چگونه برنامه ریزی درسی را انجام دهیم ؟

گام های یک برنامه ریزی درسی هدفمند

برنامه ریزی درسی واژه ای است که از همان ابتدای تحصیلات دبستانی با آن آشنا می شویم . برنامه ریزی درسی برای تمام دوره های تحصیلی لازم است و چیزی نیست که مربوط به تحصیلات مقطع خاصی و یا حتی آزمون خاصی شود . البته سیستم برنامه ریزی های درسی با توجه به هدفی که هر شخص نسبت به شرایطش دارد می تواند متفاوت باشد . بهتر است از همان ابتدا در دوره دبستان دانش آموزان با برنامه ریزی های درسی ، نحوه زمان بندی برای آن ، و دیگر عوامل پیرامون آن آشنا شوند تا در مقاطع بالاتر به مشکل بر نخورند و از طرف دیگر از همان ابتدا به برنامه ریزی درسی عادت کنند تا در موقع نیاز مانند امتحانات نهایی و آزمون های ورودی دانشگاه ها ، این موضوع برای آن ها غریب نباشد .


بیشتر بخوانید: برنامه ریزی کنکور سراسری


گام های یک برنامه ریزی درسی هدفمند

برای تنظیم برنامه ریزی درسی باید گام هایی را به ترتیب پیش ببریم . گام اول تعیین هدف است ( کنکور ) . سپس باید عوامل تاثیر گذار را بررسی کنیم (درس ها ، زمان لازم و زمان موجود ، منابع درسی ، آزمون های آزمایشی و … ) . گام بعدی تنظیم عوامل ذکر شده با هم می باشد . برای هر درس یک منبع خوب بیابید . سپس باید هر درس را به چند بخش تقسیم کرد و به هر بخش بازه زمانی خاصی را اختصاص داد ( درس ها باید همزمان با هم پیش بروند ) . در حین مطالعه نباید نکته برداری و خلاصه نویسی را فراموش کرد . سپس که درس ها مطالعه شدند باید خود را از طریق آزمون آزمایشی محک زد و با توجه به نتیجه حاصل شده ، اصلاحات لازم را در برنامه ریزی پیاده کرد .


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور


برنامه ریزی کنکور

برنامه ریزی کنکور خود به چند روش تقسیم می شود . نحوه برنامه ریزی کنکور برای آزمون های سراسری ، کارشناسی ارشد و دکترا متفاوت می باشد . همچنین با توجه به گروه درسی دانش آموزان ( علوم تجربی ، علوم انسانی ، علوم ریاضی و رشته های هنرستانی ) این برنامه ریزی متفاوت می باشد . کنکور سراسری با توجه به تعداد بالای افراد شرکت کننده ، حجم بسیار بالای مطالب درسی و اینکه اولین آزمون مهمی است که اکثر متقاضیان شرکت می کنند و تجربه و آشنایی کافی با سیستم این گونه آزمون ها ندارد ، جز سخت ترین آزمون هایی می باشد که افراد تجربه می کنند و برای این رقابت سنگین لازم است از مدت ها قبل طبق یک برنامه ریزی کنکور پیش روی کرد تا در نهایت به موفقیت رسید .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

بهترین زمان بندی برای شروع

با توجه به توضیحات بالا ، یکی از مهم ترین فاکتور های دخیل در برنامه ریزی کنکور ، زمان می باشد . زمان بندی این برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که تمام حجم مطالب مطالعه و چندین با دوره شوند و در کنار مطالعه آزمون های آزمایشی زیاده داده شود که متقاضی با شرایط حاکم در جلسه کنکور آشنا باشد و بتواند داده های ذهنی که در مدت مطالعه کسب کرده را کوتاه ترین مدت ممکن پردازش کند و جواب درست هر سوال را استخراج کند ، و این تنها کلید موفقیت در آزمون های بزرگ مانند کنکور های سراسری ، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد . مشاوران مرکز مشاوره آویژه جز کسانی هستند که در این آزمون ها تجربه ای درخشان دارند و تمام عوامل آزمون ها را لمس کرده و می توانند بهترین مشاوره تحصیلی را به شما ارائه بدهند .

برنامه ریزی درسی کنکور


بیشتر بخوانید: مشاوره ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد


برنامه ریزی مدرسه

برنامه ریزی مدرسه بسیار مهم می باشد . زیرا تجربه به خوبی نشان داده است افرادی که از همان دوره های ابتدایی مدرسه اهل برنامه ریزی مدرسه بوده اند در آینده بسیار موفق تر بوده اند . عمده برنامه ریزی مدرسه برای امتحانات نیم سال اول و دوم می باشد . دانش آموزانی که در طول سال از هیچ برنامه ریزی خوب درسی پیروی نمی کنند در زمان فرجه امتحانات با مشکلات زیادی روبرو می شوند . این افراد در فرجه استرس زیادی دارند ، زیرا اطمینان ندارند که آیا قادر هستند تمام مطالب امتحانی را در زمان کوتاهی که به آن ها داده شده است مطالعه کنند و برای امتحان آماده شوند . در بعضی مواقع به دلیل این استرس ، و یا اینکه به دلیل کم بودن وقت مبحثی را نتوانسته اند مطالعه کنند ، قسمتی از نمره ها را از دست می دهند .

برنامه ریزی باید طولانی مدت باشد

دانش آموزانی که توانسته اند در طول سال طبق یک برنامه ریزی خوب درسی پیوسته مطالب درسی خود را بخوانند و مرور کنند ، در زمان امتحانات به مشکلاتی که اشاره شد بر نمی خورند و فشار فکری و زمانی زیادی متوجه آن ها نمی شود . در پایان امتحانات مطمئنا این افراد با نتایج بهتری روبرو خواهند شد . یک نکته حائز اهمیت این می باشد که افرادی که از بهره هوشی کمتری هم برخوردار می باشند می توانند این قضیه را با یک برنامه ریزی درسی درست هوشمند جبران کنند و این موضوع به کررات دیده شده است که افرادی که با پشت کار و پیوسته موضوعی را پیش می برند موفق تر از افراد باهوش و بدون برنامه و پشتکار بوده اند . برنامه ریزی درسی را باید از همان ابتدا با زندگی تحصیلی خود گره بزنیم تا دستیابی به موفقیت آسان تر شود .


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی ثبت نام کنکور آزاد


بهترین روش برنامه ریزی درست دانشجویان

بهترین روش برنامه ریزی درست درسی دانشجویان را به دو دسته امتحانات پایان ترم و آزمون ورودی مقطع بعدی می توان تقسیم کرد . بهترین روش برنامه ریزی درسی خوب دانشجویان برای امتحانات پایان ترم از ابتدای همان ترم اول دانشگاه شروع می شود . هنگامی که در کلاس درس استاد مبحثی را درس می دهد ، اگر آن مبحث تنها یکبار بعد از کلاس مرور شود در حافظه ماندگار می شود اما اگر به دست فراموشی سپرده شود زحمت چند برابری را لازم دارد برای زمان امتحان . پس بهترین کار این است که درس هر روز را شب همان روز مرور کرد که زمان زیادی هم نمی گیرد این موضوع اما کمک به ماندگاری طولانی تر مطالب در ذهن می کند .

برنامه ریزی کنکوری برای دانشجویان

سعی می کنیم در این مطلب ایده آل ترین حالت ممکن را در نظر نگیریم . دانشجویان بهتر است از شش ماه ، و در صورت امکان یک سال قبل از آزمون کنکور مطالعات خود را در قالب برنامه ریزی شده شروع کنند . در ابتدا باید مطالبی که در ترم های ابتدایی خوانده شده اند و اکنون فراموش شده اند را مطالعه کرد و نکته برداری کرد . درس های ترم جاری را در قالب آماده سازی برای امتحانات پایان ترم باید خواند و تست های آن ها را جدا گانه زد . نباید قضیه نکته برداری را فراموش کرد . این کار می تواند سرعت مرور و دوره درس ها را بالا تر ببرد و از این طریق متقاضی می توانند چندین بار در مهلتی که دارد درس ها را دوره کند و آماده تر شود برای آزمون .

بهترین روش برنامه ریزی درست درسی دانشجویان


بیشتر بخوانید: مشاوره تحصیلی


بهترین روش برنامه ریزی دانش آموزان

بهترین روش برنامه ریزی دانش آموزان را فقط محدود می کنیم به برنامه ریزی درست درسی برای امتحانات نیم سال و آخر سال . مبحث کنکور برای دانش آموزان بسیار مفصل می باشد و توضیحات مفصلی را می طلبد که می توانید در مورد آن با مشاوران مرکز مشاوره آویژه گفتگو کنید .

بهترین روش برنامه ریزی دانش آموزان برای امتحانات مدرسه

دانش آموزان به دلیل بازه سنی که در آن قرار دارند نمی شود از لحاظ درسی فشار روی آن ها آورد و در کنار درس باید موضوعات دیگری برای سرگرمی آنها در برنامه آن ها گنجاند . این موضوع بسیار مهم می باشد زیرا اکثر آن ها در این بازه سنی هنوز احساس می کنند که تحت هر شرایطی والدین مسئولیت کوتاهی آن ها را بر عهده خواهند گرفت و به راحتی تن به در رفتن از زیر بار مسئولیت ( در اینجا منظور ما فقط مسئولیت درسی می باشد ) می دهد . اما برای دانشجویان با توجه به بازه سنی که دارند مسئولیت پذیری متفاوتی دارند .

سوالات متداول

ضرورت برنامه ریزی در موفقیت تحصیلی چیست ؟

باعث فراهم شدن بهترین شرایط برای هدف تحصیلی شخص می شود ، و این لازمه ی رسیدن به موفقیت تحصیلی است .

برنامه ریزی موفق چه ویژگی هایی دارد ؟

هدف را مشخص می کند ، از زمان استفاده بهینه می کند ، از تلف شدن انرژی جلوگیری می کند ، باعث پیش روی موازی درس ها می شود و استراحت بخشی از آن است .

موانع برنامه ریزی موفق چیست ؟

عدم در نظر گرفتن تمام عوامل موثر بر هدف ، سوء مدیریت زمانی ، عدم انسجام و پیوستگی در پیشبرد برنامه .

مزایای برنامه ریزی چه می تواند باشد ؟

ایجاد نظم ، حفظ آرامش ، بالا بردن تمرکز ، صرفه جویی زمانی ، امیدواری بیشتر ، کاهش اضطراب ، شکوفایی حافظه و تقویت اعتماد به نفس و اراده .

بهترین برنامه ریزی چه گام هایی دارد ؟

گام اول تعیین هدف ، گام دوم برنامه ریزی زمانی ، گام سوم فراهم کردن لیستی از امور روزانه ، گام چهارم مشخص کردن زمان لازم ، گام پنجم اولویت بندی ، گام آخر جدول بندی برنامه .
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

چگونه برنامه ریزی درسی را انجام دهیم ؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید