ها گزینه «استعلام وضعیت سربازی» را انتخاب کنید.

پس از اینکه این گزینه را انتخاب کردید، اطلاعات مختلفی برای شما نمایش داده خواهد شد. برای مثال: زمان اعزام به سربازی، نوع سربازی و… در این قسمت برای شما نمایش داده خواهد شد.

نحوه استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی

سخن آخر

با توجه به اهمیت استعلام وضعیت سربازی برای تمامی مشمولان خدمت سربازی، همه آن ها باید به دقت مراحل این استعلام را انجام دهند. اولین مرحله این است که همواره کد ملی و کد سخای خود را به همراه داشته باشند.

استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی کار چندان سختی نیست و زمان زیادی را نخواهد گرفت. پس بهتر است با این استعلام، کنترل شرایط را در دست گرفته و در مواقع لزوم از تسهیلات سربازی استفاده کنید.

در صورتی که به مشاوره و راهنمایی بیشتری نیاز داشتید، کارشناسان ما در آویژه منتظر شما هستند تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

سوالات متداول

مشمولان سربازی استعلام وضعیت سربازی را چگونه انجام دهند؟

سامانه سخا برای استعلام وضعیت نظام وظیفه مشمولان به وجود آمده است که شما می توانید با مراجعه به آن و بر اساس آموزش هایی که در این مقاله گفتیم، وضعیت نظام وظیفه خودتان را انجام دهید.

نحوه مشاهده وضعیت سربازی چگونه است؟

مشمولان با در دست داشتن کدملی، کد سخا که یک کد پنج رقمی است، (نحوه دریافت آن را در مقاله توضیح داده ایم) می توانید وضعیت سربازی را مشاهده کنید.

اگر کد سخا را فراموش کردیم چه کنیم؟

در این مقاله نحوه بازیابی کد سخا را آموزش داده ایم. می توانید راهنمای بازیابی کد سخا را بخوانید.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

استعلام وضعیت سربازی و اهمیت آن برای مشمولین نظام وظیفه

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 18 نظر:
  1. سلام من اعزامی سال ۱۳۹۹ هستم و معاف از رزم و به دلیل مشکلات خانوادگی نتونستم برم اگه الان برم واجد شرایط معاف از رزم هستم

    1. باسلام وارد دوره غیبت شده اید باید توجیه غیبت بزنید

  2. سلام من متولد۸۲.۵.۸هستم وخرداد۱۴۰۰دیپلم گرفتم کی واردغیبت میشوم

    1. سلام. ۶ ماه پس از دریافت مدرک دیپلم میتوانید برای تمدید معافیت تحصیلی جهت شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه ها اقدام کنید یا دفترچه اعزام به خدمت را پست کنید.

  3. سلام من یه خواهر ویه برادر معلول دارم زیر نظر بهزیستی معلولیت ذهنی شدید دارن میتوان معافیت کفالت بگیرم پارسال برج ۳ دیپلم گرفتم النم فارغ التحصیل ؟تاچه مدتی اضاف خدمت برام محسوب نمیشه

  4. سلام من توی سایت سرویس ای پلیس میخام معافیت تحصیلی بگیرم ولی وقتی روی گزینه معافیت میزنم و ثبت میزنم می گه مشمول را وارد کنید از کجا باید وارد کنم؟

  5. من فقط 15 سال پیش اسم نوشتم اما ن پذیرش شدم ون لباس گرفتم، الانکه معافیت پزشکی میتونم بگیرم چون نقص عضوشدم، میگن تااون اعزامیت پاک نشه، واردسیستم نمیشه

    1. مواردی مانند نقص عضو می توانند در صورتی که غیبت داشته باشید شما را شامل معافیت دائم بکنند. ابتدا به پلیس +10 مراجعه کنید و فرم خود اظهاری بگیرید و سپس به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید.

  6. از کجا بفهمم غیبت خوردم یا نه؟ایا جایی در سایت هست که بع من بگه غیبت خوردم یا نه؟

      1. سلام. از سن ۱۸ سالگی مشمول خدمت سربازی هستید در صورتی که قصد ادامه تحصیل دارید برای دریافت معافیت تحصیلی به دفاتر پلیس 10 مراجعه کنید در غیر اینصورت باید دفترچه اعزام به خدمت را پست کنید.

  7. من در سایت سخا هرچی کدملی و کدسخا رو میزنم میگه اشتباهه درصورتی که درستن!چرا؟اگه اختلال داره کی خوب میشه؟اعداد رو باید انگلیسی وارد کنیم یا فارسی؟

    1. سلام به پلیس به علاوه ده مراجعه کنید یا تماس بگیرید.

  8. من در سایت سخا کدملی و کدسخا رو میزنم اما میگه اشتباهه درصورتی که درستن!چرا؟اگه اختلال داره کی خوب میشه؟اعداد رو باید انگلیسی وارد کنیم یا فارسی؟

    1. سلام وقت بخیر
      به پلیس به علاوه ده مراجعه کنید یا تماس بگیرید.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید