مراحل مهاجرت تحصیلی

مراحل مهاجرت تحصیلی

تحصیل در خارج از کشور علاوه بر امکان تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا، امکاناتی همچون اقامت دائم، تامین آینده شغلی را نیز به همراه دارد. اما سوالی که برای بسیاری مطرح می شود آن است که چطور باید برای تحصیل در خارج اقدام کنیم؟ شرایط دانشگاه ها برای پذیرش چیستو چه مراحلی را باید برای اخذ پذیرش طی کنیم؟

اگر شما هم در اين موارد دچار سردرگمي شديد و نمي دانيد بايد از كجا شروع كنيد، ما شما را به خواندن اين مقاله توصيه مي كنيم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مراحل مهاجرت تحصیلی

پونز مراحل را گام به گام برای شما توضیح می‌دهیم:

تیک گام اول: یادگیری زبان جدید

گام اول براي مهاجرت تحصيلي گذراندن دوره هاي آموزشي زبان انگليسي و گرفتن مدرك TOEFL و IELETS است. در اكثر كشور ها اولين شرط براي پذيرش و ويزاي تحصيلي، داشتن مدرك زبان انگليسي است اما برخي از كشورها علاوه بر مدرك زبان، مدارك علمی خاص كشور خودشان را نيز مي خواهند.

پس قبل از اينكه براي تحصيل در خارج اقدام كنيد، بايد بدانيد كه تدريس در كشور مورد نظر شما به چه زباني انجام مي شود.

تیک گام دوم: انتخاب مقصد

در اين مرحله بايد كشوري قصد داريد مهاجرت كنيد را مشخص كنيد. توصيه مي كنيم قبل از مهاجرت با زبان، فرهنگ و آداب و رسوم آن كشور كاملا آشنايي داشته باشيد تا بعد از مهاجرت به مشكل برنخوريد.

در انتخاب كشور شرايط سياسي كشور را با ايران نيز در نظر داشته باشيد. رعايت اين نكته براي بالا بردن شانس ويزا مهم است.

مهاجرت تحصیلی

تیک گام سوم: جست و جو در بین دانشگاه های موجود

بعد از اين كه كشور مورد علاقه خود را انتخاب كرديد در مورد دانشگاه هاي آن كشور نيز جست و جو كنيد و بهترين دانشگاهي كه براي شما مناسب است را انتخاب كنيد.

هر ساله بهترين فهرست دانشگاه هاي جهان توسط Times Higher Education منتشر مي شود. شما مي توانيد با بررسي اين ليست، دانشگاه مناسب خود را پيدا كنيد.

برخي از دانشگاه ها سامانه ثبت نام اينترنتي دارند و شما مي توانيد با مراجعه به اين سايت ها مدارك خود را در سايت مربوطه آپلود كنيد و درصورت پذيرش از سوي دانشگاه ها، بقيه مراحل به شما اطلاع رساني خواهد شد.

تیک گام چهارم: گفت و گو با استاد مربوطه

مي توانيد قبل از اقدام به پذيرش به يكي از اساتيد دانشگاه مورد نظر ايميل بزنيد و شرايط دانشگاه را جويا شويد.

در این مرحله باید اساتیدی را پیدا کنید که در زمینه کاری موردعلاقه شما کار کرده باشد. یا زمینه تخصصی استاد حداقل متناسب با رشته شما باشد. اگر در زمینه تخصصی استاد مذبور پیش زمینه داشته باشید به احتمال زیاد او تمایل به پذیرفتن شما خواهد داشت.

تیک گام پنجم: توصیه نامه

توصيه نامه متني است كه توسط استاد محل تحصيل نوشته مي شود. ممكن است بسياري از استاد ها تمايلي به نوشتن توصيه نامه نداشته باشند، به همين دليل توصيه مي شود توصيه نامه را خودتان بنويسيد و پس از اتمام توصيه نامه، توسط استاد امضا شود.

بهتراست اگر توصيه نامه را خودتان مي نويسي از زبان استاد نوشته شود.

مهاجرت تحصیلی

پونز يك توصيه نامه خوب شامل موارد زير است:

  • خودتان و توانايي هايتان را به بهترين شكل معرفي كنيد.
  • تا جايي كه مي توانيد توصيه نامه را مثبت بنويسيد.
  • سعي كنيد در متن توصيه نامه كمي اغراق كنيد.
  • كپي نكنيد.

تیک گام ششم: تهیه رزومه

رزومه تحصيلي يكي از مداركي است كه شما براي قبولي در دانشگاه نياز داريد. توجه كنيد كه يك رزومه خوب مي تواند احتمال قبولي تان را بالا ببرد حتي اگه معدل پاييني داشته باشيد. رزومه بايد خلاصه و حداكثر در 2 صفحه تنظيم شود.

پونز يك رزومه عالي بايد شامل موارد زير باشد:

  • اطلاعات شخصي و اطلاعات تماس
  • سوابق تحصيلي
  • سابقه شغلي و تحقيقاتي مرتبط
  • مهارت ها
  • سوابق شركت در سينمارها و كنفرانس ها
  • علايق و سرگرمي ها
  • اساتيد معرف

اگر مي خواهيد رزومه را خودتان بنويسيد، حتما آن را قبل ارسال به چند مشاور تحصيلي و كساني آكادميك هستند، نشان بدهيد تا رزومه شما كامل و بدون نقص باشد.

تیک گام هفتم: تهیه sop یا statement of purpose

وقتي قرار نيست در امتحان پذيرش ورودي دانشگاه ها شركت كنيد، بايد با مجموعه اي از مدارك خود، نظر مثبت دانشگاه مقصد را جلب كنيد. يكي از مهم ترين اين مدارك statement of purpose يا انگيزه نامه است.

انگيزه نامه يك متني است كه در آن شما بايد پاسخ چنين سوال هايي را بدهيد.

  • چرا دوست داريد در اين كشور يا دانشگاه به تحصيل بپردازيد؟
  • اهداف شما از ادامه تحصيل در اين رشته چيست؟
  • چه افتخاراتي در سال هاي گذشته كسب كرديد؟
  • زمينه هايي را كه دوست داريد در آن ها به مطالعه و تحقيق بپردازيد، بيان كنيد.

هدف از نوشتن انگيزه نامه اين است كه ثابت كنيد شما در گذشته دانشجوي موفق و پر تلاشي بوديد و مي توانيد در دانشگاه جديد نيز موفق تر از گذشته عمل كنيد. پس اجازه بدهيد استعداد، توانايي و افتخاراتي كه قبلا كسب كرده ايد در مورد شما سخن بگويند.

شما همراهان عزيز، مي توانيد در نگارش sop خود از مشاورین آویژه کمک بگیرید.

مهاجرت تحصیلی

تیک گام هشتم: تهیه و ترجمه لیست نمرات از دانشگاه محل تحصیل

براي تكميل مداركتان نياز است كه شما ريز نمرات تان را از دانشگاه محل تحصيل دريافت و به زبان انگليسي ترجمه كنيد. دقت كنيد بعد از ترجمه مدارك مدرك تان بايد داراي مهر رسمي از وزرات علوم و تحقيقات باشد و گرنه نمرات شما مورد تائيد دانشگاه مقصد، قرار نخواهد گرفت.

تیک گام نهم: پر کردن فرم اپلیکیشن ها در وب سایت دانشگاه ها

معمولا براي اپلاي كردن نياز است كه فرم هايي را به صورت اينترنتي پر كنيد و براي تكميل اين فرم ها نياز است تا مبلغي بين 75-130 دلار پرداخت كنيد. براي پرداخت اين مبلغ نياز است كه شما ويزا كارت يا مستر كارت داشته باشيد.

البته بعضي از فرم ها هم انلاين نيستند و براي تكميل اين فرم ها نياز است به سايت دانشگاه مراجعه كرده و فرم ها را پرينت بگيريد.

اين فرم ها شامل موارد مدرك تحصيلي، معدل نمرات، نمره زبان، زمينه هاي مورد علاقه، نام اساتيدي كه براي تان توصيه نامه مي نويسند.

زمان اپلای برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در اکثر کشورها و دانشگاه ها بین ماه های دسامبر و ژانویه است.

تیک گام دهم: ارسال مدارک

در اين مرحله، شما بايد مداركي كه براي دانشگاه آماده كرديد را ارسال كنيد، براي اين كار بايد به سايت دانشگاه مراجعه كرده و فرم هاي موجود در سايت را پر كنيد.

تیک گام یازدهم: نتيجه را پيگيري كنيد.

بعد از اينكه مدارك خود را ارسال كرديد منتظر دريافت پاسخ از طرف دانشگاه باشيد.

اگر فكر مي كنيد كه اشكالي در روند ارسال مدارك وجود داشته، مي توانيد به دانشگاه ايميل بزنيد و از آن ها بپرسيد كه آيا مدارك به دستشان رسيده است يا خير.

مسئولان دانشگاه در اولين فرصت به ايميل شما پاسخ خواهند داد پس جاي نگراني نيست.

بعد از گرفتن پذيرش و مشخص شدن دانشگاه محل تحصیل، کارهای رفتن شما باید به صورت کامل انجام شود. از قبل، محل اقامت های دانشجویی را بررسی کنید و ببینید که دانشجویانی که در آنجا مشغول به تحصیل هستند به چه صورت اسکان دارند و از آنها در مورد نحوه گرفتن خوابگاه دانشجویی و یا خانه راهنمایی بخواهید. خوابگاه يا خانه اي كه قرار است در آن جا ساكن شويد بايد در محلي نزديك به دانشگاه باشد.

حتي اگر مشكلي از لحاظ مالي نداشته باشيد، توصيه مي كنيم كه چند مدتي را خوابگاه بگذارنيد تا با نحوه قرارداد بستن و پيدا كردن خانه آشنايي پيدا كنيد.

مراحل مهاجرت تحصیلی

پونز مراحل بعد از پذیرش تحصیلی هم شامل:

  • مرحله دریافت نامه پذیرش
  • مرحله دریافت وقت سفارت
  • مرحله رزرو بلیط و آماده سازی مدارک مورد نیاز برای سفارت
  • مرحله مراجعه به سفارت و مصاحبه
  • مرحله آخر سفر به کشور مقصد…

شرایط اخذ ویزای تحصیلی

پونز بسته به نوع كشوري كه قصد مهاجرت داريد، ممكن است روند اخذ اقامت و پذيرش دانشگاه متفاوت باشد اما در حالت كلي براي مهاجرت تحصيلي مراحل زير را بايد طي كنيد:

  1. درخواست نوبت مصاحبه از سفارت تعیین وقت معمولا به صورت آنلاین و از طریق رفتن به سایت سفارت مورد نظر صورت می‌گیرد.
  2. کامل کردن فرم درخواست ویزای تحصیلی.
  3. ارائه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر.
  4. تهیه مدارکی که نشان دهد تمکن مالی دارید
  5. گواهی پایان دوره سه ساله متوسطه (به همراه ترجمه).
  6. گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی (به همراه ترجمه).
  7. گواهی پایان دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد (به همراه ترجمه).
  8. پاسپورت.
  9. عکس.
  10. ارائه مدارک هویتی مثل شناسنامه.
  11. پرداخت هزینه صدور ویزا.

بهترین زمان مهاجرت تحصیلی

در کشورهایی مانند انگلستان یک فرد از سه سالگی می تواند پذیرش بگیرد این پذیرش برای شروع تحصیلات بوده و به همراه یکی از والدین است. اما در صورتی که فرد می خواهد با ویزای دانش آموزی به ادامه تحصیل بپردازد بهترین سن 16 سالگی است که پایه های علمی شروع به ساخته شدن می کند. کشورهایی مانند کانادا به دانش آموزان اجازه می دهند همراه با والدین خود در این کشورها اقامت کنند.

ویزای تحصیلی چیست؟

ویزای دانشجویی اجازه اقامتی است که کشور مقصد به دانشجوی پذیرفته شده در دانشگاه های آن کشور صادر می کند. با داشتن ویزای دانشجویی دانشجو نیازی به ارائه مدرکی دیگر برای تایید شهروندی در کشور مقصد ندارد.

در پایان

در این مقاله در مورد مراحل مهاجرت صحبت کردیم آن چه که باید در این مورد به خاطر بسپارید آن است که اخذ پذیرش را مانند یک پروژه در نظر بگیرید. این پروژه قطعا طی یک ماه به نتیجه نخواهد رسید. بلکه برای آن باید برنامه ریزی کرده و تحقیقات جامعی در مورد مرحله آن انجام دهید.

افرادی که از ماه ها قبل برای پذیرش اقدام کرده اند به نسبت افراد تازه کار موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد. اما این به آن معنا نیست که افرادی که تازه به فکر اپلای افتاده اند نمی توانند موفق شوند. این افراد باید در مورد کشوری که انتخاب می کنند و مراحل پذیرش آن تحقیقات لازم را انجام داده و برای پذیرش برنامه ریزی کنند. همان طور که گفته شد گام اول تحقیق در مورد مدرک زبان کشور موردنظر و اقدام به یادگیری زبان است.

مهاجرت نيازمند مشاوره و تحقيق قبل از اقدام است و هرگونه اشتباه در روند اپلاي شما را از رسيدن به اهدافتان دور مي كند.

اگر هرگونه سوال مشاوره در مورد نحوه اپلاي كردن نوشتن توصيه نامه و انگيزه نامه داشتيد مشاوران ما در مركز مشاوره آويژه آماده پاسخگويي هستند.

سوالات متدوال

علالمت-سوالرشته تحصیلی بر کشور مقصد اولویت دارد؟ یا کشور بر رشته تحصیلی؟

در اولين قدم بايد هدفتان را مشخص كنيد كه چرا مي خواهيد مهاجرت كنيد.

علالمت-سوالمهاجرت شما شما صرفا براي اقامت است يا براي تحصيل؟

با پاسخ به اين سوال مي توانيد كشور و دانشگاه مناسب خودتان را پيدا كنيد.

علالمت-سوالچه عواملي بر پذيرش دانشجويي تاثير دارد؟

  • سن
  • معدل
  • نمره زبان
  • كشور مقصد و دانشگاه مورد نظر

علالمت-سوالآيا ويزاي همراه به خانواده من تعلق خواهد گرفت؟

در صورتی که شما تمام نیازمندی ها و شرایط ویزای کشور مقصد را داشته باشید ، خانواده شما هم می توانند به همراه شما مهاجرت کنند. اين موضوع ممكن است در بين كشور هاي مختلف متفاوت است.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

مراحل مهاجرت تحصیلی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید