معیار های انتخاب مدرسه برای فرزندان

معیار های انتخاب مدرسه برای فرزندان

چرا انتخاب مدرسه برای والدین امری بسیار مهم تلقی می شود ؟

یکی از دغدغه های مهم والدین، انتخاب مدرسه خوب است. معیارهای خانواده های مختلف برای خوب یا بد بودن و انتخاب یک مدرسه متفاوت است

پژوهش های مختلف نشان می دهد که بخش بزرگی از فکرها و دیدگاه های کسب شده در دوران کودکی، شخصیت، دیدگاه ها، عادات و بنیان های اعتقادی، اخلاقی، ارزشی، علمی و حتی عملی انسان در بزرگسالی، در دوران دانش آموزی شکل می گیرد و بعد از خانواده مدرسه نقش مهمی در این امر دارد . خانواده ها به طور معمول برای انتخاب مدرسه فرزند خود دقت بسیاری به خرج می دهند و گروهی در این انتخاب سخت گیر هستند، گاهی والدین مدرسه ای خارج از محله خود و دور را برای فرزند خود انتخاب می کنند، تنها به این دلیل که معلم یا کادر آموزشی خوبی دارد یا این تصور که درس خواندن در مدرسه ای در بالا شهر در تربیت خوب فرزندشان تاثیر دارد .

آنچه که همه ما می دانیم اهمیت تربیت است، تا آن جا که حضرت علی (ع) خطاب به فرزند بزرگوارشان می فرمایند : ” من به تربیت تو پرداختم پیش از آنکه دلت سخت و فکرت مشغول شود ” . این سخن نشان می دهد که سال های اولیه زندگی بهترین دوره برای شکل گیری است و اثر تربیتی آن تا پایان عمر باقی خواهد ماند . مفاهیم اولیه زندگی و اطلاعات و معلومات کودک در این دوره همانند بذرهایی هستند که در ذهن کودک کاشته می شود و در آینده رشد می کند و نتیجه ای شیرین از خود به جای می گذارد و در شکل گیری زندگی و تعیین سرنوشت وی و جامعه موثر خواهد بود .

انتخاب مدرسه در دوران ابتدایی از حساسیت بیشتری برخوردار است. باید در نظر داشت که برای پرورش افراد مفید در آینده، اجزا و عناصر مدرسه شامل مواد درسی، دانش آموز، معلم، وسایل آموزشی، فضا و… با یکدیگر در ارتباط و مهم هستند . برای انتخاب دبستان باید از چندماه پیش شروع به شناسایی مدارس اطراف منزل و محله خود کنید و ضمن حضور در مدرسه و دیدن امکانات و وضعیت آن و ارتباط با مدیر و معاونان یا والدینی که فرزندشان در آن مدرسه تحصیل کرده است، آگاهی های لازم را در این باره کسب کنید .

معیارهای مهم در انتخاب دبستان چیست ؟

  1. آموزش خوب و کادر علمی قوی
  2. رفتار مناسب معلمان و کادر مدرسه؛ به خصوص در پایه اول ابتدایی نقش شخص معلم بسیار پر رنگ است. معلم کلاس اول باید بتواند کودک را در گذر از دوران مهد کودک و پیش دبستانی به دوره دبستان همراهی کند و انگیزه او را برای یادگیری و انجام تکالیف تقویت کند . این مسئله بیش از آنچه تصور کنید در آینده تحصیلی کودک موثر است .
  3. ساعات کاری مناسب با برنامه والدین
  4. محیط شاد و توام با احترام
  5. انضباط متناسب با سن کودکان
  6. توجه به امنیت کودکان در حیاط، راه پله و هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی
  7. توجه به مسائل مذهبی در مدرسه
  8. دولتی یا غیرانتفاعی بودن مدرسه و هزینه آن
  9. ساختمان مناسب و داشتن کلاس هایی با نور، تهویه و میز و صندلی مناسب
  10. نظافت به خصوص در آبخوری و دستشویی ها
  11. زیبایی حیاط، امکانات تفریحی، امکانات آزمایشگاهی و سمعی و بصری
  12. مشارکت کودکان در برنامه های جنبی مدرسه
  13. وجود مشاور با تجربه و متبحر در مدرسه
  14. داشتن وب سایت، مجله، روزنامه دیواری و …
  15. ارائه روش های تدریس مناسب و برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای معلمان در راستای افزایش هرچه بیشتر مهارت آنان و بهبود امکانات و تجهیزات مدارس برای همگامی بیشتر با فناوری روز
  16. درنظر گرفتن نزدیکی مدرسه به منزل

 

 

معیار های انتخاب مدرسه برای فرزندان

چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندمان انتخاب نماییم ؟

برای انتخاب یک مدرسه خوب برای فرزندتان ، نکات زیر را مطالعه فرمایید :

  • در مرحله نخست ، شما باید لیستی از آنچه برایتان مهم است را بنویسید . این لیست می تواند شامل موارد گوناگونی از قبیل : نزدیکی راه ، وجود سرویس ، توزیع ناهار ، ساعت کاری مدرسه ، کلاس های فوق برنامه ، مساحت مدرسه ٬ زیبایی و تمیزی آن و… باشد . نوشتن این نکات به شما کمک می کند که سریع تر به هدف خود که انتخاب مدرسه مناسب می باشد ، برسید .
  • لیستی از مدارس تهیه کنید . برای این کار می توانید به اداره آموزش و پرورش منطقه خود رفته و آدرس و شماره تلفن مدارس آن منطقه را بگیرید (بزودی در سایت آویژه دانش نیز منتشر خواهد شد) سپس با رفتن و یا تماس با مدارس ، چک لیست اولیه خود را بررسی کنید . می بینید که با این کار ، تعداد زیادی از مدارس از مرحله اول کنترل شما حذف می شوند و به همین دلیل بررسی سایر مدارس راحت تر خواهد بود. البته مدارسی که از لیست شما حذف می شوند را نیز اولویت بندی کنید تا در صورتی که از بین مدارس باقی مانده ، مدرسه مناسبی یافت نشد ، براساس اولویت های موجود به سراغ مدارس دیگر بروید .
  • اگر مدرسه ای از مرحله 1 و 2 گذر کرد و در بین انتخاب های نهایی شما قرار گرفت ، در ساعات کاری به آنجا بروید و سعی کنید با دانش آموزان و اولیایی که حضور دارند در مورد مدرسه صحبت کنید . البته پیش از این کار حتما لیستی از سوالاتی که برایتان مهم است ، تهیه کنید و از آنها و همچنین اولیای مدرسه بپرسید. امروزه بسیاری از مدارس از طریق امتحان ورودی و مصاحبه ، دانش آموزان خود را انتخاب می کنند. بد نیست که در زمانی که فرزندتان سر جلسه امتحان است ، با پدران و مادران سایر بچه ها صحبت کنید و علت انتخاب این مدرسه از جانب آنها را جویا شوید .
  • شهریه بالای یک مدرسه نشان دهنده کیفیت آن نیست. در بسیاری از مدارسی که شهریه معقولی دریافت می کنند ، می بینید که کارایی و بازدهی به مراتب بالاتری نسبت به مدارس گران قیمت دارند. گاهی نیز مدارس با پر کردن برنامه کاری خود از طریق کلاس های اسم در کن ولی غیر کاربردی ، سعی در دریافت شهریه های بالاتر از حد تعیین شده توسط آموزش و پرورش دارند که درایت شما والدین عزیز می تواند به کاهش این سو ء استفاده ها کمک زیادی نماید . متاسفانه در بعضی از مدارس دیده شده که با شروع سال تحصیلی و یا گذشتن یک یا دو ماه ،قول هایی که برای انجام برخی از کارها و برنامه ها داده بودند را فراموش کرده و یا با بیان علل غیر قابل توجیه ، از اجرای آنها سر باز می زنند. همانقدر که انتخاب مدرسه مهم است ، پیگیری بعدی شما برای اجرای کارها و برنامه ها توسط اولیای مدرسه نیز مهم بوده و به پرورش بهتر فرزند شما کمک می کند.

 

نتیجه گیری

معیارهای انتخاب مدرسه، در مقاطع تحصیلی مختلف تفاوت دارد و والدین نباید نسبت به این ویژگیها بی تفاوت باشند ٬ در صورت امکان سایر مطالب ما را در آویژه دانش دنبال فرمایید و سعی کنید روند انتخاب مدرسه توسط شما والدین گرامی با کمال دقت و حوصله صورت گیرد و اصطلاحا در این یک مورد بدون آنکه “دل را به دریا بزنید” تصمیم گیری نمایید .

 

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معیار های انتخاب مدرسه برای فرزندان

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید