بازپرداخت قسط های وام دانشجویی

بازپرداخت قسط های وام دانشجویی

دانشجویانی نسبت به دریافت وام یا تسهیلات اقدام می ‌کنند، باید برای پرداخت اقساط وام های دانشجویی، نسبت به دستورالعملی که در این زمینه وجود دارد، اقدام کنند.

اگر هر دانشجو یا فارغ التحصیلی از وام یا تسهیلاتی که صندوق رفاه دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار می ‌دهد، استفاده کرده اند باید نسبت به پرداخت تمامی بدهی به حساب صندوق رفاه و یا دریافت دفترچه اقساط اقدام کنند.

زمان تعیین وضعیت بدهی برای دانشجویان نهایت 9 ماه پس از اتمام تحصیل است. اگر پس از 9 ماه برای دریافت دفترچه قسط مراجعه شود، دیگر امکان اینکه بتوان بدهی را قسط بندی کرد، وجود ندارد و دانشجو مجبور است که بدهی را یک ‌جا پرداخت کند.

دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام های صندوق رفاه دانشجویان

در این مطلب به قوانین و دستورالعمل های پرداخت اقساط وام های صندوق رفاه دانشجویی می ‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام های صندوق رفاه دانشجویان

پونزقوانین پرداخت اقساط وام دانشجویی بر اساس بخشنامه‌ های صندوق رفاه دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف به شرح زیر است:

  • بهره‌ مندان از مزایای صندوق رفاه دانشجویان ملزم هستند، بر اساس وضعیت تحصیلی (فراغت، انصراف، ترک و یا اخراج از تحصیل) طبق مقررات صندوق نسبت به بازپرداخت و تسویه حساب وام‌ های دریافتی اقدام کنند.
  • درصورتی که دانشجویان مقطع کاردانی به مدت 4 نیمسال، کارشناسی پیوسته به مدت 8 نیمسال، کارشناسی ناپیوسته به مدت 4 نیمسال، کارشناسی ارشد پیوسته به مدت 8 نیمسال، کارشناسی ارشد ناپیوسته به مدت 4 نیمسال، دکتری ناپیوسته به مدت 8 نیمسال و دکتری تخصصی پیوسته به مدت 16 نیمسال از آغاز تحصیل آنان گذشته باشد و شامل گروه های منصرف از تحصیل، اخراج و یا ترک تحصیل نیز نشوند، باید حداکثر تا 9 ماه بعد از مدت زمان فوق با بازپرداخت بدهی خود به صورت یک جا و یا دریافت دفترچه اقساط مطابق قوانین صندوق رفاه دانشجویی نسبت به تعیین تکلیف بدهی خود اقدام نمایند.
  • دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ملزم می باشند بر حسب وضعیت تحصیلی بهره مندان از وام صندوق (اعم از پایان دوره دریافت وام یا ترک تحصیل در هر مقطع تحصیلی)، قبل از معرفی دانشجو یا دانش آموخته به حوزه نظام وظیفه یا صدور گواهی موقت یا تأییدیه تحصیلی آنان به منظور اشتغال و یا ادامه تحصیل فارغ التحصیلان، نسبت به ثبت و تعیین وضعیت بدهی (صدور دفترچه اقساط و یا بازپرداخت یکجای بدهی) در سامانه جامع صندوق اقدام نمایند .3. صندوق مجاز است از زمان دریافت وام تا شروع اولین سررسید بازپرداخت ، 4 % کارمزد به صورت روز شمار از وام های دانشجویی اخذ نماید.
  • تعداد و مبلغ اقساط بهره مندان از مزایای صندوق توسط صندوق رفاه دانشجویان تعیین خواهد شد. (با توجه به میزان بدهی حداقل یک سال و حداکثر پنج سال)
  • بهره مندان از وام های دانشجویی صندوق در صورتی که یک یا بیش از یک قسط معوق داشته باشند و یا در زمان تعیین شده نسبت به تعیین وضعیت بدهی و اخذ دفترچه اقساط اقدام ننمایند، در فهرست بدهکاران بانک مرکزی قرار خواهند گرفت.
  • بهره مندان از وام های دانشجویی صندوق که دارای دفترچه بازپرداخت اقساط میباشند در صورتی که بیش از 10 قسط متوالی در پرداخت اقساط خود تأخیر نمایند کل بدهی آنان (اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه) به دین حال تبدیل شده و باید به صورت یکجا و در یک مرحله واریز نماید.
  • معاونت های آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی محل تحصیل دانش آموختگان ملزم می باشند پس از استعلام از معاونت دانشجویی و فرهنگی و اداره رفاه دانشگاه ها در خصوص آخرین وضعیت بدهی آنان و احراز عدم وجود اقساط معوق نسبت به صدور هر گونه تأییدیه و یا گواهی تحصیلی حسب مورد برای ارائه به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و سایر نهادها و سازمان های متقاضی اقدام نمایند.
  • صدور تسویه حساب برای هر مقطع تحصیلی، منوط به پرداخت کل بدهی در آن مقطع تحصیلی و مقاطع تحصیلی قبلی است.
  • تسلیم اصل مدرک تحصیلی و ریز نمرات استفاده کنندگان از وام صندوق، بعد از پرداخت کل بدهی و انجام تعهدات قانونی دیگر امکان پذیر است.
  • دانشجویان بهره مند از وام های دانشجویی صندوق که بر اساس قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه، امکان ادامه تحصیل و فراغت (در مقطع تحصیلی پذیرش شده) را نداشته ولی واجد شرایط اخذ مدرک در دوره معادل و یا پائین تر از مقطع تحصیلی قبولی قبلی باشند همانند دانشجوی انصرافی تلقی شده و ملزم به تسویه کل بدهی به صورت یکجا به صندوق می باشند.
  • در خصوص دانشجویان انتقالی و همچنین در صورت تغییر دوره تحصیلی دانشجو از روزانه به نوبت دوم طبق ضوابط آموزشی دانشگاه، کل بدهی دانشجو به پایان فارغ التحصیلی وی در همان مقطع منتقل خواهد شد.
  • صندوق مجاز است نسبت به وصول و ایصال مطالبات دولت و هزینه های متعلقه در مورد دانشجویان و یا دانش آموختگانی که از ادای دین خود خودداری نموده اند در مراجع ذی صالح قانونی از اولین تا آخرین مرحله اقامه دعوی نماید.
  • دانش آموختگان فاقد بضاعت مالی که بدهی آنان به دین حال تبدیل شده است در صورت ارائه دلایل، مدارک و مستندات کافی مبنی بر عدم بضاعت مالی، به تشخیص رئیس صندوق مجموع بدهی آنان (اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه) حداکثر تا 36 قسط متناسب با میزان بدهی قابل تقسیط مجدد است.

قوانین نحوه بازپرداخت وام های صندوق رفاه دانشجویان

نحوه بازپرداخت بدهی انواع وام گروه های خاص دانشجویی

صندوق رفاه دانشجویی بر اساس بخشنامه ای، شرایط بازپرداخت بدهی انواع وام گروه های خاص دانشجویی را نیز اعلام کرده است.

پونزشما می ‌توانید در بخش زیر با این شرایط آشنا شوید:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشمولین خدمت نظام وظیفه عمومی

فارغ‌ التحصیلان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که مشمول انجام خدمت نظام وظیفه عمومی می ‌باشند، مجبور به تعیین وضعیت بازپرداخت اقساط وام های دانشجویی خود نهایت تا سه ماه پس از پایان دوره دریافت وام در هر مقطع هستند.

زمان شروع بازپرداخت بدهی این دسته از بهره مندان حداکثر شش ماه پس از پایان دوره قانونی خدمت نظام وظیفه عمومی می‌ باشد.

نحوه بازپرداخت بدهی انواع وام گروه های خاص دانشجویی

بدهکاران پذیرفته شده در مقطع بالاتر

جدول نحوه بازپرداخت بدهی بدهکاران پذیرفته شده در مقطع بالاتر
نوع قبولی در مقطع بالاتروضعیت پرداخت بدهیشرایط بازپرداخت
تحصیل بدون وقفه در مقطع بالاترپرداخت یکجای کل وام ها در زمان پایان دوره دریافت وام قبل از تعیین وضعیت بدهیبخشودگی کارمزد وام های دانشجویی
پرداخت یکجای 50 %از کل بدهی در زمان پایان دوره دریافت وام قبل از تعیین وضعیت بدهیمشمول کاهش نرخ کارمزد به میزان 2 % برای مانده بدهی
در صورت تقاضای تقسیطصدور دفترچه قسط و انتقال بدهی به پس از پایان دوره دریافت وام در مقطع بالاتر
تحصیل با وقفه در مقطع بالاتردر صورت نداشتن اقساط معوقانتقال مانده بدهی به پس از پایان دوره دریافت وام در مقطع بالاتر
در صورت داشتن اقساط معوقبه روز رسانی اقساط معوق و سپس انتقال مانده بدهی به پس از پایان دوره دریافت وام در مقطع بالاتر
استنکاف از پرداخت کل بدهی تا زمان قبولی در مقطع بالاترتبدیل بدهی به دین حال و تسویه یکجای آن

شاغلین بدهکار

بر اساس قوانین و دستورالعمل هایی که وجود دارد، دانشجویانی که از وام های صندوق رفاه دانشجویی استفاده می ‌کنند نباید مشغول به کار باشند.

به همین علت، اگر دانشجو در هر مرحله از دریافت وام های دانشجویی، به غیر از وام شهریه، اشتغال به کار آن ‌ها به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی یا به صورت اشتغال تمام وقت در دستگاه های دولتی و غیردولتی که مشمول بیمه اجباری مستمری یا سنوات می ‌شوند، ثابت شود، در این صورت بازپرداخت اقساط وام متوقف می‌ شود و صندوق رفاه دانشجویی می‌ تواند برای دریافت کل بدهی با احتساب کارمزد 4 درصد و خسارات متعلقه از وی اقدام کند.

فارغ‌ التحصیلان معاف از هزینه های تحصیلی

دانشجویان فارغ التحصیلانی که بر طبق قوانین خاص کشور از پرداخت تمام یا قسمتی از هزینه های تحصیلی معاف هستند، اگر از وام های صندوق رفاه دانشجویی استفاده کرده باشند، مجبور به پرداخت یک ‌جای کل وام با محاسبه کرد 4 درصد و خسارات متعلقه هستند.

بدهکاران از کار افتاده و بیماری ‌های صعب العلاج

پرداخت اقساط بدهی وام مبتلایان به بیماری های صعب ‌العلاج و مزمن که درمان آن ‌ها شرایط خاصی را دارد، بر اساس جدول زیر صورت می ‌گیرد:

جدول نحوه بازپرداخت بدهی از کار افتادگان و مبتلایان به بیماری ‌های صعب العلاج
ردیفزمان رویدادرویدادنوع رویدادضوابط بازپرداخت
1در حین تحصیلضایعه نخاعی گردنی ، سینه ‌ای و کمری و معلولیت ذهنی – شناختی شدید Mentally و محجوراز کار افتاده کلی و دائمکل بدهی به غیر از وام مسکن و جریمه عدم تخلیه به موقع خوابگاه بخشوده می ‌شود.
2قبل از تحصیلضایعه نخاعی گردنی، سینه ‌ای و کمریاز کار افتادهدو سال به مدت بازپرداخت وام‌ های دانشجویی اضافه می‌ شود
3قبل و یا در حین تحصیلناتوان و کم توان جسمی ، نابینا و ناشنواتوان خواهدو سال به مدت بازپرداخت وام ‌های دانشجویی اضافه می ‌شود.
4قبل یا در حین تحصیلبیماری صعب العالج و Tsسخت درمان و پر هزینهدو سال به مدت بازپرداخت وام ‌های دانشجویی اضافه می‌ شود.

افراد بدهکار آسیب دیده از حوادث و بلایای طبیعی

دانشجویانی که در سال آخر تحصیل و فارغ ‌التحصیلانی که در حین بازپرداخت اقساط دچار حادثه و خسارت ناشی از بلا های طبیعی می‌ شوند، نهایت تا 9 ماه پس از وقوع حادثه در صورت اعلام رسمی و ارائه معرفی نامه از فرمانداری یا استانداری محل زندگی دچار آسیب شده، زمان دو سال به بازپرداخت اقساط وام آن ‌ها اضافه می ‌شود.

افراد بهره مند از وام مسکن صندوق رفاه یا وام دانشجویی

بهره ‌مندان از وام مسکن صندوق باید نهایت 9 ماه پس از اتمام دوره دریافت وام پیش از صدور دفترچه اقساط را پرداخت کنند؛ اگر از منابع بانکی استفاده کرده باشدن ۷ پرداخت اقساط بانک بر اساس قوانین بانک خواهد بود.

به صورت حداکثری 10 درصد از فارغ ‌التحصیلانی که از وام مسکن صندوق استفاده کرده باشند، اگر به علت عدم بضاعت مالی نتواند به صورت یک‌ جا وام خود را بپردازند، باید مستندات لازم را دلیل بر عدم بضاعت مالی طی 9 ماه، با تشخیص رییس صندوق مبلغ وام مسکن آنان، نهایت تا 10 ماه قابل قسط بندی است.

ترک تحصیل کنندگان

افرادی که ترک تحصیل کرده اند، مجبور هستند که تمامی بدهی را به صورت یک جا پرداخت کنند که شامل اصل وام و کارمزد و خسارات متعلقه است. حداکثر زمان در نظر گرفته شده برای آن ‌ها 3 ماه است.

بدهکاران بورسیه و استفاده کنندگان از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت

دانشجویان و فارغ ‌التحصیلانی که قصد دارند تا از مزایای بورس تحصیلی داخلی یا خارج از کشور، در طول تحصیل بهره مند شوند یا با استفاده از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی را دارند، باید پیش از دریافت هر نوع مجوز از مراجع صاحب صلاحیت، وضعیت بدهی خودشان را با صندوق مشخص کنند.

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ملزم هستند این گروه از بدهکاران را به صندوق معرفی کنند.

شرایط بازپرداخت بدهی انواع وام گروه های خاص دانشجویی

دریافت اطلاعات بدهکاران مذکور از طریق دسترسی به وب سایت موسوم به سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان نیز انجام می ‌گیرد.

در خصوص گروهی از بهره‌مندان از بورسیه تحصیلی که پس از اتمام تحصیل به وطن برنمی ‌گردند یا نسبت به پرداخت بدهی و تسویه حساب اقدام نمی‌ کنند، صندوق با همکاری سازمان امور دانشجویی از طریق اسناد و ضمانتی که در اختیار سازمان ذکر شده قرار می‌ گیرد، نسبت به وصول مطالبات اقدام می ‌کند.

مهاجرت و ترک تابعیت

دانشجویان و فارغ ‌التحصیلانی که قصد دارند مهاجرت کنند ملزم هستند تا از پیش از هر نوع اقدام در این زمینه، نسبت به پرداخت کل بدهی و دریافت تسویه حساب اقدام کنند.

بدهکاران غیر ایرانی

معاونت دانشجویی هر دانشگاه وظیفه دارد تا در خصوص دانشجویانی که تابعیت غیر ایرانی دارند و در سال‌ های گذشته از وام های صندوق بهره مند بوده اند، قبل از تحویل هر نوع مدرک یا تاییدیه تحصیلی و نیز خروج از کشور آنان نسبت به روشن کردن وضعیت بازپرداخت تمامی بدهی به صورت یک‌ جا و دریافت تسویه حساب از آن‌ ها اقدام کنند.

قسط های وام دانشجویی

سخن پایانی

در این مطلب تمامی شرایط پرداخت اقساط و بدهی های وام های دانشجویی و صندوق رفاه دانشجویی را با یک دیگر بررسی کردیم.

اگر شما در زمینه وام های دانشجویی و بازپرداخت اقساط این وام ها سوالی دارید، می توانید با مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید و تمامی سوالات خود را از مشاورین این مرکز بپرسید. مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه شما را به خوبی در این زمینه راهنمایی می‌ کنند.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

بازپرداخت قسط های وام دانشجویی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

شنبه

1402/12/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید