مصاحبه دکتری روانشناسی

مصاحبه دکتری روانشناسی

بعد از اعلام نتایج کنکور دکتری روانشناسی، پذیرفته شدگان این رشته به دعوت سازمان سنجش برای انجام مصاحبه بایستی به دانشگاه های مقرر شده از سوی این سازمان مراجعه نمایند.

حال اینکه پذیرش از طریق آزمون دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد باشد یا دانشجو به روش بدون آزمون از هر کدام از این دانشگاه ها پذیرش شده باشد و یا اینکه از طریق شرکت در آزمون اختصاصی دکتری پردیس پذیرفته شود، در هر سه حالت شرکت در مصاحبه دکتری روانشناسی اجتناب ناپذیر است.

ما در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی را درباره مصاحبه دکتری روانشناسی و کامل ترین راهنمای مصاحبه دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد و سراسری را در اختیار داوطلبان قرار دهیم.

مصاحبه دکتری روانشناسی

در حالت کلی پذیرش دانشجو در مقطع دکتری روانشناسی تنها منوط به پذیرش در آزمون دکتری روانشناسی نیست و افراد پذیرفته شده باید خود را آماده مصاحبه دکتری روانشناسی کنند.

پذیرش در آزمون دکتری روانشناسی تنها به منزله موفقیت 50 درصدی دانشجویان در این رشته تحصیلی است و باید برای پذیرش نهایی در مقطع دکتری، مصاحبه تخصصی در زمینه رشته تحصیلی روانشناسی را نیز انجام دهند.

غالبا آزمون دکتری روانشناسی در اوایل اسفند ماه هر سال برگزار می شود و نتایج آن در فروردین ماه اعلام می گردد که این نتایج شامل اعلام مجاز بودن، رتبه و تراز نمره دانشجوی شرکت کننده در آزمون است.

کسانی که در این آزمون مجاز شده اند می توانند با دریافت دفترچه انتخاب رشته که از طریق سازمان سنجش انتشار می یابد، اقدام به انتخاب رشته دکتری روانشناسی در دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، پردیس، غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی نمایند که در اکثر مواقع نتایج آن در اواخر اردیبهشت ماه اطلاع رسانی می شود.

زمان مصاحبه دکتری روانشناسی دانشگاه های آزاد و سراسری

زمان مصاحبه دکتری روانشناسی دانشگاه های آزاد و سراسری

آن دسته از داوطلبانی که در آزمون دکتری روانشناسی پذیرفته شده اند، پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد، اقدام به انتخاب رشته دکتری روانشناسی در سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد می کنند.

به دنبال اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد، زمان برگزاری مصاحبه از سوی مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه نیز اطلاع رسانی می گردد.

زمان برگزاری مصاحبه دکتری روانشناسی دانشگاه سراسری نیز بعد از اینکه نتایج دعوت به مصاحبه دکتری اعلام شد، از سوی سازمان سنجش کشور و سایت دانشگاه ها در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. همچنین بایستی داوطلبان فرم صلاحیت عمومی دکتری که در سایت سازمان سنجش منتشر شده را در زمان مقرر تکمیل کنند.

لازم به ذکر است که محدودیتی در تعداد دانشگاه هایی که داوطلبان دعوت به برگزاری مصاحبه آزمون دکتری روانشناسی می شوند، وجود ندارد، زیرا حدنصاب نمره تراز، مبنای دعوت به مصاحبه قرار گرفته و داوطلبان در صورت کسب حد نصاب، می توانند برای انجام مصاحبه حضور پیدا کنند.

شایان ذکر است که از سال 97، 10 منطقه به عنوان محل برگزاری مصاحبه ‌های دکتری دانشگاه آزاد مقرر شده اند. به این معنی که 10 استان برای برگزاری مصاحبه دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد مشخص شده که هر کدام از این استان ها به عنوان مرکز 10 منطقه دیگر این مصاحبه را برگزار خواهند کرد.

برای مثال تبریز به عنوان مرکز استان آذربایجان شرقی، مرکز آزمایشی برگزاری مصاحبه دکتری روانشناسی برای 10 استان دیگر مانند آذربایجان غربی و اردبیل تعیین شده است.

مدارک مورد نیاز برای شرکت در مصاحبه دکتری روانشناسی

کامل ترین راهنمای مصاحبه دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد و سراسری

میزان تاثیر گذاری مصاحبه دکتری روانشناسی در پذیرش نهایی داوطلب 50 درصد است که 30 درصد آن به مصاحبه شفاهی و 20 درصد مابقی به رزومه و سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلب اختصاص می یابد.

در این میان 50 درصد از پذیرش نهایی نیز منوط به قبولی در آزمون کتبی است. با این حال بسیار اتفاق افتاده که دانشگاه ها نمره بسیار بالا یا بسیار پایین به دانشجویان داده اند و از این طریق باعث پررنگ شدن نقش مصاحبه در پذیرش نهایی داوطلب شده اند. بنابراین نقش مصاحبه در پذیرش نهایی داوطلب قابل توجه خواهد بود.

در هر حال مواردی وجود دارند که توجه به آنها می تواند راهنمای داوطلبان برای افزایش احتمال قبولی در مصاحبه دکتری روانشناسی در دانشگاه آزاد و سراسری باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • نمره پایان نامه، معدل هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.
  • دانشگاه های مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.
  • سوابق تحقیقاتی و پژوهشی داوطلب شامل کتب ترجمه یا تالیف شده، همکاری در انجام طرح های پژوهشی، مقالات، داشتن سابقه همکاری با مراکز پژوهشی و انجمن های علمی، اختراعات به ثبت رسیده.
  • داشتن سابقه تدریس در دانشگاه ها.
  • داشتن مدرک زبان (مدرک زبان آزمون های داخلی و خارجی).

مدارک مورد نیاز برای شرکت در مصاحبه دکتری روانشناسی

لازمه حضور و کسب امتیاز در مصاحبه دکتری روانشناسی، تهیه فهرستی از کارها و فعالیت های مرتبط با رشته روانشناسی است که قبلا داشته اید و شامل تدریس، مقاله، ترجمه و … می شود. همچنین برای اثبات اعتبار آنها بایستی تاییدیه ها و گواهی های لازم را فراهم و ارائه کنید.

در نتیجه شما برای حضور در مصاحبه دکتری روانشناسی علاوه بر مدارک شناسایی (شامل شناسنامه و کارت ملی)، مدارک تحصیلی (مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات)، بایستی مدارک و تاییدیه های لازم برای اثبات اعتبار فعالیت های علمی خود شامل گواهی پذیرش و چاپ مقالات، گواهی تدریس، کپی از مقالات، نسخه ای از کتاب تالیفی یا ترجمه شده، گواهی مشارکت در طرح پژوهشی و ثبت اختراع و مدارک زبان خود را نیز تهیه کرده و همراه داشته باشید.

بهتر است برای اجتناب از نگرانی آماده کردن مدارک مورد نیاز برای مصاحبه، پیش از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه مدارک مورد نیاز خود را تهیه کنید.

همچنین باید توصیه نامه مصاحبه دکتری نیز ارائه کنید. بر همین اساس توصیه می شود داوطلبان دکتری روانشناسی از استاد راهنمای خود در دوره کارشناسی ارشد توصیه نامه مصاحبه دکتری درخواست کنند.

سوالات مصاحبه آزمون دکتری روانشناسی

سوالات مصاحبه آزمون دکتری روانشناسی

از آنجایی که داوطلب در جریان مصاحبه دکتری روانشناسی باید به طیف گسترده ای از سوالات پاسخ دهد.

پونزدر ادامه به سوالاتی خواهیم پرداخت که به احتمال زیاد همه یا بخشی از آنها در مصاحبه دکتری روانشناسی خواهند آمد:

تیک سوالات تخصصی رشته: این سوالات برای سنجش میزان توانمندی و اشراف داوطلبان به رشته روانشناسی توسط اساتید طرح خواهند شد. بنایراین بهتر است داوطلبان علاوه بر مرور بر منابع اصلی و پایه ای رشته خود، از آخرین و به روز ترین منابع و مقالات نیز اطلاع داشته باشند. بهتر است در صورت امکان دسترسی مقالات و کتاب های اساتید مصاحبه کننده را نیز مرور کنید.

تیک داشتن تسلط کافی به موضوع پیشنهادی برای رساله دکتری

تیک تسلط به سوابق پژوهشی: این سوالات به منظور سنجش سطح علمی داوطلب و میزان همکاری واقعی وی در فعالیتهای پژوهشی طرح می شوند.

تیک آمادگی برای پاسخ به سوالات زبان انگلیسی به شیوه های مختلف: سوالات زبان انگلیسی در مصاحبه به شیوه های مختلف طرح می شوند. این سوالات ممکن است در قالب ترجمه متون تخصصی، دیالوگ های عمومی، معرفی خود و موضوع پایان نامه ارشد و رساله دکتری و … پرسیده شوند.

تیک سوالات عمومی: سوالات عمومی غالبا شامل شغل، وضعیت تاهل، محل زندگی، فعالیت های روزانه و … است که می تواند با انگیزه های مختلف مانند سنجی میزان اعتماد به نفس داوطلب و سنجش امکان وجود وقت کافی برای تحصیل در مقطع دکتری، بررسی شرایط زندگی و …. طرح شوند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سخن آخر

در این بخش به طور دقیق به مصاحبه روانشناسی دکتری روانشناسی پرداختیم. اگر قرار است تا برای مصاحبه دکتری روانشناسی بروید، بهتر است از قبل برای مواردی که گفتیم، آماده شوید.

شما می توانید در صورت داشتن هرگونه سوال، با مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید و از آنان برای قبولی در مصاحبه دکتری روانشناسی کمک بگیرید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

مصاحبه دکتری روانشناسی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

دوشنبه

1403/1/13

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید