چه کسانی می توانند معافیت پزشکی دیسک کمر بگیرند؟

چه کسانی میتوانند معافیت پزشکی دیسک کمر بگیرند؟

معافیت پزشکی دیسک کمر یکی از چندین نوع معافیت پزشکی است. هدف از معافیت دیسک کمر سربازی نرفتن افرادی است که به سبب بیماری دیسک کمر توانایی انجام فعالیت های سنگین و سخت دوره سربازی را ندارند.

همچنین کسانی که مستلزم به عمل دیسک خود شده و تحت شرایطی می توانند از معافیت دیسک کمر عمل شده بهره مند شوند.

به طور کلی هدف از معافیت پزشکی جلوگیری از بروز آسیب به سلامتی مشمولان بیمار است. به همین دلیل افرادی که بیمار هستند باید برای دریافت معافیت نظام وظیفه اقدام کنند.

باید در نظر داشته باشید که مسئولیت عدم اعلام بیماری ها و آسیب های احتمالی به عهده خود فرد است.لذا مشمولان باید بیماری های خود را به سازمان وظیفه اعلام کنند. تا در صورت لزوم از خدمت معاف شوند.

یکی از انواع این معافیت ها مربوط به معافیت پزشکی دیسک کمر است. البته باید به این نکته ی مهم اشاره کنیم که مشمولان باید مراحل زیادی را برای اثبات بیماری خود و دریافت معافیت طی کنند. اما در کل می توان گفت اخذ معافیت دیسک کمر از سایر معافیت ها راحت تر است!

از آن جایی که مقررات وابسته به سازمان نظام وظیفه از جمله بند های معافیت دیسک کمر طبق روال هر ساله دچار تغییراتی می شوند، مشمولان بهتر است از مشاوره نظام وظیفه بهره مند شوند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در رابطه با شرایط و مراحل دریافت معافیت دیسک کمر می توانید با مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید.

 

بیماری دیسک کمر

در چندین سال اخیر به دلیل افزایش وزن افراد جامعه عارضه دیسک کمر افزایش یافته و این بیماری افراد بیشتری را درگیر کرده است. می توان گفت تعداد چشم گیری از مشمولان خدمت سربازی به دلیل بیماری دیسک کمر معاف می شوند.

اما در نظر داشته باشید همه کسانی که از مشکلات دیسک کمر رنج می برند به طور قطع از خدمت سربازی معافیت دائمی دریافت نخواهند کرد.

می دانید که تمام معافیت های پزشکی خدمت وظیفه شامل سه نوع معافیت خدمات رزمی، معافیت دائمی و موقتی را به دنبال خواهد داشت. به همین منظور افرادی که دارای دیسک کمر هستند در شرایط خاص از معافیت کامل برخوردار می شوند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

آناتومی مربوط به دیسک کمر

معافیت دیسک کمر و علائم آن می تواند بسیاری از جوانان را از نگرانی رفتن به سربازی آسوده خاطر سازد. قبل از این که علائم آن را بازگو کنیم باید با ساختار ستون فقرات آشنا شویم.

ستون فقرات از تعداد مهره های انباشته روی هم تشکیل شده که شامل ۷ استخوان گردنی، ۱۲ مهره ستون پشت و ۵ مهره درقسمت کمر است.

همه این مهره ها با دیسک محافظت می شوند. در واقع مهم ترین کار دیسک محافظت از مهره های ستون فقرات در برابر فعالیت های روزانه است. هرگونه آسیب به این مهره ها انسان را از انجام فعالیت بازخواهد داشت.

 

علائم دیسک کمر

از آن جایی که بیماری دیسک کمر شمار قابل توجهی علائم دارد، افراد با اطلاع از لیست علائم مبتلایان می توانند این بیماری را تشخیص دهند. در ادامه شاهد شایع ترین علائم دیسک کمر در افراد مبتلا به این بیماری هستیم. پس از رویت هر یک از این موارد باید به پزشک مراجعه کرده و برای تشکیل پرونده اقدام کنید.

درد در ناحیه پشت ساق پادرد در ناحیه پشت رانکمر درد
درد موضعی هنگام نشست و برخاستدست درد ناشی از آسی به دیسکگرفتگی عضلات
بی حس شدن بخش هایی از بدنتشدید درد هنگام پیاده رویاحساس سوزش کمر

 

معافیت دیسک کمر و علائم آن

بیماری های مختلف دیسک کمر

برای دریافت معافیت پزشکی، ابتدا باید بیماری های اعلام شده از طرف نظام وظیفه را یک مرور کلی نمایید. همچنین این نکته بسیار حائز اهمیت است که با توجه شدت و نوع بیماری ممکن است معافیتی که به مشمول تعلق می گیرد انواع مختلفی داشته باشد.

در ادامه به توضیح بیماری هایی پرداخته ایم که به مبتلایان این بیماری ها معافیت های گوناگون تعلق می گیرد.

هرنی دیسکال

هرنی، جهش یک عضو یا قسمتی از یک عضو (در بیشتر موارد روده) خارج از محل طبیعی خودش می باشد که در فارسی به آن فتق هم می گویند. هرنی دیسکال جهش قسمتی از یک دیسک بین مهره ای از مکان اصلی خودش است.

در بین همه ۲۴ مهره ستون فقرات یک دیسک بین مهره ای هست که از مواد فیبری بسیار محکم ساخته شده و در مرکز آن یک هسته ژلاتینی وجود دارد که باعث حرکات مهره ای می شوند و ضمناً عامل جذب شوک های وارده به آن هستند.

هرنی دیسکال وقتی تولید می شود که یک دیسک ضعیف شده، ترک خورده و یا پاره شده و قسمتی از هسته ژلاتینی از آن خارج شده باشد. با این که هرنی دیسکال می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات تولید شود ولی قسمت اعظم آن در مهره های پایین و پشت (نواحی کمری) دیده می شوند.

برجستگی دیسک

برجستگی دیسک یا همان فتق دیسک بین‌ مهره‌ای (به انگلیسی: Intervertebral Disc Herniation) عارضه‌ای است که به علت ضربه یا بلندکردن جسم سنگین یا گاهی خود به خود در ستون فقرات اتفاق می‌افتد. طی آن آزاد شدن بخش مرکزی دیسک یا هسته دیسک (نوکلئوس پالپوزوس) از قسمت محیطی آن یعنی آنولوس فیبروزوس باعث فشار بر روی ریشه‌های عصبی و ایجاد علائم بالینی می‌گردد.

دهیدراتاسیون دیسکال

برخی از بیماری ها از جمله دهیدراتاسیون دیسکال به گونه ای هستند که توان بدنی و جسمی افراد را کاهش می دهد. به همین دلیل این افراد قادر به انجام کارهای سنگین نیستند و قرارگیری در شرایط سخت را ندارند.

به همین دلیل سازمان نظام وظیفه با در نظر گرفتن شرایط جسمی این افراد نوعی از معافیت به نام معافیت از خدمات رزمی که به اختصار معاف از رزم می گوییم اختصاص داده است.

در نتیجه در دوران سربازی افراد دارای شرایط معافیت از رزم بیماری دهیدراتاسیون دیسکال در دوره آموزشی خود از انجام برخی امور سنگین رزمی، هم چون رژه های گروهی، اردوهای دوره ای مختلف، حمل اسلحه، دوره های نگهبانی و … معاف خواهند بود.

افراد دارای این نوع معافیت به جای انجام خدمات رزمی، بیشتر در امور اداری و خدماتی مشغول به خدمت می شوند. در نتیجه معافیت پزشکی دهیدراتاسیون دیسکال از نوع معافیت از رزم به این صورت خواهد بود.

 

آیا شرایط دریافت معافیت دیسک کمر برای متقاضیان بسیار سختگیرانه تنظیم شده است؟

معافیت دیسک کمر در بین معافیت بیماری های مختلف پزشکی در جایگاه بالایی قرار دارد. دیسک کمر و مشکلاتی که ستون فقرات را درگیر می کند از عوامل مهم بیماری هایی است که امروزه افراد زیادی با آن ها درگیر هستند.

به همین دلیل جوانان زیادی برای دریافت این نوع معافیت هر ساله پیگیر بوده و اقدامات لازم برای گرفتن این معافیت را انجام می دهند. به دلیل تنوع معافیت های خدمت وظیفه، سازمان نظام وظیفه عمومی کشور شرایط و ضوابطی را مشخص کرده است که جوانان بر طبق این مقررات می توانند از معافیت سربازی استفاده کنند.

دیسک کمر نیز از این قاعده مستثنی نسیت. این بیماری که در سال های اخیر در بین جوانان نیز بسیار رایج شده از مشکلات مهمی است که سازمان نظام وظیفه برای آن معافیت های دائمی و موقت در نظر گرفته است.

شاید افرادی پیدا شوند که با وجود داشتن مشکلات کمر و دردهای شدید هیچ وقت به دکتر مراجعه نکرده باشند. اما آن ها مطلع نیستند که به راحتی می توانند با دیسک کمر، معافیت پزشکی دریافت کنند.

پس بهتر است نشانه ها و علائم این بیماری را شناخت و اطلاعات در مورد آن بدست آورد. در این مقاله با شرایط و قانون های معافیت دیسک کمر بیشتر آشنا شده و علائم این بیماری را خواهید شناخت.

معافیت پزشکی دیسک کمر چه مراحلی دارد؟

شرایط دریافت معافیت پزشکی دیسک کمر

شرایط معافیت پزشکی دیسک کمر نیز مانند شرایط دیگر معافیت های پزشکی می باشد. اما تعدادی شرایط اختصاصی برای معافیت این بیماران وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

اولین موضوعی که برای دریافت معافیت های پزشکی اهمیت دارد؛ نداشتن غیبت است. افرادی که بعد از رسیدن به سن مشمولیت برای اعزام به خدمت اقدام نمی کنند، وارد دوره غیبت می شوند و نمی توانند از این معافیت ها بهره مند شوند. علاوه بر این داشتن هرنی دیسکال و یا دهیدراتاسیون دیسکال از جمله شرایط معافیت پزشکی دیسک کمر است.

شرایط گرفتن معافیت دیسک کمر بسیار گسترده است. ما در اینجا برخی از شرایط معافیت دیسک کمر را توضیح خواهیم داد.

هرنی دیسکال

معافیت پزشکیبیماریهرنی دیسکالاز جملهانواع معافیت پزشکی بیماری های جراحی مغز و اعصاباست. برای بیماری هرنی دیسکال با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برایمعافیت پزشکیهرنی دیسکالاقدام نماید.

داشتن انواع هرنی دیسکال معافیت دائم را در پی دارد. این مورد برای بیماران عمل شده صادق است. در مورد بیماران عمل نشده این شرایط متفاوت خواهد بود. این بیماران باید در بیمارستان ها و مراکز درمانی MRI انجام دهند همچنین می توانند میلوگرافی کنند.

دسته بیمارینام بیماریشرایط بیمارینوع معافیتامکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های جراحی مغز و اعصابهرنی دیسکالدر مورد بیماران عمل نشده ،انجام MRI ستون فقرات در مراکز درمانی نظامی و یا دانشگاهی ضروری می باشد و مواردی که ممنوعیت داشته باشد از میلوگرافی استفاده شودمعاف دائمبله

 

دهیدراتاسیون دیسکال

معافیت پزشکی بیماری دهیدراتاسیون دیسکال جزء معافیت بیماری های جراحی مغز و اعصاب است. برای بیماری دهیدراتاسیون دیسک با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برایمعافیت پزشکیدهیدراتاسیون دیسک کمر اقدام نماید.

دهیدراتاسیون دیسکال اگر همراه با علائم بالینی پاندول اشمورل باشد فقط معافیت از خدمات رزمی را به دنبال دارد.

دسته بیمارینام بیماریشرایط بیمارینوع معافیتامکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های جراحی مغز و اعصابدهیدراتاسیون دیسکالدهیدراتاسیون دیسکال همراه با علائم بالینی یاندول اشمورلمعاف از خدمات رزمیخیر

برجستگی دیسک

معافیت پزشکیبیماریبرجستگی دیسک نیز از جملهانواع معافیت پزشکی ها است. برای بیماری برجستگی دیسک با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است. مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، به دریافت معافیت پزشکیبرجستگی دیسک بپردازد.

برای معافیت دیسک کمر در موارد دیگر اگر لامینکتومی با عمل جراحی صورت گرفته و سوابق کلینیکی و پاراکلینیکی به همراه داشته باشد معافیت دائم را در پی حواهد داشت. البته این نکته نیز قابل توجه خواهد بود که دیسکنومی به روش لیزر اگر برای برجستگی خفیف دیسک انجام بگیرد مشمولین فقط معاف از رزم خواهند بود.

دسته بیمارینام بیماریشرایط بیمارینوع معافیتامکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های جراحی مغز و اعصاببرجستگی دیسکدیسکتومی به روش لیزر که برای برجستگی(Bul ging) خفیف دیسک انجام شده استمعاف از خدمات رزمیخیر

قوانین و ضوابط معافیت طبق بندهای معافیت دیسک کمر

شرایط دریافت معافیت دیسککمر که از سوی سازمان نظام وظیفه هر ساله منتشر می شود، تنها منبعی است که جوانان باید به آن ها استناد کنند و اقدامات لازم را برای دریافت معافیت آن انجام دهند. این شرایط عمومی و اختصاصی شامل نکات زیر است.

بر اساس ماده قانون بند 4 معافیت های دیسک کمر، مشکل لامبنکتومی اگر با عمل جراحی همراه شود بیمار از معافیت دائمی بهره مند خواهد شد.

اگر مشکل دیسکتومی با لیزر قابل درمان بوده و درجه ی دیسک خفیف باشد در این موارد معافیت خدمات رزمی به متقاضی داده می شود.

بر اساس ماده قانون بند 2 در مورد دیسک کمر، انواع مختلف هرنی دیسکال معاف دائمی را در پی دارد.

طبق ماده قانون بند 3 از موارد بیماری های بخش جراحی مغز و اعصاب، مشکل دهیدراتاسیون دیسکال زمانی که با علائم یاندول اشمورل همراه باشد معافیت از نوع معاف از رزم خواهد بود.

این قوانین و ضوابط اختصاصی برای بیماری های دیسک کمر است. مشمولین با استناد به این قوانین و مقررات باید به دنبال ثبت درخواست معافیت خود باشند. در غیر این صورت به نتایج مطلوبی نخواهند رسید.

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که اقدام به موقع برای دریافت معافیت دیسک کمر می تواند بسیار راه گشا باشد. زیرا قوانین همیشه در حال تغییر بوده و این خود مشکلاتی را برای جوانان متقاضی به وجود خواهد آورد.

نظام وظیفه

مراحل دریافت معافیت دیسک کمر

دریافت معافیت پزشکی دیسک کمر یکی از دغدغه های افرادی است که به این بیماری مبتلا هستند.مشمولان برای دریافت این نوع معافیت باید درخواست خود را در سازمان وظیفه کشور به ثبت برسانند.

این امر با مراجعه به دفاتر پلیس +10 و دریافت دفترچه مربوط به اعزام امکان پذیر است.

مرحله بعد برای دریافت معافیت پزشکی دیسک کمر اثبات بیماری است. مشمولان باید با مراجعه به پزشک معتبر گواهی بیماری خود را به تایید برسانند. با ثبت گواهی در سازمان وظیفه و بررسی آن، دعوت نامه ای از سوی بیمارستان برای مشمول ارسال می گردد.

مراجعه به بیمارستان برای انجام آزمایشات بیشتر است. شورای پزشکی نظامی تصمیم نهایی را برای معافیت مشمول می گیرد. در صورت لزوم معافیت دائم، موقت یا معافیت از رزم برای مشمولان صادر می گردد.

توجه داشته باشیدبرای دریافت معافیت دیسک کمر باید نوع و شدت بیماری مشمول بررسی شود.برای سنجیدن شدت بیماری و میزان ابتلا مشمول انجام آزمایشات تخصصی و معاینات پزشکان معتمد و مورد تایید نظام وظیفه الزامی است.

انجام آزمایشات بر عهده بیمارستان می باشد. یکی از انواع این آزمایشات میلو گرافی و تهیه تصویر رادیویی از ستون فقرات است.

بعد از انجام این مراحل در بیمارستان مشمول به کمیته پزشکی نظام وظیفه ارجاع داده می شود. کمیته پزشکی با بررسی های نهایی آزمایشات تصمیم خود را برای معافیت مشمول اعلام می کند.

به این ترتیب مشمولان با طی کردن تمام مراحل مربوط به راه گرفتن معافیت پزشکی دیسک کمر می توانند کارت معافیت دائم و یا گواهی معافیت از رزم و یا معافیت موقت خود را دریافت کنند.

چگونه معافیت پزشکی دیسک کمر بگیریم؟

معافیت دیسک کمر در شرایط مختلف

همان طور که می دانید معافیت پزشکی دیسک کمر تعداد قابل توجهی از مشمولان را از خدمت آسوده خاطر می سازد. از آن جایی که خدمت سربازی با فعالیت های فیزیکی رابطه تنگاتنگی دارد کسانی که دچار این بیماری شوند می توانند معافیت بگیرند.

مشمولان خدمت سربازی ممکن است در شرایط مختلف به فکر گرفتن معافیت دیسک کمر بیفتند. از جمله شرایط مختلف می توان به معافیت دیسک کمر در حین خدمت و یا با شرایط داشتن غیبت ناموجه سربازی اشاره کرد. در ادامه به شرح جزئی این شرایط پرداخته ایم.

معافیت دیسک کمر درحین خدمت

معافیت دیسک کمر درحین خدمت به مشمولین تعلق خواهد گرفت یا خیر؟ شاید این سوال خیلی از شما متقاضیان دریافت معافیت خدمت سربازی نیز باشد. زیرا همان طور که می دانید دیسک کمر مشکلات زیادی را برای مبتلایان این بیماری ها به وجود می آورد.

می دانید که بیماری های مربوط به ستون فقرات و دیسک های کمر و گردن انسان را از انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن باز می دارد یا به عبارتی انجام فعالیت های انسانی را محدود خواهد کرد.

به همین خاطر مشمولینی که در دوره خدمت سربازی به دیسک کمر مبتلا می شوند می توانند با ارائه مدارک پزشکی به طور موقت یا به صورت 6 ماهه از معافیت استفاده کنند.

همچنین می توانند معاف از نگهبانی دیسک کمر شوند. این معافیت ها موقتی بوده و افراد پس از بهبودی باید برای انجام خدمت به پادگان نظامی محل خدمت سربازی خود برگردند.

اما تنها معافیت موقتی نیست که به این افراد اعطا می شود. در موارد شدید تر و وخیم تر ممکن است سازمان نظام وظیفه معافیت دائمی را برای این افراد در نظر بگیرد.

معافیت دیسک کمر برای سربازان غایب و فراری

معافیت دیسک کمر برای سربازان غایب و فراری نیز در نظر گرفته شده است. در واقع معافیت های پزشکی نوعی مزایا و تسهیلات برای مشمولین خدمت وظیفه ی عمومی است. اما شرایط برای سربازان فراری و غایب در خدمت سربازی به گونه ای متفاوت ارائه می شود.

سازمان نظام وظیفه در آخرین اطلاعیه های صادر شده اعلام داشته است که سربازان فراری و مشمولین غایبی که در طول غیبت یا فرار به مشکلات دیسک کمر دچار شوند نمی توانند از مزایای معافیت استفاده کنند. در واقع طول درمان آن ها برایشان سابقه خدمتی به حساب نخواهد آمد.

بر اساس قانون، با این افراد رفتار خواهد شد و ممکن است در برخی موارد این افراد جریمه شود.

معافیت پزشکی دیسک کمر

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی دیسک کمر

اگرچه در این سال ها مشمولین مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل می دهند. اما باید بدانید که این دفاتر با سازمان نظام وظیفه به طور هماهنگ فعالیت داشته و مدارک مشمولین را از نظر تکمیل بودن کنترل می کنند.

سپس مدارک برای بررسی معافیت پزشکی به سازمان مربوطه ارسال شده و با نظر پزشکان متخصص و فوق تخصص بیمارستان های نیروهای مسلح معافیت برای مشمولین صادر می شود. معافیت پزشکی دیسک کمر پس از تایید و بررسی سازمان نظام وظیفه به افراد تعلق خواهد گرفت.

مدارکی که مشمولین می توانند برای معافیت به آن ها استناد کنند به ترتیب در این جا آورده شده است.

عکس 3*4 رنگی و پشت زمینه ی کاملا سفید و صورت تمام رخ فرد
اصل مدارک شناسایی مانند شناسنامه، کارت ملی هوشمند به همراه کپی آنها
مدرک فارغ التحصیلی متقاضیان با تصویر آن
فیش واریز بانکی
تکمیل برگه ی معاینات پزشکی
تکمیل برگه و فرم وضعیت مشمولان
تکمیل برگه واکسیناسیون

برای دریافت معافیت پزشکی دیسک کمر چه مدارکی نیاز است؟

 

✍️✍️ سخنی از مشاوران آویژه

مشاوره معافیت پزشکی دیسک کمر یکی از موضوعات با اهمیت برای مشمولان خدمت سربازی است. چرا که می تواند به بسیاری از سوالات مشمولان مبتلا به این بیماری پاسخ درست و مناسب دهد. استعلاجی دیسک کمر سربازی یکی از تسهیلاتی است که سازمان نظام وظیفه فراهم آورده است.

یکی از موضوعاتی که در مشاوره معافیت پزشکی دیسک کمر مورد بررسی قرار می گیرد؛ شرایط لازم برای دریافت این نوع معافیت است. طبق آن افرادی که هرنی دیسکال دارند، می توانند به طور دائم از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند.

یکی دیگر از مواردی که این نوع مشاوره نظام وظیفه به آن می پردازد، مربوط به معافیت لامینکتومی است که این مورد نیز معافیت دائم از خدمت سربازی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این موارد مشاوره معافیت پزشکی دیسک کمر به بررسی مدارک و مراحل لازم برای دریافت معافیت نیز می پردازد.

 

معافیت پزشکی دیسک کمر چه معایبی دارد؟

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

در این راستامرکز مشاوره آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره معافیت پزشکیبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. ( دیسک کمر، علائم و شرایط آن )

سوالات متداول

معافیت پزشکی دیسک کمر چیست؟

افرادی که دارای بیماری های استخوان از جمله بیماری دیسک کمر باشند، می توانند برای اخذ معافیت پزشکی اقدام کنند.

شرایط لازم برای دریافت معافیت پزشکی دیسک کمر کدام است؟

عدم غیب مشمول؛ داشتن هرنی های دیسکال و یا دهیدراتاسیون دیسکال از جمله شرایط معافیت پزشکی دیسک کمر است.

راه گرفتن معافیت پزشکی دیسک کمر کدام است؟

دریافت گواهی بیماری از پزشک اولیه، مراجعه به بیمارستان و انجام آزمایشات و ارجاع به کمیسیون های پزشکی نظام ظویفه از جمله مراحل لازم برای دریافت این نوع معافیت است.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

چه کسانی می توانند معافیت پزشکی دیسک کمر بگیرند؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 326 نظر:
  1. سلام وقت شما بخیر بنده۳دیسک گردن و سه دیسک قفسه سینه و سه دیسک کمر بالجینگ داره ارتروز گردن و تنگی کانال نخاعی تو گردن دارم و تمامی دیسک ها دهیدراته هست
    امکان معافیت دائم دارم؟

    1. با سلام خسروی هستم بله امکانش زیاد می باشد اما برای بررسی درست تر با ما تماس بگیرید‌

  2. سلام من یک ماه میشه عمل جراحی دیسک L5 s1 انجام دادم ریپورت ام ار ای: ستون فقرات کمری یک انحنای لوردوتیک صاف با تراز طبیعی را نشان می دهد.
    کانال استخوانی ستون فقرات دارای عرض طبیعی است.
    بافت های نرم تصویربرداری شده هیچ ناهنجاری را نشان نمی دهند.
    بند ناف مشاهده شده و فیلوم ترمینال طبیعی هستند.
    مخروط مدولاریس به طور طبیعی در L1 خاتمه می یابد.
    نوار پاراورتبرال از نظر شکل و شدت سیگنال طبیعی است.
    – برآمدگی دیسک های L3/L4/L5
    – اسپوندیلوز L5/S1، باریک شدن فضای دیسک، کم آبی، برآمدگی و اکستروژن مرکزی راست با فشرده سازی ریشه تراورس راست دیده می شوند.

  3. سلام خسته نباشید mriکمر گرفتم برامدگی خفیف دیسک l4.وl5زده واینگه کم ابی دیسک و بیرون زدگی دیسک پایه گستردهl5.s1بدون فشار بر کیسه و زانو هم پارگی افقی در بدن و شاخ خلفی مینیسک داخلی و مینیسک جانبی مدرک زیر دیپلمم و از خدمت انصراف زدم ایا امکان معافیت وجود داره ممنون میشم جواب بدین..

    1. باسلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم بلکه امکان معافیت دارید در صورتی که تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و همچنین رای تایید نهایی کمیسیون امکان پذیر میباشد

  4. سلام خسته نباشید من حدود ۱ هفته هستش که دیسک کمر مهره ۴و۵ عمل کردم دانشجو هستم برای معافیت العان باید اقدام کنم یا پایان تحصیل ؟اصلا معافیت شامل من میشود ؟

    1. میتوانید اقدام کنید درصورتی که تایید پزشک معتمد را بگیرید و رای تایید نهایی کمیسیون امکان معافیت هست

  5. سلام، خسته نباشید. من دیسک کمرم در L5-s1 اکستروژن داره و همچنین تمام دیسکهام دهیدراتاسیون شدند…
    دکتر مورد اعتماد سپاه گفته باید عمل لامینکتومی و دیسکتومی انجام بدم، و دیسک کمرم باید تخلیه بشه. ۵ ماه هست سربازم درخواست معافیت دادم، بنظرتون معافیت دائم میدند؟
    چندین ماه هست که روی دوتا پام نمیتونم به ایستم، همچنین پای راستم حدودا ۴۰ ۳۰ درصد بی حس شده و درد کمر شدید هم دارم. روی پاشنه پام که امکان نداره ده ثانیه بتونم سرپا وایسم.

    ممنون

    1. بله امکان پذیر میباشد در صورتی که پزشک مورد تایید نظام وظیفه تشخیص دهد که با خدمت سربازی مشکل پزشکی برای سلامتی خطر افرین خواهد بود و با تایید رای نهایی کمیسیون امکان معافیت وجود خواهد داشت

  6. سلام خسته نباشید من در دوره آموزشی دچار دیسک کمر شدم و ام از ای نوشته که شما مهره 4و5شما دیسک داره و یه مشکل دیگه دارید به اسم لومبوساکرال آیا معاف دائم میشوم یا خیر

    1. سلام در صورت تاییئد کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت دائم را دارید.

  7. سلام خسته نباشید من درخواست معافیت برای دیسک کمر دادم و جواب ام ار ای این هست:
    L5_s1:disc dehydration and bulging with central extrusion measuring about 17*13*9 mm
    مدرک کارشناسی هست به نظرتون چند درصد امکان معافیت دائم هست؟

    1. وضعیت شما می‌بایست توسط پزشک متخصص برآورد شود، اما غالبا اگر امور روزمره شما دچار مشکل نیست مشمول دریافت معاف از رزم می‌شوید

  8. سلام در تست تراکم استخوان مهره l4-5 دارای پوکی منفی 2 است . همچنین این دو مهره دارای protrusion دیسک هم میباشد که نوعی از هرنی دیسکال هست .
    همچنین کل مهره های گردنم دارای خشکی هستند و هنگام نشستن م راه رفتن بعد از 20 دقیقه درد شدیدی حس میکنم .
    ایا معاف دایم میشوم ؟

    1. سلام وقت بخیر در صورتی که مشکلات شما حاد می‌باشد امکان دریافت معافیت پزشکی را دارا می‌باشید و در غیر این صورت شامل معاف از رزم می‌شوید

  9. سلام وقت بخیر بنده کرخی و سوزن سوزن شدن دست داشتم اینم نتیجه MRI:
    د فیوز دیسک بالجینگ خفیف در حد L4-L5 با indentation تکال ساک و هیپرتروفی مفاصل فاست دیده شد.
    شواهد broad دیسک بالجینگ در حد S1-L5 با indentation تراورسینگ نرو روت دو طرف و هیپرتروفی مفاصل فاست درجاتی از تنگی نورال فورامن دوطرف دیده شد

    نظرتون چیه برای معافیت؟

    1. سلام با تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت دارید

  10. سلام باعرض ادب احترام من قبلا خدمت کاملا سالم بودم ولی الان درحین خدمت هم دیسک کمر گرفتم هم گردن من معاف کاملا هستم یا ن

    1. سلام باید پزشک معتمد نظام وظیفه بیماری شما با برسی و تایید کند در صورت تایید معافیت از رزم دریافت خواهید کرد

  11. سلام هرنی دیسکال انواع مختلفی دارد
    کدام نوع شامل معافیت دایم میشه؟
    protrusion دیسک l5s1.1415.l3l4.l2l3با کانال نخاعی درگیر شده و عصب درگیر شده در هر دو پا معافیت دایم داره؟
    نظر شما بعد از تائید نمایش داده میشود.

    1. انواع هرني ديسكال يا Extrusion ديسک شامل معافیت پزشکی میباشد. در مورد بيماران عمل نشده ،انجام MRI ستون فقرات در مراكز درماني نظامي و يا دانشگاهي ضروري مي باشد و مواردي كه ممنوعيت داشته باشد از ميلوگرافي استفاده شود.

  12. سلام من ۱۲ ماه خدمت بودم ک دیسک توراسیکم پاره شد و تنگی کانال نخائی ایجاد شد و پلاتین گذاری صورت گرفت ۳ ماه گذشته ولی کمیسیون نرفتم اگه درخواست بدم مغاف میشم !!!

    1. ابتدا از طریق بهداری یگان و سپس بیمارستان معتمد نظام وظیفه درخواست معافیت دهید

  13. سلام وقت بخیر
    جواب ام ار ای من:
    l⁴.l⁵ disc dehydration, bulging and central annular fissure with canal-stenosis
    l⁵.s¹ retrolisthesis grade¹, spondylosis- disc space narrowing , dehydration , bulging , right central extrusion and compression of right traversing root are seen.
    مدرکم فوق لیسانسه
    میخواستم بپرسم میتونم معافیت دائم بگیرم؟

    1. سلام . با این ام آر آی نمیتوان درصد معافیت را محاسبه کرد، برای بررسی تخصصی علائم و عوارض و مدارک پزشکی تماس بگیرید.

  14. سلام من معاف از رزم دیسک و کمر هستم میخواستم ببینم آیا قانونی هست که من را پست میگذارند یا ن

    1. باسلام با وجود شرایط معافیت از رزم شما از انجام هرگونه امور سنگین معاف هستید

  15. با.سلام.تقریبا.من.۴.ساله.پیش.بر.اثر.تصادف.۲.مهره.پشتیم.بسیار.آسیب.دید.وبجز.کار.نگهبانی.نمیتونم.کار.سنگین.انجام.بدم.و.۴.ماهه.بیکارم.نگهبانی.نیست.آخر.نزدش.خیلی.کمه.به.خانواده.ام.نمیرسه.نزدش.خیلی.کنه.۲.۶۰۰۰۰۰.هزار.تومان.در.ماه.به.من.می‌دادند.الانم.نیست.لطفا.منو.تحت.پوشش.از.کار.افتادگی.کن.درحال.پیاده.روی.در.خواب.خوب.نمبتونم.بشینم.بلند.شم.ممنون

  16. من معاف از رزم شدم بخاطر دیسک کمر و در پرونده ثبت شده اعصاب روان هیدراتاسیون
    چرا ثبت کردن اعصاب روان؟

  17. سلام وقتتون بخیر من دنبالچه کمرم کاملا شکسته شده تقریبا سه سال پیش و همونجور مهره دنبالچم کج هستش نشستو برخاست واسم سخته واسه نشستن بالشتک مخصوص دارم که دنبالچم زمین نگیرع چون بشدت درد میگیره واینکه ی مدت کوتاه سرپا هستم درد تا بالای کمرم تیر میکشه خاستم بپرسم معافیت شامل میشه؟!واینکه اگر بشع چه نوع معافیتی هستش؟

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد بیماری شما بسته به مدت زمانی که از شکستگی گذشته باشد معافیت تعلق خواهد گرفت

  18. سلام وقتتون بخیر
    من دنبالچه کمرم کاملا شکسته شده تقریبا سه سال پیش
    و همونجور مهره دنبالچم کج هستش
    نشست و برخاست واسم سخته
    واسه نشستن بالشتک مخصوص دارم که دنبالچم زمین نگیرع چون بشدت درد میگیره
    و اینکه ی مدت کوتاهیم ک سرپا هستم
    درد تا بالای کمر تیر میکشه
    خاستم بپرسم معافیت شامل میشه؟!
    و اینکه اگر بشع چه نوع معافیتی هستش؟

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد بیماری شما بسته به مدت زمانی که از شکستگی گذشته باشد معافیت تعلق خواهد گرفت

  19. سلام خسته نباشید
    بنده در حال خدمت هستم که درد در پا و کمر و همچین گردن با مراجعه به بیمارستان رفتم ام آر ای و دکتر گفت باید عمل کنی.سوالم اینه باید عمل کنم تا معاف بشم یا خیر؟

  20. سلام خسته نباشید
    بنده چند سال پیش دیسک کمرمو عمل کردم و اینکه عمل باز بود داخل ام ار ای نوشته بود هرنی دیسکال و اینکه غیبت هم دارم الان دوباره دیسک مهره های ۴و۵ کمرم درگیر شده به طوری ه بعد از ۵ دقیقه راه رفتن در باسن و پای راست درد ایجاد میشه و نمی تونم راه برم دکتر گفته که دوباره باید عمل کنم به نظر شما معاف میشم یا نه
    مدرک لیسانس دارم

  21. سلام خسته نباشید
    بنده چند سال پیش عمل کردم مهرهای ۴و۵ عمل باز بود غیبت دارم والان دوباره مهرهای ۴و۵ دیسک کمرم درگیر شده و دکتر گفته که دوباره باید عمل کنم به نظر شما می تونم معافیت بگیرم یا نه
    مدرک تحصیلی لیسانس

  22. MRI study is performed at 3 tesla system using special relevant coils.
    STUDY:
    MR study of L.S spine using sagittal T1, T2 and selected axial T2/W images:
    At L5-S1 level small left paracentral disc protrusion is seen with thecal sac indentation at L4-5 level disc bulging is noted.
    Other intervertebral disc spaces, intervertebral foramina, vertebral alignment, posterior elements are normal.
    Bone marrow signal is normal.
    No evidence of intramedullary lesion and S.O.L is seen.
    Visualized cord and conus medullaris appear normal in shape and signal intensity.
    سلام اين گزارش ام ار اى من هستش مدركم فوق ديپلوم ميتونم معاف شم؟

  23. سلام وقت بخیر
    من سال ۹۳دیسک کمر داشتم و دیسک ۳,۴,۵بیرون زد مجبورشدم عمل کنم و پیچ و پلاک کردن
    تنگی کانال نخاع هم داشتم
    الان مدرک لیسانس دارم
    معاف دائم میشم ؟!

  24. درود بر شما
    من 29 ساله با ۴ سال غیبت درخواست معافیت پزشکی داده علت جراحی کمر دیسک ال ۴ و ۵ بوده و از نوع جراحی باز لامینکتومی ال ۴ و دیسکتومی ال ۴و۵ بوده با توجه به اینکه در بیمارستان نیروی انتظامی معافیت اینجانب توسط جراح مغز و اعصاب معتمد نظام وظیفه صادر گردیده اما کمیسیون نظام وظیفه استانی بنده رو رد و به معاینه مجدد ارجاع داده و اینبار در بیمارستان ارتش رشت معافیت بنده توسط جراح مغز و اعصاب دوم معتمد بیمارستان صادر گردیده درصورت عدم معافیت دائم کمیسیون اینبار می توان از آنها شکایت کنم یا خیر اگر بلی چطور می توانم اینکار رو انجام دهم لازم به ذکر جراحی لامینکتومی بخش ۶ بند ۴ معافیت دائم رو در پی خواهد داشت.

  25. سلام وقت بخیر بنده ۲۴ سالمه از معافیت تحصیلی استفاده میکنم و دانشجو هستم .الان یک ساله ۲ تا دیسک ام پاره شده اکستروژن شدید مهره T12 و L5-S1 دکتر گفت هر دو تا رو میشه لیزر کرد و حتی در صورت خوب نشدن جراحی باز میخواستم بدونم اگه لیزر کنم امکان معافی هست ؟

    1. سلام وقت بخیر
      در زمینه ی موضوع شما با شرایطی امکان معافیت وجود دارد.

  26. سلام وقت بخیر
    یافته‌های غیرطبیعی:
    دیسک‌های بین مهره‌ای پایینی( L4 و L5 ) دهیدره هستن
    مهره‌ی L5 در قسمت قدامی فوقانی ی خورده متورم و ادماتو هستش
    هرنی یا فتق یا بیرون زدگی دیسک در جایی دیده نشد
    مقداری تنگی کانال نخاعی توی قسمت‌های L4 و L5 در حد متوسط وجود داره
    بیماری با چنین شرایط میتونه چه معافیتی بگیره؟سنش ۲۶ و مدرکش لیسانس هست

    1. سلام وقت بخیر
      شدت و حاد بودن بیماری به علاوه شرایط دقیق در مورد بیماری شما باید بررسی شود

  27. سلام من مدرک تحصیلیم دیپلم هستش و مشکل دیسک کمر دارم و این هم جواب ریپورت ام ار ای من هستش
    تکنیک: سکانس های Sag T1 و T2W SE. توالی های محوری T1WI/T2WI SE از سطوح انتخاب شده.
    یافته ها:
    فتق / بیرون زدگی دیسک مرکزی خلفی کوچک در L4-5 دیده می شود
    همچنین برجستگی دیسک خلفی گسترده ای در L5-S1 با تأثیر بر روی هر دو ریشه عصبی S1 وجود دارد.
    ایا من میتونم معافیت بگیرم؟!

    1. سلام جهت بررسی با پزشک نظانمی مشورت کرده و در صورت موافقت اقدام به مافیت پزشکی بکنید

  28. با سلام و احترام
    من چندین سال هست که مشکل کمر درد جزئی داشتم. برای مثال تو رانندگی های طولانی همیشه پای راستم بی حس می شد. الان حدود ۴ ماه هست که مشکل کمر درد خیلی زیاد شده و هر ماه شدیدتر می شه .. سمت کمر و لگن و پای راست هم احساس درد و هم احساس سوزش دارم به طوری که کلا ۱۵ – ۲۰ دقیقه نمی تونم رو صندلی بشینم. پا راست هم کلا ضعف داره و بی حس می شه. پیش پزشک رفتم و تشخیص دیسک کمر داد. جواب MRI هم به صورت زیر هست. به نظر شما امکان معافیت دائم چقدر هست؟
    مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

    Exaggerated lumbar lordosis is evident.
    Congenital lumbar canal stenosis is present regarding to the short pedicle.
    central disc protrusion is seen at L4-L5 level associated with disc dehydration and thecal sac impression.
    Intervertebral disc spaces, intervertebral foramina and posterior elements are normal.
    Bone marrow signal is normal.
    Visualized cord appears normal in shape and signal intensity.
    No evidence of intramedullary lesion and S.O.L is seen.

    با تشکر و سپاس

    1. سلام وقت بخیر
      با توجه به مدرک تحصیلی شما بسته به نظر پزشک نظام وظیفه دارد

  29. سلام وقتتون بخیر
    من پارگی دیسک L5-S1 دارم به حدی که مایع وسطش بیرون ریخته و بخاطر پارگی ، تنگی کانال نخاعی دارم. L4-L5 هم بیرون زدگی داره. بعد از کمی کار نیمه سنگین یا حتی نشستن یا بد خوابیدن کمرم قفل می کنه. یک بار هم از شدت درد و بی حسی 1 ماه زمین گیر شدم. بخاطر مشکلم کارشناسیم نیمه کاره موند و اخراج شدم. متاهل هم هستم. خواستم بدونم آیا معاف کامل میشم؟

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  30. من میتونم رو چه قسمتی اقدام کنم
    من مدرکم فوق دیپلمه
    ام ار ای دادم نوشتهL3_L4andL5_s1
    وmri گردن:برامدگی کم عمق دیسک مرکزیc4/c5/c6وباریک شدن دژنراتیو دوفورامینال
    L4_L5 برامدگی دیسک وباریک شدن کانال دوفورامینال
    ایا معاف میشم؟؟؟

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  31. سلام من مدرکم فوق دیپلمه
    Mriکمر،نوشته برامدگی دیسکL3-L4,L5and L5=s1 وباریک شدن کانال دوفورامینال
    Mri گردن:برامدگی کم عمق دیسک مرکزی c4_c5 c5_c6 وباریک شدن کانال دزنراتیو و دوفورامینال
    ایا معافیت داعم داره؟؟
    ممنون از راهنمایی هاتون

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  32. سلام خسته نباشید
    بنده برامدگی مهره L4وL5دارم فتق دیسک هم دارم کم آبی مهره ۴و۵ هم دارم الان در حال خدمت هستم آیا معاف میکنن من پیگیری کنم؟

  33. آیا امکان معافیت سربازان فراری که عمل کردن و دوباره بیماریشون عود کرده وجود داره یا نه؟

  34. سلام،من سال ۹۳ خدمتم رو به علت مشکلات شدیدی که داشتم رها کردم،پنج سال پیش دیسک کمر شدید گرفتم(هرنی دیسکال)،جراحی کردم،اما دوباره کمرم درد شدیدی گرفته نمیتونم مدت زیادی سر پا وایستم،اگه خودمو معرفی کنم،امکان معافیت من وجود داره یا نه؟با توجه به اینکه فراری هستم

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  35. سلام دکتر
    من مدرکم فوق دیپلمه
    ام ار ای کمر::دادم نوشتهL3_L4andL5_s1 برامدگی دیسک وباریک شدن دوفورامینال
    وmri گردن:برامدگی کم عمق دیسک مرکزیc4/c5/c6وباریک شدن دژنراتیو دوفورامینال
    ایا معاف میشم؟؟؟

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  36. سلام خسته نباشید این متن از جواب ام ار ایم میتونه باعث معافیتم بشه؟
    crntral and lt. Paracentral disc extrusion at l4_l5 level with pressure effect to both neural foramens

  37. سلام خسته نباشید ببخشید من حین خدمت دیسک l3l4l5 رو عمل کردم عمل فیوژن لمینکتومی و فیکس کردن با پین انجام شده تو شورا معافم میکنن؟

    1. سلام وقت بخیر
      طبق شرایط بیماری شما با توجه به مستندات پزشکی امکان پذیر می باشد

  38. سلام خسته نباشین بنده مشکل دیسک کمر l5 s1دارم دکتر گفته شدید وهرنی دیسکال شده
    نخاعم هم خفیف تنگ شده آبگیری دیسک هم دارم تو ام ار آی هم لوردوز گردن هم دیده شده
    با این شرایط میتونم معاف دائم بشم؟مدرک تحصیلیم هم زیر دیپلم و سی ساله هستم

    1. سلام. در صورت تأیید موارد ذکر شده توسط کمسیون پزشکی و ایجاد عوارض بالینی مانند درد شدید و مشکل در عملکرد عادی روزانه مشمول معافیت دائم پزشکی خواهید شد.

      1. سلام خسته نباشید این متن از جواب ام آر ای میتونه باعث معافیتم بشه؟
        crntral and lt. Paracentral disc extrusion at l4_l5 level with pressure effect to both neural foramens

  39. سلام خسته نباشین بنده مشکل دیسک کمر l5 s1 آبگیری دیسک تنگ شدن کانال نخاعی خفیف واز دست لوردوز گردنی ستون فقرات
    دکتر گفته هرنی دیسکال شدم و شدید هستش آیا معاف میشم؟ممنون میشم کمکم کنین

    1. سلام. در صورت تأیید موارد ذکر شده توسط کمسیون پزشکی و ایجاد عوارض بالینی مانند درد شدید و مشکل در عملکرد عادی روزانه مشمول معافیت دائم پزشکی خواهید شد.

      1. سلام خسته نباشید
        بنده در حال خدمت هستم
        و کمر درد بسیار شدیدی دارم ام ار ای انجام دادم و جوابم امد که برامدگی مهرهL4 L5دارم وکم آبی مهره L2 L5 هم دارم و فتق دیسک دارم میخواستم ببینم معاف بهم تعلق میگیره پیگیری کنم؟

  40. سلام خسته نباشید من الان 18سال هست فراری هستم از خدمت متاهل و یک بچه دارم پنج ماه پیش هم عمل لیزری دیسک کمر کردیم ولی بیش از پنجاه متر نمیتونم راه برم آیا معافیت دائم میتونم بگیریم ممنون میشم از زحمات شما

    1. سلام وقت بخیر برای معافیت دیسک کمر باید اقدام کنید و برای شما کمیسیون تشکیل می شود در صورتی که کمیسیون پزشکی مشکل شما را تایید کند می توانید معافیت کفالت بگیرید

  41. درود بر شما بنده حول حوش یک ماه پیش جراحی دیسک کمر ال ۴و۵ را انجام داده ام لازم به ذکر جراحی بنده به صورت باز و لامینکتومی و دیسکتومی بوده البته در پای راست وچپ هنوز درد وجود دارد بنده ۲۹ ساله و با ۴ سال غیبت هستم مدرک دانشگاهی فوق دیپلم است. آیا شانس معافیت دائم بنده وجود دارد.

    1. سلام خدمت شما،راجب عمل لامینکتومی اگر سوابق کلینیکی و عمل در دسترس است بله امکان معافیت دارید، برای عمل دیسکتومی اگر به روش لیزر و روی دیسک خفیف انجام شده معافیت از رزم تعلق میگیرد.

    2. دیسک کمر دا شتم درحین خدمت عمل کردم معافت دارد

  42. سلام وقت بخیر بنده حین خدمت هستم و کمرم آسیب دید و برای ادامه خدمت فرستادن کمیسیون
    پزشک متخصص در برگه کمیسیونم نوشت که طبق شواهد ام ار ای دیسک ال۵ اس ۱ هرنیاسیون شده
    و برگه ارو دادم به کمیسیون بدوی و گفتن ک جوابش اومد زنگ‌ میزنیم
    بنظر شما من الان مشمول معافیت میشم؟

    1. باسلام دوست عزیز باتوجه به اینکه درحین خدمت هستید امکان معافیت شما بالا میباشد

  43. سلام این نتیجه ام آر ای منه . معاف میشم یا نه؟ MR study of L.S spine using sagittal T1,T2 and selected axial T1/T2 images:
    Decreased normal lordosis of lumbar spine is noted.
    Disc bulging and bilateral recesses narrowing are seen at L3-L5 levels .
    Right posterolateral disc protrusion is seen at L5-S1 level with bilateral recesses
    narrowing and canal stenosis .
    Other intervertebral disc spaces, intervertebral foramina, vertebral alignment and
    bone marrow signal are normal.
    No evidence of intradural lesion and S.O.L is seen.
    Visualized cord and conus medullaris appear normal in shape and signal intensity.

  44. ببخشید من داخل سربازی مشکل دیسک کمر گرفتم
    دکتر بهم گفت که دوتا از دیسک های کمرت پاره شده
    و داره روی عصبت فشار میاره نیاز به همل داری ولی چون سنم پایینه ینی ۱۹ سالمه دکتر میگه اگر عمل کنم فلج میشم خواستم بدونم احتمالش هست که منم معاف شم؟

  45. سلام خسته نباشین
    من ۴ دیسک بیرون زده با درجه های مختلف دارم
    که باعث ایجاد درد مضمن و گاهی سرّی پاهام میشه
    تنگی کانال هم دارم
    علاوه بر اون سوزش شدید در قسمت ران کشاله و کف پام دارم
    عکس ام آر آی گرفتم و همه این موارد ثابت شدس
    الان ممکنه منو معاف از رزم کنن
    اما من به دلیل صافی کف هر دو پا و زانوی ضربدری و جراحی سینوس پینونیدال(کیست مویی) معاف از رزم هستم
    و اینکه تو این مدتی که اومدم خدمت دیسک کمر گرفتم
    بنظرتون شورای عالی وقتی این ۴ مشکل منو ببینه معاف دائم میکنه؟
    با توجه به اینکه صافی کف پا عامل اصلی دیسکه

  46. سلام خسته نباشین
    من ۴ دیسک بیرون زده با درجه های مختلف دارم
    که باعث ایجاد درد مضمن و گاهی سرّی پاهام میشه
    تنگی کانال هم دارم
    علاوه بر اون سوزش شدید در قسمت ران کشاله و کف پام دارم
    عکس ام آر آی گرفتم و همه این موارد ثابت شدس
    الان ممکنه منو معاف از رزم کنن
    اما من به دلیل صافی کف هر دو پا و زانوی ضربدری و جراحی سینوس پینونیدال(کیست مویی) معاف از رزم هستم
    و اینکه تو این مدتی که اومدم خدمت دیسک کمر گرفتم
    بنظرتون شورای عالی وقتی این ۴ مشکل منو ببینه معاف دائم میکنه؟
    با توجه به اینکه صافی کف پا عامل اصلی دیسکه

  47. سلام من معافیت دیسک کمر دارم بند ۴ آیا میتونم تو شرکت های خصوصی و کارخونه ها کار کنم بهم گیر نمیدن

    1. سلام من دیسک کمر خفیف دارم ولی درد کمرم شبا خاب برام نزاشته رفتم ام ار ای دکتر گف دیسکت خفیفه ولی ممکنه بیشتر بشه دردش
      شبا خاب ندارم میخاستم بدونم معاف از رزم میشم یا ن؟

      1. سلام وقت بخیر درصورتی که شرایط پزشکی بررسی و تایید شود میتوان گفت که شامل حال شما خواهد شد .

  48. سلام من سرباز سپاه هستم و گروه ب اعصاب روان و اختلالات شخصیتی هستم و جدیدن دیسگ کمر گرفتم درد و گرفتگی در ساق پا کمر و گردن دارم و قلبم هم دوتا از دریچه هاش افتادگی داره دریچه میترال دارو میل می کنم و 13 ماه خدمت هستم میخواستم بدونم الان میتونم معافیت پزشکی دائم بگیرم یا که تلکلیف من چیه ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام. دریافت هرگونه معافیت پزشکی وابسته به تایید کمسیون پزشکی نظام وظیفه است این کمسیون با توجه به شدت هر بیماری و تاثیری که در عملکرد فرد میگذارد رای با معافیت دائم با معافیت از رزم میدهد شما در طول خدمت میتوانید از طریق بهداری یگان محل خدمت برای دریافت معافیت اقدام کنید.

  49. با سلام، بنده حین خدمت خوردم زمین با آمبولانس بردنم بیمارستان مهره ۱ کمرم شکسته و مهره ۲ ترک برداشته، مرخصی استعلاجی برای من نوشتن و پرونده من همراه مدارک ارسال شده برای کمیسیون، فرم ب ز و… هم تکمیل شد، علاوه بر شکستگی مهره یک (۳۵ درصد کاهش ارتفاع) باعث تشدید و بیرون زدگی دیسک مهره ها شدم که در ام آر ای و عکس… مشخص هست. آیا با این شرایط بنده معاف میشم؟

    1. سلام طبق قوانین اگر بیرون زدگی یا اکستروژن دیسک به وجود آمده احتمال معافیت دارید، البته باتوجه به اختلال و نظر نظام وظیفه بررسی میشود.

  50. سلام بنده مدرکم لیسانس هست قبل از خدمت پیش دکتر رفتم و بهم گفتن که رباط acl زانوی راست و pcl زانوی چپم پارست و وقتی به کمیسیون رفتم پارگی یک رباط رو تایید کردن و معاف از رزم شدم الان در دوره اموزشی هستم و ام ار ای از کمرم گرفتم بهدلیل مشکلات کمرم و بی حسی که در مچ پای
    چپم داشتم و در ام ار ای دیسک خفیف مهره ۴ و ۵ نوشته شد ایا با این مشکلات معاف خواهم شد؟

    1. سلام برای مهره های کمر و دیسک باید ببرسی شود که بیرون زدگی مهره است یا خیر، باتوجه به اختلال به وجود آمده و محدودیت ایجاد شده بررسی میشود.

  51. سلام بنده مدرکم لیسانس هست قبل از خدمت پیش دکتر رفتم و بهم گفتن که رباط acl زانوی راست و pcl زانوی چپم پارت و وقتی به کمیسیون رفتم پارگی یک رباط رو تایید کردن و معاف از رزم شدم الان در دوره اموزشی هستم و ام ار ای از کمرم گرفتم بهدلیل مشکلات کمرم و بی حسی که در مچ چپم داشتم و در ام ار ای دیسک خفیف مهره ۴ و ۵ نوشته شد ایا لا این مشکلات معاف خواهم شد؟

    1. سلام برای مهره های کمر و دیسک باید ببرسی شود که بیرون زدگی مهره است یا خیر، باتوجه به اختلال به وجود آمده و محدودیت ایجاد شده بررسی میشود.

  52. Disc dehydration with central disc protrusion at level L4-L5 and L5-S1 with
    significant canal and subarticular stenosis at level L4-L5 and L5-S1 is seen.

    سلام با این گزارش ام ار آی احتمال معافیت دائم چقدر است
    ممنون

  53. با سلام بنده سرباز 8 ماهه هستم با مدرک لیسانس و مهره های L3L4L5 من زده بیرون که باعث تنگی کانال نخاعی شده و درد سیاتیک شدید دارم به طوری که پشت کمرم داره میسوزه و پشت پا و زیر پام و پشت ساق پام هم همچنین کمیسیون شورا بعد از 2گفته برو نوار مغز اعصاب بگیر بیار بنظرتون معاف میشم درد پام خیلی زیاده بی حسی هم دارم

      1. سلام من دیسک کمر عمل کردم آیا معاف میشم الان هم بیست سالمه

  54. سلام من سرباز هستم و حین خدمت دیسک کمر گرفتم که مهره های L3L4 vsL4L5 وs1 بیرون زدگی و تنگی کانال نخاع را دارد که سوزش در کمر و بی حسی هردوتا پام و گرفتگی پشت ساق پای هردوتاش و درد زیر پام هس وقتی یکم راه میرم نمیتونم شبا بخوابم کمیسیون بعد از دو هفته نوشته نوار از تحتانی با توجه به شرایط اینجانب احتمالا معاف هستم یا نه

    1. بسته بشدت بیماری شورا رای میدهد معاف از رزم هستید یا معاف دایم

  55. سلام وقت بخیر
    من درد زیادی در قسمت باسن و ران داشتم که رفتم برای MIR کمر که جواب به صورت زیر بود و دکتر گفت باید عمل شی چون ممکنه در آینده نتونی مچ پاتو تکون بدی :
    1)بیرون زدگی( protrusion)دیسک های دو روزنه با کیسه کفی و فشار (Compression)ریشه عصبی در سطح L4_L5
    ٢)دیسک حلقوی برآمده در سطوح L3_L4 و
    L5_S1
    3)کم آبی دیسک(Dehydration) با درجات متغیر تقریبا تمام فضای دیسک ویزوله شده و کاهش لواردیوز کمر

    حدود سه ماهه خوابیدم خونه و با طب سنتی کمی بهتر شدم اما اگه روی مبل یا صندلی برای مدت بیشتر از ٧/٨ دقیقه بیشینم،دوباره کمر درد پیدا میکنم و به ران و باسن میزنه

    علاوه بر این دیسک گردن هم دارم که جواب به صورت زیر هستش:
    ١)دیسک حلقوی برآمده سطح C5_C6
    2) کم آبی دیسک با درجات متغیر تقریباً تمام فضای دیسک های مشاهده شده و کاهش لواردیوز گردنی

    که دکتر گفت خیلی جدی نیست مشکل گردنت

    میخواستم بدونم با توجه به این مشکلات و مخصوصا مشکلات کمر، چه نوع معافیتی برای من در نظر گرفته میشه؟ آیا احتمال معافیت دائم هم وجود داره؟ و اینکه اگه برای معافیت پزشکی اقدام کنم و رای معاف از رزم صادر بشه، چقدر مهلت دارم تا به خدمت اعزام شم؟ چون تا بنده شهریور ١۴٠٠ دانشگاه رو تموم کردم و به تازگی برای گرفتن مدرک موقت کارشناسیم اقدام کردم.
    خیلی ممنون میشم اگه جواب بدین کمک بزرگی میکنید در حق من

    1. یکسال بعد از کارشناسی معافیت دارید بسته به شدت بیماری شورا رای میدهد که معاف از رزم هستید یا خیر اول هر ماه اعزام دارد نظام وظیفه

  56. سلام وقت بخیر بنده دیسک کمر در مهره ۴و۵ دارم ودر برگه کمیسیون انواع هرني ديسكال يا extrusion نوشته شده آیا معافیت دائم تعلق میگیرد

    1. سلام وقت بخیر مشکل شما باید در کمیسیون بستگی شود ولی به طور کلی از شانس معافیت بالایی برخوردار هستید

  57. سلام من سرباز وظیفه هستم هشت ماه خدمت کردم
    دیسک T11 T12 اسکتروژن
    دیسک L4 L5 پروتورژن
    دیسک L5 S1 بالجینگ
    در حال حاظر معاف از سلاح و نگهبانی و مشاغل پر استرس هم هستم
    همچنین مدرک تحصیلی من دیپلم هست
    میخواستم بدونم با این شرایط من حین خدمت معاف میشم یا استراحت موقت بهم میدن ؟

    1. سلام. بسته به نوع عارضه های که بیماری برای شما ایجاد کرده ممکن است مشمول معافیت پزشکی شوید یا به شما مرخصی استعلاجی برای استراحت و بهبود عوارض داده شود.

  58. سلام روزتون بخیر
    من سرباز ناجا هستم هشت ماه خدمتم میگذره
    به علت درد کمر و پا و تنگی نفس به پزشک مراجعه کردم MRI نوشت و نتیجه این بوده
    دیسک اکستروژن در t11 t12
    دیسک پروتوروژن در l4 l5
    دیسک بالجینگ در l5 s1
    در حال حاظر هم به علت مشکلات اعصاب و روان معاف از اسلحه و نگهبانی و مشاغل پر استرس هستم
    به نظرتون شانس معافی دائم دارم ؟
    یکی از کارکنان کمیسیون می‌گفت معاف از رزم میشی می‌خوام بدونم اگر اینطور شد و اعتراض کردم توی شورای عالی احتمال معافی هست ؟

    1. با توجه به مشکلات و بیمای های اسکلتی و اعصاب و روان و اثبات مدارک احتمال معافیت از رزم بسیار است اما اگر معافیت اعصاب و روان بگیرد کارت قرمز می گیرد و برای آینده دچار مشکلاتی می شود. در صورت اعتراض با ارائه ی مدارک می تواند اثبات کند.

  59. سلام بنده ۲۴ سالمه و مدرکم کارشناسی هست و غیبت هم ندارم متاسفانه دچار دیسک کمر شدم و در ریپورت ام ار ای این رو گفتن L4-L5:Dehydrated protruded discs are seenوL5.s1:is less affected می خواستم بدون برای معافیت اقدام کنم و اگ معاف بشم کدوم معافیت بهم تعلق می گیره ؟

    1. سلام وقت بخیر با توجه به مشکلی که بیان شده امکان گرفتن معافیت از رزم بیشتر است

  60. سلام من ام ار ای دادم مهره ۳ و ۴ و۵ زده بیرون و مهره ۵ لیز خورده و مدرک تحصیلیم سوم راهنمایی هست الان هم سرباز هستم آیا معاف میشم تشکر.

  61. سلام این جواب ام ار ای هست تحصیلات هم تا دوم راهنمایی خوندم ۲بار بهم ماشین زده دفعه دوم صاف زد ماشین به دیسک کمرم لطفا بگید معاف میشم یا نه ممنون.

    lumbosacral spine mri without contrast ۱. ۵ tesla mr system.

    multislice: multiplanar and multisequence mr images:

    reveals:

    lumbar spine Lignment straightening of lumber lordosis is seen.
    disc spaces:

    at l5-s1: disc bulging is seen causing bilateral mild foraminal stenosis.

    at l3-4 . l4-5: disc bulging is seen without significant pressure effect.

    facet and ligament flavum: unremarkable

    bones and bone marrow: bilateral pars interaricularis defect is seen in L5 vertebra without spondylolisthesis.

    distal card and conus medullaris: normal

    central canal diameter: normal
    paravertebral soft tissues: unremarkable

    1. سلام این مورد بستگی به عوارض بالینی و شرایط شما بررسی میشود، اگر بیرون زدگی مهره روی راه رفتن نیزاختلال ایجادکرده امکان معافیت هست.

  62. سلام خسته نباشید من mri-818 لومبوساکرال بدون ماده حاجب رفتم

    جواب mri هم می‌فرستم

    lumbosacral spine mri without contrast ۱. ۵ tesla mr system.

    multislice: multiplanar and multisequence mr images:

    reveals:

    lumbar spine Lignment straightening of lumber lordosis is seen
    :disc spaces

    at l5-s1: disc bulging is seen causing bilateral mild foraminal stenosis

    at l3-4 . l4-5: disc bulging is seen without significant pressure effect

    facet and ligament flavum: unremarkable

    bones and bone marrow: bilateral pars interaricularis defect is seen in L5 vertebra without spondylolisthesis

    distal card and conus medullaris: normal

    central canal diameter: normal
    paravertebral soft tissues: unremarkable

    مدرک تحصیلی هم تا سوم راهنمایی موندم

    1. سلام علاوه بر ام آر آی باید اختلالدعملکرد ، نظر پزشک، عوارض و مراحل درمانی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

  63. دیسک بین مهره های ۳ و ۴ (کم آبی و تنگی کانال هم داشت)
    و ۴ و ۵ هم دیسک

  64. سلام خسته نباشید من سرباز هستم بعد دیسک کمر دارم مهره L5 و S1 زده بیرون دکتر هم واسم عمل نوشته میخواستم ببینم میتونم معافیت کامل بگیرم
    اینم جواب MRI هم هست
    Lumbar Spine Mri
    Techniques: mr examination of the lumbar spine was performed without intravenous contrast lulizing sagittal T1,T2 and axial t1 weighted sequences
    Findings:
    L5_S1 disc dehydration/bulging/central extrusion.
    The lumbar spine is normal in shape andalignment. The otherwise vertebral bodies, marrow signal intensity and disc space height are grossiy. normal
    There is no evidence ofcanal stenosis . No signal abnormality is seen in spinal cord including conus medullaris and paravertebral soft tissue.

    1. سلام طبق آیین نامه هرنی دیسکال یا extrusionدیسک معافیت دارد ، البته باید میزان درگیری و عوارض آن مورد تایید متخصصان نظام وظیفه قرار گیرد.

  65. سلام بنده دانشجو هستم
    چند سالی هست بر اثر تصادف دیسک کمر دارم و دکتر تشخیص عمل داده
    آیا میتوانم در دوره ای دانشجوی قبل از اتمام دانشگاه پیکیر معافیت شوم یا اینکه باید حتما دانشگا تمام کنم

    1. سلام بله امکان ارایه درخواست معافیت پزشکی در حین تحصیل وجود دارد.

  66. سلام یک سوال داشتم .3ماه پیش به خدمت اعزام شدم (تیرماه 1400) ودرحال حاضر دریگان ویژه خدمت میکنم .دوهفته مرخصی استعلاجی گرفتم ورفتم mri کمر و گردن انجام دادم در ریپورت ذکر کردن 4مهره کمر و2مهره گردن دیسک خفیف دارم .بنده قبل از خدمت صحیح وسالم بودم طبق معاینات خود نظام وظیفه حال باتوجه به مریضی فوق چگونه دیه از نظام وظیفه باید بگیرم؟(درضمن بابت مریضی فوق معافیت دایم تعلق نمیگیره فقط معاف از رزم میدن که من هیچکدام از این دو رونمیخوام فقط دیه میخوام چون سالم بودن کارهای سنگین ازم کشیدنو……)ممنون میشم ازتون اگه راهنمایی بفرمایید

    1. شما می توانید از ارگان خدمتی خود به دیوان عالی کشور شکایت کنید و در آنجا به پرونده شما رسیدگی می شود

  67. درود
    امید وارم به سوالاتم جواب دهید
    من برای خدمت به سربازی قبل از اقدام به خدمت
    دیسک کمر دو مهره از کمرم زده بیرون با توجه به عکس
    و همچنان مشکلات چون بیماری های دیگر از جمله گوارش و …
    با این که در دوره آموزشی با این مشکلات نه تنها به درد هایم افزایش یافت بلکه بدتر و بدنم از حالت نرمالش خارج شده
    اول معاف از رزم بعد از مدتی ۶ ماه معاف موقت شدم ان هم به علت عین خدمت اموزشی ۳ مهره دیگر افزایش یافت طبق عکس
    اما ۶ ماه من تمام شد
    کمسیون پزشکی اعلام کرده دوباره معاف از رزم هستم باید از نو شروع کنم
    بنده من بهدخاطر مشکلات بیماری دیگر نرفتم خدمت
    چون می دانستم با این مشکلات توان خدمت را ندارم و اگر به خدمت ادامه بدهم منجر به مرگم خواهد شد
    از شما تقاضا دارم به بنده راهنماییم کنید و بگوید اگر امکانش هست با شما یه متخصص
    به من راهنمایی کرده و چه اقدامی کنم
    الان به مدت دو سال خورده میشه شبا خواب درستی ندارم
    به خاطر دیسک کمر و مهره هایم درد دارن
    و بنده هیچکس مرا درک نمی کند اگر بیشتر ادامه یابد درد های که افزایش یافته خودم رو از زندگی راحت کنم
    بنده خیلی از کمسیون پزشکی و دیگران نا امید هستم
    حقم داشتم که معاف از دائم بشم
    اما متعاسفم از خودم یک ایرانیم که باید اینقدر درد زجر سختی باید بکشم
    اگر دکتر که توان معالجه کردن من را دارد
    خواهش می کنم هر چه سریعتر با من در ارتباط باشن و مرا مورد معالجه قرار بدهند
    من نتنها از خودم نا امید شدم بلکه از همه که می توانستند به من کمک کنند تا درد هایم بشتر نشود
    از شما تمنا دارم خواهش می کنم کمکم کنید
    تا یه دکتری که بتواند مرا تحت بیمار خود قرار دهد مرا معالجه و یا بهبود دهد قرار بدهد
    با تشکر از این من رو فهمید و درک کردید
    بنده توانایی خدمت رو ندارم
    و الان ۲ سال می گذرد و بچه های هم دور ای من تمام کردن من ماندم با مشکلاتی از بیماری هایم
    به خاطر مشکلات بیماری نتوانستم دیگر برم اگر می رفتم ایندفعه خدا داند ایا زنده می ماندم یا نه

  68. سلام من حین خدمت دچار کمر درد شدید شدم و ام آر آی گرفتم که توی نتیجش نوشته دیسک اکستروشن مهره ۵ و ۱، وتنگی کانال نخاعی سمت چپ، سمت چپ بدنم از کمر به پایین حالت خواب رفتگی داره و کمر درد هم دارم و خوب نشده با مسکن، دکتر هایی که رفتم گفتن باید عمل شه در نهایت ولی نمیخام عمل کنم
    میتونم برای معافیت دائم اقدام کنم؟

  69. سلام، من حین خدمت دیسک گردن بین مهره c3 و c4 جراحی کردم و تخلیه شده و کیج گذاشتن.
    از عواقب معافیت دائم پزشکی ترسیدم و معافیت نگرفتم، اما الان دوباره درد وحشتناک زیاد دارم.
    از شدت درد تا صبح گریه می کنم.
    عواقب معافیت دائم پزشکی روی دیسک گردن چیه؟
    دیگه هیچ جا کار نمی دن؟
    عین معافیت اعصاب و روان، گواهی نامه ام باطل می شود؟

    1. سلام با سلامتی خودتون بازی نکنید اول از هر چیز سلامتی مهمه و معافیت پزشکی توی استخدامی های دولتی محدودیت دارید با توجه به شرایط سازمان های متقاضی نیرو
      خیر برای کسانی که معافیت پزشکی دارند ارجاع میدن به کمسیون پزشکی و اونجا تصمیم میگیرند در مورد گواهی نامه و شرایط برای هر معافیت پزشکی فرق دارد

    2. برجستگی ناحیه L3-L4 , L4-L5 , L5-S1
      با‌ مدرک دیپلم میتونم معاف دائم بگیرم ؟

      1. سلام برای بیرون زدگی دیسک ، امکان معافیت هست البته باید به تایید دکتر و نظام وظیفه برسد و همچنین شرایط بالینی نیز مهم است.

  70. با سلام
    لیسانس دارم و این مشکل را دارم :
    Multiple sections axial, sagittal images were obtained through multiple T1 & T2 weighted sequences. 1) At L4-L5, central disc protrusion 2) At L5-S1 disc bulge 3)

    آیا میتونم معافیت دائم بگیرم یا فقط معاف از رزم میتونم بگیرم؟

  71. با سلام و عرض ادب
    بنده متولد ۷۶ هستم و ۶ ساله بدون پست کردن دفترچه غیبت دارم.
    الان دچار دیسک کمر از مهره ۵ کمری و اول خاجی و از بین رفتن خم کمر شده ام
    خواستم بپرسم آیا معافیت کامل بهم تعلق میگیره یا خیر؟

    1. سلام . دریافت یا عدم دریافت معافیت پزشکی ستون فقرات بستگی مستقیمی به نظر کمسیون پزشکی دیسک و کمر و سایر بیماری های مروط به ستون فقرات دارد. غیبت شما ممکن است فرایند دریافت معافیت را سخت تر کند.

  72. سلام و عرض خسته نباشید، بنده دیسک کمر شدید دارم طوری که پای راستم از قسمت پشت ران و ساق پا و انگشتای پا حسی ندارم و روی پای راستم نمیتونم وایسم، دکترم گفته باید عمل بشی . درضمن اسفند 98 لیسانسمو گرفتم و تقریبا از همون موقع ها درد دارم بنظرتون احتمال این هست که بخاطر غیبتم معافیت ندن بهم؟؟؟

    1. سلام برای غیبت باید جریمه پرداخت کنید و پروسه معافیت رو هم پیگیری بفرمایید

  73. سلام من دربيمارستان خانواده بدليل عمل لامينكتومي معاف شدم بعدبمن يه برگه دادن گفتن ٤٥روزديگه برم لويزان دليلش چيه؟

  74. سلام من دیسک کمر دارم و مهره های L3 L4 L5 من دچار آسیب شدن و تنگی کانال نخاعی دارم آیا میتونم معافیت بگیرم؟

    1. سلام. بستگی به شدت دیسک و مدرک تحصیلی شما کمیسیون رای صادر می کند.

  75. سلام من ۴ سال پیش عمل لیزی برای تنگی کانال انجام دادم ولی هنوزم پای چپم بخاطر عصب سیاتیک درد و بی حسی داره مدرکم لیسانس پرستاری هست یا امکان معافیت دارم؟؟

    1. سلام. با توجه به اطلاعات عنوان شده اگر کماکان بیحسی پا داشته باشید و به تایید کمسیون نظام وظیفه برسد معاف خواهید شد.

  76. سلام من با مراجعه به پزشک فهمیدم که دچارپارگی دیسک هستم والان عمل کردم آیا میتونم برای معافیت اقدام کنم

  77. سلام خسته نباشید من دانشجوهستم ودیسک کمرخفیف داشتم ولی الان بعدازمراجعه به پزشک فهمیدم که پارگی دیسک دارم به نظر شما برای معافیت اقدام کنم یاخیر؟

  78. سلام .خسته نباشین .من دچارپارگی دیسک کمرشده ام‌.وبگقته ی پزشک معالج باید عمل جراحی انجام دهم .آیا میتوانم برای معافیت پزشکی اقدام کنم .ممنون.

  79. با سلام من الان یک سال دیسک مهره5 پاره شده و تا نخاح اومده و تنگی نخاع دارم به نظر شما معاف کامل میشم

  80. سلام ببخشید
    من الان درحین خدمت هستم وه عمل جراحی دیسک کمرمهره۴و۵وتنگی کانال نخاعی دربیمارستان وابسته به نظام کردم آیا معاف میشم؟
    درضمن ثنوات هم دارم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  81. سلام وقت بخیر ،۲۸ سالمه دانسجو انصرافی ارشد هستم به تازگی انصراف دادم،دیسک گردن مهره پنج و شیش و دیسک کمر دارم،امکان معافیت دایمی برای بنده وجود داره؟ممنون میشم جواب بدید
    درضمن غیبت هم ندارم

  82. سلام خسته نباشید من تازه از آموزشی تموم شدم و توی یگان خدمت میکنم من کمر درد دارم ۲یا۳ سال پیش رفتم پیش دکتر،دکتر گفت کمرد ضربه دیده .درد کمرم تا الان خوب نشده کمر دردم به جای این که دردش کم بشه روز به روز دردش بیشتر میشه وقتی که میخوام روی صندلی بشینم نمی تونم بشینم دیسک کمر ندارم فقط ضربه خورده طوری که نمی تونم هیچی وردارم جوری کمرم میگیره که فقط خم میمونم میخواستم به دونم اگر برم پیش دکتر من شامل معافیت میشم یا خیر

    1. سلام اگر به این شدت است احتمال معافیت وجود دارد .

  83. سلام با مدرک لیسانس.حین خدمت هستم. تنگی کانال تکاملی. برآمدگی دیسک یا پروتروژن ناحیه مرکزی و زیر ذره ای کوچک در سطح L5 -S1 دارم. میخاستم ببینم معاف دائم میشم یا خیر؟

  84. سلام خسته نباشید
    من عمل دیسک‌کمر‌مهره‌۴و۵‌وتنگی‌کانال‌نخاع‌انجام‌دادم‌الانم‌که‌در‌حین‌خدمت‌هستم‌‌میتوان‌معاف‌دائم‌شد
    درحین خدمت عمل کردم

    درضمن‌ثنوات‌هم‌دارم

  85. سلام وقتتون بخیر بنده دیسک کمر داشتم یک بار در حال تحصیل اقدام کردم معاف از رزم شدم به تحصیل ادامه دادم در حین تحصیل دیسک عود کرده و عمل کردم الانم درسم تموم شد کارشناسی. ۷ ماهی از عملم گذشته الانم برا معافیت اقدام کردم امکان معافیت هست ؟

    1. سلام .در صورت بهبودی خبر باید شرایط شما بیشتر بررسی شود.

    2. سلام دوست عزیز مگه برای معافیت نباید از تحصیل انصراف یا تموم کرده باشی؟

  86. سلام بنده سرباز هستم چند ماهه خدمت اومدم
    و دچار درد وحشتناک سیاتیک شدم خلاصه پیش پزشک بقیه الله رفتم چون سربازم و خودشون گفتن که سرخوردگی و بیرون زدگی دیسک و انحراف به چپ مهره L4وL5 آیا امکانش هست معاف شم؟؟

  87. سلام ختسه نباشید من دیسک کمر دارم ک مربوط ب جراحی مغزو اعصاب میشه این حواب ام ار ای منه CERVICAL SPINE MRI (without
    contrast):
    MR study of cervical spinal column with
    sagittal TL T2/w and gradient echo
    selected axial images with additional
    myelogram were performed.
    There is kyphosis in cervical region with
    mild spinal canal stenosis behind C5,
    C6 vertebra.
    Brain stem and cervical cord show
    normal shape and signal intensity
    Nerve root foramina appear normal.
    The bone marrow signal appear normal.
    Vertebral bodies, posterior elements is
    normal
    No bony lesion is seen.
    LUMBOSACRAL SPINE MRI (without
    contrast):
    Sagittal and axial Tl , T2/W images
    through lumbar spine were performed.
    There is disc dehydration with disc
    bulge at L4-L5, L5-Sl discs and spinal
    canal stenosis behind L4, L5 vertebra.
    Visualized cord and conus medullaris
    and cauda equina shows normal shape
    and signal intensity.
    The bone marrow is of normal signal.
    Vertebral alignment is normal and
    paravertebral soft tissue seem normal.
    No evidence of intramedullary lesion or
    thecal sac abnormality is seen.
    Other intervertebral discs are
    unremarkable.
    No mass or abnormal signal is seen.
    Nerve root foramina are renarkable.

    و ارتوپتی شانه هام مشگل پیداکرده بود و ام ار ای گرفتم اینم جوابشه RTSUOULDER MIU contrast ) ;
    MR study shoulder obtained H’it/l oblique
    sagittal and corona/ TL
    ,PD/R
    There is DJ!) changes at articular surface of bone in acromio clavicular joint
    “‘ith soft tissue edetna in subacronlia/ region and small bursa in subacromial
    area.
    Bone marrow appearances are seen in nornyal shape and signal intensity.
    Any abnornqal fluid collection is no/ seen in glenohumera/ joint at subdeltoid
    bursas.
    Muscldar struciures, tendons ancl rotator cuff and labrums are normal.
    Biceps brachialis tendon is 0k.
    LTSIIOULDER MRI (without contrast) :
    MR study of shoulcler were obtained wilh oblique sagittal and coronal T],
    T2/w , PDIR images.
    There is mild soft tissue edejna in subacrmnial region.
    Articular surfaces and bone marrow appearances are seen in normal shape and
    signal intensity.
    Any abnormal fluid collection is not seen in glenohumeral joint at subdeltoid
    bursas.
    Muscular structures, tendons and rotator cuff and labrums are normal.
    Biceps brachialis lenclon is 0k.
    Dr. Vahedi / Radiologist (N.P 26775)

    و دکتر ارتوپت شانه هامو تصخصی ندادن دوتاشون گفتن شورا و جراحی اعصابم پروتوژن L4L5 و تنگی کانال موضعی گردن c5 c6 زده برام ایا معاف میشم ممنون میشم جواب بدید مدرکمم سیکله

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به مدرک تحصیلی و شدت بیماری احتمال دارد . در نهایت شورا با توجه به وضعیت بدنی رای صادر میکند

      1. ممنون بابت جوابتون ب نظرتون معاف میشم برای من زده پروتروژن بعد تنگی کانل گردن تنگی کانال کمر توی برگه دکترم زده ک فرستادن شورا مدرکمم سوم راهنمایی مسشه یگید چند درصد معاف میشم ترو خدا یگید کمرم خیلی درد داره ب خدا

          1. ممنونم دوست عزیز فردا شورا دارم ممنون❤❤💗

  88. سلام ببخشید من سربازم بعد دیسک کمر داشتم بعد اینکه اومدم مرخصی دردم شدید شد بعد رفتم بیمارستان خصوصی بعددکتر گفت ک خطر ناکه باید عمل شی بعد عمل کردم میگم احتمال معافیت من چقدره

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت عدم خدمت با شرایط بیماری و مدرک تحصیلی احتمال دارد

  89. باسلام،بنده دخواست معافیت دادم برای دیسک کمر چند روز دیگه کمیسیون تشکیل می شود،ولی الان بیماری شدت پیدا کرده و دکتر نوبت عمل داده ایا میشود کمیسیون شرکت نکرد و بعد از عمل شرکت کرد؟و در صورت امکان ایا دوباره باید پرونده تشکیل دهم؟

    1. سلام دوست عزیز

      در زمان مشخص شده اقدام کنید.

    2. سلام خدمت شما دوست عزیز من در سلامت کامل رفتم خدمت سربازی باتوجه به بکارگیری غلط از من درکاری که به ستون فقراتم فشار آورده و مهره L5S1 زده بیرون و دردش به لکن و پشت پای چپم می زنه پای چپم خود به خود رگ ب رگ می شه دکتر بهم گفته فعلا مشکل ساز نیست ولی باید درمان بشه به سرعت ولی من تقریبا از کار افتادم مدرکمم دیپلمه به نظر شما تکلیف من چیه

      1. سلام دوست عزیز
        به پادگان مراجعه کنید و پیگیر درمان خود شوید تا خود پادگان برای شما کاری کند چون صدمه به علت کار بوده و اگر این اثبات شود برای خود پادگان بد میشود .

  90. سلام بنده در حین خدمت کمر درد گرفته و بعداز مراحل پزشکی عمل دیسک کمر و هرنی دیسکال میباشم. ایا معاف دایم میدن بهم.؟
    در ضمن بنده سه ماه سنوات دارم.

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال دارد با توجه به مدرک تحصیلی بررسی میشوید

  91. سلام خسته نباشیدمن درحین مأموريت ضربه خردم ازناحيه كمروعكس ام ار اي گرفتم میگه دیسک وتنگی کانال دارم رفتم کمسیون ردم کردن میگه نمیشه توکمسیون134شرکت کنی بعدمیگه بهت معافیت تعلق میگیره منم دیسک بین مهره ال 5واس1وال4 و5 وال 3 و4
    بنظرتون معاف دائم میشم

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال دارد با توجه به مدرک تحصیلی بررسی میشوید .اقدام کنید

  92. سلام من فقط مهره پنجمم مشکل داره ورسیده به سیاتیک و دکتره گفته که حتما باید عمل بشه با توجه به اینکه من فوق دیپلم رو تازه تموم کردم اگه من عمل کنم و بعد لیسانس هم بگیرم ممکنه که معاف نشم اخه دوست دارم معاف نشم

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت مشکل در خدمت عمومی .سلامتی شما اولویت میباشد

  93. سلام من فقط مهره پنجمم مشکل داره ورسیده به سیاتیک و دکتره گفته که حتما باید عمل بشه با توجه به اینکه من فوق دیپلم رو تازه تموم کردم اگه من عمل کنم و بعد لیسانس هم بگیرم ممکنه که معاف نشم اخه دوست دارم معاف نشم

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت مشکل در خدمت عمومی .سلامتی شما اولویت میباشد

  94. با سلام من بیرون زدگی در سه سطح از دیسک کمر دارم و دانشجو کارشناسی هستم. شدت بیرون زدگی در مهره ی ۴ و ۵ کمری شدید هست و در دو سطح دیگر خفیف است.
    خواستم ببینم من اگر حین تحصیل اقدام به معافیت بکنم، اگر فقط معاف از رزم بشوم یا کلا معاف نشوم، آیا میتوانم به تحصیلم ادامه بدهم یا خیر؟

    1. سلام دوست عزیز
      در حین تحصیل امکان ندارد .پس از اتمام یا انصراف اقدام کنید. احتمال دارد

  95. سلام خسته نباشید این جواب mri منه ب جز این مشکل ک حین خدمت برام ب وجود اومد من مشکل شکستگی استخوان بزرگ هم پای چپ و هم دست چپ دارم ک بابت همین دو مورد دوبار معاف از رزم شدم ولی اینبار کمرمم توی خدمت آسیب دیده میخواستم بدونم میشه معاف شد مدرکمم دیپلمه

    MRI of Lumbo-sacral spine without GD. injection
    Sagital T1, T2 axial T2.

    Dear Dr.
    Disk intervertebral herniation is seen in T12/L1 to L3/L4.
    Other disks are normal in signal intensity without herniation.
    Bony spinal canal is normal in size, alignment without abnormal signal.
    Nerve root foraminae are unremarkable.
    Visible cord, conus medullaris and cauda equine are okay.
    Paravertebral soft tissue seems normal.

    With the best regards
    Dr. Sh. Mahidashti zad. M.D.Radiologist

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال معافیت وجود دارد. رای نهایی با توجه به مدرک تحصیلی و شرایط شما توسط شورا صادر میشود

      1. با سلام
        دانشجوي مقطع دكتري هستم.
        عمل ديسكتومي ، لامينكتومي كردم.
        ميتونم حين تحصيل براي معافي دائم اقدام كنم؟

  96. سلام وقت بخیر بنده دانشجوی ترم آخر کارشناسیم و چند روزی میشه که جراحی دیسک کمر کردم و پلاتین گذاشتن تو کمرم میخاستم ببینم من معاف دائم میشم ؟ و اینکه مدرکم لیسانس یا فوق دیپلم باشه تو فرآیند معاف دائم تاثیری داره یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال معافیت دارد. در مدارک زیر کارشناسی شانس معافیت بالاتر است

  97. سلام خسته نباشید
    من چند سال پیش مهره های ال ۴و۵ کمرمو عمل کردم هنوز هم کمر درد و سیاتیک پای چپم درد می کنه ایا معاف میشم یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به بررسی کمیسیون و مدرک تحصیلی شما دارد

  98. سلام خسته نباشید
    من چند سال پیش مهره های L4وL5 کمرمو عمل کردم هنوز با اینکه چند سال گذشته کمرم و سیاتیک پای چپم درد میکنه به نظرتون معاف میشم یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال دارد . باتوجه به نظر پزشک و مدرک تحصیلی معاف میشوید

  99. سلام خسته نباشید
    من چند سال پیش دیسک کمرمو عمل کردم مهره های l4وl5 رو عمل کردم هنوز تو کمر و پاهام درد دارم ایا معافیت دائم می گیرم یا معاف از رزم

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به شدت و مدرک تحصیلی و نظر پزشک معالج دارد

  100. سلام میخواستم بدونم ما اگه با بیماری دیسک کمر معاف بشیم این معافیت رو بصورت برگه موقت ب ما میدن؟یعنی به مدت دو سال و خورده ای برگه موقت ب ما میدن بعد اون دوسال کارت معافیت دائمی رو تحویل میدن یا همون موقع ک مدارک رو بردیم کارت معاقیت دائمی رو میدن؟لطفا راهنمایی کنید ک چجوره

    1. سلام دوست عزیز
      خیر .معافیت موقت وجود ندارد برای این مشکل . کارت دائم تعلق میگیرد

  101. سلام میخواستم بدونم ما اگه با بیماری دیسک کمر معاف بشیم این معافیت رو بصورت برگه موقت ب ما میدن؟یعنی به مدت دو سال و خورده ای برگه موقت ب ما میدن بعد اون دوسال کارت معافیت دائمی رو تحویل میدن یا همون موقع ک مدارک رو بردیم کارت معاقیت دائمی رو میدن؟لطفا راهنمایی کنید ک چجوره

    1. سلام دوست عزیز
      خیر .معافیت موقت وجود ندارد برای این مشکل . کارت دائم تعلق میگیرد

  102. سلام وقت بخیر
    The examination is performed using multiple thin slices on different planes and
    pulse sequences.

    The size and signal intensity of all visualized vertebral bodies are normal.

    Disk dehydration is seen at L5-S1 level.

    Central and right paracentral extruded disk are seen at L5-S1 level, causing
    thecal sac and nerve root compression.

    Normal lordosis of lumbar spine is straightened.

    Visualized cord and conus medullaris are normal

    این جواب ام‌آرآی منه خودمم سرباز فراری هستم از سال 93 ، آیا من معاف دائم میشم!؟

    پیشاپیش ممنون از پاسخگویی شما.

    1. سلام دوست عزیز
      نسبتا جواب متوسطی است . با این حال احتمال معافیت بسته به مدرک تحصیلی و نظر پزشک قابل تغییر است

  103. سلام . ببخشبد دیسک پروتروژن زدن معاف رزم ولی میگن اگر دردش به پاها و کمر برسه و نشستن و راه رفتن رو مشکل کنه معافیت میدن این درسته؟؟

    1. دوست عزیز
      بله بستگی به رای پزشک با شدت وارده معافیت صورت میگیرد

  104. سلام من مشگل دیسک کمر دارم ک تو جواب mriزده
    لوردوز کمر کاهش میابد برامدگی دیسک پراکندگی در سطح s1/l5,l5/l4دیده میشود ک باعث ایجاد تو رفتگی در کیسه های تیکال و فرورفتگی جانبی دوطرفه وباریک شدن سوراخ عصبی میشود اندازه کانال نخاعی استخوان بدکن سیگنال غیر عادی است میتونم معافیت دائم بگیرم

    1. سلام / احتمال معافیت پزشکی برای معاف دائم بالاست . بیشتر در حالتی معاف دائم تعلق میگیرد که مشکل شما غیر قابل درمان با اقدامات پزشکی باشد.

  105. سلام وقت شما بخیر. سوالی داشتم درمورد دیسک کمر. تو سایت نظام وظیفه نوشتن انواع هرنی دیسکال معاف دائم اما تو یک بند دیگش نوشته پروتروژن دیسک معاف از رزم. الان من از دکترهای زیادی سوال کردم گفتن که پروتروژن هم همون هرنیه میخواستم بدونم چطور ممکنه یکجا خودشون گفتن معاف دائم اما یکجا دیگه گفتن معاف رزم؟؟
    و اینکه دیسک پروتروژن که درد در کمر و پاها شدید باشه و طرف زیر دیپلم باشه امکان معافیتش هست؟؟؟

    1. سلام . در صورتی که دیسک پروتروژن شدید و مقاوم به درمان باشد بعله معافیت دلئم تعلق میگیرد.

  106. سلام من پدرم دیسک کمر شدیدی دارد مهره l5s1 بیرون زده است ایا من می توانم درخواست کفالت پدری بکنم معاف دائم می شوم

    1. سلام . در صورتی که پدر عضو بهزیستی شود بعنوان بیماری و از کارافتادگی میتوانید معافیت کفالت ماده6 بگیرید

  107. سلام و خسته نباشید.بنده با مدرک لیسانس معاف دائم انواع هرنی دیسکال شدم.میخواستم بپرسم در استخدام دستگاه دولتی مشکلی خواهد داشت.ممنون از سایت خوبتون.

    1. سلام دوست عزیز
      مراکز دولتی که معاینات کامل پزشکی انجام میدهند از ورود شما ممانعت میکنند

  108. سلام و خسته نباشید بنده با مدرک لیسانس معاف شدم .دلیل معافی بنده دیسکر کمر (انواع هرنی دیسکال معاف دائم شدم)میخواستم بپرسم در استخدامی دستگاهای دولتی مشکل ساز خواهد بود!؟ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      مراکز دولتی که معاینات کامل پزشکی انجام میدهند از ورود شما ممانعت میکنند

    2. سلام من در حال حاضر سربازمی باشم وده ما ه خدمت کرده ام ودچارکمر درد شدم وبا گرفتن MRIمتوجه شدم هرنی دیسک دارم ایا از ادامه ی خدمت خو معاف می شوم وهیچگونه ثنوات وغیبت هم ندارم

      1. سلام. با توجه به مدرک تحصیلی و شدت بیماری معافیت دائم بررسی می شود.

  109. سلام وقت بخیر .میخواستم بدونم تو سایت نظام وظیفه گفتن انواع هرنی دیسکال معاف دائم اما ی جلی دیگش نوشته پروتروژ معاف رزم و من از چندتا دیکتر سوال کردم میگن پرتروژن و انواع دیگه دیسک همون هرنی میشه الان چظور زدن تو نظام وظیفه انواع هرنی معاف ولی پروتروژن معاق وقتی دچاینا یکی هستن؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به شدت دیسک و مدرک تحصیلی شما کمیسیون رای صادر میکند

      1. سلام من در حال حاضر سربازمی باشم وده ما ه خدمت کرده ام ودچارکمر درد شدم وبا گرفتن MRIمتوجه شدم هرنی دیسک دارم ایا از ادامه ی خدمت خو معاف می شوم وهیچگونه ثنوات وغیبت هم ندارم

        1. سلام. با توجه به مدرک تحصیلی و شدت بیماری معافیت دائم بررسی می شود.

  110. باسلام
    من هرناسیون ساتنرال دردیسک ۵و۶دارم وتمام دندانهایم هم مصنوعی است وانحراف بینی هم دارم که خونریزی های پی درپی روزانه و…دارد
    الان هم ۳ماهه سربازهستم بنظرتون من معاف میشم

    1. سلام دوست عزیز

      احتمال دارد به مدرک تحصیلی توجه میشود

  111. سلام خسته نباشید
    من صافی من دیسک کمر و در ریپورت MRI نوشته تنگی کانال نخاع از دوطرف در سطح l4-5 مشهود میباشد
    و ضایعه ساب کوتانوس درخلفs2 میدلاین دیده میشود. صافی کف پا هم دارم +درد در ناحیه کمر و ماهیچه های پا زانو و بی حس بودن دست و پا و درد هنگام خواب هستم یکم ک میشینم باز باید بلند بشم و برعکسش
    دیپلم الکترونیک هستم.

    کمیسیون هم شرکت کردم معاف میشم؟

    1. سلام حسام جان
      بله احتمال دارد ولی ممکن است بعضی شرایط شما در رابطه با نتیجه نهایی باعث تغییر رای شود.

  112. سلام ایا دیسک پروتروژن یا بیرون زدگی شدید امکان معافیت داره؟؟ و اینکه میگن اگه درد شدید باشه دکتر بنویسه شدیده معاف میکنن حتی اگه پروتروژن باشه درسته؟؟؟

    1. سلام
      مدارک تحصیلی و چند عامل دیگر تعیین کننده معافیت است با مشاوران تماس بگیرید.

  113. سلام ایا بیرون زدگی شدید یا همون پروتروژن دیسک اگه دردش شدید باشه و پزشک تشخیص بده امکان معافیت داره؟؟

  114. سلام پرتروژن دیسک یا همون دیسک متوسط تو سایت نظام وظیفه زده معاف رزم اما من رفتم حوزه گفتن دکتر معاینه میکنه و نوار عصب میگیره اگه درد زیاد داشته باشین و دکتر بنویسه معاف دائم میدن این درسته؟؟؟

    1. سلام
      برای بررسی بیشتر با کارشناسان تماس بگیرید

  115. سلام ببخشید ایا دیسک پروتروژ دیسک متوسط که خیلی درد شدید داره و انجام کارهای روزانه رو محدود کرده شامل معافیت دائم میشه؟ میگن حتی اگه دیسک پروتروژن باشه اما شکل جدی باشه و پزشک با معاینه و نوار عصب تشخیص بده معاف میکنن این درسته؟؟؟ و اینکه امکان داره پزشک وضعیت رو جدی ببینه اما کمیسیون معاف از رزم بده؟؟؟

    1. سلام
      باید توسط پزشک بررسی شود و شورا با توجه به رای پزشک حکم آخر را صادر میکند

  116. دکترم گفت برو بعد عمل لیزر دیسک
    کمرت بیا تا معافیت از رزمو بهت بدم بنظر شما چرا همون موقع بهم نداد؟

  117. دکترم گفت برو بعد عمل لیزر کمرت بیا تا معافیت از رزمو بهت بدم بنظر شما چرا همون موقع بهم نداد؟

  118. دکترم گفت برو بعد عمل لیزر کمرت بیا تا معافیت از رزمو بهت بدم بنظر شما چرا همون موقع بهم نداد؟

  119. سلام مهن کم ابی خفیف دیسک l5-s1دارم و مهره l5-s1 دیسک پرتوژن متوسط دارم با این اما تو ام ار ای قبلی که چهار ماه پیش گرفتم نوشته l4-l5هرنی دیسکال دارم جواب ام ار ای چطور عوض شده و اینکه با ام ار ای مورد اول میشه معافیت گرفت؟؟؟

    1. سلام جواب که چطور عوض شده رو باید از پزشک بپرسین و در مورد سوال دوم خیر

      1. بعد یک سوال دیگه هم داشتم اینکه دیسک پروتروژن متوسط معاف از رزم زده تو سایت نظام وظیفه اما به من گفتن که اگه پزشک معاینت کنه حالت بد باشه میشه معاف بشی این درسته؟؟ و اینکه دکتر بیمارستان و دکترای شورا عکس و معاینه بیشتر براشون مهمه تا جواب درسته؟؟؟

        1. سلام
          باید توسط پزشک برسی شود و با صلاح دید خود رای دهد

    1. سلام خسته نباشید مشکل دیسک کمر جزو موارد حاد نمیباشد و احتمال بسیار پایینی دارد که بتوانید معافیت از رزم بگیرید

      1. دکترم گفت برو بعد عمل لیزر کمرت بیا تا معافیت از رزمو بهت بدم بنظر شما چرا همون موقع بهم نداد؟

  120. با سلام.پس از طی تمام مراحل معافی دیسک کمر در آخر پزشکای کمیسیون استان پرونده منو فرستادن کمیسیون عالی پزشکی تهران.توی نظریه نوشته بودن:دیسکوپاتی.معاف دائم داره؟.البته دیسک گردن و کمر رو باهم دارم.

    1. باسلام به احتمال خیلی زیاد شما معاف دائم هستید

  121. با سلام . من مشکل دیسک کمر دارم چند روز پیش کمیسیون پزشکی شرکت کردم جواب رو بهم نگفتن فقط گفتن برو دو هفته دیگه از حوزه بگیر ، منم عکسم‌رو به دکتر متخصص نشون دادم و بهم گفت تقریبا همه دیسک هات درگیرن و هم درفتگی دارن و هم تغییر شکل یه دوسه تا چیز دیگه ام گفت متوجه نشدم ، از مشکلاتم بی حس تو قسمت ساق پای راستم و درد استخوان در هردو ساق پام سوزش کف پا و بی حسی‌ در سه انگشت پای راستم ، درد دائم در کمر و رگ سیاتیک و کم کم‌ توی زانو هام هم احساس درد میکنیم البته پاهام ضعیفتر شدن با کوچیکترین ضربه کبود میشن . ممنون میشم اگر نظرتون رو بدونم حتی پزشک متخصص گفت اگر معاف نشدی نامه اعتراض میدم بهت ، حالا گفتم نظر شما رو هم بدونم یک دنیا ممنونم اگر پاسخ بدید

    1. باسلام اگر میزان تحصیلاتتون از لیسانس پایینتر باشه راحت تر معاف میشین . هر چند که در این مورد اشاره ای به تحصیلات نشده ولی با این حال برای کمیسیون اهمیت دارد. با این تفاسیر احتمال معافیتتون بالاست.

      1. هرنیاسیون سانترال در دو دیسک ‌تحتانی کمر و پروتوزیون سانترال در در L۳ – L۴ نمایان است که منجر به استنوز نسبی در نیمه تحتانی کانال نخاعی لومیار شده اند
        محور کمر افزایش لوردوز دارد.
        هرنیاسانترال در دیسک T۱۲ و L۱ نیز موجود است
        دو دیسک L۵ , S۱ ریشه عصبی‌شون درگیر شده
        بنظرشون این موارد شامل معاف دائم نمی شود
        تحصیلاتم‌لیسانس

          1. هرنیاسیون دیسک ماده ۳۴ بند ب معافیت دائم دارد
            در کل معافیت دیسک ربطی به مدرک تحصیلی ندارد طبق قانون

      2. هرنیاسیون سانترال در دو دیسک ‌تحتانی کمر و پروتوزیون سانترال در در L۳ – L۴ نمایان است که منجر به استنوز نسبی در نیمه تحتانی کانال نخاعی لومیار شده اند
        محور کمر افزایش لوردوز دارد.
        هرنیاسانترال در دیسک T۱۲ و L۱ نیز موجود است
        دو دیسک L۵ , S۱ ریشه عصبی‌شون درگیر شده
        مدرک لیسانس دارم
        بنظرشون این موارد شامل معاف دائم نمی شود

      3. سلام
        من بعد از انجام ام ار ای شرکت در کمسیون پزشکی شامل معاف از رزم شدم ولی مشکلات من این موارد هست که توسط چند پزشک تایید شده
        هرنیاسیون سانترال در دو دیسک ‌تحتانی کمر و پروتوزیون سانترال در در L۳ – L۴ نمایان است که منجر به استنوز نسبی در نیمه تحتانی کانال نخاعی لومیار شده اند
        محور کمر افزایش لوردوز دارد.
        هرنیاسیون سانترال در دیسک T۱۲ و L۱ نیز موجود است
        دو دیسک L۵ , S۱ ریشه عصبی‌شون درگیر شده . مدرکم لیسانس.
        بنظرشون این موارد شامل معاف دائم نمی شود

  122. سلام در صورتی که در جواب mri یک دیسک حالت herniation و دیسک های دیگر حالت bulging داشته باشند امکان معافی وجود دارد؟
    با تشکر

    1. سلام حمید جان
      این موضوع با توجه به شدت عارضه و رای شورای پزشکی نظام وظیفه مشخص میشود.

  123. سلام.من جراحی لامینکتومی انجام دادم.در حین خدمت هستم.میخواستم بدونم بهم معافیت تعلق میگیره?سوابق کلینیکی و پارا کلینیکی که در بند 4 بخش 6 معافیت ها اومده یعنی چی?

    1. سلام
      با توجه به شدت بیماری احتمال اخذ معافیت متفاوت است و به نظر شورای پزشکی بستگی دارد. سوابق بستری، آزمایشات، تظاهرات بالینی و… را شامل میشود.

  124. سلام خسته نباشید مشکل من دیسک بالجینگ l4l5 و l5وs1 هستش که بیچارم کرده آیا میشه معافی داعم یا معاف رزم گرفت البته دکتر میگفت خفیفه اسمش خفیفه ولی دردش شدیده و مدتی میگذره و درمان هم نشده فقط خوبو بد میشه بستگی به روش زندگی

    1. سلام
      با توجه به شرایط بیماری و شدت آن و مدارک پزشکی و رای کمیسیون مشخص خواهد شد

    2. سلام نتیجه برای شما چی شده؟ برای من هم دقیقا همینطوره دردش واقعا زیاده و خسته کننده.

  125. سلام من سربازم 3ماه دیگه خدمت ندارم ایا بخاطر دیسک کمرم معافی بهم تعلق میگیره معافی کامل

    1. سلام وقت بخیر
      باید درخواست خود را ارائه دهید

  126. سلام خسته نباشین من دیسک کمر و گردن دارم سیاتیک هم دارم و به قدری زیاد هست که به پای چپم میزنه و درد پشت ران پشت ساق پا و مچ پا پاشنه پا هم دارم ومور مور میشه سوزن سوزنی میشه پشت رانم و گرفتگی هم دادم بعضی موقعه پشت رانم میگیره و خیلی بی حس میشن پاهام و خواب میرن یکم که بشیم خواب میرن و حتی نمیتونم چیز سبکی رو هم از زمین ور دارم موقعه برداشتن انگار که سوزن تو کمرم فرو میکنن و‌گودی کمر هم دارم تحت درمان پزشک هستم و ام ار ای هم دادم به شرح زیر هستش ایا معاف دائم بهم تعلق میگره یا نه خواهشا کمکم کنیدBones and bone marrow :normal /transitional lumbosacral vertebra. Disc hydration status : L5-SI dise Neurologically important dise displacement. L5-S1 disc: Grade I retrolisthesis and Disc space narrowing with central and left paracentral dise (extrusion) (herniation) and left lateral recess stenosis L4-5 disc :none L3-4 dise : none L2-3 disc :none L1-2 dise : none T12-LI disc : none Distal cord and conus medullaris : normal. Paravertebral soft tissue : unremarkable Lumbar spine curve : normal. این شرح ام ار ای بنده هستش راهنماییم کنید لطفاا

    1. سلام
      انواع هرنی دیسکال یا برجستگی یا دهیدراتاسیون دیسکال همراه با عوارض بالینی منجر به اخذ معافیت دائم میشود.

        1. در صورت درmri جواب شما دیسک حاد تشخیص داده شود و بیحسی در دست یا پا داشته باشید بنابر صلاحدید شورای پزشکی معاف از رزم یا معافیت دائم خواهید داشت

  127. سلام.خسته نباشید
    من در جواب mri نوشته که یه دیسک protrusion و یک دیسک compression دیسک های L4_L5.
    Anular disc bulging at L5_s1 level
    و dehydration هم نوشته شده.
    و دیسک گردن خفیف هم دارم و نوشتهc3 up to c7 levels
    خواستم بپرسم که آیا احتمال معاف داعم وجود داره؟چون به پاها هم میزنه و درد زیادی دارم.یا همون سیاتیک منظورم.ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام
      درباره بیماری دیسک کمر هیدراتاسیون دیسکال همراه ببا علائم بالینی منجر به معافیت از رزم میشود. انواع هرنی دیسکا نیز معافیت دائم به همراه دارد. البته این امر به شدت بیماری و رای شورای پزشکی بستگی دارد.

  128. سلام
    من دیسک اکستروژن دارم
    قبل عمل واسه معافی اقدام کنم بهتره یا بعد عمل ؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      داشتن دیسک اکستروژن یکی از عواملی است که منجر به معافیت دائم مشمول میشود و زمان اقدام برای دریافت معافیت اهمیت زیادی ندارد چرا که نظر شورای پزشکی در این مورد اثرگذار است.

      1. سلام.خسته نباشید
        من در جواب mri نوشته که یه دیسک protrusion و یک دیسک compression دیسک های L4_L5.
        Anular disc bulging at L5_s1 level
        و dehydration هم نوشته شده.
        و دیسک گردن خفیف هم دارم و نوشتهc3 up to c7 levels
        خواستم بپرسم که آیا احتمال معاف داعم وجود داره؟چون به پاها هم میزنه و درد زیادی دارم.

        1. سلام
          درباره بیماری دیسک کمر هیدراتاسیون دیسکال همراه ببا علائم بالینی منجر به معافیت از رزم میشود. انواع هرنی دیسکا نیز معافیت دائم به همراه دارد. البته این امر به شدت بیماری و رای شورای پزشکی بستگی دارد.

  129. با سلام خدمت شما و باتشکر از پاسخ های شما
    من یک ماهو نیم پیش جراحی دیسک کمر داشتم و دو تا از دیسک هام رو جراحی کردن به روش آندوسکوپی.الان هم در حال طی مراحل کمیسیون هستم.بنظر شما احتمال معافیت دایم هست؟

    1. سلام وقت بخیر
      طبق قوانین نظام وظیفه انواع هرنی دیسکال و دیسک کمر منجر به معافیت دائم مشمولان میشود اما این تصمیم به رای شوراها و کمیسیون های پزشکی بستگی دارد.

  130. سلام
    من دیسک پروتروژن بین مهره های L4 و L5 دارم…شانس معافیت دارم؟؟؟

    1. سلام
      درواقع نمیتوان تنها به صرف داشتن بیماری معافیت یا عدم معافیت مشمولان را مشخص کرد. بلکه این موضوع باید توسط شوراهای پزشکی مورد بررسی قرار گیرد و با در نظر گرفتن شدت بیماری و عوارض و آسیب های جانبی آن و… تصمیمات لازم برای معافیت مشمول اتخاذ شود.

  131. سلام..
    من دیسک پروتروژن بین مهره های L4 و L5 دارم احتمال داره معاف بشم؟؟

    1. سلام
      درواقع نمیتوان تنها به صرف داشتن بیماری معافیت یا عدم معافیت مشمولان را مشخص کرد. بلکه این موضوع باید توسط شوراهای پزشکی مورد بررسی قرار گیرد و با در نظر گرفتن شدت بیماری و عوارض و آسیب های جانبی آن و… تصمیمات لازم برای معافیت مشمول اتخاذ شود.

  132. سلامی دوباره و تشکر از پاسخگوییتون
    من برای مشکل دیسکم رفتم بیمارستان و پزشک ام ار ای نوشت و تشخیصش رو نوشت و از منشی دکتر خواستم برگمو بیاره بخونه چی نوشته دکتر
    ک جلوم برگه رو خوند: (دیسک اکستروژن دیسک 5 و دیسک پروتروژن دیسک 4 و ی مشکل دگ ک یادم نیست) میخوام ببینم آیا این ک این دکتر به مشکل اکستروژن اشاره کرده باعث معافی دایم میشه ؟ یا کمیسیون میتونه قبول نکنه؟

    1. سلام
      شدت عوارضی که این بیماری برای شما به همراه دارد در نوع معافیتی که برایتان در نظر گرفته میشود بسیار موثر است که این موضوع توسط کمیسیون بررسی میشود اما با توجه به شرایطی که دارید امکان معافیت دائم وجود دارد.

    2. هرنیاسیون دیسک ماده ۳۴ بند ب معافیت دائم دارد
      در کل معافیت دیسک ربطی به مدرک تحصیلی ندارد طبق قانون

  133. سلام من هفته قبل دیسک بین مهره l4وl5 وl5وs1رو با عمل جراحی تعویض کردم و دیسک مصنوعی گذاشتم
    ایا میتونم جهت معافیت اقدام کنم؟

    1. سلام
      بله این امکان برای شما وجود دارد اما توجه داشته باشید که شرایط شما بعد از انجام عمل جراحی برای دریافت نوع معافیت پزشکی بسیار تعیین کننده است.

  134. با سلام من پارسال کمرمو عمل جراحی لامینکتومی کردم و هرنی دیسکال داشتم و الانم بعد عمل گاهی اوقات درد دارم. بنظرتون امکان معافی کامل بنده هست؟

    1. سلام
      افراد مبتلا به هرنی دیسکال با ارائه مدارک پزشکی و تایید بیماری از خدمت معاف میشوند. همچنین با توجه به جراحی که انجام داده اید امکان معافیت دایم برای شما وجود دارد. بیماری و مدارک جراحی شما باید به تایید کمیسون های پزشکی برسد.

  135. سلام من برج ۴ سال ۹۷ از کمرم عکس گرفتم جوابش نوشته right lateraldisc protrucsion L5_s1 level is noted disk bulging at L3_L4 and L4_L5 level is seen رفتم کمیسیون گفتن معاف از رزم میشی اگر عمل میکردی معاف میشدی حالا اگر الان برم عمل کنم احتمالش هس معاف شم؟

    1. سلام
      اگر وضعیت بیماری شما حاد تر شده باشد و این عود بیماری به عمل جراحی احتیاج داشته باشد، بعد از جراحی میتوانید با ارائه مدارکتان برای معافیت دائم اقدام کنید. باید توجه کنید که نظر شورای پزشکی سازمان وظیفه عمومی برای معافیت یا عدم معافیت شما اهمیت دارد.

  136. سلام من برج 6 سال 97 دیسک 4 و5 کمرم شدید زد بیرون و وقتی رفتم دکتر تدبیر دکتر درمان استراحت 4 روزه مطلق بدون هیچ تحرکی بود و بعد از اون 4 روز رفتم ام ار ای گرفتم و داخل ام ار ای نوشته :
    disc dehydration with large size posterior central protrusion and moderate thecal sac compression is seen at l4-l5 and l5-s1 levels

    باتوجه به این وضعم و اینکه هنوز سوزش و درد و محدودیت حرکتی و فقط دسشویی فرنگی باید استفاده کنم
    معافی کامل میدن یا نه ؟؟؟؟؟

    1. سلام
      درباره این دسته از بیماری ها معافیت کامل برای افرادی است که عمل جراحی برای بیماری های دیسک کمر انجام داده باشند اما در این مورد باید دید نظر شورای پزشکی نظام وظیفه و شورای بیمارستان چه میباشد چرا که نواع معافیت به شدت و درجه سختی بیماری بستگی دارد.

  137. سلام مهره L5 در طرف چپ ساکرالیزه شده و زاویه اسکولیوز آن در حدود 18.8 درجه و زاویه لوردوز کمری در حدود 59.9 درجه می باشد
    می تونم معاف بشم یا ن

    1. سلام
      ساکرالیزه شدن مهره ها که از بیماری های جراحی مغز و اعصاب است یکی از عواملی است که باعث معافیت از خدمات رزمی میشود. اما وضعیت سلامت شما باید توسط شوراهای پزشکی نظام وظیفه بررسی شود چرا که نوع معافیت به شدت و نوع بیماری شما بستگی دارد.

  138. سلام.دیسک کمر من از نوع اکستروژن هست و الان در حال تحصیلم برا معافیت اقدام کردم میخواستم بدونم احتمال معافیتم چقده؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید