دوره آموزشی سربازی با توجه به مدرک تحصیلی چگونه است؟

شرایط دوره آموزشی سربازی چگونه است؟

دوره آموزشی چند ماه است؟

دوره آموزشی سربازی یکی از مهم ترین دوره هایی است که مشمولان خدمت وظیفه عمومی باید آن را پشت سر بگذارند. همانطور که از نام این دوره مشخص است، سربازان در این دوره آموزش های مهم و اساسی را دریافت میکنند که در طول خدمت این آموزش ها را باید به کار گیرند. لذا این دوره از نظر نظامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برخی افراد به طور کلی دوره ی سربازی را به دو قسمت تقسیم میکنند. قسمت اول آن همین دوره آموزشی سربازی میباشد و قسمت دوم نیز بقیه ی دوره است. اما مشمولان خدمت سربازی همواره سوالات و ابهاماتی را درباره ی این دوره دارند که در اینجا سعی میکنیم به برخی از این پرسش ها، پاسخ دهیم. اولین و مهم ترین سوالی که برای مشمولان مطرح میشود این است که دوره ی آموزشی چه مدت طول میکشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این دوره مدت کوتاهی از کل خدمت سربازی را شامل میشود. معمولا طول دوره آموزشی دو ماه میباشد و سربازان بعد از اعزام به خدمت وارد این دوره میشوند. البته درباره افرادی که کسری های خدمت بسیج و… دارند این مدت زمان متفاوت و کمتر از سایر افراد میباشد. یکی دیگر از سوالاتی که سربازان با آن مواجه هستند مربوط به مرخصی هایی است که در طول دوره آموزشی میتوانند دریافت کنند. مرخصی های این دوره چهار دسته میباشند که این موارد به شرح زیر است:

  • مرخصی های ابتدای دوره برای تهیه وسایل مورد نیاز و…
  • مرخصی میان دوره
  • مرخصی پایان دوره
  • مرخصی های درون شهری یا مرخصی ساعتی

وضعیت سربازان در دوره ی آموزشی به موارد مختلفی بستگی دارد یکی از این موارد نوع مدرک تحصیلی سربازان میباشد که در ادامه به تفضیل مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.


بیشتر بخوانید:متولدین چه سالی مشمولین خدمت سربازی هستند؟


دوره آموزشی سربازی برای دیپلم

این یکی از سوالات پر تکراری است که اغلب سربازان دارای مدرک تحصیلی دیپلم با آن مواجه میشوند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم تمام افراد مشمول که برای اعزام به خدمت سربازی اقدام میکنند بایستی دوره ی دو ماهه ی آموزشی را پشت سر گذارند. معمولا دوره آموزشی سربازی برای دیپلم با دیگر افراد دارای مدرک تحصیلی بالاتر تفاوت چندانی ندارد. زیرا همه ی سربازان شرایط تقریبا یکسانی دارند و در این دوره به کسب آموزه های نظامی میپردازند. معمولا تفاوتی از نظر نوع و مدت زمان مرخصی های این دوره نیز بین سربازان وجود ندارد. تنها ممکن است وظایف محوله به سربازان با مدرک تحصیلی بالا راحت تر باشد. این مورد نیز بیشتر در دوره های بعد از آموزشی و درواقع همزمان با اعطای مدارج نظامی برحسب مدرک تحصیلی افراد اعمال میشود.

دوره آموزشی سربازی برای لیسانس و فوق لیسانس

دوره آموزشی سربازی برای لیسانس و فوق لیسانس برای افراد با این شرایط همواره با سوالاتی همراه بوده است. چرا که برخی از سربازان و مشمولان خدمت وظیفه عمومی تصور میکنند که داشتن مدرک تحصیلی بالاتر دلیلی برای راحت تر شدن دوره آموزشی میباشد. گاهی تصور عمومی بر این است که دوره آموزشی سربازی برای لیسانس و فوق لیسانس کوتاهتر میباشد. اما واقعیت چیزی غیر از این است.

همانطور که میدانید دوره آموزشی مختص ارائه ی آموزش های نظامی و مهمی است که سربازان باید آنها را فرا گیرند. لذا به انجام رساندن این دوره برای همه ی افراد ضروری میباشد. البته گاهی افرادی که بیماری یا مشکلاتی دارند از انجام این دوره معاف میشوند و به اسطلاح گفته میشود که معاف از رزم هستند.

ولی به طور کلی تفاوتی از این نظر میان سربازان وجود ندارد بنحوی که حتی گاهی افراد دارای معافیت نیز باید این دوره را بگذرانند.


بیشتر بخوانید: قوانین تجدید دوره آموزشی چیست؟


دوره آموزشی سربازی چگونه است؟

مرخصی در دوره آموزشی سربازی برای فوق لیسانس و دکتری چگونه است؟

آیا مرخصی دوره آموزشی برای افراد دارای مدرک دکتری و فوق لیسانس بیشتر است؟ چند نوع مرخصی برای این افراد وجود دارد؟ همه ی این موارد سوالایت است که برای سربازان با مدرک تحصیلی بالا مطرح میشود. لذا سعی میکنیم به بررسی این موارد بپردازیم. قبل از هر چیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که مرخصی در دوره آموزشی سربازی برای فوق لیسانس و دکتری با مرخصی های افراد دارای مدرک تحصیلی پایین تر تفاوتی ندارد و این مرخصی ها برای همه به طور یکسان در نظر گرفته شده است. اما به طور کلی چهار نوع مرخصی برای سربازان با مدارک تحصیلی مختلف مطرح میشود. اولین نوع مرخصی مربوط به مرخصی های ابتدای دوره است که هدف از ارائه ی آن به سربازان، تهیه اقلام مورد نیاز بهداشتی و اندازه لباس و… میباشد.

یکی دیگر از مرخصی هایی که برای سربازان دوره آموزشی در نظر گرفته شده است مرخصی میان دوره میباشد. این نوع مرخصی همان تعطیلاتی است که بین 3 تا 7 روز میباشد. مرخصی پایان دوره نیز از دیگر انواع مرخصی میباشد که بعد از مراسم پاین دوره برای سربازان مقرر شده است. گاهی ممکن است به دلیل فشردگی دوره، این مرخصی برای افراد وجود نداشته باشد. اما سربازانی که در طول روز نیاز به مرخصی دارند تا کارهای شخصی خود را انجام دهند، میتوانند از مرخصی های ساعتی و یا درون شهری استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: دوره آموزشی سربازی برای لیسانس و فوق لیسانس چگونه است؟


دوره طلایی آموزشی چیست؟

چرا این نام را برای این دوره گذاشته اند؟ حتما شما هم با واژه ی دوره طلایی آموزشی مواجه شده اید و سوالاتی در این مورد برایتان به وجود آمده است. افرادی که در اسفند ماه هر سال به خدمت سربازی اعزام میشوند در دوره طلایی آموزشی قرار میگیرند.

منظور از دوره طلایی این است که در این برهه زمانی با توجه به تعطیلات رسمی کشور، سربازان فرصت بیشتری برای مرخصی رفتن دارند و با سختگیری های کمتری مواجه هستند. مدت زمان مرخصی در این زمان برای سربازان بین دو تا سه هفته میباشد. بنابراین خود سربازان نام دوران طلایی را برای این دوره در نظر گرفته اند و اغلب سعی میکنند اعزامشان در این ماه صورت گیرد.

اما سوال مهمی که مطرح میشود این است که سربازان برای قرار گرفتن در این دوران طلایی باید چه تاریخی خدمت خود را شروع کرده باشند؟

معمولا افرادی که از اول اسفند ماه به خدمت اعزام شده اند میتوانند از این دوران بهره مند شوند. اگر تمایل دارید دوره آموزشی شما در این دوران طلایی قرار گیرد باید در زمان مناسبی دفترچه اعزام خود را تکمیل و ارسال نمایید.

مشخص شدن محل آموزشی برای مشمولان چگونه است؟

افرادی که برای اعزام به خدمت سربازی اقدام میکنند تا مشخص شدن محل آموزشی باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند که در اینجا به بررسی این مراحل میپردازیم. متقاضیان اعزام به خدمت باید دفترچه مربوطه را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنند و بعد با تکمیل این دفترچه و تهیه مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست اقدام کنند. بعد از ثبت درخواست اعزام به خدمت در سازمان وظیفه، مشمولان برگه ای را تحت عنوان برگه ی آماده به خدمت دریافت میکنند که حاوی تاریخ اعزام خدمت میباشد. علاوه بر این برگه ی دیگری تحت عنوان برگه معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزشی نیروهای مسلح به آنها ارائه میشود. این برگه حاوی آدرس و مشخصات دقیق مرکز آموزشی است که مشمول باید دوره آموزشی دو ماهه خود را در آن بگذراند.

بعد از مشخص شدن محل خدمت دوره آموزشی، مشمولان باید خود را به این مراکز معرفی کنند. لازم به ذکر است که اعزام و معرفی سربازان به دو شکل انجام میشود که در زیر به آنها پرداخته ایم:

  • نوع اعزام سربازان به فاصله ی محل خدمت از محل زندگیشان بستگی دارد. اگر مرکز مربوطه در فاصله ای دور باشد سربازان باید به معاونت نظام وظیفه محل زندگی خود مراجعه کنند تا از آنجا به همراه دیگر سربازان اعزام شوند.
  • اما برای افرادی که مرکز آموزشی مربوطه در همان محل زندگی است اعزام به شکل انفرادی میباشد و سرباز باید خود را در تاریخ معین شده معرفی کند.

نظام وظیفه

مرخصی در دوره آموزشی

مرخصی در دوره آموزشی را تا به اینجای کار کم و بیش شرح داده ایم اما در این قسمت نیز سعی میکنیم به بررسی نکات مهم مربوط به آن بپردازیم. همانطور که در پاراگراف های قبل عنوان کردیم برای سربازان در این دوره چهار نوع مرخصی در نظر گرفته شده است که هر کدام از آنها اهداف مختلفی دارند. مثلا مرخصی ابتدای دوره برای این است که سربازان لباسهای فرم خود را به اندازه خود دربیاورند و یا اقلام بهداشتی مورد نیاز را تهیه کنند. اما مرخصی میان دوره معمولا به منظور بازدید از خانواده و گذراندن تعطیلات به سربازان داده میشود. مرخصی پایان دوره نیز برای کسب آمادگی برای رفتن به یگان خدمتی اصلی میباشد. مرخصی های ساعتی هم که برای رسیدگی به امور شخصی در طول روز میباشند. علاوه براین موارد ممکن است برخی از این سربازان به دلیل حسن اخلاق و… مرخصی های تشویقی نیز دریافت کنند.

دوره آموزشی در نیروی انتظامی چگونه است؟

سربازانی که برای اعزام به خدمت سربازی اقدام کرده اند برای ورود به دوره آموزشی بین یگان های مختلف نیروهای مسلح تقسیم بندی میشوند. این تقسیم بندی بر اساس نیاز هر ارگان و شرایط سربازان متفاوت میباشد. نیروی انتطامی نیز یکی از مواردی است که ممکن است دوره آموزشی شما در آن باشد. نیروی انتظامی دارای پادگان های زیادی است که سربازان در آن ها دوره آموزشی خود را میگذرانند. اکثر شهر ها دارای این پادگان ها میباشند. برخی از پادگان های آموزشی مهم مربوط به نیروی انتظامی شامل مرکز آموزش مرزبانی شهید رجایی کرمانشاه، آموزشگاه علمی شهید بهشتی ناجا اصفهان، پادگان آموزشی ولیعصر زابل و… میباشد. همانطور که میدانید دوره آموزشی دوره ای سخت است که آموزش های نظامی مهمی در آن ارائه میشود. لذا دوره آموزشی در نیروی انتظامی نیز مانند دیگر مراکز سختی های خود را دارد.

دوره آموزشی در سپاه

دوره آموزشی در سپاه یکی دیگر از گزینه هایی است که ممکن است برای سربازان مطرح شود. تعداد زیادی از سربازان همواره به دنبال انجام سربازی و دوره آموزشی خود در سپاه پاسداران میباشند چرا که انجام دوره خدمت ضرورت در این ارگان سختی های کمتری دارد. اما پذیرش سرباز در سپاه به این راحتی ها هم نیست و شرایط خاص خود را دارد. لذا متقاضیان باید با مراجعه به مراکز سپاه محل زندگی خود و ارائه ی مدارک لازم، درخواست خود را ارائه دهند، چنانچه با درخواست فرد موافقت شود امکان گذراندن دوره آموزشی در سپاه و داشتن سربازی راخت تر فراهم میشود. البته گاهی ممکن است خود سازمان نظام وظیفه از بین سربازان و در زمان تقسیم نیرو تعدادی را به این ارگان واگذار کند.

دوره آموزشی در ارتش

دوره آموزشی در ارتش یکی دیگر از مواردی است که ممکن است برای سربازان اتفاق بیفتد. افرادی که به سن مشمولیت میرسند برای رفتن به خدمت باید مراحلی را طی کنند. اولین مراحل مربوط به ثبت درخواست اعزام به خدمت میباشد. وقتی فرد مشمول درخواست خود را ثبت میکند باید منتظر بماند تا ببیند دوره آموزشی را باید در کدام ارگان بگذراند. دوره آموزشی در ارتش یکی از احتمالات است. بعد از مشخص شدن محل آموزشی، فرد باید به مرکز آموزشی مربوطه که در این مورد تحت نظر ارتش میباشد مراجعه کند. سربازان در این مراکز دو ماه آموزش فشرده و عملیاتی میبینند و بعد از آن تقسیم بندی اصلی انجام میشود و محلی که سربازان باید ادامه خدمت خود را بگذرانند مشخص میشود.

دوره آموزشی در ماه رمضان

دوره آموزشی در ماه رمضان یکی از موضوعاتی است که برای سربازان سوالاتی را به همراه دارد. معمولا کسانی که اطلاعات دقیق در این مورد ندارند تصور میکنند که به دلیل گرفتن روزه دوره آموزشی در این ماه سخت خواهد بود اما موضوع کمی متفاوت است. چرا که فرماندهان در این ماه معمولا سخت گیری های کمتری را نسبت به سربازان دارند این امر با توجه به روزه بودن فرماندهان و سربازان و اعضای کادر توجیه پذیر است. وقتیکه دوره آموزشی در ماه رمضان باشد فرماندهان از انجام فعالیت های سخت بدنی میکاهند و در ازای آن برگزاری فعالیت های فرهنگی و روضه ها و جلسات قرائت قرآن و… افزایش میابد. بخاطر همین موارد است که برخی افراد آموزشی در ماه رمضان را نیز به عنوان دوران طلایی در نظر میگیرند.

دوره آموزشی سربازی چیست؟

سوالات متداول

مرخصی های دوره آموزشی سربازی کدامند؟

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مرخصی ابتدای دوره، مرخصی میان دوره، مرخصی پایان دوره و مرخصی های ساعتی از جمله مواردی است که سربازان میتوانند از آن استفاده کنند.

دوره آموزشی در ماه رمضان چگونه است؟

وقتیکه دوره آموزشی در ماه رمضان باشد فرماندهان از انجام فعالیت های سخت بدنی میکاهند و در ازای آن برگزاری فعالیت های فرهنگی و روضه ها و جلسات قرائت قرآن و… افزایش میابد.

اعزام سربازان چگونه انجام میشود؟

اعزام به دو شکل انفرادی و گروهی انجام میشود. که در اعزام گروهی از طریق معاونت نظام وظیفه و به همراه دیگر سربازان میباشد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اعزام به خدمت سربازیبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

دوره آموزشی سربازی با توجه به مدرک تحصیلی چگونه است؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. سلام ایامافرزندان دسته گلمان را بامدرک بالا به سربازی میفرستیم که دراسایشگاه که فاقد کولر هست باخرا به نگرشون دارند .
    یامدت ۱۳روز صورتشان سیاه شده بود
    چرا محیط راخنگ وقابل تحمل نمیکنن.
    مگر مافرزندمان رااز سرراه اوردیم که باگرمای نحمیلی اعصاب وروانش را ازبین ببرن .
    محیط را شایسته جوانان عزیزما کنید تا دراینده خدمتگزاران خوبی برای جامعه باشن وخاطرات خوب تعریف کنند.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

چهارشنبه

1402/12/9

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید