ثبت نام دانش آموزان استثنایی (مراحل + نحوه و زمان ثبت نام آن)

ثبت نام دانش آموزان استثنایی (مراحل + نحوه و زمان ثبت نام آن)

در پایه اول دبستان قبل از ثبت نام، کلیه دانش آموزان تحت ارزیابی های ذهنی و جسمی قرار می گیرند. در صورتی که هر گونه اختلالی در آن ها مشاهده شود که بتواند در روند یادگیری و تحصیلی آن ها متاثر باشد، جزو دانش آموزان استثنایی گروه بندی خواهد شد.

نحوه تدریس برای دانش آموزان عادی با دانش آموزانی که از لحاظ جسمی یا ذهنی ناتوان هستند، متفاوت است. به همین دلیل مدارسی برای این دانش آموزان تاسیس شده است، که در ادامه این مقاله از مرکز مشاوره آویژه، به توضیح مراحل و نحوه ثبت نام در این مدارس خواهیم پرداخت.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

منظور از دانش آموزان استثنایی چیست؟

سالانه کودکان زیادی با ناتوانی های ذهنی و جسمی در جهان متولد می شوند. کودکانی که دارای برخی محدودیت ها و معلولیت های ذهنی، جسمی، شنوایی، بینایی و… هستند، نیاز به شیوه متفاوتی از آموزش در مدارس دارند که این دانش آموزان، دانش آموزان استثنایی شناخته می شوند.

مدارس ویژه ای برای این دانش آموزان تاسیس شده است و در آن ها این دانش آموزان که معلولیت و یا محدودیت ذهنی یا جسمی دارند، توسط دبیران مخصوصی که برای این شرایط آموزش دیده اند، تدریس می شوند.

در ادامه به شرایط ثبت نام در این مدارس اشاره کرده ایم.

منظور از دانش آموزان استثنایی چیست؟

شرایط ثبت نام دانش آموزان استثنایی

  • دانش آموزان استثنایی برای اینکه در پایه های اول، هفتم و دهم ثبت نام کنند، باید به همراه یکی سرپرست های قانونی خود به صورت حضوری اقدام کنند. جهت ثبت نام در پایه های دیگر نیاز به چنین کاری نیست و می توان بدون حضور فیزیکی در زمان تعیین شده انجام شود.
  • جهت ثبت نام کلاس اول دبستان و یا هر یک از پایه های تحصیلی، دانش آموزی که به دلیل بیماری یا سایر علل نمی تواند در مدرسه حضور داشته باشد، لازم است سرپرست او امور مربوط به ثبت نام وی را در موعد مقرر به انجام برساند.
  • دانش آموزانی که بنا به دلایلی موجه نتوانستند در زمان تعیین شده برای ثبت نام اقدام کنند، در صورتی می توانند ثبت نام کنند که مدارک معتبر و با دریافت مجوز از کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خود را ارائه دهند تا به ادامه تحصیل بپردازند.
  • دانش آموزان استثنایی، مشغول به تحصیل در مدرسه های عادی، می توانند از آموزش پاره وقت مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات استفاده کنند. اجرای آزمون های طرح سنجش سلامت رفتاری و تاخیرهای رشدی برای نوآموزان طیف اتیسم زیر شش سال که توان ذهنی کمتری دارند، از طرف اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ها واجب می باشد.
  • در صورت افزایش تعداد نفرات نوآموزان چهار تا شش سال با توان ذهنی کمتر یا نوآموزان زیر چهار سال با بهره هوشی عادی و عدم وجود کلاس و دبیر برای تشکیل کلاس جدید، مدیر مدرسه نوآموزان را به صورت نیمه وقت به مدرسه ثبت نام خواهد کرد.
  • مدت زمان تحصیل همه دانش آموزان گروه های مختلف استثنایی در هر دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه این دانش آموزان با هوش بهر عادی حداکثر دو سال می باشد. دانش آموزان قادرند با رعایت شرط سنی، برای ثبت نام سومین سال در همان پایه اقدام کنند.
  • دانش آموزانی که بنا به دلایلی نتوانند دوره اول متوسطه پیش حرفه ای را در سه سال طی کنند، طول دوره تا دو سال قابل افزایش است. همچنین دانش آموزانی که نتوانند دوره دوم متوسطه پیش حرفه ای را در سه سال تمام کنند، طول دوره آموزش برای آن ها نیز تا دو سال قابل افزایش امی باشد.
  • حداقل سن ورود به دوره اول ابتدایی برایدانش آموزان آسیب دیده بینایی، شنوایی، معلول حرکتی و جسمی، اختلال هیجانی و رفتاری و طیف اتیسم، شش سال تمام و حداکثر ده سال تمام و حداکثر سن اشتغال به تحصیل در دوره ابتدایی شانزده سال تمام است.

مراحل ثبت نام برای دانش آموزان استثنایی

مراحل ثبت نام دانش آموزان استثنایی نیز مانند دانش آموزان دیگر از طریق سامانه سیدا یا سناداز طرف مدیران مدرسه ها انجام می شود. حضور دانش آموز با والدین یا سرپرست قانونی برای ثبت نام جهت ورود به هر یکی از دوره های تحصیلی ضروری می باشد.

قبل از اقدام به ثبت نام در مدرسه، لازم است همه نو آموزان در برخی از سنجش های ذهنی و جسمی امتحان می شوند و در صورت رویت هر گونه اختلال موثر در روند تحصیلی، از طرف مسئولان مرکز سنجش به یکی از مدرسه های استثنایی معرفی می شوند.

بعد از اینکه مدارک اختلال و معلولیت ذهنی یا جسمی ارائه شد، معلولیت و یا اطلاعات دانش آموز از طرف مدیران مدارس در سامانه سیدا یا سناد به نشانی snd.medu.ir ثبت شده و مراحل ثبت نام برای مدرسه استثنایی انجام می شود.

روش دیگر ثبت نام دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی بوسیله سامانه سناد یا سیدا می باشد که در ادامه به نحوه انجام آن اشاره کردیم.

مراحل ثبت نام برای دانش آموزان استثنایی

نحوه ثبت نام در مدارس استثنایی از طریق سامانه سیدا

به سامانه سیدا یا سناد به نشانی snd.medu.ir وارد شوید.

با کلیک روی بخش مدارس، وارد پنل مدرسه شوید.

کد مدرسه، کلمه عبور و کد ملی و خود را در بخش های خواسته ثبت کرده و روی گزینه ورود کلیک کنید.

سپس صفحه ای با امور دفتری برای شما باز خواهد شد؛ باید گزینه ثبت نام را کلیک کرده و کد ملی خود را کادر خواسته شده ثبت کنید.

گزینه های نام و نام خانوادگی، جنسیت، وضعیت جسمی، نام و کد ملی پدر و مادر، شغل پدر، در فرم خواسته شده تکمیل کرده و بعد از تایید اطلاعات، مراحل ثبت نام را به پایان برسانید.

اگر قبلا دانش آموز در این سامانه ثبت نام شده باشد، اطلاعات او نمایش داده می شود، در غیر این صورت دانش آموز باید اطلاعات خود را ثبت کند.

زمان ثبت نام دانش آموزان استثنایی

به طور معمول از ماه خرداد زمان ثبت نام برای دانش آموزان استثنایی آغاز می شود. لازم است مدیران مدارس با مراجعه به سایت سیدا، جهت ثبت اطلاعات دانش آموزان و نام نویسی برای کلاس بندی ها، فرایند ثبت نام دانش آموزان را تکمیل کنند.

مدارک لازم برای ثبت نام دانش آموزان استثنایی

  • اصل شناسنامه
  • کارت ملی
  • پرونده آمادگی تحصیلی و سنجش سلامت جسمانی
  • کاربرگ های تشخیصی

با توجه به نوع معلولیت، ارائه کاربرگ های تکمیل شده سنجش هوش، جسمی، بینایی، شنوایی، حرکتی، چند معلولیتی و طیف اتیسم برای دانش آموزان گروه های مختلف استثنایی الزامی است.

لازم به ذکر است ثبت نام در دوره اول متوسطه یا متوسطه پیش حرفه ای در سامانه سیدا دانش آموزی متوسطه با ارائه کارنامه پایان دوره ابتدایی و معرفی نامه مبنی بر نداشتن توانایی ادامه تحصیل دانش آموز در دوره اول متوسطه مدارس استثنایی یا آموزش و پرورش عادی انجام می شود.

مدارک لازم برای ثبت نام دانش آموزان استثنایی

نتیجه گیری

در این مقاله از مرکز مشاوره آویژه، سعی کردیم مطالبی در مورد شرایط، مراحل و نحوه ثبت نام دانش آموزان استثنایی در مدارس را برای شما شرح دهیم. در صورت بروز هر گونه سوال، پاسخ خود را از مشاورین آویژه دریافت نمایید.

برای استفاده از خدمات مشاوره تلفنی با شماره۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال علامتزمان ثبت نام دانش آموزان استثنایی از کی می باشد؟

از خرداد ماه زمان ثبت نام آغاز می شود.

سوال علامتمدارک لازم برای ثبت نام دانش آموزان استثنایی چیست؟

اصل شناسنامه، کارت ملی، پرونده آمادگی تحصیلی و سنجش سلامت جسمانی و کاربرگ های تشخیصی می باشد که در مقاله بالا به آن اشاره شد.

سوال علامتسامانه سیدا یا سناد کجاست؟

این سامانه مخصوص ثبت نام و نام نویسی دانش آموزان استثنایی می باشد که توسط مدیران مدارس انجام می شود.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

ثبت نام دانش آموزان استثنایی (مراحل + نحوه و زمان ثبت نام آن)

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. سلام ایا در رشته انسانی در دانشگاه دولتی باید شهریه پرداخت کنند؟ و چه رشته هایی برای انسانی بورسیه میشود

    1. ، باسلام، بستگی به نوع قبولی شما در دوره های دانشگاهی دارد، دوره روزانه شهریه ندارد، ولی سایر دوره های دانشگاهی نظیر شبانه، پردیس، غیرانتفاعی و پیام نور و علنی کاربردی شهریه پرداز میباشند، از رشته های حقوق و علوم سیاسی و مدیریت علی الخصوص مدیریت کسب و کار رشته های با پذیرش بورسیه میباشند

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید