تأثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد در مصاحبه دکتری

تأثیر-معدل-کارشناسی-و-کارشناسی-ارشد-در-مصاحبه-دکتری

بسیاری از داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون دکتری دارند، از تأثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد بی­ خبر هستند.

آن­ها بدون توجه به معدل کارشناسی ارشد، فقط به دنبال مطالعه منابع کنکوری بوده و به آن اکتفا می­کنند؛ در صورتی که تأثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد در آزمون دکتری در مواقع خاص تأثیر بسیار زیادی دارد.

یکی از نکات تأثیرگذار در آزمون دکتری، تراز شدن معدل مؤثر است. منظور از تراز شدن معدل این است که رتبه کسب شده با میانگین درصد پاسخگویی به سؤالات آزمون، با تأثیر مثبت و منفی معدل مقدار کمی تغییر می­کند.

این تأثیر به گونه­ای است که بعد از اعلام نتایج آزمون اگر دو داوطلب نمره آزمون برابری داشته باشند، فردی که معدل بالاتری داشته باشد، به ‌وسیله تأثیر معدل از رتبه بالاتری برخوردار خواهد بود و امکان پذیرش او بیشتر خواهد شد.

تأثیر-معدل-کارشناسی-و-کارشناسی-ارشد

معدل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داوطلبان در مصاحبه دکتری تأثیر بسیار زیادی دارد، به همین دلیل نباید معدل­ های سال ­های قبل دانشگاه را کم اهمیت در نظر گرفت. البته در این مورد اختلافاتی بین سازمان سنجش و دانشگاه آزاد وجود دارد.

به طور کلی باید به این موضوع توجه شود که دانشجویان و داوطلبانی که از مدت­ها قبل برای این آزمون تلاش کرده­اند و معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد آن­ها بالاتر است، باید شانس بیشتری داشته باشند.

نتیجه این آزمون به طور کلی از طرف هر دو نهاد سنجش و دانشگاه گرفته می­شود. هر دو این سازمان­ها طبق استاندارد معینی آزمون و جلسه مصاحبه را برگزار می­کنند.

داوطلب باید اطلاعات کافی درباره برگزاری هر دو، از زمان ورود به دانشگاه داشته باشد تا بتواند از همان ابتدا برای آینده خود برنامه­ریزی کند.

محاسبه معدل مؤثر

اگر قصد شرکت در آزمون دکتری را دارید، اول باید مفهوم معدل مؤثر و روش محاسبه آن را بدانید. معدل مؤثر به میانگین معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد گفته م­ی شود.

لازم به ذکر است در آزمون دکتری سازمان سنجش، معدل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تأثیر دارد، در صورتی که در آزمون دکتری دانشگاه آزاد، معدل مؤثر تأثیری ندارد.

طبق اعلامیه منتشر شده از سوی سازمان سنجش، معدل مؤثر 20 درصد تأثیرگذار خواهد بود و تأثیر آزمون کتبی 80 درصد در نظر گرفته شده است.

محاسبه معدل مؤثر

در محاسبه معدل مؤثر که در واقع معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد با هم است، معدل کارشناسی 40 درصد و معدل کارشناسی ارشد 60 درصد در مصاحبه دکتری تأثیرگذار است. برخی از داوطلبان، مقطع کارشناسی را به صورت ناپیوسته گذرانده­ اند.

این دسته از داوطلبان باید معدل کاردانی و کارشناسی خود را باهم جمع کنند و سپس میانگین آن را به عنوان معدل کارشناسی در نظر بگیرند.

برای درک بهتر نحوه محاسبه معدل مؤثر برای مصاحبه آزمون دکتری به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید معدل یک دانشجو در مقاطع مختلف طبق داده­ های زیر است:

  • معدل کاردانی: ۱۶٫۳۸
  • معدل کارشناسی ناپیوسته: ۱۵٫۴۷
  • معدل کارشناسی ارشد: ۱۷٫۶۴

ابتدا باید میانگین معدل کاردانی و کارشناسی، طبق روش زیر محاسبه شود:

(۱۶٫۳۸ + ۱۵٫۴۷) ÷ ۲ = ۱۵٫۹۲۵

نکته­ های که باید رعایت کنید این است که حتماً باید از گرد کردن معدل خودداری کنید و با دو رقم اعشار آن را در نظر گرفته و محاسبه کنید. با رعایت این نکته معدل کل مقطع کارشناسی برای این داوطلب فرضی ۱۵٫۹۲ است.

پس از اینکه معدل کارشناسی محاسبه شد نوبت محاسبه معدل مؤثر است. در این مرحله باید کمی متفاوت ­تر عمل کنیم. فراموش نکنید که به معدل کارشناسی وزن ۴۰% و معدل کارشناسی ارشد وزن ۶۰% اختصاص می­یابد.

میانگین معدل کاردانی و کارشناسی

در نتیجه محاسبه به شکل زیر انجام می­شود:

۱۵٫۹۲ × ۰٫۴ = ۶٫۳۶۸

۱۷٫۶۴ × ۰٫۶ = ۱۰٫۵۸۴

۶٫۳۶۸ + ۱۰٫۵۸۴ = ۱۶٫۹۵۲

در آخر نتیجه محاسبه معدل مؤثر این دانشجوی فرضی ۱۶٫۹۵ می­شود. اما با توجه به اینکه معدل مؤثر به نسبت میانگین درصد پاسخگویی داوطلب در آزمون کتبی تراز می شود، ممکن است معدل مؤثر این داوطلب فرضی اندکی بیشتر در نظر گرفته شود.

در نهایت معدل مؤثر به اندازه ۲۰% بر نمره کل داوطلب تأثیر می گذارد.

پذیرش دانشجوی دکتری در سال 99 چگونه بود؟

داوطلب آزمون دکتری باید از سهم عوامل دیگری، به جز تأثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد در مصاحبه دکتری، که در پذیرش دانشجوی دکتری تأثیر دارد آگاهی داشته باشد. ممکن است سهمیه­­ ها هر سال بنا به دلایلی تغییر کنند.

به طور مثال در کنکور 99، سهم آزمون کتبی دکتری پنجاه درصد بود، سهمیه مصاحبه دکتری سی درصد و سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد محاسبه خواهد شد. مصاحبه دکتری، پس از آزمون کتبی از اهمیت زیادی برخوردار است.

به همین دلیل باید برای موفقیت در آن، از عوامل مؤثر در آن مانند معدل، پایان­ نامه و … آگاهی کامل داشت.

پذیرش دانشجوی دکتری

سوابق آموزشی و پژوهشی شامل فعالیت­ های علمی داوطلب از قبیل مقالات ثبت شده، ثبت اختراع و معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد و … است. البته لازم به ذکر است، درجه اهمیت هر کدام از بخش ­های سوابق تحصیلی در دانشگاه ­های مختلف، بنا بر سیاست­های هر دانشگاه، متفاوت است.

به همین دلیل تأثیر معدل در نمره ه­ایی که داوران در جلسه مصاحبه به داوطلب می­ دهند ممکن است متغیر باشد.

سی درصد باقی مانده به نظر اساتید و داوران بستگی دارد. آن­ها با سنجش علمی داوطلب در جلسه مصاحبه می­توانند بنا به معیار های ارزشیابی خود به او نمره دهند.

طبیعی است که معدل­­ های داوطلب و فعالیت ­های او در دوره­ های کارشناسی و کارشناسی ارشد بر افکار و نظر داوران نسبت به داوطلب تأثیر زیادی دارد. با این حساب ممکن است، تأثیر معدل در نتایج مصاحبه نیز اهمیت داشته باشد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

در پایان

گاهی تأثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد در مصاحبه آزمون دکتری، داوطلبان را سردرگم می­کند. اما با توجه به رسانه­ ها و اطلاع رسانی‌ های به روز در آن­ها کمتر کسی وجود دارد که از تأثیر معدل در نتیجه آزمون بی­خبر باشد.

به طور کلی، این موضوع که تمام تلاش ­های سال­ ها درس خواندن، تنها در چند ساعت، سر جلسه کنکور سنجیده شود، انصاف نیست. تأثیر معدل، هرچند کمتر از تأثیر آزمون است، اما تلاش شخص را تنها به چند ساعت وابسته نمی­کند.

ممکن است هر سال میزان تأثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد در مصاحبه دکتری تغییر کند؛ به همین دلیل لازم است اخبار آزمون دکتری را از خبر گذاری‌ های معتبر دنبال کنید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

تأثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد در مصاحبه دکتری

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید