مجازات فرار از خدمت سربازی چیست؟

مجازات فرار از خدمت سربازی چیست؟

فرار از خدمت سربازی در چه زمانی اتفاق میافتد و چه عواقبی در پی دارد؟ شاید برای شما نیز اتفاق افتاده است. که به عنوان یک جوان در آستانه ی ورود به خدمت سربازی، به فرار کردن در آن دوران فکر کرده باشید. میدانید که مسئله ی خدمت و نظام وظیفه به یکی از مهم ترین بخش های زندگی افراد ذکور تبدیل شده است. زیرا در سن حساسی از زندگیشان نیازمند گذراندن دوره ی خدمت ضرورت میباشند. پس همین نکته برای آن ها یک دغدغه ی بزرگ به حساب میاید.

سن مشمولیت دقیقا همان سنی است که مشمولان و متقاضیان از دوره ی متوسطه قصد دارند وارد دانشگاه یا محیط کار شوند. پس قطعا رفتن به خدمت سربازی و دوری از خانواده آن هم به مدت دوسال برایشان خوشایند نخواهد بود. پس سازمان نظام وظیفه عمومی کشور باید مزایایی در اختیار جوانان بگذارد تا با مسئله خدمت نظام وظیفه راحت تر کنار بیایند. معافیت ها و کسری های خدکمت دقیقا تسهیلاتی است که به برخی جوانان کمک زیادی میکند و فرصت های خوبی برای آن ها بوجود میاورد. اما به نظر شما چه کسانی از خدمت سربازی فرار خواهند کرد؟

عده ای از جوانان پس از رسیدن به سن مشمول شدن، دفترچه ی اعزام به خدمت را دریافت کرده و آن را تکمیل میکنند. سپس مراحل اعزام به خدمت را سپری کرده و به پادگان های اعلام شده اعزام میشوند. پس از گذشت مدت زمانی، مشمولینی که به مرخصی میایند. دیگر به پادگان محل خدمت خود برنگشته و ادامه ی خدمت آن ها به حالت تعلیق در خواهد آمد. بر اساس تبصره و ماده قانون 59 از قوانین مجازات نیروهای مسلح، اگر کارکنان وظیفه ی این سازمان یا همان سربازان در زمان صلح به مدت 15 روز پشت سر هم و یا بیشتر غیبت داشته باشند و غیبت آن ها نیز غیر موجه باشد سرباز فراری شناخته میشوند.

فرار از خدمت سربازی عواقب و جریمه هایی نیز در پی دارد. که در ادامه ی این مقاله به تمام شرایط و جوانب مختلف آن خواهیم پرداخت.


بیشتر بخوانید: مراحل اعزام به خدمت سربازی چیست؟


مجازات فرار از خدمت سربازی چیست؟

مجازات فرار از خدمت سربازی از طرف سازمان نظام وظیفه عمومی کشور و نیروهای مسلح مشخص خواهد شد. این مجازات ها به افرادی تعلق میگیرد که دارای غیبت طولانی بوده و هم چنین غیبت این افراد غیر موجه تلقی بشود.

شاید بپرسید که غیبت های افراد در موارد خاص نیز منجر به اعمال مجازات میشود یا خیر؟ باید در این مواقع متقاضیان بدانند که غیبت برای افراد دارای شرایط خاص، قوانین و ضوابط خاص خود را دارد. اگرچه سازمان نظام وظیفه در همه ی موارد سختگیرانه عمل خواهد کرد. اما این سختگیری ها در مواقعی که مشمولین در شرایط خاص مانند بیماری، فوت بستگان و نزدیکان و سایر شرایط قرار میگیرند مانند سایر موارد نخواهد یود. اما مجازات برای افراد فراری بدون علت موجه شامل جریمه های زیادی است که آن ها را در اینجا برای شما معرفی خواهیم کرد.

مجازات فرار از خدمت سربازی

  • سربازان فراری در برخی شرایط از سه ماه تا یک سال به حبس محکوم خواهند شد.
  • برخی سربازان فراری در شرایط دیگر تا بیش از یک سال اضافه خدمت خواهند داشت.
  • برخی سربازان نیز باید برای فرار از خدمت سربازی جریمه های نقدی مختلف بپردازند.

این مجازات ها تنها بخشی از شرایطی است که سازمان نظام وظیفه ناجا برای مشمولین در نظر گرفته است. شما میتوانید برای اطلاع از این عواقب و مجازات ها این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و برای سوالات بیشتر با مرکز تلفنی مشاوره نظام وظیفه آویژه تماس بگیرید.

قوانین فرار از خدمت سربازی چیست؟


بیشتر بخوانید: چه کسانی مشمولین خدمت سربازی هستند ؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

قوانین فرار از خدمت سربازی چیست؟

قوانین فرار از خدمت سربازی بسیار گسترده است و ماده ها و تبصره های گوناگونی برای آن ها تصویب شده است. جالب است بدانید که قوانین مختلف نظام وظیفه عمومی در چند سال گذشته دچار تغییر و تحول بسیاری شده است. که تعجب همگان را نیز برانگیخته است. به همین سبب خواهیم دید که سختگیری های سازمان نظام وظیفه در زمینه های مختلف به ویژه در قوانین فرار از خدمت سربازی کاملا قابل مشاهده میباشد.

از این رو ما به جوانان و مشمولین خدمت وظیفه ی عمومی این مطلب را گوشزد میکنیم که مطالب و اطلاعات و قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی کشور را به طور کامل و به روز مطالعه کنند. دنبال کردن اخبارهای جدید نظام وظیفه عمومی ناجا کمک بزرگی به جوانان خواهد کرد و هم چنین فرصت مناسبی است تا از آخرین اطلاعیه ها و اصلاحات قوانین مختلف را مطلع شوند. به دلیل گستردگی این قوانین ما در اینجا به برخی از آن ها اشاره خواهیم داشت.

قوانین مربوط به فراریان خدمت سربازی نظام وظیفه

  • بر اساس ماده 59 قانون مجازات در سازمان نظام وظیفه مشمول با بیش از 15 روز غیبت غیر موجه فراری به حساب خواهد آمد.
  • بر اساس ماده 60 در قانون مجازات نیروهای مسلح، به ازای 60 روز غیبت برای اولین بار در حدود سه ماه اضافه خدمت به مشمول داده میشود.
  • بر طبق قانون 59، مشمولین برای غیبت های طولانی تا یکسال اضافه خدمت خواهند داشت.
  • بر اساس ماده قانون 59، سربازان فراری تا حدود یکسال میتوانند به حبس منتقل شوند.
  • بر طبق قانون ماده 60 نیروهای مسلح مشمولین با بیش از 60 روز غیبت برای بار دوم به 2 ماه تا 6 ماه حبس محکوم میشوئد.
  • در برخی موارد بر اساس قانون ماده 60 سازمان نظام وظیفه، قاضی پرونده در صورت ندامت و پشیمانی مشمول، میتواند برای آنها به جای اضافه خدمت، جرایم نقدی نیز در نظر بگیرد.

    بیشتر بخوانید: شرایط معافیت خدمت سربازی شامل چه مواردی است؟


فرار از خدمت برای بار دوم چگونه است؟

فرار از خدمت برای بار دوم شرایط را برای مشمولین کمی سخت تر خواهد کرد. زیرا سازمان نظام وظیفه در این باره قوانین سخت تری اعمال خواهد کرد. مشمولینی که قصد دارند از خدمت سربازی فرار کنند باید به عواقب آن نیز توجه داشته باشند. زیرا مجازات هایی مانند حبس و اضافه خدمت سربازی برای آن ها شرایط سخت تری به وجود میاورد. بر همین اساس سازمان نظام وظیفه این هسشدارها را به مشمولین داده است که از فرار کردن از خدمت صرف نظر کنند. این هشدارها در واقع در غالب قوانین سفت و سخت در اطلاعیه های عمومی به مشمولین ابلاغ میشود.

قوانین فرار از خدمت برای بار دوم همانطور که در بالا نیز اشاره شد شرایط سختی برای مشمولین به وجود میاورد. بر اساس ماده 60 از قوانین نیروهای مسلح، مشمولینی که برای دومین بار از پادگان های نظامی فرار کرده و وارد غیبت میشوند به حبس محکومند. این افراد باید بین 2 ماه تا 6 ماه بسته به میزان غیبتشان در زندان حبس باشند.


بیشتر بخوانید: شرایط دریافت امریه خدمت سربازی چیست؟


عواقب فرار از خدمت کدام است؟

عواقب فرار از خدمت ممکن است برای جوانان در سن 18 سالگی عواقب شایسته ای نباشد. زیرا میدانید که از طرفی مدت خدمت سربازی تقریبا در حالت عادی 2 سال است. اگر جوانان به دلیل فرار از سربازی اضافه خدمت نیز داشته باشند. مدت خدمتشان بسیار زیاد و خسته کننده خواهد شد.

به همین منظور، برای جلوگیری از این عواقب از جوانان خواسته میشود که تا حد امکان از سربازی فرار نکنند. اما متاسفانه شرایط پادگان ها به دلیلی برخی سختگیری ها برای جوانان کم سن و سال قابل تحمل نخواهد بود. به همین جهت این افراد فرار را ترجیح میدهند. پس باید عواقب فرار از خدمت را نیز به جان بخرند. البته قبل از اینکار باید مجازات ها و قوانین آن را مطالعه کنند. تا پس از فرار از عملی که انجام داده اند نادم و پشیمان نشوند.

عواقب فرار از خدمت کدام است؟


بیشتر بخوانید: پروژه کسری خدمت چیست؟


بخشش فرار از خدمت چگونه است؟

بخشش فرار از خدمت تنها توسط فرمانده پادگان و یا قاضی رسیدگی کننده به پرونده ی مشمولین صورت خواهد گرفت. زیرا برخی از جوانانی که مرتکب فرار از پادگان ها میشوند، ممکن است پس از مدتی نادم و پشیمان شده و با احساس ندامت در دادگاه حاضر شوند.

برای بخشش فرار از خدمت، قاضی شرایط سرباز فراری را کاملا در نظر گرفته و اگر صلاح بداند در مجازات آن ها تخفیف اعمال خواهد کرد. یعنی با یک جریمه ی نقدی بین 100 هزار تومان تا یک میلیون تومان پرونده را خواهد بست. شرایط دیگر بسیاری نیز وجود دارد که شما میتوانید با مرکز آویژه تماس گرفته و درباره آن ها از مشاورین این مرکز راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متداول

سرباز فراری به چه کسی گفته میشود؟

مشمولینی که به خدمت سربازی اعزام میشوند و از پادگان فرار میکنند. اگر مدت غیبت این افراد از 15 روز تجاوز کند به این مشمولین سرباز فراری اطلاق میشود.

مجازات برای مشمولینی که اولین بار فرار میکنند چه خواهد بود؟

این افراد بر اساس روزهایی که در غیبت بوده اند به مدت دو برابر اضافه خدمت خواهند خورد. البته نظر نهایی بر عهده فرمانده پادگان و سازمان نظام وظیفه میباشد.

مجازات مشمولینی که برای چندمین بار از خدمت وظیفه عمومی فرار کرده اند چیست؟

افرادی که برای بارهای دوم و سوم از خدمت سربازی فرار میکنند. به دادگاه فرستاده شده و بر اساس تشخیص قاضی پرونده به آن ها حبس و جریمه نقدی تعلق میگیرد.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

مجازات فرار از خدمت سربازی چیست؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 10 نظر:
  1. سلام بنده پام پلاتین داره و دو مهره کمرم اسیب دیده ۱۵روز رفتم خدمت ولی نتونستم ادامه بدم و معافی رو بهم نمیدن پادگان رو ترک کردم ایا میتونم برای معافیم بدون برگه پادگان برم تهران برای کارهای معافی یا سرباز فراری حساب میشم واونجا کارهام رو انجام نمیدن

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم باید ابتدا دفترچه پست کنید و در صورتی که رای تایید پزشکان معتمد نظام وظیفه و رای تایید نهایی کمیسیون پزشکی را بگیرید امکان معافیت دارید

  2. سلام من بیست روز خدمت اموزشی رفتم دیگه الان ی چند روزی هست نمیرم ایا فراری حساب میشم متاهل هم هستم؟؟؟؟

  3. سلام بنده ۵ ماه فراری بودم
    به دستور قاضی کشیک گفت باید بری زندان تا موقع دادگاهت
    من با فیش حقوقی که گذاشتم آزاد شدم
    و الان دو هفته شده که هیچ خبری از احظاریه دادگاه نیست
    الان باید منتظر بمونم اول دادگاهمو برم یا باید با برگه آزادیم خودمو به پادگان معرفی کنم؟؟؟

  4. سلام خسته نباشید من ۶ ماه دیگه وقتم تموم می شه من قسط دارم تغییر رشته دهم آیا روی خدمتم اثر منفی می زاره تحصیل مجدد لطفا جواب دهید بعدا من از کارم پشیمان نشوم

    1. سلام شما تنها در طول سنوات مجاز میتوانید انصراف داده و مجدد برای تحصیل در همان مقطع معافیت تحصیلی دریافت کنید .

  5. سلام بنده الان دو روز که از تمام شدن مرخصی میگذره ایا ماموران کلانتری میان دنبالم

  6. با سلام و عرض خسته نباشید .
    من بعد از گذروندن ۵ الی ۶ ماه از خدمتم به یگان دیگه ای منتقل شدم ولی الان حدود ۴ ماهه که خودمو معرفی نکردم و اگه برم خودمو بیگان جدید بدون مدرک معرفی کنم چه اتفاقی رح میده و یا اگه از یه پزشک متخصص یه گواهی استراحت ۴ ماهه ببرم بعلت ستون فقرات و دیسک کمر که این مشکل رو تا حدودی واقعیه یا ضرب لگن و فقط گواهی تنها باشه و بعد برای معرفی برم توی این طور موردی چی میشه و آیا تو معرفی بدون مدرک و با گواهی استراحت دادگاهی میشم و یا احتمال داره توی یگان مشکل حل شه و ادامه خدمت بدم و من فقط از دادگاه و حبس میترسم و غیر از این باشه همین الان میرم خودمو معرفی میکنم و برا دادگاهی نشدن باید با این مدت غیبت چه اقدامی کنم که فقط اضاف بخورم یا خلا مهم نیست وبتونم فقط ادامه خدمت رو تموم کنم .؟با تشکر از راهنمایی هاتون .

    1. سلام. اگر برای اولین بار ترک خدمت کرده آید مشمول حبس نمیشوید، بهتر است هر چه سریعتر خودتان را به یگان معرفی کنید توجه داشته باشید که اقدام به پرونده سازی درصورت کشف توسط قاضی اقدام به فریب تلقی می شود و ممکن است برای شما عواقب بدتری به دنبال داشته باشد.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید