چگونه مقاله بنویسیم؟ انواع مقاله کدام اند؟

چگونه مقاله بنویسیم؟ انواع مقاله کدام اند؟

آزمایش ها و تحقیقات علمی بسیار زمانبر هستند بنابراین پس از انجام تحقیقات توسط یک محقق، سایر افراد به این مطالب بسنده میکنند. (البته این در مواردی که افراد نیازمند دسترسی سریع به این موارد باشند و در برخی از اوقات صادق نیست).

به بیان ساده تر زمانیکه این مطلب در قالب مقاله درآیند، قطعا برای افراد مختلف و جامعه علمی بسیار مفید خواهند بود. از این جهت مقالات تحقیقاتی روشی برای تبادل اطلاعات و آگاه کردن دیگران نسبت به نتایج تحقیقات به عمل آمده هستند.

با استفاده از یک مقاله علمی میتوان جزئیات تحقیقات را در بخش های مختلف تنظیم نمود و نظرات (تجزیه و تحلیل و تفسیر) خود را در اختیار سایرین قرار دهید. برای نوشتن مقاله باید به برخی قوانین پایبند بود و نمیتوان به هر شکلی مقاله نوشت.

از این جهت پیروی از الگو ها و استاندارد های خاص برای نوشتن مقاله بسیار مهم است تا آن را از سایر نوشته های علمی و غیر علمی متفاوت سازد.

مقالات علمی باید به زبانی ساده، واضح و مختصر نگارش شوند تا مخاطبین آن بتوانند به راحتی مفهوم آن را درک کنند. چراکه در برخی موارد، ممکن است این مطالب توسط سایر پژوهشگران توسعه یابد. برای آشنایی با انواع مقاله و نحوه نگارش آنها پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نحوه نگارش مقاله به چه صورت است؟

مقالات با اهداف گوناگون و در زمینه های مختلف مانند زمینه های علمی، ادبی، اجتماعی، سیاسی و … نوشته و منتشر میشوند. با توجه به این مسئله متوجه میشویم که اهدافی پشت نگارش مقاله نهفته شده است.

برای مثال گاهی هدف از نوشتن مقاله این است که ایده و یا نظری تازه در زمینه های علمی و غیر علمی مطرح شود، اطلاعاتی به گروه و جمعی خاص اطلاع رسانی شود و در برخی موارد هدف این است که موضوع مقاله حالتی عمومی تر پیدا کند. در برخی موارد مقاله در جهت تبلیغ یک ایده و … تحریر می شود.

نحوه نگارش مقاله به چه صورت است؟

مقالات میتوانند لحن های مختلف و شکل های متنوعی از جمله لحن رسمی، نرم، عامیانه و… به خود بگیرد. به عنوان نمونه برخی از مقالات دارای لحنی هستند که باعث میشود تا مخاطب، حقایق و نظرات نهفته در آن را به راحتی بپذیرد و متقاعد شود.

گاهی اوقات مقالات صرفا در جهت اطلاع رسانی طراحی و به اشتراک گذاشته میشوند.

ساختار مقاله

هر مقاله از قسمت های مختلفی تشکیل شده است این اجزا عبارت اند از: عنوان مقاله، مقدمه، چکیده، کلمه کلیدی، بدنه اصلی، نتیجه گیری و منبع های استفاده شده در تحقیقات. در ادامه توضیحات مختصری در مورد هر یک از این موارد به شما ارائه خواهیم داد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

عنوان

عنوان مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه مخاطب با یک نگاه میتواند برای خواندن ادامه مقاله ترغیب شود. از آنجا که امروزه اکثر افراد برای یافتن جواب سوالات خود به اینترنت مراجعه میکنند نوشتن عنوانی جذاب از اهمیت فراوانی دارد.

از این جهت عنوان باید به صورتی نوشته شود تا معرف تمامی مطالب مقاله باشد و از طرفی مخاطبان در هنگام جستجو در گوگل به راحتی به آن دسترسی پیدا کند. داشتن یک عنوان مناسب می تواند مخاطب را برای آشنایی با انواع مقاله آماده کند.

مقدمه

نوشتن مقدمه یکی از مواردی است که حتما باید در هنگام نوشتن مقاله به آن توجه کنید. به بیان ساده تر در این قسمت خلاصه ای از تمام مواردی که در طول گردآوری مطالب بر محقق گذشته است، بیان می شود.

برای مثال اگر یک مقاله علمی درباره خواص عسل مینوسید، می بایست برخی موارد از جمله روش گرد آوری اطلاعات، شیوه انجام تحقیق و… را درون مقدمه آن ذکر کنید. در نتیجه این اقدام مخاطب با موضوع مقاله آشنایی پیدا میکند.

چکیده

تفاوتی ندارد که شما برای چه منظوری مقاله تهیه می کنید. هدف هرچه که باشد، باید چکیده ای از کل مطالب را درون متن مقاله قرار دهید. در واقع یکی دیگر از اصول نگارش هر مقاله ای، تهیه چکیده از مطالب آن است.

با نوشتن چکیده، مخاطب این امکان را پیدا می کند که با توجه به نیاز خود، ادامه مطلب را بخواند یا دست از خواندن بکشد. البته این بدان معنی نیست که مقاله شما ایرادی دارد، بلکه در واقع او در می یابد که به این مطلب نیازمند است یا خیر!

کلمات کلیدی در مقاله

کلمه کلیدی

برای نوشتن مقاله باید از یک کلمه کلیدی استفاده نمود. اگر مقاله های مختلف را بررسی کنید متوجه خواهید شد که مقاله بر پایه تعدادی کلمه اساسی و ویژه استوار است.

می توان گفت که کلمه کلیدی نوعی راه میانبر است که مخاطب را به هدفش( مقاله شما) نزدیک تر می کند. از این جهت استفاده از یک کلمه کلیدی خوب و مناسب ترافیک بازدید از مقاله شما را بالاتر خواهد برد. یکی از روش های دستیابی و آشنایی با انواع مقاله همین کلمات کلیدی هستند.

بدنه اصلی

در این قسمت باید به معرفی کامل موردی بپردازید که در قسمت مقدمه و چکیده توضیحات مختصری درباره آن ارائه نموده اید. در واقع تا به اینجا فقط، موضوع مقاله مطرح شده و مخاطب دید کلی نسبت به آن دارد. باید در این قسمت مطالب با بیان ساده و قابل فهمی برای مخاطب به صورت جامع توضیح داده شود.

نتیجه گیری

در بند نتیجه گیری محقق می بایست خلاصه و جمع بندی ای کلی از کار ها و دستاورد های خویش ارائه دهد. لازم به ذکر است که تمامی مقالات نیازمند بند نتیجه گیری هستند و نمیتوان از این بخش مهم چشم پوشی کرد. چراکه بند نتیجه گیری تاثیر زیادی در آشنایی با انواع مقاله دارد.

منابع

نوشتن اسامی منابعی که در هنگام تحقیق از آنها بهره برده اید بسیار مهم است. اگر چنین نکنید ممکن این عمل دزدی ادبی تلقی شده و تا حد بسیار زیادی از اعتبار نوشته شما کم خواهد شد. لذا توجه به این نکته ضروری است که تمام منابع را با دقت و ظرافت در متن خود نام ببرید.

انواع مقاله

انواع مقاله

مقالات در دسته های مختلف، دسته بندی می شوند. یعنی مقالات حالت و ابعاد گوناگونی دارد و در هنگام نوشتن باید مطابق این موارد عمل نمود. در نهایت با بررسی های فراوان است که تشخیص خواهید داد چگونه مقاله تان را نگارش کنید.

  1. یکی از دسته بندی های مقاله، مقالات علمی هستند.
    البته خود این مورد نیز به چهار دسته کوچک تر تقسیم میشوند که عبارتند از:
  • مقالات تحلیلی
  • مقالات پژوهشی
  • مقالات مروری
  • مقالات گردآوری

 

  1. دسته دیگر مقالات به گونه طراحی می شوند تا در زوزنامه و یا مجله ها چاپ شوند. چراکه موضوع و حالتی عمومی و غیر تخصصی دارند. در یک کلام این مقالات حالتی غیر علمی دارند و اصطلاحا آنان را مصرفی و یا تاریخ مصرف دار می نامند.
    البته در برخی مواقع بار علمی محتوا بسیار بالا است که در نهایت منجر به چاپ شدن این مقاله در مجلات خارجی میشود. آشنایی با انواع مقاله به شما این امکان را میدهد تا به راحتی مطالب علمی و غیر علمی را از یکدیگر تفکیک کنید.
    به صورت کلی مقالات در دسته بندی های مختلفی از جمله:
  • مقاله های پژوهشی، تحقیقی
  • مقاله های تحلیلی، ترویجی
  • مقاله های مروری، تالیفی
  • مقاله های بازنگری و….

طبقه بندی می شوند.

چگونه یک مقاله ی خوب بنویسیم!

چگونه یک مقاله ی خوب بنویسیم!

گرد آوری مطالب و تحقیقات کار بسیار دشواری است از این جهت بسیار از افراد ترجیح میدهند تا از مقالات سایر افراد برای تحقیقات و کار های خود استفاده کنند. برای نوشتن مقاله باید به برخی قوانین پایبند بود و نمی توان به هر شکلی مقاله نوشت.

از این جهت پیروی از الگو ها و استاندارد های خاص برای نوشتن مقاله بسیار مهم است تا آن را از سایر نوشته های علمی و غیر علمی متفاوت سازد. مقالات انواع مختلفی دارند و باید با توجه به موضوع، هر یک از آنان را در دسته بندی های متفاوت قرار داد.

در ساختار مقالات نیز باید طبق اصول پیش رفت و قواعد نگارشی از جمله عنوان، مقدمه، چکیده، کلمه کلیدی، بدنه اصلی، نتیجه گیری و منابع، در آن رعایت شود. کلمه کلیدی تاثیر به سزایی در آشنایی با انواع مقاله دارد.

سوالات متداولی که ممکن است ذهن شما را درگیر کنند.

مقاله با چه هدفی نوشته میشود؟

مقالات با اهداف گوناگون و در زمینه های مختلف مانند زمینه های علمی، ادبی، اجتماعی، سیاسی و … نوشته و منتشر میشوند.

لحن مقاله چگونه است؟

مقالات میتوانند لحن های مختلف و شکل های متنوعی از جمله لحن رسمی، نرم، عامیانه و… به خود بگیرد.

ذکر منابع در نوشتن مقاله اهمیتی دارد؟

نوشتن اسامی منابعی که در هنگام تحقیق از آنها بهره برده اید بسیار مهم است. اگر چنین نکنید ممکن این عمل دزدی ادبی تلقی شده و تا حد بسیار زیادی از اعتبار نوشته شما کم خواهد شد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

چگونه مقاله بنویسیم؟ انواع مقاله کدام اند؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. سلام خسته نباشید
    من پدرم روز ششم آموزشی فوت کرد الان3ماهه خدمت میکنم دوتا برادر بزرگتر دارم که خدمتشون تموم شده و متاهل هستن و نمیتونن به مادرم و خواهر13ساله رسیدگی کنن و مادرم که50سالشه و تنهاست ولی بخاطر ویروس کرونا نتونستم برم خدمت و6ماه اضافه خدمت دارم آیا میتونم کفالت مادر و خواهر بگیرم؟

    1. سلام باید مدارکی مبنی بر موجه بودن غیبت آماده کنید، اگر نظام تایید کند و غیبت توجیه شود میتوانید با توجه به شرایط از کفالت خواهر یا ماده ۶ بهزیستی استفاده کنید.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید