شرایط ادامه تحصیل در کشور آلمان – بخش اول

شرایط ادامه تحصیل در کشور آلمان - بخش اول

چنانچه قصد ادامه تحصیل یا تحقیقات در کشورهای اروپایی از جمله آلمان را دارید و می خواهید اطلاعات بیشتری از این کشور کسب کنید در ادامه همراهی کنید.

تحصیل و تحقیقات در آلمان

تحصیل در کشوری دیگر همیشه به منزله تلاشی جالب و جذاب تلقی می شود. تجربیات جدید در کشوری همچون آلمان به دریافت دیدگاه ها و افق ذهنی جدیدی می انجامد. بنابراین اقامت تحصیلی در کشوری همچون آلمان در قلب اروپا قطعا برای شما تجربیات فراموش ناشدنی و مؤثر در زندگی را به همراه خواهد داشت.

در آلمان موقعیت های فراوان تحصیلی و پژوهشی وجود دارد و مؤسسات آموزش عالی این کشور از رتبه و اعتبار بالایی در سطح جهان برخوردارند. از این مؤسسات هر سال ایده های جدیدی برای پیشرفت و نوآوری در سطح جهانی عرضه می گردد. در آلمان شرایط بسیار خوبی برای یک دوره تحصیل موفق وجود دارد. البته تنها شما این ایده را بر سر ندارید، در آلمان به تحصیل بپردازید، بلکه سالانه بیش از 250000 علاقه مند از سراسر جهان برای تحصیل و پژوهش به این کشور سفر می کنند. این تعداد بیش از 12 درصد کل دانشجویان و محققان در آلمان را تشکیل می دهد. در کمتر کشوری می توان چنین درصدی را برای دانشجویان خارجی یافت.

تحصیل در خارج برای شما دانشجویان و علاقه مندان ایرانی همیشه به منزله رویارویی با دنیایی جدید و تاحدی ناآشناست. برای موفقیت می بایست در مورد بسیاری از مسائل به دقت فکرو برنامه ریزی صورت پذیرد. اصولا راه تحصیل در مراکز آموزشی آلمان بر روی تمام خارجی ها گشوده است به شرط این که متقاضی شرایط لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی را داشته باشد. دانشجویان، پژوهشگران و دانشمندان ایرانی نیز از نام و آوازه خاصی در آلمان برخوردار اند. در حال حاضر تبادلات دانشگاهی و آکادمیک بین دانشگاه های آلمان و ایران به وفور دیده می شود.

آغاز هر کاری اغلب دشوار است. برای تحصیل در آلمان، بهتر است در کشور خود، ایران به موقع به جمع آوری اطّلاعات مورد نیاز بپردازید. اما در راه تحصیل در آلمان شما تنها نیستید. این کتاب به شما کمک خواهد کرد تا برای اقامت تحصیلی خود در آلمان به بهترین شکل برنامه ریزی کنید. در ادامه سعی بر این است تا شما را با تمامی گام هایی که باید در مسیر تحصیل در آلمان برداشته شود، آشنا کنیم، تا بتوانید تصویری کلی از راهی را که پیش رو دارید مجسم کنید. علاوه بر این، متقاضی تحصیل در آلمان می تواند برای جمع آوری اطّلاعات بروز شده مورد نیاز پیرامون تحصیل در آلمان، رشته های تحصیلی و میزان معلومات لازم در زبان آلمانی به بخش فرهنگی و وب سایت سفارت آلمان در تهران و از همه مهمتر به سایت های دانشگاه های مختلف مراجعه کنند. برایتان موفقیت و لحظاتی پربار و زیبا را در آلمان آرزومندیم.

در آلمان بیش از 370 مرکز آموزش عالی وجود دارد که در 165 نقطه این کشور قرار دارند. جواب این سؤال که این دانشگاه ها در کدام نقطه قرار دارند را می توانید در وب سایت مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان(DAAD) مشاهده کنید. این مراکز آموزش عالی بیش از 00531 رشته و زمینه علمی پژوهشی را ارائه می کنند. انتخاب با شماست. برای اینکه در جستجوی رشته مورد نظر خود دچار سردرگمی نشوید، مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان (دآآد) در کنارچندین مرکز دیگر ماشین جستجویی را در وب سایت خود برای متقاضیان ارائه کرده است.

تنها زمانی که علاقمندان مطلع باشند برای چه نوع دانشگاهی قصد درخواست پذیرش را دارند، می توان کار جستجوی رشته و دانشگاه را آسان تر کرد. در آلمان به طور کلی سه نوع دانشگاه و مرکز آموزش عالی وجود دارد.

  • دانشگاه
  • دانشگاهای آموزش عالی حرفه ای
  • دانشگاه های هنر، موسیقی و فیلم

تنها در ترم زمستانی 2010/2009 بیش از 12/2 میلیون داوطلب در دانشگاه های آلمان ثبت نام کرده اند. آمار دانشجویان ثبت نام شده در دانشگاه های مختلف به شرح زیر است:

  • در دانشگاه ها: 4/1 میلیون دانشجو
  • در مراکز آموزش عالی حرفه ای: حدود 650 هزار دانشجو
  • در دانشگاه های هنر و موسیقی: حدود 33 هزار

دانشگاه معمولا محلّی است برای فراگیری روش های علمی و دانش نظری. به عنوان رشته های معمولِ (کلاسیک) دانشگاهی، می توان از رشته هایی مانند پزشکی، حقوق، علوم انسانی، علوم طبیعی و اقتصادی و تربیت معلّم نام برد. در دانشگاه ها آموزش وپژوهش با یکدیگر آمیخته اند و رابطه ی تنگاتنگی با هم دارند. دانشگاه مکانی برای آموزش و تحقیقات بنیادی و کاربردی است. دانشجویان دانشگاه ها آزادند تا برنامه ی درسی خود در هر نیمسال تحصیلی را شخصاً انتخاب کنند و حتّی استادان خود را طبق قوانین موجود آزادانه برگزینند. امّا چهارچوب کلّی هر رشته ی تحصیلی، در آیین نامه ی تحصیلی رشته ی مربوطه( Studienordnung) تا حدّی مشخّص شدهاست. تحصیل دانشگاهی را نمی توان با آموزش حرفه ای برابر دانست .

دانشگاه ها در پایان تحصیل، به دانش آموختگان، طبق استانداردهای بین المللی مدارج لیسانس (Bachelor) ، فوق لیسانس(Master) و همین طور دکترا اعطاء میکنند. البته در برخی از دانشگاه های آلمان هنوز مدارج دیپلم و مگیستر (Magister) عرضه می شود. شخصی که در کنار آموزش دانشگاهی (آکادمیک) به آموزش حرفه ای علاقه دارد و تجربه ی عملی در دوران تحصیل برایش مهم تر از دانش محض به تنهایی است، بهتر است که در مراکز آموزش عالی حرفه ای (Fachhochschule) آلمان تحصیل کند. محتوای درسی در رشته های اینگونه مراکز آموزش عالی، به تناسب نیازهای حرفهای تعیین شدهاند. برخلاف دانشگاه های آلمان، برنامه ی درسی در این گونه مراکز از پیش تعیین شده است.

شرایط ادامه تحصیل در کشور آلمان - بخش اول

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

از ویژگی های این مراکز موارد زیر می باشند:

  • برنامه ی منسجم درسی از آغاز تا پایان تحصیل و تدوین محتوای درسی رشته های گوناکون به تناسب نیازهای حرفه ای
  • دوره ی تحصیل کوتاه تر در مقایسه با دانشگاه
  • تحقیقات با توجّه به نیاز در زمینه های کاربردی

کادر آموزشی این گونه مراکز معمولاً نیروهای با تجربه و پر سابقه در حرفه ی موردنظرند و برخی از آنان مدیرانی هستند که به نیازهای بازار کار در رشته ی موردنظر بهخوبی آگاهند. دانشآموختگان این مراکز بعد از پایان تحصیل، شانس بسیار خوبی برای یافتن شغلی در رشته ی خود دارند. مدرک تحصیلی ارائه شده به دانش آموختگان مراکز عالی آموزش عالی حرفه ای ، همانند مدارک دانشگاه طبق استانداردهای بین المللی تعریف شده است.

 

دانشگاه های خصوصی در آلمان در طی سال های اخیر توانسته اند خود را به علاقه مندان به عنوان مراکز آموزس عالی معتبر بشناسانند. تعداد این دانشگاه ها در ده سال اخیر از 42 به 102 دانشگاه افزایش یافته است. با وجود شهریه نسبتا بالای این دانشگاه ها که معمولا بین 1800 تا 5000 یورو برای هر ترم متغیر است، سالانه شاهد ثبت نام تعداد زیادی از دانشجویان در این دانشگاه ها هستیم. از جمله دلایلی که این دانشگاه ها با استقبال خوب دانشجویان روبرو می شود رابطه قوی تحصیل در آنها با اقتصاد و بالا بودن جنبه عملی آموزش، ساختار بین المللی، کوتاه بودن زمان تحصیل و در نهایت داشتن آینده کاری خوب می باشد.

چند سالی است که مؤسّسه های آموزش عالی خصوصی در آلمان بسیار رواج پیدا کرده اند .

اگر قصد تحصیل در یکی از این مؤسّسه ها را دارید، باید به این نکته توجّه کنید که آی امدرک مؤسّسه ی مورد نظر شما دارای رسمیّت و پذیرش دولتی است یا خیر. مؤسّسه های آموزش عالی خصوصی که در فهرست به تصویب رسیده توسّط کنفرانس رئیسان دانشگاهی (Hochschulrektorenkonferenz) نیامده اند، فاقد رسمیّت دولتی هستند. برخی مراکز آموزش عالی خصوصی از سوی سازمان ها و بنیادهای متعدّدی پشتیبانی مالی می شوند. به برخی هم کمک های دولتی تعلّق میگیرد. نکته ی مشترک همه ی این مراکز ،پرداخت شهریه توسّط دانشجوست. تعداد دانشجویان این رشته ها بسیار کمتر از مراکز دولتی است و آموزش و راهنمایی دانشجویان در چهارچوبی بسیار شخصی انجام میگیرد. مراکز آموزش عالی خصوصی معمولا دانشجویان خود را شخصا انتخاب میکنند. برای پذیرفته شدن در یک چنین مؤسّسه ای معموًلا افزون بر میانگین نمراتً بالا، قابلیّت های فردی و تعهّد کاری متقاضی بسیار مهم است. بسیاریً از این مراکز همکاری تنگاتنگی با واحدهای اقتصادی دارند و به دانشجویان خود دوره های کارآموزی در خارج از آلمان هم ارائه میدهند. شرایط ورود به این مدارس عالی در هر ایالت متفاوت است. به علاقه مندان به تحصیل در این دانشگاه نوصیه می شود، قبل از اقدام برای گرفتن پذیرش حتما در خصوص شرایط خاص هر دانشگاه مشاوره و اطلاعات لازم را کسب کنند.

در صورت علاقه به تحصیل در یکی از رشته های هنری مثل فیلم، موسیقی وغیره بهترین گزینه برای شما دانشگاه های هنر، فیلم و موزیک خواهد بود. این مراکز رشته های مختلفی از جمله هنرهای تجسمی، طراحی صنعتی و مد، گرافیک و موسیقی را ارائه می دهند. در این دانشگاه ها برای رسانه های مدرن علاقه مندان برای کارگردانی، فیلم برداری و تهیه کنندگان فیلم آموزش می بینند. شرط پذیرفته شدن در دانشکاه در رشته های هنری استعداد و توانایی هنری بالاست که شما می بایست در زمان برگزاری مصاحبه و تست تعیین سطح به اثبات برسانید. برای دانشگاه های مختلف بسته به نوع رشته شروط متفاوتی وجود دارد .

بیش از 56 مدرسه ی عالی هنر و موسیقی، دانشجویان با استعداد را در حرفه های هنری آموزش میدهند. متقاضیان تحصیل در مدارس عالی هنر میباید نمونه ای از کارهای خود را به مرکز مورد نظر ارسال کنند. معمولا پس از آن در آزمونی حضوری، با انجام تکلیف هایی گوناگون، توانایی های متقاضیان در رشًته های انتخابی سنجیده می شود. در مورد شرایط دریافت پذیرش و تعداد نمونه های کاری که متقاضی برای دریافت پذیرش می باید ارائه دهد، می بایست با دانشگاه مورد نظر خود وارد مکاتبه شوید.

نقّاشی، گرافیک، پیکر تراشی، طرّاحی و تربیّت معلّم در هنرهای تجسّمی، نمونه هایی از رشته های تحصیلی در این مدارس اند. از دیگر رشته های مهمّ این مدارس، می توان از معماری، مرمّت آثار تاریخی، سفالگری نامبرد. به طور کلی مدارس عالی موسیقی معمولاً به آموزش هنرجو در رشته های زیر میپردازند:

آموزش آلات موسیقی، آموزش آواز، ساخت قطعات موسیقی، رهبری ارکستر. برخی از این مدارس افزون بر این رشته ها، رشته هایی مانند موزیک کلیسا، جاز، کارگردانی موزیک تئاتر هم ارائه میدهند. در آزمون سنجش قابلیّ تها، توانایی های متقاضیان در زمینه های گوناگون در قالب امتحانات شفاهی، کتبی و عملی ارزیابی میشود.

علاوه بر دانشگاه های ذکر شده در بالا انواع دیگری از دانشگاه ها هستند که بیشتر برای آلمانی ها درنظر گرفته شده اند. به همین دلیل از توضیخ آنها اجتناب می کنیم. از جمله این مراکز آموزش عالی می توان موارد زیر را بیان کرد:

  • مدارس آموزش عالی تربیّت معلم (Pädagogische Hochschule)
  • مراکز آموزش عالی وابسته به کلیسا
  • آموزشگاههای حرفه ای (Berufsakademie)

شرایط ادامه تحصیل در کشور آلمان - بخش اول

مقاطع تحصیلی در آلمان

هریک از مقاطع تحصیلی شما را برای دریافت مدرک تحصیلی مشخصی آماده می کند .هنگامی که برای رشته خاصی تصمیم می گیرید قطعا شما همزمان توجه به مقطع تحصیلی خود نیز دارید. دانشگاه های آلمان برای همه سلایق و رده های تحصیلی مقطع مناسب تحصیلی را ارائه می دهند.

  • به عنوان کسی که تحصیلات دانشگاهی خود را برای اولین بارشروع می کند، تحصیلات پایه در نظر گرفته شده است.

grundständiges Studium

  • در حین تحصیل در ایران این امکان نیز تحت شرایطی خاص وجود دارد تا شما یک یا چند ترم تحصیلی را در دانشگاه های آلمان سپری کرده و بدینوسیله تجارب علمی و فرهنگی بسیاری را در آلمان کسب کنید. این مطلب باید در چارچوب همکاری های دانشگاهی بین دانشگاه های آلمان و ایران صورت گیرد.
  • پس از فارغ التحصیل شدن در یک مقطع تحصیلی در ایران می توانید برای تحصیلات تکمیلی در مقاطع بالاتر اقدام کنید .

Weiterführendes Studium

  • شما می توانید در آلمان در مقطع دکترا به تحقیق و پژوهش در آلمان بپردازید.

Promotion

در سال های اخیر مقاطع تحصیلی در آلمان به طبع برنامه بلونیا (Bologna) تغییرات اساسی را تجربه کرده اند به این نحو که دو مقطع تحصیلی لیسانس (Bachelor) و فوق لیسانس (Master) به ترتیب جایگزین مقاطع سنتی دیپلم (Diplom) و ماگیستر (Magister) شده اند. در هنگام جستجوی رشته و دانشگاه مورد دلخواه خود امکان دارد هنوز مقاطع سنتی را بیابید. مدرک دیپلم بیشتر در خصوص رشته های تحصیلی در حوزه های علوم اجتماعی، اقتصادی، طبیعی و مهندسی و مدرک ماگیستر برای رشته های تحصیلی علوم انسانی می باشد. اولین مدرک تحصیلی در دانشگاه که در بازار کار بین المللی شناخته شده و کاربرد دارد، مدرک لیسانس (Bachelor) است. در قالب 6 تا 8 ترم مقاطع تحصیلی لیسانس اطلاعات اساسی و پایه ای را به دانشجویان ارائه می دهند. پس از فارغ التحصیلی شما می توانید وارد بازار کار شوید و یا تلاش خود را برای کسب مقاطع بالاتر تحصیلات تکمیلی ادامه دهید. دومین مدرک تحصیلی در مراکز آموزش عالی در آلمان فوق لیسانس (Master) است. شرط گذراندن دوره های فوق لیسانس داشتن مدرک لیسانس می باشد. در این مقطع شما می توانید دانش خود را برای یک دوره 2 تا 4 ترمی افزایش دهید.

تحصیل در آلمان ابعاد مختلفی دارد که بصورتی هفتگی و در بخش های مختلف به آن خواهیم پرداخت٬ چنانچه در این خصوص نیاز به مشاوره تحصیلی دارید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید

 
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط ادامه تحصیل در کشور آلمان – بخش اول

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید