معدل لازم برای رشته های بدون کنکور در سال جدید

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور در سال جدید

همان طور که می دانید در سال های اخیر برخی از دانشگاه ها اقدام به پذیرش دانشجو به صورت بدون کنکور می کنند. این دانشگاه ها با توجه به سوابق تحصیلی داوطلب در رشته و مقطع موردنظر داوطلب را پذیرش می کنند.

حال یکی از دغدغه های داوطلبان رشته های بدون کنکور دانشگاه ها این است که معدل لازم برای رشته های بدون کنکور در سال جدید، در هر دانشگاه به چه صورتی است. ما برای پاسخ به این سوال از شما می خواهیم که حتما این مقاله را تا به آخر بخوانید.

نقش معدل در پذیرش رشته های بدون کنکور دانشگاه ها

پذیرش رشته های بدون کنکور در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در دانشگاه های سراسری، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس های خودگردان، واحدهای مجازی، دانشگاه آزاد، دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی و کاربردی انجام می شود و تمامی این دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی اقدام به پذیرش می کنند.

اما ممکن است ملاک پذیرش در هر نیمسال و در هر دانشگاه متفاوت باشد. یعنی اینکه ممکن است معدل داوطلب به نوع دیپلم، سال فارغ التحصیلی و مقطع انتخابی وابسته باشد. یا اینکه در یک رشته و یک مقطع، ملاک پذیرش معدل کل دیپلم باشد و برای مقطع و رشته دیگر ملاک پذیرش، معدل کتبی دیپلم باشد.

بنابراین داوطلبان باید با توجه به رشته و مقطعی که انتخاب می کنند باید شرایط پذیرش را داشته باشند. یعنی اینکه معدل خواسته شده را دارا باشند. برای همین باید قبل از هر چیز بدانیم که کدام دانشگاه بر اساس معدل کل دیپلم و کدام دانشگاه بر اساس معدل کتبی دیپلم پذیرش دارد.

نقش معدل در پذیرش رشته های بدون کنکور دانشگاه ها

ملاک معدل ثبت نام در رشته های بدون کنکور در دانشگاه ها در سال جدید

تقریبا 85 درصد از دانشگاه های کشور، ثبت نام بدون کنکور را در برخی از رشته ها و برخی از مقاطع در برنامه کار خود دارند و برای اینکه بدانید هر دانشگاه چه ملاک معدلی را برای پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف در نظر گرفته است، بهتر است جدول زیر را مطالعه کنید.

ملاک معدل برای ثبت نام رشته های بدون کنکور در دانشگاه های مختلف
دانشگاه پذیرنده دانشجومقطع مورد پذیرشملاک معدل
دانشگاه های سراسری و پردیس های خودگردانکاردانی ناپیوستهمعدل کتبی دیپلم برای دارندگان دیپلم در رشته های نظری سال 84 به بعد.

معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم ئر رشته های نظری قبل سال 84 و یا دارندگان دیپلم فنی حرفه ای و دارندگان دیپلم کاردانش

کارشناسی پیوسته
دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعیکاردانی ناپیوستهمعدل کتبی دیپلم برای دارندگان دیپلم رشته های نظری سال 84 به بعد و معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم نظری قبل سال 84 و یا دیپلم فنی حرفه ای و کار و دانش
کارشناسی پیوسته
کارشناسی ناپیوستهمعدل کل مدرک کاردانی
کاردانی پیوستهمعدل کل دیپلم نظری یا فنی و حرفه ای
دانشگاه های علمی کاربردی و فنی و حرفه ایکاردانی پیوستهمعدل کل دیپلم نظری یا فنی و حرفه ای
کارشناسی ناپیوستهمعدل کل مدرک کاردانی
دانشگاه پیام نورکارشناسی پیوستهمعدل کتبی دیپلم برای دارندگان دیپلم رشته های نظری سال 84 به بعد و معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم نظری قبل سال 84 و یا دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش

شرط معدل برای ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه ها در سال جدید

شاید یکی از دغدغه های داوطلبان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه ها این باشد که حداقل معدل تعریف شده برای پذیرش بدون کنکور رشته های موردنظر چه عددی است؟ باید بگوییم که هیچ گونه شرط معدلی برای ثبت نام رشته های بدون کنکور تعریف نشده است و هر فردی با هر معدلی می تواند در رشته های بدون کنکور دانشگاه ها ثبت نام کند.

در واقع معدل لازم برای قبولی رشته های بدون کنکور جدید هیچ سقف یا کفی ندارد و با توجه به معدل سایر داوطلبان پذیرش صورت می پذیرد.

با توجه به مندرجات این جدول، داوطلب می تواند ملاک معدل در رشته و مقطع مورد نظر خود را مشاهده نماید. سپس اقدام به ثبت نام کند. دانشگاه مورد نظر با توجه به رشته، مقطع و معدل سایر داوطلبان پذیرش را انجام خواهد داد.

 شرط معدل برای ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه ها در سال جدید

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سخن آخر

در سال های اخیر دانشگاه های بسیاری در برخی از رشته ها اقدام به پذیرش دانشجوی بدون کنکور کرده اند. این دانشگاه ها شرایط خاصی را برای پذیرش دانشجو در نظر می گیرند که مهم ترین آن ها سوابق تحصیلی داوطلب است.

البته باید گفت که منظور از سوابق تحصیلی در برخی از دانشگاه ها و مقاطع مختلف می تواند متفاوت باشد. یعنی اینکه ممکن است از داوطلب معدل کتبی دیپلم را بخواهند یا معدل کل دیپلم را.

بنابراین داوطلب باید با توجه به دانشگاه و مقطع انتخابی خود، یا معدل کتبی و یا معدل کل دیپلم را ارائه دهد؛ اما برای این معدل کف و سقفی در نظر گرفته نشده است و پذیرش داوطلب به معدل سایر داوطلبان وابسته خواهد بود.

با توجه به توضیحات داده شده، اگر هنوز در این مورد به راهنمایی و مشاوره بیشتری نیاز داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در آویژه تماس بگیرید.

سوالات متداول

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری چند است؟

معدل دقیقی برای تحصیل در این دوره تعیین نشده است و هر فردی با هر معدلی می تواند شرکت کند.

چند درصد از ظرفیت دانشگاه های سراسری به رشته های بدون کنکور اختصاص یافته است؟

85 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی به رشته های بدون کنکور و با سوابق تحصیلی اختصاص پیدا کرده است.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معدل لازم برای رشته های بدون کنکور در سال جدید

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 44 نظر:
  1. سلام رشتم تجربیه میخواستم بدونم با معدل کتبی نهایی ۱۲.۴۲ و معدل کل دیپلم ۱۷.۹۱ امکان قبولی تو رشته مترجمی یا آموزش زبان انگلیسی بدون کنکور دانشگاه ازاد هست؟؟؟

    1. سلام در صورت ارائه این رشته بدون کنکور در دانشگاه ازاد مورد نظر میتوانید انتخاب رشته انجام دهید و شانس قبولی دارید.

  2. سلام من رشتم انسانیه من میخواد بدون کنکورثبت نام کنم معدل کتبی دیپلم من ۸ هستش ولی کلش۲۱ /۱۴ هستش میشه لطفا راهنماییم کنین من کاملا گیج شدم . 🤔🤔🤔🤔واسه علوم تربیتی میخوام کدومش مد نظره ؟

  3. سلام من رشتم انسانیه من میخواد بدون کنکورثبت نام کنم معدل کتبی دیپلم من ۸ هستش ولی کلش۲۱ /۱۴ هستش میشه لطفا راهنماییم کنین من کاملا گیج شدم . 🤔🤔🤔🤔واسه علوم تربیتی میخوام کدومش مد نظره ؟

  4. سلام من رشتم انسانیه من میخواد بدون کنکورثبت نام کنم معدل کتبی دیپلم من ۸ هستش ولی کلش۲۱ /۱۴ هستش میشه لطفا راهنماییم کنین من کاملا گیج شدم . 🤔🤔🤔🤔

  5. سلام من رشتم انسانیه من میخواد بدون کنکورثبت نام کنم معدل کتبی دیپلم من ۸ هستش ولی کلش۲۱ /۱۴ هستش میشه لطفا راهنماییم کنین من کاملا گیج شدم

  6. سلام من رشتم انسانیه با معدل ۱۶میتونم باسوابق تحصیلی انتخاب رشته کنم دانشگاه دولتی قبول شم

  7. سلام خسته نباشین
    با معدل کل ۱۷:۵۴ و معدل کتبی ۱۵:۹۷ آیا امکانش هست بتونم توی دانشگاه های روزانه قبول بشم؟

    1. سلام وقت بخیر
      تاثیر معدل به همراه درصد کسب شده در کنکور توام باهم تاثیرگذار خواهد بود

  8. سلام
    من رشته ام معماری داخلی فنی یه می خواستم بپرسم با معدل دیپلم 15.70 می شه تو دانشگاه های دولتی برم

  9. سلام
    من معدل کارنامم شده ۹/۴۱ولی هنوز دیپلم بهموم ندادن سال آخر هنرستانم میخوام برم دانشگاه البته دوتا تجدیدی دارم میتونم ثبت نام کنم¿
    بعد نمره معدل کارنامه با نمره معدل دیپلم فرق داره¿

  10. سلام گفته شده به دانشگاهها حدود و اختیارات میدن برای پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۲ . کدوم معدل مد نظرشونه ؟ (معدل ترمیمی ، معدل کل ۳ سال ، معدل کتبی نهایی)
    من نظام قدیم هستم و معدل کتبی نهایی سال سوم ۱۶
    و معدل کل سه سال ۱۸ و معدل پیش دانشگاهیم زیر ۱۰ شده . بنظر شما اگه من برای ترمیم معدل شرکت کنم معدل ترمیم رو دانشگاهها برای پذیرش ملاک قرار میدن؟

    1. سلام وقت بخیر
      معدل دیپلم به صورت کتبی و کل لحاظ خواهد شد

  11. سلام با معدل دیپلم ۱۷/۷۶ و معدل کتبی نهایی ۱۲/۸۳ میتونم معماری داخلی دانشگاه معماری و هنر پارس قبول بشم؟

  12. سلام با معدل کل 17.27 و معدل کتبی 12.07 از شهرستان ایا امیدی به قبولی در دانشگاه ازاد تهران واحد مرکز هست برای رشته ی حسابداری. رشته ی تحصیلی هم انسانی بوده

  13. سلام خسته نباشید . با معدل کل 16 و معدل کتبی 10 آیا میشه آموزش زبان انگلیسی بر اساس سوابق هر شهری که این رشته رو داره آورد یا نه ؟

  14. سلام من رشتم تجربیه،معدل کل دیپلمم 19/47هست و معدل کتبی نهاییم حدودا 18/5 هست ،میخواستم بدونم با توجه به آمار قبول شدگان سال گذشته(1400) ،امکان قبولی من امسال در رشته حقوق دانشگاه آزاد (شهر تهران)چقدر هست ؟زیاده یا کم؟

  15. سلام من رشتم تجربیه،معدل کل دیپلمم 19/47هست و معدل کتبی نهاییم حدودا 18/5 هست ،میخواستم بدونم با توجه به آمار قبول شدگان سال گذشته(1400) ،امکان قبولی من امسال در رشته حقوق دانشگاه آزاد (شهر تهران)چقدر هست ؟زیاده یا کم؟

  16. سلام وقت بخیر.با معدل کل دیپلم هفده و پنجاه صدم و کتبی شانزده و ده صدم میشه آزاد تبریز بدون کنکور روانشناسی قبول شد؟؟ برای رشته تجربی

    1. سلام. با توجه به آمار قبول شدگان در سالهای گذشته احتمال پذیرش شما در رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز وجود دارد

  17. سلام وقت بخیر.با معدل کل دیپلم هفده و پنجاه صدم و کتبی شانزده و ده صدم میشه آزاد تبریز بدون کنکور روانشناسی قبول شد؟؟

    1. سلام. بله با توجه به آمار افراد قبول شده در سالهای گذشته احتمال قبول شدن شما زیاد است. با این وجود این آمار هر ساله با توجه به وضعیت شرکت کنندگان دچار. اختلافات جزئی میشود و پذیرش نهایی وابسته به وضعیت شرکت کنندگان در هر سال است.

    2. سلام من رتشم تحربیه معدل کل دیپلمم ۱۵/۸ شده و معدل کتبی نهایی ۱۳/۸۸ شده امکان قبولی در رشته های بدون کنکور مثلا میکروبیولوژی و گیاه پزشکی یا بقیه هست؟؟

  18. باسلام شرط معدل دانشگاه فردوسی مشهد چقدر باید باشه ؟ واز طریق رشته مدیریت خانواده بدون کنکور میشه؟

    1. سلام. در پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی میتپان گفت که عملکرد معدل مانند رتبه کنکور است هر چه فرد معدل بالاتری داشته باشد احتمال قبولی در اولویت های انتخابی اول بیشتر است و معدل دقیقی برای پذیرش قید نمیشود.

  19. سلام
    من معدل کل ۱۴/۷۴ و معدل کتبی ۸/۴۸ رشته انسانی در دانشگاه غیراتفاعی رجا قزوین بدون کنکور با سوابق تحصیلی رشته حسابداری را انتخاب رشته کردم اما متاسفانه قبول نشدم و با مراجعه ب دانشگاه اسمم را در تکمیل ظرفیت نوشتن ایا احتمالش هست قبول شم؟

      1. باسلام شرط معدل دانشگاه فردوسی مشهد چقدر باید باشه ؟ واز طریق رشته مدیریت خانواده بدون کنکور میشه؟

        1. سلام. در پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی میتپان گفت که عملکرد معدل مانند رتبه کنکور است هر چه فرد معدل بالاتری داشته باشد احتمال قبولی در اولویت های انتخابی اول بیشتر است و معدل دقیقی برای پذیرش قید نمیشود.

        1. سلام باتوجه به رشته ی مورد علاقه دانشگاه های علمی کاربردی، کاملا بدون کنکور است و دانشگاه های آزاد و پیام نور بعضی رشته ها بدون کنور ارائه میشود باید دفترچه را مطالعه کنید.

      1. سلام باتوجه به رشته ی مورد علاقه دانشگاه های علمی کاربردی، کاملا بدون کنکور است و دانشگاه های آزاد و پیام نور بعضی رشته ها بدون کنور ارائه میشود باید دفترچه را مطالعه کنید.

  20. سلام
    من معدل کل ۱۴/۷۴ و معدل کتبی ۸/۴۸ رشته انسانی در دانشگاه غیراتفاعی رجا قزوین بدون کنکور با سوابق تحصیلی رشته حسابداری را انتخاب رشته کردم اما متاسفانه قبول نشدم و با مراجعه ب دانشگاه اسمم را در تکمیل ظرفیت نوشتن ایا احتمالش هست قبول شم؟

    1. سلام. معدل کتبی دیپلم شما بسیار کم است پذیرش در هر دانشگاهی با سختی رو به رو هستید.لاذتوجه به اینکه شرط معدل برای شرکت در دانشگاه علمی کاربردی ۱۴ می‌باشد پیشنهاد میشود در صورت عدم پذیرش در تکمیل ظرفیت دانشگاه غیرانتفاعی برای ورود به این دانشگاه ثبت نام کنید برای اطلاع از رشته ها و دانشگاه های علمی کاربردی با مشاوران ما در مرکز تماس بگیرید

  21. سلام من معدلم کتبی م 11/74هستش معدل نهایی مهم 16/80 ایا ممکنه زیست شناسی روزانه زابل قبول شم

    1. سلام کاملا بستگی به معدل سایر شرکت کننده ها و ظرفیت دانشگاه داره.

      1. سلام و خسته نباشید. معدل کل من 17.27و معدل کتبی 12.07 از شهر کاشان. ایا امیدی هست برای قبول دانشگاه ازاد تهران واحد مرکز؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1402/12/11

شنبه

1402/12/12

یکشنبه

1402/12/13

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید