مراحل دریافت معافیت پزشکی خدمت سربازی در سال 1402

شرایط معافیت پزشکی سربازی-آیین نامه و قوانین

تمامی مشمولان سربازی، طبق قانون می بایست قبل از اعزام به خدمت سربازی با شرکت در جلسات معاینه، زیر نظر مراکز بهداشتی طرف قرارداد با سازمان نظام وظیفه شرکت کرده و از نظر وضعیت روحی و جسمانی مورد معاینه قرار گیرند.

این افراد در نهایت بر اساس تشخیص پزشک و شرایط جسمی و روانی خود در چهار دسته طبقه بندی می شوند، که اگر مشمولی در دسته دوم، سوم و یا چهارم سلامت قرار بگیرد، می تواند معافیت پزشکی دریافت کرده و به صورت دائم و یا چند ماهه (موقت) از اعزام به خدمت سربازی معاف شود.

لازم به ذکر است، مشمولان برای استفاده از معافیت پزشکی می بایست قبل از پست کردن دفترچه سربازی، با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس +10، درخواست خود را به همراه جواب آزمایشات پزشکی برای رسیدگی و طی شدن مراحل لازم ارائه نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل دریافت معافیت سربازی به خصوص معافیت پزشکی در سال 1402، لطفا در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

شرایط اخذ معافیت پزشکی سربازی

معافیت دائم پزشکی فقط برای آن دسته از افرادی است که به شکل حاد و آزار دهنده ای از بیماری های تعیین شده در آئین نامه سازمان نظام وظیفه دچار باشند و توانایی شرکت و حضور در تمرینات نظامی خدمت سربازی را نداشته باشند.

توجه داشته باشید که نوع بیماری و شرایط فرد از جمله مهم‌ترین مسائل مورد توجه سازمان نظام وظیفه جهت ملاحظه معافیت پزشکی محسوب می‌گردد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دسته بندی مشمولان به لحاظ سلامت جسمی و روحی

پونزمشمولان خدمت سربازی به لحاظ سلامت و توان جسمی و روانی در 4 دسته‌ی زیر طبقه بندی می شوند:

مشمولانی که دارای سلامت جسمی و روانی کامل هستند و قادر به انجام کامل خدمت می باشند.

مشمولانی که دچار بیماری، نقص عضو و یا اختلال روانی جزئی هستند که به علت عدم برخورداری از سلامت کامل، بر حسب نوع بیماری و تحصیلات،معاف از رزمخواهند شد.

مشمولانی که دارای بیماری های جسمی و روانی ای هستند که قابل درمان است، به علت درمان و معالجه، معاف موقت پزشکی می شوند.

مشمولانی که دچار اختلال روانی و یا نقص عضو غیرقابل درمان هستند و توانایی انجام خدمت سربازی را ندارند، معافیت دائم پزشکی دریافت می نمایند.

معافیت پزشکی چیست؟

معافیت پزشکی، برای بیماری‌هایی ارائه می شود که فرد مشمول در نتیجه ابتلا به آن برای حضور در محیط های نظامی و انجام امور روزمره با مشکل جدی مواجه هستند.

این مشکلات در دسته بندی های مشخصی طبقه بندی شده‌اند و علاوه بر بیماری های جسمی، برخی از بیماری روحی را نیز در بر می گیرند که فرد در صورت ابتلا، از انجام خدمت معاف می شود.

بر این اساس قبل از اعزام به خدمت سربازی، همه مشمولان از نظر وضعیت روحی و جسمانی معاینه شده و در چهار دسته مختلف قرار می گیرند. اگر مشمولی در دسته دوم، سوم و یا چهارم سلامت قرار بگیرد، می تواند معافیت پزشکی دریافت کند. در واقع، این دسته از مشمولان دارای یک بیماری خاص هستند که نیاز به استراحت و معالجه دارند.

مشمولانی که در دسته چهارم قرار می گیرند، امکان دریافت معافیت دائم سربازی را داشته و دو دسته دیگر یا از رزم معاف می شوند و یامعافیت موقت نظام وظیفهدریافت می کنند.

معافیت پزشکی چیست؟

تفاوت میان معافیت موقت و دائم پزشکی

همانطور که اشاره کردیم، مشمولان بر اساس شرایط و نوع بیماری که از آن برخوردار هستند، می توانند برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کنند.

توجه داشته باشید که پرونده پزشکی شما در شورای پزشکی نظام وظیفه بررسی شده و ممکن است برای شما طول درمان شش ماهه یا معافیت موقت صادر شود.

به عنوان مثال، دیسک کمر، بیماری است که در صورت آسیب دیدن ستون فقرات مشمول می تواند منجر به اخذ کارت معافیت دائم شود. ولی چنانچه در جلسات معاینه پزشکی مشخص شود که مشکل فرد حاد نبوده و او مشکلی برای انجام اعمال روزمره خود ندارد، ممکن است صرفا برای او معافیت از رزم صادر شود.

لذا شما علاوه بر اطلاع از نام بیماری های معافیت پزشکی خدمت سربازی، باید از شرایطی که در اثر این بیماری ممکن است برای شما کارت معافیت دائم صادر شود نیز اطلاع حاصل کنید. چرا که بسیاری از افراد بعد از درخواست معافیت و پیگیری چند ماهه مراحل اداری، معاینات و … متوجه این امر شده‌اند که نوع بیماری آنها منجر به دریافت معافیت دائم نشده و صرفا ممکن است، به آنها معافیت موقت (عموما شش ماهه) و یا درجه معاف از رزم اعطا شود.

معافیت موقت صرفا در زمان هایی به مشمولان ارائه می شود که فرد با تشخیص پزشک نظام وظیفه، نیاز به استراحت چند ماهه برای انجام مجدد معاینات پزشکی و اعزام به خدمت داشته باشد. لازم به ذکر است این مدت زمان در صورت تشخیص شورای پزشکی می تواند تمدید شود.

معافیت از رزمبه دلیل شرایط جسمانی یا روانی بیماری، این مشمولان از انجام فعالیت ها سنگین در طول خدمت سربازی معاف هستند.
معافیت موقتاگر شدت بیماری زیاد و بیماری درمان شدنی باشد، بر اساس قانون نظام وظیفه طول درمان تعیین می شود. بدین ترتیب تا زمان بهبودی، فرد از خدمت معاف می شود. پس از درمان فرد مجددا مشمول به خدمت سربازی می شود.
معافیت دوماگر شدت بیماری زیاد و درمان بیماری امکان پذیر نباشد، فرد از خدمت سربازی معاف می شود.

لیست بیمارهای معافیت پزشکی سربازی

لیست بیمارهای معافیت پزشکی سربازی

پونزدر یک دسته بندی کلی، بیماری‌هایی که طبق اعلام سازمان نظام وظیفه منجر به اخذ معافیت توسط مشمولان می شوند، به شرح زیر است:

ردیفنوع بیماری
۱

بیماری های عمومی

۲

بیماری های غدد ترشح داخلی

۳

بیماری های مربوط به پوست و بافت های زیر پوست

۴

بیماری های نورولوژی (مغز و اعصاب)

۵

بیماری های مربوط به اعصاب و روان

۶

بیماری های جراحی مغز و اعصاب

۷

بیماری های ریه و قفسه سینه

۸

بیماری های مربوط به استخوان و اسکلت بدن

۹

بیماری های مربوط به دستگاه گوارش و جراحی عمومی

۱۰

بیماری های انکولوژی و مربوط به خون

۱۱

بیماری های مربوط به دستگاه ادراری و تناسلی

۱۲

بیماری های فک، دهان و دندان

۱۳

بیماری های مربوط به چشم و عوارض بینایی

۱۴

بیماری های گوش و حلق و بینی

۱۵

بیماری های مربوط به قلب و عروق

۱۶

بیماری های مربوط به روماتولوژی و بافت همبند

۱۷

بیماری های عفونی

شما برای اطلاع کامل از جزئیات مربوط به این دسته بندی، باید ابتدا آیین نامه های معافیت پزشکی را مطالعه کرده و در صورت داشتن شرایط لازم، اقدام به ارائه درخواست معافیت و مراجعه به کمیسیون پزشکی نمایید.

لازم به ذکر است، در صورتی که آسیب دیدگی در حین فرار از خدمت سربازی اتفاق بیفتد، شرایط اخذ معافیت پزشکی خدمت سربازی تغییر می کند.

معافیت موقت پزشکی چیست؟

اخذ معافیت دائم پزشکی برای مشمولان

معافیت دائم پزشکی صرفا به افرادی ارائه می شود که از نوع حاد و آزاردهنده ای از بیماری های مشخص شده در آئین نامه سازمان نظام وظیفه برخوردار بوده و قادر به حضور و شرکت در تمرینات نظامی در طول خدمت نباشند.

در ادامه به چند مورد از این بیماری‌ها اشاره خواهیم کرد.

1- بیماری اعصاب و روان

مشمولان در صورت ابتلا به نارسایی های روانی و بیماری‌هایی مانند اختلال پانیک، فوبیا، اختلال اضطرابی، معافیت پزشکی افسردگی و سایر اختلال های روحی و روانی می توانند برای دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان اقدام کنند.

جالب است بدانید که به این دسته از بیماری‌ها، معافیت قرمز گفته شده و فرد در صورت دریافت کارت معافیت، ممکن است برای دریافت برخی از مشاغل دولتی و یا حتی کارت گواهینامه خودرو با مشکلاتی نیز مواجه باشند.

باید اضافه کنیم، انواع اختلالات تکلم و لکنت زبان که منشا روانی داشته باشند نیز در این دسته از معافیت‌ها قرار می گیرند.

2- بیماری قلبی و عروقی

در معافیت پزشکی مرتبط با بیماری های قبلی و عروقی، شدت و ضعف عارضه مشمول در سرانجام پرونده معافیت او تاثیر بسزایی خواهد داشت.

عمدتا افرادی که دچار این اختلالات هستند، قادر به انجام فعالیت های سنگین نمی باشند و به همین دلیل بسته به میزان حاد بودن مشکل قلبی آنها، معافیت دائم، موقت و معاف از رزم به این افراد اعطا می شود.

معروفترین نارسایی های قلبی و عروقی بیماران مشمول، در جدول زیر بیان شده‌اند.

لیست بیماری‌های نارسایی قلبی و عروقی
معافیت ازدیاد فشار خون شریانیمعافیت پرولاس دریچه ای قلب
معافیت اختلالات هدایتی دهلیزی بطنیمعافیت تاکی آریتمی های فوق بطنی قلب
معافیت اختلالات ریتمی قلباختلالات ریتم به صورت اکستراسیستول های بطنی
معافیت بیماری های مادرزادی قلبمعافیت نارسایی مزمن قلب
معافیت تمامی عوارض عضوی دریچه‌ای قلبی مانند پرولاپسمعافیت بیماری‌های سرخرگ‌های بزرگ، التهابی آئورت و تومورال
معافیت مشکل کانال شریان بازمعافیت بیماری های عروق کرونر

3- بیماری دیسک کمر

کمردردهای شدیدی که باعث اختلال عملکرد فرد در انجام کارها شود، به شرط تشخیص و تایید شورای پزشکی نظام وظیفه می تواند منجر به دریافت کارت معافیت دائم شود.

طبق قانون افرادی که می خواهند از این نوع معافیت استفاده کنند، بایستی مدارک پزشکی خود نظیر آزمایش MRI را ضمیمه درخواست خود کرده و طبق اعلام سازمان نظام وظیفه برای انجام معاینات مجدد حاضر شوند.

4- بیماری های عمومی

بیماری های عمومی شامل دسته بندی های متعددی می شوند که به وزن، طول قد و… سایر شرایط جسمی مشمولان اشاره دارد.

به عنوان مثال در حاضر مشمولان بسته به طول قد خود و مدارک دانشگاهی که از آن برخوردار هستند، می توانند برای دریافت کارت معافیت اقدام کنند.

به این صورت که:

  • اگر طول قد فردی (مدرک زیر کارشناسی) کمتر از 145 سانتی متر باشد، فرد به صورت دائم از سربازی معاف می شود.
  • اگر طول قد فردی با مدرک کارشناسی یا بالاتر زیر 140 سانتی متر باشد، فرد به صورت دائم از سربازی معاف می شود.
  • اگر قد فردی با مدرک زیر لیسانس بین 145 تا 155 سانتی متر باشد، معاف از رزم می شود. اگر هم فردی دارای مدرک کارشناسی به بالا باشد و قد وی بین 140 تا 155 سانتی متر باشد، معاف از رزم شناخته خواهد شد.

لذا نوع بیماری و شرایط فرد در این موضوع از پراهمیت‌ترین نکات مورد توجه برای سازمان نظام وظیفه تلقی می گردد.

مراحل دریافت معافیت پزشکی برای مشمولان

مراحل دریافت معافیت پزشکی برای مشمولان

در ادامه مطلب، مراحلی را که برای دریافت معافیت پزشکی پشت سر خواهید گذاشت را توضیح خواهیم داد؛ لطفا همچنان با ما همراه باشید.

مرحله اول – تکمیل دفترچه نظام وظیفه

در ابتدا برای دریافت معافیت پزشکی باید دفترچه نظام وظیفه را از مراکز مربوطه تهیه و آن را تکمیل نمود. سپس مشمول می بایست با مراجعه به یکی از مراکز مورد تایید سازمان نظام وظیفه توسط یک پزشک معاینه شود و برگ معاینه اولیه بر اساس مشاهدات و معاینه اولیه پزشک تکمیل می گردد.

لازم به ذکر است قبل از انجام معاینه، برگه ی خود اظهاری که در پشت برگه ی معاینه اولیه قرار دارد، باید توسط مشمول تکمیل گردد.

مرحله دوم – ثبت درخواست معافیت پزشکی در سامانه

مشمولین بعد از تکمیل مدارک خود، با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ درخواست خود مبنی بر دریافت معافیت پزشکی را در سیستم ثبت می نماید. در این مرحله کلیه مدارک پزشکی برای ارائه در جلسه کمیسیون پزشکی به شما عودت داده می شود.

پس از انجام عملیات ثبت می بایست برگه معرفی به بیمارستان از طریق پست برای مشمول ارسال گردد. مدت اعتبار دعوت نامه تنها ۱ ماه می باشد که در صورت ایجاد هرگونه مشکلی تنها یک ماه دیگر قابل تمدید است.

مرحله سوم – مراجعه به مراکز درمانی مورد تایید سازمان نظام وظیفه

مشمول برای انجام معاینات تخصصی لازم است به بیمارستان مورد تایید که به آن معرفی شده، مراجعه نماید.

پس از انجام معاینات تخصصی و آزمایشات تشخیصی مربوط به بیماری فرد، بیمارستان جوابیه خود را به حوزه رسیدگی کننده وضعیت مشمول ارسال می نماید. این بیمارستان ها زیر نظر معاونت بهداشت و درمان نیروهای مسلح می باشند.

مرحله چهارم – تشکیل کمسیون پزشکی

بعد از دریافت جوابیه مراکز درمانی، دعوت نامه ای برای حضور فرد مشمول در جلسه کمیسیون پزشکی ارسال خواهد شد. در صورتی که این دعوت نامه پس از گذشت ۳ الی ۴ هفته به دست مشمول نرسد، وی باید برای دریافت آن به صورت حضوری اقدام نماید.

اگر نتیجه آزمایشات و نظر پزشکان مبنی بر تایید بیماری مشمول باشد و تشخیص داده شود و شورای پزشکی حاضر در کمیسیون این تشخیص را تایید کنند، معافیت فرد را با توجه به قوانین مذکور در آیین نامه صادر می شود.

مراحل دریافت معافیت پزشکی برای مشمولان

مدارک لازم برای رسیدگی به معافیت پزشکی مشمولان

برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره ۱) که باید توسط مشمول تکمیل شود.

برگ معاینه اولیه مشمولان (برگه شماره ۲) که باید توسط پزشک معاینه اولیه تکمیل گردد.

برگ واکسیناسیون نیز می بایست توسط مرکز بهداشت تکمیل شده باشد.

تصویر پشت و رو کارت ملی مشمول

تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکس دار مشمول

اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل

۴ قطعه عکس رنگی ۴×۳ تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه‌ها)

همچنین مشمولان باید نوع معافیت مورد نظر خود را در این برگه مشخص کنند. اما برگه معاینه و واکسیناسیون باید توسط پزشک و مراکزی که واکسیناسیون انجام می دهند، تکمیل شود.

چنانچه پزشک در معاینه اولیه تشخیص دهد که مشمول بیماری جسمی و یا روانی دارد که به سبب آن از خدمت معاف می شود؛ باید در این برگه ذکر کند. مشمول باید برگه‌ی مهر خورده را به نظام وظیفه تحویل دهد تا به درخواستش رسیدگی کند.

ارائه‌ی مدرک تحصیلی نیز از آن جهت اهمیت دارد، که نوع مدرک تحصیلی در نوع معافیت پزشکی اثر گذار است.

شرایط معافیت دائم پزشکی چیست؟

درخواست معافیت پزشکی توسط مشمولان چگونه است؟

این اولین پرسشی است که برای متقاضیان دریافت معافیت پزشکی ایجاد می شود. فردی که تمام مراحل لازم را برای اخذ این معافیت بداند، گویی نیمی از راه را پیموده است.

لذا در اینجا سعی می کنیم تمام این مراحل را برای آن دسته از واجدین شرایط که نمی دانند چگونه و از کجا شروع کنند، مورد بررسی قرار دهیم.

اگر تصور می کنید که شرایط لازم برای معافیت پزشکی را دارید، باید برای دریافت دفترچه راهنمای سربازی به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ محل زندگی‌تان مراجعه کنید. همانطور که اشاره کردیم این دفترچه فرم های مورد نیاز برای معافیت را در بردارد که باید این فرم‌ها را تکمیل کنید.

گام بعدی مراجعه به پزشک اولیه است. این پزشک آزمایش‌ها و معایناتی را انجام می دهد که اگر بیماری شما اثبات شود گواهی مربوطه را مهر و امضا می کند.

حال شما باید مدارک شناسایی خود را به همراه برگه معاینه اولیه به سازمان وظیفه تحویل دهید. این کار نیز با مراجعه به دفاتر پلیس الکترونیک امکان پذیر است. این بار مدارک و مشخصات و درخواست شما برای معافیت پزشکی ثبت می شود.

بعد از بررسی های انجام شده از سوی سازمان وظیفه، برگه‌ی دعوتنامه ای برای مراجعه شما به بیمارستان برایتان ارسال می شود. شما باید در موعد مقرر شده در این برگه به بیمارستان مراجعه کنید تا تحت نظر شورای پزشکی بیمارستان آزمایشات تخصصی تر انجام گیرد.

بعد از تایید شورای بیمارستان مبنی بر بیمار بودن مشمول، شما به شورای پزشکی وظیفه عمومی ارجاع داده می شوید؛ که این شورا با بررسی شواهد و مدارک تصمیم نهایی را اتخاذ می کند. ممکن است شما معافیت دائم، موقت و یا معافیت از رزم دریافت کنید و یا ممکن است شرایط معافیت را نداشته باشید. البته می توانید اعتراض خود را به حکم کمیسیون های پزشکی اعلام کنید.

آیین نامه اخذ معافیت پزشکی خدمت سربازی

آیین نامه اخذ معافیت پزشکی خدمت سربازی

آیین نامه معافیت پزشکی خدمت سربازی بسیاری از ابهامات و سوالات پیش آمده برای مشمولان خدمت وظیفه را رفع می کند. این آیین نامه از سوی سازمان وظیفه در اختیار مشمولان قرار می گیرد و همه‌ی مفاهیم و مفاد قانون معافیت های پزشکی را شرح می دهد.

پونزبرخی از نکات مهم مطرح شده در این آیین نامه به شرح زیر است:

همه‌ی مشمولان خدمت وظیفه‌ی عمومی در زمان اعزام برای خدمت سربازی، باید مورد معاینه قرار گیرند. این معاینه شامل بررسی وضعیت روانی و جسمانی مشمولان است که در مرحله‌ی اول توسط پزشکی تحت عنوان پزشک اولیه انجام خواهد گرفت.

طبق آیین نامه های معافیت پزشکی، پزشک اولیه معمولا تحت نظر نیروهای مسلح فعالیت می کند.

برگه‌ی معاینه که در دفترچه اعزام به خدمت وجود دارد، توسط این پزشک اولیه تکمیل می شود و در صورت تایید سازمان وظیفه به کمیسیون های پزشکی بیمارستان ارجاع داده می شود.

بعد از انجام معاینات پزشک اولیه مشمولان، از نظر سلامت به چند گروه دسته بندی می شوند که به ترتیب زیر است:

  • افراد سالم باید به خدمت بروند.
  • مشمولانی که قادر به انجام فعالیت های رزمی و نظامی نیستند، می توانند در فعالیت های دیگر انجام وظیفه کنند و به همین دلیل معافیت از رزم می گیرند.
  • مشمولانی که بیماری قابل درمان دارند و باید مدتی را برای طی دوره درمان معافیت موقت بگیرند.
  • در نهایت گروه چهارم مشمولانی که به سبب بیماری سختی که دارند، باید به شکل دائم از خدمت معاف شوند.

اگر مشمولی به تشخیص پزشک اولیه اعتراض داشته باشد، می تواند این اعتراض را به شورای شهرستان ارائه دهد. این شورا از سه نفر پزشک تشکیل شده است که می توانند تشخیص درستی را انجام دهند.

آزمایش های تخصصی تر برای تشخیص درست نوع و شدت بیماری در شورای پزشکی بیمارستان های تحت نظر نیروهای مسلح انجام می شود.

درخواست معافیت پزشکی حین تحصیل برای دانشجویان

درخواست معافیت پزشکی حین تحصیل در دانشگاه و چگونگی دریافت معافیت های پزشکی برای مشمولان وظیفه ای که در یکی از مدارس و یا مراکز آموزش عالی کشور در حال تحصیل هستند، موضوع مهمی است که مشمولان را با ابهامات زیادی مواجه کرده است.

همانطور که می دانید مشمولان وظیفه عمومی برای ورود به دانشگاه باید دارای برگه‌ی معافیت تحصیلی موقت باشند، در غیر این صورت امکان تحصیل در مراکز آموزشی برای این افراد وجود ندارد.

حال فردی را در نظر بگیرید که معافیت تحصیلی دارد و در همین حین به یک بیماری یا نقص عضو مبتلا می شود. اغلب مواقع معافیت این افراد به بعد از فارغ‌التحصیلی، اخراج و یا انصراف از دانشگاه موکول می شود.

البته درباره‌ی افراد دارای نقص عضو امکان اخذ معافیت در همان دوره‌ی تحصیل وجود دارد. این معافیت برای بیماری‌هایی است که مدرک تحصیلی مشمول در نوع معافیت اثر نداشته باشد.

نحوه دریافت معافیت پزشکی چگونه است؟

درخواست معافیت پزشکی حین خدمت سربازی

شرایط معافیت پزشکی حین خدمت سربازی برای آن دسته از مشمولان در نظر گرفته شده است، که بعد از اعزام به خدمت و در حین انجام دوره سربازی به یک بیماری سخت و یا نقص عضو دچار می شوند.

در واقع این نوع معافیت پزشکی از زمان اعزام به خدمت تا پایان دوره خدمت برای مشمولان قابل اجراست.

اگر بیماری مشمول اثبات شود، باعث می شود که مشمول بتواند از یک دوره شش ماهه معافیت برای گذراندن پروسه درمان خود استفاده کند. البته شورای پزشکی مربوطه باید تشخیص دهد که این مدت شش ماهه برای درمان سرباز وظیفه کافی است.

لازم به تذکر است که این دوره‌ی معالجه شش ماهه به عنوان بخشی از دوره خدمت احتساب می شود و از مدت زمان خدمتشان کسر می شود. حال کارکنان وظیفه ای که در زمان خدمتشان به بیماری دچار می شوند، باید معاینه شوند. این معاینات در وهله اول توسط بهداری یگان خدمتی انجام می شود.

وضعیت سلامت سربازان در حین خدمت بعد از انجام این معاینات، توسط شورای نیرو نیز مورد بررسی قرار می گیرد. اگر تشخیص این شورا بیماری و ضرورت استفاده از معافیت پزشکی حین خدمت باشد؛ یگان خدمتی مربوطه را مطلع می کند تا ترخیص انجام شود.

نکته ای که وجود دارد مربوط به برخی از سربازانی است که اقدام به فرار از خدمت سربازی می کنند و یا بعد از رفتن به مرخصی، به محل خدمت خود باز نمی گردند و به عنوان سرباز غایب در نظر گرفته می شوند.

اگر این افراد در دوره‌ی غیبت و یا در زمان فرار از خدمت یا در زمان ارتکاب جرم دچار نقص عضو شوند، دوره‌ی درمانشان از مدت سربازی کسر نخواهد شد و معافیت آنان بر اساس تصمیم شورای نیرو است.

بررسی معافیت پزشکی حین خدمت برای افرادی که بیماری شان مربوط به قبل از اعزام به خدمت بوده است، نیز باید توسط یگان خدمتی انجام شود.

شرایط معافیت پزشکی حین خدمت سربازی چیست؟

معایب استفاده از معافیت پزشکی

معایب معافیت پزشکی یکی از موضوعاتی است که بسیاری از مشمولان را از اخذ معافیت باز می دارد. چرا که گاهی اوقات عیب های این نوع معافیت بیشتر از مزیت‌هایی است که برای مشمولان به همراه دارد.

یکی از معایب معافیت های پزشکی درباره‌ی یافتن شغل مناسب است. زیرا بسیاری از سازمان‌ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی به دلایل مختلف مثلا نداشتن توان و قدرت لازم برای انجام کارها، از استخدام و به کار گیری افراد دارای معافیت پزشکی جلوگیری می کنند.

این موضوع می تواند تا سال‌ها بر زندگی افراد دارای معافیت پزشکی اثر بگذارد. بنابراین توصیه می شود قبل از هر اقدامی برای اخذ معافیت، این مسئله را در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از معایبی که معافیت پزشکی به همراه دارد، مربوط به مشکلاتی است که در زمان دریافت گواهی نامه رانندگی برای مشمول به وجود می آید. چرا که برای اخذ گواهینامه نیز شرایط سلامت متقاضیان مورد بررسی قرار می گیرد.

سازمان وظیفه با در نظر گرفتن این مشکلات که برسر راه افراد دارای معافیت پزشکی وجود دارد، شرایطی را فراهم آورده است که افراد واجد شرایط بتوانند معافیت خود را باطل کنند و این مشکلاتی که سر راهشان قرار گرفته است برطرف شود.

مزایای استفاده از معافیت پزشکی

مزایای معافیت پزشکی برای تعدادی از مشمولان خدمت سربازی موضوع مهمی است. بدیهی است که مهم‌ترین مزیت معافیت پزشکی این است که مشمولان از دو سال خدمت سربازی اجباری معاف می شوند؛ موضوعی که تقریبا تمام مشمولان خدمت سربازی به فکر آن هستند.

فردی را در نظر بگیرید که به سبب بیماری از رفتن به خدمت معاف می شود؛ اگر چنین قانونی وجود نداشت، در این دوره سخت دو ساله مطمئنا آسیب های جسمی و روانی زیادی را متحمل می شد.

یکی دیگر از مزیت های معافیت پزشکی برای افرادی است که معافیت از رزم می گیرند؛ چرا که این افراد یکی از گزینه های اصلی برای دریافت امریه سربازی هستند.

امریه شدن به معنای گذراندن دوره دو ساله خدمت در ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی است، که وظایف و ساعت کاری مشمول مانند دیگر کارمندان می باشد؛ به این ترتیب سربازی راحت تری را پشت سر می گذراند.

باطل کردن معافیت پزشکی

فردی که بخواهد تا معافیت پزشکی وی باطل شود، باید بیماری وی به صورت کامل بهبود یافته باشد. فرد مشمول پس از گذراندن معاینات مربوطه و تائید شورای ویژه ابطال کارت، با داشتن شرایط سنی برای اعزام به خدمت اقدام می‌نماید.

پونزاین شرایط بشرح زیر است:

فرد دارای مدرک کاردانی دیپلم و زیر دیپلم باید حداکثر ۳۰ سال سن داشته باشد.

فرد دارای مدرک لیسانس باید ۳۳ سال سن داشته باشد

فرد دارای مدرک فوق‌لیسانس باید حداکثر ۳۶ سن داشته باشد.

مشمولین دارای مدرک دکتری باید حداکثر ۴۰ سال سن داشته باشند.

متقاضیان ابطال کارت معافیت پزشکی در نظر داشته باشند اگر توسط شورای ویژه ابطال کارت، معاف از خدمات رزمی تشخیص داده شوند، نمی‌توانند برای دریافت کارت به خدمت اعزام شوند.

همچنین امکان ابطال این معافیت برای بهره مندی از سایر معافیت‌ها مانند معافیت ایثارگری یا کفالت نیز وجود ندارد و فرد باید حتما بعد از ابطال معافیت پزشکی به خدمت سربازی اعزام شود.

متقاضیان ابطال کارت معافیت پزشکی، در نظر داشته باشند که اگر توسط شورای ویژه ابطال کارت، معاف از خدمات رزمی تشخیص داده شوند، نمی‌توانند برای دریافت کارت به خدمت اعزام شوند.

همچنین امکان ابطال این معافیت برای بهره مندی از سایر معافیت ها مانند معافیت ایثارگری یا معافیت کفالت نیز وجود ندارد و فرد باید حتما بعد از ابطال معافیت پزشکی، به خدمت سربازی اعزام شود.

صدور کارت معافیت یا اعزام به خدمت

بر اساس نظر شورا پزشکی، اگر واجد شرایط معافیت پزشکی باشید، با صدور کارت معافیت برای شما، به صورت دائم از خدمت سربازی معاف خواهید شد. اگر واجد شرایط معافیت نباشید، اعزام به خدمت برای شما صادر می شود.

مزایای استفاده از معافیت پزشکی

سخن آخر

شرایط و مراحل اخذ معافیت پزشکی، موضوعی است که همواره افراد زیادی نسبت به اطلاع از آن دغدغه دارند.

پروسه رسیدگی به پرونده معافیت مشمولان، عموما طی یک بازه یک الی پنج ماهه انجام گرفته و در نهایت بسته به نوع بیماری و شرایط مشمول، ممکن است به وی طول درمان شش ماهه (معافیت موقت) و یا معافیت دائم اعطا شود.

شما برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه و تغییرات شرایط اخذ کارت معافیت دائم سربازی، همچنین برای دریافت مشاوره نظام وظیفه می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه آویژه تماس حاصل فرمایید.

از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتمدارک لازم برای اخذ معافیت پزشکی کدامند؟

برگه‌ی تکمیل شده‌ی معاینه مشمول توسط پزشکان اولیه، تکمیل برگه‌ی واکسیناسیون مشمولان و تزریق واکسن های مورد نیاز، برگه‌ی پر شده‌ی وضعیت مشمولان، تصویر و اصل شناسنامه و کارت ملی مشمولان متقاضی و…

سوال علامتمراحل اخذ معافیت پزشکی کدامند؟

مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و دریافت دفترچه راهنمای سربازی و تکمیل فرم های مربوطه، مراجعه به پزشک اولیه و انجام معاینات، مراجعه به بیمارستان و شورای پزشکی بیمارستان و در نهایت مراجعه به شورای پزشکی نظام وظیفه و تعیین نتیجه آزمایشات

سوال علامتمعایب معافیت پزشکی کدامند؟

یکی از معایب معافیت های پزشکی درباره‌ی یافتن شغل مناسب است. همچنین برای اخذ گواهینامه نیز شرایط سلامت متقاضیان مورد بررسی قرار می گیرد که معافیت پزشکی می تواند مانعی باشد برای دریافت گواهینامه رانندگی باشد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره آویژه، ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

مراحل دریافت معافیت پزشکی خدمت سربازی در سال 1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 694 نظر:
  1. سلام ، من کاردانی هستم و 2 ترم سنوات ارفاقی گرفتم و ترم سوم بهم مهلت معرفی دادن و توی برگه نوشته مشمول از تحصیل در مقاطع بالاتر محروم می باشد، ایا در صورت قبول شدن نمیتونم دوباره برای مقاطع بالاتر ثبت نام کنم؟

    1. با سلام خانم سیری هستم خیر بعد از سنوات ارفاقی دوم امکان ثبت نام و ادامه تحصیل مجدد ندارید

  2. سلام
    من نیستاگموس دارم،دانشجوی کارشناسی ارشد هستم .میتونم حین تحصیل برای معافیت دائم اقدام کنم؟

  3. سلام من 6 سالم بود عمل قلب PDA (شریانی باز) کردم میخواستم بدونم معافیت دائم میگیرم الانم 27 سالمه مدرک فوق دیپلمم هم نگرفتم 20 واحد مونده بود ک دیگه نرفتم ورودی سال 92 هستم

    1. با سلام شرایط شما باید بیشتر بررسی شود با مشاورین ما تماس بگیرید

  4. سلام ، اگر اقدام به معافیت پزشکی کنیم و تایید نشه و بگن اعزام خودشون دفترچه رو پست میکنن یعنی؟ نمیشه چند بار برای معافیت اقدام کرد؟

    1. با سلام حق اعتراض دارید و میتوانید برای بیماری های دیگر اقدام‌ کنید

  5. سلام من دوتا گوشم ضعیف میشنوم درجه هم ۵۲ است به نظر شما معاف میشم

    1. با سلام باید بامشاورین ما درارتباط باشید جهت برسی بیشتر

  6. سلام من کیست گردن دارم وهمیشه گردن درد هستم و وقتی بیشتر از 20دقیقه بنشینم یا بایستم کمر درد و بیضه درد میگیرم ایا شامل هیچ نوع معافیتی میشم؟

    1. سلام باید مشکلات پزشکی شما برسی شود برای معاینه به پزشک معتمد نظام وظیفه مراجعه کنید.

  7. سلام وقتتون بخیر من اقدام کردم برا معافیت پوستی پسوریازیس و اینکه بعد رفتن به بیمارستان و بعدش کمیسیون پزشکی من معافیت دائم گرفتم، من رو تاریخ 1402/06/21 معاف کردن پول کارت هم پرداخت کردم، میخواستم بدونم صدور کارت چقدر زمان میبره چون الان 1 ماه چند روزه که گذشته ولی هنوز حتی تو سامانه سخا من مشمول هستم و معافیت پزشکیم ثبت نشده ، آیا مشکلی یعنی پیش اومده ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام صدور کارت ممکن است تا 2 ماه طول بکشد.از پلیس+10 پیگیری کنید.

  8. سلام
    وقتتون بخیر
    بنده دارای بیماری قند خون هستم و همین طور فشار خون بالا و چربی بالا
    میخوام درخواست معافیت بدم.
    سوال بنده این هست که آیا در صورت رد درخواست معافیت باید رفت به سربازی یا تا پایان معافیت تحصیلی که دارم میتونم صبر کنم؟
    و سوال دوم بنده این هست که آیا میتونم معاف بشم یا نه؟

    1. سلام در صورتی که دیابت نوع 1 یا وابسته به انسولین داشته باشید امکان گرفتن معافیت دارید

  9. سلام من ۳۳ سالمه تقریبا۴ سال معافیت تحصیلی گرفتم و هیچ گونه اقدامی نکردم تا حالا برا سربازی
    و اینکه الان کارت پایان خدمت لازم دارم .میخاستم ببینم تا چه سنی خدمت میشه رفت و تکلیف این چند سال غیبتم چی میشه

    1. سلام بابت غیبت برای شما اضافه خدمت لحاظ مشود تا 6 ماه.میتوانید نامه توجیه غیبت بنویسید دلایل غیبت را بیان کنید در صورت تایید نامه اضافه خدمت برای شما بخشیده میشود.

  10. سلام . من کمیسیون رفتم معاف دائم شدم و اونجا گفتن که ۱ ماه بعد کارت بدستم میرسه . من ۱ سال پشت کنکور بودم و جواب کنکور قبل از کارت معافیت میاد . برای ثبت نام در دانشگاه دچار مشکل نمیشم ؟

  11. سلام من بیماری اسکولیوز مادرزادی دارم جوری که صاف می‌ایستم یکی از شونه هام خیلی بالاتر از دیگریه و کمرم به خاطر اسکولیوز درد شدیدی میگیره
    آیا معاف دائم میشم ؟!

    1. سلام اسکولیز بیش از 30 درجه معافیت دائم دارد.

  12. سلام بند حدود ۳سال ونیم التهاب مثانه دارم وشب ها ادراری با سوزش عفونت به سختی خارج میشه وکلیه های من هم مشکل داره و۲سال پیش متاسفانه کرونا گرفتم ریه های من رو درگیر کرد الان آثارومشکلاتشو دارم شب هاازدردبه خودم میپیچم ومشکل دیگه ای که دارم اعصابم هست افسردگی شدید دارم وبه اعضای خانواده حمله میکنم قرص اعصاب هم دکتر نوشته هرچی میخورم بی فایده هست تا اینکه منو بردن بیمارستان اعصاب وروان بستری کردن یه چند وقت آیا احتمال معاف دائم هست ممنونم اگه جواب سوالم رو بگیرم

    1. بله امکان پذیر میباشد در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و همچنین رای نهایی کمیسیون امکان معافیت وجود دارد

  13. سلام وقتتون بخیر بنده کمیسیون پزشکی۳نفرهشهرستان معاف دائم شدم و هزینه صدورکارت پرداخت کردم ۴۰روزمیگذره هنوزپیامکی نیومده وتوسایت هم زده رویت مشمول تاریخ ارسال برای قسمت قلب وعروق میخواستم ببینم معاف میشم یاامکان ردمعافیت وجودداره

    1. سلام معافیت دائم برای شما صادر شده منتظر پیامک بمانید

  14. من تک بیضه دارم به من معافیت پزشکی دائم شامل میشود یا خیر
    ۱۹سال سن دارم

    1. سلام خدمت شما. تک بیضه مادرزادی است یا به علت های مختلف تخلیه شده؟ در آیین نامه فقدان یک بیضه معاف از رزم دارد ولی بستگی به علت دارد.

      1. من بيضه چپم برداشته شده بيضه راستم به احتمال پيچ خوردگي داره بالا پايين بخيه زده دكتر نميتونم سر پا وايسم و چيزي بردارم هميشه هم درد داره ايا معاف ميشم رفتم اقدام كنم گفتن٩٠درصد معافي

  15. سلام من نزدیک به 10 سال غیبت دارم و تا به الان هیچ اقدامی نکرده ام و اگر الان اقدام کنم برای معافیت پزشکی و به هر دلیلی معاف بشوم و نشوم از نظر تایم سربازی دچار مشکل میشوم

  16. سلام من برای تیک عصبی اقدام کردم و رفتم کمیسیون یک دکتر نوشته تک عصبی شدید یک دکتر نوشته تحت درمان حالا نضام وضیفه یک ابلاغیه بهم داده که در این ۶ماه معاف موقت ماهی یک بار برم بیمارستان ایران باز هم روی برگه ای که بهم دادن دکتر نوشته تک عصبی شدید نیازی هم به مراجعه نیست گفت ۶ ماه که تموم شد اینو بده تهول

  17. سیدحامدبنی طبائی.نائینی.شماره شناسنامه.۱۹۴نائین گفت:

    باسلام.دهه شصتی هستم.بدون حقوق.و.شغل.و.همسر.و.فرزند.و.بیمه درمانی.هیچ نهادقانونی.حقوق.بنده رانمی دهد.لطفا پیگرد.شودباتشکر………

  18. من میخوام تاریخ اعزامم رو یه ماه عقب بندازم. میشه چند روز قبل اعزام برای معافیت از رزم درخواست بدم؟ اینطوری اعزامم به تعویق میفته؟

  19. سلام وقتتون بخیر من گرفتگی عروق داشتم رفتم کمیسیون پزشکی معرفی کردن بیمارستان 502 ارتش اونجا دکتر تایید کرد که درسته. الان دوباره پیام اومده که برم کمیسیون پزشکی. چند مرحله دیگه مونده؟؟؟

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم ابتدا تایید پزشکان مورد اعتماد نظام وظیفه و سپس کمیسیون پزشکی و تایید نهایی آنها و بعد هم میرود برای شورای عالی این پروسه حدود یک ماه به طول می انجامد

  20. سلام خسته نباشید میخواستم در ارتباط با معافیت سربازی از نوع پزشکی و اعصاب و روان ازتون سوالی بپرسم و اونم اینکه من دکتر اعصاب و روان رفتم چون خیلی فکر میکنم و فکر هام زیادن میخواستم ببینم معافیت رو میگیرم یا نه چون خیلی اعصابم خورده و پاهام رو هی تکون میدم نمی‌دونم چرا ولی از علائمش میشه میخواستم ببینم چه نوع معافیتی دریافت میکنم ؟و اینکه چه مراحلی باید طی بشه برای این معافیت.

    1. سلام.شما باید توسط پزشک معتمد نظام وظیفه معاینه بشوید در صورت تایید ایشان برای بیماری شما میتوانید درخواست برای معافیت اعصاب روان بدهید.برای شما کمیسیون پزشکی تشکیل میشود و بعد از تایید کمیسیون معافیت برای شما صادر میشود.

  21. سلام وقت بخیر، تریکاسپید ضعیف(mild)، Ef
    55-60 درصد بطن چپ، مدرک لیسانس…
    شرایط معافیت به چه صورت هستش؟ تشکر

    1. سلام.برای معافیت دائم اقدام کنید در صورت تایید کمیسیون پزشکی معافیت دائم دریافت میکنید.

  22. سلام بنده ۲۰ سالمه ودر حدود ۱۰ سالگی طی بیماری وبا قرص دادن اشتباهی دکتر دچار عقب افتادگی شدم وحال طی یک اتفاق ناخواسته وبدون سابقه اعتیاد به کمپ برده شدم ودچارروان پریشی واعتیاد شدم وحال بهترم ایا کمیسیون به من دوره پاکی یا جوابیه می دهد وایا میتوانم به خدمت بروم یاخیر

    1. سلام.با تایید کمیسیون پزشکی اگر تشخیص داده شود که بیماری یا مشکل شما بهبود پیدا کرده میتوانید به خدمت بروید.

  23. سلام من یه گوشم شنوای کم داره میتونم معافیت بگیرم سرپرست خواهر ومادرمم هستم جکار کنم باید معافیت بگیرم 5سال زندان هم بودم خیلی از زندگیم عقب استم تحت پوشش کمیته امداد هم هستم خواهشلا راهنمایم کنید

    1. سلام.کاهش شنوایی اگر در آستانه فرکانس های 4 گانه بیش از 80 دسی بل باشد معافیت داسم میگیرید. و همچنین اگر غیبت سربازی نداشته باشید و پدر شما در قید حیات نباشد و یا از مادر جدا شده باشد میتوانید کفالت مادر را بگیرید.

  24. سلام خسته نباشید. من الان برای معافیت اقدام کردم و پرونده م دست نظام وظیفه ست و شنبه باید برم پیش پزشکی که گفتند. یکی از چشم هام ۹ونیم و دیگری ۷ونیم هست. دیپلمم رو امسال گرفتم و ۱۸ سال کامل دارم. سوال من اینه که اگر معاف نشم میتونم مهر ۱۴۰۲ وارد دانشگاه بشم یا خیر؟

    1. سلام بله تا 1 سال بعد از فارق التحصیلی فرصت دارید برای دانشگاه ثبت نام کنید.البته شما با شماره چشمتان معافیت دائم را دریافت میکنید.

  25. من مشکل کلیوی دارم دکتر معاینه اولیه اشتباهی زده چشمام مشکل داره ولی حتی عینک هم نمیزنم، رفتم بیمارستان و هفته آینده باید برم کمیسیون، امکانش هست تو کمیسیون پزشکی بهشون بگم و مدارک بیماریمم نشون بدم بهم معاینه مجدد بدن تا برای بیماری کلیوی اقدام کنم؟

    1. سلام وقتتون بخیر متاسفانه خیربایددوباره درخواست معافیت پزشکی بدیدبرای اطلاعات بیشتر ومراحلش میتونیدبامرکزاویژه تماس بگیرید وجویاشویدوراهنماییتون میکنیم وتادیگه این اشتباهات تکرارنشه

      1. سلام من تو رفتگی سینه دارم فرستادن کمیسیون اگر معاف از رزم یا معاف کامل شدم میتونم توی کار های دولتی استخدام بشم یا خیر ؟؟

  26. سلام من یک ساله کیثه صفرا عمل باز کردم و برداشتم و پسوزیاریس در صورت سیبیل وریش و پشت گوش دارم و کم‌شنوایی گوش سمت چپ امکان معاف داعم هست؟لیسانس دارم و متولد ۷۸

    1. سلام. اگر پسوزیاریس در سر و گردن شما شدید باشد، میتوانید معافیت دائم دریافت کنید. همچنین میزان کم شنوایی شما حائز اهمیت است اما غالبا با این بیماری میتوانید معافیت از خدمات رزمی را کسب کنید. اگر کیسه صفرا عارضه ای برای شما نداشته، بازم هم میتوانید معافیت از خدمات رزمی دریافت نمایید.

  27. سلام
    اگر فرایند کمسیون پزشکی طولانی شود و فرجه فرصت یکساله تمام شود غیبت میخوریم؟ اگه غیبت میخوریم قابل توجیه هست؟ چون میخواهم معافیت تحصیلی بگیرم مشکلی پیش نمیآید؟

    1. سلام. باتوجه به آنکه دفترچه را پست کرده اید و در حال انجام مراحل کمیسیون پزشکی هستید، از بابت غیبت نگران نباشید، در ضمن اگر با معافیت پزشکی شما موافقت شود دیگر نیازی به دریافت معافیت تحصیلی ندارید.

  28. سلام
    ببخشید مشکل مادرزادی قبلی ( PDA ) مه جراحی شده باشه امکان معایت دائم هست ( ارشد دارم )

  29. سلام من حین خدمت افسردگی شدید گرفتم به طوری که شب و روز خواب ندارم در محل خدمت آیا امکانش هست معاف دائم بشم

    1. سلام وقت بخیر معافیت های اعصاب و روان باید به حد و قدری باشند که پزشکان متخصص و معتمد آنهارا تایید کنند ومعمولا با افسردگی معافیت دائم اعطا نمی‌گردد

  30. سلام
    من رفتم بعد از پلیس +۱۰ رفتم پزشک معاینه اولیه بهش گفتم بیماری پلی کیستیک ولی بعد از معاینه گفت مشکل چشم هم داری ولی من حتی عینکی هم نیستم بعد داخل سایت فقط و فقط بیماری چشم رو زد
    رفتم نظام وظیفه منطقه گفت هروقت رفتی شورای پزشکی بگو بیماری دیگه داری تا معاینه مجدد بهت بدن
    رفتم بیمارستان امام سجاد اونجا هم پزشک گفت مشکلی نداره چشمات تا ۳ هفته دیگه پیامک شورا کمیسیون برات میاد
    سوالم این هستش که من برم شورای پزشکی بهشون بگم دکتر معاینه اولیه اشتباه کرده و بیماری من کلیه پلی کیستیک شدید هستش که معاف دائم داره میپذیرن؟ اجازه معاینه مجدد میدن؟تمام مدارک بیماریمم از زمان نوجوانی دارم
    اگر بگن چشمات مشکل نداره باید اعظام بشی چی؟ دوباره نمیتونم اقدام کنم؟ لعنت به اون پزشک حواس‌پرت

    1. سلام شما میتوانید بیماری خود را اعلام کنید معافیت موقت میدهند برای برسی مجدد بیماری شما و شپش در صورت تایید معافیت دائم صورت میگیرد.

  31. سلام خسته نباشید من معاف پزشکی شدم الان وضعیت من معرفی به صدور کارت هستش خواستم ببینم چند روز طول میکشه کارت من بیاد و الان که معرفی به صدور کارت هستش یعنی معافیت من تایید شده ممنون میشم راهنمایی کنید.

  32. پسرمن‌۱۲ماه‌و۱۴روزخدمت‌کرده‌ومعافیت‌پزشکی‌‌درحین‌خدمت‌‌شده‌است‌چگونه‌مشودمعافیت‌پزشکی‌راحذف‌ومعافیت‌جبهه‌پدردریافت‌کنیم‌

    1. درخواست ابطال معافیت دهید و با تایید پزشک معتمد نظام وظیفه مبنی بر اینکه فرزند شما سلامت کامل خود را بدست اورده اند و با ارایه گواهی سلامت ایشان در این راستا اقدام کنید

  33. سلام ببخشید من رفتم پذیرش سپاه بگیرم برگه اصل آماده به خدمت رو ازم گرفت
    واسه بعدا مشکل ساز نمیشه؟

  34. سلام وقتتون بخیر بنده متاهل هستم و بدلیل شرایط بد مالی مجبور به اهدای کلیه شدم و الان شرایط حرکتیم کمی به مشکل خورده و به بدنم فشار میاد وقتی وایمسیتم و رو تنم جای جراحت و تتو زیاد هست به نظرتون میتونم معافیت بگیرم

    1. سلام. در صورتی که بعد از احدای کلیه . کلیه دوم شما مشکلی داشته باشد شامل معافیت دائم خواهید شد.باید به یک پزشک معتمد نظام وظیفه مراجعه کنید و با نامه ایشان برای معافیت اقدام فرمایید.

  35. سلام
    من مشکل مادرزادی قلب داشتم و عمل جراحی هم داشتم و هم اکنون هم فشار ریه بالا دارم ایا ممکنه معاف شوم ( کارشناسی ارشد دارم )

    1. درصورت تاییید پزشک معتمد نظام وظیفه و همچنین رای نهایی کمیسیون امکان معافیت وجود دارد

  36. سلام
    من بیماری روده تحریک پذیر دارم از طرفی گوش هام یک اندازه نیسن و پولیپ یک طرفه بینی هم دارم و افسردگی و وسواس هم دارم آیا معافیت دائم بم تعلق می گیره؟

  37. سلام شرایط دریافت معافیت دایم پزشکی دانش آموزی چیست؟یعنی از چه موقع باید اقدام شود؟ سپاسگزارم

    1. سلام سن دانش آموزی تا 20 سال است و شما از ابتدای دوره ی مشمولیت یعنی بعد گرفتن مدرک دیپلم میتوانید برای معافیت اقدام کنید.

  38. سلام من مشکل قلب دارم و دفترچه پیت کردم و کد خوردم نیروی انتظامی و برای معافیت اقدام کردم و رفتم کمیسیون پزشکی و معاف نشدم و باید مرداد برم خدمت و خواستم بپرسم که باز هم نیروی انتظامی میوفتم یا نه
    باتشکر

  39. سلام من تشنج سرع دارم مدارکم کامله می تونم درحال خدمت معاف بشم

    1. سلام در صورتی که علائم بیماری قابل رویت باشد و در مراکز درمانی نظام وظیفه مورد تایید باشد معافیت دائم تعلق میگیرد.

  40. سلام
    ببخشید من 1401/06/11 از دانشگاه انصراف دادم و تا 1402/06/11 فرصت دارم برای سربازی اقدام کنم.
    اگر من یکم شهریور اقدام کنم (و میخوام برای معافیت پزشکی هم اقدام کنم) و مراحل اداری مثلا یک ماه یا بیشتر طول بکشه و از تاریخ 11 شهریور عبور کنه در اینصورت غیبت میخورم؟؟؟ یا چون زودتر از 11 شهریور اقدام کردم مراحل اداری شامل غیبت نمیشه؟؟؟؟؟؟
    اگر غیبت میخورم چقدر زودتر اقدام کنم که این اتفاق نیفته؟؟؟

    1. در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و همچنین رای نهایی کمیسیون امکان معافیت وجود دارد

  41. سلام خسته نباشید
    ببخشید من شماره یکی از چشمام ۸,۲۵و دیگری ۸ و یکی از چشمام ۲،۵ آستیگمات و دیگری ۲نمره آستیگمات داره
    میخواستم بدونم شرایط معافی دارم یا خیر
    مدرک تحصیلی لیسانس

    1. سلام بله شما میتوانید معافیت دائم دریافت کنید

  42. سلام من پام اسیب دید و جراحی پا انجام دادم
    ولی عصب پام حین جراحی اسیب دیده و قادر به راه رفتن نیستم و حدوا ۱۸ ماه طول میکشه ترمیم شه ولی هنوز معلوم نیست ایا به من معافیت پزشکی میدن حین خدمت ؟

    1. به پزشک معتمد نظام وظیفه مراجعه کنید در صورتی که نامه تایید پزشک نظام را داشته باشید و رای نهایی تایید کمیسیون را بگیرید امکان معافیت وجود دارد

  43. سلام وقت بخیر بیماری تینیتوس یا وزوز و سوت گوش باعث معافیت میشه؟

    1. شرایط تون حاد باشه وپزشک معتمد نظام وظیفه تایید کنه

  44. سلام من کمیسیون رفتم گفتن سه هفته دیگ برو نظام شهری کجا بیاد برم؟

  45. خیلی ممنونم از شما عزیزان!من 10 سال بود که شدید ترین بیماری های روانپزشکی مثل پانیک و فوبیای اجتماعی و افسردگی و اضطراب داشتم 20 روزم تیمارستان بستری بودم.می خواستم بدونم الان که خالم عالیه بیماریم خوب شده معافیت دائمی بهم میدن یا میگن چون تو خوب شدی پس بیا خدمت؟

    1. باسلام باتوجه به اینکه الان مشکلی ندارید امکان معافیت نخواهید داشت

  46. سلام معافیت پزشکی ۲ ساله بعداز ۲ سال گفتن فقط میری پلیس +۱۰.. دائمی میشود آیا این درسته یا نه ؟؟متشکرم از وقتی ک میزارین

    1. ، دوست عزیز برای معافیت پزشکی یک معاف موقت شش یا حداکثر نه ماه میدهند که وضعیت بیمار بررسی شود که ایا بعد از گذر این تایم مشمول وضعیتش عود کرده با نه، 2 سال معاف موقت نمیدهند حتما برای معافیت کفالت بوده است

  47. سلام خسته نباشید اگر کمیسیون پزشکی معافیت دائم تایید نکرد باید حتماً اعزام به سربازی بشم یا میتوانم برم دانشگاه و از معافیت تحصیلی دانشگاه استفاده کنم ؟

    1. ❌ می توانید اعتراض بزنید تا کمیسیون بعدی تشکیل شود

  48. سلام خسته نباشین بنده هنوز 8 ماه تا 18 سال تمام و سن قانونی سربازی فاصله دارم اما همچنان مشغول تحصیلم
    من شرایط معافیت از طریق کفالت مادری دارم.
    خواستم بدونم از الان برم دنبال کارهای معافیت یا بگذارم 18 سال تمام بشم و بعد دنبال کارهاش بیوفتم؟

  49. سلام وقتتون بخیر من اسفند ماه برای معافیت دائم پزشکی اقدام کردم و گفتن که یه پیامک میاد به ادرسی که میدن برو و پیامک اومد و به اون آدرس که بیمارستان بود رفتم ولی گفتن که خودمون نوبت میگیرم از دکتر بیمارستان و باهاتون تماس میگیرم من اسفتد ۱۴۰۱ برای معافیت دائم بخاطر بیماری که دارم اقدام کردم بنظرتون باید بازم منتظر بمونم؟

    1. با سلام باید پیگیری کنید از پلیس به علاوه ده

  50. سلام علیکم. من درخواست معافیت پزشکی اعصاب وروان دادم امامثل اینکه بایداعزام بشم. همه مراحلشم طی کردم.

    میخوام تادیرنشده ازطریق پلیس+10درخواستم روقبل ازاعزام، تغییربدم ومعافیت کفالت روبگیرم. گرچه پدرم 54سالشه،امادیابت داره، الآن کلیه شم مشکل پیداکرده، کارم نمیتونه بکنه وتمام امیدش به من هست. میخوام بدونم میتونم اینکارروبکنم؟

    1. سلام در صورت که غیبت سربازی ناشته باشید میتوانید برای گرفتن معافیت کفالت پدر اقدام کنید

  51. سلام وقتتون بخیر
    یکی از دستام و نصف شکم من با ابجوش توی بچگی سوخته من میتونم معافیت بگیرم

    1. سلام با تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافت از رزم دارید.

  52. سلام ببخشید رفتن به دنبال معافیت اول باید دفترچه پست کرد یا بدون دفترچه پست کردن هم میشه

    1. . برای معافیت پزشکی اغلب اوقات نیاز به پست دفترچه هست و در بعضی موارد بدون پست دفترچه امکانش وجود دارد

  53. سلام من تازه دیپلم گرفتم ۱۸ سالمه بعد دیابت نوع یک وابسته به انسولین دارم ایا معاف دائم میشم یا معاف از رزم؟

  54. سلام من چشمام ضعیفه و قبل از مراجعه به پلیس +۱۰ پزشک رفتم و معاینه کرد و گفت مشکلی نیست بعد از چند وقت که کارت سبز خدمتم اومد و زمان خدمتم اعلام شد رفتم دکتر چشم پزشک تا برام یه عینک اضافه هم برام تجویز کنه ولی بعد از معاینه گفت شما در حد معافی چشمات ضعیفه و به یه دکتر دیگه هم مراجعه کردم و همین گفت حالا من چند روز دیگه اعزام به خدمتم . باید چیکار کنم؟

    1. درصورتی که خدمت سربازی شما شروع شده از بهداری یگان خود اقدام کنید و طرح بیماری کنید و سپس با تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و همچنین رای نهایی کمیسیون امکان پذیر میباشد

  55. سلام من به خاطر بیماری سینه کفتری معاف از رزم شدم الان حین خدمت سینم اذیتم میکنه اگه برم عمل کنم و روند درمانش طول بکشه امکان معاف داعم دارم؟

    1. در صورتی که مشکل پزشکی شما مورد تایید پزشک نظام وظیفه باشد و رای تایید کمیسیون هم بگیرید امکان پذیر میباشد

  56. سلام
    من از طریق کفالت پدرم دنبال گرفتن معافیت هستم پدرم کمیسیون شهرستان رفتن و کمیسیون استان هم تشکیل شده،الان نزدیک به دوماه هست که از کمیسیون میگذره اما هنوز نتیجه ای به ما ندادن
    میخواستم ببینم میانگین چقدر زمان لازم هست تا نتیجه رو اعلام کنن؟

  57. سلام وقتتون بخیر یکی از چشمام۶.۷۵یکی دیگ ۵.۵دور بین هستم معاف میشوم یا خیر؟؟

    1. با مدرک دیپلم بله معافیت حاصل میشود در صورت تایید پزشک معتمد نظام و رای نهایی کمیسیون

  58. سلام رضا قليپور هستم ۵ماه مانه خدمت سربازی خار پاشنه پا دارم موقع ایستادن اذیت میکنه

  59. سلا‌م
    من‌سابقه‌تشنج‌دارم‌‌می‌تونم‌معافیت‌دائم‌بگیرم
    وگواهینامه‌هم‌گرفتم‌مشکلی‌برای‌گواهینامه
    ایجاد‌نمی‌شود

    1. درصورتی که مشکل پزشکی شما حاد تشخیص داده نشود مشکل گواهینامه نخواهید داشت

  60. با سلام. بنده تاریخ 15بهمن برای معاینه ثانویه معافیت پزشکی سربازی صافی کف پا رفتم بیمارستان . بعد معاینه گفتن 20 روز بعد اسمس میاد. هنوز 20 روز هم گذشته اسمسی نیومده. چیکار کنم به نظرتون؟

  61. با سلام. بنده تاریخ 15بهمن برای معاینه ثانویه معافیت پزشکی سربازی صافی کف پا رفتم بیمارستان . بعد معاینه گفتن 20 روز بعد اسمس میاد. هنوز 20 روز هم گذشته اسمسی نیومده. چیکار کنم به نظرتون؟

  62. با عرض سلام و خسته نباشید.
    من جهت رسیدگی به درخواست معافیت چشم به بهداری استان مراجعه کردم و غونا شماره ی چشممو گرفتن و گفتن به سلامت الان بعد چهل روز دوباره برام پیامک اومده که تو جلسه ی شورای شهرستان شرکت کنم خواستم ببینم چند مرحله مونده ایا بعد جلسه ی شورای شهرستان میتونم به اعزامی برج ۲ برسم؟

  63. سلام سربازان فراری میتونم معافیت پزشکی بگیرن مثلا بیماری قارچ پوستی دارم یابیماری پوستی ازطریق پلیس +۱۰ اقدام کنم

  64. سلام من 28روز آموزشی رفتم و همش بخاطر استرس مشکلات عصابم چند بار بستریم کردن معاف رزم کردن گفتن اگه خدمت کنی بهتر میشی روحیت درست میشه اما من بعدتر شدم و بخاطر بالا اوردن زیاد معدم به خون ریزی افتاده بزور غذا میخورم و مشکل عصابم بعدتر شد و خیلی وقت دارو میخورم اما هیچ فایدی نداشتن این مشکلات و افسردگی شدید حالت تهو لرزش کل بدن سر گیچ به سراغم میاد خود به خود به گریه میفتم و حتا میخاستم خود کشی بکنم اما بهم مرخصی دادن که شاید بهتر بشم اما شب حالم بد شد رفتم بیمارستان بستری شد و نتونستم خدمت دو هفته نتونستم ادامه بدم نمیدونم چیکار کنم و ممکن الان سرباز فراری بشم و زندانیم بکنن و بعدتراز این بشم توروخدا راهنمایم بکنید چیکار کنم من میخاستم معاف بشم چون توانای ادامه خدمت ندارم

    1. سلام از طریق معافیت پزشکی برای مشکل معده یا مشکلات اعصاب و روان میتوانید اقدام کنید.

      1. سلام. من 37سالمه درحال حاضر غیبت دارم. وبیماری پوستی. روده تحریک پذیر با استرس زیاد. کمردرد شدید حس میکنم دیسک دارم. بنظرتون معافیت شاملم میشه

        1. سلام جزایری هستم.در صورت تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت پزشکی دارید.

  65. سلام من ۱۱ ماه استخون ساق پام شکسته و جوش نخورده رفتم برا معافی یکبار منو فرستادن بیمارستان نظامی بعد اومدم کمیسیون پزشکی هم تایید کرد اما باز معافیت نیومد و باز منو فرستادن بیمارستان نظامی و همه چیز از اول شروع شده چرا اینجوریه؟

    1. سلام روند بهبودی شما دوباره برسی میشود و در صورتی تایید معافیت صادر میشود.

  66. سلام من میخوام مافی پزشگی بگیرم نمیخوام واکسن کزاز بزنم ایا میشه

    1. سلام تمامی واکسن های خواسته شده باید زده شود

  67. سلام،
    بنده تا 30 بهمن 1401 معافیت تحصیلی دارم،
    بعد از طی مراحل اولیه و زدن واکسن و معاینه پزشک در 11 بهمن، تشخیص ایشان معافیت از رزم بوده که پلیس+10 پس از آن به بنده کد سخا و فرم 1 و فرم تاییدیه درخواست معافیت دادند و گفتند که باید به کمیسیون بروم، از آنجایی که پروسه کمیسیون زمانبر هست و این احتمال وجود دارد که اعلام نتیجه از تاریخ 30 بهمن عبور کند، آیا بنده وارد غیبت میشود؟
    اگر اصلا نخواهم معاف از رزم باشم راهی نیست؟ و آیا راهی برای عقب انداختن زمان اعزام یا موجه کردن غیبت وجود دارد؟
    با تشکر.

    1. سلام. خیر . به دلیل باز بودن پرونده و حضور در کمیسیون هیچ گونه غیبتی برای شما ثبت نمیشود. راه هایی برای توجیه غیبت یا تعویق تاریخ اعزام وجود دارد، لطفا تماس بگیرید.

  68. سلام
    من عصب پای چپم قطع شده الان مچ پام نمیتونم تکون بدم.
    بدو بدو که اصلا نمیتونم بکنم پیاده رویم ی جورایی سخته برام هواسم نباشه پامو با احتیاط بلند نکنم چون مچ پام افتادست سخته برام راه رفتن …
    میشه بفرمایین معافیت پزشکی تعلق میگیره یا نه؟

    1. سلام بله در صورت تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت پزشکی دارید

  69. سلام وقت بخیر.لیسانس هستم ۲۵سال سن بیماری کمردرد شدید به علت کار سنگین دارم جدیدا اود کرد راه نمیتونستم برم.پزشک سه تادیسک تشخیص داده.الان من میتونم معاف بشم؟تعداد دیسک تاثیر داره؟

    1. سلام با تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتم معافیت دارید.

  70. سلام من بیماری آسم ریوی شدید و سیتوزیت دارم دکتر متخصصم گفت ممکنه معاف دائمیت کنن. من فعلا مرحله اول درخواست رو انجام دادم ۱۸ سالمه. ایا امکانش هست معاف دائمی کنن؟

    1. سلام بله با تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت دائم دارید.

  71. سلام وقتتون بخیر ببخشید من اگر برای معافیت از خدمت اقدام کنم ولی به دلایلی رد شه یا معافیت از رزم بهم تعلق بگیره بعدش بازم شانس ادامه تحصیل رو دارم یا باید بلافاصله به خدمت اعزام بشم؟

    1. سلام در صورتی که در زمان معافیت تحصیلی یا فرجه 1 ساله باشید امکان ادامه تحصیل دارید.

  72. سلام وقتتون بخیر ببخشید من اگر برای معافیت از خدمت اقدام کنم ولی به دلایلی رد شه یا معافیت از رزم بهم تعلق بگیره بعدش بازم شانس ادامه به تحصیل رو دارم یا باید بلافاصله به خدمت اعزام بشم؟

    1. سلام در صورتی که در زمان معافیت تحصیلی یا فرجه 1 ساله باشید امکان ادامه تحصیل دارید.

  73. سلام خسته نباشید
    من ۲۵ سالمه و مشمولم
    الان یه غده داخل هیپوفیز آدنوم در امده داخل سرم و دکتر رفتم و قراره که از طریق بینی غده رو خارج کنند و اینم بگم که روی بینایی ام تقریبا تاثیر گذاشته و الان سمت راست رو نگاه میکنم دوبینی داره چشمم
    خواستم بدونم معافیت دائم پزشکی میتونم بگیرم یا خیر
    هفته دیگه قراره عمل بشم
    با تشکر

    1. در صورتی که بعد عمل عوارضی برای شماداشته باشد با تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت دائم دارید.

  74. بنده پارسال جراحی آلت. داشتم. …
    الان. دور تنه آلت. وزیر ختنگاه و زیر بیضه و بالای مثانه به اندازه ۵تا ۱۰سانت بخیه دارم ….
    در بعضی از مواقع بشدت مشکل دارم و درد دارم
    و جاهای بخیم. بشدت درد میکیره هرکاری رو اصلا نمیتونم انحام بدم. الان. یک سال شده میکذره از عمل ولی دردام اصلا کم نشده الان به من معافیت دایم. ایا تعلق میگیره ممنون میش راهنماییم کنین

    1. سلام با تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت دارید

  75. سلام من استالین مصرف میکردم در دوران تحصیلم ودیپلم گرفتم و دیگه ادامه ندادم چون باید دارو می‌خوردم وکند دیر یاد گیر بودم حالا رفتم پزشک ناجا تشخیص دادن کند ذهنی دارم برای سربازی من معتقدم یا معاف از رزم هستم

  76. سلام من کمیسیون پزشکی شهرستان شرکت کردم همون جا هر سه پزشک گفتن از نظر ما معافی .بعد پوشه تهیه کردم و دادم به مسئول همون جا اون گفت هفته بعد پرونده ارسال میشه استان با کارت بانکی و مدارک باید برم نظام وظیفه استان .الان سوال من اینکه در استان هم دوباره کمیسیون برگزار می شود یا نه؟؟معافیت بسته به نظر اون هاس؟

    1. سلام وقت بخیر
      نظر نهایی در کمیسیون ارائه شده است اما اگر بعد از اعتراض باشد رای نهایی در کمیسیون مجدد بررسی خواهد شد

    2. سلام وقت بخیر من واکسن رو انجام دادم شهرمون خرم اباده رفتم پیش دکتر برا معاینه یه چندتا خط روی دستم بود و تتو داشتم نوشته توی برگه اختلال اعصاب و راون گفت باید بری کمیسیون تهران میشه راهنمایی کنید ببینم من کجا باید برم گفتن تاریخ اعزارم ۰۴/۰۱ الان همین جور موندم نمیدونم باید کجای تهران بیام

      1. سلام،برای معاینات تخصصی و کمیسیون نظام وظیفه باید منتظر اطلاع رسانی سازمان وظیفه عمومی باشید.

  77. سلام وقتتون بخیر
    من دنبالچه کمرم کاملا شکسته شده تقریبا سه سال پیش
    و همونجور مهره دنبالچم کج هستش
    نشست و برخاست واسم سخته
    واسه نشستن بالشتک مخصوص دارم که دنبالچم زمین نگیرع چون بشدت درد میگیره
    و اینکه ی مدت کوتاهیم ک سرپا هستم
    درد تا بالای کمر تیر میکشه
    خاستم بپرسم معافیت شامل میشه؟!
    و اینکه اگر بشع چه نوع معافیتی هستش؟

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد بیماری شما بسته به مدت زمانی که از شکستگی گذشته باشد معافیت تعلق خواهد گرفت

      1. سلام وقت بخير
        من دفع پروتعين بالايه ٥٠٠ دارم و عمل جراحى زيادى انجام دادم
        چشممم يكيش نمرش ٦ هستش
        اقدام كردم و اينكه بيمارستان تايين ميكنه معاف ميشم يا كميسيون بزشكى نظام وظيفه؟؟

        1. سلام وقتتون بخیر تعیین نوع معافیت بستگی به نظر کمیسیون پزشکی دارد.

  78. سلام وقت بخیر ،من متولد ۱۳۶۷ هستم و همچنین تک پسر که سن پدرم ۷۲ ساله واز کار افتاده است ، و خود من به علت اعتیاد به مواد مخدر ،باعث پوسیدگی و از بین رفتن تمام دندانم شدم که فقط ۳دندان برایم باقی مانده،و همچنین دیسک کمرم دارم آیا این با این همه مشکلات معافیت پزشکی دایم میگیرم یا نه ؟ “

    1. سلام وقت بخیر
      برای معافیت پزشکی از طریق بیماری شما باید شرایط دیگری بررسی شود

      1. سلام بنده درحال خدمت هستم فردا کمیسیون پزشکی دارم دچار بیماری افسردگی وناراحتی اعصاب هستم تیک عصبی هم دارم ودست پام هم عرق میکنه سابقه خودکشی هم دارم امکان داره معاف شم

        1. سلام با تاییک کمیسیون پزشکی برای شما معافیت دائم لحاظ میکنند.

      2. عذر میخوام چه شرایطی باید طی بشه امثال این بنده خدا کم نیست یکیش خود من کلا فک بالا ۲تا دندو‌ن اداره اونم باید درست حقیقت اون دوتا رو هم‌ میخوام درست کنم که میخوام دندون بذارم نگه داره اگر۸۰درصد هم احتمال معافیتش هست من خودم خوشحال میشم اگر هم احتمالش نیست هیچ اصلا صداش رو در نیارم مصنوعی کمپوزیت کنم حداقل بتونم امریه خود نظام رو بگیرم تو این وضع و اوضاع که آنقدر کار زیاده‌ فقط جوان‌ها نمی‌دونن کدوم رو انتخواب کنن‌ من خودم‌23سالمه ‌و ۸۰درصد جوان های هم سن من سر مواد ۵تا دندون ندارن باید چیکارکرد

  79. سلام
    خسته نباشید
    ببخشید من جلسه شورا نرفتم بعدش که رفتم گفتن معاف از رزم کردن ولی توی سامانه سخا نوشته معرفی به توزیع نیرو آیا اون سایت میشه فهمید آیا معاف از رزم هستم یا نه

  80. با سلام من درخواست معافیت پزشکی رو تو پلیس به اضافه ۱۰ثبت کردم ولی پزشک اولیه بیماری منو اشتباهی تو سیستم ثبت کرده.الان اینو چیکار باید بکنم؟تو برگه نوشته امکان تغییر اطلاعات وجود ندارد

      1. سلام 👋 من بيمارى صرع دارم تشنج كردم در خواست معافيت دادم كميسيون پزشكى جواب داد تاييد كرد من بيمارى صرع دارم فقط ميخواستم بدونم احتمال معافى افزايش ميشه يا خير

  81. سلام من رو و لای انگشت شصت و کناریش تعداد زیادی زگیل دارم فک کنم نوعش شاخه ای باشه .من از پله ها به زور راه میرم .کفش که اصلا نمیتونم پام کنم .الان در مان رو شروع کردم دکتر گفته حتی خیلی کم باید راه برم. تا الان ۵ جلسه یخ درمانی کردم عملا تاثیری نداشته .این زگیل ها یک سال و نیم روی پام بوده و تازه شروع کردم به درمان. و حالا چنتا ازین زگیل ها روی انگشت پای دیگم هم سرایت کرده امکان داره بتونم معافیت دائم بگیرم؟

  82. سلام من امروز صبح زنگ زده برام برای بیمارستان فاطمه زهرا و گفت برام فردا ساعت 9صبح باید انجاه باشه و من یزد هستم و نمیتونم خود برسم تا فردا باید چکار کنم لطفا کمک کن

  83. سلام بنده رو معاف کردن بخاطر اعصاب و روان 250 کارت کشیدم اما گفتن یک کمیسون دیگه ام داری ، این کمیسیون واسه چیه ؟

    1. کمیسیون شورای پزشکی عالی استان
      نظر نهایی رو اونها میدن که سخت ترین بخش کار هست

  84. با سلام نتیجه کموسیون پزشکی معلوین بهزیستی جهت دریافت معافیت پزشکی کی به انها ابلاغ میگردد با تشکر

  85. با سلام بنده پدر محمد ارایی معلول ذهنی شدید تحت پوشش بهزیستی می باشد در تاریخ 401/7/10 کموسیون پزشکی شد و مدارک پزشکی و تصویرکارت بهزیستی او را از من گرفتند ولی تا کنون از نتیجه کمسیون پزشکی پیامی را در یافت نکردم من نتیجه کموسیون را می خواهم که هنوز به من ابلاغ نشده است

  86. با سلام بنده پدر محمد ارایی معلول ذهنی شدید تحت پوشش بهزیستی می باشد در تاریخ 401/7/10 کموسیون پزشکی شد و مدارک پزشکی و تصویرکارت بهزیستی او را از من گرفتند ولی تا کنون از نتیجه کمسیون پزشکی پیامی را در یافت نکردم با تشکر

  87. سلام بنده دوست دارم برم سربازی ولی با تشکیل کمسیون پزشکی که تن پروندم نوشته بودش معافیت پزشکی من رو بخاطر بیماری قلبی {تعویض دریچه سنت جود} و مصرف داروی وارفارین و اسپرین معاف دائم کردن ایا راهی وجود داره که من بتونم // برم سربازی یا حداقل دوره اموزشیش رو برم اخه کار سربازی نیاز دارم و به ایندم وصل است ___ لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      اگر در مرحله ی کمیسیون پزشکی این رای صادرشده باشد، تا ۲ بار حق اعتراض دارید ولی در صورت تصویب رای شورای عالی رای باطل نخواهد شد.

  88. سلام من برای معافیت پزشکی حین تحصیل اقدام کردم. مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا هستم و دکتر خودم هم گفته که حتما معاف میشی.

    الان به من گفتن و اس ام اس هم اومده که هفته ی بعد برم بیمارستان.

    در مورد علایم هم اولا کاملا بیماری توی آزمایش erg کاملا مشخص هست بعد هم:
    ۱. حساسیت شدید به نور دارم وقتی از جای کم نور به پر نور برم.
    ۲. تطبیق نور هم که بشدت ضعیف عمل میکنه چشم هام وقتی از روشنایی برم به تاریکی.

    حالا با این اوصاف امکان داره که معافیت ندن بهم؟ چون عملا چه روز چه شب این بیماری برای من مشکل ایجاد میکنه

    1. سلام وقت بخیر
      روند معافیت پزشکی به پزشکان نظام وظیفه بستگی دارد.

  89. سلام به شما
    من ۲ سال دیسک کمر داشتم و اخیرا نمیتونستم راه برم و مدارکش موجوده میخواستم ببینم الان که عمل کردم باز هم امکان معافیت برا وجود داره؟

  90. سلام من دچار بیماری لیکن پلان پوستی هستم طوری که بیشتر سرم رو درگیر کرده و موهاش ریخته و همچنین هر دو چشم هام دچار بیماری مگس پران چشمی هستند خواستم بپرسم امکان معافی هست ممنون

  91. سلام خسته نباشید بنده دوبار شکممو جراحی کردم .اول بخاطر توده وقتی ۲۲سالم بود آخرین بار هم شش ماه پیش چسبندگی روده تشخیص و عمل شدم ۳۵سالمه زیر دیپلم هستم آیا معاف میشم؟اجرکم من الله .

    1. سلام
      احتمالش وجود دارد ولی برای بررسی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  92. سلام
    بنده تا ۳۱ شهریور معافیت تحصیلی دارم و از ۱ مهر مشمول محسوب میشم.
    ۷ شهریور برای کفالت پدر مریضم اقدام کردم الان ۱۵ روزه هیچ خبری نیست .اگر این معافیت ۲ ماه طول بکشه بعد هم بگن معاف نیستی من غایب محسوب میشم؟ چون می خوام برای معافیت پزشکی خودم هم اگر این کفالت قبول نشد اقدام کنم.امکانش هست؟

  93. جدید سلام. همسر من۱۶سال غیبت داره. ۳۴سالشه.۲تا بچه داریم. چون بیمه کارگری ب خاطر نداشتن کارت پایان خدمت بیمه نکردمون. وبانک هم ب همین دلیل بهمون وام نمیده. میخاد بره سربازی. پزشک اولیه چون تو پای چپ همسرم از قسمت مچ تا ساق پلاتین داشت. براش بخش ۸بند ۱۵رو نوشت امروز کمیسون پزشکی نظام وظیفه داشته.که نگفتند تایید کردند یا ن. فقط بهش گفتند ۵روز دیگه بره بیمارستان امام سجاد تهران. حالا چی میشه ؟ جواب بیمارستان مشخص میکنه که ایشون معافه یا پزشک نهایی شهر خودمون. ما تهران نیستیم. نمیدونم چرا اصلا فرستادن بیمارستان امام سجاد

  94. جدید سلام. همسر من۱۶سال غیبت داره. ۳۴سالشه.۲تا بچه داریم. چون بیمه کارگری ب خاطر نداشتن کارت پایان خدمت بیمه نکردمون. وبانک هم ب همین دلیل بهمون وام نمیده. میخاد بره سربازی. پزشک اولیه چون تو پای چپ همسرم از قسمت مچ تا ساق پلاتین داشت. براش بخش ۸بند ۱۵رو نوشت امروز کمیسون پزشکی نظام وظیفه داشته.که نگفتند تایید کردند یا ن. فقط بهش گفتند ۵روز دیگه بره بیمارستان امام سجاد تهران. حالا چی میشه ؟ جواب بیمارستان مشخص میکنه که ایشون معافه یا پزشک نهایی شهر خودمون. ما تهران نیستیم. نمیدونم چرا اصلا فرستادن بیمارستان امام سجاد

  95. سلام من سال ۷۶در حین خدمت در ارتش یازده ماه خدمت بودم که راهی بیمارستان اعصاب و روان ارتش شدم و بستری شدم و پس از از چند روز تحت نظر بودن در بیمارستان معاف شدم .ایا میتوانم خسارتی بگیرم یا جانبازی در خاست کنم

  96. سلام خسته نباشید
    من یه مشکلی تو پاهام دارم ایکنه نمی تونم پاهام صاف کنیم از زانو به پایین بعد چند دقیقه ایستادن پادرد شدید میگیرم بنظرتون معاف از میشم ؟

  97. سلام خسته نباشید
    ببخشید یه سالی داشتم‌

    من یه مشکلی تو پاهام دارم اینکه نمیتونم پاهام صاف کنم بعد از چند دقیقه ایستادن پا درد شدید میگرم تو پاهام به حالت خواب میرم بنظرتون معاف میشم ؟

  98. با سلام من معافیت دائم تعلق گرفت توسط شورای پزشکی حالا من رو فرستادند شورای عالی پزشکی خواستم بدونم اونجا چه چیزی رو بررسی میکنند؟ ایا رای شواری پزشکی رو تاثیر میدن؟

  99. با سلام من معافیت دائم تعلق گرفت توسط شورای پزشکی حالا من رو فرستادند شورای عالی پزشکی خواستم بدونم اونجا چه چیزی رو بررسی میکنند؟ ایا رای شواری پزشکی رو تاثیر میدن؟

    1. سلام داداش من هم در مرحله شوراي عالي هستم شما رفتين چه اتفاقي افتاد؟؟؟

      1. داداش شورای عالی پزشکی تاییدت کرد؟
        یا خیلی سخت گیری میکنن

  100. منم سوال پرسیدم چرا سوالم نیست جوابش برام خیلی مهم هستش😞

  101. منم سوال پرسیدم چرا سوالم نیست جوابش برام خیلی مهمه😔

  102. سلام‌ وقت‌ بخیر‌ من‌ بیماری‌ تشنج‌ داشتم‌ و‌ ۸سال‌ دارو‌ خوردم‌ ولی‌ نزدیک‌ ۲سال‌ است‌ که‌ دکتر‌ داروهامون‌ قطع‌ کرده‌ است‌ .آیا‌ میتوانم‌ از‌ معافیت‌ دائم‌ استفاده کنم‌
    و‌ هم‌ یک‌ گوشم‌ کلا‌ بعداز‌ تولدم‌ بسته‌ بوده‌ است.
    +مشکلات‌ خرابی‌ دندان‌ هم‌ دارم‌ .
    آیا‌ با‌ این‌ قضایا مبتوانم‌ معافیت‌دائم‌ سربازی‌ بگیرم.

    1. سلام وقت بخیر
      برای اطلاع از قوانین نظام وظیفه برای هر بیماری با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  103. من برای معافی پزشکی گفتن مدرک تحصیلی بیار مدرسه که قبلن بودم تعطیل شده اموزش پرورشم یه مدرسه دیگه گفت برو اونجا هم ندادن بهم از کجا میتونم بگیرم

    1. سلام من اختلال روانی دارم و تمام مدارکش موجوده و از +۱۰ ثبت شده برای تهران
      ۲۴ ام باید حاضر باشم تا کمیسیون تشکیل بگیره

      خواستم بدونم آزمایشِ خون یا اعتیاد میگیرن

  104. با سلام من از ۱۳ سالگی آسم داشتم و الانم بیماری آسم ریوی دارم و تحت درمان هستم یک سالی هست، طبق ازمایشات تنفسی و عکس هایی که انجام دادم بیماریم شدید و نسبتا شدی هست و ۱۸ سالمه همینطور غلظت خون و سینوزیت هم دارم ایا من مشمول معافیت سربازی کامل میشم یا معافیت از رزم یا معافیت چند ماهه؟؟

  105. با سلام
    خسته نباشید
    برای گرفتن معافیت از رزم باید هنگام مراجعه به پلیس بعلاوه ده برگه معافیت پزشکی پر کنم؟
    تو قسمت خالی بعد از معافیت بنویسم از رزم؟

  106. سلام وقت بخیر من 1 ماه پیش برای معافیت پزشکی به بیمارستان امام سجاد ناحا مراجه کردم و کار های پزشکی رو انجام دادم ولی الان 1 ماه گذشته ولی هنوز جوابی دریافت نکرده ام

  107. سلام ببخشید من از بچگی مشکل جسمی حرکتی داشتم و همین طور بیماری اعصاب وان
    و همین طور لرزش دست دارم می تونم معافیت بگیرم

  108. سلام وقتتون بخیر من دوبار کتفم در رفته یک بار قبل خدمت ،یک بار در حین خدمت و فتقمم عمل کردم در بچگیم واری کوسل گرید ۳ هم دارم ، الانم تقریبا ۲ ماهه که سربازم بنظرتون من معاف میشم . ممنون میشم پاسخ بدید.

  109. سلام وقت بخیر و خسته نباشید.بنده بیماری مادرزادی استخوان اضافه شاخه ای تو مفصل زانو پا چپ و مفصل بازو دست چپ دارم آیا امکان معافیت پزشکی برای من هست؟

    1. سلام وقتتون بخیر باشه بستگی به نظر کمیسیون پزشکی دارد.

  110. سلام ، ببخشید میخواستم بدونم من که تا 31 شهریور معافیت تحصیلی دارم باید از الآن اقدام کنم برای اعزام تا وارد غیبت نشوم یا میتوانم بعد از یک سفری که قرار است بروم و مثلا 25 شهریور اقدام کنم برای اعزام ؟
    چون مثلا اگر کارهای معاینه ی پزشکی (چون احتمالا معاف از رزم یا معاف دائم شوم ) طول بکشد و از 31 شهریور بگذرد مقصر به حساب می آیم و وارد غیبت میشوم ؟
    ممنون از شما

  111. سلام. من برای معافیت اقدام کردم و تمامی معاینات تو بیمارستان انجام دادم، میخواستم بدونم جوابش کی و چجوری میاد؟ چقدر طول میکشه؟

  112. ببخشید من یه سری تیغ زنی های کوچیک برای دوران ۱۷ سالگی دارم یعنی دو سال پیش زیاده دلی کوچیکن
    این داستانش چیه باید چکارش کنم لطفا جواب بدید ممنون

  113. سلام. من یک کلیم عمل کردم . همون کلیه ایی عمل کردم هیدرونفروز شدید داره و نفرستومی بهم وصل بود . الان کلیم 15 درصد کار میکنه و تمامش خراب شده و کلیم باریک شده 83331 cpm اندازش شده انسدادشم از بین رفته از بالای سینم تا نزدیک زیر شکمم برش دادن رد بخیه هست ایا معاف میشم من

    1. سلام
      احتمال ان وجود دارد اما باید دقیق تر شرایط شما بررسی شود

  114. سلام .کسی که برای گواهینامه اقدام کرده وکمسیون پزشکی اورا رد کرده آیا برای سربازی اقدام کند کارت قرمز خواهد گرفت

  115. سلام من نزدیک یک ماهه معاف شدم یک مرداد تسویه کردم حین خدمتم بودم دوتا سوال داشتم یکی حقوق این ماه واریز میشه برام؟ و چرا نظام وظیفه هنوز زده اعزام به خدمت میشه راهنمایی کنید پول کارت همه چی ریختم حساب

  116. سلام . من مشکل کراتونوس( قوز قرنیه) دارم که باعث استیگماسم چشم من شده ؟ می خواستم بدونم معاف هستم؟

  117. سلام . کلیه چپ من 15 درصد کار میکنه و دارای هیدرونفروز شدید هستم تمام انسداد کلیم از بین رفته و کلیم باریک شده 41 درصد انسداد کلیه چپ دارم . الان یک کلیه حساب میشم ایا میتونم معاف شم

  118. سلام من بعد از معاینه اول توسط پزشک به علت بیماری چشم رفتم نظام وظیفه و گفتن که معاف دائم شدی بعد از چند روز گفتن باید بری معاینه مجدد بعد از معاینه مجدد گفتن منتظر پیام از سوی نظام وظیفه باشید ولی الان ۳ هفته است که خبری نشده میخواستم بدونم روندش چقدر طول میکشه

  119. سلام اگه یک بیضه داشته باشم میتونم معافیت پزشکی دائم بگیرمو هتوز ۱۸ سالمه دارم دیپلوم میگیرم

    1. سلام وقت بخیر
      معافیت پزشکی همزمان با معافیت تحصیلی صادر نمی شود

  120. سلام خسته نباشید .من حدود 2ماه خدمت کردم واز نا حیه پا مشکل پیدا کردم

    اتساع واریکوز خفیف در وریدهای قدامی والترال مچ پا ومشکل حرکتی هم پیدا کردم وقتی که چهار یا پنج دقیقه به پام فشار میارم پاهام باد میکند واحساس سوزش از ناحیه پا میکنم وراه رفتن برام خیلی سخت شده

    و سونوگرافی که دادم واریکوسل گرید 1در دو طرفه بیضه هام دیده میشود

    1. سلام وقت بخیر
      برای معافیت پزشکی در این زمینه تحت قوانینی امکان دارد

  121. سلام. خسته نباشید.
    آیا می‌شه بیش از یک بار بار برای معافیت اقدام کرد؟
    مثلا من کفالت و معافیت پزشکی رو در نظر دارم. اگر یکیشون به مشکل بخوره، می‌تونم از اون راه دیگه هم اقدام کنم؟

  122. دوستان من افتادم دژبانی

    بعد نمره هردو چشمم پنجه یعنی سمت راست پنج سمت چپ هم پنج. نیم نمره هم استیگمات دارم تنبلی چشم هم دارم ممکنه منو معاف از پست بکنن یا نه دژبانی نمیزاره

  123. سلام روزتون بخیر
    شرایط گرفتن معافی برای آسم حین خدمت چیه؟
    Fev1 من 51 درصدش هم فک کنم 70یا80 تحت درمانم هر دوماه یکبار شیراز دوتا واکسن گیاهان میزنم، غذای ادویه دار و سرخ کردنی نباید بخورم گردو خاک و هوای شرجی برام خوب نیست محل خدمتم نیروی دریایی بوشهره اجسام سنگین نباید بردارم نمی تونم بدوئم یا زیاد پیاد روی کنم ولی تو محل خدمتم مجبور به انجام همه ی اینها هستم
    میترسم باز هم fev1 رو ملاک معافی قرار بدن و باز معافم نکنن
    واینکه میخواستم بدونم کمیسیون میتونه نامه بزنه که من حتماً باید شهر خودمون خدمت کنم و شرایط خدمت حای دیگه ای ندارم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  124. سلام من برای سربازی اقدام کردم مدارک دادم واکسن سربازی همه چی رد اوکی کردم ولی این پیام کمسیون چقد طول میکشه تا با شماره تلفنم فرستاده بشه ولی دفترچه سربازی نداد؟

    1. سلام وقت بخیر معافیت شما با بررسی شرایط مالی امکان پذیر می باشد

  125. سلام خسته نباشین
    من معاف از رزم شدم و یه پیامک بهم اومده که برگه اعزام من اومده و باید اخذش کنم، و یه پیامک بهم اومده که سرباز کارتم هم اومده باید برم بگیرمش .
    الان من نمیخوام تا یه سال نرم خدمت چه اتفاقی میوفته ؟ چقدر اضافه خدمت میخورم ؟ ایا جرم حساب میشه و مجازاتش چیه؟

    1. با سلام اگر دفترچه اعزارم به خدمت پست شده باشد سرباز فراری محسوب میشوید

  126. سلام خسته نباشید من چشم راستم نزدیک بینی منفی۵.۵ به همراه استیگمات منفی۲ ایا معافیت دائم رو میگیرم؟

    1. با سلام با توجه به اینکه بستگی به مدرک تحصیلی دارد امکان معاف شدن متفاوت است

  127. سلام بنده مشکل اسکیزوئید و افسردگی دارم احتمال معاف شدن رو دارم یا خیر ممنون میشم راهنمای کنین باتشکر

  128. سلام ببخشیدرای کمیسیون شورای عالی پزشکی معاونت وظیفه عمومی چندهفته طول می کشد معافیت کفالت پدر نیازمند مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد

      1. منم سوال پرسیدم چرا سوالم نیست جوابش برام خیلی مهمه😔

    1. سلام خسته نباشید، من همه مراحل بیمارستان و معاینه پزشک رو انجام دادم، چقدر زمان میبره اس ام اس بیاد که برم کمیسیون پزشکی؟؟

    2. سلام‌ وقت‌ بخیر‌ من‌ بیماری‌ تشنج‌ داشتم‌ و‌ ۸سال‌ دارو‌ خوردم‌ ولی‌ نزدیک‌ ۲سال‌ است‌ که‌ دکتر‌ داروهامون‌ قطع‌ کرده‌ است‌ .آیا‌ میتوانم‌ از‌ معافیت‌ دائم‌ استفاده کنم‌
      و‌ هم‌ یک‌ گوشم‌ کلا‌ بعداز‌ تولدم‌ بسته‌ بوده‌ است.
      +مشکلات‌ خرابی‌ دندان‌ هم‌ دارم‌ .
      آیا‌ با‌ این‌ قضایا مبتوانم‌ معافیت‌دائم‌ سربازی‌ بگیرم.

      1. سلام وقت بخیر
        برای اطلاع از قوانین نظام وظیفه برای هر بیماری با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  129. سلام درباره معافیت کفالت حرفی نزدین میشه توضیح بدین ممنون

  130. سلام بنده مشکل اعصاب دارم چشمم ضعیفه ناراحتی معده دارم رفلاکس معده و درباره چشمم سوزش داره اب چشم میاد دائم ایا میتونم معافیت دائم بگیرم

  131. سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بپرسم بیماری آسم رو در چه صورتی معاف میکنن خیلی سخت میگیرن؟
    من تحت درمان بودم(واکسن هردوماه یکبار)که سال دیگه مونده تموم شه نه غذاهایی که میخورم برام خوبه نه تو هوای شرجی میتونم نفس بکشم فعالیت زیاد هم باعث خس خس شدید سینه م و سرفه زیاد میشه شب بچه رو تو خواب بیدار میکنم ولی تو تستی که قبل خدمت ازم گرفتن باید 49 میشدم 52 شدم میترسم بازم تست بگیرن اونی که ملاک قرار میدن برا من بزنه مشکلی نداره
    حین خدمتم نیرو دریایی بوشهر سه شنبه همین هفته کمیسیون دارم ممنون میشم راهنمایی م کنید

    1. سلام
      وقت بخیر
      تست تنفس باید در بیماری اسم کمتر از 50 باشد برای معافیت دایم
      از طریق مشکلات ریه اقدام کنید

      1. دوستان سلام
        من ۱۶ تیر ثبت معافیت پزشکی در پلیس ۱۰ کردم بخاطر مشکل قلبی که داشتم
        بیمارستان سجاد رفتم و کمیسون حوزه هم تو شهرستان تمام مدارک را بررسی و رای بر معافیت دايم دادن و گفتن برین فیش بریزین
        از ۴ مرداد که فیش ریختیم تا الان تو سامانه زده منتظر رویت مشمول
        خواستم ببینم این روند طبیعی هست
        یا باید بروم کاری انجام دهم
        ممنون میشوم کسی اگر تجربه داره بگه
        سپاس

      2. سلام وقتتون بخیر من دانشجو ارشدم الانم معافیت تحصیلی دارم
        خواستم بپرسم برا انجام معافیت دائم ایا باید واکسن بزنم

  132. سلام من ۳۸ سال دارم که بخاطرمریضی روموتولوژی قادربه رفتن خدمت نبودم میخواستم بدونم بخاطردیرکردخدمت معاف میشم

    1. سلام وقت بخیر
      شما برای دیرکرد خدمت معاف نمیشوید معافیت شما از نوع پزشکی اگر مورد تایید نظام وظیفه قرار بگیرد

      1. سلام بنده دوست دارم برم سربازی ولی با تشکیل کمسیون پزشکی که تن پروندم نوشته بودش معافیت پزشکی من رو بخاطر بیماری قلبی {تعویض دریچه سنت جود} و مصرف داروی وارفارین و اسپرین معاف دائم کردن ایا راهی وجود داره که من بتونم // برم سربازی یا حداقل دوره اموزشیش رو برم اخه کار سربازی نیاز دارم و به ایندم وصل است ___ لطفا راهنمایی کنید

        1. سلام وقت بخیر
          اگر در مرحله ی کمیسیون پزشکی این رای صادرشده باشد، تا ۲ بار حق اعتراض دارید ولی در صورت تصویب رای شورای عالی رای باطل نخواهد شد.

  133. سلام خسته نباشید من جلسه شورا تشکیل شد و روز قبل بهشون گفتم که من نمیتونم حاضر باشم و گفت مشکلی نیست
    ولی الان که به سایت مراجعه میکنم زده که عدم حضور مشمول در جلسه. الان باید چیکار کنم آیا بازم جلسه تشکیل میشه؟

    1. سلام وقتتون بخیر از طریق سازمان نظام وظیفه پیگیری نمایید.

  134. سلام وقت بخیر
    من بیماری لنفاوی گردن دارم و سه بار جراحی روی گردنم انجام شده ، آیا امکان معافیت وجود داره ؟

  135. سلام من تصادف کردم و استخوان رانم شکسته و با انحراف جوش خورده و هنوز دکترم گفته با عصا باید راه بری ولی من فعلا دارم بدون عصا راه میرم در ضمن سر هم شکسته و چشم چپم هم انحراف و ضف دید شدیدی داره *فقط میخواستم بدونم ک پیش پزشک برم بازم ازم تست اعتیاد میگیره یا ن پروژه بررسی پا رو چک میکنه
    ممنون میشم پاسخ بدین

  136. با سلام!سال 95عمل تورشن انجام دادم(پیچ خوردگی بیضه)سمت راست بعد مدتها بیضه راست خیلی کوچیک شد.رفتم سونوگرافی دکتر بهم گفت بیضه سمت چپ واریکوسل گرید 3 دارید با این حال معاف از رزم میشم یا اینه معاف دائم

  137. سلام
    پزشک اولیه ای که دفاتر پلیس+10 برای تایید بیماری قبل از انجام معاینات و آزمایش های تخصصی درون بیمارستان معرفی می کنند، پزشک عمومی هستند یا متخصص؟
    ممنون

  138. سلام وقت بخیر من پسوریازیس و پوسته پوسته شدن و قرمزی در قسمت سر، موها، بینی، سیبل و ریش و گوش ها دارم میخواستم ببینم معاف از رزم میشم یا معافیت دائم میتونم بگیرم؟

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  139. سلام دعوت نامه شورای پزشکی بصورت پیامک میاد یا نامه که از پست میارن؟ و چقدر طول میکشه بیاد؟

  140. سلام خسته نباشید من امروز کمیسیون پزشکی داشتم و به من گفت تو سالمی مشکلی نداری و سرباز هستی و ده روز دیگه نامه اعزامت میاد از این حرفا میخواستم بدونم اگر به سربازی نریم کلا بعد از این کمیسیون آیا غیبت محسوب میشم یا فراری چون نتیجه کمیسیون سالم رد کردن برام و گفت سربازم و اینکه گفت میتونم ده روز دیگه اعتراض هم بزنم آیا باید برگه اعزام باید بیاد تا اعتراض بزنم ؟ و ده روز دیگه پیامکش میاد؟
    من بیماریم تنگی مقعد شدید هستش به نحوی که اجابت مزاج برام سخت و بدون ملین ها و آب اصلا نمیتونم مدفوع کنم بخاطر شقاق و تنگی شدید بافت اسنفکتر مقعد ولی پزشک بیمارستان امام سجاد زده هموروئید درجه اول آیا ایشون قصور نکردن با توجه به اینکه من مشکام جدی هستش تنگی مقعد هستش بهشون هم گفتم ولی هموروئید زده ؟
    واینکه هنگام مدفوع کردن بافت اسنفکتر مقعد من مسدود میشع و احابت مزاج با شقاق وخونریزی همراهستش ؟
    لطفا راهنمایی کنید مرا ؟
    آیا اگر نرم خدمت فرار هستم ؟
    اعتراض جند وقت بعد میتونم بزنم؟

    1. سلام وقت بخیر
      برای شرایط شما یک سری قوانین و شرایط وجود د ارد که امکان معافیت برای شما لحاظ شود

  141. سلام.آیا شکستگی اسختخوان جمجمه و فک شامل معافییت هس؟
    الان در حین خدمتم راهنماییم کنید

    1. سلام وقتتون بخیر بله شامل معافیت هست و برای جزعیات بیشتر و تشیکل پرونده پزشکی برای افزایش شانستون با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  142. سلام. من تاریخ اعزامم1/4/1401 تو ساق پام پلاتینه وتوی دفترچه ای که پست کردم قیدش نکردم ایا میتونم توی پادگان اموزشی معاف از رزم بگیرم؟ وبه چه قسمتی مراجعه کنم؟

    1. سلام وقتتون بخیر از طریق معافیت پزشکی امکانش میتواند وجود داشته باشد.

  143. سلام من ٢٣ سال دارم ٣ ساله غيبت خوردم و مشكل بينائى دارم يكى از چشمام نمرش بالايه ٦ هستش هم استيكماته هم دوربينم ضعيفه هم نزديك بين و جمع اينها باهم بالايه ٦ هستش مدرك تحصيليم سيكله يعنى نامه ى ترك تحصيل دارم ميخواستم بدونم معافيت دائم ميشم يا خير و ميخواستم بدونم كه نمره ى دوربين و استيك ماتى و نزديك بينو باهم جمع ميزنن يا بايد حتما دوربين هم ضعيف باشه

    1. سلام وقتتون بخیر تعیین نوع معافیت پزشکی برعهده کمیسیون پزشکی میباشد.

  144. سلام خسته نباشید
    من اعزامی برج ۲هستم چند روز قبل از اعزام با دوستام فوتبال بازی کردم که دچار حادثه زانو شدم رفتم پلیس +۱۰ اقدام کنم برای معافی که گفت الان دیگه دیرشده نمیشه برو تو خدمت پیگیر باش الان mri گرفتم مینیسکم زانوم پاره شده و زانوم قفله خواستم بپرسم معافی تعلق میگیره؟ اگه معافی میگیره چه نوع معافیتی؟

    1. بستگی به نوع پارگی مینیکس و نحوه ی درگیری با رباط صلیبی دارد

      1. سلام
        برای شکستگی جمجمه و خونریزی مغری ایا معافیت دایم پزشکی امکان داره، سپاس

  145. سلام وبا احترام وقتتون بخیر من کم کاری تیروئید دارم حتی به گفته دکتر تیروئیدم سمی هست حدود ۵ سال هست قرص مصرف میکنم و دکتر گفته تا آخر عمر باید قرص مصرف کنی واین کم کاری باعث شده ویتیلیگو هم توی پوستم بوجود بیاد معاف میشم من ممنون میشم راهنماییم کنید.

  146. با سلام بنده معافیت تحصیلی دارم و کارشناسی میخونم، اوایل مرداد فارغ التحصیل میشم و مهر میخوام ارشد بخونم. منتها این بین میخوام برای معافیت پزشکی اقدام کنم. آیا این امکان وجود داره؟ با تشکر

  147. من الان ۱۹ سالمه و ده سال پیش به خاطر یک بیماری مادر زادی عمل قلب باز انجام دادم الان خوب هستم ولی نمیتونم کار های مثل دویدن که ضربان قلب رو بالا میبره انجام بدم
    باشگاه هم میرم ولی جوری که به قلبم فشاری نمیاد
    در مورد سربازی چیجوریه

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد بیماری شما باید شرایطتتان بیشتر مورد بررسی در جنبه ای دیگر قرار بگیرد

  148. سلام من ۴ ماه هست ک سربازم مشکل قلبی شدید دارم ک فقط معاف از رزم شدم الان مشکلم جوری هست که ضربان قلبم شدید بالا میره و درد ناجوری میگیره قلبم جا و مکان ام نداره میخاستم بدونم الان دوباره اقدام کنم به جایی میرسه؟

  149. سلام و وقت بخیر
    لطفا راهنمایی کنید در صورت رد درخواست معافیت پزشکی آیا دفترچه اعزام به خدمت خودکار پست میشود؟

  150. سلام من کمسیون رو انجام دادم از کمسیون زنگ زده ک بیام پرونده رو بگیرم برم واسه اهراز هویت ی منطقه دیگ ایا واسه اهراز هویت بوده یا چیز دیگ چون گفتم واسه اهراز هویته گفت ندونی بهتره

  151. سلام ببخشید من پارگی رباط acl زانو داشتم و عمل کردم میخوام بدونم معاف میشم .. و برای معافیت کجا باید برم

    1. سلام وقت بخیر
      بستگی به شرایط دیگری از بیماری شما دارد و اینکه مینیکس هم پارگی دارد یا خیر

  152. سلام ببخشید من پارکی رباط acl زانو داشتم و عمل کردم میخوام بدونم معافیت میشم .و برای معافیت کجا باید برم

    1. سلام وقت بخیر
      بستگی به شرایط دیگری از بیماری شما دارد و اینکه مینیکس هم پارگی دارد یا خیر

  153. سلام وقت بخیر . بنده برای معافیت صرع اقدام کردم . تهران و نظام وظیفه شهرمون ، حکم معافیت دائم دادن . حالا پروندمو فرستادن مرکز استان . خواستم بدونم میتونن نظرشون رو تغییر بدن ؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      بستگی به این دارد که شما تا چه مرحله ای اقدام کردید .

  154. سلام خسته نباشید
    پرونده پزشکی توی کدوم مرحله معاینه معافیت تشکیل میشه؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

  155. سلام من تا پایان سه وقت دارم پست کنم طی صانحه گردنم ضربه دیده که یکی مهره گردنم شکسته و باعث شده از ابزار تثبیت کننده در گردنم استفاده بشه اونم دائم و همچنین باعث کش رفتن دیسک گردن و آسیب دیدن نخاع الان یک ماه از این واقع می‌گذرد معافیت پزشکی یا معافیت موقت پزشکی میتونم بگیرم برای معافیت موقت به کجا مراجعه کنم و بعد از اتمام باید به خدمت اعزام بشم یا نه میتونم ادامه تحصیل بدم

  156. سلام
    اگر درخواست معافیت پزشکی بدم و در کمیسیون رد بشه ، میتونم بعدش درخواست معافیت کفالت مادر کنم ؟

    1. سلام وقتتون بخیر اگر شرایط را دارا باشید امکانش میتواند وجود داشته باشد.

  157. سلام من اعزامی 1400/12/1هستم ودرارتش پدافندهوایی خدمت میکنم و برای معافیت پزشکی فک دهان به بیمارستان ارتش تبریز فرستادن وازاونجا به بیمارستان بعثت تهران فرستادن واونجا یک دکتر متخصص گوش حلق بینی منو معایینه کرد وسی تی اسکن کرفت و گفت میتونی بری وجوابتو میفرستیم به یگانت و به منم یه برگه دادکه نوشته درشورامطرح شد ترخیص گردد ومیخواستم ببینم یعنی معافیت دائم شدم ؟

  158. سلام خوب هستید یک سوال بپرسم اگر یک چشم نمره ۶:۲۵باشه با مدرک دیپلم معاف دائم میشوم

  159. سلام بنده ۴۶ ساله هستم و سال ۸۸ تصادف کردم که مشکل انحراف زانو وپلاتین توپام هس وزیاد سرپا وراه رفتن مسکد هس وبیش ازحد درد زانو دارم مبتونم معافیت بگیرم

    1. سلام
      احتمالا معاف از رزم باشید اما باید پرونده ی پزشکی شما کامل بررسی شود لذا با کارشناسان ما تماس بگیرید

  160. سلام خسته نباشید.من پیش دکتر رفتم و به من گفت کشکک زانوم شل هست و در اینده ارتروز میگیرم و کمرم خیلی درد میکنه و 30 دقیقه کا وایمیستم یا راه میرم به شدت کمر درد میگیرم و حتی خوابیدم هم کمر درد دارم و کمرم انحراف ستون فقرات داره و اسیدیوریک بدنم بالاس و کبدم چربه و پام صافی از نوع نرم داره.میخواستم بدونم معاف از سربازی میشم؟ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام
      پرونده پزشکی شما باید دقیق تر بررسی شود لذا با کارشناسان ما تماس بگیرید

  161. سلام خوب هستید یک سؤال ایا بامدرک دیپلم نمره یک چشم ۶:۲۵باشه معاف دائم هست

    1. سلام
      پرونده پزشکی شما باید دقیق تر بررسی شود لذا با کارشناسان ما تماس بگیرید

  162. سلام وقتتون بخیر
    من الان 43 سالمه و دارای لیسانس روانشناسی هستم و معافیت پزشکی دارم (کارت قرمز). اون زمان با مدرک سیکل خدمت رفتم و معاف شدم بخاطر روحیه و جسمانیم ولی الان دوست دارم برم خدمت سربازی که در خدمت جامعه و مردمم باشم . چکار باید بکنم؟

  163. سلام من کف دستهام وقتی وسیله ای دستم میگیرم بعد از مدت کمی بسیار عرق میکنه این اتفاق برای معافیت از رزم میشه و این که ضعیفی چشم باید چه نمره ای باشه برای معافیت؟

    1. سلام
      پرونده پزشکی شما باید دقیق تر بررسی شود لذا با کارشناسان ما تماس بگیرید

  164. سلام خسته نباشید ببخشید من بیماری کم‌خونی فقز آهن دارم که هموگلوبین آهن من روی9هستش،چندوقت پیش هم میخواستم برم نیرو انتظامی گفتن که کم‌خونی و نمیشه رفت آیا من میتونم با همون رد شدن در استخدام کار هامو زودتر تکمیل کنم ؟

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  165. سلام من هفت ساله مشکل تشنج دارم و درحین خدمت هستم و ب کمسیون پزشکی تهران معرفی شدم ایا امکان معافیت دارم ؟؟

  166. سلام من ۳۸ سالمه متاهلم دو فرزند دارم تمام دندانهایم پوسیده به سختی غذا میخورم ایا معافیت پزشکی شامل می‌شود اقدام کنم نارحتی و درد معده هم بخاطر اینه غذا جویده نمیشه دارم

  167. سلام خسته نباشید من بیماری ژنتیکی FMF(تب مدیترانه‌ای) دارم با کمی افتادگی دریچه میترال میخواستم بدونم امکانش هست معافیت دائم بگیرم؟

    1. باسلام بستگی به شدت بیماری دارد ولی برای افتادگی دریچه میترال اصولا معاف از رزم است

  168. سلام خسته نباشید من بیماری ژنتیکی FMF(تب مدیترانه‌ای) دارم با کمی افتادگی دریچه میترال میخواستم بدونم امکانش هست معافیت دائم بگیرم؟

    1. باسلام بستگی به شدت بیماری دارد ولی برای افتادگی دریچه میترال اصولا معاف از رزم است

  169. سلام من انحراف ستون فقرات دارم عمل هم کردم
    معاف میشم ؟

    1. سلام
      پرونده ی پزشکی شما باید دقیق تر بررسی شود( نوع انحراف کیفوز یا لومبار باشد) لذا با کارشناسان ما تماس بگیرید

  170. سلام وقت بخیر
    من 2 سال پیش عمل تنگی مجاری ادرار کردم و بعد از اون تا همین الان دارم از سوند استفاده میکنم و هنوزم مشخص نیست تا کی باید این کارو ادامه بدم. ایا بابت این موضوع معاف میشم؟ ضمن اینکه من این ترم از کارشناسی فارغ التحصیل میشم و تابستون میتونم اقدام کنم برای معافیت؟

    1. سلام
      شما تا یکسال بعد اتمام تحصیل معافیت دارید اما برای اقدام معافیت پزشکی پرونده ی شما باید توسط کارشناسان ما بررسی شود

  171. سلام من ۳۸سالمه من کمردرد شدید دارم وگفت دستام باید عمل بشه کانالهایه عصب دستام بعد نیم ساعت سرپا بیستم هم پادرد دارم هم کمردرد هم زخم معده دارم ایا اقدام کنم ماف میشم ممنون لرزش دست هم دارم

    1. سلام خدمت شما، باتوجه به سوابق درمانی شما، نظر پزشک، شدید یا خفیف بودن موارد گفته شده و … باید بررسی شود.

  172. سلام خسته نباشید
    بنده تا اخر خرداد وقت دارم کار های معافیتمو انجام بدم و بعد این تاریخ غیبت میخورم از طرفی دهم تیر کنکور دارم و میترسم برای معافیت اقدام کنم و زود جوابش بیاد و تاریخ اعزامم بیفته قبل آزمون سراسری نمیدونم چیکار باید بکنم اگه میشه راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام خدمت شما، ابتدا مراحل معافیت را طی کنید، اگر به هردلیلی قبل از کنکور یا قبل نتایج تاریخ اعزامی رد شد، میتوانید تاریخ را یک ماه به تعویق بیندازید و …

  173. سلام من مشکل جناغ سینه دارم،سمت چپ سینم بزرگه و گاهی اوقات قلبم تیر میکشه، نشستن برای من سخته چون استخون سینم اذیت میشه وقتی دو میکنم نفسم خیلی میگیره، قوزک داخلی پای چپم هم از بچگی درد میکنه ایا میتونم معافیت دائم بگیرم؟

    1. سلام وقت بخیر شما شامل اخذ معافیت هستید اما اینکه از چه نوعی باشد به تشخیص پزشک معتمد و رای کمیسیون مربوط میشود .

  174. سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی ترم اخر کارشناسی هستم و سه سال قبل عمل تنگی مجاری ادرار کردم و بعد از اون هنوز که هنوزه دارم از سوند استفاده میکنم برای درمان بیماری و مشخص نیست تا کی باید این کار رو انجام بدم میخواستم بدونم امکان گرفتن معافیت دائم هست؟ و اگر هست میتونم حین تحصیل این کار رو انجام بدم یا باید درسم تموم بشه؟

  175. سلام وقت بخیر من دچار بیماری مادر زادی قلبی از نوع آریتمی و همینطور بزرگ بودن ماهیچه بطن به طوری که باعث اختلالاتی در دریچه دهلیز میشود هستم. همین امر باعث شده که نتونم به راحتی نفس بکشم و خیلی سریع خسته شم .
    میخاستم بدونم آیا از این طریق می تونم معافیت دائم بگیرم ؟
    اگره آره چطور می تونم اقدام کنم برای معافیت ؟

    1. سلام. برای اظهار نظر قطعی در مورد این مسأله باید از شدت بیماری و شدت اختلال ایجاد. شده اطلاعاتی داشته باشیم .همچنین ممکن است مقدار تحصیلات شما در نوع معافیت تاثیر گذار باشد. برای دریافت اطلاعات کامل با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

  176. با عرض سلام و خسته نباشید

    بنده تک فرزند و فرزند طلاق هم میباشم و ۱۹ سال سن دارم آیا میتوانم معافیت سربازی بگیرم ؟؟؟

    باید به کجا مراجعه کنم ؟؟؟

    1. سلام خدمت شما، درصورتی که غیبت نداشته باشید امکان معافیت و کفالت مادر را دارید، از طریق پلیس+۱۰ میتوان درخواست معافیت ثبت کرد.

      1. سلام خسته نباشید من رفتم پادگان یگان خود براب معافیتم از اونجا اعزام کردن تهران برایی کمیسون پزشکی ولی من در حین خدمت بخاطره مصرف قرص B2 از پادگان انداختن بیرون الان باید من چیکار کنم ایا من روز تاریخم که برگه تاریخ اعزام رو زده به تهران میتونم برم یا باید باز به پادگان خود مراجع کنم بد برم تهران . ممنون از شما

  177. سلام من سه سال سابقه بیماری افسردگی دارم و یک هفته هم بستری شدم و هنوز هم تحت درمان هستم میخواستم بدونم میتونم با توجه به غیبتی که داشتم معافیت دائم بگیرم

    1. سلام. بله هر نوع جسم خارجی در داخل جمجمه معافیت دائم پزشکی در بر دارد.

      1. ببخشید… توی جمجمه مغز منه. یعنی همه پسرایی که مثل منن معاف میشن؟

  178. با سلام وخسته نباشید
    بنده بیماری هرنی دیسکال شدید دارم و کمیسیون شهرستان معافیت دائم دادند ولی دوباره بنده رو به استان دیگه فرستادند و پس از آن بنده رو معاف از رزم کردند و بنده برای اعتراض رفتم میگن امکان اعتراض نداری چون این شورای عالی پزشکی بوده ولی طبق قانون این بیماری معافیت دائم دارد همچنین بعد از اعتراض به رای کمیسیون به شورای عالی پزشکی فرستاده می‌شود ولی استان بصورت خودکار و بدون اعتراض بنده اینکار را انجام داده اند، بنده هم از طریق دیوان عدالت اقدام کردم،. میخواستم بدونم آیا این کار نظام وظیفه استان غیر قانونی نیست؟

    1. سلام وقت بخیر دیوان عدالت برای رسیدگی به چنین اموری می باشد

  179. سلام بنده اکتوپی و اتروفی بیضه دارم ایا معاف دائم میشم؟

    1. سلام در صورتی که در عملکرد روزانه شما مشکلی ایجاد کرده باشد بله معاف می شوید

  180. سلام ،من بیماری ای بی اس دارم روده تحریک ناپذیر ،،،ایا معافیت پزشکی شاملم میشه یذنه

    1. نه داداش نمیشه
      من خودم مشکل شدید رفلاکس معده داشتم
      معاف از رزم دادن

  181. سلام وقت بخیر
    ۲۴ سال سن دارم ۲ ساله که متوجه شدم رماتیسم دارم از زمان تحصیلمم گذشته میخواستم بدونم آیا معافم ؟؟
    و اگه آره آیا گیر نمیدن که چرا زودتر اقدام نکردین

    1. سلام. با توجه به بیماریهای متعهد رماتیسم نوع معافیت برای هر دسته بیماری متفاوت است به طور کلی میتوان گفت در صورت شدت عارضه و ایجاد ناتوانی یا مشکل حرکتی برای مشمول معافیت دائم به همراه دارد. در بررسی معافیت پزشکی داشتن غیبت سربازی تاثیر گذار نیست اما اگر شدت عارضه به حد معافیت دائم نباشد برای جلوگیری از جریمه اضافه خدمت بهتر است توجیه غیبت انجام دهید.

  182. سلام.من یکی از دریچه های قلبم شل است و شدت ضربان قلبم بیشتر از اکثر مردم است و هنگام دویدن یا کار خیلی زود نسبت به اکثر مردم خسته می شم و تند تند نفس میزنم جوری که انگار قراری قلبم از جاش در بیاد و تنگی نفس میگیرم
    آیا من میتونم معافیت دائم داشته باشم؟

    1. بله نارسایی قلب و بیماری های قلبی شا مل گرفتن معافیت دائم می‌شوند به شرط داشتن مدارک پزشکی از بیمارستان دولتی و تایید کمیسیون پزشکی

  183. باسلام. من با مدرک کارشناسی و معافیت رزم به خدمت سربازی اعزام شدم بعد اموزشی به یکی از کلانتریها تبریز با درجه استوار دوم منتقل شدم حالا در یگان نه به درحه ام اهمیت میدن نه معافیت رزمم شبانه روز نگهبانی میدم وهر روز باید کف کلانتر را تی بکشم لطفا مرا راهنمایی کنید من به کجا شکایت کنم

    1. سلام وقت بخیر باید شکایت خود را در نیرو انتظامی قسمت وظیفه عمومی تنظیم کنید

  184. سلام خسته نباشید من تا تاریخ 31 خرداد معافیت دارم بعد از این تاریخ مشمول میشم میخواستم بدونم اگه قبل از این تاریخ در حالی که غیبت ندارم درخواست معافیت پزشکی بدم و درخواستم ثبت بشه و پروسه معاینه از این تاریخ بگذره غیبت میخورم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر شما باید قبل از مشمول شدن برای معاینه اقدام کنید

  185. سلام.. من می‌خواهم برگردم خدمت سربازی چون در گواهینامه رانندگی خیلی درد ساز شده برام منو راهنمایی کنید ممنون….

    1. سلام خدمت شما، میتوانید درخواست ابطال معافیت دهید ولی مراحل با دقت زیادی طی میشود و باید از لحاظ سلامت،وضعیت شمارا تایید کنند.

  186. با سلام .من دو سال هستش که افسردگی گرفتم و داروی سیتالوپرام و گاباپنتین مصرف میکنم همچنین حمله پانیک دارم جوری که میترسم برم بیرون بمیرم یا یه اتفاقی بیوفته خودمم لیسانسم .اگه پزشکی اقدام کنم معافیت موقت میدن تا بعداز خوب شدن برگردم سربازی .امکانش هست

    1. سلام وقت بخیر بله این امکان و امکان گرفتن معافیت دائم هم هست .

  187. سلام
    میخواستم بدونم نحوه اندازه گیری فاصله زانو پرانتزی به چه شکل است. یعنی از کدوم قسمت باید اندازه بگیریم؟

  188. سلام اگه شورای پزشکی معافیت را تائید نکند، برگه اعزام به خدمت صادر میشود؟
    و برگه اعزام به خدمت به چه معناست؟

  189. با سلام و احترام
    یه سئوال داشتم در خصوص معافیت پزشکی در صورت امکان بنده را راهنمایی فرمایید:
    بنده ساکن یکی از روستاهای محروم شمالغرب کشورهستم که در دی ماه 1373 ‌با مدرک دیپلم به خدمت سربازی اعزام و در مناطق عملیاتی شمالغرب کشور به مدت 24 ماه تمام خدمت کردم و در دیماه 1375 از خدمت ترخیص شدم در آن زمان به علت محروم بودن شهرستان و نبود امکان دسترسی به اطلاعات، از موارد معافیت پزشکی هیچ گونه اطلاعی نداشتم که در این خصوص اقدام کنم ولی اخیراً متوجه شدم که آنهاییکه پای پارانتزی دارند و اندازه دو زانوی آنها بیشتر از 10 سانتیمتر است از خدمت سربازی معاف دائم هستند با اینکه اندازه فاصله دو زانوی بنده حدود 12 سانتیمتر است ولی مسئولان نظام وظیفه شهرستان، بنده را بدون اینکه به پزشک معرفی کنند به ناحق ‌به خدمت سربازی آنهم در مناطق عملیاتی شمالغرب کشور اعزام کردند و موجب هدر رفت عمر و جوانی بنده شده اند لازم به توضیح است که مطابق قانون نظام وظیفه و همچنین آییننامه اجرایی معافیت پزشکی، کلیه مشمولان قبل از اعزام باید توسط پزشک مورد اعتماد نظام وظیفه، معاینه و بعد از تایید پزشک معتمد، مشمولان به خدمت اعزام شوند ولی چنین معاینه ایی از بنده بعمل نیامده است. عده ای می گویند که باید بنده قبل از اعزام موضوع را به نظام وظیفه می¬گفتم تا نظام وظیفه در خصوص معافیت پزشکی بنده اقدام کنه ولی بنده هیچ گونه از موارد معافیت پزشکی و اینکه پای پارانتزی چیست و اینکه این نقص از موارد معافیت پزشکی است نمی دانستم که در این خصوص اقدام کنم.
    لازم به توضیح است که بنده 6ماه بعد از ترخیص از خدمت، در کنکور سازمان سنجش با رتبه عالی برای بورسیه پزشکی ارتش معرفی شدم ولی با اینکه تمامی معاینات سخت پزشکی ارتش را، پشت سر گذاشتم ولی به خاطر پای پارنتزی بنده را رد کردند.
    سئوالی که از سروران عزیزم دارم این است که من می توانم نسبت به این ظلم و ستمی که مسئولان نظام وظیفه بر سر بنده آورده اند اعتراض کنم و خواستار جبران خسارت وارده شوم یا اینکه باید بیخیال شوم؟ممنون

  190. سلام من ٣٤ سالمه متاهل
    فوق ديپلم
    بعد ٨ سال غيبت دفترچه پست كردم و به خاطر تتو زياد معاف از رزم شدم
    دوره اموزشى گذراندم و بعد سرباز كلانترى شدم .١ سال قبل واسه تمديد كواهينامه اقدام كردم اما چون تو كميسيون دعوام شد با يه سرباز منو تا سال ١٤٩٩ گواهينامم باطل كردن
    كلانترى كه متوجه اين قضيه شد منو فرستاد بهدارى و كميسيون كه معاف ٦ ماه شدم
    تو اين ٦ ماه ٨ روز بيمارستان روانى بسترى بودم و زير نظر دكتر دارو ميخورم .امروز بعد از ٦ ماه مجدد كميسيون شدم و گفتن ٤٠ روزه ديگه برو نظام وظيفه واسه جواب .پرونده ماهانه و بسترى هم تحويل دادم
    به نظرتون معاف دائم ميدن يا نه؟

  191. سلام من بعد ٨ سال غيبت دفترچه پست كردم و به خاطر تتو زياد معاف از رزم شدم
    دوره اموزشى گذراندم و بعد سرباز كلانترى شدم .١ سال قبل واسه تمديد كواهينامه اقدام كردم اما چون تو كميسيون دعوام شد با يه سرباز منو تا سال ١٤٩٩ گواهينامم باطل كردن
    كلانترى كه متوجه اين قضيه شد منو فرستاد بهدارى و كميسيون كه معاف ٦ ماه شدم
    تو اين ٦ ماه ٨ روز بيمارستان روانى بسترى بودم و زير نظر دكتر دارو ميخورم .امروز بعد از ٦ ماه مجدد كميسيون شدم و گفتن ٤٠ روزه ديگه برو نظام وظيفه واسه جواب .پرونده ماهانه و بسترى هم تحويل دادم
    به نظرتون معاف دائم ميدن يا نه؟

  192. سلام من بعد ٨ سال غيبت دفترچه پست كردم و به خاطر تتو زياد معاف از رزم شدم
    دوره اموزشى گذراندم و بعد سرباز كلانترى شدم .١ سال قبل واسه تمديد كواهينامه اقدام كردم اما چون تو كميسيون دعوام شد با يه سرباز منو تا سال ١٤٩٩ گواهينامم باطل كردن
    كلانترى كه متوجه اين قضيه شد منو فرستاد بهدارى و كميسيون كه معاف ٦ ماه شدم
    تو اين ٦ ماه ٨ ووز بيمارستان روانى بسترى بودم و زير نظر دكتر دارو ميخورم .امروز بعد از ٦ ماه مجدد كميسيون شدم و گفتن ٤٠ روزه ديگه برو نظام وظيفه واسه جواب .پرونده ماهانه و بسترى هم تحويل دادم
    به نظرتون معاف دائم ميدن يا نه؟

  193. با سلام، بنده حین خدمت دچار سرگیجه و سردرد شدم و تشخیص پزشک کیست مغزی بود، میخواستم بپرسم الان بعد از عمل معافیت به بنده تعلق میگیرد یا خیر

  194. سلام ببخشید مزاهم شودیم یک نفر است فردا میاد کمیسیون پزشکی نظام وظیفه اورمیه
    سرباز فراری حامد بیناب نژاد شاهین دژ
    4ماه فرار کرده معافیت ندید سرباز فراری
    لطفا،
    پدرش هم نامه های سیاسی می‌فرسته آمریکا
    نزارید معافیت ندید، زده انقلاب است
    اسم خانواده بیناب نژاد است

  195. سلام خسته نباشید من از ۲سالگی بیماری سندروم نفروتیک دارم خواستم ببینم الان که ۱۸سالمه شرایط جسمیم باید چطور باشه که معاف بشم ؟؟؟

  196. من مشکل زانو وکمر درد شدید دارم معاف دایم می شوم

    1. سلام من ٤ سالزهست قرص تشنج ( دپاكين) استفاده مى كنم و چشمم هم هر كدام ٥.٥ مى باشد و مدركمم ديپلم هست
      ايا مى توانم معافى دائم بگيرم

  197. سلام من 12 تا دندان ندارم و مشکل لثه دارم و تحت درمانم
    طبق گفته دکتر تمومیه دندان های من باید اعصب کشی شود ایا میشود ازین طریق معافیتی گرفت؟

  198. سلام من واریکوسل گرید۳ دارم اگر برای معافیت پزشکی اقدام کنم برای گرفتن گواهینانه ب مشکل میخورم؟؟ البته الان گواهینامه دارم برای تمدید یا گرفتن گواهینامه پایه ۲ واریکوسل نقشی داره؟

  199. سلام من دو هفته پیش کمسیون پزشکی داشتم بعدیک هفته رفتم برای جوابش سرهنگ گفت از نظز ما معاف دائم سه دکتر در کمسیون معاف دائم ت کردن ولی باید پرونده برود استان تعید بشود بعدبه طور رسمی اعلام بت کنیم مدارک برای معافیت تحویل بگیرم ممکن استان معاف دائم نشوم لازم زیکر من ۲۲ سال غیبت داشتم ۶ ماه سرطان بعضه گرفتم دو جلسه هم شیمی درمانی کردم

  200. سلام من دو هفته پیش کمسیون پزشکی داشتم بعدیک هفته رفتم برای جوابش سرهنگ گفت از نظز ما معاف دائم سه دکتر در کمسیون معاف دائم ت کردن ولی باید پرونده برود استان تعید بشود بعدبه طور رسمی اعلام بت کنیم مدارک برای معافیت تحویل بگیرم ممکن استان معاف دائم نشوم لازم زیکر من ۲۲ سال غیبت داشتم ۶ ماه سرطان بعضه گرفتم دو جلسه هم شیمی درمانی کردم

  201. سلام من کارهای معافیت پزشکی رو انجام دادم و آزمایش های لازم رو توی مراکز درمانی نظامی انجام دادم و تایید کردن ممکنه موقع کمیسون پزشکی در نظام وظیفه اذیت کنن ؟
    بیماری من شامل معافیت دائم هست و پزشک معتمد بیمارستان امام سجاد هم تایید کرد
    ودر نهایت از زمانی که برم کمیسون پزشکی نظام وظیفه و تایید کنن ، صدور کارت چقدر زمان میبره

  202. سلام من متولد 1375 تا الان هم اقدام برای خدمت نکردم ولی رباط های صلیبی زانو چپم کاملا پاره است هم رباط acl وpcl , میخواستم بدونم معافیت دایم بهم تعلق میگیره یا بخاطر غیبت هام نمیشه معاف بشم

  203. من رفتم کمسیون پزشکی شهرستان معاف دائم شدم حالا سرهنگ دوباره گفت باید پرونده برود استان هم تعبد شود ممکن استان معاف لغو کند من بعضه سمت چپ در آوردم شیمی درمانی هم کردم ولی متولد ۵۵ هستم ۲۳ سال غیبت داشتم ۶ ماه که سرطان بعضه گرفتم

  204. سلام وقت بخیر من 1 اسفند اعزام میشم. خواستم بدونم الان میتونم واسه معافیت پزشکی اقدام کنم؟

  205. سلام من ۴ روز پیش رفتم کمسیون پزشکی در نظام وظیفه چند روز بعد جواب کمسیون پزشکی می دهند کمسیون در نطام وظیفه شهرستان از سه دکتر تشکیل شد ه بود

  206. سلام وقتتون بخیر ، من میخواستم برای معافیت اعصاب و روان اقدام کنم ، آیا برای این نوع معافیت آزمایش اعتیاد گرفته میشود ؟؟؟
    من ماری‌جوانا مصرف دارم

    1. سلام خدمت شما، اگر در برگه خوداظهاری بیماری ، اعتیاد نیز قید شود بله تست و آزمایش گرفته میشود.

    2. به نظرت معافیت اعصاب و روان بعدا برات دردسرساز نمیشه؟مخصوصا برای سر کار رفتن و استخدام و گواهینامه؟ ارزش داره؟ چون منم میخوام از طریق افسردگی حاد و اختلالات خلقی اقدام کنم.ولی میترسم برام دردسرساز بشه بعدا و پشیمون؟

  207. سلام من پولیپ بینی دارم و همیشه پشت حلقم با تو بینیم مخاط آلرژیکی هست که نمیزاره خوب نفس بکشم و گاهی اوقات چام سیاهی میره، به گرد و خاک هم آلرژی دارم که سریع عود میکنه و از چشام اشک میاد و ابریزش بینیمم قطع نمیشه به نظرتون معاف میشم؟

  208. سلام خسته نباشید من دو دستم خودزنی دارم آیا من معاف رزم میشم یا نه

  209. سلام ممنون از اطلاعات مبسوطی که در خصوص انواع معافیتهای پزشکی دادید برام جالب بود اینهمه اطلاعات را بدون دریافت وجهی انجام می دهید فرزند من از مشکل چاقی مفرط رنج می بردحدود 156 کیلوگرم در ضمن رباط صلیبی و مینسک داخالیش هم اخیرا” پاره شد دانش آموز سال آخر دبیرستان است 18 سالش همین فردا 12 بهمن 1400 می باشد مشمول معافیت میشود ؟ چه اقدامی باید بکنیم

    1. سلام وقت بخیر خواهش میکنم
      اگر bmi ایشون بیش 35 باشد معاف هستند و خصوص رباط صلیبی و مینیسک ایشون اگر اقدام شود در صورت بهبودی حتمی به ایشان معافیت موقت تا زمان بهبودی داده خواهد شد و اگر بتوان همزمان خدمت کنند معافیت از رزم اما اگر اسیب ایشان سخت و در طولانی مدت درمان شود یا نشود معافیت دائم شاملشان خواهد شد .

  210. سلام خسته نباشید
    من تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ معافیت تحصیلی دارم
    و در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۰ با توجه به پیامکی که برای من ارسال شد به بیمارستان رفتم و تست پزشکی برای معافیت رو انجام دادم و به من گفتن منتظر پیامک برای کمیسیون پزشکی باش . میخواستم بدونم چند روز طول میکشه تا پیامک کمیسیون بیاد؟؟
    اگه بعد از ۳۰ بهمن بیوفته من شامل غیبت میشم؟

    1. سلام وقت بخیر سلام برای اینکه مشمول شامل غیبت سربازی نشود زودتر و قبل آن میفرستند و حداکثر یک ماهه است .

  211. سلام من رفلاکس شدید معده دارم جوری که هیچ دارویی بهش جواب نمیده
    شبا نشسته میخوابم دراز بکشم کامل میسوزم
    بعد هر وعده غذایی دچار سوختگی های مکرر میشم
    مدرکم فوق لیسانس
    آندوسکوپی رفلاکس گرید c گزارش داده
    آیا معاف میشم؟ حالم خیلی بده دارو تاثیری نداره

    1. سلام وقت بخیر. بله امکان معافیت برای شما وجود دارد و نوع آن باید توسط پزشکان معتمد و کمیسیون تشخیص و داده شود .

  212. سلام من ۸سال غیبت دارم و اموزشی تموم شد دیگه نرفتم وتاالان ۷۰درصد دندان هام کشیدم ‌کلا ۸تادندون دارم اونهام پوسیده هستن خاستم بدونم اگه اقدام کنم که اون چندتاهم بکشم معافی بهش تعلق میگیره متاهلم وبچه هم دارم

    1. سلام. صرف کشیدن دندان ها معافیت دائم ندارد باید به دلیل این امر توجه کرد اگر به دلیل عفونت یا موارد این چنینی مجبور به کشیدن دندان شوید به شما معافیت پزشکی داده میشود .طرح جدیدی برای معافیت افراد متاهل بالای ۳۰ سال ذکر شده است پیگیر اخبار در مورد این نوع معافیت باشید.

  213. سلام ، وقتتون بخیر باشه ، یه سوالی داشتم
    اس ام اس ا‌ومده برام که در تاریخ ۱۱/۱۲ برم شورای پزشکی میدان سپاه . یه سوال آیا من قبل از رفتن به شورا باید پولی به حساب واریز کنم ؟

  214. سلام خسته نباشید. من بیماری هموفیلی دارم اختلال پلاکتی،بعضی وقتا زانو درد شدید دارم و کلاً هرجایی از بدنم خونریزی کنه دیر بند میاد یا ضربه بخورم جاش زود کبود میشه. و زانوهامم مشکل داره و جفت نمیشن ضربدری هستن البته نوع شدید نیست. میخواستم ببینم میتونم معافی بگیرم بنظرتون؟

    1. سلام خدمت شما بیماری شما نیاز به برسی دقیق تر دارد برای دریافت مشاوره دقیق لطفا باما تماس حاصل فرمایید

  215. سلام کسی که ۲۳ سال غیبت دارد امسال سرطان ّبعضه گرفته اقدام کند برای معافیت معاف دائم می شود پنج کلاس بیشتر سواد ندارم متاهل هم هستم الان ۴۳ سالم

      1. با سلام من یکبار در بیمارستان بعثت نیرو هوایی بستری شدم و معاف از رزم ودر حین خدمت خود کشی کردم و الان در حال فرا رم و توهم از نوع دیداری .شنوایی

        1. سلام خدمت شما،اگر خودکشی اتفاق افتاده و فرمانده درجریان است ،بامدارک پزشکی و بستری میتوانید اقدام به معافیت پزشکی کنید.

  216. سلام وقت بخیر من دیسک کمر دارم یعنی یکی دوتا از غضروف دیسکم پاره شده و دوتا از مهره هام کج شدن و حتی مایع داخل مهره هم خالی شده من اقدام به معافیت پزشکی کردم ایا به من معافیت تعلق میگیره ؟ لطفا راهنمایی کنین

    1. اگر شدت بیماری در حدی باشد که دامنه ی حرکتی محدود شود و جواب mriنشان دهد بیماری در حد پیشرفته است شورا رای به معافیت دایم یا معاف از رزم میدهد

  217. سلام و خسته نباشید
    من تصادف کردم و مهره L1 کمرم خرد شده، و ستون فقراتم دچار فشردگی شده.
    کاردانی عکاسی میخونم
    میتونم در حین تحصیل برای معافیت اقدام کنم؟اگر خیر حتما باید انصراف بدم یا با مرخصی تحصیلی هم امکانش هست؟
    ممنونم

  218. سلام یه سوالی داشتم ،
    من مهلت ۱ سالم تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ هستش ، یه ماه پیش رفتم پلیس +۱۰ درخواستم رو ثبت کردم ، رفتم پیش دکتر برای معاینه اولیه ، معافیعت پزشکی برام صادر کرد به بیمارستان امام سجاد فرستاده شدم اونحا هم بعد گفت بعد ۳۰ تا ۴۰ روز پیگیری کن برای کمیسوین پزشکی ، حالا سوال بنده اینه اگه قرار باشه اینقدر روند معافیت پزشکی طول بکشه و کمیسیون معاف دائمم هم نکنه و مهلت ۱ ساله من رد بشه غیبت و اضافه خدمتی میخورم ؟!

    1. سلام. خیر مادامی که رای کمسیون پزشکی به شما ابلاغ نشود غیبت و اضافه خدمت نمیشوید.

      1. سلام ببخشید مزاهم شودیم
        یک چیزی است
        یک نفر سرباز فراری است اسم طرف حامد بیناب نژاد شاهین دژ
        فراری بعد در اینستاگرام فایل
        عکس ترامپ عکس سیاسی آمریکا نامه‌ سیاسی می‌فرسته آمریکا اسرائیل نزارید کارت معافیت بگیره
        پدرش مواد مخدر می فروشه مادرش
        با آمریکا حرف میزنه سیاسی حرف میزنه نزارید کارت معافیت بگیره
        نزارید باید این آدم سیاسی سرباز بره سپاه پاسداران سید علی خامنه ای را مسخره کرده در اینستاگرام
        معافیت نزارید بگیره

  219. سلام خسته نباشید من سرباز نیروی انتظامی هستم ۳ ماه اضاف دفترچه دارم که گفتن کسری میشن بعد رفتم سئوال کردم از ستاد گفتن دوماه میوفتن چرا مگه اخبار نگفت اونی که ۶ ماه اضاف دارد ۳ماه کسری میشه و اونی که ۳ ماه دارد کلن کسری میشن من متاهلم

    1. سلام برای افرادمتاهل دو سوم از زمان اضافه خدمت کسر میگردد.

  220. سلام خسته نباشید من از ناحیه زانو داخل زانو استخون اضاف داشتم که عمل کردم و خوب نشده و چند ماه بعد باز استخوناضاف در اورده بیشترم شدن یک بارم عمل کردم و رباط صلیبی پامم پارست به نظرتون معاف دائم میشم

    1. سلام اگر ۳رباط یا بیشتر پاره شده باشد و محدویت در حرکت ایجادشده امکان معافیت هست، برای استخوان اضافه باتوجه به نظر پزشک و روند درمان تصمیم گیری میشود.

  221. سلام من از ناحیه زانو استخون شکسته داخل بوده عمل کردم در اوردم بعد از چند ماه باز در اومده استخون اضاف و بیشترهم شدن یک بار فمل کردم خوب نشده باز استخون اضاف در هورده و راباط صلیبی هم پاره کردم متولد ۱۳۸۰ هستم برای معفیت اقدام کردم معاف از رزم میشم یا دائم

    1. سلام اگر ۳رباط یا بیشتر پاره شده باشد و محدویت در حرکت ایجادشده امکان معافیت هست، برای استخوان اضافه باتوجه به نظر پزشک و روند درمان تصمیم گیری میشود.

  222. سلام من تو آی وی مثبت دارم و از خدمتم هم چند سال گذشته و غیبت دارم ولی ایدز دارم و دارو میخورم آیا من معاف میشم

    1. سلام اگر hivدر بیمارستان های نظام و متخصصان نظام وظیف تایید شود معافیت شامل میشود.

  223. سلام ببخشید معافیت من از طرف شورای پزشکی مرکز استان تایید شد بعدش گفتن پرونده رو میفرستیم شهر محل سکونت برای طی مراحل بعدی آیا همچین چیزی امکان داره ؟

    1. بله بعد از رای شورای استان پرونده به شهر خودمون ارسال میشود

  224. سلام عزیز میگم من ۲ماه پیش کمیسیون پزشکی عصاب روان داشتم حین خدمت واسم کمیسیون گذاشتن رفتم کمیسیون گفتن برید جواباتون ۱ماه دیگ میاد توپادگان میگن هنوز جوابت نیومده بایدچیکاربکنم باید برم بیمارستان بنظرتون کمکم کنید لطفا🙏

  225. سلام
    من برادرم ناشنوایی گوش راست به صورت مادرزادی داره و پرونده هم برای کمیسیون به استان فرستاده شد و بعد از معاینه اعلام کردن معاف میشه ولی بعد از دوماه دوباره تماس گرفتن که باید بره خدمت و معاف از رزم شده .حالا رفته اموزشی خدمت .امکان اینکه با این پرونده و کارت بهزیستی در شهر خودمون امکان داره پذیرفته بشه ؟

  226. سلام وقت بخیر.
    من دو تا کلیه هام بد کار میکنه یکی ۷۰ درصد و یکی ۳۰ درصد
    آیا من میتونم معاف دائم بشم؟

  227. سلام و عرض وقت بخیر خدمت شما ، یه سوال داشتم مدت ۱ ساله معافیت تحصیلی من در تاریخ 1400/11/30 تموم میشه ، من ۲ هفته پیش مراجعه کردم به پلیس +۱۰ و برای معاینه اولیه پیش دکتر رفتم دکتره برام درخواست معافیت پزشکی کرد و معرفی شدم به بیمارستان امام سجاد بعد از معاینه گفتن ۳۰ تا ۴۰ روز دیگه برات اس ام اس میاد برای کمیسیون پزشکی . یه سوال اگر روند معاینات پزشکی طول بکشه و تاریخ معافیعت تحصیلی من رد بشه غیبت میخورم ؟!

    1. معمولا ده روز تا دو هفته زمان میبرد و تا یکماه میتوانید اعزام را عقب بندازید

  228. سلام
    من یک از چشم هایم نزدیک بینی با درجه ی 6 و دگری درجه ی ۵.۵ است من شامل معافیت دائم می شوم اگر می شوم این فرایند چقدر طول می کشد

    1. سلام. با مدرک دیپلم و شماره چشم ۶ معاف خواهید شد در غیر اینصورت معاف از رزم میشوید. زمان طول کشیدن فرایند معافیت متغیر است.

  229. سلام خسته نباشید بنده در یگان حفاظت زندان سربازم به خودم تیر اندازی کردم تو برجک الان باید به کمیسیون پزشکی برم نمی دونم چه کنم و چه پیش رو من هستش اگه بشه راهنمایی کنید ممنون میشم .

    1. سلام مجدد سلامت شما از نظر اعصاب و روان بررسی میشود .

  230. سلام و احترام ،پای راست من ۲سانت از پای چپم کوتاه تر هست و موقع راه رفتن درد رو احساس میکنم و ران پای راستم کمی از پای چپم کوچکتر هست ،مدرک تحصیلی هم کارشناسی پیوسته… آیا معاف دائم میشم؟؟

    1. سلام باتوجه به میزان اختلال در راه رفتن و شرایط بالینی و پزشکی بررسی شده و نتیجه ابلاغ میشود.

  231. درود و عرض ادب
    بنده در 5 ماهگی، عمل جراحی هرنی دیافراگماتیک انجام دادم – البته تشخیص اولیه پنوموتوراکس بوده است.
    آیا به واسطه عمل جراحی و بستری شدن مجدد در 15 سالگی به دلیل عوارض بعد از عمل، میتونم برای معافیت دائم اقدام کنم. در حال حاضر دانشجو هستم، الان اقدام کنم یا بعد از فارغ التحصیلی؟
    با سپاس

    1. سلام اگر بعد از عمل گرید ۳ به بالا و همراه با اختلال گوارشی و تنفسی باشد امکان معافیت هست.

  232. سلام خسته نباشید
    بیماری کولیت اولسراتیو دارم معاف میشم؟
    پایین تو نظرات خوندم نوشتید بستگی به مدرک تحصیلی داره ! میشی توضیح مختصر بدید ؟

    1. سلام در صورت داشتن زخم رکتوم و خونریزی و تایید پاتولوژی بررسی میشود.

  233. سلام خسته نباشید من برای معافیت پزشکی اقدام کردم ساق پام شکسته بود پلاتین خورده خیلی اذیتم میکنه دکتر بیمارستان رد کرده امکانش هست در کمیسیون نظام وظیفه قبول کنه معاف بشم

    1. پلاتین و پیچ و مهره باعث معافیت نمی‌شود و شانس کمی برای پذیرش معافیت شما در کمیسیون وجود دارد

  234. سلام وقتتون بخیر لطفا خواهش میکنم جوابمو بدین
    من پسر ۱۹ ساله هستم و ۴ سال هست که شنوایی یکی از گوشامو از دست دادم و تک گوش هستم و الانم دانشجو ترم یک هستم خواستم ببینم میتونم برای معافیت پزشکی اقدام کنم؟ممنون میشم جوابمو بدید

    1. سلام خدمت شما،اگر آستانه شنوایی هوایی در فرکانس های چهارگانه بیش از ۸۰ دسی بل باشد امکان معافیت دارید،ولی در حین تحصیل نمیتوان اقدام کرد.

  235. سلام خسته نباشید من مشکل بینایی دارم جفت چشم هام یکی ۶ یکی ۶.۵ مشکل آستیگماتیسم هم دارم میخواستم ببینم من میتونم معافیت دائم بگیرم یا نه ؟

    1. سلام بله با توجه به اینکه شماره چشم شما بالا هستش با شرط اینکه میزان تحصیلات شما در چه حدی هست میتوانید معافیت دائم را بگیرید

  236. سلام وقت بخیر من معاف از رزمم بعد از پایان خدمت وقتی ک کارتم اومد میتونم معاف از رزمیمو بردارم؟

  237. پسرم در حال تحصیل در دانشگاه است
    اخیرا متوجه ضایعه عروقی در مغز شدیم
    یک سکته هم داشته
    برای معافیت اول باید چکار کنیم

    1. ابتدا دفترچه نظام وظیفه را گرفته و قسمت معاینه پزشکی را پر کرده و معاینات اولیه را انجام داده، ثبت درخواست در پلیس +10 انجام داده و برگه معرفی به بیمارستان جهت معاینه را از نظام وظیفه دریافت کرده و معاینات را انجام داده که توسط پزشک نیروهای مسلح انجام شده و پس از تشکیل جلسه ی کمیسیون پزشکی کارت معافیت صادر شود.

  238. سلام من کمیسیون های پزشکی رو تموم کردم سه تا کمیسیون پزشکی گذاشتن ک هر سه تاشون تموم شده و الان بیشتر از دو هفته میشه ک از نظام وظیفه خبری نرسیده باید چیکار کنم خودم برم پیششون یا همچنان منتظر بمونم ک خبرم کنن ؟

    1. جدید سلام. همسر من۱۶سال غیبت داره. ۳۴سالشه.۲تا بچه داریم. چون بیمه کارگری ب خاطر نداشتن کارت پایان خدمت بیمه نکردمون. وبانک هم ب همین دلیل بهمون وام نمیده. میخاد بره سربازی. پزشک اولیه چون تو پای چپ همسرم از قسمت مچ تا ساق پلاتین داشت. براش بخش ۸بند ۱۵رو نوشت امروز کمیسون پزشکی نظام وظیفه داشته.که نگفتند تایید کردند یا ن. فقط بهش گفتند ۵روز دیگه بره بیمارستان امام سجاد تهران. حالا چی میشه ؟ جواب بیمارستان مشخص میکنه که ایشون معافه یا پزشک نهایی شهر خودمون. ما تهران نیستیم. نمیدونم چرا اصلا فرستادن بیمارستان امام سجاد

  239. سلام من کیست آراکنوئید دارم مادرزادی پزشک اولیه و پزشک بیمارستان امام سجاد تایید کرده بیماری و گفته ۱۰۰ درصد معافی اینو گفته یعنی معافم؟ یه نکته ویگه بنده دانشجو کارشناسی هستم ولی تحقیق که کردم بیماریم جزو دسته بیماری هایی هس که حین تحصیل میشه اقدام کرد مشکلی پیش نمیاد؟

  240. سلام وقت بخیر،من حین خدمت هستم با مدرک لیسانس برج ۶ در بیمارستان بعثت عمل واریکوسل سمت چپ گرید ۳ رو انجام دادم و برایم کمیسیون تشکیل دادن،الان حدود سه ماه گذشته ولی هنوز جوابی نیومده باید کجا مراجعه کرد،و چنددرصد امید معافیت دائم هست؟؟؟

    1. سلام . در بیماری واریکوسل شما میتوانید برای انجام عمل جراحی ۶ ماه معافیت موقت دریافت کنید اگر مشکل شما مجدد عود کند و گرید آن به ۳ برسد به طور دائم معاف خواهید شد در غیر اینصورت از خدمات رزمی معاف میشوید.

  241. سلام.من بعد از مراجعه به پزشک برای مشکل قلب و شکستگی دست به بیمارستان ناجا معرفی شدم و رفتم دکتر متخصص معاینم کرد.اما حالا متوجه شدم که برای مشکل فک هم میتونستم اقدام کنم.میخوستم بدونم الان میتونم یک پرونده هم برای مشکل فکم درست کنم و اگه میشه باید کجا برم و چیکار کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام. خیر مادامی که نتیجه درخواست اولیه شما ابلاغ نشده باشد نمیتوانید درخواست جدیدی مطرح کنید.

  242. سلام پسر من از انگشت شصت پای راست صدمه دیده وما مجبور شدیم ناخن پای ایشون را بکشیم چند ماهی گذشت و به علت بعد در آمدن ناخن پا دوباره ناخن را کشیدیم چون عفونت کرده بود و الان هم بر سوم هست که باید این کار را انجام دهیم و پسر من تا اطلاع ثانوی قادر به پوشیدن کفش و همچونین کار سنگین نمیباشد در ضمن چند مورد دیگر هم دارد آیا میتواند معافیت پزشکی بگیرد و هنوز دفترچه اعزام نگرفته لطفا راهنمای کنید

    1. ابتدا باید دفترچه اعزام به خدمت گرفته و درخواست معافیت پزشکی داد در صورت نیاز به مراحل درمان معافیت موقت داده میشود
      یا دستور عدم استفاده از پوتین و خدمات رزم
      موارد دیگر بستگی به شدت بیماری دارد

  243. با سلام
    بعد از این که به بیمارستان و دکتر متخصص رفتم، خود بیمارستان قرار شد مدارک را برای نظام وظیفه بفرستد، حال دیگر نیاز نیست من کاری کنم تا وقتی پیام از طرف نظام وظیفه برای تشکیل کمیسیون پزشکی بیاید؟
    و کمیسیون پزشکی اول دکتر متخصص هستند یا فقط کمیسیون پزشکی عالی دکتر متخصص هستند؟

  244. سلام بنده دچار سوراخی مجاری ادراری هستم در کودکی عمل کردم اما خوب نشد ایا می توان برای معافی اقدام کرد؟

  245. سلام وقت بخیر ، من 19 سالمه دیپلم دارم و واریکوسل شدید داشتم و عمل کردم و الان دوباره عود کرده،سونوگرافی و مدارکش رو تحویل نظام وظیفه دادم و سه پزشک اول هر سه نظر مثبت برای معافی دادن و الان رفتم کمیسیون و گفت 5 روز دیگه برو پلیس +10 جوابشو بگیر ، میخواستم بپرسم احتمال معافیم چقدر هستش؟ چرا گفتن دوباره برو پلیس +10؟

    1. سلام خدمت شما، طبق قانون اگر بعد از عمل عود کند و گرید ۳ یا بالاتر باشد معافیت دارید و جواب نهایی را از طریق پلیس+۱۰پیگیری کنید.

  246. سلام
    با توجه به اینکه پس از فارغ التحصیلی مدت زمان یکساله برای معرفی وجود دارد آیا می توان درخواست معافیت پزشکی داد و در صورت رد درخواست همچنان از مهلت یکساله استفاده نمود؟

    1. سلام بعد از رد درخواست توسط کمیسیون پزشکی دفترچه پست میشود و باید اعزام شوید در غیر اینصورت وارد غیبت میشوید.

  247. سلام بنده بیماری کولیت دارم همون التهاب روده میخوام اقدام کنم برا معافیت پزشکی ولی در حال دانشجو هستم یعنی معافیت تحصیلی دارم
    میخوام بدونم اگه اقدام کنم برای معافیت پزشکی‌
    ، معافیت تحصیلیم لغو میشه یا ن؟؟؟

    1. سلام اگر کولیت اولسرو باشد و تایید پاتولوژی نیز ضمیمه شود بله حین تحصیل نیز میتوانید اقدام کنید برای معافیت پزشکی

  248. سلام. من دانشجوی ارشد هستم. برای معافیت دائم پزشکی میتونم الان اقدام کنم ؟ یا باید دفترچه پست کنم

    1. سلام اگر بیماری جزو لیست بیماری های حین تحصیل باشد بله میتوان اقدام کرد در غیراینصورت باید دفترچه پست کنید.

  249. سلام من رفتم کمیسیون پزشکی بهم گفتن که برو پلیس +۱۰ .من میخواستم برای یک بیماری دیگر معاینه مجدد بشوم .ایا امکانش هست؟

    1. سلام بله میتوانید مجددا از طریق پلیس+۱۰درخواست معافیت پزشکی دهید و دوباره اقدام کنید.

  250. سلام من حين خدمت هستم معافيتم هم دركميسيون وهم شوراي عالي تاييد شدچنددرصداحتمال داره نظام وظيفه ردكنه؟

  251. سلام من هرنی فمورال دارم و پارگی دیسک ازطرفی مشکل مفصل لگن هم دارم که خیلی اذیت کنندس
    دانشجوهم هستم حین تحصیل میتونم معافیت پزشکی بگیرم؟

    1. سلام ، خیر در زمان تحصیل برای این موارد نمیتوان اقدام کرد ولی مشکل مفصل لگن اگر محدودیت حرکتی ایجاد کرده باشدو این محدودیت بیش از نصف محدوده طبیعی باشد معافیت دائم است.

      1. سلام من ارنج ام از ناحیه اولکرانون و رادیوس خرد شده است ربات صلیبی دستمم پاره شده الان توی دستم دوتا پیچ هست دستمم محدودیت داره تا زاویه ۴۵ درجه بیشتر باز نمیشه آیا میتونم برای معافیت پزشکی اقدام کنم؟؟؟

        1. سلام. اگر دچار محدودیت حرکتی یا بی حسی شده باشید میتوانید برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کنید این امر با توجه به تشخیص کمسیون میتواند معافیت دایم به همراه داشته باشد یا معافیت از رزم.

  252. سلام من برای معافیت پزشکی درخواست دادم و ثبت هم شد،و گفتن باید منتظر بمونی از بیمارستان سجاد اس ام اس بیاد ، اما الان سه هفته گذشته و هنوز خبری نشده ، چی کار باید کنم ، باید برم بیمارستان سجاد ؟

    1. سلام. خیر اگر تا یک هفته دیگر برای شما پیامک ارسال نشد یه دفاتر پلیس +۱۰مراجعه کنید احتمال اشتباه در ثبت اطلاعات تماس وجود دارد

  253. باسلام.برگ تایید اطلاعات پزشکی مشمول که گرفتم در مرحله اول باتوجه به اشتباه صورت گرفته ازپزشک واسم زده مشکل قفسه سینه.کمسیون پزشکی تایید نکرد.درنتیجه میبایست اعزام بخدمت بشم.حالا که می‌خوام درسپاه پذیرش بشم برگه تایید اطلاعات پزشکی مشمولان که ازپلیس +۱۰گرفتم توی کادر قبلی بازهم معافیت پزشکی میزنم هرجا رفتم میگن غیرقابل ویرایش هست که پاک بشه.لطفا راهنمایی کنیددرصورتیکه کمسیون پزشکی تایید کرد که هیچ مشکلی ندارم

    1. سلام. از طریق سازمان نظام وظیفه شهر خود برای ویرایش اطلاعات اقدام کنید در صورت تشخیص بیماری توسط پزشک امکان حذف و ویرایش وجود ندارد

  254. سلام من از ۶ ماهگی تا ۱۵ سالگی نزدیک ۱۰ بار چشمامو به خاطر انحراف و تنبلی عمل کردم و الان پرونده همشونو دارم ایا شامل معافیت میشم؟

    1. سلام. برای گرفتن معافیت پزشکی وضعیت مشمول در زمان حال مهم است اگر اکنون که مشمول شده آید مشکل یا بیماری خاصی دارید میتوانید طبق آن برای گرفتن معافیت پزشکی اقدام کنید.

  255. سلام
    من عمل اسلیو معده انجام دادم(80درصد معده رو درآوردن) میشه برای معافیت اقدام کرد؟

  256. سلام من در سن ۱۴ سالگی تاندوم های پام بخیه خورده معافیت پزشکی محسوب میشم؟

    1. سلام . بررسی وضعیت جسمانی فرد مشمول با توجه به زمان حال انجام میشود اگر الان مشکل حرکتی یا پزشکی ندارید معافیت به شما تعلق نمیگیرد.

  257. سلام ببخشید. در نظام وظیفه برام نوبت بیمارستان امام سجاد را گرفتند چقدر فرصت دارم تا مراجعه کنم؟ و چه مدارکی را لازم دارم؟

    1. سلام. اگر تاریخ دقیق مراجعه ذکر نشده است حداکثر ظرف حداکثر یکماه با مدارک شناسایی به محل مورد نظر مراجعه کنید.

  258. سلام
    اولین کاری ک برای معافیت پزشکی باید بکنیم چیه؟!

    1. سلام . چنانچه نوع و شدت بیماری شما به تایید پزشک رسیده است با مدارک لازم به مراکز پلیس+10مراجعه کنید و درخواست خود مبنی بر دریافت معافیت پزشکی را ثبت کنید.

      1. سلام. بنده بیماری اختلال کنترل تکانه شدید دارم میتونم معاف شم؟؟

        1. داداش بهتره معافیت قرمز که مربوط به اختلالات روانی من جمله تیک و تکانه ها هست رو نگیری ، خیلی برات سنگین تموم میشه تهش ، منم تیک دارم شدید اما اونقد معایت قرمز بده که قیدشو زدم.
          در ضمن باید یه مدت زیادی تحت نظر روانپزشک معتمد سازمان تحت درمان باشی تا بهت معایت بدن

    1. سلام . چنانچه نوع و شدت بیماری شما به تایید پزشک رسیده است با مدارک لازم به مراکز پلیس+10مراجعه کنید و درخواست خود مبنی بر دریافت معافیت پزشکی را ثبت کنید.

      1. سلام. بنده بیماری اختلال کنترل تکانه شدید دارم میتونم معاف شم؟ این شماره منه ممنون اگه خبرم کنید ۰۹۱۸۵۶۵۷۳۴۸

  259. سلام من پاهایم پرانتزی هستش معاف از رزم میشم یا دایم؟؟؟

    1. سلام. دریافت معافیت پزشکی به نظر کمسیون های پزشکی نظام وظیفه بستگی دارد که با توجه به نوع و شدت بیماری می‌تواند معافیت دائم دریافت کرد یا معافیت از خدمات رزمی.

      1. سلام، نحوه اندازه گیری فاصله زانو پرانتزی به چه شکل و از کدا قسمت است؟

  260. بعد از تایید کمیسیون پزشکی بر معافیت دائم چه مرحله ای رو باید بریم یا تمام میشه و کارت صدور میشع

    1. سلام. پس از تایید کمسیون پزشکی فیش های مربوط به صدور کارت را واریز کنید پس از صدور کارت به محل زندگی شما ارسال میشود.

  261. با سلام میخواستم ببینم اگر به رای اولیه ی شورای پزشکی اعتراض داده باشیم اما در دومین بار پزشک تایید کنه معاف میشم در کیسیون پزشکی نیازی به نظر پزشک سومی هم هست یا همون پزشک دومی تایید کنه کافیه؟

  262. با سلام
    من سال 95 بعد از 4 ماه خدمت در مرزبانی ترک خدمت کردم(مدرک تحصیلیم لیسانس هستش) بعد از چند سال متوجه شدم دچار بیماری ام اس هستم
    چند ماهی هستش دارو مصرف میکنم
    میخاستم بدونم چیکار باید بکنم آیا معافیت به من تعلق میگیره یا خیر؟
    و در صورتی ک شامل میشه چه مراحلی رو باید طی کنم
    ممنونم از شما بابت راهنماییتون.

    1. ام اس بسته بشرایط مشمول امکان معافیت دایم دارد اگر بتوانید ثابت کنید که در ان زمان بیمار بوده اید و اطلاع نداشتی بله

  263. سلام من بیماری دستگاه گوارشی کولید روده دارم میخواستم بیینم معاف دائم میشم یانه ممنون

  264. سلام خدمت ادمین های عزیز و ارجمند بنده یه سوالی داشتم عزیز الان ما پیش یه دکتر اولیه که دکتر عمومی بود رفتیم و اون شخص کمیسیون زد مارو سر کوتاهی پا بعد همه کار هارو انجام دادیم که بنده بچه شهرستانم کمیسیون پزشکیم افتاد تهران بعد که رفتم پیش متخصص الان تهران بنده رو مریض بدونه آیا باز تو شهرستان باید معاینه شم توسط شورا یا فقط پرونده منو اونجا چک میکنن .ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام. در صورت انتقال پرونده به شورای پزشکی تهران راز صادر شده از طرف کمسیون الزام اجرایی دارد و پس از آن مجددا به شهرستان برای معاینات پزشکی ارجاع داده نمیشود.

  265. من داروی میگرن استفاده میکنم علائم احساس درد پشت چشم بعضی ساعت ها تاری چشم ایجاد میشه سردرد و داروی لو گزو پرام هم مصرف میکنم

    1. سلام وقت بخیر شانس گرفتن معافیت دائم برای شما پایین است

  266. سلام.من برای معاینه چشم بیمارستان امام سجاد رفتم که اونجا در نهایت گفتن معاف از رزم میشی.بعد گفت 45 روز دیگه مراجعه کن نظام وظیفه .میخواستم ببینم 45 روز دیگه چه اتفاقی میفته دوباره شورا دارن؟

      1. سلام من ۲سال عمل باز انجام دادم قفسه سینم تا زیر پهلوم شکافته شده استخون ترقوه شکسته جاش پلاتین گذاشتن پلاتینم همون ۲سال پیش تا از بیمارستان مرخص میشم بعد ۲هفته میشکنه الان یجورایی نقص عضو شدم درد شدید دارم در حین خدمت اموزشی امروز اعضام ب بیمارستان ارتش گرفتم نظرتون میتونم معافیت پزشکی بگیرم

        1. سلام. معافیت پزشکی با توجه به شدت بیماری و عوارضی که برای فرد ایجاد میکند متفاوت است اگر عوارض ناشی از جراحی و… در حدی باشد که نتوانید فعالیت های عادی را انجام دهید به طور دائم معاف خواهید شد.

  267. سلام خسته نباشید
    من ۱ سال پیش برای معافیت چشم اقدام کردم و کمیسیون منو معاف از رزم کرد . اعتراض هم زدم و کمیسیون عالی هم منو معاف از رزم کرد . بعد بازگشت به تحصیل زدم و برگشتم دانشگاه . الان بعد از گذشت ۱ سال چشمام ضعیف تر شده و امکان معافیم هست . سوال ۱ : ایا میتونم انصراف بدم و ۲ باره برای معافیت چشم اقدام کنم؟؟
    سوال ۲ : اگر نمیشود ، ایا میشه به اموزشی برم و اونجا اقدام کنم برای معافیت؟؟؟

    1. چنانچه مدرک تحصیلیتان ارتقا یافته باید نمره چشمتان هم بیشتر باشد تا معاف شوید.
      اگر مدرکتان کارشناسی است باید نمره یک چشم بالاتر از 8 و دیپلم بالای 6 باشد
      اگر کمیسیون پزشکی نظرشان بر سلامت شما بود تغییری در زمان درخواست شما در آموزشی ایجاد نمیشود

  268. سلام من کرونا گرفتم نزدیک ۱۹ روز در بیمارستان ها بستری بودم و شش روز در آی سی یو….۹۰ درصد ریه درگیر بود الان نزدیک ۵۰ روز هست بیمارم و خوب نشدم و دکترا میگن ریه م التهاب پیدا کرده و چسبندگی ریوی پیدا و و خونه م لخته شده و سیستم ایمنی بدنم ضعیف هست و الان با کمک عصا راه میرم…. ماه دیگه باید دفترچه پست کنم و دارای مدرک فوق لیسانس هستم آیا معاف میشوم؟ چون دکتر گفت شاید تا یکسال دیگه هم خوب نشدم باتشکر از شما

    1. سلام معافیت دایمم پزشکی شامل تون نمیشه و ماه اینده مدارک پزشکی تون رو ببرید حوزه نظام وظیفه تا بتونید مرخصی بگیرید و غایب نشید

  269. سلام وقت بخیر بنده دانشجویی کارشناسی ارشد هستم و دیسک خفیف دارم و همچنین ناشنوایی یک طرفه و صافی کف پا را دارم قدم 180 و وزنم 58 کیلو میباشد آیا معافیت دائم به من تعلق میگیرد یا خیر ممنونم از شما

    1. سلام . شرایط شما باید توسط کمیسیون پزشکی بررسی شود و در صورت تایید می توانید معافیت پزشکی بگیرید

  270. سلام پدر بنده دچاره قلب درد شدید می باشد و دوبار انژیو و بالون کرده اند و اینکه ی خواهر بزرگتر دارم ک ازدواج کردن و خودم تک فرزندم ایا امکان معافیت از سربازی برام وجود داره

    1. با سلام. با توجه به اینکه اگر شما وارد دوره ی غیبت نشده اید وهمچنین تک پسر بالای 18 سال خانواده اید و پدرتان از کارافتادگی شدید دارند و پرونده های پزشکیشان نشان دهد که او نیاز به مراقب دارد می توانید برای معافیت کفالت پدر اقدام کنید

  271. سلام من دفع پروتین خیلی بالایی دارم یعنی به طور معمول باید ۱۵۰ دفع کند ولی برای من ۳۰۰۰ دفع میکند وزانو هام تق تق میکند همراه با درد نه چندان زیاد ایا معافیت میگرم واز چه نوع؟ ممنون اگر جواب بنده را بدهید.

    1. سلام وقت بخیر شما ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید تا بیماری تان مشخص شود سپس با توجه به نوع بیماری باید دید معاف میشوید یا خیر

  272. سلام
    ببخشید من در بچگی یعنی زمانی که دو سال داشتم صورتم دچار سوختگی شد و همین مسئله باعث شد بینایی یکی از چشم هام کم بشه
    الان میخواستم بپرسم ممکنه من معاف بشم از خدمت؟

    1. به نظر کمیسیون بستگی دارد. در صورتی که کمیسیون پزشکی اختلال در عملکرد را تشخیص دهد معاف می شوید.

  273. سلام بعد از معاینه اول من رو فرستادن که برم کمیسیون پزشکی . آیا باید اونجا پولی پرداخت کنم یا نه ؟

  274. سلام پسر من دچار مشکل بینایی در یک چشم بیش از 6 و چشم دیگر 3/5 همچنین دچار استرابیسم است دارای مدرک دیپلم با توجه به اینکه تا شهریور 1401 دارای معافیت تحصیلی پس از دیپلم است و اکنون متقاضی دریافت معافیت دائم پزشکی در صورتی که موفق به معافیت نشود می‌تواند در سال آینده در کنکور شرکت کند و تا آن زمان به خدمت نرود سپاسگذار از پاسخگویی شما

  275. سلام، من به تازگی فارغ التحصیل شدم، اگر برای معافیت پزشکی اقدام کنم و معافیت ندن، یا دائم ندن باید بلافاصله برم سربازی؟ یعنی امکان استفاده از مهلت یک ساله بعد از فارغ التحصیلی وجود نداره؟

  276. سلام
    من تو نوزادی عمل پرده دیافراگم انجام دادم.
    شامل معافیت میشه؟

  277. سلام من برای معافی واریکوسل گرید۳اقدام کردم و کمیسیون رای به ۶ماه معاف موقت داده که من باید عمل کنم و اگر خوب نشدم معاف دائمم کنن.الان به علت عواقبی که برای استخدامی داره پشیمون شدم و میخوام بدون اینکه معاف از رزمم هم کنن به خدمت برم آیا راهی هست؟
    ضمن اینکه من قبل اقدام برای معافیت تا تابستون ۱۴۰۱معافیت تحصیلی داشتم.

    1. سلام بله می تونید و تا زمانی که پرونده پزشکی شما تایید نشده است می توانید به صورت معمولی خدمت کنید.

  278. سلام خسته نباشید من مراحل معافیت رو طی کردم و امروز دکتر نظام وظیفه رفتم بخواطر شکستگی زانو راست و محدودیت حرکت آیا بمن معافیت تعلق میگیرد یا ن گفتن بعد پانزده روز جوابش میاد اگه معاف نباشم اعزام خدمت هستم برج هشت یکم کی دفترچه ام میاد که برج هشت یکم ببرم ممنون از راهنمایی

    1. سلام اگر شکستگی باعث اختلال عملکرد در شما شده و استخوان نیز جوش نخورده باشد معافیت دائم است ، بستگی به تایید نظام وظیفه دارد

  279. سلام خسته نباشید.
    من چشام نیستاگموش ایا معاف دائم میشم .ممنون

    1. سلام. پاسخ دقیق به سوال شما نیازمند بررسی همه جانبه موضوع است اگر ریشه در مشکلات اعصاب داشته باشد موضوع متفاوت خواهد شد و همچنین مدرک تحصیلی شما در نوع معافیت تاثیر میگذارد

  280. سلام
    من بعد ۳۰ روز که دفترچه ارسال کردم و تاریخ اعزامم ۷/۱ هستش دکتر نظام وظیفه معاینم کرد گفت مشکلی نداری
    ولی من کف پام صافه از روی ناآگاهی به دکتر نگفتم
    الان من میتونم در آموزشی به بهداری مراجعه کنم نامه پزشکی دارم منو معاف از رزم میکنن؟!؟؟

    1. سلام. امکان درخواست معافیت از رزم در حین خدمت سربازی وجود دارد.

  281. سلام من جواب ام آر آی به این صورت : کاهش لوردوزوهیدراتاسیون دیسک های کمری تحتانی با پروتروژن سانترال دیسک L4-5 و پروتوژن پاراسانترال

  282. سلام من جواب ام آر آی کمرم به این صورت : کاهش لوردوزوهیدراتاسیون دیسک های کمری تحتانی با پروتروژن سانترال دیسک L4-5 و پروتوژن پاراسانترال چپ دیسک L5-s1 وتنگی لوکالیزه نمایان است. آیا معافیت دائم دارد ؟

    1. سلام. با توجه به شدت بیماری و مدرک تحصیلی معافیت دائم داده می شود . برای توضیحات بیشتر تماس بگیرید.

  283. سلام خسته نباشید
    من پسرم بیماری fmf داره اقدام کردیم واسه معافیت پزشکی دکتر واسه پسرم آزمایش ژنتیک دادن جواب آزمایش حدود دو ماه طول کشید تا حاضر بشه و بعد به تعطیلات کرونا برخوردیم که چون دکترشون هفته ای یک بار حضور داشتن کار ما عقب افتاد دوباره که پیگیر شدیم جواب آزمایش و ندیده گفتن پرونده رفته نظام وظیفه الان 40روز گذشته و ما رفتیم پرسیدیم هنوز خبری به ما ندادن حالا باید چه طور پیگیر بشیم

  284. سلام- برای معافیت پزشکی پسرم پرونده ها تکمیل شده امروز کد رهگیری برا من ارسال کردند گفتند پرونده رفته شهرک ازمایش، میخواستم ببینم در شهرک آزمایش چه اقدامی میکنند و چقدر زمان میبرد و سپس چه اتفاقی برای پرونده می افتد؟ سپاس

    1. سلام. برای پاسخ باید به وظیفه منطقه خودت فرستاده شده.

  285. سلام کسی که از نظر روحی افسردگی داره و بیماری پارانویید و دوقطبی داره و اقدام به خودکشی کرده معاف میشه یا باید بره؟

    1. سلام. با توجه به شرایط بیان شده میتوانید برای دریافت معافیت اعصاب و روان اقدام کنید ،پذیرش یا رد درخواست شما به نظر کمسیون های روان پزشکی نظام وظیفه بستگی دارد.

  286. سلام وقت بخیر
    من چشم چپم دچار تبلی چشمه دیدش ۲ دهمه امکان معافیت وجود دارد؟

    1. سلام . دریافت معافیت پزشکی نیاز به تایید کمسیون های پزشکی نظام وظیفه دارد ، با توجه به شدت ضعف در بینایی امکان معافیت شما وجود دارد.

  287. سلام بنده تاریخ 1399/6/15 فارغ النحصیل شدم و تا تاریخ 1400/6/15 وقت دارم من تاریخ 1400/6/1 دفترچه معافیت پزشکی ارسال کردم و منتظر پیام بیمارستان هستم اگه بعد از تاریخ 1400/6/15 پیام بیاد و برای بیمارستان دعوتم کنن من غیبت میخورم که چون از تاریخ معافیتم رد شده؟؟؟

    1. سلام بله غیبت می خورید. پروسه معافیت چندین ماه زمان میبره و باید چند ماه قبل اقدام می کردید

  288. سلام
    من دیپلم دارم و متولد ۸۱
    قوزک داخلی پای چپم و ب همراه ۳ تا متاتارس همون پا شکستگی شدید داشته
    و حدود یک ماه از عمل کردنم میگذره دواخل قوزک پام پیچ قرار داده شده و متاتارس ها پین میخواستم ببینم اقدام برای معافیت جواب میده ؟؟؟

    1. سلام از تاریخ شکستگی به مدت نه ماه معافیت دارید. برای متاتارس هم از خدمات رزمی معاف میشید

  289. سلام
    من دیپلم دارم و متولد ۸۱
    قوزک داخلی پای چپم و ب همراه ۳ تا متاتارس همون پا شکستگی شدید داشته
    و حدود یک ماه از عمل کردنم میگذره دواخل قوزک پام پیچ قرار داده شده و متاتارس ها پین میخواستم ببینم اقدام برای معافیت جواب میده

    1. سلام از تاریخ شکستگی به مدت نه ماه معافیت دارید. برای متاتارس هم از خدمات رزمی معاف میشید

  290. سلام من بیماری پوستی پسورزیاس دارم دوتا دستم کامل و‌لکه در صورت و بدنم هست شامل معافیت میشم؟

    1. سلام. دریافت هرگونه معافیت پزشکی وابسته به نظر کمسیون های پزشکی نظام وظیفه است ، در مورد مسئله شما ابتدا باید دلیل آن مشخص شود برای دریافت اطلاعات کامل با مشاوران ما در مرکز تماس بگیرید.

  291. من به علت دررفتگی مفصل بزرگ عمل شده معاف از رزم به خدمت اعزام شدم الان بعد از چند خدمت تصادف کردم و پای چپم به علت آسیب شدید دچار فیوژن تار و متاتارس شده. آیا به من معافیت دائم تعلق میگیره؟

    1. سلام وقت بخیر بستگی به شدت اسیب دارد و در کمیسیون این مورد بررسی می شود

  292. سلام پای من به علت آسیب شدید دچار فیوژن تارس و متاتارس شده آیا بهم معافیت تعلق میگیره.

    1. سلام وقت بخیر بستگی به شدت اسیب دارد و در کمیسیون این مورد بررسی می شود

  293. سلام بنده سال ۹۵دچار سوختگی ۴۵درصد شدم ک
    درجه یک دو و ۳ بود
    و ۲۰درصد بدنم گرفت شد .
    الان جای مونده و توی گرما و سرما اذیتم می‌کنه

    آیا معاف دائم میشم؟

  294. سلام خسته نباشید من نمره یکی از چشمام یک و نیم و دیگری نیم درصد هستش و به نور خورشید حساسیت دارم وقتی میخوام بیرون برم باید از چشام رو بندم نامه از بهزستی دارم ایا معاف میشم

    1. سلام اول با پزشک متخصص مشورت بگیرید اگر اوشون تایید کردند پیگیر بشید و در فرم شماره 5 دفترچه قید کنید

  295. سلام من پس از اتمام تحصیلم
    یک سال معافیت تحصیلی دارم

    خواستم بدونم اگر بعد از فارغ التحصیلی برای معافیت پزشکی اقدام کنم و رد بشه معافیتم باید به خدمت برم یا میتونم از اون یکسال معافیت استفاده کنم؟

    1. سلام بله میتوانید از معافیت یکساله استفاده نمایید وبعد به خدمت بروید

      1. یعنی اگر برای معافیت پزشکی اقدام کنیم،یکسال کمتر خدمت میکنیم؟

        1. اگر معافیت پزشکی تایید شود کارت معافیت صادر میشود ولی اگر رد شود یا معاف از رزم تایید شود خدمت باید به طور کامل انجام شود.

  296. سلام و خسته نباشید.
    هنگام تشکیل شورا در سازمان وظیفه، حضور مشمول الزامی است یا خیر؟
    ممنون میشم اگه پاسخ بدید.

  297. سلام
    من دو تا سوال داشتم :
    1 – پسرم نيمه دومي هستش ( متولد اسفند 81) و امسال از دبيرستان فارغ التحصيل شده . چون نتيجه كنكورش خوب نبوده مي خوام يك سال ديگه بخونه آيا بجهت بحث سربازي وقت داره ؟
    2- چندساله كه درگير اسكوليوز ش( انحراف ستون فقرات) هستيم و متاسفانه درمان قطعي انجام نشده و تمام مدارك پزشكيش موجوده . آيا مي تونم براي معافيتش اقدام كنم و معاف ميشه ؟

    1. سلام ایشان می‌توانند دانشگاه های پیام نور غیر انتفاعی و یا آزاد شرکت کنند وبعد برای سال آینده برای کنکور اقدام نمایند …..بله میتوانید برای معافیت پزشکی اقدام نمایید.برای معافیت پزشکی میتوانیدمدارک پزشکی وپرونده پزشکی را به پلیس به اضافه ده ببرید وارجاع داده میشوید به پزشک نظام وظیفه .

      1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
        بنده دارای بیماری کایفوز ۷۱ هستم که از این بابت میتوانم معافیت پزشکی دریافت کنم با این حال درحال تحصیل در مقطع کارشناسی میباشم از این رو سوال دارم که ایا میتوانم بدون درخواست انصراف از دانشگاه اقدام به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه نمایم؟

  298. سلام، من مدرک لیسانس پیوسته بهداشت عمومی دارم و دو سه روزه فارغ التحصیل شدم. استخوان کوندیل فمور من حدود 12/5 سانتی متر از هم فاصله دارد و پاهایم پرانتزی می باشد. به علاوه چرخش داخلی تیبیا هم دارم. آیا معافیت دائم بهم تعلق می گیره یا نه؟؟ لطفا راهنمایی فرمایید

    1. سلام بله میتوانید برای معافیت پزشکی درحین تحصیل اقدام نمایید

  299. سلام، من مدرک لیسانس پیوسته بهداشت عمومی دارم و دو سه روزه فارغ التحصیل شدم. استخوان کوندیل فمور من حدود 12/5 سانتی متر از هم فاصله دارد و پاهایم پرانتزی می باشد. به علاوه چرخش داخلی تیبیا هم دارم. آیا معافیت دائم بهم تعلق می گیره یا نه؟؟

    1. سلام بله میتوانید برای معافیت پزشکی درحین تحصیل اقدام نمایید

  300. سلام من کف پاهام صافه تنگی نفس هم دارم وضعیت معاف من چجوری هست ؟

    1. سلام باتوجه به نوع صافی کف پا اگر عارضه ای بروی شما نباشد میتوانید معاف از رزم بگیرید وباتوجه به نوع تنگی نفس نیز می‌توانید معافیت دریافت کنید .جهت مشاوره بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.

  301. سلام من برای معافیت پزشکی اقدام کردم ولی الان مدارک رو نتونستم آماده کنم اگه تا ۱۰ روز نرسونم چی میشه؟

    1. سلام باید مدارک پزشکی برای تایید پزشک معتمد نظام وظیفه را هرچه سریعتر آماده کنید

  302. سلام من حدود 4 سال پیش دچار پنومتوراکس خود به خودی ریه شدم و عمل کردم اما حدود 20 روز بعد از عمل و بهبود پیدا نکردن ریه مجبور به انجام عمل توراکتومی ریه شدم و هنوز هم از دارو و اسپری تنفسی به خاطر تنگی نفس استفاده میکنم آیا احتمال معافیت دائم پزشکی وجود داره ؟

    1. سلام پنومتوراکس اگر تکرار شونده وخود به خودی باشدمعافیت دائم به شما تعلق می‌گیرد.

  303. سلام خسته نباشید . من سال ۹۸ مشکل اریتمی قلبی داشتم و و عمل کردم ‌‌. به گفته ی دکتر عمل ۶۰ الی ۷۰ درصد موفقیت امیز بود و چون رگ روی قلب چون حرکت داره نمیشه سوزوندش . هنوزم بعد ۲ سال هنگام اضطراب و استرس اریتمی برمیگرده . و از روی لباس میشه حرکته قلب و دید . به نظرتون شرایط معافی رو دارم که اقدام کنم ؟ و این که اگه شرایط قبول نشه باید مستقیم اعزام بشم ؟ الان دانشجو ام . ممنون میشم یه توضیحی بدید 🙏

    1. سلام باتوجه به نوع آریتمی میتوانید برای معافیت اقدام کنیدبرای بررسی بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید

  304. با عرض سلام و درود . من 22 ساله هستم و به حدود یک ماهه که عمل فتق کشاله ران ( شدت پارگی کانال اینگوینال زیاد است ) و عمل پایین اوردن بیضه نزول کرده رو رو انجام دادم . دکتر بهم گفت خیلی باید مراقب باشی . حالا به نظر شما وضعیت معافیت من به چه شکل خواهد بود . ؟

    1. باسلام کمیته پزشکی تشکیل میشودردرصورت مشکل حادمعاف دایم ودرغیراین صورت معاف از رزم.

  305. سلام من پای پرانتزی دارم و فاصله زانو هام ۱۳ سانت هست ایا معافم

    1. سلام
      اگر اذیتید و بالای 13سانت اختلاف هست بله

    2. سلام
      اگر اذیتید و بالای 13سانت اختلاف هست بله

  306. سلام من 20ساله هستم وبه خاطر بیماری شدید کرونایی نتوانستم اقدام به خدمت کنم و یکسال غیابت دارم…الان هم که میخواستم اقدام کنم…متوجه درد در مفصل دو رانم شده ام و با بردن نزد پزشک، متوجه شده ام که به بیماری نکروز آواسکولار(avn) یا همان سیاهی مفصل استخوان مبتلا هستم.آیا اگر اقدام به معافیت کنم،معاف دائم میشوم.

  307. سلام من 20ساله هستم وبه خاطر بیماری شدید کرونایی نتوانستم اقدام به خدمت کنم و یکسال غیابت دارم…الان هم که میخواستم اقدام کنم…متوجه درد در مفصل دو رانم شده ام و با بردن نزد پزشک، متوجه شده ام که به بیماری نکروز آواسکولار(avn) یا همان سیاهی مفصل استخوان مبتلا هستم.آیا اگر اقدام به معافیت کنم،معاف دائم میشوم.

  308. با سلام و خسته نباشید، من فوق لیسانس دارم و ۲۰ شهریور ماه مشمول میشوم، با توجه به اینکه تا آمدن جواب حدود ۴ ماه بعد از کمیسیون می گذرد ، خواستم بپرسم که پیگیری ها را از چه زمانی شروع کنم؟ ( چون می خواهم تا حد امکان به علت کرونا دیرتر اعزام بشم)
    ۲) حال اگر همین فردا اقدام کنم و دفترچه را بفرستم و کمیسیون بروم و غیره آیا شهریور ماه تا قبل از امدن جواب آیا باید به اموزشی و سربتزی بروم و بهد از آمون جواب در صورت معاف شدن معاف شم؟ یا اینکه باید منتظر باشم ک فعلا به سربازی نمی روم؟

    1. سلام
      قبل از اتمام مشمولیت اقدام کنید و پیگیری کنید

  309. سلام پسر من دچار فتق از دوطرف و همزمان چسبندگی روده بود ولی در هنگام عمل به علت اشتباه جراح مثانه اش دچار پارگی شده و محل آن توسط جراح بخیه گردید طوری که یکهفته از سوند استفاده کرد وضعیت معافی وی چگونه خواهد بود ؟

  310. سلام پسر من دچار فتق از دوطرف و همزمان چسبندگی روده بود ولی در هنگام عمل به علت اشتباه جراح مثانه اش دچار پارگی شده و محل آن توسط جراح بخیه گردید طوری که یکهفته از سوند استفاده کرد وضعیت معافی وی چگونه خواهد بود ؟

    1. سلام وقت بخیر
      باید شرایط شما دقیق تر بررسی شود

  311. سلام خسته نباشید
    من کوتاهی آشیل پا دارم به طوری که وقتی می‌شینم پاشنه پان از زمین فاصله گرفته روی پنجه می‌شینم که تعادل ندارم و پس از چند ثانیه پاک درد میگیره
    برای استخدام نیرو انتظامی هم اقدام کردم به همین خاطر رد شدم
    آیا می توانم معافیت بگیرم؟

  312. سلام خسته نباشید
    من کوتاهی آشیل پا دارم به طوری که وقتی می‌شینم پاشنه پان از زمین فاصله گرفته روی پنجه می‌شینم که تعادل ندارم و پس از چند ثانیه پاک درد میگیره
    برای استخدام نیرو انتظامی هم اقدام کردم به همین خاطر رد شدم
    آیا می توانم معافیت بگیرم؟
    مدرک هم دیپلم هست

    1. سلام دوست عزیز
      بله امکان معافیت برای شما وحود دارد

  313. با سلام و خسته نباشید
    کمیسیون پزشکی شهرستان ب من معاف دائم داد و مبلغی رو گرفتن واسه صدور کارت.
    کارت تو چه مدتی دست من میرسه؟

    1. سلام بسته به تعداد نفرات دارد ولی معمولا در یک ماه به دستتان میرسد .

  314. سلام ، من سال 94 لیسانس گرفتم و الان 6-7 سالی هست که غیبت دارم ، تعریق شدید کف دست و پا دارم و همچنین واریکسل ، آیا اگه اقدام کنم معاف میشم چون این همه سال غیبت داشتم ؟؟؟

    1. سلام اگر وخامت بالا باشد و به معافیت دائم برسد بله.

  315. سلام
    من اسپوندلیت انکلوزان دارم، درخواست معافیت پزشکی کردم، امروز هم رفتم بیمارستان برای معاینه تخصصی ک اونجا هم بیماریم رو تایید کردن و گفتن بیماری مزمن و علاج قطعی ندارد.
    الان چند روز میکشه برم کمسیون؟ و اینکه معاف دائم میشم؟ مدرکم فوق دیپلمه

    1. سلام
      1 هفته طول میکشد تا کمیسیون، معاف دائمی میشوید

  316. سلام
    من از ده سالگی بیماری ستون فقرات دارم، خوشبختانه تغییر شکل مفاصل ندارم،الان دو سالی هست هفته ای یک دور آمپول میزنم، مدرک درسیم کاردانیه
    چند روز دیگ میرم ک دفترچه بفرستم، خاستم ببینم معافیت داره؟ یا کسری و اینجور چیزا؟

    1. با سلام اگر وخیم باشد پیگیری میشود در غیر اینصورت خیر .

  317. سلام.من یه چند سال پیش تصادف شدید داشتم.با موتور زده بودم به ستون برق……برای معافیت پزشکی رفتم…..گفتم که سر گیچه دارم و نفس تنگی دارم………و معاف از رزم شدم فقط…..ولی یه چیزی را خجالت کشیدم که بگم….درد بیضه دارم ولی خجالت کشیدم ک بگم…..فردا هم اعزام هستم……..آیا راهی هست که دوباره برم پیش دکتر؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام از طریق پادگان محل خدمت خود اقدام کنید

  318. سلام من بیضه هام درد میکرد ولی روم نشود ب دکتر بگم….الآنم فردا اعزامی من هست..فقط معاف از رزم شدم اونم برای اینکه با ستون برق باموتور تصادف کردم……سواالم اینکه از درد بیضه هام خجالت کشیدم که بگم….الان راهی هست که دوباره برم پیش پزشک یا خیر

    1. سلام از طریق پادگان محل خدمت خود اقدام کنید

  319. سلام وقت بخیر
    من تیرماه 99 دیپلم گرفتم و چند سال پیش هم جراحی قلب باز داشتم(کورآکتاسیون آئورت)، حالا می خواستم بدونم تا کی وقت دارم تا برای معافیت پزشکی اقدام کنم و کلا تا چه زمانی معافیت تحصیلی دارم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      از تاریخ فارغ التحصیلی یک سال فرصت دارید تا برای تعیین و تکلیف اقدام کنید

  320. سلام من لگنم و فمورم شکسته و کلا پلاتین خورده و دیگه نمیتونم درش بیارم معاف میشوم

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به شرایط جسمانی و مدرک تحصیلی میتوانید

    1. سلام دوست عزیز
      بله بستگی به مدرک تحصیلی و شدت آن دارد

  321. سلام من الان دوماهه سربازی هستم به علت تعریق دست وپابه پزشک مراجعه کردم که گواهی دادو تعریق شدیددستم راتاییدکردو به مسولمون نشان دادم واجازه دادند برای معافیت ازرزم اقدام کنم مراحل راطی کردم وخودشان پزشک معرفی کردند ومتاسفانه آنجا اصلا دستم تعریق نکردوپزشک هم درفرم قید کردکه تعریقی مشاهده نشده وقراره فرم رابه کمیسیون تحویل دهم الان چه اقدامی بایدانجام دهم درصورتی که دستم بیشتراوقات تعریق شدید دارد. اگر راهنمایی کنیدخیلی ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      مجدد اقدام کنید.از کمیسیون اعتراض بزنید

  322. سلام خسته نباشید من بیماری افسردگی شدید و فوبیا دارم شدید هست حدود 5سال هست روانپزشک چند نوع قرص برام تجویز کردن ولی فرقی نکرد آیا شرایط معافیت دارم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله با توجه به مدرک تحصیلی و شرایط شما بررسی میشود و رای نهایی صادر میشود

  323. سلام و خسته نباشید من بیماری افسردگی شدید دارم و فوبیا هم دارم شدید حدود 5سال هست چند بار هم دارو تجویز کردن برام آیا شرایط معافیتی دارم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله با توجه به مدرک تحصیلی و شرایط شما برسی میشود و رای نهایی صادر میشود

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت مقاوم به درمان بودن بله

  324. سلام وقت بخیر
    پسرم فوق لیسانسه ، اما مشکل زانوی پرانتزی داره وخیلی هم شدیده بعلاوه اینکه کف دستانش هم خیلی عرق میکنه آیا معاف پزشکی میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به مدرک فوق باید شدت پای پرانتزی بسیار بالا باشد تا معاف دائم شود. از بیمارستان های نظامی پیگیری کنید

      1. سلام
        من ۲ سال است باید به سربازی بروم هستم ولی تاکنون دفترچه ای کلا نگرفتم ، اگر کارهای مربوط به معافیت پزشکی را انجام دهم ولی جواب منفی شود حتما باید به سربازی بروم ؟

  325. با سلام. تقاضای معافیت پزشکی قلب و چشم را داده‌ام از طریق پیامک به بیمارستان مراجعه و مورد معاینه ی چشم قرار گرفتم. آیا برای معاینه ی قلب باز هم برایم پیامک می آید؟

    1. سلام دوست عزیز
      از واحد سرباز در بیمارستان پیگیری کنید

    2. سلام باعرض پوزش بنده دندانهایم به علت خرابی وعفونت کشیده شده و فقط ۱۲ دندان که هیچ کدوم سالم نیستن واکثرافقط ریشه شون مونده و خودم متاهل با ۳۹سال سن که رباطهای پای چپم در اثر تصادف پاره شدن و عمل فتق انجام دادم و از بیماری بواسیر شدید رنج میبرم. در ضمن مادرم که ۷۵سال داره و مبتلا به سرطان هستش با من زندگی میکنه، لطفا راهنمایی کنید چطور معافیت دایم بگیرم

      1. سلام دوست عزیز
        برای معافیت پزشکی اقدام کنید احتمال دارد

  326. سلام.پرولاپس دریچه میترال که منجر به نارسایی نشده باشه.طبق آیین نامه معاف از خدمات رزمیه. اما سوال اینجاست آیا به مدرک تحصیلی هم بستگی داره؟! یعنی اون شخصی که مدرک کارشناسی و بالاتر نداره. آیا معاف دائم؟! واون شخصی که مدرک کارشناسی به بالاتر داره معاف از خدمات رزمیه.

    1. دوست عزیز
      خیر طبق آیین نامه و نظر پزشک تعیین میشود.

  327. سلام خسته نباشین من چشم هام هر کودومش نمرش3.75هستش و اینکه استیگماتیسم معافیت دائم میتونم بگیرم یا خیر؟؟

    1. سلام / اگر مدرک تحصیلی شما دیپلم به پایین است بله در غیر اینصورت معاف از رزم

  328. سلام خسته نباشید من میخواستم بپرسم چند روز طول میشکه به مشمول پیامک بیاد که بره برای کمیسیون پزشکی من دو هفته منتظرم هنوز پیامکی برای رفتن به کمیسیون پزشکی نیومده

    1. سلام دوست عزیز
      از دو هفته تا 45 روز زمان لازم است

  329. سلام من در حین خدمتم که به دلیل عارضه قلبیpsvtکه عمل کردم اما مجدد علایمش هس به کمیسسون رفتم و پزشک ناجا تو برگه نوشته با وجود عمل به دلیل علایم مجدد و ضربان۱۷۰درصورت امکان برای معاف دایم تصمیم گیری شود کمیسیون هم۸/۲۰بوده ایا امکانش هست معاف شم؟

    1. سلام
      برای اطلاعات در خصوص سوال خود با مشاورین تماس بگیرید.

  330. سلام خسته نباشید .
    من یه سوالی داشتم که ایا بیماری سینوزیت توام مزمن معافیت دائم دارد یا معاف از رزم؟

    1. سلام من بیماری بیماری دریچه میترال دارم . برای نیروی انتظامی هم اقدام کرده بودم ولی به خاطر همین موضوع رد شدم .آیا ممکنه معاف دائم بشم . مدرک تحصیلی دیپلم دارم ..

      1. باسلام به شرط بستری دربیمارستان نظام وتاییدپزشک معاف دائم میشوید.

  331. سلام پدر من مشکل ریوی دارن و واسه کف ها رو دستش عمل کردن خودم هم مشمول غایب هستم چطور میتونم معافیت کفالت بگیرم

    1. سلام
      قبل از هر چیر باید بدانید یکی از شرایط لازم برای دریافت معافیت کفالت نداشتن غیبت است. اما در صورتیکه بتوانید غیبت خود را توجیه کنید و تنها فرزند پسر بالای 18 سال باشید و بیماری و ناتوانی پدرتان نیز تایید شود، امکان درافت معافیت وجود دارد.

  332. سلام قربان من کم خونی شدید دارم و نزدیک به تالاسمی هستم یبار هم‌خون بم تزریق شده ولی خوانوادم اجازه ندادم باردوم و افسردگی شدیدی دارم خیلی هم لاغرم چشمم زیاد خوب نمیبینه واین ازکم خونی هرشب سرم‌دردمیگیره بنظرشما شرایط معافی رودارم؟

    1. وضعیت سلامت شما باید توسط شورای پزشکی مورد بررسی قرار گیرد برای این کار دفترچه خدمت را دریافت کرده و به پزشک اولیه مراجعه کنید.

      1. سلام عزیز میگم من ۲ماه پیش رفتم کمیسیون پزشکی واسه اعصاب روان گفتن برید ۱ماه دیگه جوابتون میاد هنوز جواب من نیومده چیکارباید بکنم بایدبرم بیمارستان توپادگانمون میگن هنوز جوابت نیومده چیکارباید بکنم کمکم کنید

          1. سلام من ۳۵سالم هست متاهل هستم ۲تابچه دارم ۲تاازانگشت های دستم ناقص شدن معاف میشم یاخیرخیلی عصبی هم هستم چون واقعافشارزندگی ادم روداغون میکنه

  333. من از سربازی معاف شدم و تجربه خودم رو در قالب ویدیو گذاشتم توی یوتیوب. از طریق لینک زیر میتونید مشاهده کنید. امیدوارم مفید باشه براتون
    https://youtu.be/0Jja1_F-ilg

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

چهارشنبه

1402/12/9

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید