ترک تحصیل دانشجویان و دلایل ترک تحصیل

ترک تحصیل دانشجویان و دلایل ترک تحصیل

یکی از موضوعاتی که دانشجویان حداقل یک بار به آن در دوران تحصیلی خود فکر کرده اند، ترک تحصیل است. این افکار می تواند دلایل و علت های مختلفی داشته باشد که در بخش بعد به آن می پردازیم.

اما روی سخن ما در این مطلب با دانشجویانی است که به هر دلیلی قصد ترک تحصیل از دانشگاه را دارند اما عواقب یا روش های صحیح آن را نمی دانند.

شاید فکر کنید که بدون هیچ درخواستی، درس و دانشگاه خود را رها کنید و به زندگی خود برسید؛ اما این کار ممکن است چه عواقبی برای شما داشته باشد؟ بنابراین بهتر است قبل از انجام هرکاری، ابتدا مقاله ما را با دقت بخوانید.

در این مطلب قصد داریم تا مراحل ترک تحصیل دانشجویان را به تفکیک نوع دانشگاه، به صورت مفصل توضیح دهیم. تا انتهای این مقاله با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

ترک تحصیل از دانشگاه چیست؟

دانشجویانی که به مدت یک ترم یا بیشتر در دانشگاه محل تحصیل حاضر نشوند از سوی دانشگاه به عنوان دانشجوی ترک تحصیل شناخته شده و برای ادامه تحصیل یا انصراف باید شرایطی را که دانشگاه مذکور می گوید انجام دهد.

علل ترک تحصیل دانشجویان

ترک تحصیل دانشجویان علت های زیادی دارد که لازم است جامعه شناسان آنها را به صورت دقیق بررسی کرده و با کمک مسئولان امر، اقدام به حل آن کنند. ترک تحصیل آسیب های روانی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد که تبعات و هزینه های زیادی برای جامه به همراه دارد.

هر دانشجو می تواند دلیل خاصی برای ترک تحصیل داشته باشد. در حالت کلی علل ترک تحصیل دانشجویان یکی از دلایل زیر است:

  • به خاطر داشتن کار تمام وقت و نداشتن وقت کافی
  • یا آینده ای برای خود در این رشته نمی بیند
  • رشته اشتباهی را انتخاب کرده اند و آن را دوست ندارند
  • شهریه بالای دانشگاه از عواملی است که فرد دانشگاه را رها می کند.
  • فرصت کافی برای خواندن دروس ندارد و در امتحانات نمره قبولی کسب نمی کند.
  • انگیزه برای درس خواندن ندارد و مشروط می شود
  • از مشکل روحی رنج می برند.
  • دانشگاه محل تحصیل مسافت زیادی از محل زندگی آن ها دارد.

دانشجویان که به دلیل مشغله شغلی نمی توانند به تحصیل ادامه دهند می توانند از طریق تدابیری که دانشگاه برای آنها در نظر گرفته از جمله تحصیل به صورت پاره وقت اقدام به تحصیل کنند.

ترک تحصیل از دانشگاه بدون انصراف

ترک تحصیل از دانشگاه بدون انصراف

طبق قوانین جاری در کشور، دانشجویانی که نیم سال یا بیشتر، بدون درخواست مرخصی از واحد مربوطه، اقدام به غیبت از تحصیل کنند؛ به صورت خودکار در دسته انصراف از تحصیل قرار می گیرند.

در واقع اگر شما بدون اطلاع به دانشگاه یک ترم را کلاس نروید و در امتحانات شرکت نکنید، در لیست انصرافی ها قرار می گیرید. حال این کار چه عواقبی دارد؟

در صورتی که به هر دلیلی از کار خود پیشمان شوید، دیگر امکان ادامه تحصیل در دانشگاه مربوطه را ندارید و مجددا باید اقدام به ثبت نام کنید. (به زبان خودمانی تر روز از نو، روزی از نو)

حال فرض کنید که هر دلیلی شما امکان حضور و اطلاع به دانشگاه را نداشتید اما قصد ترک تحصیل هم ندارید؛ باید چه کاری انجام دهید؟

در این شرایط باید یک ماه مانده به پایان ترم، به واحد آموزش دانشگاه خود مراجعه کرده و دلایل موجهی برای این غیبت ارائه دهید. البته اگر ترم تمام شده هم نگران نباشید؛ اگر واحد آموزشتان کمی مهربان باشد و دلایلتان برایشان قانع کننده باشد؛ می توانید از انصراف به تحصیل جلوگیری کنید.

آیین نامه کلی ترک تحصیل به شرح زیر است:

ماده 50: دانشجو در صورت تمايل می تواند در خواست انصراف از تحصيل بدهد. دانشجوی منصرف از تحصيل بايد هزينه انصراف را برابر آخرين دستورالعمل مربوط بپردازد. دانشجوی انصرافی می تواند به فاصله سه ماه انصراف خود را پس بگيرد در غير اين صورت واحد دانشگاهی بايد حکم انصراف را صادر و به دانشجو ابلاغ کند. (صدور حکم انصراف قبل از گذشت سه ماه با درخواست کتبي دانشجو و ولی او بلامانع است.)

تبصره 1 – قبل از انقضای مهلت مقرر، واحد دانشگاهی موظف است مراتب انصراف دانشجو را به طريق مقتضی به اطلاع والدين دانشجو برساند.

تبصره 2 – پس از صدور حکم انصراف، تقاضاي بازگشت به تحصيل دانشجو پذيرفته نيست و رابطه چنين دانشجويي با دانشگاه قطع می شود. در صورت مشمول بودن دانشجو، واحد دانشگاهي مکلف است يک ماه پس از صدور حکم بلافاصله مراتب را به اداره وظيفه عمومی اطلاع دهد.

ترک تحصیل از دانشگاه بدون انصراف

ماده 51: ترک تحصیل يا عدم مراجعه دانشجو به واحد دانشگاهي (بدون اخذ مرخصی) در يک نيم سال انصراف از تحصیل محسوب می شود و دانشجوی منصرف حق ادامه تحصيل را نخواهد داشت.

تبصره – در موارد استثنايی که ترک تحصیل دانشجو موجه باشد بايد حداقل يک ماه قبل از پايان همان نيم سال دلايل آن را به واحد دانشگاهي اعلام کند. در صورت تاييد موجه بودن ترک تحصيل توسط واحد دانشگاهی، آن نيم سال جزو مرخصی تحصيلی دانشجو محسوب می شود.

لطفا توجه داشته باشید که قوانین بالا، ساختار کلی هستند و هر دانشگاه با دانشگاه دیگر، رفتار و ضوابط منحصر به فرد خود را در برابر انصراف از تحصیل دارند.

ترک تحصیل از دانشگاه دولتی

در اولین بخش، تصمیم گرفتیم تا به انصراف از تحصیل دانشگاه های دولتی بپردازیم، زیرا این دانشگاه ها قوانین سخت گیرانه تری نسبت به سایر دانشگاه ها داشته و به همین دلیل ابهامات بیشتری برای دانشجویان وجود دارد.

برای انصراف از دانشگاه سراسری حداقل باید دو ترم تحصیل کرده باشید و پس از دریافت کارنامه و ریز نمرات ترم 2، می توانید درخواست انصراف از تحصیل را به واحد مربوطه بدهید. در صورت عدم رعایت این قانون، با جریمه پرداخت شهریه و محرومیت از انتخاب رشته مجدد در دانشگاه سراسری به مدت 1سال مواجه خواهید شد.

پس بسیار مهم است که انصراف از تحصیل شما بدون هزینه های مالی و آموزشی باشد.

  1. نکته اول: دانشجویانی که بعد از قبولی در فرآیند انتخاب رشته، اقدام به ثبت نام در دانشگاه مربوطه نکنند، با یک سال محرومیت انتخاب رشته مجدد در دانشگاه های دولتی مواجه خواهند شد.
  2. نکته دوم: دانشجویانی که در دانشگاه ثبت نام کرده و بعد از تحصیل حداقل 2 ترم، اقدام به انصراف از تحصیل کنند، محرومیت شامل حالشان نخواهد شد و می توانند مجددا برای تحصیل در دانشگاه های دولتی انتخاب رشته کنند.
    داوطبان آقا در کل دوران تحصیلی خود (از کارشناسی تا دکتری) تنها یک بار امکان انصراف از تحصیل را دارند.
  3. نکته سوم: اگر پس از پایان دو ترم تحصیلی اقدام به انصراف از تحصیل کنید، نیازی نیست جریمه ای بابت این انصراف به دانشگاه پرداخت کنید.
  4. نکته چهارم: جریمه انصراف از تحصیل دانشجویان شبانه، یک و نیم برابر مبلغ شهریه پرداختی شان است.
  5. نکته پنجم: اگر در ترم 1 یا 2 انصراف از تحصیل دهید، باید 50% مبلغ شهریه ترم را به عنوان جریمه به دانشگاه بپردازید.
  6. نکته ششم: تا 3ماه پس از ارائه و موافقت با درخواست انصراف تحصیل، امکان لغو آن توسط شما وجود دارد.

برای ترک تحصیل ابتدا به واحد آموزش دانشگاه خود مراجعه کنید و سپس طبق مراحل گفته شده پیش بروید. بعضی از مراحل به صورت الکترونیکی و غیر حضوری انجام می شود و بعضی از مراحل نیاز به حضور شما دارند.

ترک تحصیل از دانشگاه دولتی

ترک تحصیل از دانشگاه دولتی بدون انصراف

یکی دیگر از مباحث مهم این است که بعضی از دانشجویان فکر می کنند، می توانند دانشگاه را رها کنند و خود به خود در دسته انصراف از تحصیلی ها قرار بگیرند.

خب این فکر تا حدودی درست است اما عواقب زیر گریبان گیر شما خواهد شد:

  • محرومیت از تحصیل در تمام دانشگاه های کشور
  • عدم صدور مدرک تحصیلی
  • عدم صدور گواهی تحصیل و ریز نمرات
  • محرومیت از انتخاب رشته در دانشگاه سراسری
  • جریمه های نقدی که با گذشت هر سال، درصدی به آن به عنوان دیر کرد افزوده می شود.

بنابراین تا زمانی که شما درخواست خود را به صورت کتبی تقدیم دانشگاه نکنید، علاوه بر محرومیت از تحصیل، شامل افزایش جریمه نقدی نیز قرار می گیرید و همین مورد در آینده می تواند دردسرهای زیادی را برای شما ایجاد کند.

ترک تحصیل از دانشگاه پیام نور

قبل از هرچیز بهتر است آیین نامه منتشر شده و وبسایت دانشگاه پیام نور را در رابطه با انصراف از تحصیل باهم بخوانیم:

  1. ترک تحصيل بدون كسب اجازه از مركز انصراف از تحصیل محسوب می شود و دانشجوی انصرافي حق ادامه تحصیل ندارد.
  2. دانشجويی كه بخواهد از تحصيل منصرف شود بايد در خواست خود را بصورت کتبی به آموزش مركز ارائه دهد.
  3. مركز موظف است حداكثر تا مدت يک ماه انصراف دانشجو را در مركز نگهداري كند؛ پس از انقضای مهلت يک ماه در سيستم جامع خدمات آموزشی ثبت کند.
  4. پس از انقضای مهلت يک ماه, انصراف دانشجو قطعی تلقی شده و حق بازگشت به تحصيل را نخواهد داشت.
  5. دانشجوی انصرافی موظف است به كليه تعهداتی كه در دوران تحصيل سپرده است عمل کند.
  6. دانشجوی انصرافی از طريق آزمون سراسری يا فراگير می تواند مجدداً در دانشگاه شركت كند.
  7. دانشجويان انصرافی استفاده كننده از معافيت تحصيلی حق استفاده مجدد از معافيت تحصيلی پس از پذيرفته شدن مجدد در آزمون سراسری يا فراگير را ندارند.
  8. دانشجويان استفاده كننده از معافيت تحصيلی، چنانچه در مدت سنوات مجاز تحصيلي موفق به اتمام تحصيل شوند، تكميل سقف دوره يا احراز میانگین كل نشوند نبايد از تحصیل انصراف دهند بلكه به عنوان اخراجی به حوزه نظام وظيفه معرفی می شوند؛ اين گونه دانشجويان در صورت گذراندن 70 واحد مصوب دوره با مدرک كاردانی به خدمت وظيفه معرفی می شوند.
  9. دانشجويان متقاضی تغيير رشته يا انتقال نمی بايست از رشته يا محل تحصيل اوليه خود انصراف دهند.

بر طبق آخرین اخبار، جریمه دانشجویان انصرافی بخشیده شده است. برای انصراف از تحصیل کافی است که به آموزش واحد خود مراجعه کرده و مراحل را طی کنید.

ترک تحصیل از دانشگاه آزاد

ترک تحصیل از دانشگاه آزاد

ترک تحصیل در دانشگاه آزاد نیز همانند دیگر دانشگاه ها پروسه ای مشخص داشته و مشمول «آیین نامه انصراف از تحصیل» خواهد شد. مانند روال دیگر موسسات آموزشی، دانشجو باید درخواست خود را به آموزش دانشگاه ارائه کرده و مراحل را طبق گفته آن ها بگذراند.

اما تفاوتی که انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد نسبت به سایر دانشگاه ها دارد، در محاسبه میزان جریمه انصراف از تحصیل دانشجویان است. این میزان جریمه بر اساس تعداد ترم های تحصیلی، نوع رشته، نوع مقطع و سایر عوامل دیگه برای هرکس متفاوت است.

اما فرمول کلی که دانشگاه آزاد برای محاسبه جریمه انصراف از تحصیل دانشجویان ارائه داده به شرح زیر است:

(تعداد نیم سال های تحصیل شده – عدد مشخص شده) ضربدر (نصف شهریه ثابت)

نکته: «عدد مشخص شده» بر اساس مقطع تحصیلی و گروه رشته فرد تعیین می شود.

پس با استفاده از فرمول بالا می توانیم میزان شهریه هر فرد را به این شکل محاسبه کنیم:

مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد نا پیوسته

(تعداد نیم سال های تحصیل شده –4) ضربدر (نصف شهریه ثابت)

مقطع کارشناسی پیوسته

(تعداد نیم سال های تحصیل شده –8) ضربدر (نصف شهریه ثابت)

مقطع دکترای حرفه ای (دامپزشکی)

(تعداد نیم سال های تحصیل شده –12) ضربدر (نصف شهریه ثابت)

ترک تحصیل از دانشگاه علمی کاربردی

مقطع دکترای حرفه ای (گروه پزشکی)

پرداخت شهریه پایه نیم سال تحصیلی باقی مانده

مقطع دکتری تخصصی

(تعداد نیم سال های تحصیل شده –7) ضربدر (نصف شهریه ثابت)

دکتری تخصصی ورودی 94 به بعد

(تعداد نیم سال های تحصیل شده –6) ضربدر (نصف شهریه ثابت)

دستیاری تخصصی

کل میزان شهریه باقی مانده تا پایان دوره

نکته مهم: در صورتی که عدد به دست آمده در فرمول بالا منفی یا صفر شد، به آن معناست که شما نیازی نیست مبلغی را به عنوان جریمه انصراف از تحصیل بپردازید.

نکته مهم 2: انصراف از تحصیل برای نقل و انتقال به دانشگاه آزاد در شهرهای دیگر، مشمول پرداخت شهریه نیست.

ترک تحصیل از دانشگاه علمی کاربردی

ترک تحصیل از دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی نیز مانند سایر دانشگاه های کشور، روال مشخصی برای انصراف از تحصیل دارد. شما باید ابتدا به واحد آموزش دانشگاه خود مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر انصراف از تحصیل به آنها ارائه کنید.

اما دانشگاه جامع علمی کاربردی در چه شرایطی از دانشجویان جریمه انصراف از تحصیل دریافت می کند و در چه شرایطی بدون هزینه، انصراف از تحصیل دانشجو را می پذیرد؟

  • تمام دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی، باید شهریه معوقه خود را بپردازند و گرنه با درخواست آنها موافقت نمی شود.
  • در صورتی که بعد از پایان ترم (به شرط پرداخت شهریه) و قبل از شروع ترم جدید، درخواست انصراف از تحصیل دهید، مشمول هیچ جریمه ای نمی شوید.
  • دانشجویانی که بیشتر از یک ترم یا یک ترم و نیم غیبت از دانشگاه بدون اخذ مرخصی داشته باشند، مشمول جریمه انصراف از تحصیل به میزان شهریه ثابت خواهند شد.
  • دانشجویانی که تا قبل از زمان حذف و اضافه، انصراف از تحصیل خود را ارائه کنند؛ علاوه بر شهریه ثابت باید مبلغی را تحت عنوان «نظارت دانشجویی» نیز پرداخت کنند.
  • دانشجویانی که بعد از حذف و اضافه اقدام به انصراف از تحصیل کنند، باید شهریه کل ترم + «نظارت دانشجویی» را پرداخت کنند. این موضوع ارتباطی با حضور یا عدم حضور در طول ترم و امتحانات نداشته و شما ملزم به پرداخت این مبلغ هستید.

هزینه ترک تحصیل از دانشگاه بدون انصراف

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل ندارند و می خواهند انصراف بدهند باید مبلغی را به عنوان هزینه انصراف پرداخت کنند. این هزینه در دانشگاه های مختلف متفاوت است برای مثال در دانشگاه سراسری شبانه این هزینه یک و نیم برابر شهریه ثابت یک ترم است.

اگر در دانشگاهی پذیرفته شده اید و هنوز ثبت نام نکرده اید می توانید بدون انصراف و از طریق عدم مراجعه هیچ هزینه ای را نپردازید. با توجه به اینکه فرد قبولی هنوز ثبت نام نکرده است و جزو دانشجویان آن دانشگاه نیست ملزم به پرداخت هزینه انصراف نمی باشد.

وضعیت تحصیلی عدم مراجعه

داوطلبی که در کنکور پذیرفته شده اما هنوز برای ثبت نام در موعد مقرر اقدام نکرده است. وضعیت تحصیلی او «عدم مراجعه» است.

عدم مراجعه به منزله ترک تحصیل است. دانشگاه تنها تحت شرایطی خاص اجازه ثبت نام را به این افراد را خواهد داد. اگر این عدم مراجعه به مدت یک ترم باشد دانشگاه مرکز می تواند «لغو عدم مراجعه» کند اما اگر بیش از یک ترم طول بکشد شورای آموزشی استان می تواند درمورد لغو عدم مراجعه اقدام کند.

فرد اگر لغو عدم مراجعه استفاده کند باید شهریه ترم هایی که در آن غایب بوده را بپردازد. این ترم ها به عنوان مرخصی تحصیلی در نظر گرفته می شود.

مشاوره ترک تحصیل از دانشگاه

مشاوره ترک تحصیل از دانشگاه

اگر شما دانشجویی هستید که ترک تحصیل کرده اید و قصد شرکت در کنکور سال بعد را دارید با گرفتن مشاوره تحصیلی می توانید از وضعیت تحصیل خود در دانشگاه اطلاع حاصل کنید و با اطلاع از گزینه های پیش رو، بهترین تصمیمات را بگیرید.

مرکز مشاوره آویژه با مشاوران باتجربه خود می تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند. شماره 9099071985 آماده پاسخگویی به شما در زمینه تحصیلی می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت مفصل به ترک تحصیل (انصراف از تحصیل) انواع دانشگاه ها پرداختیم و شرایط آنها را بررسی کردیم. بیشتر دانشگاه ها جریمه ای برای انصراف از تحصیل در نظر می گیرند که به صورت کامل باهم بررسی کردیم.

قبل از هر اقدامی در رابطه با ترک تحصیل، ابتدا با یک مشاور با تجربه مشورت کنید و سپس اقدام به انصراف کنید.

سوالات متداول

هر دانشجو چند بار حق انصراف دارد؟

دانشجویان پسر بدون کارت پایان خدمت تنها یک بار می توانند از دانشگاه انصراف داده و در کنکور سراسری شرکت کنند.

از مهمترین عوامل ترک تحصیل در دانشگاه ها؟

عدم علاقه به رشته تحصیلی و نداشتن انگیزه تحصیل، مسافت زیاد دانشگاه و شهریه بالا و مشکلات اقتصادی.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

ترک تحصیل دانشجویان و دلایل ترک تحصیل

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 36 نظر:
  1. سلام وقت بخیر ببخشید من برای ثبتنام حضوری به دانشگاه نتونستم برم ایا میتونم کنکور ثبتنام کنم و اینکه در بخش وضعیت اشتغال به تحصیل کدام گزینه رو بزنم؟

    1. سلام جزایری هستم.بله امکان شرکت در کنکور را دارید

  2. سلام وقت بخیر
    ببخشید من ترم یک هستم دانشگاه دولتی فنی حرفه ای و کلا دو هفته در کلاس ها حاضر شدم و نمیخوام ادامه بدم الان شرایط چجوریه میشه همینجوری خارج بشم یا باید انصراف بدم و هزینه پرداخت کنم؟
    ممنون میشم جواب بدید
    چیکار کنم واقعا بخاطر این دو هفته باید جریمه شد؟

    1. با سلام، قانونا شما باید یک و نیم برابر شهریه ثابت شبانه همان دانشگاه ب ای یک ترم را پرداخت کنید ولی با صحبت با دانشگاه امکان نگرفتن این مبلغ هم برایتان وجود دارد

  3. سلام وقتتون بخیر خسته نیاشد
    ببخشید من در حال حاضر دانشجو پیام نور هستم و سربازی هم نرفتم و امسال در کنکور 1402 شرکت کرده و یه رشته روزانه قبول شدم
    خواستم بدونم اگر برای ثبت نام در رشته روزانه که امثال قبول شدم اقدام نکنم آیا این به معنی انصراف از ان رشته است؟ (چون طبق قوانین نظام وظیفه هر شخص فقط یکبار حق انصراف دارد) اگر من در رشته روزانه امسال ثبت نام نکنم و به تحصیل در دانشگاه پیام نو ادامه دهم آیا میتوانم در کنکور 1403 شرکت کنم و در صورت قبولی در رشته مد نظر در کنکور 1403 از دانشگاه پیام نور انصراف داده و به تحصل در رشته جدید بپردازم؟
    ممنونم از پاسخگویتون

    1. باسلام فقط یکبار حق انصراف وجود دارد ومیتوانید پس از قبولی درکنکور انصراف دهید

  4. من از سال ۸۷ فک کنم دیگه نرفتم دانشگاه .تا الان که سال ۱۴۰۲.تقریبا ۱۴ یا ۱۵ سال پیش.دانشگاهم پیام نور بود.بدهی هم نداشتم.الان مدرک دیپلم من گم گور شده یا میشه پیداش کرد.لازمش دارم.خدا از شوهرم و خانواده اش نگذره که هر کاری که از دستشون بر اومد کردن تا درس مو ول کنم.یعنی الان باید شهریه این همه سال بدم واسه گرفتن دیپلمم ! رشته ام فوق دیپلم نداشت حتی معادل سازی کنم.

    1. نه نیازی نیست شهریه بدی براتون انصرافی خورده احتمالا پیگیری کنید اگه مدرکتون نبود از آموزش و‌پرورش منطقه خود درخواست صدور مدارک المثنی بدید

  5. سلام من ده سال پیش دانشگاه رو رها کردم ( انصراف ندادم) الان که پیگیر شدم گفتن خودشون انصراف برام زدن
    الآنم گفتن اگر میخوای برگردی دانشگاه باید ۲۵ تومن بدی یعنی چی از کجاشون این عدد رو درآوردن مگه چه دانشگاهی‌بوده هیچیم که نداشته. روزانه فنی حرفه ای بودم. کاردانی. من از کجا میتونم پیگیری کنم برگردم دانشگاه چند واحد موندمو پاس کنم انقدر هم پول ندم . مگه چیکار کردن که انقد پول طلبکارن

  6. سلام من سال ۹۹ دانشگاه غیر انتفاعی ثبت نام کردم ولی کلا کلاسی رو شرکت نکردم الان قصد ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد رو دارم بعد از سه سال انصراف رد شده یا جریمه باید پرداخت کنم برای گرفتن مدارکم

    1. سلام بله هزینه انصراف ار تحصیل را باید پرداخت کنید.

  7. سلام وقت بخیر دانشگاه آزاد درس خوندم‌من فقط پایان نامم مونده بود که اونم تحویل استاد دادم ولی نمرمو نداد منم متوجه نشدم الان سه سال گذشته. چون یه سری اتفاقاتی افتاد نشد برم دانشگاه الان رقم بالایی برام بدهی زدن ولی وضعیت تحصیلمو و زدن شاغل به تحصیل عادی.
    الان باید چکار کنم؟ نمیتونم اون هزینه زیاد و پرداخت کنم راهی هست مدرک کاردانی بگیرم؟ یا فقط میتونم انصراف از تحصیل بدم؟

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  8. سلام وقتتون بخیر
    من سال ۹۷ دانشگاه پیام نور تمام واحدها پاس کردم ولی برای کارهای فارغ التحصیلی مراجعه نکردم دو تا درس هم معرفی به استاد گرفتم
    کارنامه کلی و نامه خود دانشگاه دارم
    برای کارهای فارغ التحصیلی چه کار باید بکنم

    1. سلام وقت بخیر
      مراحل فارغ التحصیلی از مسئول آموزش دانشگاه پرس و جو شود.

  9. سلام به شما مشاور عزیز. ورودی مهر ۹۹ دانشگاه سراسری هستم. به علت بیماری واحدهای ترم اول را نتونستم نمره حدنصاب بگیرم . بدون اطلاع تا بحال نتونستم به دانشگاه مراجعه کنم. معافیت وظیفه هم دارم آیا امکان ادامه تحصیل در همان رشته ودر همان دانشگاه را دارم؟ ممنون میشم پاسخ بدین.

  10. سلام وقت شما بخیر.ببخشید من دانشجوی ورودی سال ۸۹دانشگاه ازاد بود یک ترم مونده بود که تموم بشم ولی دیگه نرفتم دانشگاه تا به امروز.الان میخواستم بدونم شرایط من واسه ادامه تحصیل در این بازه ی زمانی چگونه هست ؟راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام. با توجه به مدت زمان سپری شده از عدم مراجعه قانونا دانشگاه باید حکم اخراج شما را ثبت کرده باشد با این وجود برای دریافت اطلاعات کامل بهتر است با مسئولان آموزش دانشگاه صحبت کنید.

  11. سلام وقت شما بخیر.ببخشید من دانشجوی ورودی سال ۸۹بودم یک ترم دیگه داشتم که تموم بشم سال 94. ولی دیگه نرفتم دانشگاه تا به امروز
    میخواستم بدونم شرایط من واسه ادامه تحصیل چگونه هست بعد از این همه مدت؟

    1. سلام. با توجه به مدت زمان سپری شده از عدم مراجعه قانونا دانشگاه باید حکم اخراج شما را ثبت کرده باشد با این وجود برای دریافت اطلاعات کامل بهتر است با مسئولان آموزش دانشگاه صحبت کنید.

  12. سلام خسته نباشید.من حدود ده سال پیش در آزمون فراگیر پیام نور قبول شدم و ثبت نام رو اینترنتی انجام دادم.فک میکنم یکبار هم به مرکز مراجعه کرده بودم.ترم یک بودم که دیگه ادامه ندادم و شهریه رو پرداخت نکردم و برای انصراف هم نرفتم.فقط انتخاب واحد کرده بودم.الان میخوام در شهر دیگری ادامه تحصیل بدم در دانشگاه علمی کاربردی.میتونم یا باید برم اول انصراف بدم؟

    1. باسلام اول باید شرایط دانشگاه پیام نور را مشخص کنید

  13. سلام من سال ۹۳ دانشگاه روزانه دوترم درس خوندم بعد دیگه ادامش ندادم و بدون انصراف ترک تحصیل کردم ایامیتونم امثال کنکور شرکت کنم و وقتی قبول شدم برم و هزینه انصراف بدم و مدارکمو پس بگیرم برای دانشگاه جدید اخه شهری که قبول شدم خیلی دور و امکان اینکه برم این روزا وجود نداره ..ممنون میشم جواب بدید

  14. برای دانشگاه دولتی اگر بدون مراجعه به دانشگاه در کلاسها شرکت نکنیم و ترم ها رو ثبت نام نکنیم و درخواست کتبی برای انصراف ندیم و هزینه پرداخت نکنیم دانشگاه میتونه پیگیری قضایی بکنه؟یا فقط تنها مشکل این کار اینه که دیگه کنکور نمیتونیم شرکت کنیم؟ مشکل دیگه ای برامون پیش نمیاد؟مشکل قضایی یا پیگیری از سمت دانشگاه برای اینکه هزینه پرداخت نکردیم؟

    1. باسلام دانشگاه برای شما اخراج خواهد زد و اخراج به منزله ثبت نام نشدن در دانشگاهای دیگر درصورت مشکل سربازی میباشد

  15. سلام من دانشجو پیام نور رشته روانشناسی هستم سال ۹۵ یهو دانشگاهو ول کردم و انصراف یا مرخصی تحصیلی نگرفتم و مبلغ ۵۶۰ هزار تومن هم به دانشگاه بدهکارم ، ۲۵ واحدم مونده میتونم با پرداخت بدهکاریم ترم جدید ثبت نام کنم؟

  16. سلام من نزدیک به چهار سال میشه که ترک تحصیل کردم و فقط یک واحد درسی رو پاس نکردم میخواستم بدونم که الان وضعیت من برای ادامه تحصیل چطور هستش ایا میتونم ادامه تحصیل بدم یا نه؟

    1. سلام اگر دوران دبیرستان مدنظر هست بله با مراجعه به مدارس شبانه اقدام به پاس کردن واحد درسی کنید .

      1. سلام وضعیت برای دانشگاه به چه صورت میشه ؟؟ دقیقا با همین شرایط؟ میخوام مجدد کنکور بدم

  17. سلام بنده دانشگاه پیام نور بندرعباس ترم ۱ میخوندم بعد بدون اجازه ترک تحصیل کردم الان میخوام دانشگاه پیام نور تهران ثبت نام کنم آیا امکانش هست؟ لطفا جواب بدین ممنون.

    1. برای ثبت نام در دانشگاه نیاز به برگه انصراف از تحصیل دانشگاه قبلی دارید.

  18. سلام وقت بخیر
    بنده در پردیس تحصیل میکنم اگر دانشگاه رو ترک بکنم بدون انصراف آیا حتما باید جریمه رو پرداخت بکنم و یا نه ؟ و اگر بدون انصراف از دانشگاه خارج شوم دیگر دیپلمم هم باطل هست ؟ ترم ۲ هستم

    1. سلام. در صورتی که بدون انصراف از دانشگاه خارج شوید امکان ثبت نام مجدد در سایر دانشگاهها برای شما وجود ندارد.

  19. من ثبت نام اينترنتي انجام دادم ولي مدارکم را براي دانشگاه نفرستادم يعني تا موعد مشخص شده هيچ گونه مدرکي براي دانشگاه نفرستادم و ثبت نامم را قطعي نکردم ايا لازمه از دانشگاه انصراف دهم يا مبلغي پرداخت کنم

    1. سلام. در صورتی که در اطلاعیه دانشگاه ذکر شده باشد که عدم ارسال مدارک به منزله انصراف از تحصیل است نیازی به انصراف نیست در غیر اینصورت باید به دانشگاه مراجعه کنید و مراحل انصراف از تحصیل را سپری کنید.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید