تغییرات کنکور ۱۴۰۲ – کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ چه تغییراتی دارد و آیا این تغییرات قطعی است؟

تغییرات کنکور سراسری - کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ چه تغییراتی دارد و آیا این تغییرات قطعی است؟

اخبار مربوط به کنکور ۱۴۰۲ و تغییرات آن، کنکور را به تیغ دو لبه ای تبدیل کرده است که به جای یک چالش دلخواه و امن، جامعه را با نگرانی هایی مواجه نموده است.

متاسفانه امروزه در جامعه ما کنکور به شکل یک مسابقه بزرگ و شدید در آمده است که بر روح و روان قشر جوان و حتی خانواده ها تاثیر می گذارد. طرح موضوع تغییرات کنکور نه تنها برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۲، بلکه برای دانش آموزان مقطع دبیرستان و حتی مقاطع پایین تر نیز از اهمیت و توجه خاصی برخوردار است.

حذف یا تغییرات کنکور موضوعی بوده که در دهه های اخیر مطرح و قوانینی برای آن تصویب می شد، اما به اجرا نمی رسید؛ یا اجرا شده و بعد لغو یا به شکل سابق بر می گشت!

حال باید دید تغییرات پنج گانه اخیر مصوب شده برای کنکور ۱۴۰۲ و بعد آن به چه صورت است و آیا در زمان اندک باقیمانده تا کنکور ۱۴۰۲ اجرایی خواهند شد؟

تغییرات کنکور با هدف تامین عدالت آموزشی، ایجاد فرصت برابر برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و کاهش فشار روانی ناشی از تعیین تکلیف ۱۲ سال تحصیل و بخشی از آینده داوطلب در آزمونی ۴ ساعته به نام «کنکور» مصوب شده است.

از شما دعوت می کنیم در ادامه این مقاله با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم؛ کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ چه تغییراتی دارد و آیا این تغییرات قطعی است یا خیر؟

دورنمای کنکور سال ۱۴۰۲ به بعد

خلاصه و چکیده مصوبه «سیاست ها و ضوابط سازماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسه 843 تاریخ پانزده تیر 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش، دارای مواردی بود.

پونزموارد مطرح این جلسه بشرح زیر است:

حذف دروس عمومی از کنکور 1402

برگزاری دو نوبت آزمون در کنکور 1402

40 درصد تاثیر معدل

باید اشاره کرد که انتشار این ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انفجار گسترده ای از واکنش ها و تنش ها را در برداشته و دارد.

دورنمای کنکور سال ۱۴۰۲ به بعد

خلاصه تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ و پس از آن

پونزروند تغییرات کنکور تا چند سال آینده را در این عنوان ها ذکر کرده اند:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

تغییرات کنکور در سال ۱۴۰۱

  • تأثیر نمرات کتبی دروس دوازدهم
  • 40 درصد مثبت

تغییرات کنکور در سال ۱۴۰۲

  • تأثیر نمرات کتبی دروس دوازدهم
  • 40 درصد قطعی
  • حذف دروس عمومی در کنکور
  • منتقل شدن امتیاز دروس عمومی به سوابق تحصیلی دانش آموز
  • برگزاری آزمون کنکور فقط از دروس اختصاصی 10، 11 و دوازدهم
  • برگزاری دو مرحله کنکور برای 5 گروه آزمایشی در سال
  • معتبر بودن نتایج به دست آمده از کنکور تا 2 سال برای انتخاب رشته
  • امکان شرکت در آزمون‌ها و امتحانات ترمیم معدل تا 10 مرتبه
  • حذف زیرگروه ها در دروس اختصاصی
  • تغییر در ضرایب، وزن و بودجه بندی دروس اختصاصی

تغییرات کنکور در سال ۱۴۰۳

  • تأثیر نمرات کتبی نهایی دروس دوازدهم
  • 50 درصد قطعی

تغییرات کنکور در سال ۱۴۰۴

  • تأثیر نمرات کتبی نهایی دروس یازدهم و دوازدهم 60 درصد قطعی

تغییرات کنکور در سال ۱۴۰۵

  • تأثیر نمرات کتبی نهایی دروس 10، 11 و دوازدهم 60 درصد قطعی
  • برگزاری غیر حضوری و الکتریکی کنکور از سال 1403
  • تغییرات کنکور 1402 نقل ها، شایعه ها

خلاصه تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ و پس از آن

کنکور؛ مسابقه تست زنی یا سنجش علم و توان؟

از پورعباس رئیس سازمان سنجش در باره تاثیر معدل در کنکور 1402 نقل شده که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده ولی هنوز ابلاغ نشده است.

بحث و گفتگو در مورد اجرایی شدن این مصوبه بسیار است. عده‌ای از کارشناسان این مصوبه را عملی نمی‌دانند؛ برخی نیز بر این عقیده اند که این مصوبه هم مانند مصوبه حذف کنکور در سال 87 خواهد بود که هرگز عملی نشد.

سوال مهم این است که آیا آموزش و پرورش فعلی ما و حتی سازمان سنجش، زیر ساخت های لازم و توان اجرای بهینه، درست و سالم این مصوبه را دارند؟ آیا اجرای این مصوبه موجب ظلم و اجحاف به قشری از جامعه نخواهد شد؟

تحول بزرگ در کنکور 1402

کنکور همیشه آماج قانون‌ها و مصوبات مختلف بوده و خواهد بود. قضیه حذف آن از دیرباز مطرح و البته تا الان نتوانسته وجه عملی پیدا کند.

اجرای کنکور در دو مرحله عمومی و اختصاصی از دیگر تغییرات در روند اجرای کنکور در سال های اخیر به شمار می آید. اولین بار قانونی با عنوان حذف کنکور مطرح و به سرعت حذف شد. سپس قانون سال ۹۵ و حالا هم این مصوبه پرهیاهو به دغدغه‌ای جدید برای متقاضیان تبدیل شده است.

هر سه قانون متکی بر توانایی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری امتحانات سراسری استاندارد بنا شد.

طبق مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سوابق تحصیلی، نتیجه کنکور سراسری سال 1402 داوطلبین به 60 درصد سابقه تحصیلی سال دوازدهم بر مبنای معدل نمرات 10 عنوان درسی دبیرستان خواهد بود که آزمون آنها به شکل استاندارد کشوری برگزار می‌شود و ضرایب خاص خود را دارد و 40 درصد هم بر مبنای آزمون سراسری است. برای کسب اطلاعات لازم در خصوص این مصوبه، مقاله تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ چگونه است؟ (برای داوطلبان نظام قدیم و جدید) را مطالعه فرمایید.

همچنین در کنکور سال 1402 دروس عمومی حذف شده و به سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد. احتمال می‌رود ‌این روند تا سال 1405 ادامه داشته باشد. آزمون اختصاصی نیز برای پنج گروه آزمایشی ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجه دو بار در سال برگزار می شود و نتیجه آن برای دو سال معتبر خواهد بود.

تحول بزرگ در کنکور 1402

دانش آموزان در انتظار تعیین تکلیف کنکور ۱۴۰۲

در کشاکش بازار داغ اخبار کنکور و تغییرات آن، خبر مهم این که مصوبه تغییرات کنکور 1402 هنوز از جانب رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ نشده است؛ ولی پس از ابلاغ لازم الاجرا خواهد بود. حال اینکه آیا بسترهای زیرساختی تغییر کنکور فراهم شده است یا نه، جای بررسی دارد.

همچنین با این سوال نیز مواجه هستیم که آیا ساختارهای لازم برای تاثیر سابقه تحصیلی وجود دارد؟ در واقع شورای انقلاب فرهنگی، در جدیدترین مصوبه خود در خصوص تغییرات کنکور، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش آموزان را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش داده است.

همچنین 60 درصد سهم باقی مانده، بر اساس اعداد و سوابق تحصیلی سه سال آخر دانش آموزان دبیرستانی تعیین می‌شود. حال اینکه این تغییرات تا چه حد و تا چه موقع اجرایی شود، هنوز مشخص نیست.

اعمال سیاست های تغییرات کنکور به تدریج

سیاست های جدید شورای انقلاب فرهنگی که سازمان سنجش مجری آنها است، به تدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد.

اجرای این طرح به این شکل خواهد بود که در کنکور سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش آموزان، در کنکور سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال های یازدهم و دوازدهم و در کنکور ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش آموزان در دانشگاه خواهد بود.

دانش آموزان در صورت کم بودن نمره امتحان نهایی در دو درس، مجاز هستند تا دو بار در امتحان نهایی شرکت کنند.

اعمال سیاست های تغییرات کنکور به تدریج

نگران تغییرات کنکور ۱۴۰۲ نباشید!

بر اساس مصوبه ابلاغ نشده جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سالی دو بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه ها دارد.

همچنین دانش آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ده بار در امتحانات سال های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.

در کنکور ۱۴۰۲ زیر گروه ها و سهمیه ها چه می شوند؟

موضوع منطقه بندی و سهمیه‌های یک و دو و سه و آزاد برای کنکور سال های بعد در حال بررسی بوده و هنوز در مورد آنها حرفی زده نشده است.

آنچه مصوب و قطعی به نظر می رسد، اینکه در کنکور ۱۴۰۲ زیرگروه ها و آزمون عمومی نخواهیم داشت؛ آزمون تخصصی گسترش پیدا می کند و با زمان بیشتری طراحی می‌شود.

همچنین باید خاطر نشان شد که گروهی از داوطلبان برخی رشته ها که سوابق تحصیلی ندارند نیز نگران نباشند.

در کنکور ۱۴۰۲ زیر گروه ها و سهمیه ها چه می شوند؟

آیا تغییرات در کنکور ۱۴۰۲ لحاظ خواهد شد؟

از ۱۱ تیرماه، یعنی بک روز پس از برگزاری کنکور ۱۴۰۱، می بایست سیاست و شیوه نامه کنکور سال بعد یعنی کنکور ۱۴۰۲ مشخص و روشن شده و در اختیار داوطلبان قرار داشته باشد. یعنی حداقل تکلیف شان با سرفصل های کنکور کاملا روشن باشد.

گرچه این امر حتی برای دانش آموزان دبیرستان و سال های قبل آن هم مهم و در خور توجه است؛ اما با وجود اتمام کنکور ۱۴۰۱، هنوز بازار حرف و حدیث در خصوص موضع مسئولان و قانونگذاران و مجریان در خصوص تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و بعد آن مشخص و واضح نیست.

در آخرین خبرها در مورد تغییرات کنکور به نقل از یک مقام مسئول آمده است در راستای هم افزایی و همراهی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای مصوبه شورا در خصوص حذف کنکور به سال ۱۴۰۳ موکول شده و البته باید این موضوع در مجلس قانونی بشود.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را از شرایط کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ و تغییرات آن آگاه سازیم. چنانچه نیاز به دریافت مشاوره تخصصی تحصیلی، مشاوره کنکور و… نیاز داشته باشید، با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را راهنمایی نمایند.

از همراهی شما با آویژه سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتاجرای تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ تا چه اندازه قطعی است؟

تغییرات پنج قسمتی کنکور ۱۴۰۲ و سال های بعد آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب گردیده، اما هنوز جهت اجرا ابلاغ نشده است.

سوال علامتتاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

برای داوطلبین کنکور ۱۴۰۲ تنها معدل امتحانات سال دوازدهم داوطلب با تاثیر مثبت در نظر گرفته خواهد شد. اطلاعات دقیق و پاسخ کامل این سوال را در مقاله فوق مطالعه فرمایید.

سوال علامتآیا برگزاری چند بار کنکور در سال امکان پذیر خواهد بود؟

همانطور که در متن توضیح داده شد، مصوب شده است که در سال دو بار کنکور برگزار گردد و نتیجه آن تا دو سال معتبر باشد.

سوال علامتتاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده چگونه است؟

تاثیر سوابق تحصیلی بصورت مثبت است؛ به این معنی که اگر داوطلب نمره خوبی در کنکور کسب کرد، معدل پایین و سوابق تحصیلی وی نمره کنکور را پایین نمی آورد؛ اما معدل در صورتیکه بالا باشد، می‌تواند همین نمره را افزایش دهد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ – کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ چه تغییراتی دارد و آیا این تغییرات قطعی است؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید