آزمون علوم پایه پزشکی

آزمون علوم پایه پزشکی

آزمون علوم پایه پزشکی آزمونی است که سالی دو بار برگزار می‌شود و دانشجویان پزشکی که 5 ترم از تحصیل خود را پشت سر گذاشته‌ اند باید در آن شرکت کنند.

افرادی که پذیرفته شدنشان در نیمسال اول صورت گرفته باشد باید در آزمون برگزار شده در اسفند ماه شرکت کنند و پذیرفته شدگان در نیمسال دوم می‌ توانند در آزمونی که در شهریور ماه برگزار می شود شرکت نمایند.

معدل کل دانشجویان برای اینکه بتوانند در آزمون علوم پایه پزشکی شرکت کنند باید حداقل 12 باشد و اگر نتوانند یکی از دروس عمومی علوم پایه را پاس کنند قادر به شرکت در امتحان به صورت مشروط هستند.

در مورد دانشجویانی که در خارج از کشور دوره پزشکی خود را گذرانده‌ اند باید از طریق شرکت در آزمون علوم پایه دوره پزشکی عمومی خود را تکمیل کنند.

راهکار های موفقیت در آزمون

داوطلبان برای موفقیت در آزمون بهتر است وقت و تمرکز بیشتری روی دروسی داشته باشند که سهم بیشتری در امتحان دارد؛ چراکه تعداد سوالاتی که از هر درس مطرح می شود یکسان و برابر نیست.

برخی از دروس مانند میکروب شناسی، آناتومی، آسیب شناسی و فیزیولوژی سهم بیشتری در امتحان داشته و سؤالات بیشتری از آن‌ ها طرح خواهد شد.

مزیت های کسب نمره بالا در آزمون علوم پایه

مزیت های کسب نمره بالا در آزمون علوم پایه

علی رغم اینکه شرکت در آزمون علوم پایه برای تمام دانشجویان رشته پزشکی امری ضروری است، نمره بالا در آزمون مزیت هایی را برای دانشجویان به همراه دارد. در ادامه به بررسی یکی از مهم ترین مزیت‌ ها می‌ پردازیم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

معافیت از طرح

2.5 درصد از نفرات برتر امکان شرکت در آزمون دستیاری بلافاصله پس از فارغ التحصیل شدن از دوره پزشکی عمومی را دارند. این افراد در صورتی که در آزمون دستیاری قبول شوند، می‌ توانند دوره دو ساله طرح و دوره دو ساله طرح تخصص را همراه با هم بگذرانند.

رتبه‌ های برتر در آزمون علوم پایه می‌ توانند لاین‌ ها و ترتیب بخش‌ های دوران فیزیوپات و استیجری را به خواست خود انتخاب کنند.

نحوه برگزاری آزمون علوم پایه مانند تعدادی دیگر از آزمون‌ ها به صورت قطبی است. یعنی تعدادی از دانشگاه‌ های علوم پزشکی که در یک منطقه قرار دارند و به هم نزدیک هستند تشکیل یک قطب می‌ دهند و سؤالات آزمون‌ های علوم پایه و پره انترنی و ارتقا و… برای هر کدام از این قطب‌ ها به صورت یکسان و مشترک طرح می‌ شود.

شرایط شرکت دانشجویان در امتحان جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

شرایط شرکت دانشجویان در امتحان جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

امتحان جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با توجه به مصوبه ستاد عالی انقلاب فرهنگی و گروه پزشکی شورای عالی، برنامه ریزی می‌ شود. هدف آزمون مورد نظر، ارتقا سطح علمی در علوم پایه و هماهنگی و یکنواختی کیفیت آموزش در تمام دانشگاه‌ ها است.

شرایط شرکت در آزمون جامع علوم پایه پزشکی

  • تنها دانشجویانی می‌ توانند در امتحان جامع علوم پایه شرکت کنند که در کلیه دروس مرحله اول، نمره قبولی و میانگین کل 12 را کسب کرده باشند.
  • افرادی که در خارج از کشور تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده‌ اند و سپس برای تکمیل دوره دکتری عمومی پزشکی قصد دارند که وارد دانشکده‌ های پزشکی شوند، در صورتی که مشمول شوند، لازم است در آزمون جامع شرکت نمایند.
  • اگر دانشجویی بخشی از تحصیل خود را کشورهای خارجی گذرانده و برای ادامه و اتمام تحصیل قصد برگشت به دانشگاه‌ های ایران را داشته باشند، اگر از لحاظ درسی مشابه دانشجویان مشمول باشند، لازم است که در آزمون شرکت کنند.
    دانشجویان با شرایط گفته شده فقط در صورتی که در آزمون نمره قبولی کسب کنند می‌ توانند تحصیل خود را ادامه دهند.
  • دانشجویان ورودی 84-83 می‌ توانند حداکثر برای 3 بار در این آزمون شرکت کنند و اگر دانشجویی در سومین آزمون هم نتواند نمره قبولی کسب کند قادر به ادامه تحصیل در دوره دکتری عمومی پزشکی نخواهند بود.
  • دانشجویان ورودی قبل از مهر ماه 83 می توانند حداکثر 4 بار به صورت مجاز در آزمون شرکت کنند.

شرایط شرکت در آزمون علوم پایه دندانپزشکی

  • دانشجویانی که به هر دلیلی پیش از نیمسال اول 74-73 نتوانسته‌ اند وارد پره کلینیک شوند باید در آزمون علوم پایه شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند.
  • افراد فارغ التحصیل در خارج از کشور که برای تكميل دوره دکتری عمومی دندانپزشکی قصد وارد شدن به دانشکده‌ های دندانپزشکی را دارند، در صورتی که مشمول شوند لازم است در آزمون جامع شرکت نمایند.
  • اگر دانشجوی دندانپزشکی نیز بخشی از تحصیل خود را کشورهای خارجی گذرانده و برای ادامه و اتمام تحصیل قصد برگشت به دانشگاه‌ های ایران را داشته باشد، در صورتی که از لحاظ درسی مشابه دانشجویان مشمول بوده، باید در آزمون شرکت نماید.
    دانشجویان با شرایط گفته شده فقط در صورتی که در آزمون نمره قبولی کسب کنند می توانند تحصیل خود را ادامه دهند.

برای اینکه بتوان در امتحان جامع علوم پایه شرکت کرد، باید در كليه دروس مرحله اول نمره قبولی و همچنین ميانگين کل 12 را کسب کرد. دانشجویان می‌ توانند حداکثر برای 3 بار در این آزمون شرکت کنند و اگر دانشجویی در سومین آزمون هم نتواند نمره قبولی کسب کند قادر به ادامه تحصیل در دوره دکتری عمومی دندانپزشکی نخواهند بود.

شرایط شرکت دانشجویان داروسازی در امتحان جامع علوم پایه داروسازی

شرایط شرکت دانشجویان داروسازی در امتحان جامع علوم پایه داروسازی

  • تنها دانشجویانی می‌ توانند در امتحان جامع علوم پایه شرکت کنند که در كليه دروس مرحله اول، نمره قبولی و ميانگين کل 12 را کسب کرده باشند.
  • اگر دانشجوی داروسازی که بخشی از تحصیل خود را کشور های خارجی گذرانده، برای ادامه و اتمام تحصیل قصد برگشت به دانشگاه‌ های ایران را داشته باشد، اگر از لحاظ درسی مشابه دانشجویان مشمول بود، لازم است که در آزمون شرکت کنند.

دانشجویان با شرایط گفته شده فقط در صورتی که در آزمون نمره قبولی کسب کنند می توانند تحصیل خود را ادامه دهند. دانشجویان می‌ توانند حداکثر برای 3 بار در این آزمون شرکت کنند و اگر دانشجویی در سومین آزمون هم نتواند نمره قبولی کسب کند قادر به ادامه تحصیل در دوره دکتری عمومی داروسازی نخواهند بود.

شرایط عمومی شرکت در آزمون جامع علوم پایه در رشته‌ های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

طبق تصمیم شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، جهت آزمون جامع علوم پایه، طرح سؤالات معارف اسلامی از درس اندیشه اسلامی 1 و انقلاب اسلامی انجام می‌ شود.

اگر هنگام معرفی به آزمون جامع علوم پایه برخی از نمرات دروسی که دانشجو گذرانده و در امتحانات آنها شرکت کرده، اعلام نشده باشد، امکان شرکت دانشجو به صورت مشروط در آزمون وجود دارد. آموزش دانشگاه باید در اولین فرصت وضعیت نهایی این دانشجویان را اعلام کند.

شرایط دانشجویان با معدل پایین

آن دسته از دانشجویان که در دروس مذکور قبول نشده باشند یا نمره قبولی را کسب کرده‌ اند اما ميانگين کل مرحله اول آنها کمتر از 12 باشد و شرایط شرکت ‌در آزمون را نداشته‌ باشند، دانشگاه نمره آزمون جامع آنها را اعلام نمی‌ کند و آزمون مذکور را جزء دفعات شرکت در آزمون به شمار نمی‌ آورد.

همچنین تا زمانی که دانشجو نمره قبولی در درس مردودی و میانگین لازم را کسب نکرده باشد نمی‌ تواند در آزمون جامع بعدی حتی به صورت مشروط شرکت کند.

غیبت در آزمون

غیبت در آزمون

دانشجویانی که مشمول شرایط شرکت در امتحان باشند، تا زمانی که در آزمون شرکت نکنند و نمره قبولی را به دست نیاورند، حق ادامه تحصیل در دوره پره كلينيک در رشته دندانپزشکی و دوره فيزيوپاتولوژی در رشته پزشکی و داروسازی در دوره بعد را ندارند.

غیبت در آزمون اگر غیر موجه باشد به عنوان یک نوبت شرکت در امتحان به حساب می آید. دانشگاه افرادی که واجد شرایط نیستند را نباید معرفی کند.

مرکز سنجش آموزش پزشکی برگزاری آزمون جامع را بر عهده دارد که با حضور نماینده سازمان سنجش به صورت همزمان در دانشگاه های خاص برگزار می‌ شود. دانشجویانی که بتوانند هفتاد درصد ميانگين نمرات پنج درصد کسانی که بالاترین نمره امتحان را در سطح کشور کسب کرده‌ اند، بدست بیاورند در آزمون قبول می‌ شوند.

سوالات امتحانی آزمون علوم پایه پزشکی

سؤالات امتحان مطابق سر فصل‌ های دروسی که شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی تصویب کرده است، طرح می‌ گردد.

تنها مرجعی که برای معرفی دانشجویان برای شرکت در آزمون جامع علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی وجود دارد معاونت آموزشی دانشگاه‌ ها هستند و دانشجویانی که از سایر مراجع معرفی گردیده‌ اند در نظر گرفته نخواهند شد.

دفترچه و كلید سؤالات بعد از برگزاری آزمون قابل دسترس است و دانشجویان می‌ توانند تا سه روز بعد از آزمون اعتراضات و اشکالات را مطابق فرم موجود در صفحه آخر پرسشنامه ارسال کنند. اگر اعتراضی بعد از مهلت مقرر ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.

سؤالات متداول

علامت سوالآیا شرکت در آزمون علوم پایه پزشکی برای تمامی دانشجویان پزشکی الزامی است؟

بله، شرکت در این آزمون و کسب رتبه ی قبولی در آن از الزامات تحصیل در رشته پزشکی محسوب می‌شود.

علامت سوالبرای شرکت در آزمون از طریق چه منبعی باید معرفی شود؟

معرفی دانشجویان برای شرکت در آزمون توسط معاونت آموزشی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

علامت سوالحداکثر چند بار می‌توان در آزمون شرکت کرد؟

حداکثر تعداد مجاز شرکت در آزمون سه مرتبه است.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

آزمون علوم پایه پزشکی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 7 نظر:
  1. اگه دانشجوی رشته های دیگه باشیم چجوری علوم پایه بدیم؟ حتما باید لیسانس بگیریم بعد یا قبلشم میشه داد آزمونو؟

  2. سلام خسته نباشید
    اگر دانشجویی اسفند علوم پایه داشته باشه و همه دروس علوم پایه و دروس شناور رو پاش کنه بجز یک درس اختصاصی که مردود بشه
    تو چه شرایطی میتونه تو علوم پایه اسفند شرکت کنه ؟
    ایا اگه واحد رو برداره یا معرفی از استاد بگیره میتونه علوم پایه بده؟

  3. سلام میشه یک ترم زودتر آزمون علوم پایه داد اگه همه دروس عمومی. تخصصی رو پاس کرده باشیم و بعد از گذراندن ترم پنج دیگه آزمون علوم پایه ندیم و بریم فیزوپات

  4. سلام خسته نباشید
    اگه دانشجوی رشته‌ی پزشکی ترم پنجمش نیم سال دوم باشه و آزمون علوم پایه‌ای که باید شرکت کنه در شهریور سال بعدی باشه اما دو تا از دروس رو افتاده باشه و اونا رو با ترم تابستونی برداره که قبل از علوم پایه هستن، امکان شرکت در آزمون رو به صورت مشروط پیدا میکنه یا مجاز نیست؟

    1. سلام وقت بخیر بطور معمول به صورت مشروط می تواند شرکت کند

      1. سلام اگه بیشتر از دو باشه چی
        که با ترم تابستونی اون درس ها رو پاس کنه 🤔

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید