انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

زمان و نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی یکی دیگر از انواع دانشگاه ها در کشور است که جزء بزرگترین مراکز آموزشی و پژوهشی در ایران و همچنین در جهان به شمار می رود. در طی سال های اخیر دانشجویان زیادی از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شده و متناسب با رشته خود، مشغول به کار شدند. بعد از دریافت کارنامه اولیه کنکور و آغاز فرایند انتخاب رشته، افراد زیادی مایل به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند و برخی از افراد نیز در رابطه با انتخاب رشته دانشگاه آزاد اطلاعات کاملی نداشته و نمی دانند که از فرصت تحصیل در دانشگاه آزاد استفاده کنند یا نه.

شاید شما نیز در رابطه با انتخاب رشته دانشگاه آزاد و این موضوع که تنها به انتخاب رشته دانشگاه سراسری بپردازیم یا انتخاب رشته دانشگاه ازاد را نیز انجام دهیم، دچار سردرگمی شده باشید. بهتر است بدانید که مسیر انتخاب رشته دو دانشگاه آزاد و سراسری بعد از دریافت کارنامه اولیه کنکور از یکدیگر جدا می شود. پس شما می توانید همزمان هم در انتتخاب رشته دانشگاه های سراسری شرکت کنید و هم از مهلت انتخاب رشته دانشگاه ازاد استفاده کرده و اقدام به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی کنید.

به دلیل سوالات مکرر شما عزیزان در رابطه با نحوه ثبت نام و انتخاب رشته دانشگاه آزاد، سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد و … مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی آویژه به بررسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402 پرداخته و سعی کرده اند مقاله ای که راهنمای جامع انتخاب رشته دانشگاه آزاد باشد را برای شما عزیزان نگارش کنند. اگر به دنبال دریافت آخرین اخبار دانشگاه آزاد، آشنایی با مراحل و شرایط انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی و … هستید، پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

شرکت در پذیرش دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1361 فعالیت خود را شروع کرد. این دانشگاه از لحاظ مراکز آموزشی و پژوهشی در کشور رتبه اول و در جهان رتبه پنجم را اخذ کرده است. پس تحصیل در این دانشگاه می تواند برای شما موفقیت های تحصیلی، تخصصی و شغلی را به همراه داشته باشد. در حال حاضر در کل کشور، حدود 134 واحد دانشگاه آزاد مشغول به فعالیت هستند. با وجود چنین آماری می توان گفت که در هر شهر و منطقه ای حداقل یک دانشگاه آزاد وجود دارد و در نهایت دسترسی به این دانشگاه در نزدیکی محل زندگی برای افراد در سراسر کشور حدودا آسان است. انتخاب رشته دانشگاه آزاد، شرایط و مراحلی را دارا است که در ادامه به توضیح کامل در رابطه با آن می پردازیم.

مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد

اولین و مهم ترین شرط برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد این است که شما مجاز به انتخاب رشته در این دانشگاه شده باشید. برای این منظور باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و با دریافت کارنامه اولیه خود بررسی کنید که آیا شما مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد شده اید یا خیر. شما برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، مانند دانشگاه سراسری، می توانید به انتخاب رشته با آزمون و یا بدون آزمون بپردازید. مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد، با آزمون و بدون آزمون، عبارت است از:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مراحل انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد

بررسی مجاز شدن انتخاب رشته دانشگاه آزاد در کارنامه اولیه کنکور زمانی است که شما قصد شرکت در انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد را داشته باشید. مراحل انتخاب رشته با آزمون دانشگاه آزاد عبارت است از:

با مشاهده کارنامه اولیه خود، سریال انتخاب رشته دانشگاه آزاد را که در پایین صفحه قرار گرفته است، یادداشت کنید.

چگونه انتخاب رشته دانشگاه آزاد را انجام دهم؟

وارد سایت azmoon.org شوید.

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد

بر روی انتخاب رشته با آزمون، کلیک کنید.

انتخاب رشته با ازمون دانشگاه آزاد

اکنون باید هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد را پرداخت نمایید.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

بعد از پرداخت هزینه می توانید وارد سایت انتخاب رشته شوید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد با آزمون

در این مرحله نیاز است که لیست رشته و دانشگاه های مورد علاقه خود را که از قبل تهییه کرده اید در کادر مورد نظر وارد کنید.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه های آزاد

سپس گزینه ثبت نهایی را انتخاب نمایید.

مراحل انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد

دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد بسته به اینکه انتخاب شما با آزمون است یا بدون آزمون، متفاوت خواهند بود. پس دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد را متناسب با نوع پذیرش در دانشگاه آزاد انتخاب کنید. سپس مراحل زیر را طی کنید. لازم به ذکر است که راهنمای تصویری انتخاب رشته دانشگاه آزاد در بالا نمایش داده شد. این مراحل برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد بدون آزمون نیز یکسان است. با این تفاوت که هنگام انتخاب رشته باید دقت کنید گزینه مربوط به انتخاب رششته دانشگاه آزاد بدون آزمون را انتخاب کنید. همچنین کد رشته محل های مربوط به ظرفیت پذیرش بدون آزمون را وارد کنید. پس می توانید از راهنمای تصویری بالا برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد بدون آزمون نیز استفاده کنید.

وارد سایت azmoon.org شوید.

برای خود کارت اعتباری تهیه کنید.

سریال کارت اعتباری خود را یادداشت کنید.

اکنون می توانید وارد سایت انتخاب رشته بدون آزمون شوید.

سریال کارت اعتباری که از قبل یادداشت کرده بودید به همراه دیگر اطلاعات خواسته شده وارد کنید.

در این مرحله انتخاب های خود را که از قبل تعیین کرده اید در کادر مورد نظر وارد کرده و انتخاب رشته خود را ثبت کنید.

حالا می توانید روی ثبت نهایی کلیک کنید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سال 1402

سالانه نتایج کنکور سراسری و آزاد در سایت سازمان سنجش مشخص می شود و پس از آن رشته های دانشگاه آزاد (به جز رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) در سایت مرکز دانشگاه آزاد به انتخاب رشته می پردازند.

دانشجویان برای مرحله انتخاب رشته دانشگاه آزاد سال 1402، از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور www.sanjesh.org، موظف به پرداخت هزینه تعیین شده توسط سنجش هستند. پس از پرداخت هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی 1402، می توانید اقدام به انتخاب رشته محل های مورد نظر خود کنید.

نکته ای که باید به آن توجه نمایید، این است که در انتهای کارنامه اولیه کنکور سراسری، کدی به عنوان کد دسترسی درج شده است، که می توانید از این کد برای شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنید.

داوطلبان می توانند بعد از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در قسمت های خواسته شده و وارد شدن به سایت انتخاب رشته، حداکثر تا 100 رشته محل مرتبط با گروه آزمایشی امتحانی خود را که در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد سال 1402 درج شده است را انتخاب کنند.

متقاضیانی که در گروه های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی حتی در گروه های هنر و زبان های خارجی ثبت نام کرده و آزمون خود را پشت سر گذاشته اند، می توانند کد رشته محل های مربوط به رشته امتحانی دوم را در میان 100 رشته محل انتخابی خود انتخاب کنند.

به یاد داشته باشید برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی 1402، در مرحله اول باید وارد سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.iau.ir شوید و مراحل پیش رو را پشت سر بگذارید.

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در سال 1401، چند روز بعد از انتشار کارنامه اولیه کنکور، انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز شروع شد. داوطلبان باید در موعد مقرر تعیین شده توسط دانشگاه نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند.مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سال گذشته از تاریخ 14 تا 30 مرداد ماه بوده است. معمولا مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد تمدید خواهد شد و آن دسته از داوطلبانی که موفق به انتخاب رشته دانشگاه ازاد نشده اند می توانند از این فرصت استفاده کنند.

داوطلبان پذیرفته شده در مرحله اول کنکور، می توانند علاوه بر گروه آزمایشی اصلی، چنانچه در زمان ثبت نام گزینه علاقه مندی به گروه هنر و زبان های خارجی را انتخاب کرده و در آزمون آن نیز شرکت کرده اند، از فرصت انتخاب رشته دو یا سه گروه آزمایشی بهره مند شوند.

کسانی که نتوانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت کنند، چه در تایم اصلی و چه در زمان تمدید شده، داوطلب انصرافی محسوب می شوند.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

انواع انتخاب رشته در دانشگاه آزاد

ما به طور کلی دو نوع انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون در دانشگاه آزاد داریم. برخی از داوطلبان تمایل دارند که در هر دو انتخاب رشته شرکت کنند. انجام اینکار مانعی ندارد. تنها نکته قابل توجه این است که انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون به صورت جداگانه در سایت دانشگاه آزاد انجام می شود و هر کدام دفترچه های جداگانه مخصوص به خود را دارند.

داوطلبانی که رشته یا محل مورد نظر خود را در دفترچه رشته های با آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی پیدا نمی کنند، توجه داشته باشند که بخش اعظم رشته یا محل های دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون هستند، که در صورت تمایل می توانید جهت ثبت نام در دانشگاه آزاد اسلامی بدون کنکور در مقاطع کاردانی ناپیوسته، کاردانی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته اقدام فرمایند.

توجه فرمایید که داوطلبان ابتدا از وجود رشته یا محل مورد علاقه خود در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اطمینان حاصل کنند و سپس اقدام به خریداری کارت اعتباری دوره مربوطه کنند.

داوطلبان در نظر داشته باشند که در صورت تمایل به انتخاب رشته در دو یا سه گروه آزمایشی (گروه آزمایشی اصلی، گروه هنر و یا گروه زبان خارجی) باید کارت اعتباری جداگانه برای هر کدام تهیه کرده و سپس اقدام به انتخاب رشته کنند.

آموزش انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در طی اطلاعیه منتشر شده از طریق سازمان سنجش، افرادی که علاقه مند به شرکت در دانشگاه های آزاد اسلامی می باشند، باید به تکمیل فرم و ثبت درخواست خود برای تحصیل در دانشگاه آزاد بپردازند. زمان تکمیل این فرم قبل از کنکور سراسری می باشد. در کنار تکمیل فرم نیاز است که داوطلب هزینه ی ثبت نام در انتخاب رشته دانشگاه آزاد را نیز پرداخت کند.

اگر شما نتوانستید در مهلت تعیین شده به ثبت در خواست خود در جهت شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد بپردازید، نگران نباشید. دانشگاه آزاد برای دواطلبان جامانده از انتخاب رشته فرصتی دوباره خواهد داد. شما بعد از دریافت کارنامه اولیه کنکور می توانید به انتخاب رشته دانشگاه آزاد بپردازید.

داوطلب برای انجام انتخاب رشته باید مجاز به انتخاب رشته شده باشد؛ در واقع اطلاع از وضعیت قبولی داوطلب، اولین گام برای انجام انتخاب رشته دانشگاه آزاد است.

داوطلب برای اطلاع از وضعیت مجاز بودن انتخاب رشته دانشگاه آزاد، باید به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و کارنامه اولیه کنکور خود را دریافت کند.

در صورتی که کد دسترسی انتخاب رشته در انتهای کارنامه اولیه کنکور سراسری درج شده باشد، یعنی داوطلب مجاز به انتخاب رشته است.

داوطلبی که کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دریافت کرده باشد، در زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد، می تواند نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کند. افراد مجاز به انتخاب رشته، برای اینکه به کد رشته محل های دانشگاه آزاد دسترسی یابند، باید از طریق سایت azmoon.org دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دانلود کرده و به دقت مطالعه کنند.

در صورتی که داوطلب تمامی شرایط لازم را داشته باشد، با پرداخت هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد، می تواند 100 رشته محل مورد علاقه خود را متناسب با گروه آزمایشی امتحانی (اصلی، شناور) را انتخاب کرده و با توجه به اولویت بندی در فرم انتخاب رشته درج کند.

داوطلبان می توانند رشته محل مربوط به گروه آزمایشی شناور را در بین 100 انتخاب خود درج کنند.

خلاصه مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد

کارنامه اولیه کنکور سراسری را دریافت کرده و مجاز بودن خود را بررسی نمایید.

در صورت مجاز شدن برای انتخاب رشته، به سایت دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی azmoon.iau.ir مراجعه کنید.

دفترچه انتخاب رشته را دانلود و مطالعه کنید.

کد رشته محل های انتخابی خود را اولویت بندی کنید.

هزینه انتخاب رشته را پرداخت نمایید.

فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد را تکمیل کنید.

دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

قبل از شروع فرایند انتخاب رشته در دانشگاه آزاد، نیاز است که در رابطه با شرایط و ضوابط مربوط به دانشگاه مورد نظر اطلاعات مفید و مناسبی کسب کنید. تمامی شرایط، ضوابط و اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد، اعم از: ظرفیت پذیرش، زمان ثبت نام و مهلت انتخاب رشته و … در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد گفته شده است. شما می توانید با مطالعه و بررسی دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اطلاعات مناسبی در این رابطه کسب کنید. یکی از تفاوت های انتخاب رشته دانشگاه آزاد با انتخاب رشته دانشگاه سراسری این است که در انتخاب رشته دانشگاه سراسری شما برای هر گروه آزمایشی دفترچه جداگانه و اختصاصی همان رشته و گروه آزمایشی را در اختیار دارید. اما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد یک دفترچه مشترک برای هر پنج گروه آزمایشی در سایت سازمان سنجش قرار گرفته است.

در این قسمت شما را با اطلاعات و نکات مهمی در رابطه با دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد آشنا خواهیم کرد.

انواع دفترچه های انتخاب رشته در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد به طور کلی دو نوع دفترچه را در زمان انتخاب رشته ارائه می دهد:

دفترچه برای انتخاب با آزمون رشته دانشگاه آزاد

دفترچه برای انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد

آشنایی با دفترچه های دانشگاه آزاد

همانطور که گفته شد، رشته های هر پنج گروه آزمایشی در دفترچه های انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون یکجا قرار گرفته اند. به طور کلی دفترچه های انتخاب رشته دانشگاه آزاد از دو قسمت تشکیل شده است:

در صفحه های نخست دفترچه شما می توانید با شرایط و مقرارت شرکت در دانشگاه های آزاد، سهمیه ها، نحوه پذیرش، تسهیلات و … آشنا شوید. به طور کلی قوانین و مقررات خاصی برای هر نوع پذیرش، با آزمون یا بدون آزمون، وجود دارد که متناسب با نوع انتخاب رشته خود و پذیرش در دانشگاه آزاد می توانید از دفترچه مناسب برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با قوانین و شرایط در هر کدام از دفترچه ها استفاده کنید.

بعد از مطالعه شرایط و قوانین موجود در دفترچه، شما با جدول های مختلف در رابطه با دانشگاه ها، رشته ها، ظرفیت، گروه آزمایشی، کد رشته و… آشنا می شوید. این قسمت مهم ترین بخش دفترچه می باشد. زیرا شما برای انتخاب رشته نیاز دارید تا در رابطه با ظرفیت دانشگاه ها، نوع پذیرش و جنسیت مورد پذیرش و … اطلاعات مناسبی داشته باشید. همچنین در پایان دفترچه، می توانید لیست دانشگاه های دارای امکانات خوابگاهی را نیز مشاهده کنید..

مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد

ورودی های دانشگاه آزاد

هر ساله دانشگاه آزاد در دو نوبت مهر و بهمن دانشجو می پذیرد. پس مهم است که در نظر داشته باشید هنگام انتخاب رشته، کد رشته محل های ورودی مهرماه را انتخاب کرده اید یا بهمن ماه.

زمان و دفترچه های انتخاب رشته در هر ورودی دانشگاه آزاد

گفتیم که ما دو نوع ورودی مهر و بهمن ماه در دانشگاه های آزاد داریم. انتخاب رشته ورودی مهر ماه در مرداد ماه و انتخاب رشته وردی بهمن ماه در آذر ماه قرار دارد. همانطور که بسته به نوع انتخاب رشته، دفترچه جداگانه ارائه می شود، هر ورودی نیز دفترچه مخصوص خود را دارد.

مزیت انتخاب رشته در مرداد ماه

داوطلبانی که می خواهند ورودی بهمن ماه را انتخاب نمایند، تنها قادر به انتخاب رشته بدون آزمون می باشند. اما کسانی که می خواهند در مرداد ماه انتخاب رشته خود را انجام بدهند، می توانند علاوه بر انتخاب رشته بدون آزمون، انتخاب رشته با آزمون را نیز داشته باشند.

عوامل تاثیر گذار بر قبولی در دانشگاه های آزاد

عوامل مختلفی می تواند بر قبولی و پذیرش شما در دانشگاه ازاد تاثیر گذار باشد. مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قبولی دانشگاه های آزاد شامل رتبه، معدل دیپلم، مدرک دیپلم و سهمیه ها می باشد. در زیر هر کدام از عوامل تاثیر گذار در پذیرش و قبولی دانشگاه آزاد را توضیح می دهیم.

تاثیر رتبه در دانشگاه آزاد

کسانی که می خواهند جدای از انتخاب رشته در کنکور سراسری، در دانشگاه های آزاد نیز انتخاب رشته کنند، می بایست به فاکتور های رتبه و ترازی که کسب کرده اند، توجه کنند. همانطور که در گزینش دانشگاه های روزانه به رتبه و تراز فرد توجه می شود، در گزینش رشته های با آزمون دانشگاه آزاد نیز به تراز و رتبه داوطلبان اهمیت داده می شود. هرچه تراز و رتبه داوطلب بالاتر باشد، شانس قبولی فرد در رشته دلخواه نسبت به دیگر رقبایش افزایش می یابد.

تاثیر معدل در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

تاثیر معدل برای داوطلبین به دو دسته تقسیم می شود. کسانی که می خواهند پذیرش با آزمون یا بدون آزمون داشته باشند، تاثیر معدل متفاوتی را خواهند داشت.

داوطلبین انتخاب رشته با آزمون، از چهل درصد تاثیر معدل در رتبه برخوردار می شوند. این دسته از داوطلبان دیگر در زمان پذیرش خود به تاثیر معدل نیازی ندارند. البته باید توجه داشته باشید که معدل دوازدهم چهل درصد تاثیر بر رتبه را خواهد داشت و معدل دیپلم بی تاثیر است.

دسته دوم داوطلبانی بودند که بدون آزمون انتخاب رشته انجام می داند. داوطلبان انتخاب رشته با آزمون بر اساس معیار رتبه و تراز گزینش می شوند. درصورتیکه معیار گزینش برای داوطلبان بدون آزمون، معدل دیپلم خواهد بود. بدین صورت که در داوطلبان با معدل بالا شانس قبولی در رشته دلخواه بیشتر از داوطلبان با معدل پایین می باشد. پس هر چه معدل بالاتر باشد، شانس قبولی در رشته مورد نظر بیشتر خواهد بود. تاکنون با تاثیر دیپلم بر داوطلبانی که انتخاب رشته بدون آزمون دارند، مطلع شدید. حال خوب است از تاثیر دیپلم بر رشته انتخابی این داوطلبین نیز آگاه شوید.

تاثیر نوع دیپلم بر انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد

برای درک این موضوع، ابتدا با یک مثال شروع می کنیم. فرض کنید داوطلبی که دیپلم رشته انسانی دارد در زمان انتخاب رشته، کد رشته ریاضی هم وارد کند. در این جور موارد، اولویت گزینش برای داوطلبین رشته ریاضی می باشد که کد رشته مربوط به خود را وارد کرده اند. اکنون می خواهیم این اولویت را به صورت تاثیر بر معدل دیپلم داوطلبین، اثبات کنیم. جدول زیر، تاثیر انتخاب رشته های دیگر گروه های آزمایشی را با توجه به دیپلم فرد نشان می دهد.

به طور مثال، جدول به ما می گوید اگر داوطلب رشته ریاضی، کد رشته تجربی را انتخاب نماید، در معدل وی تاثیری نخواهد گذاشت. به عبارت دیگر، هیچ اولویت خاصی برای رشته تجربی یا ریاضی در نظر گرفته نشده و گزینش خواهند شد. حال با توجه به اولین مثالی که زدیم و جدول زیر، معدل داوطلب رشته انسانی در عدد 0/571 ضرب می شود.

ضرب این عدد در معدل یعنی معدل داوطلب انسانی می تواند از بدترین معدل های رشته ریاضی نیز بدتر باشد. پس در هر حالتی بالاترین معدل ها برای گزنیش با داوطلبین ریاضی خواهد بود.

رشته و نوع دیپلمریاضیتجربیانسانیمعارفدیگر مدارک دیپلم
ریاضی و فیزیک10010057/157/151/4
تجربی10010057/157/151/4
انسانی57/157/110010051/4
هنر100100100100100
زبان100100100100100

 

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

از بین تمامی سهمیه های موجود در دانشگاه های سراسری، تنها چند سهمیه در دانشگاه های آزاد مطرح می باشد. سهمیه های انتخاب رشته دانشگاه ازاد عبارت است از:

سهمیه مناطق

سهمیه رزمندگان و ایثارگران و خانواده شهدا

سهمیه بهیاران

رشته ها در دانشگاه آزاد

هم اکنون می خواهیم رشته های با آزمون در پنج گروه آزمایشی که سال گذشته دانشگاه آزاد ارائه داده است را بیان کنیم.

رشته ریاضی
مهندسی برقمهندسی پلیمرمهندسی نفتمهندسی صنایع
مهندسی عمرانمهندسی مکانیکمهندسی معماریمهندسی پزشکی
مهندسی داخلیمهندسی کامپیوترمهندسی شهر سازیروان شناسی
حسابداریمهندسی نقشه برداریمهندسی مواد و متالوژیمهندسی ساخت و تولید
مدیریت بازرگانیمهندسی نفتمهندسی هوا و فضاعاوم و مهندسی آب
علوم کامپیوترمهندسی شیمیمهندسی ورزشمهندسی دریا
مهندسی هسته ایمهندسی انرژیاقتصادمدیریت صنعتی
مدیریت مالیهتلداریعلوم ورزشیگردشگری
مدیریت دولتی
رشته تجربی
پرستاریماماییشیمی کاربردیمیکروبیولوژی
زیست شناسی سلولی و مولکولیعلوم و مهندسی صنایع غذاییتکنولوژی اتاق عملهوشبری
علوم تغذیهبهداشت مواد غذاییعلوم آزمایشگاهیزیست فناوری
بهداشت عمومیبهداشت عمومی (گرایش بهدداشت خانواده) – کاردانیمهندسی بهداشت محیطروان شناسی
حسابداریمدیریت بازرگانیعلوم و مهندسی محیط زیستشیمی محض
زیست شناسی جانوریمهندسی تولید و ژنتیک گیاهیمهندسی گیاه پزشکیمهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
علوم و مهندسی شیلاتمدیریت صنعتیمدیریت مالیهتلداری
علوم ورزشیگردشگریعلوم و صنایع غذاییبهداشت عمومی (گرایش مبارزه با بیماری ها) – کاردانی
تکنولوژی پرتوشناسیمهندسی فضای سبزمهندسی اقتصاد کشاورزی
انسانی
حقوقروان شناسیحسابداریمدیریت بازرگانی
علوم سیاسیاقتصادمدیریت صنعتیمدیریت مالی
هتلداریعلوم ورزشیگردشگریمدیریت دولتی
هنر
ارتباط تصویریعکاسی
زبانهای خارجه
آموزش زبان انگلیسیمترجمی زبان انگلیسیزبان و ادبیات انگلیسیزبان و ادبیات آلمانی

چنانچه می خواهید در رابطه با رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد اطلاعات کسب کنید، می توانید مقاله لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد را مطالعه نمایید.

شهریه در دانشگاه های آزاد

شهریه در دانشگاه های آزاد به عوامل مختلفی بستگی دارد. شهریه در دانشگاه های آزاد به دو دسته تقسیم می شود:

ثابت

متغییر

به این صورت که شهریه ثابت به تمام افراد، آن هم به صورت یکسان، تعلق می گیرید. ولی شهریه متغیر نسبت به هر فرد متفاوت می باشد. به طور کلی شهریه ها در دانشگاه های مختلف و بسته به دروس، تعداد واحد، کارگاه ها، آزمایشگاه ها و… برای هر فرد و هر رشته می تواند متفاوت باشد. پس نمی توان مقدار و ملاک خاصی را برای تعیین شهریه در دانشگاه های آزاد مشخص نمود.

ثبت نام در دانشگاه آزاد

سخنی از مشاوران آویژه

اولین قدم برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی، بررسی دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد است. شما با مطالعه و بررسی این دفترچه می توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با نحوه پذیرش دانشگاه های آزاد، لیست رشته های با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد، شرایط اختصاصی و عمومی برای قبولی در دانشگاه آزاد و … کسب کنید. به یاد داشته باشید که در هنگام انتخاب رشته، چه دانشگاه سراسری و چه دانشگاه آزاد، میزان علاقه، بازار کار رشته ها و امکانات و موقعیت علمی دانشگاه ها را نیز مورد بررسی قرار دهید. شما باید با درنظر گرفتن علاقه و اهداف خودتان از تحصیل بتوانید مناسب ترین رشته ها را انتخاب کنید. برای این منظور می توانید از مشاوره تحصیلی کمک بگیرید.

مشاوران تحصیلی به دلیل دانش، تجربه و آگاهی بالایی که در رابطه با انتخاب رشته دارند، می توانند بهترین راهنما برای شما باشند. آنها با بررسی قبولی های سال گذشته در دانشگاه ها و تراز و رتبه های لازم برای قبولی در رشته مورد علاقه شما می توانند به شما کمک کنند تا یک انتخاب رشته عالی در دانشگاه آزاد داشته باشید.

سوالات متداول

سوال علامتآیا انتخاب رشته دانشگاه آزاد و سراسری یکی است؟

خیر؛ بر خلاف دیگر مراحل کنکور، مرحله انتخاب رشته در دانشگاه آزاد و سراسری جدا از یکدیگر است.

سوال علامتچرا باید از مشاور برای انتخاب رشته کمک بگیریم؟

یک انتخاب اشتباه در انتخاب رشته می تواند کل زحمات شما را به باد دهد؛ کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی با تجربه می تواند از اشتباهات شما جلوگیری کند.

سوال علامتدر فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب چند رشته محل هستیم؟

حداکثر 100 رشته محل را می توان انتخاب کرد.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید