معرفی رشته خلبانی و انواع دوره های خلبانی

معرفی رشته خلبانی

اگر از بیشتر کودکان درباره شغل مورد علاقه شان سوال بپرسید؛ در اغلب موارد «خلبانی» جزو انتخاب هایشان است. در واقع می توان گفت خلبانی جزو محبوب ترین مشاغلی است که بیشتر انسان ها آن را دوست دارند.

پرواز همانند پرندگان، یکی از آرزو های همیشگی بشر بوده است. این آرزو به قدری مهم بود که پس از تلاش های پی در پی انسان ها برای دستیابی به آن، بلاخره هواپیما اختراع شد و این رویای زیبا و بزرگ، رنگ واقعیت به خود گرفت.

در این مقاله قصد داریم تا درباره آرزوی مشترک کودکی مان صحبت کنیم و ببینیم چگونه می توان به سوی آسمان ها پرواز کرد. تا پایان این مطلب جذاب با ما همراه باشید.

رشته خلبانی در ایران

در ابتدا لازم است به شما بگوییم که رشته خلبانی در دانشگاه به رشته هوانوردی معروف است.

رشته هوانوردی دارای 3 گرایش متفاوت به شرح زیر دارد:

  • رشته خلبانی
  • رشته مراقبت پرواز
  • رشته ناوبری هوایی

موضوع بحث امروز ما درباره رشته خلبانی است اما گریز کوتاهی نیز به سایر گرایش های آن می زنیم تا اگر به اطلاعات نیاز داشتید، آن را به دست آورید. نخست بیایید شرایط اولیه درباره احراز در رشته خلبانی را باهم بررسی کنیم.

رشته خلبانی در ایران

شرایط قبولی در رشته خلبانی

برای قبولی و تحصیل در رشته خلبانی، پیش از هرچیز باید یک سری شرایط کلی را دارا باشید. این شرایط به شرح جدول زیر است:

دارا بودن دیپلم نظام جدید یا دیپلم + پیش دانشگاهی نظام قدیم
مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه (داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت پزشکی و غیرپزشکی یا معافیت تحصیلی)
دارا بودن حداقل 18سال تمام
دارا بودن قد حداقل 165 سانتی متر
اعتقاد به یکی از ادیان مورد تایید جمهوری اسلامی ایران
عدم اعتیاد و سوء پیشنیه
احراز صلاحیت پزشکی طبق استاندارد اداره طب هوایی سازمان هواپیمایی کشوری
احراز صلاحیت اخلاقی توسط اداره کل حراست سازمان هواپیمایی کشوری

شرایطی که در جدول بالا به آن اشاره کردیم، نخستین پیش نیاز های ورود به رشته خلبانی است. در واقع اگر حتی در آزمون ورودی دانشگاه خلبانی پذیرفته شوید ولی یکی از پیش نیاز های بالا را نداشته باشید، امکان تحصیل در آن دانشگاه برای شما غیرممکن می شود.

تحصیل در خلبانی از رشته انسانی

یکی از سوالات پرتکراری که مشاوران ما همیشه به آن پاسخ می دهند این است که «آیا از رشته انسانی یا رشته تجربی می توان در رشته خلبانی تحصیل کرد؟ آیا کسانی که دیپلم انسانی دارند هم می توانند به آرزوی پرواز در آسمان ها برسند؟»

پاسخ به این سوال مثبت است. در متن قانون اشاره ای نشده است که برای احراز در رشته خلبانی نیاز به داشتن دیپلم در رشته خاصی است اما سازمان هوانوردی توصیه کرده است که برای تحصیل در رشته خلبانی بهتر است دیپلم ریاضی داشته باشید.

شرایط پزشکی لازم برای خلبانی

این توصیه را می توانیم از دو جهت بررسی کنیم:

  • رشته خلبانی دارای مفاهیم زیادی از ریاضی و فیزیک است؛ پس داشتن پایه ریاضی شانس موفقیت شما را در این رشته افزایش می دهد.
  • در آزمون ورودی رشته خلبانی، سوالات ریاضی و فیزیک مطرح می شود و در صورت تحصیل در رشته انسانی، شانس پاسخگویی و قبولی شما نسبت به فارغ التحصیل رشته ریاضی فیزیک، بسیار کمتر است.

نکته دیگری که لازم است بدانید این است که حداقل معدل توصیه شده برای ورود به رشته خلبانی 14 است. در واقع معدل شما باید از این عدد بیشتر باشد اما اگر کمتر از 14 باشد، شانسی برای تحصیل در رشته خلبانی نخواهید داشت.

شرایط پزشکی لازم برای خلبانی

درباره شرایط پزشکی لازم برای خلبان شدن افسانه های زیادی از کودکی تا کنون شنیده ایم. در این افسانه ها به قدری اغراق شده است که گویی قرار است که شوالیه ارتش ایران باستان شویم!

در این بخش قصد داریم به صورت کاملا واقعی و به دور از تمام شایعاتی که وجود دارد، به شرایط پزشکی لازم برای احراز در شغل خلبانی بپردازیم. توجه داشته باشید که موضوع بحث ما خلبانی هواپیماهای مسافربری است.

به قطع به یقین خلبانی هواپیما های نظامی، شرایط پزشکی بسیار پیچیده تری را دارا هستند که موضوع بحث امروز ما نیست.

در جدول زیر به طور مفصل شریط پزشکی لازم برای احراز در رشته خلبانی را بررسی کرده ایم:

اندازه ‌گیری دید چشم‌ ها، بررسی کوررنگی
بررسی وضعیت فک، دهان و دندان ‌ها
بررسی وضعیت استخوان‌ بندی و اندام ‌های حرکتی
بررسی ضریب وزن نسبت به قد (BMI)
بررسی وضعیت شش ها و اندازه قلب از طریق عکس ‌برداری از قفسه سینه
شنوایی سنجی (اودیو متری)
بررسی عملکرد مغز و اعصاب از طریق بررسی نوار مغزی
اخذ نوار قلبی و اکوکاردیوگرافی برای بررسی عملکرد قلب و عروق
بررسی موارد زیر در آزمایش خون و ادرار:

WBC، HDL، LYM، MID ،GRA ،LYM% ،MID% ،GRA% ،RBC ،HGB، HCT ،MCV ،MCH ،MCHC ،RDW ،PLT ،PCT،MPV،PDW،ALT،GGT،Keratinize ،LDL،Cholesterol، Triglycerides ،Glucose،Urea و بررسی فیزیکی به جهت نبود خون در ادرار.

سازمان هوانوردی برای این تست ها، استاندارد هایی تعیین کرده است. در صورتی که پاسخ آزمایش ها مغایر با استاندارد های سازمان هوانوردی باشد، امکان تحصیل شما در این رشته وجود نخواهد داشت.

باز هم به این نکته اشاره می کنیم که آزمایش های پزشکی خلبانی نظامی بسیار پیچیده تر و سخت تر از خلبانی هواپیما های مسافربری است.

دوره های خلبانی

دوره های خلبانی

امروزه دوره های خلبانی به آموزشگاه های خصوصی واگذار شده است و همین امر سبب شده است تا شهریه و هزینه های این دوره ها بسیار بالا برود. به دلیل متغیر بودن هزینه های آموزش خلبانی، از اعلام قیمت و شهریه آن خودداری می کنیم.

دوره های خلبانی در حالت عادی حدود 26ماه زمان می برد و به 3 بخش تقسیم می شود:

  • دوره PPL
  • دوره CPL
  • دوره تجهیزات خلبانی یا IR

در ادامه به توضیح دوره های خلبانی می پردازیم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دوره خلبانی PPL

PPL اولین دوره ای است که فرد باید آن را بگذراند. در واقع شرایط اولیه ای که در جدول بخش اول مطلب نوشتیم، برای شرکت در این دوره است. به غیر از موارد گفته شده فرد برای شرکت در دوره PPL باید در آزمون زبان انگلیسی تخصصی نیز پذیرفته شود.

شما با گذراندن این دوره می توایند خلبانی هواپیمای شخصی در شرایط آب و هوایی مناسب و مورد تایید سازمان هوانوردی را بر عهده بگیرید. در واقع گواهینامه این دوره برای خلبانی هواپیماهای فوق سبک و سبک است.

دوره های خلبانی

این دوره حداقل 6 ماه طول می کشد و شامل موارد زیر می شود:

  • حداقل 469 ساعت کلاس تئوری
  • حداقل 40 ساعت پرواز با هواپیماهای سبک و فوق سبک مدل های CESSNA172 و …
  • 5 ساعت پرواز با شبیه ساز پرواز

بعد از گذراندن این دوره گواهینامه «خلبانی شخصی» به شما اعطا می شود. این اولین قدم برای خلبانی هواپیمای مسافربری است. بعد از موفقیت در این دوره باید برای دوره پیشرفته تر آماده شوید.

دوره خلبانی CPL

CPL دومین دوره ای است که فرد باید برای خلبان شدن آن را با موفقیت بگذراند. برای شرکت در این دوره شما باید در آزمون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی ایران پذیرفته شوید و همچنین گواهی پایان دوره PPL را نیز داشته باشید.

این دوره برای خلبانی هواپیما های باربری و سنگین مانند بویینگ و ایرباس است و سخت تر و پیشرفته تر از دوره قبلی است. در صورت موفقیت در گذراندن این دوره، شما می توانید خلبانی هواپیما های باربری و تجاری را بر عهده بگیرید.

این دوره حداقل 10 ماه طول می کشد و شامل موارد زیر می شود:

  • حداقل 385 ساعت کلاس تئوری
  • حداقل 100 ساعت پرواز با هواپیماهای مدل CESSNA172 و …
  • حداقل 10 ساعت پرواز با شبیه ساز پرواز

همانطور که می بینید در این دوره ساعت های عملی آن بسیار بیشتر از دوره قبلی است و همین موضوع نشان دهنده سخت تر و پیشرفته تر بودن آن است. بعد از گذراندن این دوره گواهینامه «خلبانی بازرگانی» به شما اعطا می شود. این دوره دومین قدم برای خلبانی هواپیماهای مسافربری است.

در واقع شما با گذراندن دوره CPL و موفقیت در آن، می توانید خلبانی هواپیما های سنگین باربری و تجاری را بر عهده بگیرید اما همچنان مجوز خلبانی هواپیما های مسافربری به شما داده نمی شود. یک قدم دیگر تا پایان این مسیر و پرواز به سوی آسمان باقی مانده است؛ با ما همراه باشید.

دروه خلبانی cpl

دوره خلبانی IR

به پیشرفته ترین دوره خلبانی یعنی IR خوش آمدید. برای استخدام در شرکت های هواپیمایی به عنوان خلبان، باید این دوره را با موفقیت بگذرانید. IR آخرین دوره ای است که برای رسیدن به خلبانی هواپیماهای مسافربری باید بگذرانید.

برای شرکت در این دوره شما باید در آزمون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی ایران پذیرفته شوید و همچنین گواهی پایان دوره CPL را نیز داشته باشید.

این دوره برای آشنایی با آلات دقیق، تجهیزات و ابزار های خلبانی هواپیما برگزار می شود، حداقل 10 ماه طول می کشد و شامل موارد زیر می شود:

  • حداقل 320 ساعت کلاس تئوری
  • حداقل 20 ساعت پرواز با هواپیما های مدل CESSNA172 و …
  • حداقل 20 ساعت پرواز با شبیه ساز پرواز

بعد از گذراندن این دوره گواهینامه «پرواز با آلات دقیق هواپیما» در شب و روز داده می شود.

نکته مهم دیگری که باید به شما بگوییم این است که لازم نیست برای خلبان شدن عجله کنید؛ حداقل سن برای استخدام در شغل خلبانی 26 سال تمام است. یعنی اگر حتی زودتر از این سن دوره های خود را با موفقیت بگذرانید، باز هم نمی توانید به استخدام در شغل خلبانی در بیایید. پس عجله نکنید و از مسیر پیش رو لذت ببرید.

سخن آخر

به شما تبریک می گوییم. حالا شما یک خلبان حرفه ای هستید و توانایی هدایت یک هواپیمای مسافربری را دارید. قطعا در این مسیر با مشکلات و سوالات زیادی مواجه می شوید. برای آنکه بدون مشکل و در کمترین زمان ممکن، دوره خلبانی را بگذرانید، می توانید با مشاوران متخصص مرکز مشاوره آویژه در ارتباط باشید.

مشاوران ما 7 روز هفته (حتی در روزهای تعطیل) از 8 صبح تا 12 شب آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره رشته و شغل خلبانی هستند. امیدواریم این مطلب، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده باشد.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معرفی رشته خلبانی و انواع دوره های خلبانی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 48 نظر:
  1. سلام ببخشید لطفا پاسخ بدین من چند تا دندون دارم که پر شده یا عصب کشی شده و الان هم سالم هست
    میخوان بدونم تو معاینات پذیرفته میشم یا نه ؟

  2. سلام خسته نباشید ، چشم من در حال حاضر نمره 1.5 داره حدودا ، در صورتی ک چشم هام رو لیزر کنم ، امکان ورود ب رشته خلبانی رو پیدا میکنم ؟
    تشکر

  3. سلام با مدرک انسانی یا تجربی هم میتوانیم در رشته خلبانی شرکت کنیم؟

  4. با سلام،بنده اعتیاد داشتم و الان ترک کردم،میخواستم بپرسم ببینم اگه قبلا اعتیاد داشته باشم،ترک کرده باشم،و مشگل ریوی نداشته باشم،ریه هام ترمیم بشه،دکتر برای خلبانی قبولم میکنه؟

  5. سلام خسته نباشید ببخشید الان سایت استخدامی دانشگاه افسری ثبت نام زده بود بعد زیرش برای رشته خلبانی هواپیما حداقل‌۲۰سال زده بود من ۱۹سالمه و مدرک دیپلم تحربی دارم منظور از خلبانی هواپیما هواپیمای مسافربری هستش؟
    بعد اینک اگ هست کجا باس ثبت نام کنم

  6. با سلام هسته نباشید ببخشید من الان‌ مدرک دیپلم تجربی دارم بعد اینک الان تو سایت داشنگاه وافسری ارتش ثبت نام داشت بعو زیرش نوشته بود بدای خلبانی هواپیما حداقل ۲۰سال من ۱۸سالمه منطورن از خلبانی هواپیما همین هواپیماهای مسافربری هست ؟
    بعد اینک اگ هست کجا میتونم ثبت نام کنم

  7. سلام خسته نباشید درباره درامد خلبانی هم شرح بدین برای شرکت های داخلی

  8. سلام من متولد ۸۲ هستم و دارای دیپلم انسانی با معدل ۱۶ هستم برای خلبانی باید چه اقدامی انجام دهم و اینکه تا زمان خلبان شدن چقدر هزینه دارد؟

    1. با سلام برای بررسی شرایط شما با کارشناسان ما تماس بگیرید

  9. سلام من متولد ۸۲ هستم و دارای دیپلم انسانی با معدل ۱۶ هستم برای خلبانی باید چه اقدامی انجام دهم و اینکه تا زمان خلبان شدن چقدر هزینه دارد؟

    1. با سلام برای بررسی شرایط شما با کارشناسان ما تماس بگیرید

  10. سلام من متولد ۸۲ هستم و دارای دیپلم انسانی با معدل ۱۶ هستم برای خلبانی باید چه اقدامی انجام دهم و اینکه تا زمان خلبان شدن چقدر هزینه دارد؟

    1. با سلام برای بررسی شرایط شما با کارشناسان ما تماس بگیرید

  11. سلام
    من سینوزیت پروانه ای دارم
    برای تستای پزشکی دچار مشکل میشم؟

    1. سلام وقتتون بخیر باشه بستگی به نظر کمیسیون پزشکی دارد.

  12. سلام من ابوالفضل امسال به کلاس دهم می روم می خواستم ببینم برای خلبان شدن چند دندان پر شده لازم است و قد من حدود ۱۸۴ هست و برای اینکه خلبان شوم چه معدلی برای دهم لازم هست

    1. مهم اينكه دندان سالم داشته باشيد و كمترين ازمعدل ١٤ نبايد باشه

  13. سلام من دوازدهم هستم و در ۲۷ ام مرداد ماه ۱۸ ساله میشوم یعنی من تقریبا نزدکای اعلام نتایج کنکور ۱۸ ساله میشم آیا میتونم در دانشگاه خلبانی شرکت کنم؟

    1. سلام. بله پس از ۱۸ سالگی میتوانید با مراجعه به دفاتر پلیس 10 برای تمدید معافیت تحصیلی اقدام کنید و در آزمون ورودی دانشگاهها ثبت نام کنید.

  14. سلام من دوازدهم هستم و در مرداد ماه ۱۸ ساله میشوم یعنی من تقریبا نزدکای اعلام نتایج کنکور ۱۸ ساله میشم آیا میتونم در دانشگاه خلبانی شرکت کنم؟

    1. سلام. بله پس از ۱۸ سالگی میتوانید با مراجعه به دفاتر پلیس 10 برای تمدید معافیت تحصیلی اقدام کنید و در آزمون ورودی دانشگاهها ثبت نام کنید.

      1. سلام من دانشجوی رشته ادبیات زبان انگلیسی هستم بعد از تموم شدن لیسانس این رشته میتونم کنکور رشته هوانوردی رو بدم؟ بعد شما میدونید برای قبولی در کنکور رشته هوانوردی چه منبع هایی هستش که باید خونده بشه؟

        1. با سلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  15. سلام روز بخیر
    میخواستم بدونم من اگر رشته ریاضی برم میتونم خلبان شم؟ یعنی از رشته ریاضی برم؟ وچطوری میشه مشاور مدرسه ما گفته فقط از هنرستان فراز میتونید خلبان شید
    دختر هستم وتهران زندگی میکنم
    نتخابات رشته دارم لطفا جوابمو بدید

    1. سلام. با شرکت در کنکور ریاضیات میتوانید در رشته هوا فضا تحصیل کنید . دانشگاه های مختلفی ارائه دهنده مدرک خلبانی هستند مسیر ورود برای تحصیل در هر دانشگاه متفاوت است برای دریافت اطلاعات کامل با مشاوران ما در مرکز تماس بگیرید.

    2. سلام من کلاس یازدهم هستم رشتم انسانیه قدم ۱۷۵ و ۱۷ سالمه آیا با این شرایط می تونم خلبان بشم؟

  16. سلام میشه بگین برای دختر ها ک از رشته ریاضی و فیزیک میخوان برن شاخه خلبانی
    باید ب چ مدرسه توی دوره دبیرستان (دوره دوم )
    مراجعه کنن و اینها باید کنکور هم بدن بعد چ مدرسه برای دهم برای شاخه خلبانی بهتره؟

    1. فقط در شهرهای تهران مشهد قم و شیراز این هنرستان هست که سالی ۳۰تا ۴۰نفر ثبت نام میکند
      دانشگاه علمی کاربردی کاردانی و کارشناسی بدون کنکور دارد

  17. من متولد 67 هستم
    به نظرتون برم دنبالش ؟
    از نظر مالی مشکلی نیست ولی نگرانیم اینه لایسنساشو بگیرم جایی استخدام نکنن به خاطر سنم …

    1. متاسفانه حداکثر سن برای پذیرفته شدن در استخدام های خلبانی ۲۶ سال تمام است.

  18. سلام من اگر رشته انسانی بزنم میتونم وارد این رشته خلبانی بشوم یعنی اگر. من رشته انسانی بیارم میتونم خلبان شوم ؟..

  19. ببخشید اگه من همه معیار هارا داشته باشم فقط عینکی باشم میتوانم خلبان هلیکوپتر کوپتر شوم

  20. سلام من رشته ای انسانی میخونم خط خراش کمی روی ابروم هست که بر اثر ضربه کمی بوده یعنی میتونم با رشته انسانی خلبانی بخونم؟

  21. سلام خسته نباشین. مندانش اموزش رشته فنی حرفه ایی تربیت بدنی هستم و در حال حاضر سال اخر دبیرستانمه واینکه یک سال تا کنکورم باقی مونده و تمامیه شرایط ذکر شده رو دارا هستم. سوالی که داشتم اینکه من دقیقا باید از کجا شروع کنم و به کجا مراجعه کنم برای خلبانی

  22. سلام خسته نباشید
    بنده اگه تمام شرایط رو داشته باشم اما 3 دندان ترمیم شده داشته باشم که مشکل خاصی هم ندارند اون زمان تکلیف چی هست ؟ کارت AMC رو دریافت نمیکنم ؟

    1. سلام مشکلی برای شما بوجود نمی آوردومیتوانید کارت خلبانی رادریافت کنید

          1. سلام من الان ۲۴سالم هست و۴ دندان پرکردنی دارم میتونم مدرکم رو بگیرم

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید