معرفی رشته نقاشی – درآمد، گرایش ها و بازار کار

معرفی رشته نقاشی | درآمد، گرایش ها و بازار کار

وقتی صحبت از هنر به میان می آید اولین چیزی که به ذهن انسان می آید نقاشی است. نقاشی به تصویر کشیدن یک ذهنیت یا اتفاق بر روی یک سطح قابل ترسیم است. نقاشی برخواسته از ذوق و قریحه است و یک نقاش با استفاده از رنگ ها، افکار و ذهنیت خود را روی سطوح خام به تصویر کشیده و به آن روح می بخشد ؛ این گونه یک اثر هنری خلق می شود.

یک نقاش با استفاده از هنر به تصویر کشیدن می تواند مفاهیم بسیار زیبا و عمیق و پیچیده ای را به انسان ها بیاموزد. فردی که نقاشی می کند به تدریج یاد می گیرد خوب نگاه کند و درست تحلیل کند.

بسیاری از افراد ذوق هنری بسیار بالایی در نقاشی دارند و می خواهند در این رشته تحصیل کنند و آن را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند. در ادامه مقاله با رشته نقاشی در دانشگاه و گرایش های و بازارکار و درآمد آن آشنا می شویم.

برای دریافت مشاوره های تحصیلی و مهاجرتی حرفه ای میتوانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

معرفی رشته نقاشی

رشته نقاشی یکی از رشته های قدیمی زیرمجموعه کنکور هنر است که بسیار طرفدار دارد. این رشته از سال 1328 تاکنون در دانشگاه ها تدریس می شود. در ایران اساتید بزرگی در حوزه نقاشی داریم.

از نقاشان قدیمی می توان کمال الملک، رضا مصور عباسی و مانی را نام برد و از استادان معاصر می توان به استاد محمود فرشچیان اشاره کرد.

معرفی رشته نقاشی

4 تفاوت رشته نقاشی و گرافیک

  • نقاشی هنر است اما گرافیک می تواند رسانه نیز باشد و در خدمت تبلیغات قرار بگیرد
  • در نقاشی مخاطب با اثر ارتباط برقرار می کند اما در اثر گرافیک سعی در جلب مخاطب دارد
  • نقاشی شخصی است و فکر هنرمند را در خود منعکس می کند اما گرافیک باید نظر مخاطب را هم در نظر بگیرد
  • نقاشی یک بار تولید می شود و تکثیر نمی شود اما برعکس، گرافیک یک بار طراحی شده و بارها تکثیر می شود مانند بروشورها، طرح روی جلد یا آرم

مهارت های لازم برای رشته نقاشی

فردی که وارد رشته نقاشی می شود باید ویژگی های روحی خاصی داشته باشد از جمله این که بسیار خلاق و علاقمند به خلق آثار نو باشد. ایده پرداز بوده و هوش بالایی داشته باشد و نگاه متفاوتی به مسائل داشته باشد

کنکور هنر و رشته نقاشی

افرادی که به هنر و نقاشی علاقه دارند می توانند در کنکور هنر شرکت کنند. کنکور نقاشی دو آزمون دارد علاوه بر کنکور یک آزمون عملی از فرد گرفته می شود و این آزمون ضریب 4 دارد بنابراین قبولی در رشته نقاشی چندان ساده نیست و مستلزم مهارت و ذات هنرمندانه است.

تنها افرادی که ذوق و قریحه نقاشی دارند باید وارد رشته نقاشی شوند تا بتوانند پیشرفت کنند.

مهارت های لازم برای رشته نقاشی

دروس رشته نقاشی در دانشگاه

رشته نقاشی در مقطع کارشناسی دارای 4 گروه درسی زیر است:

  • دروس پایه (32 واحد)
  • دروس اصلی (32 واحد)
  • دروس اختیاری (8 واحد)
  • دروس تخصصی (49 واحد)

گرایش های رشته نقاشی در مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی دو گرایش نقاشی دیواری و نقاشی عمومی وجود دارد:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

نقاشی دیواری

در این گرایش دانشجویان تکنیک های نقاشی برای سطوح بزرگی چون دیوارها و ساختمان ها را فرا می گیرند این گرایش برای زیباسازی دیوارهای شهری استفاده می شود. این هنرمندان می توانند تصاویر بزرگان و طبیعت را روی سطوح دیوارهای شهر و ساختمان ها نقاشی کنند. در چندین سال گذشته نسبت به زیباسازی شهر فرهنگ سازی صورت گرفته و نیاز به این هنرمندان حس می شود.

دانشجویان این گرایش دروسی نظیر کارگاه نقاشی سطح دو و سه، مرمت نقاشی دیواری طرح داربست و فنون نصب طرح و رسالت نهایی، طرح عملی جامع نقاشی دیواری، طرح پرسپکتیو روی سطح بزرگ مستوری و غیر مستوی، مکان یابی را به عنوان دروس تخصصی می خوانند.

نقاشی عمومی

دانشجویان این گرایش برای برای نقاشی در سطوح کوچک آموزش داده می شوند و می توانند بر روی بوم کاغذ و تابلو نقاشی بکشند. آشنایی با سبک های مختلف نقاشی نیز جزو برنامه آموزشی دانشجویان این گرایش از نقاشی می باشد.

این گرایش دروسی مانند کارگاه نقاشی سطح دو و سه مرمت آثار نقاشی، طرح عملی جامع ، طرح و رساله نهایی را به عنوان دروس تخصصی می خوانند.

رشته نقاشی در مقطع ارشد چه گرایش هایی دارد؟

در دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته 1402 رشته نقاشی به عنوان زیر مجموعه ای از هنرهای تصویری و طراحی آورده شده است بنابراین گرایش خاصی ندارد.

رشته نقاشی در مقطع ارشد چه گرایش هایی دارد؟

هنرهای تصویری و طراحی دارای 7 زیر مجموعه شامل رشته ارتباط تصویری، تصویرسازی، تصویر متحرک (انیمیشن)، نقاشی، باستان شناسی، مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی و باستان شناسی، عکاسی، هنرهای رایانه ای است.

آیا رشته نقاشی مقطع دکتری دارد؟

رشته نقاشی در ایران دکتری ندارد اما فارغ التحصیلان ارشد این رشته می توانند در کنکور دکترای زیر مجموعه پژوهش هنر مانند پژوهش هنر، هنرهای اسلامی، تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، هنرهای تجسمی شرکت کنند.

دانشگاههای مطرح ایران در هنر

  • دانشگاه هنر اصفهان
  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه هنر تبریز
  • دانشگاه هنر شیراز
  • دانشگاه هنر سوره

بازار کار رشته نقاشی در ایران چگونه است؟

یکی از دغدغه های مهم و بجای علاقمندان به رشته نقاشی اطلاع از بازار کار این رشته است. پاسخ به این سوال که با داشتن مهارت نقاشی در چه جاهایی می توانم کار کنم و با چه موقعیت های شغلی می توانم استخدام شوم، بسیار تعیین کننده است و فرد قبل از انتخاب رشته کنکور پاسخ این سوالات را باید بداند.

باید گفت رشته نقاشی هنوز بازار کاری مناسب خود را پیدا نکرده است بنابراین فردی که مهارت نقاشی دارد باید بتواند علاوه بر نقاشی به مهارت هایی مانند تدریس علاقمند و مسلط باشند تا بتواند به درآمد برسد.

اما امروزه تعداد افراد علاقمند به حوزه نقاشی بیشتر می شوند و مردم دوست دارند این رشته را یاد بگیرند. اگر در این رشته مشغول به تحصیل هستید یا فارغ التحصیل شده اید، می توانید با تدریس به افراد علاقمند درآمد خوبی داشته باشید.

علاوه برآن می توانید گالری نقاشی برگزار کرده و تابلوهای خود را بفروشید. راه دیگر درآمد این است که سفارش کشیدن تابلوی چهره افراد را قبول کنید و یا در دانشگاه ها مدارس و آموزشگاههای آزاد به آموزش این مهارت بپردازید.

ارگان هایی که یک فارغ التحصیل نقاشی می تواند در آن جا مشغول به کار شود عبارتند از:

  • شهرداری ها
  • صدا و سیما
  • مطبوعات و نشریات
  • سازمان میراث فرهنگ
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • فرهنگسراها
  • شهرداری ها

یک نقاش چه درآمدی می تواند داشته باشد؟

درآمد و حقوق رشته نقاشی در ایران چقدر است؟

درآمد یک نقاش بستگی به مهارت و سبک نقاشی و جایی که در آن مشغول به کار است دارد. علاوه بر آن تایم کاری این افراد نیز بر میزان درآمدشان موثر است؛ مثلا فردی که استخدام دانشگاه است حقوقی متفاوت از فردی که در آموزشگاه تدریس می کند دارد.

به کارمندان شهرداری ها، صدا و سیما، مطبوعات و نشریات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی به طور میانگین حقوق ماهانه 4 میلیون تومان حقوق تعلق می گیرد. افرادی به صورت آزاد کار می کنند حقوقی سلیقه های و بر حسب حجم کاری خود دریافت می کنند.

رشته نقاشی در دنیا

ممکن است شما فردی باشید که مدرک نقاشی داشته و به فکر مهاجرت باشید اما از بازار کار آن در دنیا بی اطلاع باشید. اگر شما رزومه خوداشتغالی و کارهای هنری بزرگ داشته باشید زمینه مهاجرت برای شما بهتر فراهم می شود.

به طور کلی برای رشته های هنری تضمین شغلی خاصی وجود ندارد و این افراد برای کسب درآمد تلاش کنند.

دانشگاههای برتر دنیا در هنر عبارتند از:

  • کالج سلطنتی هنر در انگلیس
  • دانشگاه هنر لندن در انگلیس
  • دانشکده طراحی پارسونز در آمریکا
  • مدرسه طراحی رود آیلند در آمریکا
  • مؤسسه فناوری ماساچوست در آمریکا
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در ایتالیا
  • دانشگاه آلتو در فنلاند
  • دانشکده هنر گلاسکو دراسکاتلند
  • مدرسه مؤسسه هنر شیکاگو در آمریکا

شرایط مهاجر از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و بستگی به سطح تحصیلات، سابقه کاری و دیگر موارد دارد. برای مثال در کشور کانادا شغل نقاشی در لیست اکسپرس اینتری وجود دارد و افراد می توانند به عنوان معلم هنر، نقاش هنری، نقاش پرتره و آبرنگ مشغول به کار شوند. برای توضیحات بیشتر به یک مشاور مهاجرت مراجعه کنید تا راهنمایی های درست و دقیقی بگیرید.

درآمد و حقوق رشته نقاشی در خارج از ایران چقدر است؟

بطور کلی متوسط حقوق و دستمزد یک هنرمند در ایالات متحده آمریکا از 47000 تا 65000 دلار متغیر میباشد، عوامل تاثیر گذار در تعیین میزان درآمد هنرمندان در خارج عبارتند از:

  • تحصیلات
  • گواهینامه ها
  • مهارت های اضافی
  • تعداد سالهایی که در حرفه خود صرف کرده
  • کار برای خود یا برای یک شرکت

سخن آخر

کنکور هنر و رشته نقاشی ارتباط زیادی با ذوق و علاقه افراد به نقاشی دارد و افراد باید با توجه به توانایی های روحی و جسمی خود اقدام به شرکت در این کنکور کنند. با توجه به این که رشته نقاشی علاوه بر آزمون کنکور، آزمون عملی نیز دارد بنابراین داشتن علاقه و مهارت نقاشی در آن اهمیت دو چندانی پیدا می کند.

اگر علاقمند به رشته نقاشی هستید و موارد بالا را در نظر گرفتید اگر می خواهید در آزمون کنکور سال شرکت کنید و قصد دارید در رشته نقاشی تحصیل کنید به شما پیشنهاد می کنیم از مشاوران مرکز مشاوره آویژه کمک بگیرید. این مرکز با داشتن مشاوران کنکور باتجربه به شما در رسیدن به هدف هایتان یاری می رسانند.

سوالات متداول

میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته نقاشی در ایران و خارج چقدر است؟

میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته نقاشی در ایران و خارج را در این مقاله با جزئیات کامل خدمت شما ارائه کرده ایم.

فارغ التحصیلان رشته نقاشی در چه ارگان دهای میتوانند مشغول کار شوند؟

شهرداری ها، صدا و سیما،مطبوعات و نشریات،سازمان میراث فرهنگ و… از جمله ارگان هایی که فارغ التحصیلان رشته نقاشی می تواند در آن جا مشغول به کار شود.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معرفی رشته نقاشی – درآمد، گرایش ها و بازار کار

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 3 نظر:
  1. سلام
    ببخشید میخواستم بدونم که شهریه ی ارشد دانشگاه آزاد تهران مرکز(سوهانک) رشته نقاشی چقدره؟(ثابت ومتغیر )
    سپاسگزارم

    1. سلام وقت بخیر
      چون عملی هست خب یه سری وسایل نیاز دارد

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید