مصاحبه شغلی چیست و چگونه یک مصاحبه شغلی موفق داشته باشیم

مصاحبه شغلی چیست و چگونه یک مصاحبه شغلی موفق داشته باشیم

شاید برای شما هم پیش آمده است که ببینید فردی که از نظر سطح علمی و سابقه کاری از شما پایین تر است، شغل های بهتری دارد. اما چرا؟ چرا برخی افراد می توانند شغل های با جایگاه خوب را تصاحب کنند ولی برخی افراد با وجود توانمندی بالایی که دارند، شغل خوبی ندارند یا در جایگاه واقعی خودشان نیستند؟ این سوالی است که برای بسیاری از افرادی که به دنبال شغل خوب هستند، بی پاسخ مانده است و ما می خواهیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

هر مدیر یا رئیسی خواستار داشتن کارمندانی حرفه ای و کار بلد است تا کسب و کار خود را ارتقا داده و از طریق کارمندان خبره خود به درجات بالایی برسند؛ به همین دلیل در انتخاب کارمندان خود، نسبتا سخت گیرانه عمل می کنند تا بتوانند افراد مناسبی را انتخاب کنند.

اصلی ترین مرحله در استخدام افراد، مصاحبه شغلی است. مصاحبه شغلی به دو طرف مصاحبه کننده و مصاحبه شونده تقسیم می شود، که مصاحبه شونده وظیفه ارزیابی مراجعه کنندگان است و مصاحبه شونده هم مراجعه کنندگان هستند که برای به دنبال شغل جدیدی هستند.

دلیلی که بسیاری از افراد در استخدام شرکت های مهم مورد قبول واقع نمی شوند، می توان گفت مصاحبه شغلی است. مصاحبه شغلی تاثیری فوق العاده بر روی آینده افراد می گذارد اما باید نکاتی که در این مورد وجود دارد رعایت شود تا بتوان مصاحبه شغلی موفقی داشت.شغل

ما در این مقاله به شما خواهیم گفت تا چگونه مصاحبه شغلی موفقی داشته باشید و بتوانید شغل های خوبی را از آن خود کنید؛ به همین دلیل به شما توصیه می کنیم اگر قرار است به عنوان کارجو با شما مصاحبه شود، این مطلب را از دست ندهید و تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آیا مصاحبه شغلی تنها به صورت حضوری و رو در رو است؟

مصاحبه شغلی به چندین صورت ممکن است انجام بگیرد که در بیشتر مواقع حضوری بوده و یک فرد با مصاحبه کننده یا مصاحبه کنندگان در یک اتاق در مورد بسیاری از موارد به صحبت می پردازد؛ اما مصاحبه های راه دور مانند تلفنی یا از طریق فضای مجازی نیز وجود دارند که در شرایط بخصوصی که افراد در مسیر های دوری هستند و توانایی رفت و آمد ندارند انجام می گیرد و حتی ممکن است آزمون های استخدامی یا تکمیل فرم برای تسریع روند فرایند استخدام صورت بگیرد.

در مصاحبه های شغلی به برخورد مناسب افراد، رفتار، آراستگی ظاهری و تاثیر مثبت داشتن اهمیت زیادی داده می شود. جدای از این که مصاحبه کننده هم باید حرفه ای بوده و به قولی بتواند مو را از ماست بکشد، مصاحبه شونده هم باید بتواند با رفتار، طرز حرف زدن، نگاه، ظاهر خود و… تاثیر خوبی روی افراد گذاشته تا بتواند احتمال قبولی خود را در حیطه مورد نظر، افزایش دهد.

در ادامه چندین سوال که در جلسه ها و مصاحبه های شغلی مطرح می شوند و شما باید بدانید چه جوابی بهتر است را قرار داده ایم، با ما همراه باشید.

این سوالات برای شناخت بهتر مراجعه کنندگان و دسترسی به زوایای پنهانی که افراد سعی در پنهان کردن آن ها دارند است تا بتوانند افراد مناسب با کار خود را انتخاب کنند.

آیا مصاحبه شغلی تنها به صورت حضوری و رو در رو است؟

چگونه خودمان را در مصاحبه شغلی معرفی کنیم؟

خودتان را معرفی می کنید؟

این شاید اولین سوالی باشد که در مصاحبه های شغلی از شما پرسیده می شود و این بسیار مهم است که چگونه به این سوال پاسخ دهیم.

این سوال به این دلیل پرسیده می شود تا کارفرما بتواند تشخیص دهد که اعتماد به نفس مراجعه کنندگان چقدر است و تا چه اندازه خودشان را مستحق این شغل می بینند؛ در جواب این سوال نباید به حاشیه بروید و جواب های بی ربط به شغل مورد نظر مانند: من چند بچه دارم، در فلان محیط بزرگ شده ام و… بدهید.

این سوال چون سوال اول در مصاحبه است می توان گفت اهمیت بسیاری دارد چون اگر جواب شما جالب نباشد و نظر کارفرما را جلب نکند، مصاحبه شما برای پذیرش شغل، روند نزولی خواهد داشت و شاید مصاحبه شما موفق نباشد!

پس در جواب این سوال چه بگوییم؟

جواب مناسبی که می توانید در مقابل این سوال بدهید این است که، توانایی های خودتان در مورد شغلی که در حال مصاحبه با آن هستید را توضیح دهید.

مثلا: من به خاطر ذهن خلاقی که دارم می توانم موضوع های جالب و جدیدی را ایجاد کنم.

البته توضیح شما باید با شغل شما مرتبط باشد در غیر این صورت بی اثر و بی معنی بوده و یاوه گویی بیش نیست.

در جواب سوال خودتان را در یک کلمه توصیف کنید، چه بگوییم؟!

این سوال برای آشنایی با تیپ های شخصیتی افراد است و این که چقدر به خود اعتماد دارند؛ اما این سوال یکی از سوالات سخت است به این دلیل که شما نمی دانید رئیس تان به دنبال چه نوع افراد و تیپ های شخصیتی است، پس باید محتاطانه پیش بروید.

به هیچ عنوان سعی نکنید با ردیف کردن کلمه های مثبت سعی در جلب نظر کارفرما را داشته باشید.

درست است که توصیف کامل خود در یک کلمه ممکن نبوده و نیاز به توضیحات بیشتری دارد اما شما باید قسمتی از خودتان را توصیف کنید که با شغلی که متقاضی آن هستید مرتبط باشد و این جواب می تواند جواب مناسبی باشد،

مثلا: کسی که متقاضی شغل گرافیستی است می تواند از کلمه خلاق که نیازمند شغل گرافیستی است استفاده کنند.

آیا به مصاحبه کننده بگوییم که تقاضای شغل در جاهای دیگر هم داده ایم؟

چه تفاوتی بین این شغل با دیگر شغل هایی که درخواست کرده اید وجود دارد؟

این سوالی است که شاید از شما پرسیده شود و شما باید آمادگی کامل برای پاسخ دادن به این سوال داشته باشید.

این سوال به این معنی است که در کجا ها درخواست کار داده اید؟ آن ها می خواهند با پرسش این سوال بدانند شما تا چه حدی در جستجوی شغل مورد علاقه تان هستید؟ در جواب این سوال به هیج عنوان نباید بگویید «تنها به این شغل درخواست کار داده ام»، این جمله باعث می شود نگاه ها بر روی شما منفی شود، حتی اگر واقعا هم شما فقط به یک شغل درخواست کار داده باشید نباید مطرح کنید، چون افراد کمی ممکن است این کار را انجام دهند و شما به نظر، یک فرد دروغگو خواهید آمد.

در مورد مقایسه با شغل های دیگر هم باید این نکته را گوشزد کنیم که نباید هیچ مقایسه ای در بین مشاغلی که متقاضی آن ها هستید بکنید و با لحن و کلمات منفی توصیف شان کنید و میان شرکت ها اختلافاتی به وجود آورید، این رفتار ها درست نیست و باعث می شود کیفیت مصاحبه شغلی شما کاهش پیدا کند.

بهترین پاسخ این می تواند باشد که بگویید با چندین شرکت مصاحبه شغلی داشته ام ولی هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام که می خواهیم با کدام یک از شرکت ها مشارکت داشته باشم و کدام یک در مورد آینده شغلی من بهتر خواهد بود.

در مورد خودتان صادقانه صحبت کنید!

شاید این سوال از شما پرسیده شود که در مورد نقاط قوت و ضعف خودتان صحبت کنید؛ شما باید در نظر داشته باشید که تنها در مورد خودتان تعریف نکنید و در موردمصاحبه عوامل محیطی که ممکن است تبدیل به نقاط ضعف شما شود و عملکرد شما را تحت تاثیر قرار دهند، صادقانه صحبت کنید.

در نظر داشته باشید که این سوال برای این است که در شما نقطه ضعفی پیدا کنند و نشان دهند که این پوزیشن شغلی مناسب شما نیست و شما را حذف کنند؛ اما شما باید با هوشمندی تمام از این موقعیت به بهترین نحو استفاده کنید و ثابت کنید که بهترین گزینه برای این پست شغلی هستید.

هر شغل دارای یک سری شرایط و الزامات است پس باید نقاط قوت و ضعف شما به شغل درخواستی تان مرتبط باشد و بتوانید در این عرصه بهترین باشید.

باید از قبل خود را برای این سوالات آماده کرده و جواب هایی را دست داشته باشید تا به یکباره دچار حمله از طرف این نوع سوال ها نشوید، مثلا وقتی در مورد نقاط ضعفتان صحبت می کنید باید به نکته های مثبتی ختم شود؛ در غیر این صورت به مشکل بر خواهید خورد و به احتمال زیاد شغل مورد نظر را از دست خواهید داد.

مدیران انتظار ندارند شما هیچ ضعف یا نکته منفی نداشته باشید و ما هم توصیه نمی کنیم خود را بی عیب و نقض نشان دهید، بلکه می خواهند اطمینان حاصل کنند که این ضعف ها و نکته های منفی شما، در کار و یا فعالیت تان در محیط کار باعث به وجود آمدن مشکلاتی نشود و نقاط قوت تان باعث رشد شما در محیط کاری شود.

تکلیف خودتان و کارفرما را برای هدفتان در شغل مورد نظر مشخص کنید

تکلیف خودتان و کارفرما را برای هدفتان در شغل مورد نظر مشخص کنید

پرسش این سوال برای این است که بدانند چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در شما شده که می خواهید در آن جا کار کنید و تا چه اندازه در مورد آن شغل و شرکت تحقیق کرده اید و اطلاعات دارید.

مطمئنا دلایل بسیاری وجود دارد که به شما انگیزه برای کار در شرکت مزبور را می دهد، اما شما باید از بین آن ها اولویت بندی کرده و بهترین هایی که نظر کارفرما را جلب می کند را انتخاب کنید که در مورد شما اطلاعاتی را مشخص کند.

جملاتی از قبیل «حقوقم در شرکت قبلی کم بود» یا «بخاطر رئیس بد اخلاقم استعفا دادم» و… را به هیچ عنوان استفاده نکنید، زیرا این کار ها نه تنها به چشم مدیر آینده تان جالب نخواهد آمد بلکه نظر منفی هم نسبت به شما خواهد داشت

جواب مناسب در مقابل این سوال این می تواند باشد که شما در مورد شرکت، فعالیت آن ها و هدف شان تحقیق کنید و در این زمینه هر چه متوجه شده اید با علاقه، هیجان و پر انرژی توضیح دهید و مصاحبه کننده با این تعاریف شما متوجه می شود مایل به همکاری به آن ها هستید یا نه.

بسیاری از کارفرما ها دوست دارند بشنوند که شما به دلیل فرصت رشدی که در شرکت شان وجود دارد علاقه مند همکاری با آن ها هستید.

خطر کار آفرین شدن را از ذهن کارفرما دور کنید!

سوالی که مصاحبه کننده از شما در مورد علاقه شما به کارآفرین شدن می پرسد، به این علت است که بداند آیا آموزش ها و هزینه هایی که قرار است برای شما انجام شود، به هدر خواهد رفت یا شما کارمند وفادار آنان خواهید بود؟

مطمئنا همه در برهه ای از زندگی خود، به این فکر افتاده اند و خواستار راه اندازی کسب و کار خود شده اند؛ اما نباید با علاقه و شدت زیاد در مورد این موضوع کار آفرین شدن توضیح دهید.

برای جلب نظر کارفرمای خود نباید بگویید «نه هیچ وقت به این کار فکر هم نکردم یا علاقه ای به کارآفرینی ندارم» این جمله ها باور پذیری آنچنانی ندارند نمی توانند نظر مثبتی از شما را به وجود آورد.

می توانید به این جواب اکتفا کنید که در گذشته به این فکر افتاده بودید ولی شما برای کار آفرینی، آفریده نشدید و این کار مناسب شما نیست، شما به کار های تیمی در محیط شرکت علاقه بیشتری دارید و همچنین با توضیح به این که چرا شما به شرکت یا سازمان آن ها علاقه دارید می تواند نگرانی کارفرما را از این جهت کاهش دهد.

از همکارانی که مانع پیشرفت یا افزایش پیشرفت شما می شود صحبت کنید.

از همکارانی که مانع پیشرفت یا افزایش پیشرفت شما می شود صحبت کنید.

بیشترین و کمترین موفقیت شما با چه نوع همکاران و رئیس هایی بود و چرا؟

این سوال برای آشنایی بیشتر با شما است تا بدانند شما با چه تیپ شخصیت هایی سازگاری دارید و با چه تیپ شخصیت هایی نمی توانید مشارکت کنید.

در این مواقع به هیچ عنوان از جملات «من با همه خوب بودم یا کسی نمی تواند از من ناراضی باشد» استفاده نکنید و جنبه های منفی افراد را نیز بازگو نکنید چون ممکن است خصوصیات منفی که شما در حال توضیح دادن هستید در رئیس شما وجود داشته باشد و این باعث ناراحتی یا حتی عصبی شدن رئیس آینده شما گردد، مصاحبه کنندگان دوست دارند نکات مثبتی را از شما به دست آورند تا نکات منفی؛ پس می توانید ابتدا با جملات و توضیحات مثبت شروع کنید و در آخر به جملات منفی اشاره کرده ولی به طوری که بی اهمیت هستند و چندان مهم نیستن به پایان برسانید.

وفاداری خودتان را ثابت کنید!

اگر می توانید با هر شرکتی کار کنید دوست داشتید با کدام شرکت ها کار کنید؟

این سوال برای فهمیدن وفاداری شما نسبت به سازمان است و این که در مقابل رقبا چقدر در کارتان جدی و کاری هستید.

درست است که نام برخی از شرکت ها و کار کردن در آن ها بسیار رویایی به نظر می رسد و می توان گفت افراد زیادی دوست دارند در این شرکت های نام دار در عرصه خود شروع به همکاری کنند، اما نباید در مقابل این سوال نام همچین شرکت هایی یا هر شرکت دیگری را ببرید زیرا حس تردید در مورد اهدافتان را به مصاحبه کننده القا می کند.

مصاحبه کننده نمی خواهد در مورد شغل رویایی که آرزو دارید صحبت کند، با این حال ممکن است با نداستن این موضوع شما در تله مصاحبه کننده افتاده و بدون این که بخواهید یا حتی بدانید نام چندین شرکت معروف و برند را ببرید که باعث می شود فضای خوبی ایجاد نشود.

می توانید در جواب به این سوال بگویید «من در مورد شرکت های بسیاری تحقیق کردم و در آخر به این نتیجه رسیده ام که شرکت شما با سابقه خوبی که در عرصه شغلی خود دارد می تواند انتخاب فوق العاده ای برای من باشد به همین دلیل تمایل دارم در این شرکت و در کنار شما شروع به همکاری کنیم» این جمله به این معنی است که شما در حال مصاحبه با شرکتی هستید که برایتان در اولویت است.

در مورد انتظاراتتان از موفقیت کاری صحبت کنید.

در مورد انتظاراتتان از موفقیت کاری صحبت کنید.

از نظر شما موفقیت به چه معنی است و شما آن را چگونه توصیف می کنید؟

برای به دست آوردن جربزه و انگیزه شما این سوال پرسیده می شود، انگیزه شما از کار چیست؟ یا هدفتان از برای کار کردن را می توانید توضیح دهید؟

سوالات این چنینی می خواهند در مورد اولویت های شما بفهمند که آیا هدف شما از کار کردن به دست آوردن پول زیاد است؟ یا یاد گیری مهارت های تازه ای است؟ و…

طبیعی است که خواستار پیشرفت باشید اما شما باید مرزی میان جاه طلبی و چشم داشتن به مقام مدیریت داشته باشید و آن را رعایت کنید تا رفتار شما در مصاحبه یا حتی در محیط کار بد تعبیر نشود و تاثیر گذار باشید.

می توانید برای داشتن نظرات مثبت روی شما، از جملاتی که تا حد ممکن اعتراضی در پیش نداشته باشند و نشان دهنده موفقیت با مدیر آینده تان باشد یا در راستای ارتقای شرکت یا سازمان که مرتبط با شغل و مقام شما باشد، استفاده کنید.

پاسخ قانع کننده ای برای توضیح ترک شغل قبلی خودتان داشته باشید.

چرا از شغل قبلی خود خارج شده اید؟

این سوال برای شناسایی کاسه صبر شما است، به طوری که چه رفتار هایی باعث آزار شما می شود و تا چه حد می توانید خود را در شرایط نامساعد کنترل کنید و بر خود و فضا مسلط باشید.

افراد مبتدی و کسانی که دلایل پشت پرده این سوال را نمی دانند، ممکن است اشتباه کنند و با بد دهنی و رفتاری نادرست در این مورد توضیحاتی را بدهند که این کار کاملا اشتباه است و تصویر خوبی از خود به جا نمی گذارید؛ نباید در مصاحبه های شغلی خود این اشتباهات را انجام دهید.

از مدیر قبلی خود بد نگویید، خود را ناراحت و درمانده نشان ندهید؛ مصاحبه کننده نمی خواهد در مورد خشم، عصانیت، شکست و یا ضعف های شما بشنود، آن ها دوست دارند شما با نگرشی مثبت و عالی و با اعتماد به نفس کار کنید.

بدون مقصر نشان دادن کسی (خود یا دیگران) و نارضایتی سعی کنید واقعیت را بازگو کنید.

برای پاسخ دادن به سوال های بی ربط آمادگی داشته باشید

برای پاسخ دادن به سوال های بی ربط آمادگی داشته باشید

فرض کنید فردا به شما خبر دادند 500 میلیون تومان برنده شده اید، چکار می کنید؟

با این که ممکن است فکر کنید این سوالات ربطی به کار یا شرکتی که قرار است در آن شروع به کار کنید، ندارند اما این سوال باعث می شود آرامش و خونسردی شما را بهم بزند، پس وقتی این سوال از شما پرسیده شد شما باید مکث کرده و با تمرکز به جواب این سوال بپردازید.

پونزاین سوال زوایای بسیاری از شما را برای کارفرما آشکار می سازد به مثال های زیر توجه کنید:

  • شما تا چه اندازه انگیزه برای کار کردن دارید؟
  • خلاقیت کار تان چقدر است؟
  • پول های تان را چجوری و برای چه چیز هایی خرج می کنید؟
  • آیا قصد سرمایه گذاری دارید؟
  • میزان مسئولیت پذیری شما در برابر پول تان چقدر است؟

همه این سوالات در سوال «فرض کنید فردا به شما خبر دادند 500 میلیون تومان برنده شده اید، چکار می کنید؟» پنهان شده است و مصاحبه کننده اگر حرفه ای باشد، می تواند به جواب تمامی سوالات بالا دست پیدا کند.

جواب مناسب و خوش آیند برای کارفرما ها این است که بگویید شما در صورت داشتن پول با مقدار زیاد با این که متاثر کننده است، اما به دلیل علاقه زیاد به شغل تان دست نخواهید کشید و در مورد پول های تان هوش مالی خوبی دارید و با برنامه و مسئولانه پول های تان را خرج خواهید کرد، این جملات باعث از بین رفتن نگرانی درکارفرما یا مصاحبه کننده می شود که اگر توجه هوشمندانه ای به خرج کردن پول های تان نداشته باشید، ممکن است با بی توجهی به مسئولیت های تان روبرو شوید.

بین صداقت و رازداری یکی را انتخاب کنید!

آیا تا به حال در شرایطی بوده اید که دوست یا سرپرست تان از شما بخواهد صداقت خود را زیر پا بگذارید؟ ممکن است توضیح دهید؟

برای به دست آوردن روحیه درستکاری و حد و مرز اخلاقی شما این سوال مطرح می شود. می خواهند شما را در شرایط های حساس بسنجند و واکنش های شما را بدانند و این که چگونه در آن شرایط مدیریت را در دست می گیرید، با کسانی از کارفرما های خود بدگویی می کنند چه رفتاری می کنید؟

البته باید این نکته را هم به یاد داشته باشید که در مورد شغل و کارفرمای قبلی خود اطلاعات زیادی رو نکنید، که اگر این کار را بکنید باعث به وجود آمدن نگرانی در مصاحبه کننده می شود و این نتیجه خوبی برای شما نخواهد داشت، پس باید در انتخاب کلمات بسیار دقت به خرج دهید.

بین صداقت و رازداری یکی را انتخاب کنید!

ممکن است کسی دوست نداشته باشد با شما کار کند؟ چرا؟

کارفرما ها همواره به دنبال یک حرف دروغ در میان جواب های شما می گردند تا شما را رد کنند و اگر بخواهید زیرکانه عمل کنید باید صادقانه به سوالات جواب دهید اما این سوال حتی حرفه ای ترین افراد را ممکن است به چالش بکشد به دام تظاهر بیوفتند.

پس از پرسش این سوال نباید جواب هایی مانند «دلیلی ندارد کسی دوست نداشته باشد با من کار کند»، این نوع جواب ها در مقابل این سوال، باعث می شود سوال مزبور را بی اهمیت نشان دهید و توهین به مصاحبه کننده نیز حساب می شود.

البته نباید هم خود را بد جلوه دهید و جمله هایی از قبیل «شاید چون به راحتی اعصابم بهم می ریزد» یا «زیاد آدم خوش خلقی نیستم» استفاده کنید، چون باعث نگاهی بد و مصاحبه ای با افت در پی خواهد داشت.

توصیه ما این است از جملاتی مانند «من همیشه سعی می کنم رفتار خوبی با همکاران داشته باشم و دلخوری از طرف من به وجود نیاید و اگر هم ناراحتی رخ داد با گفت و گو حل شود، اما برخی اوقات ما مجبور به گرفتن تصمیماتی به نفع شرکت یا سازمانی که در آن جا مشغول به فعالیت می باشیم، هستیم که باعث رنجش دیگران می شود» استفاده کنید تا هم نشان دهنده صبوری، انعطاف، مسئولیت پذیری و مدیریت بالای شما در مقابل مشکلات و ناراحتی ها است.

چرا بین ترک شغل پیشین خودتان و شاغل شدن مجددتان، فاصله زیادی افتاده است؟

می توانید دلایل خود را در رابطه با مشغول نبودنتان در محل کاری در این مدت طولانی توضیح دهید؟

با مطرح کردن این سوال مصاحبه کننده می خواهد در مورد انگیزه کاری شما ابتکار عمل تان در زمان بیکاری، اطلاعات کسب کند، البته ممکن است شما به دلایل دیگری مانند: مشکلات باقی مانده از شرکت قبلی، داشتن مهارت های کم و تلاش برای افزایش مهارت های خود در حیطه کار و یا هر مشکل دیگری باعث شده باشد شما در این مدت زمان طولانی به کاری در هیچ کجا مشغول نشوید.

نباید در این شرایط و در مقابل این سوال انعطاف خود را از دست بدهید، زیرا این سوال به این دلیل طراحی شده است تا شما را به چالش بکشد، پس با آرامش و خونسردی تمام حقیقت را با کلمات درست بازگو کنید.

جواب هایی مانند: «گلایه از شرایط اقتصادی حاکم در کشور، نرخ بیکاری، شرایط صنعت کاری شما و…» به هیچ عنوان استفاده نکنید، جلوه زیبایی نخواهد داشت؛ در عوض می توانید از جملاتی مثل: «در این مدت داشتم روی حرفه و مهارت های خود از طریق آموزش ها و… کار می کردم» یا «به دنبال مصاحبه های شغلی بودم و می خواستم شغلی ایده آل و مناسب با خود را پیدا کنم» یا «به دلایل شخصی نتوانسته اید در شغلی شروع به کار کنید»، در مورد جمله آخر، می توانید بدون پرداختن به جزئیات مسئله به طور خلاصه موضوع را صادقانه شرح دهید.

تلاش برای پیدا کردن شغلی مناسب و سرسختی نشان دادن از خود در این مسیر و با انگیزه ادامه دادن، می تواند امتیاز مثبتی برای شما به حساب بیاید و این سوال شرایطی را برای شما به وجود می آورد که می توانید به مصاحبه کننده یا کارفرمای خود نشان دهید تا چه اندازه برای شما خوشحال کننده است تا با آن ها شروع به همکاری کنید.

اگر قوانین و سیاست های شرکت از نظر شما مورد قبول نباشد، چه کار می کنید؟

اگر قوانین و سیاست های شرکت از نظر شما مورد قبول نباشد، چه کار می کنید؟

در جواب این سوال می توانید بگویید شما با هر سیاست و قوانینی می توانید کنار بیایید و مشکلی نخواهید داشت، اما اگر از این جواب استفاده کردید انتظار نظرات مثبت از سویه مصاحبه کننده نداشته باشید که ممکن نیست.

حتی اگر شما کارمندی نمونه و بسیار مطیع و حرف گوش کن باشید، باز هم ممکن نیست با تمامی سیاست های موجود در یک سازمان یا شرکت موافقت کنید، این حرف باور پذیر نیست لطفا نه خودتان را گول بزنید و نه بقیه را.

جواب های شما در مقابل این سوال نشان دهنده توانایی وقدرت تصمیم گیری، توانایی کار با دیگران و اعلام نظرات و ایده های خود به صورت جسورانه است، شما با دادن جواب مناسب به این سوال نشان می دهید که کدام یک از جنبه های شما نیاز به بهبود دارد و از طرف کدام جنبه شما کامل تر هستید.

اگر جمله های بالا را برای جواب برمی گزینید باید به شما این نکته را بگوییم که در این مواقع شما خود را فردی بدون داشتن نگاهی به آینده یا بدون آینده نگری با رفتاری ربات مانند که هر کاری که بگویند عمل خواهد کرد، خواهید شناساند و این کار بسیار غلط است.

با این حال که همه کارفرما ها افراد حرف گوش کن که از قوانین و سیاست های شرکت پیروی می کنند را دوست دارند اما باید یادتان باشد این ویژگی همیشه هم مثبت نبوده و باید در مقابل برخی از قوانین قدیمی و نادرست یا نامناسب باید نظرات خود را پیشنهاد داد و در ادامه اقدامات لازم را انجام داد.

می توانید برای ایجاد نظری مثبت از جوابی مانند این استفاده کنید که: «در یکی از شرکت هایی که مشغول به کار بودید، به دلیل سیاست های اشتباهی که داشت ومصاحبه ی شغلی شما با دلایل منطقی آن ها را مطلع و قانع کردید، باعث پیشرفت و سود خوبی در حیطه مزبور شده بودید و کارفرما های قبلی تان از این کار شما بسیار راضی بودند» این جواب نه تنها جنبه منفی نداشته بلکه شما را فردی متفکر، منطقی و دارای تفکر و عمل خواهند شناخت.

برای مصاحبه امروز تان چگونه وقت خالی کرده اید؟ رئیس تان فکر می کند کجا هستید؟

برای شناخت و دسترسی به میزان صداقت و درستی شما از این سوال استفاده می کنند.

دروغگویی برای هر شخص ناراحت کننده است، آن ها می خواهند عکس العمل های شما را در مواقعی که از شرکت فعلی خود که در آن جا مشغول به کار هستید و کارفرما که از آن ها ناراضی هستید و به دنبال شغل دیگری می گردید، چگونه است.

با داشتن مدیریت در دستانتان می توانید از دروغگویی دوری کرده و به این جواب بسنده کنید که: «در تایم خالی خود مانند وقت نهار، مرخصی یا قبل و بعد کار اقدام به کار های دیگر مانند مصاحبه با آن ها می کنید و شغل فعلی شما اولویت بالا تری نسبت به مصاحبه شما دارد»، شما باید نشان دهید اولویت های تان را به درستی انتخاب کرده اید و برحسب اولویت های خود عمل می کنید.

اما اگر در ادامه سوال «رئیس تان فکر می کند الان در کجا هستید؟» مطرح شد، باید خونسردی خود را حفظ کنید و با یک جواب کلی که در ادامه خواهیم گفت جواب این سوال را به پایان برسانید، می توانید بگویید: «رئیسم انسان با درک و فهمی است، او می داند زمان مرخصی یا خالی مختص به کار های شخصی افراد است و دخالتی در این مورد نمی کند، او فقط می خواهد در پایان روز ما کار های خود را به بهترین حالت انجام داده و نتایج خوبی را به او عرضه دهیم»، بدون دروغ گفتن و ناراحتی ایجاد شده بعد از دروغ گفتن، حتی بدون سردرگمی جوابی واضح و ساده به مصاحبه کننده می دهید که نه با بی اهمیت جلوه دادن سوال به او توهین می کنید و نه با این جواب شما را فردی ظاهرساز و دروغگو می شناسند.

برای مصاحبه امروز تان چگونه وقت خالی کرده اید؟ رئیس تان فکر می کند کجا هستید؟

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

کلام پایانی

مصاحبه شغلی برای افراد، یک جلسه خیلی مهم و سرنوشت ساز است که با یادگیری نکات ریز و انحرافی در سوالات می توانید بهترین مصاحبه کاری خود را داشته باشید، مصاحبه کنندگان رفتاری شکاکانه و بی اعتمادی خاصی در مقابل افراد مصاحبه شونده دارند پس باید آثار منفی سوالات که دلهره آور نیز است در نظر نگرفته و سعی در از بین بردن شکیات موجود بر علیه خود به بهترین نحو باشید؛ ما برای این کار در این مطلب در مورد مصاحبه کاری و مصاحبه کاری موفق نکاتی را که در 16 سوال نهفته بود به شما توضیح دادیم و امیدواریم با به کار گیری این روش ها بتوانید مصاحبه شغلی موفقی داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه به صورت غیر حضوری (تلفنی)، تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را مطرح کنید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

مصاحبه شغلی چیست و چگونه یک مصاحبه شغلی موفق داشته باشیم

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید