جاذبه های گردشگری در شهر استانبول ترکیه را از دست ندهید

کاخ معروف توکاپی

کاخ توپ کاپی یکی از بزرگ ‌ترین و مشهور ‌ترین دیدنی های استانبول است و روزانه جمعیت بسیاری را در خود می پذیرد. این بنا مابین سال‌های ۱۴۶۶ و ۱۴۷۸ به دستور سلطان محمد دوم ساخته ‌شده است. این بنا بر روی یک ‌شبه جزیره کوچک قرار گرفت که در شمال آن دماغه خلیج شاخ طلایی و جنوب آن دریای مرمر قرار دارد ؛ در شمال شرقی آن نیز تنگه زیبای بسفر به چشم می خورد و همه این عوامل منظره ای رویایی را برای این کاخ خلق نموده اند. این کاخ در قرون‌ پانزده تا نوزدهم میلادی، مرکز قدرت و حکمرانی امپراتوری بزرگ عثمانی بوده است .

کمی پس از فتح قسطنطنیه توسط سلطان محمد دوم وی دستور داد تا کاخی باشکوه را در موقعیت فعلی آن و بر روی ویرانه‌ های به جا مانده از دوران بیزانس بنا کنند. کاخی باشکوه که در خور این امپراتوری بزرگ باشد و وی همراه با تمامی لشکریان و سران حکومت در آن ساکن شوند. وی در مدت ‌زمان ساخت و به اتمام رسیدن ساخت این کاخ، در قصر کوچک ‌تری که امروزه در میدان بایزید قرار دارد و به دانشگاه استانبول تبدیل شده است اقامت نمود . در ابتدا تعداد هشتصد نفر در این کاخ حضور داشتند ولی این جمعیت همگام با قدرت بیشتر این امپراتوری روز به روز افزایش یافت و در طول چند قرن بعد از آن، به حدود پنج هزار نفر رسید .

این کاخ در تور استانبول باشکوه بوسیله دیوار ‌هایی با طول پنج کیلومتر محافظت می گردد که دور تا دور آن را در بر گرفته است . مساحت داخلی آن در طول دوران ساخت نزدیک به هفتصد هزار مترمربع ‌رسید اما در حال حاضر از این عمارت تنها هشتاد هزار مترمربع باقی مانده است و مابقی در طی ساخت‌ و سازهای مکرر کسر شده است . این بنا در طول چهار قرن گذشته توسط سلاطین مختلف تغییر ظاهر داده و هر بار بنا به نیاز و سلیقه های مختلف بخش ‌های جدیدی به آن افزود شد. این عمارت و محوطه های بیرونی آن به ‌وسیله دروازه‌های مختلفی به بیرون راه پیدا می کرد . دروازه اصلی (باب همایون در زبان عربی و یا دروازه سلطنتی در زبان فارسی) نامیده می گردد که به سمت میدان سلطان محمود و مسجد ایاصوفیه راه پیدا می کند و دروازه دوم (باب سلام یا دروازه درود) نامیده می شد که آن نیز در سال ۱۴۷۸ تکمیل شد. دروازه سوم باب السعد یا دروازه سعادت نام دارد که برخی قسمتهای مهم کاخ مانند خزانه‌داری را پوشش می‌دهد.

به گزارش سفر باتو ، در ابتدای ساخت این بنا حرمسرای سلطان در کاخ قدیمی به جا ماند و در حدود یک قرن بعد توسط سلطان مراد سوم به این عمارت منتقل گردید. و به همین دلیل ساختمان‌ های مختلفی به این مجموعه افزوده شد. حرمسرا به مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و اقامت گاهها گفته میشود که محل زندگی همسران عقدی و صیغه‌ای و همچنین فرزندان شاه است و نیز برای محافظت از آنان عده ای خواجه‌ سیاه گمارده شده بودند .جمعیت این بخش چندان کم نیست و همراه با کنیزکان و خواجه ها به حدود پانصد نفر می رسید.

در داخل حرمسرا اتاق‌هایی زیبا برای مادر سلطان، همسران سلطان و البته زنان صیغه‌ای آنان به چشم میخورد و حمام‌های ترکی ، اتاق‌ های برای ختنه کردن نوزدان پسر ، اقامت گاه ویژه سرپرست خواجه‌ها وجود داشت که همگی آنها روی هم چهارصد اتاق را شامل می‌ شد. بازدید از عمارت حرمسرا بقدری جالب و سرگرم کننده است که خود یک موزه دیدنی است و اگر برای بازدید از کل این قصر وقت کافی ندارید دیدن این بخش را در الویت برنامه خود قرار دهید.

کاخ توپکاپی در سال ۱۹۲۴ به دستور آتاتورک و بعنوان موزه تغییر کاربری داد و دربهای آن برای بازدید عموم گشوده شد. در نظر داشته باشید که در برخی از قسمتها مانند خزانه‌ داری، مرکز لباس‌های سلطان و مرکز نگهداری از آثار مقدس، اجازه عکس گرفتن به بازدید کنندگان داده نمی شود. همچنین تور کیش را از دست ندهید.

هنگام ورود به دورن کاخ از دروازه اول یا دروازه سلطنتی نخستین حیاط که حیاط سپاه نامیده می‌شود پیش رویتان قرار می گیرد و جالب است بدانید تنها سلطان از این جا به بعد اجازه داشت تا سوار بر اسب عبور کند و سایر افراد و لشکریان می‌بایست با پای پیاده از این مسیر عبور می‌کردند. در همین محوطه یک پارک زیبا و سرسبز ، و همچنین خرابه ‌های به جا مانده از دوران بیزانس به چشم می خورد ، و همچنین یک کلیسای زیبا که ایرنه هاگیا (Hagia Irene) نام داشت دیده می شود. از این کلیسا برای برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های بین ‌المللی استفاده می گردد .

دروازه دوم که دروازه سلام نامیده می‌شود محل عبور ومرور شخص سلطان و خدمه وی بود و برای دسترسی عمومی ساخته نشده بود. این دروازه توسط دو برج دیده بانی محافظت می شد و هرکسی که به این مکان وارد می گشت، پیش از ورود می‌بایستی به سلطان سلام و درود می ‌فرستاد .

امروزه در هنگام عبور از این دروازه بازدید کنندگان مورد بازرسی قرار می گیرند و محل چک کردن بلیت های ورودی نیز همین جاست . از این محل که گذر کنید وارد دومین حیاط کاخ که حیاط دیوان نام دارد خواهید شد. در سمت راست این حیاط آشپزخانه ‌های کاخ قرار داشت و در آن‌ حدود هزار آشپز به پخت و پز مشغول بودند. و روزانه برای ده هزار سکنه قصر خوراک تهیه می شد. امروزه مجموعه ویژه‌ای از ظروف نقره‌ای و چینی ساخت ژاپن در بخش‌های مختلفی از آشپزخانه به معرض دید گذاشته شده است . در سمت دیگر حیاط دیوان خانه یا همان اقامت گاه مشاوران سلطان قرار دارد. که وزیر و صدراعظم سلطان برای بررسی مسائل روزانه و یا هماهنگی بازدیدهای خارجی در اینجا ساکن بودند . و در اتاق کناری آن نیز خزانه دیوان قرار داشت .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

جاذبه های گردشگری در شهر استانبول ترکیه را از دست ندهید

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:
دسته بندی:
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

یکشنبه

1403/1/12

دوشنبه

1403/1/13

سه شنبه

1403/1/14

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید