شرایط معافیت تحصیلی چیست ؟

معافیت تحصیلی چیست و چه کسانی می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند ؟ در اینجا باید بگوییم معافیت تحصیلی به معافیتی گفته می شود که افراد برای ادامه تحصیل از آن استفاده می کنند . شاید این سوال برایتان پیش بیاید که معافیت تحصیلی به چه کسانی تعلق می گیرد ؟ در چه سنی مشمولین می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند ؟دریافت معافیت تحصیلی در چه مقاطعی برای مشمولین امکان پذیر است ؟ مدت زمان معافیت تحصیلی برای مقطع کاردانی چقدر است ؟ مدت زمان معافیت تحصیلی برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد چند سال می باشد ؟ سنوات تحصیلی مجاز برای دوره های مختلف آموزشی چقدر است ؟ مدارک معافیت تحصیلی و اقدامات لازم برای این نوع معافیت چیست ؟شرایط معافیت دانشجویان به چه صورت می باشد ؟ دانش آموزان تا چه زمانی حق ادامه تحصیل دارند؟

شرایط معافیت تحصیلی چیست

آیا مشمولینی که در دوره راهنمایی به سن مشمولیت می رسند می توانند ادامه تحصیل دهند و از معافیت تحصیلی استفاده کنند ؟ افرادی که از تحصیل انصراف می دهند می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند ؟ مشمولین از چه تاریخی وارد سن مشمولیت می شوند ؟ مشمولین تا چه تاریخی وقت دارند تا بتوانند مراحل اعزام به خدمت خود را انجام دهند ؟ برای رسیدن به پاسخ تمام این سوال ها با مرکز مشاوره معافیت تحصیلی همراه باشید . ما در این مقاله بر آن آمدیم که راهنمایی های لازم در مورد انواع معافیت تحصیلی در تمامی مقاطع را به مشمولین ارائه داده و اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیارشان خواهیم گذاشت . در واقع مشاوره معافیت تحصیلی به مشمولین کمک خواهد کرد تا بتوانند به راحتی معافیت خود را گرفته و به ادامه تحصیل مشغول شوند .


بیشتر بخوانید:معافیت تحصیلی خدمت سربازی چیست


معافیت تحصیلی چیست ؟

مشمول به کسانی گفته می شود که 18 سالگی آن ها تمام شده و وارد سن 19 سالگی می شوند . این افراد برای تعیین تکلیف و اعزام به خدمت باید مراحل اولیه اعزام را طی کنند . مشمولین 6 ماه پس از وارد شدن به سن 19 سالگی وقت دارند که مراحل اعزام به خدمت را انجام دهند . اما امروزه درصد زیادی از مشمولین تمایل دارند بعد از تمام شدن دوران نوجوانی و گرفتن دیپلم وارد دانشگاه شوند و ادامه تحصیل دهند . این افراد باید برای اعزام به خدمت اقدام کنند تا وارد غیبت نشوند . در اینجا باید بگوییم که این افراد می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کرده و وارد دانشگاه شوند . این افراد مجاز هستند تا سن 20 سالگی برابر با ضوابط و قوانین وزارت آموزش و پرورش به تحصیل ادامه داده و از معافیت تحصیلی بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی دانشجویان چگونه است ؟


معافیت تحصیلی دانش آموزان

معافیت تحصیلی دانش آموزان برای آن دسته از دانش آموزانی است که به سن مشمولیت رسیده اند اما هنوز تمایل دارند به تحصیل خود ادامه دهند . این نکته قابل توجه می باشد که معافیت تحصیلی دانش آموزان در هر رشته ای امکان پذیر می باشد . در واقع مهم نیست که فرد در رشته ی ریاضی درس می خواند یا رشته ی او علوم تجربی است . این مشمولین اجازه دارند براساس ضوابط و قوانین وزارت آموزش و پرورش حداکثر تا پایان 20 سالگی تحصیل خود را ادامه دهند و از معافیت تحصیلی بهره مند هستند .

آن دسته از مشمولین دانش آموزی که ترک تحصیل کرده اند یا از مدرسه اخراج شده اند در فاصله ی یکساله ای که مهلت دارند می توانند بدون معافیت تا پایان این یکسال به ادامه تحصیل مشغول شوند . هم چنین این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که داوطلبانی که به صورت غیر حضوری و آزاد در حال تحصیل هستند نمی توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند . در واقع تحصیل آن ها به صورت آزاد به عنوان انصرافشان از تحصیل به حساب می آید.


بیشتر بخوانید: شرایط تمدید معافیت تحصیلی


دیگر موارد مربوط به معافیت تحصیلی

  • معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی
  • معافیت تحصیلی خارج از کشور
  • سنوات معافیت تحصیلی
  • تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان
  • معافیت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی
  • لغو معافیت تحصیلی
  • مدت زمان معرفی به نظام وظیفه بعد از فارغ التحصیلی
  • معافیت تحصیلی سربازان فراری
  • خرید سربازی دانشجویان انصرافی 98
  • نظام وظیفه معافیت
  • پيش ثبت نام خرید خدمت مشمولان غايب خارج از كشور
  • شرایط خرید خدمت سربازی در سال 98
  • جریمه مشمولان
  • خرید قسطی سربازی
  • مراحل معافیت تحصیلی خارج از کشور

بیشتر بخوانید: صدور و تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه و مشمولان سربازی


شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان

شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم یک فرآیندی است که مشمولین باید با دقت زیاد به آن توجه کنند . ما در اینجا شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان و همچنین فرآیندی که آن ها باید برای اخذ معافیت تحصیلیطی کنند را به طور مفصل شرح خواهیم داد .

در اولین مرحله مشمولین پس از ورود به سن 19 سالگی باید درخواست معافیت تحصیلی خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + 10 ثبت کنند . در مرحله ی بعد معافیت تحصیلی دانش آموزان تا حداکثر پایان 20 سالگی صادر می شود . پس از آن دانش آموزان موظف اند گواهی معافیت تحصیلی خود را به مرکز آموزشی مربوطه ارائه دهند . پس از فراغت از تحصیل یا اخراج یا ترک تحصیل مشمولین ، آن ها موظف اند فرم آخرین وضعیت خود را تکمیل کرده و به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل دهند .

بر اساس ماده 35 قوانین معافیت دانش آموزی و دانشجویی مشمولینی که دارای دیپلم هستند و پس از فارغ التحصیل شدن در یکی از مراکز آموزش عالی قبول می شوند و قصد ادامه تحصیل دارند ، تا زمانی که به تحصسل مشغول باشند و غیبت غیر موجه نداشته باشند می توانند از امتیاز معافیت تحصیلی استفاده کنند . در واقع این نکته نیز مهم است که گواهیمعافیت تحصیلی برای هر مقطعی فقط یکبار برای مشمولین صادر می شود .

همچنین دانش آموزانی که در خارج ازکشور به تحصیل مشغول هستند می توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند . شرایط برای این افراد به این صورت خواهد بود که اگر این دانش آموزان به سن مشمولیت رسیده ولی هنوز در حال تحصیل در مدارس ایرانی یا خارجی هستند به مدت 6 ماه فرصت دارند تا به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور مراجعه کرده و درخواست گواهی معافیت تحصیلی خود را ثبت کند .

معافیت تحصیلی دانش آموزان,تمدید معافیت تحصیلی,معافیت تحصیلی چیست


بیشتر بخوانید: قوانین معافیت تحصیلی سازمان نظام وظیفه


معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها به چه صورت خواهد بود ؟ آیا معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها اصلا امکان پذیر است ؟ باید در پاسخ بگوییم که یکی از مهم ترین شرایط گرفتن معافیت تحصیلی و ادامه تحصیل برای مشمولین نداشتن غیبت است . بنابراین دانش آموزانی که در کنکور شرکت می کنند نباید از مراحل اعزام به خدمت خود غافل شوند . در واقع این افراد نباید کارهای اعزام به خدمت خود را به دلیل اعلام نشدن جواب کنکور به تعویق بیندازند . مشمولین باید پس از رسیدن به سن مشمولیت کارهای اعزام به خدمت خود را انجام دهند تا نتایج کنکور اعلام شود . در صورتی که این افراد به خدمت اعزام شوند بعد از اعلام نتایج می توانند مراحل ترخیص ازخدمت سربازی خود را انجام دهند و معافیت تحصیلی بگیرند . بنابراین معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها نیز به همین روال خواهد بود .

شرایط برای ادامه تحصیل این افراد قبل از اعزام به خدمت این گونه است که آن ها تا یکسال مهلت دارند مشغول به تحصیل در دانشگاه شوند . در صورت دیگر اگر این افراد به خدمت اعزام شده باشند در صورتی که هیچ گونه غیبت نداشته باشند با ارائه پذیرش در دانشگاه ها در مقطع کارشناسی و بالاتر می توانند از سربازی مرخصی گرفته و برای ادامه تحصیل از معافیت تحصیلی استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی دانش آموزان چگونه است ؟


برای گرفتن معافیت تحصیلی با ما تماس بگیرید

  • معافیت تحصیلی خارج از کشور لیسانس
  • مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور
  • مراحل خروج از کشور دانشجویان
  • پس گرفتن وثیقه خروج از کشور
  • سن خروج از کشور برای پسران
  • شرایط خروج از کشور برای ادامه تحصیل
  • سنوات تحصیلی دانشگاه ازاد
  • غیبت سربازی چگونه محاسبه میشود
  • سایت نظام وظیفه خرید سربازی
  • مجازات غیبت سربازی
  • اضافه خدمت غیبت سربازی
  • خريد سربازي خارج از كشور
  • قوانین معافیت تحصیلی نظام وظیفه
  • استعلام غیبت سربازی

بیشتر بخوانید: شرایط معافیت تحصیلی خدمت سربازی ۹۸


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان نیز از مباحث مهمی است که بسیاری از مشمولین سوال های زیادی درمورد آن مطرح می کند . همانطور که در بالا نیز اشاره شد سقف سنوات تحصیلی برای دانش آموزان بر اساس ماده 33 از قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا حداکثر تا پایان سن 20 سالگی می باشد . این قانون برای افرادی است که به صورت پیوسته در حال تحصیل هستند . این دانش آموزان نباید به صورت داوطلب آزاد درس بخوانند . چون در این شرایط آن ها از معافیت تحصیلی بهره مند نخواهند شد .

هم چنین در اینجا درباره ی کسانی صحبت خواهیم کرد که در طول تحصیل خود اخراج شده اند یا ترک تحصیل کرده اند . این افراد چگونه می توانند از معافیت تحصیلی مجددا استفاده کنند ؟ در پاسخ باید بگوییم افرادی که در تحصیل خود دچار وقفه می شوند باید حداکثر در طول 3 ماه به مرکز آموزشی بازگشته و پس از موافقت مراکز مربوطه درخواست خود را به دفاتر الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + 10 تحویل دهند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره تحصیلی آویژه
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید

در این راستا مرکز مشاوره تحصیلی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره انتخاب رشته دانشگاه دولتی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط معافیت تحصیلی چیست ؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 17 نظر:
  1. سلام اقا من معافیت تحصیلی تا اذر هزارو چهارصدو یک دارم ولی خرداد هزار و چهارصد درسم تموم شده رفتم پلیس بعلاوه ده گفت مهلت نداری درست تموم شده معافیت تحصیلی به دردت نمیخوره باید برگه اعزام به خدمت بگیری الان من اگه کنکور بدم تیره
    اینا گفتن تا خرداد وقت داری قبلش بهم گفتن تا شهریور وقت داری من الان چیکار کنم

  2. سلام سال ۹۸ فارغ تحصیل شدم معافیت تحصیلی گرفتم میخوام دانشگاه ثبت نام کنم همین معافیت تحصیلی ک گرفتم رو میشه ببرم دانشگاه یا باید معافیت جدید بگیرم تو رو خدا راهنمایی کنین

    1. معافیت تحصیلی یکسال است و بعد از سنوات ارفاقی استفاده کنید

  3. سلام من الان پشت کنکوری هستم و مراحل اعزام به خدمت را انجام ندادم فقط معافیت تحصیلی گرفتم تا ۱۴۰۱ الان من غیبت میخورم واسه خدمت؟

    1. سلام من دانشجوی دانشگاه دولتی هستم. حداکثر سنوات مجاز برای کارشناسی چند ترم هست با توجه به اینکه خانم هستم؟

  4. با سلام ببخشید یه سوال داشتم من الان حدودا۱۸ و ۵ماه سن دارم. امسال دیپلم نتوسنتم بگیرم چون واحد افتاده دارم محبت ثبت نام دانشگاه هم تموم شده نمی‌دونم باید چیکار کنم الان یعنی من زمان ندارم برا ادامه تحصیل ؟

    1. سلام. شما تا ۲۰ سالگی زمان دارید دیپلم بگیرید ولی اگر انصراف از تحصیل دادید پایان ۱۸ سالگی مشمول هستید.

  5. سلام پسرمن ۳سال توحوضه علمیه درس خوانده الان ترک کرده ومیخواهددرس خودش ادامه دهدالان ۱۸سالشه میخواهدمعافیت تحصیلی بگیره ولی ندادن حالاچکارکنیم

    1. دوست عزیز
      از تاریخ ترک یکسال زمان برای معرفی به مرکز جدید دارد پس از قبولی اقدام کند

  6. اقا سلام
    من پدرم ۶۵ سالشه و ۴ تا خواهر دارم که ۳ تاشون ازدواج کردن ایا بغیر از شرایط معافی تحصیلی میتونم بروش دیگه ای معافیت بگیرم ؟

    1. سلام
      اگر تایید شود که پدر شما بیماری دارد که توانایی انجام کار و مراقبت از خود را ندارد میتوانید از معافیت کفالت پدر استفاده کنید. البته مشمولان تک پسری که سن پدرشان 70 سال است نیز امکان اخذ معافیت کفالت را دارند.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید