رشته ژنتیک پزشکی یعنی چه؟ و بازار کار آن

رشته ژنتیک پزشکی چیست؟ و بازار کار آن

یکی از رشته های نوظهور و جدید که در پیشرفت درمان بیماری ها نقش داشته است، رشته ژنتیک پزشکی است. امروزه افراد بسیاری تمایل دارند در این رشته به تحصیل بپردازند. زیرا یکی از رشته های بسیار جذاب و در عین حال بسیار سودمند برای بشریت است. علاوه بر آن چالش های خاص خودش را دارد.

  • اما شاید شما ندانید که رشته ژنتیک پزشکی چیست و چه کاری می کند و بازار کار آن چگونه است؟

ما در این مطلب در مورد رشته ژنتیک پزشکی صحبت خواهیم کرد و وظایف و اهداف این رشته را تشریح خواهیم کرد و در مورد بازار کار آن و آینده شغلی این رشته با شما گفت و گو خواهیم کرد. پس تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

مهاجرت تحصیلی در ابتدا باید با پاسخ به این سوال شروع کنیم:

رشته ژنتیک پزشکی چیست؟

رشته ژنتیک به بررسی بيماري هاي ژني و تشخیص بيماري هاي مورثي و راه هاي درمان اختلالات ژنتيكيمي پردازد.

اين رشته از شاخه هاي علوم زيستي است و به مباحث مهمي مانند مهندسي ژنتيك، ژنتيك ايمني، ژنتيك جمعيت، ژنتيك سرطان، ژنتيك رفتاري، ژنتيك بيوشيميايي مي پردازد. دانش آموختگان اين رشته پس از فارغ التحصيلي قادر خواهند به نواقص و بيماريهاي ژني و كروموزومي بيماران پي ببرند.

حتما نام رشته ژنتیک انسانی نیز به گوش تان خورده است. در نظر داشته باشید که این دو رشته تفاوات هایی را با یکدیگر دارند. در زیر تفاوت های این دو رشته را برای شما آورده ایم.

رشته ژنتیک پزشکی چیست؟

تفاوت رشته ژنتيك پزشكي و انساني

رشته ژنتيك پزشكي با ژنتيك انساني متفاوت است. ژنتيك انساني مي تواند مجموعه از تحقيقات علمي براي درمان پزشكي باشد؛ اما ژنتیک پزشکی زمینه ای از پزشکی است که از در آن از علم ژنتیک برای مراقبت های پزشکی استفاده می شود؛ برای مثال ممکن است تحقیقات در مورد دلایل اختلالات ژنتیکی در زمینه ژنتیک پزشکی در نظر گرفته شود هم ژنتیک انسانی.

توجه داشته باشید که درنهایت تشخیص، مدیریت و مشاوره به افراد دچار اختلالات ژنتیکی یا مشکوک به این اختلالات به عنوان بخشی از ژنتیک پزشکی در نظر گرفته می شود.

حال که با رشته ژنتیک پزشکی آشنا شدید، اگر همچنان به این رشته علاقه مند هستد، توانایی های خودتان را با توانایی های لازم برای این رشته محک بزنید!

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

توانايي هاي لازم براي اين رشته

تفاوت رشته ژنتيك پزشكي و انسانيكساني كه به کارهای تحقیقاتی علاقه‌ مند هستند و علاقه مند براي حل مسائل و چالش هاي جديد هستند، این رشته برایشان مناسب است. فارغ التحصيلان رشته ژنتيك پزشكي، بايد توانايي حل مسائل پيچيده را داشته باشند و از تحقيق، جست وجو، حل مسائل و خسته نشوند و همواره در حال يادگيري مطالب جديد باشند. در طي آزمايش ها و تحقيفات ممكن است موارد و چالش هايي شما را از ادامه دادن نا اميد كند، اما نبايد نا اميد و دلسرد شويد چراکه این چالش ها، لذت بخش ترين کارهای تحقیقاتی هستند.

  • کدام دروس دوره دبیرستان در رشته ژنتیک بیشتر کاربرد دارند؟

ریاضی (1 و 2)، فیزیک (1 و2)، شیمی عمومی (1 و 2) دروس مهم این رشته هستند که دانشجویان توجه ویژه ای به این دروس داشته باشند. برای ادامه این رشته با دروس پایه دوران دبیرستان سرو کار خواهید داشت. مثلا دروسی مثل فیزیک و شیمی آزمایشگاه خواهید داشت که تا حدودی به فهم تجربی این مباحث کمک خواهد کرد.

همچنین باید دروسی همچون زیست جانوری، زیست گیاهی و آمار زیستی را نیز پاس کنید که تا حدود زیادی از دروس دوران دبیرستان تاثیر گرفته ‌اند. در ترم ‌های بالاتر دروسی مانند ژنتیک 1، زیست سلولی، میکروبیولوژی 1 و فیزیولوژی جانوری بسیار به فهم مطالب زیست ‌شناسی دوران دبیرستان وابسته ‌اند و در حالت کلی می توانیم بگوییم اگر شما دروس دبیرستان را به خوبی گذرانده باشید، در این رشته به مشکل برخورد نخواهید کرد.

همچنین دروسی که ذکر شد تاثیر مستقیمی بر روی نتیجه کنکور شما خواهد گذاشت.

تفاوت رشته ژنتيك پزشكي و انساني

گرایش‌های رشته ژنتیک

رشته ژنتیک پزشکی، رشته گسترده ای است و گرایش های مختلفی دارد. در زیر به هر کدام از آنها و روش ورود به این رشته‌ ها می پردازیم.

مهاجرت تحصیلی برای ورود به گرایش های مختلف رشته ژنتیک پزشکی دو راه وجود دارد:

از طریق کنکور وزارت بهداشت: بسیاری از دانشجویان زیست شناسی سلولی – مولکولی و علوم آزمایشگاهی، کنکور وزارت بهداشت را انتخاب می ‌کنند.

مهاجرت تحصیلی پرطرفدارترین رشته‌های وزارت بهداشت که دانشجویان برای قبولی در آن‌ها وارد رقابتی بسیار سنگین می‌شوند به شرح زیر است:

مجموعه علوم آزمایشگاهی (1): شامل رشته‌ های بیوشیمی بالینی، بیوتکنولوژی پزشکی و ژنتیک انسانی است.

مجموعه علوم آزمایشگاهی (2): شامل رشته ‌های ایمنی ‌شناسی پزشکی و هماتولوژی است.

مجموعه علوم آزمایشگاهی (3): شامل انگل‌شناسی، قارچ ‌شناسی، میکروبیولوژی و ویروس ‌شناسی است.

رشته های علوم بهداشت: رشته‌هایی که در مقطع ارشد برای این منظور می ‌توانید انتخاب کنید، شامل مواردی است که در ادامه ذکر شده‌اند: ژنتیک، میکروبیولوژی، زیست سلولی-مولکولی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی میکروبی، بیوتکنولوژی دریا، بیوتکنولوژی صنعت و محیط زیست، بیوفیزیک.

گرایش‌های رشته ژنتیک

آينده شغلي ژنتيك پزشكي

بازار کار و آینده شغلی مبحث بسیار مهمی است که نباید در انتخاب رشته نادیده گرفته شود.

آينده شغلي ژنتيك پزشكيبه طور کلی آینده ای روشن در انتظار فارغ التحصیلان رشته ژنتیک پزشکی است. فارغ التحصیلان رشته ژنتيك پزشكي می توانند با دایرکردن مرکز مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک با بررسی شجره نامه و آزمایشات غربالگری به تشخیص بیماری های ژنتیکی قبل و بعد از تولد و پیشگیری یا درمان آن ها بپردازند.

در آزمایشگاه های تشخیص طبی نیز که انواعی از بیماری های ژنتیکی یا سرطان ها مورد سنجش قرار می گیرند، از مهارت های دانش آموختگان ژنتیک استفاده می شود.

همچین می توان در پزشکی قانونی نیز مشغول به کار شد. زیرا در این حرفه به آزمایشات بسیار دقیق و تکنیک های خاص ژنتیکی نیاز است که فارغ التحصیلان این رشته به خوبی از پس آن بر می آیند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان استاد دانشگاه، در دانشگاه های معتبر، تدریس کنند .همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند.

مهاجرت تحصیلی دانشگاه هایی که در رشته ژنتیک پزشکی پذیرش می ‌کنند:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه بابل
  • دانشگاه بقیه الله
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه ایران
  • دانشگاه شهر کرد
  • دانشگاه کرمان
  • دانشگاه گلستان

واحد هاي درسي رشته ژنتيك پزشكي

نام درس و تعداد کل واحد های درسی
نوع درستعداد واحد
اختصاصی اجباری27
اختصاصی اختیاریحداکثر 3
پایان نامه20

دروس کمبود یا جبرانی دوره دکتری ژنتیک پزشکی
کد درسنام درستعداد واحدنظریعملیپیش‌نیاز
1ژنتیک انسانی234
2ژنتیک مولکولی234
3ژنتیک ایمنی234
4مهندسی ژنتیک234
5ژنتیک سرطان234
6ژنتیک جمعیت234
7ژنتیک رفتاری234
8ستوژنتیک234

دروس اختصاصی دوره دکترای تخصصی رشته ژنتیک پزشکی
نام درستعداد واحدعملیتئوریجمعپيشنياز
ژنتیک پزشکی پیشرفته23434ژنتیک مولکولی پیشرفته
مشاوره ژنتیک2341751
مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی مولکولی

پیشرفته

3343468
سیتوژنتیک پیشرفته3343468
سیتوژنتیک مولکولی پیشرفته23434ژنتیک مولکولی پیشرفته
ژنتیک مولکولی پیشرفته2343468سیتوژنتیک پیشرفته
ژنتیک سرطان پیشرفته33434سیتوژنتیک پیشرفته، ژنتیک مولکولی پیشرفته، ژنتیک ایمنی پیشرفته
ژنتیک ایمنی پیشرفته23434سیتوژنتیک پیشرفته، ژنتیک مولکولی

پیشرفته (همنیاز)

کارورزی تخصصی بیمارستانی854سیتوژنتیک پیشرفته، سیتوژنتیک مولکولی پیشرفته، ژنتیک مولکولی پیشرفته، ژنتیک ایمنی پیشرفته، ژنتیک سرطان پیشرفته،
پایان نامه20
جمع47

دروس اختياري
نام درستعداد واحدنظريعمليجمع
ژنتیک میکروارگانیسم ها2234
ژنتیک بیوشیمیایی انسانی2234
اخلاق و ایمنی زیستی3334
ژنتیک سیتوپلاسمی و سوماتیکی1117
نشانه شناسی بیماریها1117

آينده شغلي ژنتيك پزشكي

ميزان درآمد رشته ژنتیك پزشكي

فارغ‌التحصیلان وزارت علوم با کار در آزمایشگاه‌ها می توانند درآمدی در حدود یک و نیم تا ۳ میلیون تومان داشته باشند. به علاوه مشاغل دیگر مانند تدریس در مدارس یا دانشگاه‌ها و… سطح درآمد متفاوت‌تری خواهد داشت.

فارغ‌التحصیلان وزارت بهداشت نیز با کار در آزمایشگاه‌های ژنتیک، تشخصی طبی و… همان میزان درآمد را دارند. اما با تأسیس آزمایشگاه، درآمد خوبی خواهند داشت. راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان، تدریس در دانشگاه و… بازه درآمد فارغ‌التحصیلان رشته ژنتیک را گسترده‌تر می‌کند.

سخن آخر

اين رشته در ايران، از جايگاه و اهميت ويژه اي برخوردار است كشور ايران نيز نيازمند رشد و ارتقا در اين زمينه است.

دانشجويان اين رشته به راحتي جذب بازار كار مي شوند. اگر سوال يا مشاوره اي در مورد اين رشته نياز داريد،

لطفا با مشاوران آويژه تماس بگيريد.

سوالات متداول

امکان ادامه تحصیل در رشته ژنتیک در داخل ایران چگونه است؟

هر دو رشته در ایران تا مقطع ارشد و دکتری قابل ادامه دادن هستند. همچنین دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، بقیه الله، تربیت مدرس، اصفهان، شیراز و مشهد از جمله بهترین دانشگاه‌های کشور برای ادامه تحصیل در هر سه مقطع ممکن به حساب می‌آیند.

امکان ادامه تحصیل در رشته ژنتیک در خارج از کشور به چه صورت است؟

بهترین کشور مناسب رشته ژنتیک برای مهاجرت ایالات متحده آمریکا است. اما با توجه به قوانین فعلی، گرفتن پذیرش و مهاجرت به این کشور کار بسیار سختی محسوب می‌شود.
مقصد بعدی کانادا و کشورهای اروپایی همچون آلمان، اتریش و دانمارک هستند و در وهله بعد کشورهایی همچون سنگاپور، چین، استرالیا، روسیه و غیره را نیز می‌توان مدنظر داشت.
به علاقه‌ مندان به مهاجرت، پیشنهاد می‌شود که سعی کنند مقطع ارشد خود را در یک دانشگاه خوب در ایران به اتمام برسانند. سپس رزومه خود را پربارتر کرده و برای دکتری اپلای کنند. به خاطر داشته باشید مقاله خوب و تسلط بر زبان انگلیسی برگ برنده افراد برای مهاجرت به حساب می‌آید.

دروس دانشگاهی رشته ژنتیک تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

در رشته ژنتیک، پیشرفت در شغل کاملا وابسته به میزان تسلط شما بر دروس دانشگاهی است. به علاقه‌مندان این رشته، پیشنهاد می‌شود سعی کنند تا جای ممکن بر دروس اصلی در کارشناسی تسلط پیدا کنند؛ چرا که در مقطع ارشد و دکتری دیگر وقتی برای بازگشت به دروس پایه نیست و باید تمرکز خود را روی خواندن مقالات و به روز نگه داشتن خود بگذارید.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

رشته ژنتیک پزشکی یعنی چه؟ و بازار کار آن

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 65 نظر:
  1. سلام وقت بخیر ببخشید من میتونم با لیسانس غیر مرتبط مثل تربیت بدنی ارشد ژنتیک شرکت کنم ؟

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم بله در صورت ارائه این رشته حتما آزمون کنور دهید و وارد شوید

  2. سلام من کارشناسی زیست سلولی مولکولی دارم ارشد چه گرایشی از وزارت بهداشت بخونم که بشه آزمایشگاه بزنم؟

  3. سلام خسته نباشید
    اگر کارشناسی میکروبیولوژی بگیرم
    ارشد و دکترای ژنتیک پزشکی بگیرم
    آیا مهر نظام بهم میدن ؟
    حق تاسیس مطب یا آزمایشگاه رو دارم؟

  4. سلام برای ورود به رشته ژنتیک پزشکی باید اول کنکور پزشکی قبول شیم هفت سال عمومی بگذره بعد وارد این رشته بشیم؟

    1. بله رشته ژنتیک پزشکی فقط در مقطع دکتری ارائه میشود.

  5. با سلام در لیست دانشگاهها نام پژوهشگاه ملی ژنتیک از قلم افتاده

  6. ماهی یکو نیم تا 3میلیون؟!
    یه کارگر 7تومن حداقل درامد داره!بعد میگین آینده شغلی خوبی داره؟با 3تومن؟

  7. چون رشته هایی چون ژنتیک جایگاهی ندارن به فرض مثال طرف پول( نمیده )داره ولی میگه دزدیه یه آزمایش اولیه ژنتیک رو انجام بده بعد از بچه دار شدن و معلول بودن بچه هزینه های میلیاردی میکنند جهت درمان

  8. سلام،
    ببخشید با لیسانس مامایی که یک رشته بالینی محسوب میشه اگه بخوایم برای ارشد ژنتیک پزشکی بخونیم، ممکنه که در مقطع ارشد به مشکل برخورد کنیم؟ منظورم اینکه از بچه هایی که پایه ی آزمایشگاهی دارن خیلی عقبیم؟ میشه لطفا اگه کسی این رشته رو خونده راهنمایی کنه؟ من خیلی به این رشته علاقه دارم

    1. سلام وقت بخیر
      برای راهنمایی تخصصی در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید

  9. درود، وقتتون
    ژنتیک پزشکی، از گرایش های ارشد میکروبیولوژی هست؟!
    و اینکه اگر هست پزشک محسوب میشیم و مهر نظام داریم؟

    1. سلام ژنتيك پزشكي از ميكروب جداست اصلا ربطي به هم ندارند.از پايه هاي مولكولي يا علوم ازمايشگاهي ادامه ميديد به ارشد ژنتيك انساني بعد ژنتيك پزشكي مقطع دكتري ژنتيك پزشكي.پزشك محسوب نميشيد.

  10. سلام من کارشناسی مامایی هستم اگه برای ارشد ژنتیک پزشکی بخونم مجوز مطب برای مشاوره ژنتیک بهم داده میشه؟

    1. سلام وقتتون بخیر برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  11. سلام وقت بخیر
    من دیپلم کامپیوتر فنی حرفه ای دارم
    میخواستم بدونم بدون کنکور میتونم رشته ژنتیک پزشکی و ادامه بدم؟

  12. سلام وقت بخیر
    من دیپلم کامپیوتر فنی حرفه ای دارم
    میخواستم بدونم بدون کنکور میتونم رشته ژنتیک پزشکی و ادامه بدم؟

    1. در صورت اخرین رتبه قبولی رشته جدید از رتبه قبولی شما بیشتر نباشد و سایر شروط امکان تغییر رشته وجود دارد

  13. سلام با کارشناسی وزارت علوم و ارشد و دکتری ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت مجوز تاسیس ازمایشگاه نمیدن؟؟؟

    1. خیر مجوز آزمایشگاه برای پزشکان است و شما میتوانید مسول فنی آزمایشگاه شوید با این مدرک

      1. سلام، ما می‌خواستیم انتخاب رشته کنیم میگفتن مجوز تاسیس آزمایشگاه میدن، شما که میگید نمیدن🙁پس یعنی به هیچ کدوم از گرایش های زیست شناسی سلولی و مولکولی (ژنتیک، میکروبیولوژی، بیوفیزیک، بیوشیمی) مجوز نمیدن؟ به دامپزشک چی، شنیدم مجوز تاسیس میدن

      2. البته طی مصوبه ای در سال ۹۹،فارغ التحصیلان رشته زیست با تمام گرایش ها،بعد از ورود به ارشد و دکترای ژنتیک وزارت بهداشت مشمول دریافت مجوز شدن،البته فقط در رشته ژنتیک

  14. سلام وقت بخیرببخشیدباکارشناسی مامایی میشه ارشدژنتیک پزشکی شرکت کردیافقط ارشدژنتیک انسانی ؟؟؟

    1. سلام میتوتن شرکت کرد و دروس مشابه را میتوان اقدام برای تطبیق کرد

  15. سلام من الان لیسانس میکروبیولوژی در وزارت علوم هستم اگه ارشد و دکترا از بهداشت بگیرم میتونم کلینک مشاورع و ازمایشگاه بزنم؟؟

  16. ببخشید اگه بخوایم ژنتیک پزشکی بخونیم باید بریم علوم پایه و دکترای ژنتیک پزشکی بگیریم یا اینکه میتونیم بریم پزشکی تخصص ژنتیک پزشکی بگیریم

    1. سلام . رشته ژنتیک پزشکی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران دانشجو می‌پذیرد. از لیسانس برخی رشته ها مانند شیمی و آزمایشگاه میتوان برای شرکت در آزمون پذیرش ژنتیک پزشکی شرکت کرد همچنین میتوانید پس از طی کردن دوره پزشکی عمومیدر حوزه ژنتیک تحصیل کنید . و بدین صورت مدرک شما md-phd خواهد بود

  17. سلام وقت بخیر.با دکترا علوم ازمایشگاهی مجوز تاسیس ازمایشگاه ژنتیک پزشکی داده میشود؟
    و اینکه درامد ماهیانه تاسیس ازمایشگاه ژنتیک پزشکی چقدر میباشد؟

  18. سلام
    به نظر شما برای تحقیقات روی بیماری ها مثل سرطان از بین رشته های علوم آزمایشگاهی مثل بیوشیمی بالینی و ایمونولوژی و هماتولوژی و همین ژنتیک کدوم مناسب تر هست ؟

  19. سلام
    من دوست دارم در آینده ژنتیک پزشکی بخونم
    با مدرک کارشناسی زیست دریا / زیست گیاهی / زیست جانوری / زمین شناسی و … امکانش هست ؟
    یا فقط از راه زیست سلولی مولکولی و میکروبیولوژی میشه؟

    1. سلام وقت بخیر بغیر از زمین شناسی می توانید از رشته های دیگر اقدام کنید

  20. سلام قربان حقوق دکترای ژنتیک واقن ۲- ۳ میلیونه؟
    خواستم ببینم بازارکار داره ؟

    1. سلام بستگی به نوع رشته ژنتیک دارد برای ژنتیک انسانی بازار کار بهتری دارد

  21. سلام
    من سال ۸۶ دیپلم تجربی گرفتم
    و کاردانی معماری خوندم با گرفتن دیپلم فنی
    الان میتونم بدون کنکور و مجازی رشته ی ژنتیک بخونم؟

  22. سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم با لیسانس زیست سلولی و مولکولی وزارت علوم و ارشد ژنتیک انسانی وزارت بهداشت و دکترای ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت مهر نظام برا تاسیس ازمایشگاه صادر میشه؟؟؟؟
    با توجه به اینکه لیسانسم وزارت علوم هستش
    ممنون از پاسخگویی سایت خوبتون

      1. از قانون جدید خبر ندارید؟به دکترای ژنتیک با کارشناسی زیست مجوز آزمایشگاه میدن

        1. سلام افراد زیر با مدرک معتبر می‌توانند مجوز آزمایشگاه داشته باشند

          •متخصص آسیب شناسی بالینی و تشریحی
          • تخصص علوم آزمایشگاهی بالینی
          •دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی بالینی
          • تخصص یا دکتری در یکی از رشته های علوم آزمایشگاهی

          1. شما با یه سرچ ساده متوجه میشد به بچه های علوم هم نظام پزشکی تعلق میگیره

  23. سلام خیلی مفید بود و انگیزه بخش بود میخواستم بدونم که میزان در آمد ماهانه در این رشته در ایران و آمریکا چجوریه ؟؟؟

    1. سلام درامد ماهیانه به عوامل متفاوتی بستگی دارد

  24. سلام خسته نباشید ببخشید راستش میخواستم بدونم که با لیسانس رشته زیست شناسی سلولی و ملکولی و گرفتن ارشد ژنتیک پزشکی و گرفتن مدرک دکترای میتونم مطب یا کلینیک بزنم

      1. و آها یادم رفت بگم که برای وارد شدن رشته تو لیسانس حتما سلول ملکولی باشه
        و نباید حتی رشته های علوم آزمایشگاهی وارد این رشته بشن چون اونا اصلا درمورد ژنتیک چیز زیادی نخوندن و فقط خون و… و آزمایشگاه اونا عمومیه و کاملا متفاوته با آزمایشگاه ژنتیک

    1. چرا در دو صورت داره،یا پول داشته باشیم ک بتونیم آزمایشگاهی چیزی بزنیم ،یا خیلی نخبه باشیم ک تو مراکز تحقیقاتی یا دولتی کار کنیم و جذب بشیم یا تدریس.

    2. 👍 تنها رشته ای که فعلاً در ایران آینده نسبتاً مطمئنی داره پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی هست و لاغیر! تازه همین ها هم باید بری شهرهای کوچک کار کنی اگر دنبال درآمد باشی! دوستان عمرتون رو هدر ندید برید و با کسانی که در رشته‌های مختلف تحصیلات عالیه در حد کارشناسی ارشد و دکترا دارند صحبت کنید، یه استثنا هم هست! کسایی که پارتی های کلفتی دارن!

    3. این رشته ژنتیک پزشکی آینده داره قرار نیست کسی که لیسانس ژنتیک میخونه وارد بازار کار بشه چون اصلا همچین چیزی نیست و جدیدا ژنتیک از لیسانس برداشته شده و شما باید حدودا ده سال ژنتیک بخونی تا تخصص ژنتیک پزشکی بگیری و اونوقت بازار کار برات فراوونه واصلانم
      راستش ژنتیک یک نوع درمان که تا 20سال آینده بسیاری از بیماری ها با ژنتیک درمان میشن
      و اونایی هم که میگن چرا طرف با علوم پایه میان پزشکی بهشون بگم که این رشته علوم پایه پزشکی هست و به نظرم اتفاقا پزشکان نباید وارد این رشته بشن
      همون طور که طرف که پزشکی میخونه و نباید وارد رشته دندان پزشکی بشه و شغل جدایی هست
      اگه واقعا نیاز به پزشکی هست پس لطف کنین کسانی که دندان پزشکی میخونن اونا هم اول پزشکی بخونن بعد دندان
      الان که پزشکی اشباع شده به درد نمیخوره

      1. بسیار بسیار عااالی گفتید…کاملا موافقم‌. امروزه شیوه ی درمان بیماریها به سمت دیگری داره می‌ره..و در ده سال آینده معلوم میشه!

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید