ساختار سوالات زبان انگلیسی در کنکور سال ۹۷ – بخش دوم

زبان انگلیسی در کنکور

یادگیری زبان انگلیسی امری ضروری است! بخصوص اینکه در کنکور سراسری نیز می تواند شانس قبولی شما را افزایش دهد. در ادامه بخش دوم نحوه مطالعه زبان انگلیسی و تاثیر آن در کنکور را خواهید خواند . برای مطالعه بخش اول زبان انگلیسی در کنکور کلیک کنید .

Cloze Test چیست ؟
آزمون Cloze یکی از روش های اندازه گیری درک مطلب است. در آزمون Cloze واژه هایی را از یک متن حذف می کنند. ترتیب حذف واژه ها حالتی منطقی دارد، بدین شکل که جمله های ابتدایی و انتهایی متن دست نخورده باقی می مانند، اما از جمله ی دوم به بعد از هر 7 واژه یکی حذف می شود. تعداد پرسش های متن بستگی به طول متن دارد و واژه ها را نیز میتوان با توجه به جایگاهی که در جمله دارند (مثل قید ، فعل ، فاعل ، مفعول و …) انتخاب و حذف کرد . آزمون دهنده یکی از واژه های ارائه شده را برای هریک از گزینه های متن انتخاب می کند. حدس زدن واژه ی صحیح به توانایی فرد در استنباط و درک کلی متن بستگی دارد . به همین منظور توصیه می شود ، برای بهتر پاسخ دادن به پرسش های Cloze راه کارهای
زیر را تمرین کرده و به ذهن بسپارید :

1- ابتداکل متن را سریع والبته با دقت بخوانید تا برداشت همه جانبه ای از متن در ذهن شما ایجاد شود . در این صورت می دانید که متن در چه موردی است و چه مطالبی را بیان کرده است .
2- گزینه های مربوط به هر پرسش (جای خالی در متن) را از نظر بگذرانید.
3- به مفهوم کلی متن فکر کنید و سعی کنید ارتباط بین متن و جمله ی خاصی که تکمیل می کنید را پیدا کنید.
4- با دقت تمام جمله های قبل و بعد از جمله مورد نظر را بررسی کنید. گاهی اوقات لازم است که ابتدا جا خالی های بعدی را پر کنید تا متن تا حدی کامل شود ، و سپس به پرسش قبل برگردید و جمله مربوط به آن را تکمیل کنید.
5- به زمان افعال متن ، ادات ربط و عوامل انسجام متن دقت کنید . مثلا واژه ی (قید) but تضاد را می رساند و and و more over و… توافق را بیان می کنند.

چرا آزمون های Cloze دشوارند ؟
یک دلیل آن ویژگی خاص این نوع تست ها است که آن ها را از سایرین متمایز می سازد. در سایر تست ها داوطلب می داند که تست بر مبنای لغت یا گرامر یا … طرح شده و ذهن خود را متمرکز همان مطلب می کند . در صورتی که در cloze test ،مثل موقعی که زبان را در حالت طبیعی برای communication به کار می برند، فراگیران باید هم زمان به تمام اجزاء سخن و فرآیندهای جمله سازی فکر کنند و بدیهی است که اشتباهاتی را مرتکب می شوند. از طرف دیگر خصوصیات بعضی فراگیران به خصوص داوطلبان کنکور که سرعت را با بی دقتی و عدم توجه به کل مطلب اشتباه می گیرند عامل دیگری است که به این تست ها نتوانند پاسخ صد در صد صحیح بدهند. بسیاری از داوطلبان تحت تاثیر شیوه های غلط تست زنی ( از قبیل راه تستی ، راه میانبر و … ) فقط جای خالی را در تست در نظر میگیرند و گزینه ها را بدون توجه کامل به متن جمله یا بند انتخاب می کنند. این شیوه حتی در تست های یک خطی نیز به اشتباه منجر می شود چه برسد به Cloze test که از یک بند تشکیل می شود.

مثال : در تست زیر ، اشتباهات داوطلبان را در انتخاب گزینه ی languages به جای publications زیاد بوده است ، چون فقط کلمه ی different را در متن با languages مطابق یافته بودند؛ بدون آنکه در نظر بگیرند که در قسمت بعدی بند مشخص شده که ؛ تمام متون از انگلیسی به زبان های دیگر ترجمه می شوند. متون فقط به زبان انگلیسی بودند نه به زبان های مختلف و گزینه ی دو غلط است.

This book provides a collection of passages from different ….1…. giving practice in translation from English into another ….2….. The passages are arranged according to their …..3….. of difficulty.
Students are suggested to practice all of the tests given.
8. 1) properties 2) languages
3) corrections 4) publications
9. 1) field 2) language
3) score 4) major
10. 1) extreme 2) number
3) figure 4) extent

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

با در نظر گرفتن این کیفیات ، توصیه می شود همانطور که در تست های یک خطی برای انتخاب گزینه ی صحیح تمام مطلب جمله را در نظر میگیرید ، برای انتخاب گزینه های صحیح در Cloze test گزینه های انتخابی خود را در تمام متن ، در جای خالی مربوط به خود قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که مفهوم کل متن با گزینه های انتخابی شما کامل شده است.

انتخابی خود را در تمام متن ، در جای خالی مربوط به خود قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که مفهوم کل متن با گزینه های انتخابی شما کامل شده است.

-1 درک مطلب (خواندن) چیست : what is reading Comprehension

از مهارت خواندن ، به عنوان مهمترین مهارت در یادگیری زبان خارجی نام برده اند . شاید دلیل این امر قابل دسترس بود متون زبان خارجی باشد ، چرا که به راحتی نمی توان محیطی مشابه با محیط واقعی زبان ، برای آموزش آن خلق کرد. پس برای کسب اطلاعات زبانی به ویژه واژگان زبان خارجی باید به متون آن زبان رو بیاوریم. متخصصین آموزش زبان های خارجی و زبان شناسان براین باورند که هنگام خواندن متن، خواننده (زبان آموز) در حال تبادل اطلاعات با فردی است که متن را نوشته است. در حقیقت نوعی گفتگو بین خواننده و نویسنده برقرار می شود که حاصل آن ، دریافت اطلاعات درون متن از سوی خواننده است.
بسیاری معتقدند، برای فهمیدن متن خواننده باید از اطلاعات قبلی خود (background knowledge) استفاده کند تا بتواند با متن ارتباط بهتری برقرار کند، چرا که کسب اطلاعات نوین و طبق بندی آنها در ذهن مستلزم پیوستن آنها به اطلاعات قبلی است. در غیر این صورت فرد مطالب مجزا و گاهی بی معنایی را به ذهن می سپارد که به هیچ وجه نمی تواند در مواقع ضروری و به ویژه هنگام تفکر و تامل عمیق از آنها بهره ببرد.

-2 انواع خواندن : Reading types
درک مطلب مهارتی است که با توجه به (هدف) خواننده می تواند انواع و اقسام گوناگونی داشته باشد. خوش بختانه در کتاب درسی جدید مولفین محترم به آموزش این مهارت توجه خاصی نشان داده اند و لازم است دانش آموزان برای فراگیری هر چه بهتره این مهارت مهم تلاش نمایند.
همانطور که در بالا اشاره شد (هدف) ما از خواندن ، روی نحوه ی خواندن و مهارتی که بکار میگیریم تاثیر شگرفی دارد. مثلا وقتی در پی اطلاعات کلی متن هستیم نیازی به توجه زیاد روی مطالب جزئی نداریم، و هنگامی که در پی نام یک شخص ، تاریخ یک واقعه ، یا چیزی بسیار جزئی هستیم ، نیازی نیست که کل متن را مطالعه کنیم.

خواندن را بطور کلی به چهار نوع تقسیم می کنیم :
خواندن عمیق –intensive : در این نوع خواندن ، متن را با توجه و دقت زیاد می خوانیم . به تمامی جزئیات متن دقت می کنیم . روابط بین جمله ها را پیدا می کنیم و اگر لغت جدیدی در متن وجود دارد ، با مراجعه به فرهنگ لغت به معنی یا معانی مختلف آن پی می بریم. متن را تجزیه و تحلیل می کنیم و سعی می کنیم همه چیز آن را فرا بگیریم.
متن هایی بخوانید تا بتوانید هم دامنه ی لغت خود را گسترش دهید و هم توانایی خواندن خود را بهترنمایید و متن های کتاب درسی را نیز به همین شکل مطالعه و بررسی کنید.

خواندن جامع – extensive : هدف از این نوع خواندن ، حفظ اطلاعات زبانی است. یعنی حفظ همان اطلاعات ارزشمندی که در حیطه ی واژگان و درک مطلب ، حتی دستور زبان با کوشش فراوان از طریق (خواندن عمیق) به دست آورده ایم . خواندن کتابه های داستان، مجلات، روزنامه ها و … در حقیقت کوششی است که برای حفظ اطلاعات خود و کسب برخی اطلاعات جدید ، انجام میدهیم. در این نوع خواندن معمولا خواننده به کلمات متن توجه می کند سعی می کند لغات جدید را با توجه به متن حدس بزند و هر چه سریعتر و بیشتر بخواند و از متن لذت ببرد. دوباره خوانی و حتی چند بار خوانی مطلب کمک زیادی به پیشرفت زبان فرد کرده و به نهادینه شدن اطلاعات او منجر می شود. متن های مختلف را به دفعات مرور کنید و کتاب های داستان بسیار ساده (stage 1 or 2) مطالعه نمایید و به مرور سطح دشواری مطالب خواندنی خود را افزایش دهید و مطمئن باشد پس از مدت
زمان کوتاهی مشکل خواندن متن آنها مرتفع میشود.

خواندن اجمالی– skimming : این نوع خواندن یکی از مهمترین فنونی از که هر زبان آموزی به آن نیازمند است چرا که در پاسخگویی پرسش های مختلف بسیار راه گشا و سودمند است. خواندن اجمالی یا (تورق کردن) یعنی خواندن سریع متن به منظور کسب اطلاعات بسیار کلی است مانند : ایده اصلی (main idea) ، هدف نویسنده (writerʼs purpose) و جای اطلاعات خاصی در متن (location) و سازمان بندی کلی متن (text organization) و چیزهایی از قبیل این. در حقیقت در این نوع خواندن با توجه به نوع اطلاعات خواسته شده ، به متن نگاهی اجمالی و کلی می اندازیم و در راستای پرسش مطرح شده پاسخ لازم را پیدا می کنیم.

مثال : متن زبر را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید.

Heart attack might happen because the amount of blood the muscles is very low. This is commonly caused by a blood clot blocking an artery in the heart. Heart attacks can be mild or very severe. If you see somebody who has a pain in his chest, call for medical immediatey , because he may have a heart attack, especially if he smokes a lot.
1. what is the main idea of the text?
1) the heart 2) smoking
3) healthy habit 4) heart attack
2. in which part of the passage we find the relationship between heart attack and smoking?
1) in line 1 2) in line 2
3) in the last line 4) it is not mentioned

پاسخ :

1- با نگاه کلی به متن (skimming) متوجه می شویم که متن در مورد (حمله قلبی) heart attack صحبت می کند. البته شاید شما معنای واژه هایی مانند clot یا artery را ندانید ولی می توانید از متن حدس بزنید که به ترتیب به معنای (لخته ی خون) و (سرخرگ) هستند. پاسخ گزینه چهار است.
2- در این جا از ما خواسته شده که مشخص کنیم اطلاعات مربوط به ارتباط بین سیگار کشیدن ” – smoking ” و حمله قلبی در کجای متن آمده است. با نگاهی کلی به متن یعنی با استفاده از skimming پی می بریم که فقط در سطر آخر چنین چیزی بیان شده است. پاسخ گزینه ی سه است.
3- خواندن دقیق (scanning) : این نوع خواندن نیز درست به اندازه ی خواندن اجمالی اهمیت دارد. در این نوع خواندن ؛ متن را با سرعت زیاد ولی به منظور کسب اطلاعات جزئی یا بسیار جزئی می خوانیم، مانند : نام اشخاص ، نام مکان ها ، اعداد و معانی واژگان خاصی در متن.

مثال : متن زیر ربا بخوانید و به سوالات آن پاسخ دهید.

For the first years of her life, Helen keller was like any other pretty, happy baby in everything. Then a sudden illness destroyed her sight and hearing for the next seven years. She lived in a world of darkness, without sound of voice. The person who entered Helenʼs life at this age and changed her world, was Anne Sulivan. Miss Sulivan had accepted a job which seemed impossible, but she helped Helen a lot.
1. How old was Helen when the disease attacked her?
1) two years old 2) one year old
3) seven years old 4) six years old

در سطر اول متن دقیقا گفته شده که در اولین سال زندگی اش هلن کلر همانند دیگر بچه ها، شاد و زیبا بود. با استفاده از scanning پاسخ صحیح مشخص می شود و حتی نیازی به خواندن بقیه متن نیست. پاسخ گزینه دو است.

2. She lived in the world of darkness in line 2 means:
1) she like darkness
2) she hated darkness
3) she was blind
4) she lived in a dark room

با توجه به اینکه در جمله، قبل از این عبارت می خوانیم :
a sudden illness destroyed her sight,… … یعنی بیماری ناگهانی قدرت بینایی و… او را ازبین برد. یعنی با توجه به واژه sight در میابیم که او نابینا شده است و جهان تاریکی (world of darkness) کنایه ای است از نابینا شدن.
پاسخ گزینه ی سه است.

معنای گزینه ها نیز بدین ترتیب است :
1- تاریکی را دوست داشت. 2- از تاریکی متنفر بود.
3- نابینا بود 4- در اتاقی تاریک زندگی می کرد

3. the word “accepted” in line 7 could be best replaced by :
1) rejected 2)admitted
3) prevented 4) provided

پاسخ : سوال معنای لغت خاصی را پریسده است ، (واژه accepted) در سطر 7 می تواند با لغت ….عوض شود. با کمک scanning تمام سطر 7 را به دقت می خوانیم و پی می بریم که خانم سالیوان ، معلم هلن کلر ، کار به نظر غیرممکن و سختی را پذیرفته بوده است. نزدیک ترین معادل برای این واژه ” accepted ” به معنای پذیرفتن ؛ واژه ی ” admit ” است. سایر گزینه ها :
1- نپذیرفت 3- پیشگیری کرد 4- فراهم کرد
پاسخ گزینه ی دو است.

اگر بتوانید مهارت خواندن را در خود تقویت کنید ، از مطالعه و خواندن به زبان دیگر واقعا احساس لذت و شور و شعف می کنید. دنیایی را می یابید که تا کنون برایتان ناشناخته بوده است واژه های جدید با شما حرف می زنند و می اندیشید که انسان دیگری درون شما خلق شده است .

3- پرسش های درک مطلب و شیوه ی پاسخگویی به آنها :
الف) روش های کلی :
1- متن را به شیوه ی skimming بخوانید .
2- پرسش ها را نیز به شیوه ی skimming از نظر بگذرانید.
3- با توجه به نوع پرسش ها ، سعی کنید ابتدا پرسش های ساده تر را پاسخ دهید.
4- برای پرسش های عمیق و سخت به متن بازگردید و مطالب مهم را از طریق scanning دوباره بخوانید.

هرگز با صدای بلند متن ها را نخوانید، وقتی به سوالات درک مطلب پاسخ می دهید تلفظ اسامی و واژه ها چندان اهمیتی ندارد ، لذا خود را درگیر این گونه مسائل نکنید، گرچه تلفظ صحیح یکی از ارکان آموزش زبان است اما پرداختن به آن هنگام پاسخ گویی به سوالات وقت شما را تلف می کند و تمرکز شما را به هم می ریزد. پس از همین ابتدا با خود قرار بگذارید روش خواندن در سکوت یعنی (Silent Reading) را در خود تقویت کنید. تمامی سوالات و گزینه های هر سوال را به دقت تا انتها بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور ۹۷ ٬ از طریق شماره تهران 9099071985 و سایراستانها 9099071985 با مشاوران آویژه دانش تماس حاصل فرمایید .
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

ساختار سوالات زبان انگلیسی در کنکور سال ۹۷ – بخش دوم

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید