سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1402

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد

همزمان با انتشار دفترچه راهنمای کنکور کارشناسی ارشد، سوال های زیادی برای متقاضیان در مورد نحوه ی برگزاری، زمان برگزاری و سهمیه ها پیش می آید.

کنکور کارشناسی ارشد سهمیه های متنوعی دارد که شامل سهمیه رزمندگان، ایثارگران، استعداد های درخشان یا دانشجویان برتر و امتیاز حافظان کل قرآن مجید می شود.

برای اطلاع از شرایط و میزان این سهمیه ها توصیه می کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

میزان تاثیر سهمیه و تسهیلات در کنکور کارشناسی ارشد

یکی از عمده ترین سوال های متقاضیان شرکت کننده در کنکور کارشناسی ارشد، میزان تاثیر سهمیه های مختلف در نتیجه آزمون آن ها می باشد.

لازم به ذکر است برای اعمال شدن این سهمیه ها در نتیجه ی کنکور، فرد شرکت کننده باید 70 تا 80 درصد نمره ی آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را به دست آورده باشد.

تاثیر سهمیه ها با توجه به نوع آن می تواند کاملا متفاوت باشد به همین دلیل باید به شرایط، موقعیت و سهمیه احتمالی خود دقت کنید تا از میزان دقیق تاثیر آن مطلع شوید.

پونزسهمیه های کنکور کارشناسی ارشد تنوع بسیاری دارند و عبارتند از :

رزمندگان

  • رزمندگاني كه براساس ماده 1 و تبصره‌هاي چهارگانه ماده مذكور در آيين‌نامه اجرايي قانون ايجاد تسهيلات براي ورود رزمندگان و جهـادگران داوطلـب بسيجي به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي از تاريخ 1359/06/31 لغايت 1367/06/31 حداقل شش (6) ماه متوالي يا متناوب داوطلبانـه در منـاطق عمليـاتي جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل حضور داشته‌اند.
  • آن‌ دسته از پرسنل كادر ثابت، پيماني و وظيفه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران علاوه بر ميزان موظفي، كه از تـاريخ 1359/06/31 تـا 1367/06/31 حداقل 6 ماه پيوسته و يا 9 ماه ناپيوسته شركت در عمليات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند، با تأييد بـالاترين مقـام هريـك از نيروهـاي مسلح (ستاد كل نيروهاي مسلح، ستاد كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ستاد ارتش جمهوري اسلامي ايران «آجـا»، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح «ودجـا»، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران «ناجـا») ميتوانند از مزاياي اين قانون استفاده نمايند

ایثارگران

با توجه به تغییراتی که سال گذشته در سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ ایجاد شد، علاوه بر 25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل که به “همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر”، “آزادگان و همسر و فرزندان آنان”، “جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان” اختصاص دارد و با عنوان سهمیه 25 درصدی کنکور در بین داوطلبان مطرح می شود، 5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز به “جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان” و “همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه” اختصاص می یابد. لازم به ذکر است، با توجه به افزایش مشمولین سهمیه ایثارگران، نحوه تخصیص سهمیه 5 درصدی ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد 1402 بدین شکل است: در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول این سهمیه تکمیل نشود، باقی مانده آن ابتدا به مشمولین سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.

نیروهای فعال بسیج

سهمیه بسیج فعال در کنکور یکی از سهمیه های موثر در این آزمون می باشد که تنها برای قبولی در کد رشته محل های ارائه شده در دانشگاه آزاد ، تاثیر گذار است. تاکنون اخباری مبنی بر اضافه شدن سهمیه بسیج فعال به کنکور سراسری 1402 و انتخاب رشته دانشگاه آزاد منتشر نشده است. در صورتی که این سهمیه اعمال گردد ، داوطلبان با سابقه عضویت یک سال در بسیج فعال و داشتن حداقل 100 امتیاز مجاز به استفاده از آن می باشند.

نحوه کسب امتیازات بسیج فعال شامل موارد زیر است:

  • به ازای هر ماه عضویت عادی : 1 امتیاز
  • به ازای هر ماه عضویت فعال : 2.5 امتیاز
  • به ازای هر ماه عضویت در شورای پایگاه : 3.5 امتیاز
  • به ازای هر ماه عضویت در شورای حوزه : 4 امتیاز

تسهیلات برگزیدگان علمی

طبق اعلام سازمان سنجش ، حداکثر معادل 10 درصد ظرفیت هر کد رشته محل در کنکور کارشناسی ارشد 97 به برگزیدگان علمی واجد شرایط تحت عنوان استعدادهای درخشان اختصاص می یابد .

امتیاز حافظان کل قرآن مجید

به منظور اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید مصوب سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیات وزیران ۵ بهمن ۱۳۷۶ حافظان کل قرآن مجید به جز اتباع خارجی که خواهان استفاده از مزایای در نظر گرفته شده هستند، ضرورت دارد با توجه به توضیحات ذیل در آزمون کارشناسی ارشد (مجموعه امتحانی ۱۱۱۱) شرکت کرده و بند مربوط را در تقاضانامه اینترنتی علامت گذاری کنند. برای این منظور دارندگان مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآنی (فقط علوم قرآنی) که دارای مدرک تخصصی حفظ هستند پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و اعلام نتایج، طبق برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان سنجش جهت معرفی به دانشگاه‌ها، لازم است نسبت به ارسال مدرک تخصصی حفظ، مدرک کارشناسی رسمی علوم قرآنی و انتخاب رشته خود به سازمان سنجش اقدام کنند.

میزان تاثیر سهمیه و تسهیلات در کنکور کارشناسی ارشد

مشمولان سهمیه رزمندگان در کنکور ارشد ۱۴۰۲

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد 1402 در صورتی مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد خواهند بود که دارای شرایط لازم باشند.

پونزمطابق دفترچه افرادی که دارای شرایط زیر هستند، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان می باشند:

  • دسته ای از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد که جزو رزمندگانی هستند که شش ماه متوالی و یا متناسب و به صورت داوطلبانه از تاریخ 31 شهریور 59 تا 31 شهریور 67 در خطوط مقدم حضور فعالانه داشته اند.
  • داوطلبانی که جزو اسامی پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند و ضمن میزان موظفی نیز حداقل شش ماه پیوسته و یا نه ماه ناپیوسته از تاریخ 31 شهریور 59 لغایت 31 شهریور 67 در خطوط مقدم حضور داشته اند.
  • داوطلبانی که از سال 1368 به بعد، یکبار با استفاده از این سهمیه در آزمون های ورودی پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل 12 ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد باشند، مجاز هستند در آزمون ارشد مجدد از این سهمیه استفاده نمایند. در غیر اینصورت مجاز به استفاده از سهمیه رزمندگان نخواهند بود.
  • داوطلبانی که از سهمیه رزمندگان، یکبار در دوره کاردانی و یکبار در دوره کارشناسی استفاده کرده و پذیرفته شده اند؛ چنانچه دارای حداقل 18 ماه حضور داوطلبانه در جبهه های نبرد باشند، می توانند در این آزمون نیز از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

تاثیر سهمیه ایثارگران در کنکور کارشناسی ارشد

برای داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگران در آزمون کارشناسی ارشد هستند ، تعداد مشخصی ظرفیت در نظر گرفته می شود و در واقع 5 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 5 درصدی و 25 درصد ظرفیت هر رشته محل نیز به داوطلبان دارای سهمیه 25 درصدی اختصاص می یابد.

با این حساب اگر یک رشته محل 100 نفر ظرفیت داشته باشد ، 30 نفر به داوطلبان اختصاص می یابد که سهمیه ایثارگران دارند. برای این دسته از داوطلبان دو رتبه در کارنامه کنکور درج می شود و و به دلیل آنکه رتبه سهمیه ایثارگران آنها نسبت به جامعه آماری کوچک تری محاسبه می شود، تاثیر مثبتی در قبولی داوطلب خواهد داشت .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

گروه های مشمول سهمیه ایثارگران

جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان

آزادگان و همسر و فرزندان آنان

همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران

همان طور که می دانید، 25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» تعلق می گیرد.

این به آن معنا است که اگر ظرفیت یک رشته در دفترچه ی انتخاب رشته 20 نفر باشد، 25 درصد آن تعداد، 5 نفر می شود.

همچنین 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به «جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضوری داوطلبانه در جبهه» تخصص می یابد.

نتیجه سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1401 بر رتبه ی شما

تسهیلات برگزیدگان علمی مقطع کارشناسی

این سهمیه مشمول کسانی می شود که حداقل 90 درصد نمره ی آخرین فرد پذیرفته شده را کسب کرده اند. حداکثر معادل 10 درصد در هر کد رشته ی محل تحصیل با اولویت نمره و انتخاب رشته به متقاضیان که شرایط خاص دارند تعلق می گیرد.

برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی – آموزشی

دانشجویان نمونه کشوری در مقطع کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان

رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته با مشارکت حداقل 50 درصد در دستاورد حائز رتبه

دانش آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیمسال تحصیلی، تحصیل کرده است.

دانش آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی چهار نیم سال تحصیلی، تحصیل کرده است.

نکات مهم در رابطه با سهمیه های کارشناسی ارشد

تمامی پذیرفته شدگان دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی، شبانه و غیره در صورت قبولی در رشته دانشگاهی به کمک سهمیه در صورت انصراف از تحصیل فقط یک بار دیگر امکان استفاده از سهمیه در کنکور ارشد خود را دارند.
دانشجویانی که یک بار به وسیله استفاده از سهمیه ایثارگران یا رزمندگان در دانشگاه روزانه و در مقطع ارشد پذیرفته شده اند به هیچ وجه امکان استفاده مجدد از سهمیه خود را برای همان مقطع تحصیلی ندارند.

کسب 80 درصد نمره آخرین فرد قبول شده شرط استفاده از سهمیه رزمندگان برای داوطلبان است در حالی که کسب 70 درصد از نمره آخرین شخص پذیرفته شده در هر کدام از رشته های تحصیلی شرط اصلی استفاده از سهمیه ایثارگران برای داوطلبان است.

سخن آخر

سازمان سنجش آموزش کشور برای شرکت کنندگان در کنکور کارشناسی ارشد، سهمیه های مختلفی را در نظر گرفته است که از مهم ترین آن ها سهمیه های رزمندگان و سهمیه های 25 درصد و 5 درصد ایثارگران می باشد.

همینطور در این آزمون برای حافظان کل قرآن کریم و استعداد های درخشان نیز سهمیه ای در نظر گرفته شده است که به قبولی بهتر آن ها در آزمون ارشد، کمک می کند.

در صورتی که می خواهید از تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 مطلع گردید، لطفا مقاله فوق را تا انتهای مطالعه کنید.

سوالات متداول

علامت سوالآیا نیروی های بسیجی فعال دارای سهمیه در کنکور کارشناسی ارشد هستند؟

نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی شامل حال سهمیه رزمندگان آزمون کارشناسی ارشد 1402 نمی شوند.

علامت سوالآیا حافظان قرآن برای صحت مدرک خود نیاز به شرکت در آزمون مستقل شفاهی دارند؟

حافظان قرآن برای صحت حفظ خود نیاز به شرکت در آزمون مستقل ندارند. این آزمون از سال 1398 لغو شده است.

علامت سوالآیا یک بار دریافت کردن کد 12 رقمی سهمیه رزمندگان برای دو سال متوالی شرکت در کنکور کافی است؟

این کد 12 رقمی هر سال برای هر آزمون متفاوت است و برای دریافت آن باید دوباره اقدام کنید.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 5 نظر:
  1. من کارشناسی رشته مدیریت خوندم میتونم برای ارشد در رشته روانشناسی یا مشاوره از طریق سوابق تحصیلی استعداد درخشان دانشگاه ازاد ثبت نام کنم؟
    مدرک کارشناسی هم دانشگاه ازاد گرفتم

    1. سلام
      از طریق کنکور فراگیر وزارت علوم میتوانید مشغول به تحصیل شوید

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید