عدم تمرکز و نشانه­ های عدم تمرکز در دانش ­آموزان

عدم تمرکز در دانش ­آموزان

شناخت نشانه­ های عدم تمرکز در دانش آموزان اهمیت زیادی دارد؛ زیرا عدم تمرکز در دانش آموزان، موضوعی است که اکثراً آن ها را رنج می دهد و موفقیت آن­ها را تحت تأثیر قرار می دهد. مطالعه، درس خواندن، یادگرفتن و … نیازمند تمرکز است.

تمرکز در لغت به معنی تراکم، فشردگی و چکیده است؛ اما در اصطلاح به معنی حفظ و نگهداری توجه و حواس روی موضوعی معین است.

به طور کلی تمرکز حواس به حالتی ذهنی گفته می ­شود که در آن تمام قوای حسی، روانی و فکری فرد روی موضوع خاصی متمرکز باشد. بدون تمرکز حواس یادگیری اتفاق نمی ­افتد.

ما در این مطلب تمامی نشانه های عدم تمرکز در دانش آموزان را در اختیارتان قرار می­ دهیم و شما را راهنمایی می کنیم پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

نشانه­ های عدم تمرکز در دانش آموزان

عدم تمرکز حواس مشکلی است که بسیاری از افراد، به خصوص دانش آموزان با آن روبرو هستند.

لازم به ذکر است، فردی که این مشکل را دارد، ممکن است متوجه آن نشود. همین موضوع مشکلاتی را در زندگی ایجاد میکند.

پس بهتر است نشانه ­های عدم تمرکز در دانش آموزان را بشناسیم تا بتوانیم در صورت بروز آن برای برطرف کردن این مشکل اقدام کنیم.

نشانه­ های عدم تمرکز در دانش آموزان

پونز برخی از علائم حواس پرتی عبارت است از:

  • احساس خستگی و کمبود انرژی: اگر مدام احساس خستگی می­ کنید و فکر می­ کنید انگیزه لازم برای تلاش و رسیدن به اهداف خود را از دست داده اید، باید بدانید دچار عدم تمرکز شده‌اید.
    خستگی، بی­انگیزه بودن و کمبود انرژی نمایانگر درگیری ذهنی است. درگیری ‌های ذهنی روی تمام فعالیت های شما تأثیر گذار است. اگر بتوانید تمرکز خود را افزایش دهید، خستگی شما برطرف شده و انگیزه­­ ی از دست رفته خود را به دست می ­آورید.
  • سردرگمی: اگر دائماً بین احساسات مختلف، خصوصاً احساسات منفی در تلاطم هستید و گاهی احساس یاس و ناامیدی دارید، باید روی تمرکز خود کار کنید. سردرگمی مانع پیشرفت تحصیلی شما می ­شود و چنین شرایطی نشان دهنده عدم تمرکز شما است.نشانه­ های عدم تمرکز در دانش آموزان
  • بی ‌نظمی: ممکن است مدام وسایل خود را گم کنید یا تکالیفتان را فراموش کنید. این بی‌ نظمی‌ها نشان دهنده عدم تمرکز شما است. وقتی نتوانید تمرکز خود را روی موضوعی جمع کنید، بی­نظمی و بد­قولی خود را در زندگی شما نشان می­ دهد. بی­ نظمی شخصیت شما را زیر سؤال می­برد.
  • کم‌ توجهی به خود: وقتی به خودتان توجه نمی­ کنید ساعت خواب یا برنامه‌ی غذایی شما بی­نظم می­ شود. این موضوع نشانگر این است که تمرکز خود را از دست داده‌ و دچار حواس‌پرتی شده‌اید.
    هیچ چیز در زندگی ما به اندازه خود ما حائز اهمیت نیست. وقتی به خود اهمیت ندهید نمی ­توانید در ابعاد دیگر زندگی خود موفق باشید. مواقعی دچار بی‌توجهی به خود می‌شویم که آرامش ذهنی لازم را نداشته باشیم؛ اما با مدیریت درگیری‌های ذهنی می­ توانیم از حواس‌پرتی دور شده و به آرامش ذهنی برسیم.
    در نتیجه توجه به خود و در پی آن تمرکز خود را به دست می ­آوریم.
  • افسردگی: افسردگی یکی از نشانه­ های عدم تمرکز در دانش آموزان است. ناراحتی مدام، عدم تمایل به ارتباط با دیگران و تمایل به تنهایی نشانه­ های افسردگی است. افسردگی یعنی در ذهن شما مسائل حل نشده بسیاری وجود دارد؛ همین مسائل حل نشده باعث مختل کردن تمرکز شما می­ شود.
    با مشاهده علائم افسردگی سریعاً به درمان آن اقدام کنید. برای رفع افسردگی شرایط فیزیکی خود را تغییر دهید، چرا که جسم و ذهن روی یکدیگر تأثیر میگذارند.
    عامل دیگری که می ­تواند در روحیه تأثیرگذار باشد، گوش دادن به آهنگ‌های مثبت است. گوش دادن به این آهنگ‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجه و باور نکردنی روی ذهن داشته باشد.

علل عدم تمرکز در دانش آموزان

  • ضعیف شدن بینایی: گاهی ممکن است ضعیف شدن چشم دانش‌آموز و ضعیف شدن بینایی در نوشتن مطالب از روی تخته مشکل ایجاد کند. اگر احساس می­ کنید فرزند شما در دید خود مشکل دارید حتماً برای آن اقدام کنید.
  • عدم احساس امنیت و آرامش: دانش ‌آموزانی که به هر دلیلی در مدرسه و یا خانه احساس امنیت و آرامش نمی ­کنند دچار عدم تمرکز می­ شوند.
  • اذیت و آزار دیگران: اگر دانش‌ آموز از صحبت کردن در کلاس امتناع می‌کند و دیگر نمی‌تواند روی تکالیف داده شده تمرکز کند، احتمال دارد که توسط دانش آموزان دیگر مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد. این افراد در منزل بیش از حد حساس، عصبی و پنهان‌ کار می‌شوند و از رفتن به مدرسه امتناع می‌کنند.
  • اختلال بیش فعالی: علائم این اختلال شامل آرام ننشستن در یک مکان، حواس پرتی مکرر، انرژی بیش از حد و… است. اگر این علائم در فرزند شما وجود دارد زودتر به روانشناس مراجعه کنید.

عدم تمرکز در دانش آموزان

راه‌های تقویت تمرکز در دانش آموزان

  • کودکان حتی نوجوانان، روزانه به ۹ ساعت خواب نیاز دارند. دانش‌ آموزانی که کمبود خواب دارند، ضمن خواب آلودگی دائمی، اغلب بیش از حد فعال و بی ‌قرارند، بنابراین باید به خواب دانش آموزان توجه ویژه شود.
  • داشتن انرژی کافی در تمرکز دانش آموزان تأثیر بسیار زیادی دارد. خوردن غذاهای مناسب و صبحانه در انرژی دانش آموزان تأثیر بسیار زیادی دارد.
  • ورزش ضمن تأثیری که در سلامت بدن و رشد دانش‌آموز می­گذارد، باعث عملکرد بهتر مغز و در نتیجه تقویت تمرکز دانش‌آموز می­شود.
  • حافظه و تمرکز آن دسته از دانش‌آموزانی که در مدرسه یا خارج از آن از فضای سبز بهره­مند می­شوند، بیش از کودکان محروم از فضای سبز تقویت می‌شود.
    ریچارد لوو، خبرنگار، نویسنده و مؤسس شبکه طبیعت و کودکان در مصاحبه با هافینگتون ‌پُست می‌گوید:
    «پژوهش‌های علمی زیادی از ارتباط نزدیک تجربه‌ انسانی در طبیعت با رشد فیزیکی و ذهنی حکایت دارند. به همین دلیل شمار زیادی از مدارس خانگی، مهد‌ کودک‌‌ها، مدارس خصوصی و بعضی از مدارس دولتی تلاش می‌کنند طبیعت و فضای آزاد را در فرآیند یادگیری بگنجانند.»

به طور کلی می‌توان گفت عوامل درونی و بیرونی، هر دو، در عدم تمرکز حواس نقش دارند. از جمله عوامل درونی عدم تمرکز حواس می‌توان به افکار، احساسات و ترس‌ها اشاره کرد که مشکل ساز تر از عوامل بیرونی هستند.

به عنوان چند نمونه از عوامل بیرونی حواس ‌پرتی می‌توان به تصاویر، صداها و تقریبا هر آنچه توسط حواس پنج­گانه از محیط دریافت می‌شود اشاره نمود.

برای افزایش تمرکز می‌توانید تلاش کنید عوامل محیطی که تمرکز شما را از بین می‌برد کاهش دهید.

در صورتی که مشکل جدی با عدم تمرکز دارید، می‌توانید آن را با مشاور و روانشناس مطرح کنید تا او در رفع این مشکل به شما کمک کند.

مشاورین ما در مرکز مشاوره آویژه به شما کمک می کنند تا بتوانید مشکلات خودتان را حل کنید و با انگیزه و اراده بیشتر به مسیر زندگیتان ادامه دهید.

کافیست با مشاوران ما تماس بگیرید.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

عدم تمرکز و نشانه­ های عدم تمرکز در دانش ­آموزان

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

دوشنبه

1403/1/13

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید