رشته روانشناسی تربیتی (چارت تحصیلی و بازار کار روانشناسی تربیتی)

رشته روانشناسی تربیتی

اگر می خواهید بدانید که رشته روانشناسی چیست و درباره چه موضوعاتی صحبت می کند؛ مثال زیر را بخوانید. لحظات دانش آموزی تان را به یاد آورید که برای آموختن درس ها سر کلاس می نشستید و ساعت ها به صحبت های معلم هایتان گوش می دادید.

اگر خوب به خاطرات آن زمان دقت کنید می بینید که تدریس بعضی از معلم ها برایتان بسیار جذاب و بعضی دیگر به همان اندازه کسل کننده بود.

شاید با خود بگویید که یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی این مسئله، علاقه شما به آن درس است. این نکته را رد نمی کنیم اما نباید «نحوه تدریس» و «نحوه مدیریت کلاس» توسط معلم تان را نادیده بگیرید.

قطعا برای شما هم پیش آمده که با تغییر معلم تان، علاقه بیشتری نسبت به درسی که از آن متنفر بوده اید پیدا کردید یا در بدترین حالت، آن درس را خیلی بهتر از گذشته یاد گرفتید.

پونز حال بیایید این مثال را از جنبه دیگری هم بررسی کنیم:

در دوران تحصیل معلمانی وجود دارند که شما از تدریس شان ناراضی هستید و حتی می گویید «او اصلا درس دادن بلد نیست» و حتی «صلاحیت تدریس» ندارد.

اما ناگهان در امتحانات پایان ترم جا می خورید و می بینید بسیاری از دانش آموزان درس ها را کاملا آموخته اند و هیچ مشکلی با نحوه تدریس آن معلم نداشتند.

جالب است نه؟ در اینجا به اهمیت و تاثیر رشته روانشناسی تربیتی می رسیم. در بخش بعدی به شما می گوییم که اصلا چرا این مثال ها را مطرح کردیم.

به غیر از تعریف و آشنایی با این رشته، به چارت درسی و دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می دهند نیز می پردازیم تا نیاز علاقه مندان به روانشناسی تربیتی را به صورت کامل پوشش دهیم.

با انتهای این مقاله جذاب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

رشته روانشناسی تربیتی

رشته روانشناسی تربیتی چیست؟

پونز روانشناسی تربیتی، یکی از گرایش های رشته روانشناسی است که بر روی موارد زیر تمرکز دارد:

تیک نحوه یادگیری دانش آموزان با هم تفاوت دارد، روانشناسی تربیتی این تفاوت ها را بررسی می کند تا به بهترین مدل یادگیری که برای بیشتر دانش آموزان بازدهی کافی را دارد برسد.

تیک در مرحله بعد، روانشناسی تربیتی فرآیند یادگیری دانش آموزان را بررسی می کند تا در این مرحله نیز بازدهی به بیشترین حد خود برسد.

تیک در گام بعدی روانشناسی تربیتی می کوشد تا عوامل تاثیرگذار بر یادگیری را بررسی کند تا همواره آموزش در بالاترین حد کیفیت خود باقی بماند.

تیک همانطور که می دانید تفاوت های فردی در دانش آموزان سبب می شود تا نحوه تدریس و آموزش برای آنها نتایج متفاوتی به همراه داشته باشد. در واقع شاید دانش آموزی با روش فرضی ایکس درسی را بسیار خوب یاد بگیرد و دانش آموز دیگری با همان روش اصلا درس را یاد نگیرد. این موضوع نیز در حیطه روانشناسی تربیتی قرار می گیرد.

تیک در محیط های آموزشی دانش آموزانی هستند که از لحاظ هوشی برتر از بقیه بوده و به اصطلاح دانش آموزان نخبه نامیده می شوند. این که چطور باید با این دانش آموزان رفتار کرد تا به شکوفایی برسند نیز بر عهده روانشناسی تربیتی است.

تیک مدل آموزشی ما در گذشته برای دانش آموزان بسیار پرتنش و پراسترس بوده است. ما بهبود این روند یعنی کاهش استرس در یادگیری و محیط آموزشی را مدیون محققان روانشناسی تربیتی هستیم.

تیک بحث استعداد و استعدادیابی که در عصر حاضر بسیار مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است را هم مدیون علم روانشناسی تربیتی هستیم. در واقع روانشناسان تربیتی، استعداد را به درستی تعریف کرده و راه های کشف و شکوفایی آن را تدوین می کنند.

  • همانطور که دیدید روانشناسی تربیتی علمی بسیار گسترده است و به جرات می توان گفت یکی از مهم ترین شاخه های روانشناسی محسوب می شود. موافق هستید به مثالمان برگردیم و آن را با مواردی که مطرح کردیم مقایسه کنیم؟

در مثال بالا درباره نحوه «نحوه تدریس» یک معلم باهم صحبت کردیم که گاهی باعث علاقه مندی شما به دروسی می شد که در گذشته از آن متنفر بودید. محققان روانشناسی تربیتی در تلاش هستند تا با ارائه بهترین مدل آموزشی، این مشکل را برای همیشه حل کنند.

  • در قسمت دیگری از مثال گفتیم که تدریس معلم از نظر شما بسیار ناکارآمد بوده و فکر می کردید تمام دانش آموزان نیز همانند شما درس را یاد نمی گیرند اما در پایان نتیجه چه می شد؟

بسیاری از دانش آموزان هیچ مشکلی با معلم نداشتند و درس را به خوبی یاد می گرفتند. دقیقا همین تفاوت های فردی سبب پررنگ تر شدن رشته روانشناسی تربیتی می شود.

حال که باهم به خوبی تعریف و قلمرو روانشناسی تربیتی را یاد گرفتیم بهتر است در بخش بعدی نیز با کاربردهای آن آشنا شویم.

کاربرد روانشناسی تربیتی

کاربرد روانشناسی تربیتی

در عصر حاضر، روانشناسی تربیتی یکی از مهم ترین رشته هایی است که سبب رشد و پیشرفت یک کشور می شود. اگر بگوییم که پیشرفت یک کشور در گرو سرمایه گذاری و استفاده از دانش این رشته است بی راه نگفته ایم.

  • حال به نظرتان کاربردهای روانشناسی تربیتی چیست؟

پونز ما در این بخش به صورت چکیده و خلاصه وار کاربرد های این رشته را باهم یاد می گیریم:

تیک همان طور که در بخش های قبل نیز دیدید؛ بیشترین کاربرد روانشناسی تربیتی در محیط های آموزشی مانند مهدکودک ها، مدارس و… است.

تیک فرض کنید دانش آموزشی برای یادگیری نیاز به روش و محیط ویژه ای دارد و نمی تواند با روش های معمول، درس را بفهمد و یاد بگیرد. این وظیفه یک روانشناس تربیتی است که ساز و کاری تعبیه کند تا این دسته از دانش آموزان شناسایی شده و برای آنها تدابیر لازم اندیشیده شود.

تیک برای موفقیت دانش آموزان، باید از به روزترین و جدیدترین مدل های آموزشی بهره گرفت. یکی دیگر از کاربرد های روانشناسی تربیتی، پیاده سازی این مدل های در محیط های آموزشی است.

تیک بسیار مهم است که محیطی آرام و بدون استرس را برای دانش آموزان خود فراهم کنید؛ شاید فکر کنید این کار را کرده اید اما در عمل اینطور نباشد. یک روانشناس تربیتی باید محیط های آموزشی را بررسی کرده و سعی در برطرف کردن تنش و استرس در دانش آموزان کند.

تیک کشف استعداد در دانش آموزان بسیار مهم است؛ شما با استفاده از دانش روانشناسی تربیتی می توانید به دانش آموزانتان کمک کنید تا استعداد های خود را کشف و شکوفا کنند.

تیک یکی دیگر از کاربرد های روانشناسی تربیتی، تربیت دانش آموزان نخبه و تیزهوش است. با استفاده از این رشته می توان این دسته از دانش آموزان را به شکوفایی رساند.

تیک حتی در محیط های سازمانی نیز از تکنیک های روانشناسی تربیتی برای آموزش و افزایش راندمان کارمندان استفاده می شود.

همان طور که می بینید کاربردهای این دانش بی شمار است اما به دلیل جدید و نوپا بودن آن، آن طور که باید، در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.

البته نسبت به سال های گذشته این توجه بسیار بیشتر شده و سرمایه گذاری هایی خوبی برای این رشته و تربیت دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

حال که به خوبی با روانشناسی تربیتی آشنا شده اید، بهتر است چارت درسی آن را هم در دانشگاه بشناسیم. با ما همراه باشید.

چارت درسی رشته روانشناسی تربیتی

دروس رشته روانشناسی تربیتی

همان طور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم، برای تحصیل در رشته روانشناسی تربیتی، ابتدا باید مقطع کارشناسی روانشناسی را به پایان رسانده و در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته را انتخاب کنید.

پونز در این بخش چارت درسی رشته روانشناسی تربیتی برای شما قرار داده شده است:

چارت درسی رشته روانشناسی تربیتی

نظریات تربیتی و مکاتب فلسفی
آمار استنباطی
نظریه های رشد
روش تحقیق
روان شناسی تربیتی
نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش
سنجش و اندازه گیری
نظریه های یادگیری کاربردی
نظریه و روش های آموزش
پایان نامه
تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته
اختلالات یادگیری
ارزشیابی آموزشی
راهنمایی و مشاوره
روان سنجی
روانشناسی اجتماعی
روانشناسی شخصیت پیشرفته
روش های تغییر و اصلاح رفتار
فنون ارزیابی روانی – تربیتی

لیست دانشگاه های ارائه دهنده روانشناسی تربیتی

در این بخش تصمیم داریم تا لیست دانشگاه های دولتی که رشته روانشناسی تربیتی را ارائه می دهند، برایتان بنویسیم. به دلیل آن که بیشتر دانشگاه های غیردولتی مانند دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و… این رشته را دارند، از نوشتن نام آنها صرف نظر کردیم.

توجه داشته باشید که این لیست ممکن است تغییر کند، بنابراین برای اطمینان حتما به دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد مراجعه کنید.

لیست دانشگاه های دولتی ارائه دهنده رشته روانشناسی تربیتی

دانشگاه ارومیه
دانشگاه الزهرا
بوعلی سینا همدان
دانشگاه بیرجند
دانشگاه تبریز
دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی
دانشگاه تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه سمنان
دانشگاه شهید مدنی
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید چمران
دانشگاه شیراز
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه لرستان
دانشگاه یزد
دانشگاه کاشان
دانشگاه یاسوج
دانشگاه قم
دانشگاه خلیج فارس
دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشگاه شهید باهنر
دانشگاه مازندران
دانشگاه محقق اردبیلی

آینده شغلی و بازار کار روانشناسی تربیتی

آینده شغلی و بازار کار روانشناسی تربیتی

درست است که رشته روانشناسی تربیتی دامنه وسیعی دارد اما بخاطر نوپا بودن آن، هنوز به آن درجه شغلی که لایقش است نرسیده است. البته منظور ما این نیست که موقعیت های شغلی در این رشته کم است یا این رشته بازار کار خوبی ندارد؛ منظور ما این است که بازارکار این رشته باید بسیار بالاتر از سطحی که هست، باشد.

پونز در این بخش قصد داریم تا آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی تربیتی را باهم بررسی کنیم:

  • احتمالا حدس زده اید که یکی از اصلی ترین مشاغل برای روانشناسان تربیتی، سِمَت «مشاور مدرسه» است. شما می توانید به عنوان یک مشاور خبره، دانش آموزان را در امر تحصیلی یاری کنید تا به بالاترین درجه از موفقیت ها برسند.
  • در سازمان های بزرگ از روانشناسان تربیتی برای آموزش و افزایش بازدهی کارمندان استفاده می کنند.
  • مانند سایر گرایش های روانشناسی، با دریافت مدرک کارشناسی ارشد می توانید در مراکز مشاوره استخدام شده و مشاوره دهید.
  • امکان داشتن مطب شخصی نیز برای فارغ التحصیلان رشته روانشناسی تربیتی وجود دارد. برای تاسیس مطب شخصی باید تا مقطع دکتری در روانشناسی تربیتی تحصیل کنید.
  • روانشناسی تربیتی جزو رشته هایی است که جای تحقیق بسیاری دارد؛ بنابراین اگر دوست دارید محقق شوید، این رشته انتخاب بسیار مناسبی است.
  • با تحصیل در مقطع دکتری روانشناسی تربیتی می توانید به عنوان استاد دانشگاه در موسسات عالی آموزشی اقدام به تدریس کنید.
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل رشته روانشناسی تربیتی را باهم بررسی کردیم و فهمیدیم این رشته در چه مشاغلی کاربرد دارد.

همچنین برای کامل تر شدن مطلب، چارت درسی و لیست دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می دهند هم نوشتیم.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهام در رابطه با رشته روانشناسی تربیتی، می توانید 7 روز هفته (حتی روزهای تعطیل) از ساعت 8 صبح تا 12 شب با ما تماس بگیرید.

مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه آماده خدمت رسانی به شما هستند.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

رشته روانشناسی تربیتی (چارت تحصیلی و بازار کار روانشناسی تربیتی)

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 15 نظر:
  1. با سلام من کارشناسیم رو رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان گرفتم برای ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی باید در کنکور ارشد رشته روانشناسی ثبت نام کنم ؟ و زمان انتخاب رشته که رسید گرایش تربیتی رو انتخاب کنم؟

    1. اگر صرفا گرایش های ارشد رشته های مشاوره رو بخواید باید در گروه مشاوره کنکور بدید برای انتخاب گرایش روانشناسی تربیتی باید در گروه ازمایشی روانشناسی کنکور دهید

  2. سلام خسته نباشید. برای قبولی ارشد روانشناسی تربیتی در دانشگاه قم از هر درس باید چند درصد زد و چه رتبه ای آورد تا قبول شویم در این دانشگاه و این رشته

  3. با سلام، با کارشناسی مهندسی نرم افزار میتونم آزمون ارشد روانشناسی تربیتی شرکت کنم؟

  4. سلام کارشناسی مترجم زبان دارم میتونم کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی بخونم و در آزمون معلمی شرکت کنم. قبول میکنند مدرکمو

  5. سلام کارشناسی مترجم زبان دارم میتونم کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی بخونم و در آزمون معلمی شرکت کنم. قبول میکنند مدرکمو

  6. سلام اگه روانشناسی تربیتی بخونم ارشد..میتونم اموزگار ابتدایی استخدامی شرکت کنم؟

  7. سلام ایا با کارشناسی علوم تربیتی می توان برای ارشد رشته روان شناسی تربیتی قبول شد

      1. سلام وقت بخیر
        من کارشناسی علوم تربیتی میخونم آیا میتونم توی ارشد روانشناسی گرایش بدم
        ممنون میشم جواب بدید

        1. سلام بله در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی شرکت کنید.

  8. سلام وقتتون بخیر ممنون از مطلب خوبتون
    ممنون میشم برای افرادی که از رشته های دیگه توی مقطع ارشد این رشته پذیرفته شدن پیش نیازهایی که لازم هست بگذرونن رو بفرمایید

  9. سلام. ضمن سپاس از مطالب ارزنده تان.مستحضر باشید که دوره کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی از سال 1394 در دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز دایر است. و هر سال اقدام به پذیرش دانشجو می کند.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید