جزئیات مصاحبه آزمون دکتری 1402

مصاحبه دکتری

همه داوطلبانی که در ثبت نام آزمون دکتری شرکت کرده اند، می دانند که قبول شدن در این آزمون مستلزم عبور از دو مرحله مهم کتبی و مصاحبه است. افرادی که در آزمون کتبی موفق به کسب رتبه مجاز شده و انتخاب رشته نموده اند، حال بایستی خود را سوالات مصاحبه آزمون دکتری آماده سازند.

در حال حاضر پذیرش در مقطع دکتری به دو صورت پژوهش محور و آموزشی – پژوهشی صورت می گیرد.

در نوع پذیرش پژوهش محور نمره کل قبولی از 30 درصد نمره آزمون و 70 درصد از نمره مصاحبه تشکیل می شود. در نوع پذیرش آموزشی – پژوهشی 50 درصد از نمره قبولی آزمون کتبی و 50 درصد بقیه از نمره مصاحبه کسب می شود.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تأثیر مصاحبه در پذیرش دکتری 1402، 50 درصد خواهد بود. بدین صورت که پس از برگزاری مصاحبه دکتری از سوی دانشگاه ها، نمره مصاحبه داوطلب با نمره تراز کسب شده در آزمون کتبی میانگین گرفته می‌شود و نمره کل داوطلب محاسبه می شود.

نمره کل داوطلبان حاضر در جلسه مصاحبه هر دانشگاه / واحد دانشگاهی قیاس شده و مطابق با ظرفیت، افرادی که بالاترین نمره کل را کسب کرده باشند پذیرفته می شوند.

در این مقاله با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید تا به بررسی جزئیات مصاحبه آزمون دکتری سال 1402 بپردازیم.

مصاحبه آزمون دکتری سراسری چگونه برگزار می شود؟

پس از برگزاری مرحله کتبی و انتشار کارنامه اولیه از سوی سازمان سنجش، دانشگاه ها اقدام به تعیین حدنصاب نمره سنجش علمی می‌نمایند.

سپس داوطلبان می‌توانند نسبت به انتخاب رشته دکتری بر اساس دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش دکتری که در دفترچه انتخاب رشته دکتری اعلام می‌شود، فرم انتخاب رشته را تکمیل نمایند و برای حضور در مصاحبه دانشگاه ها اقدام کنند.

نتایج دعوت به مصاحبه دکتری با توجه به نمره کسب شده در مرحله کتبی توسط داوطلبان و حدنصاب اعلام شده از سوی دانشگاه ها، از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

داوطلبانی که از سوی سازمان سنجش مجاز به شرکت در مصاحبه دانشگاه های مختلف شناخته شده باشند، در مرحله دوم آزمون در دانشگاه ها حضور یافته و پس از اتمام مصاحبه ها، نتایج نهایی دکتری سراسری و نتایج نهایی دکتری آزاد هر دو از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع رسانی می شود.

بنابراین، طبق روال چند سال اخیر، پس از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری، داوطلبان در مصاحبه دانشگاه ها حضور می‌یابند.

زمان مصاحبه دکتری 1402

به احتمال زیاد امسال نیز همانند سال های گذشته، در شهریور ماه پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری 1402، اسامی پذیرفته شدگان آزمون دکتری به همراه زمان، شرایط و مدارک مورد نیاز جهت شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و سراسری در سال 1402 از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org منتشر می شود.

زمان مصاحبه دکتری 1400

شرایط لازم برای انجام مصاحبه دکتری 1402

مصاحبه آزمون دکتری مستلزم شرایطی است که داوطلب در صورت دارا بودن همه آنها قادر به شرکت در جلسه مصاحبه دکتری خواهد بود.

پونزبرای شرکت در مصاحبه دکتری باید:

فرد داوطلب باید در آزمون دکتری 1402 ثبت نام نموده و در جلسه آزمون شرکت نماید.

داوطلب باید نمره کل لازم را کسب نموده و مجاز به انتخاب رشته دکتری 1402 شده باشد.

داوطلب باید نمره حد نصاب برای مصاحبه رشته محل های انتخابی در فرم انتخاب رشته را کسب نموده باشد. (چنانچه داوطلبی حد نصاب کد رشته محلی را کسب نموده باشد، اما در فرم انتخاب رشته آن را وارد نکرده باشد، امکان شرکت در مصاحبه و بررسی سوابق پژوهشی و علمی برای وی مقدور نخواهد بود.)

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری 1402

پس از اطلاع از نحوه دعوت به مصاحبه دکتری، لازم است از مدارک مورد نیاز در روز مصاحبه اطلاعات لازم را بدست آورید.

از آنجا که حضور و پاسخ دادن به سوالات مصاحبه آزمون دکتری بدون ارائه برخی مدارک امکانپذیر نخواهد بود، در ادامه به مهم ترین مدارک لازم اشاره خواهیم کرد. البته باید ذکر کنیم که این مدارک به دو بخش مدارک اجباری و امتیازی تقسیم بندی می شوند.

همانطور که از نام آنها پیداست، مدارک اجباری یا الزامی، اصلی ترین مدارک برای ارائه به دانشگاه محسوب می شوند که توسط سازمان سنجش اعلام می گردد. اما مدارک امتیازی، به بالا بردن امتیاز متقاضی کمک می کنند.

نام مدرکتوضیحات
اصل شناسنامه و یا کارت ملیبه منظور بررسی صحت اطلاعات شناسنامه ای معرفی شده و اطلاعات اصلی متقاضی
فیش واریزی مربوط به هزینه مصاحبه دکتری
اصل مدرک کارشناسی به همراه ریز نمراتفارغ التحصیلان دوره کارشناسی ناپیوسته، بایستی مدرک کاردانی را نیز ارائه نمایند.
اصل مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمراتدانشجویان شاغل به تحصیل در ترم آخر دوره کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای، لازم است اصل گواهی فراغت از تحصیل را ارائه کنند.
اصل گواهی مربوط به مربیان دانشگاه هااین مورد ویژه افرادی است که از سهمیه مربیان استفاده نموده اند.
مدارک مربوطه به سوابق علمی و پژوهشی
مدرک زبان انگلیسیمدرک آزمون آیلتس، مدرک آزمون msrt، مدرک آزمون tolimo، آزمون تافل
گواهی ثبت اختراع
توصیه نامه اساتید مقطع کارشناسی ارشد
رزومه علمی همچون کتاب، مقالات، رزومه و سابقه تدریس و…

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری 1401

نحوه امتیازدهی در مصاحبه دکتری 1402

در مصاحبه های دکتری، غالباً 40 درصد نمره به سوابق پژوهشی و آموزشی و 60 درصد به ارزیابی های جلسه مصاحبه اختصاص داده می شود.

در مجموع، نمره معدل و پایان نامه، دانشگاه های مقاطع قبلی، ارائه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، سوابق تدریس دانشگاهی، مدرک زبان و نمره کتبی آزمون دکتری، مهم‌ترین و موثرترین نکات برای کسب امتیاز بخش آموزشی و پژوهشی جهت قبولی در مصاحبه دکتری هستند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

امتیاز مقاله و کتاب در مصاحبه دکتری

پونزاز جمله مواردی که در غالب مصاحبه های دکتری برای داوطلبان امتیاز به همراه دارد، شامل آیتم های زیر است:

مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی

مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی

مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی)

تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی

نحوه امتیازدهی به هر یک از این موارد بسته به نظر اساتید ممکن است متغیر باشد. اما موضوعی که در اغلب مصاحبه‌ها عمومیت دارد، این است که غالباً اساتید سقف مشخصی برای امتیاز مقالات و سایر کارهای پژوهشی در نظر می‌گیرند.

بنابراین داوطلبان هر تعداد مقاله هم داشته باشند، نمره بالاتری از سقف امتیاز تعیین شده نخواهند گرفت.

علاوه بر مقاله و کتاب، ثبت اختراع و نیز کسب مقام در جشنواره های علمی نظیر خوارزمی و فارابی و داشتن طرح پژوهشی نیز ممکن است در مصاحبه دکتری، امتیازآور باشد.

اهمیت پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در مصاحبه آزمون دکتری 1402

نمره دهی مصاحبه دکتری هر دانشگاه بر اساس سلایق داوران متفاوت است. یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است در روز مصاحبه از شما پرسیده شود، در مورد پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد است.

اگر رشته انتخابی در مقطع دکتری با رشته کارشناسی ارشد متفاوت باشد، در این مورد هم از شما سوال خواهد شد. در برخی از دانشگاه ها در رابطه با پایان نامه سوالات علمی پرسیده می شود تا قدرت تحلیل داوطلب در مورد موضوعات علمی مرتبط با پایان نامه بررسی گردد.

بنابراین بهتر است حتما به پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد خود اشراف کامل داشته و مطالعاتی در مورد مطالب علمی مرتبط با آن نیز داشته باشید.

اهمیت پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در مصاحبه آزمون دکتری 1400

اهمیت نگارش کتاب و مقاله در مصاحبه آزمون دکتری 1402

در جلسات مصاحبه دکتری به تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی، مقالات علمی – پژوهشی داخلی و خارجی، مقالات منتشر شده در کنفرانس های معتبر داخلی و خارجی، مقالات علمی – ترویجی، ثبت اختراع، کسب مقام در جشنواره های علمی مثل فارابی و خوارزمی و یا داشتن طرح پژوهشی نیز امتیاز تعلق می گیرد.

حتما در مورد امتیاز دهی مقالات و کتاب ها توجه کنید که این امتیازها سقفی دارند و داوطلب هر چند مقاله نیز ارائه کند، باز هم از سقف تعیین شده امتیاز بیشتری نخواهد گرفت.

پونزجدول امتیاز بندی مقالات در مصاحبه دکتری 1402 بشرح جدول زیر است:

نوع فعالیتنحوه ارزیابیحداکثر امتیاز
مقالات علمی – پژوهشی مرتبط با رشته تحصیلیهر مقاله 7 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقا22 امتیاز
کسب مقام در جشنواره های علمی معتبرکسب مقام خارجی 7 امتیاز و داخلی 5 امتیاز
گواهی ثبت اختراع تایید شده توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتیگواهی ثبت اختراع بین المللی دارای 7 امتیاز و داخلی 3 امتیاز
مقالات منتشر شده در کنفرانس های معتبرکنفرانس های داخلی 1 امتیاز و خارجی 2 امتیاز4 امتیاز
مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلیهر مقاله حداکثر 2 امتیاز مطابق با آیین نامه ارتقا6 امتیاز

تاثیر سوابق تحصیلی در مصاحبه آزمون دکتری 1402

در مصاحبه دکتری، معدل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و ریز نمرات داوطلبان از اهمیت بالایی برخوردار است. در مورد نمرات پایین برخی از دروس نیز در این مصاحبه سوالاتی پرسیده می شود.

نوع دانشگاه در امتیاز دهی نمره بی تاثیر نیست، مثلا نمره 14 یک درس در دانشگاه دولتی و روزانه از ارزش بالایی نسبت به نمرات بالاتر در دانشگاهی غیر دولتی برخوردار است.

نوع فعالیتنحوه ارزیابیحداکثر امتیاز
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسیمطابق با نظر کمیته مصاحبه کننده6 امتیاز
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی ارشد5 امتیاز
طول مدت تحصیل دوره کارشناسی3 امتیاز
طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد3 امتیاز

تاثیر سوابق تحصیلی در مصاحبه آزمون دکتری 1401

اهمیت زبان انگلیسی در آزمون دکتری 1402

در آزمون مصاحبه دکتری 1402، داشتن مدرک زبان انگلیسی الزامی نیست؛ اما داشتن مدرک معتبر آزمون های زبان داخلی مثل tolimo ،msrt، آزمون های بین المللی مثل تافل، آیلتس و… دارای امتیاز است.

همترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی

MSRT (MCHE)IELTS EquivalentTOEFL IBTTOEFL ComputerTOEFL PAPER+ TOLIMOحداکثر نمره
100-900/9-7120-96300-250680-6008
89-859/6-5/695-86249-232599-5757
84-804/6-685-76231-213574-5506
79-759/5-5/575-66212-196549-5255
74-704/5-565-56195-173524-5004
69-659/4-5/455-46172-152499-4753
64-604/4-445-36151-133474-4502
59-509/3-5/335-29132-113449-4251

داشتن مدرک زبان آزمون های بین‌المللی در مصاحبه دکتری، می‌تواند امتیاز خوبی به همراه داشته باشد، اما با توجه به دشواری این آزمون ها و نیز هزینه بالای شرکت در آنها، اغلب داوطلبان ترجیح می‌دهند که در آزمون‌های زبان داخل کشور شرکت کنند.

همچنین داشتن مدرک زبان با نمره بالا در دید اساتید تاثیر مثبتی خواهد داشت.

هر چند جدول امتیاز بندی در سال 96 برای مدرک زبان در مصاحبه دکتری ارائه شد؛ اما دانشگاه ها بر اساس آیین نامه های داخلی دانشگاه طبق سلیقه و نظر کمیته مصاحبه کننده امتیاز می دهند که حداکثر امتیاز 8 در نظر گرفته شده است.

تاثیر دانشگاه مقطع ارشد در مصاحبه دکتری

یکی از مواردی که در مصاحبه دکتری مورد توجه اساتید خواهد بود؛ محل تحصیل مقاطع قبلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) و نیز معدل داوطلب در مقاطع گذشته است.

البته دانشگاه مقطع ارشد و معدل این مقطع بیشتر در مصاحبه اهمیت دارد. اساتید با توجه به این معیار متوجه می‌شوند که اساسا سطح علمی شما چقدر است، چقدر برای درس و دانشگاه وقت می‌گذارید و چقدر علاقمند به تحصیل هستید.

البته لازم نیست خیلی نگران این موضوع باشید؛ در ادامه نکات مهم در خصوص تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری به شما خواهیم گفت.

پونزاین نکات بشرح زیر هستند:

ممکن است به هر دلیلی در مقطع ارشد خوب عمل نکرده باشید؛ شما با تمرکز بر سایر مولفه های مهم به سادگی می توانید این مورد را جبران کنید.

در سال های گذشته برخی داوطلبان از دانشگاه های نه چندان مطرح غیردولتی، توانسته‌اند در دوره روزانه حتی دانشگاه‌های سطح ۱ قبول شوند و برخی داوطلبان از بهترین دانشگاه ها موفق به پذیرش نشده‌اند. بنابراین، این موضوع نمی‌تواند به تنهایی دلیلی برای قبول نشدن شما و یا تضمین قبولی شما باشد.

ممکن است اساساً این مولفه برای اساتید مصاحبه‌کننده در همه دانشگاه ها مهم و در اولویت نباشد.

تاثیر دانشگاه مقطع ارشد در مصاحبه دکتری

سخن آخر

در این بخش به صورت کلی در مورد پذیرش در دکتری و مصاحبه آن با شما صحبت کردیم.

مهم ترین نتیجه ای که شما باید از این مقاله بگیرید، این است که به طور کلی شما باید در روز مصاحبه بر روی مهارت هایتان تمرکز کنید و اساتید را مجاب کنید که جهت تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه فوق دارای توانایی بوده و گزینه مناسبی هستند.

شما می توانید در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه با مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید و از آنان در این زمینه راهنمایی بگیرید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتتاثیر سوابق تحصیلی در مصاحبه آزمون دکتری 1402 به چه صورت است؟

در مصاحبه دکتری، معدل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و ریز نمرات داوطلبان از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا نمره 14 یک درس در دانشگاه دولتی و روزانه از ارزش بالایی نسبت به نمرات بالاتر در دانشگاهی غیر دولتی برخوردار است.

سوال علامتنحوه امتیازدهی در مصاحبه دکتری 1402 به چه صورت است؟

اطلاعات مربوط به این موارد در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

جزئیات مصاحبه آزمون دکتری 1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 4 نظر:
  1. سلام وقت بخیر یک سوال داشتم من سال 1400 در کنکور دکتری دانشگاه آزاد تهران مرکز قبول شدم و ثبت نام کردم و برایم کددانشجویی صادر گردید لیکن به دلیل نقص مدرک موفق به حضور سر کلاس نشدم و تقریبا این موضوع 10 ماه طول کشید و در حال حاضر نقص مدرک رفع شد امکان حضور در کلاس دکتری آزاد در سال 1401 باتوجه به موارد مذکور می باشد؟ پاسخ بنده را بفرمایید ممنون می شوم

  2. با سلام و درود چاپ کتاب هم تاثیر مثبتی در مصاحبه دکتری دارد حتی تبدیل پایان نامه به کتاب بنده کتابم رو در انتشارات آریا دانش چاپ کردم و راضی بودم

    1. سلام راهنمایی می فرمائید مراحل ثبت کتاب و یا مقاله در انتشارات را؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1402/12/11

شنبه

1402/12/12

یکشنبه

1402/12/13

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید