اصول برنامه ریزی درسی (کنکوری) | فواید و مزایای برنامه ریزی

اصول برنامه ریزی درسی (کنکوری) | فواید و مزایای برنامه ریزی

تصور کنید قرار است به یک مقصدی بروید. اگر شما راه رسیدن به مقصد را بشناسید، بدون هیچ ترس و استرسی خودتان را به مقصد خواهید رساند. حتی اگر مسیر را بلد نباشید و یک نقشه راه داشته باشید، باز به مقصد خواهید رسید.

حال شرایطی را تصور کنید که قرار است به مقصدی بروید که نمی دانید از کدام مسیر باید به مقصد خود برسید! چند درصد احتمال دارد تا به مقصد برسید؟ چند درصد احتمال دارد که منصرف شوید و بگویید که دیگر نمی ‌روم من برمی گردم!

مسیر راه کنکور همانقدر برای یک داوطلب ناشناخته است که بدون داشتن نقشه راه خوب و بدون برنامه ریزی خوب نمی تواند به مقصد خود برسد.

اگر می خواهید بدون هیچ مشکلی این راه پر پیچ و خم کنکور را طی کنید و برنامه ریزی شده به سمت مقصد خودتان حرکت کنید، با ما همراه شوید.

ما در این مطلب در مورد اصول و ویژگی های یک برنامه ریزی درسی درست و اصولی با شما گفت و گو می کنیم و به شما یاد خواهیم داد تا ویژگی های یک برنامه درست را بدانید و در دام مشاوران بی تجربه که بدون هیچ اصولی برنامه می‌دهند، نیوفتید. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

برنامه ریزی درسی برای کنکور

وقتی هدف خودتان را مشخص می کنید و تعیین می کنید که چه می خواهید، استارت یک مطالعه منسجم را می زنید؛ اما سوال های بسیاری برایتان ایجاد می شود که شما را گیج میکند.

برای مثال:

  • هر روز چند ساعت مطالعه کنم؟
  • چگونه برنامه‌ریزی کنم؟
  • چه درس‌هایی را بیشتر بخوانم و چه درس‌هایی را کمتر؟

این دغدغه ها و نگرانی ها را تقریبا در همه داوطلبان کنکوری که برای هدف خودشان تلاش می‌کنند، شاهد هستیم.

مشکلی که در بین داوطلبان رواج دارد و زمان بسیاری را از آن ها تلف می کند این است که عموما وقتشان را برای برنامه ریزی هایی تلف می کنند که هیچ سود و منفعتی برای آنان ندارد.

پس از آن که برنامه ریزی نه چندان خوبشان با شکست مواجه شد و پیشرفتی برایشان حاصل نکرد، به دنبال برنامه ای جدید می روند و این دور باطل همچنان ادامه دارد. در نظر داشته باشید که شما در سال کنکور هیچ زمان اضافه و بی ارزشی ندارید تا آن را صرف آزمون و خطای مشاوران کنید.

شما باید یک برنامه ریزی بسیار خوب داشته باشید و در طول سال با آن پیش روید.

برنامه ریزی درسی برای کنکور

یکی از برنامه های مطالعاتی اشتباه این است که چون دانش آموزان شناخت کافی از خودشان و توانایی های خودشان ندارند، دچار افراط در ساعات مطالعه و مشکلاتی از این قبیل می‌شوند و در ادامه برنامه ریزی خودشان موفق نمی‌شوند!

پس باید با توجه به توانمندی هایتان نسبت به برنامه ریزی اقدام کنید و در برنامه ریزی اغراق شده و رویایی عمل نکنید. برنامه ای را بنویسید که می توانید به آن عمل کنید.

به همین علت برنامه ریزی یک امر منحصر به فرد و شخصی است و برنامه ریزی درسی هیچ دو نفری شبیه یک دیگر نخواهد بود؛ زیرا توانایی ها و علایق افراد متفاوت است.

مشاور خوب مشاوری است که با توجه به تفاوت های دانش آموزش و نیز در نظر گرفتن سطح علمی او برنامه ریزی می کند.

فواید و مزایای برنامه ریزی تحصیلی

در این بخش در مورد مزایای برنامه ریزی تحصیلی با شما گفت و گو خواهیم کرد تا به میزان اهمیت برنامه ریزی در موفقیت و کسب رتبه خوب در کنکور پی ببرید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشخص شدن هدف

زمانی که شما تصمیم می گیرید تا یک برنامه اصولی برای خودتان بچینید، به تدریج شما قادر خواهید بود که از هدف های کوتاه مدت و بلند مدت خودتان آگاهی و شناخت پیدا کنید. این اما تنها این نیست! شما توانایی ها خودتان را نیز ارزیابی خواهید کرد و بهتر می‌توانید تصمیم گیری کنید.

برنامه ریزی اصولی مانع هدر رفتن وقت است!

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، زمان برای یک دانش آموز کنکوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ برنامه ریزی همان چیزی است که شما نیاز دارید تا از زمان‌تان بیشترین استفاده را کنید و از هدر رفتن آن جلوگیری کنید.

اهمیت زمان را در فصل امتحانات به خوبی می‌توانید متوجه شوید! هر چقدر زمان از دست بدهید، همان قدر از هدف های خود دور خواهید شد.

برنامه ریزی مانع اتلاف انرژی

هرچقدر برنامه ریزی که انجام می دهیم درست و استاندارد باشد، همان قدر به ما کمک می‌کند تا از نیرو و توان ذهنی خودمان بیشترین بهره را ببریم و از تلف شدن انرژی خودمان پیشگیری کنیم.

شما می توانید با تعیین زمان هایی برای استراحت در بین مطالعه و همینطور درس خواندن در بازه های زمانی استاندارد و مناسب، بازده مطالعه و یادگیری خودتان را افزایش دهید و حتی چندین برابر کنید!

اگر انگیزه و انرژی ندارید، برنامه ریزی کنید!

دانش آموزی که با برنامه پیش می‌رود قطعا پیشرفت خواهد کرد و به مقصد خود نزدیک تر خواهد شد. این دانش آموز می داند که کجا باید بایستد و کجا باید مسیر را ارزیابی کند و هر بار با دیدن پیشرفت خودش، میل و انگیزه اش بیشتر خواهد بود.

فواید و مزایای برنامه ریزی تحصیلی

ویژگی های یک برنامه ریزی صحیح و استاندارد

در این بخش ما به شما تمام ویژگی های برنامه ریزی صحیح و استاندارد را خواهیم گفت.

تعیین هدف های بلند مدت و کوتاه مدت

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، قبل از شروع هرکاری باید هدف های خودتان را به طور دقیق و کامل مشخص کنید. برنامه ریزی تحصیلی نیز از این قاعده مستثنا نیست!

شاید برایتان سوال ایجاد شده باشد که برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت چیست؟ مطالعه 5 فصل از شیمی یا انجام تست های درس دین و زندگی هدف های کوتاه مدت است.

کسب یک رتبه خوب در آزمون سراسری نیز هدف بلند مدت است. پس در یک برنامه ریزی خوب، تمامی این ها به خوبی مشخص شده اند. حال که هدف های بلند مدت و کوتاه مدت مشخص شد، باید زمان بندی این اهداف نیز مشخص شود.

زمان بندی کردن اهداف

برنامه شما باید مشخص کند که هر کدام از هدف ها و برنامه های کوتاه مدت شما در چه مدت زمانی به انجام برسند؟

مطالعه درس‌ها به طور موازی و هماهنگ

این اتفاق بسیار رخ می‌دهد که داوطلبان در یک مدت روی یک یا دو درس متمرکز می شوند و مثلا در طی یک هفته فقط آن‌ها را مطالعه می کنند و از درس های دیگر غافل می‌شوند.

متاسفانه این روش بسیار غلط است؛ زیرا هم موجب خستگی ذهنی و بی انگیزگی شما می شود و هم کیفیت مطالعه و بازده یادگیری شما را کاهش می دهد.

توصیه ما به شما این است که درس ها به صورت موازی پیش ببرید. برای مثال شما می توانید دو یا سه درس را در طی مدت زمان معینی مطالعه کنید. این روش باعث می شود تا تنوع درس هایی که می خوانید بیشتر شود و در نهایت از خستگی ذهنی شما جلوگیری می کند و در نتیجه اشتیاق و بازده مطالعه را افزایش دهید.

ویژگی های یک برنامه ریزی صحیح و استاندارد

تناسب و تنوع در کنار یک دیگر

همانطور که گفتیم تنوع در درس های مطالعاتی باعث افزایش بازده مطالعاتی شما می شود؛ اما این نکته را فراموش نکنید که درس هایی که می خوانید علاوه بر داشتن تنوع، باید تناسب نیز داشته باشند. احتمالا می پرسید این جمله یعنی چه؟!

یعنی دروس تخصصی را همزمان با یک دیگر نخوانید. دروسی مانند ریاضی و شیمی و فیزیک تنها شما را خسته خواهد کرد. بهترین کار انتخاب یک درس عمومی و اختصاصی کنار یکدیگر است.

استراحت و خواب کافی ویژگی اصلی یک برنامه ریزی درست!

آیا می دانستید که در طی خواب یادگیری های شما تثبیت می شود؟ حتما نمی دانستید زیرا اگر اهمیت خواب در یادگیری را می دانستید، شب های امتحان بیدار نمی ماندید.

پس اگر می خواهید مطالعات شما در ذهنتان باقی بماند، استراحت و خواب کافی داشته باشید.

بین هر مطالعه 45 یا حداکثر 75 دقیقه ای 10 الی 15 دقیقه به خودتان استراحت دهید.

علاوه بر این هر چند ساعت یک بار نیز باید یک استراحت 30 الی 45 دقیقه را برای خودتان در نظر بگیرید.

از تفریحاتی نیز که برای شما سبب افزایش روحیه و انرژی می‌شود، غافل نشوید و آن ها را در برنامه آخر هفته خودتان بگنجانید.

فواید و مزایای برنامه ریزی تحصیلی

سخن آخر

حال که با ویژگی های یک برنامه اصولی و درست آشنا شدید، و نیز به اهمیت برنامه ریزی در تضمین موفقیت شما در سرنوشت ساز ترین آزمون عمرتان پی بردید، به شما توصیه می کنیم که حتما از یک برنامه جامع و کامل و دارای ویژگی هایی که در بالا ذکر کردیم، استفاده کنید و در دام افراد بی تجربه گرفتار نشوید.

مرکز مشاوره آویژه با بهره گیری از بهترین و با تجربه ترین مشاوران پایتخت شما را در داشتن یک برنامه ریزی درست و اصولی تا روز کنکور همراهی می کند. شما می توانید با تماس با مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه تمامی سوالات خود را بپرسید و با کسب اطلاعات پرقدرت قدم در راه کسب موفقیت در کنکور بگذارید.

سوالات متداول

استراحت در بین درس خواندن باید چقدر باشد؟

همانطور که گفتیم بین هر مطالعه 45 یا حداکثر 75 دقیقه ای 10 الی 15 دقیقه به خودتان استراحت دهید. علاوه بر این هر چند ساعت یک بار نیز باید یک استراحت 30 الی 45 دقیقه را برای خودتان در نظر بگیرید.

آیا می توانیم یک روز دروس عمومی بخوانیم و یک روز دروس اختصاصی؟

بهتر است دروس تنوع و تناسب را در درس خواندن رعایت کنید. خواندن دروس اختصاصی در یک روز سبب خستگی ذهنی و کاهش بهره وری شما می شود.

هدف های بلند مدت مهم ترند یا هدف های کوتاه مدت؟

هر دو به یک اندازه مهم اند. شما اگر نتوانید به هدف های کوتاه مدت خودتان عمل کنید، به هدف های بلند مدت خودتان نیز نخواهید رسید.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

اصول برنامه ریزی درسی (کنکوری) | فواید و مزایای برنامه ریزی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

شنبه

1403/2/8

یکشنبه

1403/2/9

دوشنبه

1403/2/10

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید