روش های گزینش دانشجو و شرایط بومی

روش های گزینش دانشجو و شرایط بومی

گزینش دانشجو به روش های متمرکز، نیمه متمرکز و… صورت میگیرد، در ادامه علاوه بر این موارد موضوع گزینش بومی، اهداف و شرایط آن نیز توضیح داده شده است.

 

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

روش های گزینش دانشجو:

  • روش متمرکز

روش گزینش متمرکز، روشی است که فقط نمرات آزمون داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می گیرد و اسامی پذیرفته شدگان در یک مرحله و به طور یکجا اعلام می گردد. در این روش هر داوطلب با توجه به شرایط وی (از نظر سهمیه، بوم و …) و بر اساس نمره کل اکتسابی در زیرگروه مربوطه، به اولین کدرشته انتخابی که از نظر علمی برتری دارد (در مقایسه با سایر داوطلبانی که شرایط مشابه وی را دارند)، در صورت وجود ظرفیت معرفی می شود. گزینش اغلب رشته های دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به روش متمرکز صورت می گیرد.

به منظور اعلام اسامی پذیرفته شدگان نهایی به این روش، اقدامات زیر انجام می گردد:

  1. بررسی کد رشته های متمرکز داوطلبان و ذخیره کردن آنها به همراه سایر اطلاعات آنان
  2. تعیین نقطه یا اولویت قبولی هر داوطلب با توجه به شرایط و وضعیت وی (از هر لحاظ) و مقایسه ای که بین هر داوطلب با دیگر داوطلبان با وضعیت مشابه وی انجام می گیرد.
  3. اعلام اسامی پذیرفته شدگان نهایی

تبصره :

در روش متمرکز ، پذیرش در بعضی از رشته ها به صورت شرایط خاص انجام می شود. رشته های دارای شرایط خاص رشته هایی هستند که در پذیرش آنها شرایط خاصی از قبیل مصاحبه، معاینه، آزمون عملی یا علمی جداگانه و … اعمال میشود و اسامی پذیرفته شدگان نهایی این رشته ها با اعمال نتایج مراحل فوق، مطابق ظرفیت هر کد رشته مشخص می شود. نتایج پذیرفته شدگان این رشته ها به همراه سایر رشته های متمرکز اعلام می شود.

  • روش نیمه متمرکز

روش گزینش نیمه متمرکز، روشی است که اسامی پذیرفته شدگان نهایی به صورت قطعی و در یک مرحله اعلام نمی شود. برای رشته هایی که نیاز به اقدامات دیگری نظیر مصاحبه، معاینه، آزمو ن عملی و یا علم ی جداگانه دارد، بعد از اعلام نتایج نهایی رشته های متمرکز و از بین آن دسته از داوطلبانی که کد اینگونه رشته ها را انتخاب کرده و در اولویت انتخابی قبل از این کدها در رشته متمرکز پذیرفته نشده اند، به صورت چند برابر ظرفیت گزینش صورت می گیرد.

اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت برای انجام مراحل مصاحبه ، معاینه، آزمون علمی و یا عملی اعلام می شود. در گزینش نهایی هر یک از رشته های نیمه متمرکز علاوه بر نمرات آزمون، نتایج مراحل فوق مربوط به هر رشته نیز ملاک قرار داده می شود و اسامی پذیرفته شدگان نهایی اعلام می گردد. پس از انتشار فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی رشته های متمرکز، فهرست اسامی معرفی شدگان هر یک از کدرشته های نیمه متمرکز تا چند برابر ظرفیت هر رشته با توجه به نمره کل از بین داوطلبانی که کدرشته یا کدرشته های مذکور را انتخاب نموده اند استخراج و اعلام خواهد شد.

تبصره

آن دسته از داوطلبانی که در کدرشته متمرکز انتخابی ، قبل از کدرشته های نیمه متمرکز پذیرفته شوند، در ردیف واجدین شرایط رشته های نیمه متمرکز به منظور استخراج فهرست معرفی شدگان رشته یا رشته های نیمه متمرکز قرار نمی گیرند. همچنین گزینش نهایی در هر رشته بر اساس نمره کل اکتسابی مربوط و با توجه به نتایج مصاحبه، معاینه، آزمون عملی و یا – علمی و نتیجه بررسی صلاحیت های عمومی داوطلبان توسط ارگان ذیربط، انجام و فهرست اسامی قبول شدگان نهایی استخراج و اعلام خواهد شد. پذیرفته شدن داوطلب پس از موفقیت در مصاحبه و معاینه و یا آزمو ن عملی و گزینش نهایی در هر یک از رشته های تحصیلی نیمه متمرکز دوره های روزانه، به عنوان یک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولی برای وی محسوب می گردد.

تبصره ۱: این دسته از داوطلبان لازم است در تاریخ مقرر در رشته قبولی متمرکز ثبت نام و تحصیل نمایند.

تبصره ۲: در صورتی که برای مراحل گزینش رشته یا رشته های نیمه متمرکز معرفی شده اقدام کنند و در مراحل مختلف گزینش رشته یا رشته های مذکور پذیرفته شوند و فهرست اسامی آنان جزو پذیرفته شدگان نهایی رشته نیمه متمرکز تلقی می گردد و با آنان همانند دانشجویان انتقالی رفتار «کان لم یکن»اعلام گردد، قبولی قبلی آنان در رشته متمرکز خواهد شد.

نتایج نهایی رشته های نیمه متمرکز حدوداً در اواخر دی ماه و یا اوایل بهمن ماه اعلام می شود، بنابر این پذیرش دانشجو و آغاز تحصیل برای رشته های تحصیلی نیمه متمرکز از نیمسال دوم تحصیلی (بهمن ماه) خواهد بود.

پرسنل رسمی هر یک از وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان هایی که مؤسسات آموزش عالی وابسته به آنها در آزمون سال جاری به روش نیمه متمرکز دانشجو می پذیرند، در صورتیکه تا تاریخ ۲۲ اسفند حداقل سه سال تمام سابقه خدمت رسمی در وزارتخانه، سازمان و ارگان ذیربط داشته و نام و شماره کد وزارتخانه یا سازمان و یا ارگان محل خدمت خود را هنگام ثبت نام آزمون سراسری مشخص نموده باشند، با امکان قبولی تا چهار برابر، نسبت به سایر داوطلبان گزینش و معرفی خواهند شد.

معرفی چند برابر رشته های نیمه متمرکز به عنوان قبولی نهایی محسوب نمی گردد، لیکن داوطلبانی که مراحل مختلف مصاحبه، معاینه و آزمون عملی را با موفقیت طی نمایند و در ردیف پذیرفته شدگان نهایی به عنوان قبولی توسط این سازمان اعلام نتایج شوند پذیرفته شده رشته نیمه متمرکز می باشند.

روش های گزینش دانشجو و شرایط بومی

  • گزینش بومی

برخی از اهداف بومی گزینی

  1. کاهش مشکلات اقامتی و معیشتی دانشجویان و دانشگاه (نظیر مشکل کمبود خوابگاه، افت تحصیلی ناشی از دوری خانواده و مشکلات اقتصادی)
  2. کاهش مهاجرت های درون کشوری: گزینش بومی باعث خواهد شد تا داوطلبان هر ناحیه با امتیازات در نظر گرفته شده، بتوانند از امکان قبولی بیشتر در رشته های بومی بهره مند گردند.

دسته بندی رشته های تحصیلی: رشته های مختلف تحصیلی با توجه به ماهیت و گسترش در سطح کشور به ۴ دسته و به شرح جدول زیر، تقسیم بندی می شوند.

رشته های استانی: رشته های استانی به رشته هایی اطلاق می شود که در اکثر استان ها گسترش داشته یا از نظر کاربردی به متخصصان بومی نیاز دارند. اینگونه رشته ها در جدول (رشته های تحصیلی، زیرگروه، مقاطع تحصیلی و نوع گزینش) هر یک از گروه های آزمایشی مختلف در دفترچه راهنمای سازمان سنجش مشخص گردیده اند.

رشته های ناحیه ای: به رشته هایی اطلاق می شود که در اکثر استان ها وجود نداشته ولی در چند استان مجاور که به عنوان یک ناحیه بومی تلقی می شود، موجود است. اینگونه رشته ها در جدول (رشته های تحصیلی زیرگروه، مقاطع تحصیلی و نوع گزینش) هر یک از گروه های آزمایشی مختلف در دفترچه راهنمای سازمان سنجش مشخص گردیده اند.

رشته های قطبی: به رشته هایی اطلاق می شود که در اکثر نواحی وجود نداشته ولی در چند ناحیه بومی مجاور که به عنوان قطب بومی تلقی می شود، موجود است. اینگونه رشته ها در جدول (رشته های تحصیلی، زیرگروه ، مقاطع تحصیلی و نوع گزینش) هر یک از گروه های آزمایشی مختلف در دفترچه راهنما ی سازمان سنجش مشخص گردیده اند.

رشته های کشوری: به رشته هایی اطلاق می شود که در اکثر قطب های بومی وجود نداشته و تنها در تعدادی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ارائه می شود . اینگونه رشته ها در جدول (رشته های تحصیلی، زیرگروه، مقاطع تحصیلی و نوع گزینش) هر یک از گرو ه های آزمایشی مختلف دردفترچه ی راهنما ی سازمان سنجش مشخص گردید ه اند.

تعیین استان بومی

ملاک های تعیین استان بومی داوطلبان به شرح ذیل است:

  1. در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر متوسطه دوره دوم برای داوطلبان نظام جدید در یک بخش، شهر و یا استان باشد، داوطلب بومی آن بخش، شهر و استان تلقی می شود.
  2. در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یک بخش، شهر و یا استان نباشد، بخش، شهر و استان محل تولد داوطلب به عنوان بخش، شهر و استان بومی وی در نظر گرفته می شود.
  3. داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانیده اند، استان محل تولد، استان بومی اینگونه داوطلبان تلقی خواهد شد.
  4. داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را خارج از کشور گذرانیده اند و همچنین استان تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است، استان بومی این قبیل داوطلبان تهران خواهد بود.

دسته بندی نواحی بومی کشور

از مجموع چند استان مجاور، یک ناحیه بومی ایجاد می گردد. نواحی بومی به شرح ذیل می باشد:

  1. ناحیه یک – البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی
  2. ناحیه دو – آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل
  3. ناحیه سه – اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد
  4. ناحیه چهار – سیستان و بلوچستان و کرمان
  5. ناحیه پنج – بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان
  6. ناحیه شش – کردستان، کرمانشاه و همدان
  7. ناحیه هفت – ایلام، خوزستان و لرستان
  8. ناحیه هشت – خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی
  9. ناحیه نه – گلستان، گیلان و مازندران

دسته بندی قطب های بومی

از مجموع چند ناحیه ، یک قطب بومی ایجاد می گردد. قطب های بومی به شرح ذیل می باشد :

  1. قطب یک – البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، گلستان ، گیلان، مازندران و مرکزی
  2. قطب دو – خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان
  3. قطب سه – آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان
  4. قطب چهار – اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیار ی، خوزستان، لرستان و یزد
  5. قطب پنج – بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان

گزینش بومی در دورههای مختلف

  • دوره روزانه

در آزمون سراسری سال جاری بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزینش بومی برای رشته های دوره روزانه بصورت ذیل انجام خواهد شد: برای رشته های ذیل پذیرش بومی پس از کسر سهمیه ۴۴ درصدی رزمندگان به صورت ۶۴ درصد گزینش بومی و ۴۴ درصد گزینش آزاد صورت می گیرد. د ر صورت عدم تکمیل ظرفیت اختصاصی به سهمیه رزمندگان، باقیمانده ظرفیت به صورت ۵۴ درصد گزینش بومی و 54 درصد آزاد به داوطلبان اختصاص خواهد یافت. البته گزینش بومی رشته های جدول ذیل شامل کلیه گرایشهای مربوطه می باشد:

  • علوم ریاضی و فنی مهندسی: برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری و مهندسی صنایع
  • علوم تجربی: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی
  • علوم انسانی: حقوق، روانشناسی و حسابداری

رای سایر رشته های دوره روزانه آزمون سراسری پذیرش پس از کسر سهمیه رزمندگان به صورت ۸۴ درصد بومی و ۲۴ درصد آزاد انجام خواهد شد و درصورتی که ظرفیت اختصاصی به سهمیه رزمندگان تکمیل نگردد، باقیمانده ظرفیت به طور کامل به صورت بومی جهت پذیرش داوطلبان اختصاص خواهد یافت.

روش های گزینش دانشجو و شرایط بومی

  • نحوه گزینش بومی در دوره های دیگر به شرح ذیل میباشد

شبانه (بومی استانی) حدود ۸۴ % به داوطلبان بومی استان رشته اختصاص دارد.

غیردولتی و غیرانتفاعی (بومی ناحیه ای) حدود ۸۴ % به داوطلبان بومی ناحیه رشته اختصاص دارد.

نیمه حضوری (بومی استانی) حدود ۸۴ % به داوطلبان بومی استان رشته اختصاص دارد.

مجازی گزینش به صورت کشوری است و بومی گزینی انجام نمی شود.

بین المللی گزینش به صورت کشوری است و بومی گزینی انجام نمی شود.

دانشگاه پیام نور حدود ۷۴ % از ظرفیت رشته های مراکز یا واحدهای آموزشی دانشگاه پیام نور در هر شهرستان به داوطلبان بومی آن شهرستان و حدود ۹۴ % ظرفیت به داوطلبان بومی شهرستان های تحت پوشش مرکز یا واحد پذیرنده تخصیص می یابد.

  • توضیحات

در رشته هائی که گزینش آنها به صورت کشوری است، بومی گزینی صورت نمی گیرد. در گزینش داوطلبان متقاضی سهمیه ایثارگران، بومی گزینی انجام نمی شود. گزینش برخی از رشته های تحصیلی تعداد معدودی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، به صورت خاص می باشد که در ستون توضیحات جدول مربوطه، به آن اشاره شده است. گزینش اغلب رشته های تحصیلی دارای شرایط خاص (بورسیه ها) به صورت کشوری است. گزینش اغلب رشته های تحصیلی نیمه متمرکز (روزانه) به صورت کشوری است.

  • پذیرش دانشجو در مناطق محروم

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور تأمین نیروی متخصص استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان در رشته های مورد نیاز برحسب نظر استانداری های این استان ها و به تعداد ۵۴۴ نفراز داوطلبان بومی هر یک از استان های مذکور در دانشگاه های دیگر پذیرش می شوند. بدیهی است که پذیرش در این رشته ها به صورت آزاد و از بین داوطلبان بومی هر یک از استان های مذکور انجام می شود.

تبصره :تغییر رشته پذیرفته شدگان این طرح ممنوع می باشد و انتقال محل تحصیل منوط به موافقت استانداری ها و در محدوده دانشگاه های واقع در قطب دانشگاهی میباشد.

توزیع ظرفیت در رشته ها و دوره های مختلف :هر کدرشته محل در آزمون سراسری دارای ظرفیتی است. توزیع ظرفیت در آزمون سراسری متأثر از سهمیه ها و گزینش بومی می باشد (به غیر از رشته هایی که به صورت خاص از داوطلبان برخی استان ها پذیرش می نمایند) یعنی برای هر کدرشته محل ظرفیتی برای سهمیه های مختلف در نظر گرفته می شود و داوطلبان واجد شرایط در آن پذیرش می شوند.

در واقع سه عامل تعیین کننده در پذیرش داوطلبان عبارت است از:

  1. نمره کل اکتسابی در هر یک از زیر گروه ها
  2. استان بومی
  3. سهمیه داوطلب

همانگونه که عنوان گردید میزان پذیرش بومی در هر یک از دوره ها متفاوت است.

در صورتی که در خصوص پذیرش دانشجو و راه های ورود به دانشگاه ها (با آزمون یا بدون آزمون) نیاز به مشاوره تحصیلیدارید ٬ میتوانید با مشاوران مجرب ما تماس حاصل فرمایید .
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

روش های گزینش دانشجو و شرایط بومی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید