معرفی سیر تا پیاز رشته شیمی محض + بازار کار و آینده شغلی آن

معرفی سیر تا پیاز رشته شیمی محض + بازار کار و آینده شغلی آن

رشته شیمی محض در سطح کارشناسی بیشتر به مطالعه و بررسی‌ اجمالی‌ ویژگی‌ های‌ مواد و همچنین‌ انجام کنترل‌ بر روی فرآیندهای‌ شیمیایی‌ مربوط می شود.

دروس مقطع کارشناسی این رشته علاوه بر واحدهای تئوری، واحدهای عملی یا آزمایشگاهی را نیز شامل شده و فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار از شرایط خوبی برخوردار هستند.

بازار کار رشته شیمی محض دارای دامنه گسترده‌ ای بوده و افراد با اتمام دوره تحصیل خود در صنایع و مجموعه های تولیدی مختلف کشور مانند پتروشیمی، پزشکی، صنایع معدنی و همینطور داروسازی امکان فعالیت خواهند داشت.

رشته های دانشگاهی زیادی مانند مهندسی شیمی، شیمی محض، شیمی کاربردی، داروسازی، بیوشیمی، شیمی دارویی و رادیو شیمی که مرتبط با علم شیمی می باشند، هم اکنون در دانشگاه‌ های کشور ارائه و تدریس می شوند که امروز در این مقاله قصد داریم با شما در مورد شرایط تحصیل و بازار رشته دانشگاهی شیمی صحبت کنیم. لطفا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با رشته شیمی محض

به طور خلاصه باید اشاره کنیم، داوطلبان علاقه مند به مباحث شیمی در دانشگاه با دو رشته تحصیلی عموما سر و کار خواهند داشت: شیمی کاربردی و شیمی محض. این دو رشته با اینکه مکمل یکدیگر شمرده شده و به هم مرتبط هستند، اما تفاوت‌ های بسیار منحصر به فردی نیز با هم دارند.

آشنایی با رشته شیمی محض

شیمی محض شاخه ای از علم شیمی است که به مطالعه و بررسی ساختار مواد و شناخت خواص آنها می پردازد. این رشته در حقیقت به مطالعه، تحقیق و توسعه علم شیمی پرداخته و رابطه تنگاتنگی با کلیه شرکت ها و کارخانجات تولیدی در صنایع مختلف دارد.

چرا که این مراکز همواره به نیروهای متخصص در امور تحقیقات و کنترل فرآیند ها، تحت عنوان کارشناس شیمی نیازمند هستند. لازم به ذکر است داوطلبان برای ورود به این رشته می بایست، در دروسی مانند شیمی، فیزیک و ریاضی دبیرستان دارای پیش زمینه خوبی بوده و علاوه بر آن انگیزه و روحیه کاوشگری لازم را دارا باشند.

چه داوطلبانی شانس تحصیل در رشته شیمی محض را دارند؟

در حال حاضر داوطلبان گروه‌ های آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی میتوانند نسبت به تحصیل در رشته شیمی محض در دانشگاه اقدام نمایند. رشته شیمی محض مبنای کار علم شیمی به شمار رفته و عموم دروس دانشگاهی این رشته در حوزه شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی تجزیه و شیمی فیزیک است.

رشته شیمی محض برای چه کسانی مناسب است؟

رشته شیمی محض برای افرادی که علاقه به کار در آزمایشگاه دارند مناسب است. در بسیاری از موارد افراد باید ساعات طولانی را در آزمایشگاه ها بگذرانند از این رو باید قدرت بدنی بالایی داشته باشند

با توجه به این که فارغ التحصیلان این رشته باید کارآفرینی کنند. باید علاقه زیادی به خود اشتغالی داشته باشند.

رشته شیمی بهشت افرادی است که به مفاهیم نظری شیمی علاقه دارند و می خواهند در این رشته تا مقاطع بالاتر تحصیل کنند چرا که در ایران و سایر کشورهای دنیا امکان ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر نیز وجود دارد.

تحصیل در مقطع کارشناسی شیمی محض

این رشته دانشگاهی از زیر مجموعه های کنکور تجربی در انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد. پذیرش در رشته شیمی محض در دانشگاه های دولتی (روزانه و شبانه)، پیام نور، غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد صورت می گیرد.

توجه داشته باشید که نحوه پذیرش در این رشته هم به شکل قبولی در آزمون و هم به صورت بدون کنکور (بدون آزمون) و بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان انجام می شود. در حال حاضر امکان تحصیل رشته شیمی محض در اکثر واحدهای دانشگاه پیام نور و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری وجود دارد.

واحدهای مقطع کارشناسی رشته شیمی محض

  • تعداد کل واحدها : 137 واحد
  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 26 واحد
  • دروس الزامی مشترک : 59 واحد
  • دروس الزامی اختصاصی : 17 واحد
  • دروس اختیاری : 15 واحد

تفاوت شیمی محض و شیمی کاربردی

در شیمی‌ کاربردی‌، دروس‌ پایه‌ شیمی‌ کمتر مطالعه‌ می‌ شود و دانشجو یکسری‌ از دروس‌ مربوط‌ به‌ مهندسی‌ شیمی‌ مثل‌ اصول‌ صنایع‌ شیمیایی‌ و تصفیه‌ آب‌ و فاضلاب‌ را می‌ گذراند.

می‌ توان گفت که فارغ‌التحصیل شیمی محض در شروع یک فعالیت صنعتی نقش دارد چرا که راهکارهای تئوریک ساخت یک ماده را ارائه می‌ دهد و سپس یک فارغ‌ التحصیل شیمی کاربردی طراحی نیمه‌ صنعتی ماده مورد نظر را ارائه می‌ دهد.

تفاوت شیمی محض و شیمی کاربردی

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دانشگاه های دولتی ارائه دهند رشته شیمی محض

دانشگاه الزهرا تهران ویژه خواهراندانشگاه بوعلی سینا همداندانشگاه بین‌ المللی امام خمینی رحمت الله قزوین دانشگاه تبریز
دانشگاه سراسری تهراندانشگاه سراسری اصفهاندانشگاه سراسری اراک
دانشگاه رازی کرمانشاهدانشگاه خوارزمی تهران (محل تحصیل کرج)دانشگاه سراسری زنجان
دانشگاه شهید چمران اهوازدانشگاه شهید بهشتی تهراندانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه سراسری شیرازدانشگاه شهید مدنی تبریزدانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
دانشگاه صنعتی اصفهاندانشگاه صنعتی شریف تهراندانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه سراسری ‌کاشاندانشگاه سراسری گیلان رشتدانشگاه مازندران بابلسر
دانشگاه سراسری هرمزگاندانشگاه سراسری یزد

دروس‌ تخصصی رشته شیمی محض در دوره کارشناسی

  • اصول‌ صنایع‌ شیمیایی
  • شیمی آلی فلزی
  • مبانی شیمی کوانتومی
  • گرافیک و نقشه‌ خوانی
  • شیمی فیزیک آلی
  • طیف‌ سنج‌ مولکولی

بازار کار و شغل های رشته شیمی محض

توجه به بازار کار رشته های تحصیلی و همینطور آگاهی از شرایط درآمد فارغ التحصیلان از مباحث مهم در انتخاب رشته داوطلبان به شمار می رود. چرا که بازار کار برخی از رشته‌ ها با تصورات ذهنی اکثر داوطلبان متفاوت بوده و بسیاری از رشته‌ هایی که حتی فکرش را هم نمی کنید می توانند رشته های بسیار پول سازی در آینده نزدیک شوند.

فارغ التحصیلان رشته شیمی محض با توجه به سطح تخصص و دانش خود دارای بازار کار مناسبی در صنایع تولیدی مختلف کشور می باشند.

که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • مدیریت واحد های کوچک و بزرگ تولید مواد شیمیایی.
  • فعالیت به عنوان مسئول فنی شرکت های تولید مواد شیمیایی.
  • فعالیت به عنوان سرپرست، کارشناس یا مدیر خط تولید در واحد تولید شرکت های دارویی.
  • ارائه انواع خدمات آموزشی به صورت عملی یا تئوری در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور
  • فعالیت به عنوان کارشناس تحقیقات در شرکت های دانش بنیان و تولید مواد شیمیایی برای ارائه طرح های پژوهشی و تحقیقاتی
  • مشاوره در زمینه بهینه سازی فرآیند تولید مواد شیمیایی
  • فعالیت به عنوان سرپرست، کارشناس و یا مدیر کنترل کیفیت شرکت ها و کارخانه های مختلف تولیدی
  • فعالیت به عنوان کارشناس توسعه و تحقیقات در شرکت های دانش بنیان

بازار کار و آینده شغلی رشته شیمی محض

گرایش های شیمی محض

شیمی محض دارای 8 گرایش است که هر کدام زمینه تحقیقاتی متفاوتی دارد در ادامه این گرایش ها را نام می بریم:

گرایش شیمی آلی

در این گرایش ترکیبات آلی بررسی و سنتز شده و در صنایع دارویی، نفت و پتروشیمی، مواد آرایشی بهداشتی، تولید پلیمر ها و همچنین مواد غذایی استفاده می شوند.

شیمی معدنی

در این گرایش ترکیبات معدنی که در صنایع نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد سنتز و بررسی می شود.

شیمی تجزیه

در این گرایش با استفاده از آنالیز دستگاهی در واحدهای کیفیت صنایع مختلف کنترل آلاینده ها مطالعات پزشکی و بالینی انجام می شود.

شیمی فیزیک

افرادی که در این گرایش تحصیل می کنند در زمینه بررسی مکانیسم‌های واکنش‌های شیمیایی از لحاظ سینتیکی و ترمودینامیکی با مراکز علمی و پژوهشی همکاری می کنند.

شیمی پلیمر

در این گرایش پلیمرهایی که در صنایع رنگ و رزین سازی پتروشیمی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرند بررسی و سنتز می شوند.

فیتوشیمی

در این گرایش مواد موثر گیاهی که خواص دارویی و درمانی دارند سنتز و استخراج شده و بر روی کاربرد مواد موثر تحقیقات انجام می شود.

نانوشیمی

در این گرایش ترکیبات آلی و معدنی در بعد نانو و مطالعه و بررسی می شود و تغییراتی بر روی آن مواد انجام می شود تا خواص آن را در مقایسه با ماکرومولکول ها بهبود دهد.

شیمی دارویی

مواد موثره دارویی برسی و سنتز شده و بر روی مواد سنتز شده مطالعاتی انجام می شود تا به عنوان داروی انسانی یا حیوانی مورد استفاده قرار گیرند.

آموزش شیمی

در این گرایش در زمینه آموزش و انتقال مفاهیم شیمی و تالیف متون شیمی است و مخصوص افراد علاقمند به آموزش شیمی است.

شیمی دریا

در این گرایش شیمی آب مورد تحقیق است آلاینده های دریایی مورد مطالعه قرار می گیرد.

پیشرانه‌ها

زمینه تحقیق در این گرایش سوخت ها و انرژی هایی که د رسامانه های جلوبرنده مانند موتورها و موشک مود مطالعه قرار می گیرد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان تحصیل این رشته در مقاطع کاردانی تا دکترا در دانشگاه های مختلف کشور اعم از سراسری، پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی و نوبت دوم (شبانه) وجود دارد. دوره کارشناسی ارشد شیمی دوره ای با گرایش های تخصصی در هشت گرایش شامل شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی معدنی، شیمی فیزیک، شیمی کاربردی، نانوشیمی، فیتو شیمی، شیمی پلیمر می باشد.

دوره دکترای شیمی نیز پس از دوره کارشناسی ارشد در دو بخش «آموزشی و پژوهشی» ارائه می گردد. گرایش های دکتری رشته شیمی محض عبارتند از: شیمی فیزیک، شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی معدنی، شیمی کاربردی، نانو شیمی، فیتو شیمی و شیمی پلیمر.

تحصیل در مقطع کارشناسی شیمی محض

وضعتیت ادامه تحصیل شیمی محض در خارج از کشور

ادامه تحصیل د ر شیمی محض با توجه به این که کشورهای جهان بودجه زیادی در زمینه کارهای تحقیقاتی در نظر دارند خوب است و دانشجویانی که تمایل به پذیرش در مقاطع کارشناسی و ارشد در دانشگاه های جهان را دارند از شانس بالایی برای پذیرش برخوردارند. حتی می توان گفت این شانس برای دانشجویان شیمی محض بیشتر از سایر رشته های علوم پایه است.

سخن آخر

رشته شیمی محض در دانشگاه متمرکز بر مطالعه ساختار، خواص، ترکیبات و تغییر شکل مواد شیمیایی بوده و تفاوت اصلی این گرایش با شیمی کاربردی در مسائلی نظیر دروس پایه ای و برخی دروس آزمایشگاهی می شود.

هم اکنون امکان تحصیل بدون کنکور این رشته در دانشگاه های مختلف کشور اعم از آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و نوبت دوم (شبانه) وجود داشته و داوطلبان در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته میتوانند بر حسب سوابق تحصیلی در این رشته تحصیل نمایند.

اطلاعات مربوط به گرایشات رشته تحصیلی شیمی محض و بازار کار این رشته در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد. چنانچه سوال و ابهامی در مورد شرایط تحصیل این رشته دارید، با کارشناسان ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

علامت سوالآیا امکان تحصیل بدون کنکور رشته شیمی محض در مقطع کارشناسی وجود دارد؟

بله، در حال حاضر امکان تحصیل بدون کنکور رشته شیمی محض در مقطع کارشناسی صرفا در دانشگاه های مختلف کشور اعم از آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و نوبت دوم (شبانه) وجود دارد.

علامت سوالاز فرصت های شغلی داوطلبان رشته شیمی محض به چند مورد اشاره نمایید؟

فعالیت به عنوان سرپرست، کارشناس یا مدیر خط تولید در واحد تولید شرکت های دارویی – ارائه انواع خدمات آموزشی به صورت عملی یا تئوری در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور – فعالیت به عنوان کارشناس تحقیقات در شرکت های دانش بنیان و تولید مواد شیمیایی برای ارائه طرح های پژوهشی و تحقیقاتی – مشاوره در زمینه بهینه سازی فرآیند تولید مواد شیمیایی.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معرفی سیر تا پیاز رشته شیمی محض + بازار کار و آینده شغلی آن

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 6 نظر:
  1. آیا رشته شیمی محض در دانشگاه های دولتی بدون کنکور میشه خوند ؟

  2. باسلام.

    برای تحصیل در رشته شیمی محض بدون کنکور آیا میبایست شهریه نسبتأ زیادی را پرداخت کرد-?

    1. خیر، شهریه دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی مشخصه و برای چنین رشته هایی بالا نیست!
      مخصوصا دانشگاه پیام نور که شهریه پایینی داره ولی خب کلاساش بیشتر بصورت مجازی و غیر حضوریه.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

شنبه

1402/12/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید