معرفی کامل رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی + بازار کار و آینده شغلی آن

معرفی کامل رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی + بازار کار و آینده شغلی آن

رشته مهندسی ایمنی و بازرسی مربوط به تربیت متخصصان و كارشناسان فني برای صنایع کشور می شود. كارشناسان بازرسي فني وظيفه حصول اطمينان از صحت تعميرات، تغييرات و اصلاحات انجام شده در صنایع و مراکز مختلف صنعتی و بهداشتی را بر عهده دارند.

دوره کارشناسی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی به عنوان شاخه ای از «مهندسی شیمی» برای اولین بار در سال تحصیلی 71-1370 ایجاد شده و هم اکنون در مقاطع مختلف تحصیلی برای داوطلبان گروه ریاضی ارائه می شود.

چنانچه نسبت به اطلاع از شرایط تحصیل و بازار کار رشته رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی علاقه مند هستید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره های تحصیلی حرفه ای میتوانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

دوره کارشناسی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

همانطور که اشاره شد، ماهیت تحصیل در رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی تربیت و آموزش کارشناسان به منظور حصول اطمینان از صحت تعمیرات، تغییرات و اصلاحات انجام شده در صنایع مختلف است.

حوزه کاری فارغ التحصیلان این رشته محدوده وسیعی را در برگرفته و عموما شامل همچون: حراست از دستگاه‌ ها، ماشین‌ آلات برقی و مکانیکی در مقابل خوردگی و انفجاراتی که در اثر ضعیف شدن دستگاه‌ ها در طول زمان پیش می‌ آید، می شود.

دوره کارشناسی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی برای اولین بار در سال تحصیلی 71-1370 در دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان آبادان ایجاد شده و هم اکنون به عنوان یکی از محبوب ترین رشته های امتحانی گروه فنی و مهندسی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد شناخته می شود.

کارشناسی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی به دو گرایش اصلی تقسیم می شود:‌

  • مهندسی شیمی – بازرسی فنی
  • مهندسی شیمی – ایمنی و حفاظت

طول دوره کارشناسی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

طول دوره کارشناسی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

طول دوره کارشناسی این رشته 4 ساله و برای 8 ترم تحصیلی برنامه ریزی شده است. هر واحد درسی به صورت نظری بمدت 17 ساعت و بصورت آزمایشگاهی 34 یا51 ساعت و کارگاهی بمدت 51 ساعت در طول نیمسال تحصیلی می باشد. حداقل هر ماه کار آموزی معادل 1 واحد است .

تعداد کل واحد های درسی 146واحد بشرح زیر است:

دروس پایه28 واحد
دروس عمومی23 واحد
دروس تخصصی35 واحد
دروس اصلی61 واحد

شرایط تحصیل دوره کارشناسی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی در مقاطع کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور ارائه شده و اخیر اخباری مبنی بر امکان تحصیل این رشته در مقطع دکتری نیز به گوش می رسد.

دوره کارشناسی این رشته به عنوان زیرمجموعه گروه ریاضی در دانشگاه سراسری، غیرانتفاعی، آزاد و علمی کاربردی ارائه شده و داوطلبان واجد شرایط میتوانند نسبت به انتخاب رشته آن اقدام نمایند.

مهندسی ایمنی در حقیقت ادغامی از سه رشته بهداشت حرفه ای ، مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع محسوب می شود که سعی در حرکت به سمت صنعتی شدن صنایع مختلف دارد. تلاش متخصصان این رشته همواره ایجاد بستری امن به منظور به حداقل رساندن آسیب های فضای کاری است.

لازم به ذکر است پذیرش دوره کارشناسی رشته مهندسی ایمنی نحوه فقط بصورت با آزمون امکان پذیر بوده و پذیرش بدون کنکور رشته مهندسی ایمنی در مقطع کارشناسی وجود ندارد.

توانایی های لازم برای تحصیل رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

یک مهندس ایمنی باید نسبت به مسائل و مشکلات موجود در هر محیطی حساس باشد و چالش های به وجود آمده را سریعا شناسایی کند، تا در اسرع وقت اقدام به حل آن کند، یک مهندس ایمنی علاوه بر شناسایی مسائل باید بتواند با استفاده از اطلاعات محیطی به همراه استدلال شخصی خود، قوانین و استانداردهای متناسب با آن محیط کاری فراهم کند و بطور مدام اطلاعات خود را به روز کند تا توانایی تحلیل و ارزیابی اطلاعات را برای تصمیم گیری ها داشته باشد.

وظایف مهندسان ایمنی و بازرسی فنی

  • تعیین خطرات احتمالی و ارزیابی شرایط ایجاد خطر و تهدید برای پرسنل و تجهیزات
  • بررسی روش های کنترل خطرات
  • ارزیابی برنامه های کنترلی
  • پیاده سازی سیستم های مدیریتی
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

آخرین رتبه قبولی رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی دانشگاه سراسری 1402 1401

سال تحصیلیرتبه در سهمیهسهمیه قبولیرشته تحصیلیدانشگاهدوره پذیرش

1402 1401

16165منطقه 1مهندسی ایمنی و بازرسی فنیدانشگاه شیرازروزانه

1402 1401

6161منطقه 1مهندسی ایمنی و بازرسی فنیمرکز آموزش عالی لامردروزانه

1402 1401

7605منطقه 2مهندسی ایمنی و بازرسی فنیدانشگاه صنعت نفت (محل تحصیل آبادان)روزانه

1402 1401

13524منطقه 1مهندسی ایمنی و بازرسی فنیدانشگاه صنعت نفت (محل تحصیل آبادان)روزانه

1402 1401

1053ایثارگر (25 درصد ظرفیت)مهندسی ایمنی و بازرسی فنیدانشگاه هرمزگان – بندرعباسروزانه

1402 1401

3586ایثارگر (25 درصد ظرفیت)مهندسی ایمنی و بازرسی فنیدانشگاه صنعتی شیرازروزانه

1402 1401

7586ایثارگر (5 درصد ظرفیت)مهندسی ایمنی و بازرسی فنیدانشگاه شیرازروزانه

1402 1401

9965منطقه 3مهندسی ایمنی و بازرسی فنیدانشگاه هرمزگان – بندرعباسروزانه

دروس دوره کارشناسی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

دروس دوره کارشناسی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

دروس‌ پایه و اصلیریاضی عمومی، ریاضی کاربردی، برنامه‌ نویسی کامپیوتر، فیزیک مکانیک، فیزیک الکتریسیته و مغناطیس، شیمی عمومی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، مبانی مهندسی برق، بررسی سیستم‌ های قدرت، اقتصاد و طرح مهندسی، نقشه‌ کشی صنعتی، استاتیک و مقاومت مصالح، ترمودینامیک، ترمودینامیک صنعتی، مکانیک سیالات، خواص مواد، انتقال حرارت، موازنه انرژی و مواد، عملیات واحد صنعتی، شیمی فیزیک، شیمی نفت، روش‌ های اندازه‌ گیری کمیت‌ های مهندسی خوردگی در صنایع پتروشیمی، آشنایی با محاسبات ظروف و لوله‌ های تحت فشار.
دروس‌ تخصصیاصول حفاظت محیط زیست ، شناخت دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی، الکتروشیمی و آزمایشگاه، متالورژی جوشکاری و عملیات حرارتی، متالورژی فیزیکی و آزمایشگاه، آزمایشگاه خوردگی و حفاظت، ایمنی در صنایع، تکنولوژی فرآیندهای پتروشیمی، روش های پیشگیری از خوردگی، متالورژی مکانیکی و آزمایشگاه، تست های غیر مخرب و آزمایشگاه.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی ایمنی

ظرفیت دانشگاه های پذیرنده رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی در حالت کلی نسبت به سایر رشته های مهندسی کمی محدود بوده و همین مسئله می تواند رقابت را برای علاقه مندان این رشته مهندسی در کنکور سراسری دشوار کند.

دانشگاه هایی که در زیر مشاهده می کنید معمولا در مقطع کارشناسی، رشته مهندسی ایمنی را ارائه می دهند:

  • دانشگاه صنعت نفت
  • دانشگاه هرمزگان
  • مرکز آموزش عالی لامرد

رئوس مطالب دوره کارشناسی رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

رئوس مطالب دوره کارشناسی رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

داوطلبان رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی در مقطع کارشناسی با دروس آزمایشگاهی و تخصصی زیادی در زمینه نحوه کارکرد و همچنین حصول اطمینان از صحت تعمیرات و اصلاحات انجام شده بر روی ماشین آلات صنعتی آشنا می شوند.
همچنین عموما برای این که فارغ‌ التحصیلان این رشته بتوانند در صنایعی مانند پتروشیمی و پلیمر حضوری فعال داشته باشند، در دوران تحصیل اطلاعات کاملی در زمینه‌ های مختلف از جمله موارد زیر به دست می‌ آورند.

این موارد عبارتند از:

  1. استانداردها و کد های طراحی
  2. بازرسی فنی و بازرسی برق
  3. اصول ساختمانی و مهندسی و ساخت در صنایع پتروشیمی
  4. تعیین مشخصات فنی دستگاه‌ ها و ماشین‌ آلات پتروشیمی
  5. کاربرد وسایل کنترل و ماشین‌ های دوار مکانیکی و برق در واحدهای صنایع پتروشیمی و پلیمر
  6. انتخاب آلیاژهای فلزی و غیر فلزی و مواد صنعتــی که باید از آنها در ساخت دستگاه‌ ها، ماشین‌ آلات، لوله‌ ها و … استفاده شـــود.
  7. خوردگی و اکسیداسیون در صنایع مربوط.

بازار کار رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

بازار کار رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

دانش‌ آموختگان این رشته می‌ توانند به عنوان مهندس ایمنی و کارشناس کنترل کیفیت در صنایع مختلف صنعتی مانند ذوب آهن، ‏آلومینیوم سازی، پتروشیمی، صنایع خودرو سازی، هواپیمایی، راه‌ آهن، مترو و هر مرکز فعالیت اقتصادی (خصوصی یا دولتی) مشغول به ‏کار شوند.

مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط داشته و داوطلبانی زیادی وارد بازار کار این ردیف از مشاغل بعد از اتمام تحصیل خود می شوند:

  • مهندس ایمنی
  • کارشناس کنترل کیفیت
  • مهندس بهداشت حرفه ای

حقوق و درآمد مهندس ایمنی و بازرسی فنی در ایران

میزان درآمد این مهندسین با توجه به مهارت و تخصصشان و کار در محیط خصوصی یا دولتی کار متفاوت میباشد. میزان حقوق دریافتی مهندسان ایمنی به طور میانگین بین بازه 5 میلیون تا 9 میلیون تومان متغیر است.

سخن آخر

رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی در سطح دانشگاه ادغام شده از سه رشته ی بهداشت حرفه‌ ای،‌ مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع است که بیشتر سعی دارد به سمت صنعتی شدن جهت گیری داشته باشد. تلاش متخصصان این رشته همواره ایجاد بستر کاری امن و به حداقل رساندن آسیب ها در فضای کاری است (هم به نیروی انسانی و هم به تجهیزات و امکانات).

در کارگاه ها و شرکت های صنعتی، با وجود ماشین آلات، ابزار و ربات های دقیق صنعتی، همیشه کارگران در معرض خطرات گوناگون این فضاها قرار دارند، با پیشرفت های تکنولوژی در زمینه ی صنعت و افزایش کاربرد ماشین آلات در خط تولید شرکت ها، احتمال بروز صدمات برای شاغلین افزایش می یابد.

رشته ی مهندسی ایمنی برای اولین بار در سال 1370 در دانشکده ی صنعتی نفت و پتروشیمی شهید تندگویان آبادان ارائه شده و هم اکنون پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی کاردانی – کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته انجام میگیرد.

اطلاعات مربوط به بازار کار و شرایط تحصیل داوطلبان این رشته در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد.

چنانچه سوال یا دغدغه ای در مورد رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی دارید میتوانید از طریق شماره زیر با مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵

علامت سوالسوالات متداول

رشته مهندسی بازرسی فنی چیست؟

رشته مهندسی بازرسی فنی در زمینه اطمینان از سطح ایمنی، تعمیرات سیستم ها و جلوگیری از تصادفات و بروز اشکالات فنی فعالیت میکند.

از فرصت های شغلی رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی به چند مورد اشاره کنید؟

دانش‌ آموختگان رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی این امکان را خواهند داشت تابه عنوان مهندس ایمنی و کارشناس کنترل کیفیت در مراکز صنعتی مانند ذوب آهن، ‏آلومینیوم سازی، پتروشیمی، صنایع خودرو سازی، هواپیمایی، راه‌آهن، مترو و هر مرکز فعالیت اقتصادی (خصوصی یا دولتی) مشغول به ‏کار شوند.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معرفی کامل رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی + بازار کار و آینده شغلی آن

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- یک نظر:

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

شنبه

1402/12/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید