همه چیز در مورد مجازات فرار از خدمت سربازی

مجازات سرباز فراری در سال 1400

مشمولان خدمت سربازی پس از پست کردن دفترچه نظام وظیفه جزء نیروهای مسلح کشور محسوب می شوند. بنابراین اگر این سربازان بیش از 15 روز غیبت غیر مجاز داشته باشند سرباز فراری محسوب می شوند.

با در نظر گرفتن شرایط دشوار خدمت نظام وظیفه به خصوص در دوره آموزشی خدمتفرار از خدمت سربازی بسیار رایج است. سازمان نظام وظیفه طبق قوانین سرباز فراری، مجازات فرار از خدمت سربازی را برای این افراد در نظر گرفته است.

گذراندن دوران خدمت برای تمامی افراد، به جز موارد استثنا، اجباری است و مشمولین قبل از پایان این دوره حق بهره مندی از برخی خدمات دولتی و استفاده از بعضی حقوق شهروندی را ندارند.

شاید برای شمار زیادی از افراد این سوال پیش آید که جرم سرباز فراری چیست؟ سازمان نظالم وظیفه طبق قانون سرباز فراری و با توجه به شمار غیبت، سربازان غایب را مجازات می کند.

پس از صدور حکم ورود به منزل برای سرباز فراری و دستگیری این افراد دادگاه نظامی مربوطه با توجه به مجازات سرباز فراری، بین 3 تا 12 ماه حبس یا اضافه خدمت سربازی برای ایشان در نظر می گیرد.

ما مشاوران مرکز مشاوره آویژه به منظور همراهی مشمولان و سربازان نظام وظیفه در این مقاله به شرح موضوعات مهمی از جمله مجازات سرباز فراری پرداخته ایم.

 

حکم سرباز فراری

سرباز فراری کیست؟

معمولا سربازان فراری به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول مشمولانی هستند که از پست کردن دفترچه نظام وظیفه خودداری کرده اند و دسته دوم، نیروهای مسلح می باشند که ممکن است از پست فرار کرده باشند، پس از اتمام زمان مرخصی از برگشتن به پادگان خودداری کرده باشند و…

در ادامه به شرح موقعیت های متفاوت سربازان فراری می پردازیم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دسته اول( مشمولان خدمت)

بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران تمام مردان بالای 18 سال به جز مشمولین معافیت ها، باید به خدمت سربازی اعزام شوند. مشمولان خدمت سربازی اگر بدون دلیل اقدام به پشت گوش انداختن خدمت و پست کردن دفترچه نظام وظیفه کنند طبق قوانین با آن ها برخورد خواهد شد.

افرادی که به سن مشمولیت خدمت سربازی می رسند جهت اعزام به خدمت سربازی اقدام می کنند و در صورتی که فرد به خدمت سربازی نرود غایب محسوب می شود. این افراد در ابتدا سرباز غایب و در صورت تداوم غیبت به لیست سرباز فراری ها اضافه می شوند.

 

باید در نظر داشته باشید مشمولان خدمت سربازی پس از یک سال غیبت غیر مجاز سرباز فراری قلمداد می شوند. مشمولان غایب با استفاده از ساده ترین روش های استعلام غیبت سربازی می توانند از میزان مدت زمان غیبت و اضافه خدمت لحاظ شده، مطلع شوند.

دسته دوم( سربازان نظام وظیفه)

افراد پس از پست کردن دفترچه نظام وظیفه جزء نیروهای مسلح کشور محسوب می شوند و تبعا طبق قوانین درج شده در آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح با آن ها برخورد می شود.

اگر سرباز نظام وظیفه برای اولین بار سرباز فراری شود تا دو ماه به ازای هر یک روز غیبت دو روز اضافه خدمت برای او لحاظ می شود.

اما اگر شمار غیبت سربازان بیش از دو ماه شود پرونده آن ها به دادسرا فرستاده شده و حدود دو تا شش ماه حبس برای این افراد در نظر گرفته می شود.

توجه داشته باشید که ضوابط و مقررات ذکر شده مربوط به جدیدترین قوانین سرباز فراری در زمان صلح است. قطعا شرایط و تکلیف سربازان فراری در زمان جنگ متقاورت می باشد.

علل فرار از سربازی

برای خیلی از افراد ممکن است سربازی بدترین قسمت زندگیشان باشد. تصوری که تقریبا همه ما از سربازی داریم این است که سربازی یک محیط سخت، با نظم و انضباط خشک است که سرباز هیچ اختیاری و آزادی از خود ندارد.

همین تصورات کافیست تا فرد از رفتن به سربازی منصرف شود و آن را هدر دادن عمر خود بدانند البته هستند افرادی که سربازی را یک وظیفه ملی می‌دانند اما عده‌ای نمی‌توانند سربازی رفتن را تحمل کنند و از سربازی فرار می کنند.

در ادامه به شرح رایج ترین علل و شرایط سربازان فراری پرداخته ایم.

ابتلا به بیماری

ئگاهی اوقات سربازان با توجه به شرایط سخت دریافت معافیت پزشکی نتوانستند معافیت بگیرند. در صورتی که واقعا به بیماری مبتلا بوده اند. ممکن است پس از اعزام شدن به خدمت سربازی شدت بیماری این مشمولان بیشتر شود و یا حین خدمت دچار مشکلات سلامتی گوناگون شوند.

سربازان زیادی وقتی در چنین شرایطی قرار می گیرند به جای طی کردن مراحل قانونی و اطلاع دادن شرایط بیماری خود به سازمان نظام وظیفه اقدام به فرار از خدمت سربازی می کنند.

درست است که داشتن معافیت های پزشکی مانند معافیت پزشکی اعصاب و روانمحدودیت ها و تبعات نامطلوبی در پی دارد اما مجازات سرباز فراری بودن مشکلات زیادی را برای سربازان به وجود می آورد.

مشکلات مالی و فقر

همان گونه که مستحضرید، حقوقی که برای سربازان نظام وظیفه در نظر می گیرند بسیار ناچیز است. در صورتی که تعداد زیادی از مشمولان خدمت وظیفه امرار معاش خانواده را بر عهده دارند.

با وجود اینکه حقوق سربازان در چند سال اخیر افزایش یافته است، اما پاسخگو مخارج خانواده نیست. در واقع مشمولانی که مجبور به درآوردن خرج خانواده هستند باید صرفه جویی کنند و چاره ای جز این ندارند.

زیرا با توجه به محدودیت های سرباز فراری که سازمان نظام وظیفه برای این افراد در نظر گرفته است، عاقبت سرباز فراری اصلا خوب به نظر نمی رسد.

موقعیت جغرافیایی نامطلوب

پس از تقسیم و دسته بندی مشمولان هر کدام اجبار به خدمت در یک منطقه جغرافیایی می باشند. ممکن است در مناطق مرزی، منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک و یا شهری با زمستان های سرد و برفی مشغول به خدمت باشند.

هر کدام از این شرایط نامناسب ممکن است فکر فرار از خدمت سربازی را حتی با در نظر گرفتن مجازات فرار از خدمت سربازی در ذهن سربازان بیندازد.

مجازات سرباز فراری

 

قانون مجازات سرباز فراری

سربازان نیروهای مسلح، بر اساس ماده 59 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، اگر در زمان صلح بدون عذر موجه، مرتکب غیبت بالای 15 روز شده باشند، فراری محسوب می شوند.

همانطور که اشاره کردیم سرباز فراری محکوم به حبس از 3 ماه تا یک سال یا 3 ماه تا یک سال اضافه خدمت می شوند.

طبق ماده 60 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، سربازان فراری اگر در زمان صلح خود را معرفی کنند، در شرایط مختلف طبق مقررات زیر با آنها رفتار خواهد شد.

سرباز فراری بدون سابقه فرار از خدمت سربازی

چنانچه کادر وظیفه فراری، برای اولین بار مرتکب فرار از خدمت شده باشد و ظرف مدت 60 روز از شروع غیبت شخصا خود را معرفی نماید، بدون ارجاع پرونده به مرجع قضایی در مقابل هر روز، دو روز به وظیفه عمومی وی افزوده می شود البته این اضافه خدمت بیش از 3 ماه نیست.

سرباز فراری دارای سابقه فرار از خدمت سربازی

سازمان نظام وظیفه شرایط مجازات فرار از خدمت سربازی را برای افرادی که قبلا نیز سرباز فراری بوده اند، دشوارتر کرده است.

چنانچه فردی که سرباز فراری شده است، سابقه فرار از خدمت داشته باشد به حکم دادگاه محکوم به حبس دو تا شش ماه می شود.

 

 

مجازات سرباز فراری

قانون مربوط به فرار از خدمت با توجه به علت آن مشخص و اجرا می شود.در صورت خاص بودن شرایط سرباز فراری، دادگاه نظامی علل آن را بررسی می کندو با توجه به دلایل موجود، حکم حبس یااضافه خدمتمی دهد.

البته در برخی از موارد باتوجیه غیبت سربازی علل فرار از خدمت مورد بخشودگی قرار می گیرد و در برخی موارد جریمه نقدی می شوند.

 

 

 

 

دستگیری سرباز فراری در چند مرحله

با توجه به بازه زمانی که فرد مشمول به خدمت غایب می باشد، مراحل قانونی مختلفی برای رفتن فرد به پادگان مربوطه انجام می شود. تمام این مراحل پس از گذشت زمان و قطعی شدن حکم سرباز فراری برای فرد است. در ادامه شاهد این مراحل هستیم.

مرحله اول

در مرحله اول از غییبت سربازی سازمان نظام وظیفه با ارسال پیامک اقدام به ارسال پیام اخطاریه به افراد می کند. در صورتی که مشمولان خدمت به این نوع پیام اخطار توجه نکنند شیوه ارسال مختفاوت می شود.

مرحله دوم

سازمان نظام وظیفه پس از اینکه از طریق ارسال پیامک اخطاریه به نتیجه مطلوب نرسید، اقدام به فرستادن احضاریه سرباز فراری به صورت کتبی توسط کلانتری محل سکونت فرد غایب می کند.

مرحله سوم

اگر سرباز فراری پس از دریافت برگه اخطاریه همچنان نسبت به حضور یافتن در پادگان بی اعتنایی کرد، حکم ورود به منزل برای سرباز فراری، حکم جلب سرباز فراری و دیگر قوانین جریمه سرباز فراری برای فرد اجرا می شوند.

قوانین سرباز فراری

معافیت از خدمت برای سربازان فراری

عده ای از مشمولان نظام وظیفه از شرایط معافیت های سرباز فراری اطلاع ندارند و با در نظر گرفتن عواقب و جرم سرباز فراری از رفتن به خدمت سربازی هراس دارند یا از آن فرار می کنند.

از آن جایی که سربازان فراری با دلایل مختلفی اقدام به فرار از پادگان محل خدمت خود کرده اند معافیت های مختلفی را برای این افراد در نظر گرفته شده که در ادامه به شرح رایج ترین آن ها می پردازیم.

معافیت پزشکی سرباز فراری

اگر سرباز فراری دچار مشکلات سلامتی شود، می تواند با مراجعه به یگان مربوطه به پرداخت جریمه بپردازد و پس از آن از شرایط معافیت پزشکی سرباز فراری مطلع شود.

این افراد پس از گرفتن تاییدیه بیماری توسط پزشک مورد قبول سازمان نظام وظیفه در راستای مختومه شدن پرونده سربازان فراری گام بر می دارند.

معافیت کفالت سربازان فراری

سرباز فراری که به موقع اقدام به پست و اعزام به خدمت سربازی کرده باشد در شرایطی می تواند از معافیت کفالت بهره مند شود.

توجه داشته باشید معافیت های نظام وظیفه در هر شرایطی دارای بند و تبصره های زیادی می باشند و هر ساله قوانین جدید نظام وظیفه در این راستا تصویب می شود.

معافیت سرباز فراری سربازان متاهل و دارای فرزند

سازمان نظام وظیفه برای سربازان فراری دارای فرزند و متاهل تخفیفات زیادی در جرایم نقدی و کیفری قائل شده است.

همچنین سربازان می توانند به محل زندگی همسر انتقالی بگیرند و با توجه به تعداد فرزندان از کسری خدمت بهره مند گردند.

 

بخشش سربازان فراری

سربازان با توجه به قرارگیری در شرایط سخت سربازی به فکر فرار از خدمت سربازی می افتند. اما مجازات فرار از خدمت سربازی شرایط را پیچیده تر از قبل می کند.

طبق قانون سرباز فراری مجازات سرباز فراری خود معرف همواره کمتر از سربازی است که توسط ماموران بازداشت می شود.

در ادامه به برخی از بخشش های در نظر گرفته شده برای سربازان فراری اشاره می کنیم.

زندانی نشدن

گرفتن انتقالی از پادگان قبلی با توجه به شرایط سرباز

تخفیف در جرایم نقدی

تخفیف در دیگر جرایم کیفری

✍️✍️ سخنی از مشاوران آویژه

بسیاری از مردان سالیان سال از خاطرات سربازی خود تعریف می کنند و آن را لحاظ به یاد ماندنی و شیرین از جوانی می دانند، اما در مقابل کسانی هستند که از سربازی، می هراسند و از آن فرار می کنند، که البته این اقدامات مجازات دارند.

سربازان نظام وظیفه با اطلاع داشتن از جزئیات مجازات سرباز فراری، وضعیت سربازان فراری، محدودیت های سرباز فراری و… باید از سرباز فراری شدن خود به هر نحوی جلوگیری به عمل آورند.

مشمولان خدمت سربازی در راستای جلوگیری از انجام هر گونه تخلف و سرپیچی از قوانین نظام وظیفه بهتر است از مشاوره نظام وظیفه در زمینه های مختلف بهره مند گردند.

در این مقاله سعی کردیم شما را از جزئیات شرایط و مقرراتی که برای سربازان فراری در نظر گرفته شده است مطلع سازیم. برای دریافت آخرین اطلاعات مربوط به خدمت سربازی می توانید با مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. سرباز فراری به چه کسی گفته میشود؟

به سربازی که بدون داشتن دلیل موجه پس از انجام کارهای اعزام خود به محل خدمتش مراجعه نکرده باشد و یا در طول دوره سربازی، محل خدمت خود را ترک کرده باشد سرباز فراری میباشد.

  1. مجازات کسی که برای اولین باراز سربازی فرار کرده چیست؟

در صورتی که خود را معرفی کند ۳ ماه اضافه خدمت خواهد داشت. که در این مقاله جزئیات بیشتری در این باره بیان کردیم.

  1. اگر از سربازی فرار کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نخست از طرف سازمان نظام وظیفه اخطاری دریافت خواهید کرد و اگر فرد فراری به آن اخطار توجه نکرده و به محل خدمت خود باز نگردد، نیروی انتظامی اقدام به دستگیری او خواهد کرد.

  1. آیا سرباز فراری میتواند در شرکت ها استخدام شود؟

خیر، سربازان فراری از استخدام و کار در شرکت‌ ها، اداره‌ ها و یا از دریافت وام بانکی و… محروم خواهند بود.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

همه چیز در مورد مجازات فرار از خدمت سربازی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 1,465 نظر:
  1. سلام خسته نباشید من ازسال ۹۳شش ماه خدمت کردم بعدفرار کردم الان ۳۰سالمه دوتابچه دارم معافیت شامل حالم میشه.باید کجابرم برای انجام کاراش.

    1. با سلام خانم سیری هستم طرح بالای ۳۰ سال با دو فرزند هنوز به تصویب نرسیده است با این حال چون شما سرباز فراری محسوب می شوید هم اضافه خدمت و هم دادسرا و حبس و هم جریمه نقدی در نظر گرفته می شود با ارائه دلایل موجه و منطقی بابت غیبت تان از حبس جلوگیری کنید

  2. سلام
    من بخاطر بیماری اعصاب فرار کردم از خدمت و منو فرستادن جایی که با محل زندگیم 110 کیلومتر فاصله داره و من نمیتونم برم اون پادگان و شهر خودمون هم پادگان سپاه داره .
    متاهل هستم با یه بچه . آیا اگه خودمو معرفی کنم قاضی دستور میده که منو به شهر خودم بفرستن؟ بیماری اعصابم شدید تر شده

    1. با سلام خانم سیری هستم جهت معافیت اعصاب و روان می توانید از بهداری یگان اقدام کنید و شرح بیماری بدید و نامه اعزام به بیمارستان بگیرید و ادامه ی پروسه در صورت مثبت بودن رای کمیسیون و همچنین پزشک معتمد نظام وظیفه می توانید اقدام کنید اما برای انتقالی باید نامه درخواست با دلایل موجه دهید

  3. سلام ببخشید من سرباز فراری بودم رفتم خودمو معرفی کردم به من گفتم باید بری اول دادگاه اما من آدرس دادسرا ندارم

  4. سلام اگر سرباز فراری کلا به دادگاه نرود منشی پادگان یا سرباز پادگان میتونه برگ فراری به دادگاه نظامی تحویل دهد ؟؟ تااحضاریه برام ارسال شود؟؟

    1. باسلام خانم ناصری هستم شما باید خودتان را به یگان اعزامی تان معرفی نمایید و جریمه فرارتان راپرداخت کرده

  5. سلام
    من از سال ۹۲ فراری حساب میشم اونم با این شرایط که فقط چهل روز از خدمتم باقی مونده بود. به دلیل ورشکستگی و از دست دادن خانه پدری به دلیل وام بانکی و مشکلات عظیم مالی در بین خانواده به دلیل کمک در پرداخت بدهی های من مجبور به ترک محل خدمت خود شدم. حال می‌خوام برگردم چند تا سوال
    اول اینکه آیا همون ۱۸ ماه سربازیم حساب میشه یا ۲۴ ماه الان؟
    دوم اینکه از کجا باید اقدام کنم برای ادامه خدمت؟ یگان یا جای دیگه
    سوم اینکه جریمه مالی میشم یا اضافه خدمت با قبول اینکه بار اولم بوده و متاهل هم هستم در حال حاضر

    1. با سلام‌ خانم ناصری هستم سوال شما بسیار خاص و نیاز به بررسی عمیق تری دارد برای بررسی های بیشتر با مشاوران مرکز آویژه تماس بگیرید

  6. سلام من ۳۷ سن دارم ۱۵ ماه خدمت کردم دوتا بچه هم دارم الان یک دختر دارم سرطان داره سه سال گیرم باهاش مدارک پزشکی هم موندم چکار کنم بچه مریز نمتونم بزارم برم خدمت چون شیمی درمانی میشه موندم چکار کنم شما ب خدا منو کمکم کنید

    1. با سلام خانم سیری هستم با وجود سرباز فراری بودن جریمه نقدی و حبس و دادسرا و اضافه خدمت به شما تعلق می گیرد با ارائه مدارک مربوط به بیماری فرزند خودتان می توانید از حبس جلوگیری کنید مگر اینکه خودتان مشکل پزشکی داشته باشید از طریق معافیت پزشکی اقدام کنید

  7. سلام خسته نباشید همسر بنده حدودا سال ۸۸ خدمتشو گذرونده ی ماه اضافه خدمت داشته و چون ارشد بوده اضافه خدمت ها هیچ کدوم ب خاطر خودش نبوده،و طی ی سری مشکلاتی ک اون سال براش اتفاق افتاده و باید میرفته دادگاه و بهش مرخصی نمیدادن و حکم جلبشو گرفته بودن و کلا شرایطش سخت بوده اون یک ماه اضافه خدمتو نرفته الان تکلیف چی میشه ؟باید چیکار کرد؟ بزرگ ترین چالش زندگیه ما فعلا شده کارت پایان خدمت همسرم،ممنون میشم جواب بدید.

    1. با سلام فراری محسوب میشه و باید تکلیف فراری بودنش مشخص بشه

  8. سلام به خاطر مشکلات اعصاب و روان و ناراحتی قلبی mild mr و اختلال اضطراب. Gad ۱۶ ماهه از سربازی فرار کردم و قرار بود نامه کمیسیون پزشکی ام بیاد که توش زده بود خدمت در محل سکونت اما نتونستم تحمل کنم و فرار کردم با این وجود حقوق سربازی تاکنون ریخته شده، من می‌خوام بدونم که مجازاتش چیه و تکلیف این حقوق های واریز شده چیه و برگردم باهام چه برخوردی میکنند و بعد این چند وقت، کلا هم سه ماه خدمت کردم و اولین فرارم هستش و می‌خوام بدونم دوباره برمی‌گردم آموزشی و آموزش می‌بینم یا یگان خدمتم رو ادامه میدم.

    1. با سلام خسروی هستم به دادسرای نظامی ارجاع داد می شود و براتون جریمه نقدی لحاظ و به ادامه سربازی بازگشت خواهید داشت و تمام ماه های خدمتی که انجام می دهید دیگه حقوقی براتون واریز نخواهد شد زیرا قبلا واریز می شده

  9. سلام بنده ۳۶ سال سن دارم و دارای ۳ فرزند می‌باشم چند ماه خدمت کردم و فرار کردم تکلیف بنده چیست لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام جزایری هستم. شما با 3 فرزند و سن بالای 30 سال می توانید معافیت دریافت کنید. در صورت تایید شورای نگهبان

  10. سلام من نه ماهه فرار کردم امروز رفتم خودمو معرفی کردم یه نامه محرمانه دادن گفتن فردا ببر دادسرا نظام خواستم بپرسم چه اتفاقی میوفته؟
    خودمو معرفی کردم آیا زندان میبرن؟
    ممنون میشم جوابمو بدین

    1. سلام جزایری هستم.برای شما در دادسرا از 3 ماه تا 1 سال اضافه خدمت و جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.

  11. سلام من ۲۸ سالمه ۸ساله از خدمت فرار کردم بخاطر پرونده‌ام ۴سال زندان بودم خانمم ازم جدا شد.دوباره ازدواج کردم الان یه بچه هم دارم به نظرتون الان خودمو معرفی کنم از اول باید شروع کنم ،؟من قرص اعصاب هم مصرف میکنم ممنونم

    1. سلام در صورت معرفی به دلیل فرار از سربازی برای شما از 3 ماه تا 1 سال حبس یا اضافه خدمت و جریمه نقدی در نظر گرفته مسشود و از ادامه خدمت دوباره سربازی را شروع میکنید.در صورت داشتن مشکلات اعصاب و روان با تایید کمیسیون پزشکی میتوانید معافیت اعصاب و روان دریافت کنید

  12. باسلام من 2ساله از خدمت فرار کردم بخاطر اینکه اجاره نشینم ماهی 3میلیون کرایه میدم وحضانت بچه ام هم با منه وپدر ندارم سر مادرمو هم من نگه میدارم 9ماه خدمت کردم ودرحین انجام وظیفه داخل پادگان رباط صلیبی پام پاره شد ودوبار عملم کردند الان بعد دوسال پام دوباره ورم کرده بخاطر سختی کارم والان میخواهم خودمو معرفی کنم با این همه مشکلاتم به نظرتون بهم جوابی میدن

    1. سلام در صورتی که بعد از عمل عوارض برای شما بوجود اورده باشد که مشخص کند در روند ادامه خدمت شما اختلال ایجاد میکند میتوانید با تایید کمیسیون پزشکی معافیت دریافت کنید. و باید قبل از درخواست معافیت پزشکی جریمه فرار از خدمت را پرداخت کنید

  13. سلام من چند ماه دیگه ۱۸ سالم میشه اگه بعد از یک سال نرم سربازی به زور میان میبرنم

    1. سلام پسرم سرباز فراری هست الان دوباره رفته خدمت اموزشی قبلا رفته بود ولی دوباره گفتن باید بره اموزشی ایا باید حتما بره اموزشی دوباره یا یک بار که رفته کافیه ممنونم

    2. سلام وقت بخیر برای من شرایط امریه جور شده ولی مشخص نیست بعد از پست کردن دفترچه اعلام میشه اگه امریه امکان پذیر نبود در این صورت میتونم تو اون ۱۵ روز مهلت دفترچه رو پس بگیرم و همون سرباز غایب حساب بشم کلا نرم به سربازی معمولی؟
      شرایطی هست که بشه اینکارو انجام داد؟

      1. با سلام خانم سیری هستم امکان پس گرفتن دفترچه وجود ندارد

  14. سلام ببخشید من سال 97 رفتم خدمت بعد فرار کردم الان خودمو معرفی کردم رفتم پادگان گفتن با برگه سبز برگرد حالا اومدم خونه سری بعد باید لباس ای خدمتمم ببرم باخودم تا رام بدن

  15. سلام من سال ۱۳۸۹ به خدمت رفتم بعد از ۵ماه خدمت فرار کردم ۱۱سال که ازدواج کردم و یک فرزند ۱۰ساله دارم و دندانم مصنوی شده الان میتونم مافیت بگیرم ۳۰ سالمه

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم طبق طرح جدید بالای ۳۰ سال با دو فرزند معافیت حاصل میشود

      1. سلام ببخشید من ۱۳ ساله که فرار کردم از خدمت الانم ۳۳ سالمه بخاطر مریضی واریکوسل بود که فرار کردم الان میتونم اقدامی بکنم
        ها

        1. با سلام خانم ‌ناصری هستم برای گرفتن معافیت پزشکی شما باید اول خودتان را به یگان اعزامی تان معرفی کنید وجریمه را پرداخت کرده و بعد برای معافیت پزشکی اقدام فرمایید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مرکز آویژه تماس بگیرید

  16. سلام خسته نباشید شوهرم 43سالش هست با دو تا فرزند میخواستم بفهمم اگه الان بخواد بره سربازی میشه؟؟

    1. سلام مشمولین با 2 فرزند و سن بالای 30 سال معافیت دریافت میکنند

        1. سلام جزایری هستم.در صورت فرار از سربازی و معرفی دوباره از 3 ماه الی 1 سال برای شما اضافه خدمت و حبس و جریمه نقدی در نظر گرفته می شود

  17. باسلام پسر من دو با از خدمت
    سربازفرار کرده میگوید زور که نیست نمیتونم در پیرانشهر خدمت میکنه یک ماه مانده تماهم بشه اما نمیتونه داخل پادگان بشه شما را به حضرت عباس یک فکری به حال این بچه کنید گناه دارن به خدا مو های سرش
    از بس فکر کرده سفید شده شما را به خدا

  18. سلام لطفا هرکی می‌دونه جواب بده ایا راسته ک میان دنبالت و وارد خونت میشن برا گرفتنت کسی براش پیش اومده؟

    1. سلام . نه داداش مگه آدم کشتی که بخوان بیان بگیرنت؟، همچین چیزی اصلاااا نیست ، فقط مواظب باش پات به کلانتری یا دادگاه بازنشه، چون از طریق کد ملیت می‌فهمن سرباز فراری هستی و دیگه ….

  19. سلام من سال 94مجبور به فرار شدم که خدمت 21ماه بود بعد الان می‌خوام برگردم خدمت الان برای من همون 21,ماه حساب میشه یا 24ماه؟ممنون میشم جوابمو محبت کنید…با تشکر

  20. سلام ببخشید اموزشی من 1402/7/1 و امروز فرار کرد
    به خاطر فقط من پیش مادرم موندم پدرم فوت شده و به خاطر مادرم فرار که پیشش بمونم و براش کار کنم ایا میتوانم لغو خدمت کنم؟

    1. سلام در صورتی که شما تنها فرزند پسر بالای 18 سال مادر باشید باید اول نامه توجیه غیبت بنویسید و در صورت تایید و بخشودگی غیبت امکان گرفتن کفالت مادر را خواهید داشت.

      1. سلام
        من تقریبا 9 ماه هست ک از خدمت فرار کردم اونم با 20 ماه خدمت بدون یک روز غیبت یا بازداشت الان اگه بخوام خودمو معرفی کنم بازم تو همون پادگان قبل مشغول ب خدمت میشم یا یه بار دیگه باید دوره اموزشی رو بگزرونم راستی بار اول بوده ک فرار کردم

        1. سلام خدمت شما، اگر خود معرف مراجعه کنید، اعزام شما از همان پادگان قبلی می باشد و نیاز به دوره آموزشی مجدد ندارید، ولی ۶ ناه اضافه خدمت برایتان لحاظ می شود.

          1. سلام من ۱۳ ساله فراریم یه بچه دارم و از همسرمم جدا شدم در حال حاظرم خرج مادرم و دخترم به احده منه و اینکه کارت ملیمم بن کردن چکار کنم به نظرتون برم خدمت خرج خانواده میمونه نرم مدارک ندارم تو مملکت خودم غریبه ام

          2. سلام من از سال 1399تاالان فراریم اومده بودم توشهر خودم 16ماه خدمت بودم الایه فرزند دوساله دارم ناراحتی اعصاب هم دارم ایا چیکار کنم که خدمت نرم حتی اگه بشه خرید میخرم

          3. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم طرح خرید خدمت برقرار نمی باشد

      2. سلام خسته نباشید داداشم نزدیک ۴۰ روز از خدمت فرار کرده و مشکلاتی داشته و متاهل هم هست بعد این ۴۰ ۵۰ روز غیبت خودشو معرفی کنه چه اتفاقی میوفته واسش راهنمایی کنید ممنون

        1. سلام از 3 ماه تا 1 سال برای ایشان اضافه خدمت یا حبس یا جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.

      3. سلام ممنون میشم به سوال من پاسخ بشه . ۴۳سال سن دوفرزند بالای ۱۵ساله دارم دوره مقدماتی رو رفتم ولی یک ماه خدمت انجام دادم بعداز مرخصی دیگه نرفتم . الان مشکل ریه دارم بیمارستان هم بستری شدم . اگه معرفی کنم خودمو زندانی دارم؟ میخوام برم نظام وظیفه کارای اداری انجام بدم که بتونم معاوفیت پزشکی بگیرم . ریه و قفسه سینه بخاطر شغلم داغونه دکترم سال۹۴ گفت ادامه اشتغال به همین کار جلوی بهبودی رو میگیره وبدتر میشه .به ناچار ادامه هم شغل رو دارم انجام میدم . زندانی نداره اگه برم معرفی کنم ؟

        1. سلام در صورتی که برای معافیت پزشکی اقدام کنید حبس یا جریمه ندارد در صورتی که خود را برای ادامه سربازی معرفی کنید زا 3 ماه تا 1 سال برای شما یا اضافه خدمت یا جریمه نقدی میزنند. و اگر دلیل قانع کننده نداشته باشید امکان حبس وجود دارد

      4. سلام من ۱/۴ چهارصدو یک فراری شدم به خاطره اینکه منو انداختن مرز زابل(زاهدان)انداختن حدود یه سالو نیمه فراریم خود معرف برم چه مجازاتی برام در نظر میگیرن؟؟؟؟؟

        1. با سلام، طبق قانون ماده 59 و 60 نظام وظیفه، در دوران صلح شما بالاتر از 14 روز منفک شدن فراری محسوب میشوید و اگر این اوقات به بیش از 60 روز کشیده شود علاوه بر شش ماه اضاف خدمت، جریمه حدود 3 ملیون تومان و زندان برای مرتبه اول بین ماه الی 45 روز حبس دارد، ولیکن معمولا حبس را قاضی برای بار اول فرار میبخشد به شما

    2. سلام من شرایط پدر فوتی دارم و بنا ب دلایل خوانودگی وتنها نانآورخانه من هستم ۳ مرحله مرتکب به فرار از خدمت شدم مجازات من چیست

      1. سلام در صورت معرفی برای شما از 3 ماه تا 1 سال اضافه خدمت و جریمه نقدی لحاظ میشود. و اگر دلایل نداشته باشید امکان حبس وجود دارد

        1. سلام وقت بخیر ؛ همسر بنده ۱۴ سال پیش دفترچه پرکرد و باید اعزام میشد و می‌رفت سربازی ولی نرفت و ی بار رفتم استعلام گرفتم و گفت غیبت داره سرباز فراری محسوب میشه و الان ۳۳ سالشه راهی نداره که کارت پایان خدمت بگیره؟ هیچ تبصره ماده ای نیست که بتونیم جریمه بدیم با توجه به این که همسرم نارسایی قلبی دارن ؟

          1. با سلام شما برای معافیت کفالت نخواهید تونست اقدام نمایید چرا که غیبت طولانی مدت دارید، فقط برای معافیت پزشکی مورد نارسایی قلبی میتوانید اقدام نماید منتهی باید ابتدا دفترچه مجدد را دست کرده یا به یگان قبلی جهت گواهی اشتغال به خدمت مبادرت ورزید

  21. سلام. خوب تبلیغ میکنید که سرازی نرند
    وزندگی کنند راحت. واموآلشان را هم باوکالت
    خرید وفروش میکنند ودوتا بچه هم میارند
    سپس بعدازده سال مجانی معاف میشوند
    عجب عدالتی
    بایدمحضرخانه خدمآت وکالتی هم به سربازان
    فراری ندهد یعنی کسی که کارت پایان خدمت
    نداره هیچ گونه خدمات حتی بلیط سفر
    ندهند واگر املاکی وکالتی میخرند
    وکالت انهارا نپذیرند
    الان جاده های کشور همه سربازفراری هستن
    درسفرند. اسامی فراریان رآ اعلام کنید
    تامردم انهارابشما معرفی کنند

  22. با سلام من متولد ۶۵ هستم سال ۸۴ ورودی خدمتم بود ۸ ماه خدمت کردم نرفتم بنا به دلایلی الان متاهل هستم یه فرزنده ۸ ساله دارم یه فرزندمم اردیبهشت به دنیا میاد ایا من میتونم میتونم معافیعتمو بگیرم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. با داشتن 2 فرزند و سن بالای 35 سال شما معاف میشوید

      1. با سلام،
        من متولد ۱۳۶۶ هستم و بعد از یازده ماه از خدمت سربازی متواری شدم،الان تقریبا ۸ ساله که اروپا زندگی می کنم،امکانش هست بتونم بیام ایران و برگردم؟ممنون میشم جواب جامعی بهم بدین.
        با تشکر

        1. سلام خدمت شما، تنها یک قانون برای تردد مشمولان غایب خارج از کشور وجود دارد، به این صورت که اگر حداقل ۳ سال در کشوری سکونت داشته باشید با نامه ی تردد از سفارت ایران یا حافظ منافع ، می توانید تنها سالی ۲ بار و جمعا ۳ ماه در ایران باشید. برای اطلاعات کاملتر تماس بگیرید.

  23. سلام ببخشید من سال 97 اموزشی بخاطر مشگل خانوادگی فرار کردم بار اولم بود بعد پول هم ندارم جریمه بدم میخام معرفی کنم حکمم چیه

    1. سلام خدمت شما. حکم شما را دادسرای نظام بستگی به شرایط و علت فرار مشخص می کند.
      اما ۶ ماه اضافه خدمت قطعا لحاظ می شود که اگر تا ۱ مهر خودمعرف مراجعه کنید عفو شامل حالتان می شود.

    2. من ۵۸ هستم از خدمت یک بار فرار کردم وخودمعرف بودم وبازفرار کردم ایامعاف هستم یانه

      1. سلام خیر برای برسی معافیت ها برای شما با مشاورین آویژه تماس بگیرید.

        1. سلام من سال ۹۲ رفتم خدمت یکی دو ماه مونده بوددیگ نرفتم الان دقیق ده سال میگذره برم پول بریزم الباقی خدمتو میدن ممنون میشم کمکم کنید

          1. با سلام باید تکلیف فراری بودن شما مشخص شود

    3. سلام
      این سه ماه کسری خدمت برای سرباز فراری ام محسوب میشه

  24. سلام عرض ادب ببخشید من اخرای 97 رفتم خدمت آموزشیم داشت تموم میشد فرار کردم الان میخام خودمو معرفی کنم زندانی داره

    1. سلام وقت بخیر
      بستگی به شرایط شما داره که دلیل کار شما چی بوده

  25. سلام سزباز فراری ارتش برای بار دوم اضافه خدمت وزندان وجریمه دارد چجوری اعزامی 97 تا الان نرفتم

  26. سلام خستن نباشید من الان 75 روزه که پادگان نرفتم 12 ماه خدمت هستم وزارت دفاع هم خدمت میکنم میخواستم ببینم برم چی میشه

  27. سلام من۲۵سالمه و دفترچه ای پست نکردم تا حالا ب دلیل یه سری مشکلات و خرج خانواده الان حکم جلبم اومده ک اگ نرم جریمه نقدی و غیمت محسوب میشه کلا نمیخوام برم خدمت یه برادر بزرگ تر هم دارم ک رفته اومده حکمی ک اومده واسه من جریانش چیه

    1. سلام وقت بخیر از پلیس +۱۰ پیگیر شوید در صورتی که دفترچه پست نکردید

    2. ببخشید من همون پادگان اموزشی که بودم باید معرفی کنم خودمو

  28. سلام ببخشید من یک بار فرار کردم میخام معرفی کنم میبخشن وا ینکه من مدارک شناسنامه کارت ملی گم کردم نمیتونم حساب بانک سپه باز کنم که پول برام بریزن چیکارکنم

  29. سلام هسته نباشید من الان حدود ۷۹ روزه که پادگان نرفتم به دلایلی که همه با سند مدرک هستش میخواستم ببینم برم فردا چه اتفاقی برام میگفته اولین فرارم هستش الانم ۱۲ ماه خدمت هستم میخواستم ببینم چه اتفاقی میوفته برم وزارت دفاع خدمت میکنم

    1. باسلام بابت اینکه اولین فرار میباشد و با دلیل و مدرک میباشد فقط جریمه پزداخت میکنید

  30. سلام وقت بخیر ، ببخشید من به محض اینکه به سن 18 سال تمام رسیدم درخواست معافیت پزشکی دادم و پزشک اولیه رو رفتم و فقط کمسیون پزشکی مونده بود که دو سال پیش باید می رفتم اما نرفتم و پارسال برام پیام آمد که مشمول غایب محسوب می شم و اگر ظرف مدت یک هفته اقدام نکنم دستگیر می شم و دیگه از اون موقعه پیام هم نیومد الان تکلیفم چیه ؟

    1. سلام.شما باید دوباره برای معافیت پزشکی اقدام کنید و حتما در جلسات کمیسیون شخصا شرکت کنید.

  31. با سلام ، سرباز فراری هستم با سن 35 سال تمام که به دلیل این مشکلات از سربازی فرار کردم : 1-بیماری همورویید خودم که معافیت پزشکی بهش تعلق نمیگیره ، 2-پدر سن بالای 60 سال دارای بیماری دیابت و قلب و نیازمند به مراقبت مرتب ، 3-مادر مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف ، یک برادر کوچیکتر هم دارم که با ما زندگی نمیکنه و محل زندگیش از ما خیلی دوره و همین گرفتن معافیت کفالت پدر رو برام غیر ممکن میکنه ، سوال من از کارشناسان محترم این سایت اینه که من چکار کنم؟ باید برم خودمو معرفی کنم؟ و اگه خودمو معرفی کنم ببرنم سربازی پس کی از پدر مادر من مراقبت میکنه؟ آیا کوچیکترین راهی هست که من معاف بشم؟ یا مثلا قاضی دادسرا رو متقاعد کنم که آقا من نمیتونم دیگه خدمت کنم! اگه میشه سوال منم منتشر کنید تو سایت و جواب بدید ، ممنون

    1. ممنون برای معافیت اگر بیماری خاصی داشته باشید که طبق آیین نامه شامل معافیت شود با توجه به آن میتوانید علارغم غیبت ها اقدام کنید. بعد از پرداخت جریمه و مراجعه به یگان برای معافیت اقدام کنید

  32. درود و عرض ادب بنده اعزامی سال ۸۷ هستم سال ۸۹ فرار کردم به دلیل مشکلات مالی و وضعیت ضعیف مالی خانواده یک برادر معلول دارم که تحت پوشش بهزیستی هست و دو برادر بزرگ تر که ازدواج کردن و از ما جدا شدن یکی دو فرزند و یکی سه فرزند دارند
    پدرم بالای ۷۵ سال سن دارد برای کاری رفته بودم کلانتری که به اسم سرباز فراری دستگیر شدم و چند روزی هم زندان بودم با قید فیش حقوقی ازاد شدم رفتم به یگان خدمتی و گفتن یک سال باید خدمت کنید چطور میتونم معافی بگیرم یا جریمه پرداخت کنم و کارت پایان خدمتم رو دریافت کنم
    بعد اینکه به دلیل مشکلات زندگی مشکل اعصاب روان دارم و مخارج خانه و پدر و مادرم هم به گردن من هست عزی ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام.شما اول باید غیبت خود را توجیه کنید.نامه توجیه غیبت بنویسید و به پلیس+10 تحویل دهید تا غیبت شما بخشیده شود.همچنین از طریق مشکل اعصاب روان خود میتوانید معافیت پزشکی دریافت کنید.

      1. سلام من پیش از هشت ساله که فرار کردم من را راهنمای کنید

        1. سلام جزایری هستم.برای برسی معافیت ها و راهنمایی شما با مشاورین آویژه تماس بگیرید

  33. سلام من نامزدم سال 98 دفترچه پست کرده ولی فرار کرده اومده
    اگه تا مهر بره بخشیده میشه؟!

    1. سلام.اگر تا قبل از اول مهر خود را معرفی کنند غیبت بخشیده می شود.

    2. سلام پسرم برج۱۱پارسال برنگشت خدمت ۸ماه هم تمام خدمت کرده بود حالا اگه برگرده چی میشه درضمن یه جورایی پسرم سرپرست من وخواهراشه چون پدرش نعتاد میباشند لطف کنید جواب بدهید

  34. سلام‌شوهر خواهرم ۱۶ سال سرباز فراری هستش اصلا برای خدمت سربازی اقدام نکرده هیچ دفترچه ای هم نگرفته حکمش چیست

    1. مشمول غیبت و اضافه خدمت هستند جهت اقدام برای سربازی و توجیه غیبت به دفاتر پلیس +10 مراجعه فرمایید شما سرباز فراری محسوب می شوید و جریمه و اضافه خدمت تعلق می گیره

  35. با سلام من از سربازی فرار کرد و یک سال بعد خودمو معرفی کردم و بعد یک روز بهم مرخصی دادن دیگه دوباره نرفتم و یک سال بعد خودمو پادگان معرفی کردم داخل پرونده یک روز رو سه ماه خدمت زده و از ترسی که زندان نرم بخاطر چندین فراردو باره روز اول فرار کردم
    و شد ۳ بار فرار که حتی یک بار هم منو دادگاه نبردن
    میخواستم بدونم باتوجه که یک بار هم دادگاهی نشدم خودمو معرفی کنم قاضی برام زندان میبره یا نه
    با تشکر از شما

    1. سلام.برای شما دادگاه تشکیل میشود و بر اساس حکم قاضی برای شما جریمه لحاظ میشود

  36. سلام خسته نباشید من سال 90 رفتم خدمت و بعد 16 ماه خدمت بخاطر مشکلات خانوادگی فرار کردم موقع خدمت زن و یه بچه داشتم چون زنم می خواست طلاق بگیره مجبور شدم فرار کنم خلاصه بگم راضیش کردم طلاق نگیره بخاطر این که دوباره اسم طلاق نیاره نرفتم خدمت بازم چند سال گذشت با دوتا بچه طلاق گرفت الان می خواستم بدونم تکلیف 16ماهی که خدمت کردم چی میشه من اگه دوماه دیگه مونده بودم خدمتم تموم شده بود الان اگه برم باید چقدر خدمت کنم اینم بگم که فرار اولم نبود با ایندفعه که فرار کردم شده فرار سوم

    1. تا سه ماه فرار، سه ماه اضافه خدمت و بیشتر از آن تا نهایت ۶ ماه اضافه خدمت در نظر گرفته میشود

  37. اگر بیشتر از سه ماه غیبت کنیم و خودمان را معرفی کنیم حکم چیست

    1. سلام بیش از 3 ماه غیبت شامل 6 ماه اضافه خدمت میشود.

  38. سلام من ۶ سال پیش از سریازی فرار کردم و حالا یکسالی هست ازدواج کزدم
    ۶ ماه از دوره سربازی را گذراندم ولی حقوق سربازی تا ۲۱ ماه برای من واریز شد ایا حالا که ازدواج کرده ام ممکن است دوباره در دوره سربازی حقوقی داشته باشم

    1. سلام رفتی ؟؟ برا منم مشابه همچین اتفاقی افتاده چی شد چیکارت کردن ؟

  39. سلام خسته نباشید من الان 35 روز هستش نرفتم میخواستم بدونم دادگاه نظام میشم یا نه اولین فرارم هستش

    1. سلام. باتوجه به اینکه عدم حضور شما در پادگان بیشتر از 15 روز است، شما سرباز فراری محسوب شده و میبایست در دادگاه حاضر شوید.
      و اگر تا قبل مهر ماه اقدام کنید اضافه خدمت شما بخشیده می شود

      1. سلام خسته نباشید من بچه خوزستانم اعزامی 1402/01/02هستم وآموزشی در استان گیلان بودم بعد از آموزشی یگان من در منجیل افتاد و من وظع مالی خوبی ندارم و پدر و مادر من توانایی کار کردن ندارن و من از آنها مواظبت می کنم بعد یکماه حضور در یگان به شهرستان دزفول رفتم و چند تا نامه برای انتقالیم آوردم ولی به من گفتن باید 6ماه حضور بزنم منم نتونستم تحمل کنم و فرار کردم

    2. سلام من ۲۶ماه خدمت کردم و فرار کردم ۳ساله الان بخام برگردم سر خدمت چقدر دگ باید خدمت کنم ایا فرستادن منو دادسرا نظام قاضی میتونه یکاری کنه اضافه خدمتو بخرم

      1. سلام.اضافه خدمت غیبت خود را با نوشتن نامه توجیه غیبت و بیان دلایل غیبت میتوانید توجیه کنید.در صورت تایید یگان مورد نظر اضافه خدمت شما بخشیده میشود.

      2. سلام . مگه چندماه میبایستی خدمت کنی که بعد از ۲۶ ماه خدمت فرار کردی؟؟؟؟😳

    1. سلام سرباز سپاه بودم من چون تشنج داشتم فرستادنم کمیسیون برام زد معاف از رزم و انتقالم دادن شهر خودم اینجا منو شبها پاسبخش میزاشتن و چون تنها و مریض بودم فرار کردم از خدمت در واقع یک سال خدمت کردم و در حقم ظلم شد کاری کردن که فراری بشم بنظر شما اگه یک شب برام اتفاقی می افتاد کسی جوابگو بود؟؟

      1. سلام من سال 98ازخدمت فرار کردم یک سال خدمت زدم الان دوتا بچه دارم میشه معاف بشم بشم یک راهنمایی بکنی

        1. سلام با 3 فرزند بالای 40 سال میتوانید معافیت بگیرید یا از طریق گرفتن معافیت پزشکی اقدام کنید.

  40. سلام من ۲ماه خدمت کردم قبل خدمت مشکلات اعصاب روان داشتم ولی نگفتم الان توخدمت دیگه نتونسم تحمل کنم گفتم که مشکلات اعصاب روان دارم وداروهم مصرف میکنم. بعد برام کمیسیون تشکیل دادن گفتن بعد ۳۰ روز جوابش میاد ولی من نتونستم بمونم فرار کردم الان ۲۰ روز میشه فرارکردم
    میخواستم بدونم ایا معاف میشم یانه

    1. با سلام معافیت پزشکی از مواردی هست که حتی با وجود غیبت نیز میتوانید از ان استفاده نمایید شما باید با مراجعه به نظام وظیفه عمومی استان از نتیجه کمیسیون خود جویا گردید،

  41. من سال ۹۲اعزامم بودیک هفته موندم دیگه تاالان نرفتم ایامیتونم ازنوع دفترچه پست کنم ایاامکانش هست

  42. سلام من بعد اموزشیم دیدم نمیتونم خدمت بکنم اصلا شرایط روحی روانی و بخاطر مشکلات شخصی نمیتونم خدمت کنم الان من باید چیکار کنم نمیخوام هم سرباز فراری بشم

  43. سلام من از سال ۹۲ از خدمتم فرار کردم
    بخواطر معیشت خوانوادم دست به این کار کردم
    الان دارای پنج فرزند وهستم ۱۰سال از فزارم میگزره

  44. سلام ایا مصرف متادون در سربازی مجاز است چون چند سال است تحت نظر دکتر کلینیک ترک اعتیاد هستم لطفآ جواب بدید

    1. در صورتی که مجوز از سمت پزشک دارید مشکلی پیش نخواهد امد

  45. سلام بنده سال ۹۱ عزام ب خدمت شدم وبعداز ۵-۶ماه فرار کردم ودوباره بعداز چند سال خودم رومعرفی کردم ک ۱ماه زندان برام بریدن رفتم زندان آمدم دوباره چند ماهی خدمت کردم وباز فرار کردم الان میخوام دوباره برم خودمو معرفی کنم چطور میشه

    1. داسرا تشکیل خواهد شد و در صورتی که غیبت با دلایل موجه باشد از حبس صرف نظر میشود ولی اضافه خدمت و جریمه نقدی همچنان پابرجاست مگر این که دلیل قانع کننده باشد اگر مشکل پزشکی دارید جهت معافیت اقدام کنید

  46. سلام من سال ۹۸ب خاطر اعتیاد قرص مصرف کرده بودم ۱۰روز فرار کردم بعدش با خانوادم رفتم سر خدمت چون دوباره قرص مصرف کرده بودم بهم گفتن میخای خدمت کنی بازرسی تیپ گفتم نمیتونم متوجه شد قرص مصرف کرده بودم چنتا نامه اوردن امضا کردم فرمانده تیپ امضا کرد گفت برو الان بخام برگردم زندانی دارد یا جریمه الان متاهلم میام شهر خودم خدمت میکنم

    1. سلام.اگر سرباز فراری باشید برای شما غیبت لحاظ میشود و از 3 ماه تا 1 سال برای شما اضافه خدمت یا حبس لحاظ میشود.بله در صورت تاهل امکان خدمت در شهر خود را دارید.

  47. سلام من از سرباز فرار کردم نیروانتظامی مرز بانی ۶مته میشه فرار کردم ولی اونجا نمی‌توانم خدمات کنم ولی سربازی رو دوست دارم میخواستم بگم یه کاری میشه بیام نیروانتظامی شهری

    1. با سلام در اولین مرحله خودتونو باید به یگان خدمتی معرفی کنید و در مراحل بعد درخواست انتقالی یا جابه جایی بزنید که به دلیل فرار سخت است
      شما چون سرباز فراری هستید می توانید تا 1 مهر مورد عفو قرار بگیرید و اضافه خدمت نخورید و جابه جایی ارگانی نداریم

      1. سلام من سال ۹۶ فرار کردم ۳ تا برادر داشتم که فوت کردن یکی برادر دیگه دارم که خدمت نرفته ۲ بچه داره مادر پدرم پیرن باید خرجشون بدم بعدشم میخوام معاف بشم در اثر کار جوشکاری ناخون اشاره سمت چپم قط شده

        1. سلام – اگر برادر شما از شما بزرگتر باشند شما قادر به گرفتن کفالت پدر نیستید ولی با توجه به نقض عضو انگشت شستتان میتوانید از طریق معافیت پزشکی معافیت دائم بگیرید و تا 1 مهر ماه میتوانید اقدام کنید تا شامل عفو رهبری شوید.

      2. پسرم خدمت اموزشیشو رفته ولی یک ماه بعد از اموزشیش دیگر نرفت اگه تو برج ۷ هموندومش بره خودشو معروفی کنه آیا غیبتاش موجح میشه اضافه خدمت نمیخوره و آیا جریمه داره ممنون میشم راهنماییمون کنید

        1. سلام.در صورتی که غیبت خورده باشند غیبت زیر 3 ماه
          3 ماه اضافه خدمت و در صورتی که غیبت ایشان بیش از 3 ماه باشد 6 ماه اضافه خدمت برایشان لحاظ میشود.ایشان باید نامه توجیه غیبت بنویسند و در صورتی که بیماری یا مشکلات خانوادگی خاصی در طول مدت غیبت داشته اند آن را زمینه نامه توجیه غیبت کنند.اگر غیبت ایشان بخشیده شود اضافه خدمت حذف میشود.

    2. سلام من سال ۸۵اعزام به خدمت بودم نرفتم تا حالا ۴۲ سالمه دو بچه دارم چکار کنم هر جا می رم کار بهم نمیدن یادآوری کنید خواهشن

      1. به حوزه بسیج مراجعه کنید طرح سرباز۴۰ساله داشتن.درماه چندساعت میرفتی و چندین سال بعد همون بعنوان سربازی میشد

    3. وقت بخیر من 1ماهه فراریم سر مشکلات اعصاب و خانوادم ک قصد طلاق دارن ایا میتونم ب نحوی خدمتو بگیرم یا معافی صادر شه و اینکه ی سوال کد ملی بعد چند سال احتمال داره مسدود بشه سر این فرار کردنم

      1. سلام وقت بخیر در صورتی که مشکلات اعصاب شما حاد می‌باشد امکان دریافت معافیت پزشکی را دارا می‌باشید

    1. سلام اگر مشکل پزشکی داشته باشید از طریق معافیت پزشکی میتوانید اقدام کنید.

  48. سلام یکی از آشنایان ما پسرش چندسال هست که سرباز فراری هست و تو این چند سال هم کلاهبرداری و آزار و اذیت دیگران را داشته . سوال من اینه که چه جور میشه آمارش رو داد که باهاش برخورد بشه

  49. سلام من سال ۷۸خدمت رفتم آخرهای آموزشی بود دیگه برنگشتم تااین که الان میخوام معافیت بگیرم معافیت ۳فرزندی یکسری مدارک میخوان آماده کردم متولد۱۳۵۹هستم الان باید برم جایی که فرارکردم؟بعدش چی میشه اگرممکنه راهنمایی کنید ترس دارم

    1. با 3 فرزند بدون محدودیتی معافیت امکان پذیر میباشد

  50. سلام خسته نباشین ببخشید من متولد 67هستم متاهلم و یک فرزند دارم تقریبا 14سال که فراری هستم در پادگان دستغیب جهرم دوهفته خدمت کرده بودم ودیگه نرفتم بعد 9ماه بازم خودمو معرفی کردم تعهد دادم ولی بازم نرفتم حالا متاهلم وبا یک بچه بعد از 14سال فرارمیخوام اقدام به خدمت کنم آیازندانی دارد

    1. سلام برای شما دادسرا تشکیل میشود و بر طبق رای دادگاه بسته به دلیل غیبت شما از ۳ ماه تا ۱ سال برای شما ممکن است حبس با اضافه خدمت و جریمه نقدی در نظر گرفته شود

  51. سلام من یک بار فرار کردم الان دو سال هست مجازاتش چی هست میخام برم خودمو معرفی کنم 3تا بچه هم دارم 9ماه26روز خدمت هم کردم راهنمایی کنید ممنون

    1. با 3 فرزند معافیت اعمال میشود برای سرباز فراری ها جریمه نقدی و حبس و دادسرا و همچنین اضافه خدمت در نظر گرفته میشود

  52. باسلام واحترام خدمت دولت اسلامی ایران

    بنده از سال 92 فرار کردم بخاطر شرایط مالی ومادرم تحت پوشش کمیته امداد بوده وپدرم فوت کرده بود نتونستم ادامه بدم بخاطر مادرم بنده متاهل هستم 8ماه هم خدمت کردم پادگان شهید یاسینی پدافند هوایی استان بوشهر میباشد. الان اگر میخوام برگردم خدمت چه کاری را انجام بدهم لطفا راهنماییم کنید

    باتشکر

    1. سلام شما اول باید غیبت خود را توجیه کنید در صورت بخشودگی غیبت میتوانید برای گرفتن کفالت مادر اقدام کنید.

  53. سلام من سال ۷۶ ازسربازی فرار کردم حالا ۲۷ سال گذشت دارای چهار فرزند پسرم سرباز عف رهبری شامل میشه

      1. سلام من اعزامی ۹۳ هستم . ۱۴ ماه خدمت کردم. فرار کردم بعد از ۶۳ روز برگشتم رفتم دادگاه ۹۰۰ت جریمه کردند. بعد از دو یه هفته دوباره به خاطر مشکلات مالی فرار کردم. تک پسر هستم پدرم هم کارت ایثار داره. آیا میشه کسری گرفت

        1. سلام در صورت داشتن غیبت شما اجازه استفاده از کسری را ندارید.

      2. سلام ایا مصرف متادون در سربازی مجاز است چون چند سال است تحت نظر دکتر کلینیک ترک اعتیاد هستم لطفآ جواب بدید

    1. سلام‌من‌متولد‌1356هستم‌واز‌سال‌80از‌سربازی‌فرار‌کرده‌ام‌والان‌هم‌نه‌یک‌تمامی‌دندان‌هایم‌مصنوعی‌می‌باشد‌ودر‌ضمن‌خودم‌جسمم‌با‌اعتیادی‌که‌داشتم‌از‌بین‌رفته‌‌حالا‌لطفا‌مرا‌راهنمای‌فرماید‌که‌چه‌کنم‌که‌مرا‌عف‌رهبری‌شامل‌حالم‌باشد‌ممنون‌از‌راهنمای‌شما‌عزیزان

      1. سلام شما با 50 سال سن امکان گرفتن عفو رهبری را خواهید داشت.

    2. سلام خسته نباشید من ۱۸ سالم و در گیلان زندگی میکنم و الان سرباز کرمانشاه هستم و به دلیل فعالیت در حین خدمت آسیب های زیادی به من وارد شده از جمله این اسیب ها باعث شده که دیگر نتوانم خدمت کنم برای مثال در حین خدمت مجبور بودم به دستور اطاعت کنم و سیمان های سنگین بلند کنم از جمله کاشی های سنگین و آجر و مدت های طولانی سرپا به ایستم و در شب ها درد بسیار شدید سر و بیضه چپ و بیضه راست لگن کمر و پا رو داشته باشم بطوری که تمام شب ها بیدار بودم و در کل بجای چهار سرباز که باید در آنجا خدمت میکردن سه سرباز بودن و همین فشار خیلی زیادی به بدن من وارد کرد بعد از ۲ ماه در حین خدمت رفتم دکتر در همان کرمانشاه که به من گفتن با توجه به عکس تشخیص داد شده که واریکسل چپ ۲ و واریکسل راست ۱ داری که واریکسل چپ گفت خفیف ۲ هست و گفت میتونی ۱ ماه داری مصرف کنی بعدش بیای اگه درد داشت عملت کنم بعد یک ماه من که مرخصیم بود رفتم خونه و اولین کار رفتم دکتر اورلوژی که ایشون گفتن برم دوباره عکس بگیرم و گفت طبق عکس تو واریکسل سمت چپ از ۲ که در حین خدمتم بود رسید به بالای ۳ الان من معافم ؟چون در حین خدمت به من آسیب وارد شده و دکتر گفت دیگه نباید سرپا وایسم یا چیز های سنگین بلند کنم و الان جراهی هم کردم و پیش دکتر ارتوپدی هم رفتم و اون گفت بیماری پیریفورمیس که به دلیل فشار بیش از حد بدن به وجود میاد رو پیدا کردی که روی لگن کمر و پا تعثیر میزاره و من هم چنان واریکسل سمت راست بدن هم دارم و چپ هم چون عمل کردم باعث شده که نتونم مثل اول بشم نمیخوام بخواطر خدمت عقیم بشم
      الان من میخوام درخواست معافیت بدم و مدارک دکتر هم میبرم و حاضرم زندان برم ولی دیگه خدمت نکنم تا تهش هم میرم میخواستم بدونم اگر هیچ جوره قصد خدمت نداشته باشم چند سال باید زندان برم

      1. دنبال کسی نمیان مگه اینکه کارت بکشه پاسگاه دادگاه تازه اونجا باید کد ملیت بزنن سیستم تا بفهمن فراری هستی یا شاکی داشته باشی همین وگرنه کلا دنبال کسی نمیان خیلی کم پیش میاد من الان تو فامیلمون هستن ۱۰سال فراری ان

    3. سلام من سال ۹۱از پادگان فرار کردم خرج پدر مادر و دوتا خواهر با ۴تا بچه همسرم میدم به علت اینکه کسی نبود خرج اینا بده فرار کردم و تک فرزند پسری هستم آیا مافیت میدن به من

      1. سلام بله با 4 فرزند امکان گرفتن معافیت دائم دارید.

    4. سلام، من اسفند ۹۰ آموزشی تهران بودم بعد فرستادنم اندیمشک انتقالی گرفتم برا اصفهان مراتو ولی به دلیل مسائل خانوادگی آبان ۹۱ ترک خدمت کردم، الان ۶ ساله خارج از کشور هستم، متاسفانه پدرم اخیرا فوت شد و من تنها پسر مادرم هستم میخواستم ببینم چه راهی برای من وجود داره که مشکل سربازی برطرف بشه و بتونم برگردم. ممنون

      1. سلام میتوانید از طریق مشکلات پزشکی معافیت بگیرید یا اینکه نامه توجیه غیبت بنویسید و دلایل ترک خدمت را بیان کنید در صورت تایید نامه و بخشیدگی غیبت شما میتوانید از طریق کفالت مادر معافیت بگیرید.

  54. .
    مجید معتمدی روزنامه نگار نوشت: برای مقابله با تروریسم باید سپاه قدس واحدی تهاجمی تحت عنوانِ ۰۷ تشکیل دهد و تروریست‌ها را با پهپاد در خاکِ پاکستان منهدم کند.

    آقای معتمدی،
    جمهوری اسلامی به قدر کافی برایمان دشمن تراشیده لطفاً پاکستان را نیفزایید برای مبارزه با تروریسم فقط یک راه وجود دارد باید انگیزه‌ی ترور را که ظلم و تبعیض و تجاوز و خیانت و جنایت و فساد نظام است منهدم کرد.
    پای کوری به کوزه‌ای برزد، گفت فراش را وقایت نیست.
    گفت ای کور کوزه بر ره نیست، لیک بر ره تو را درایت نیست.
    ره رها کرده‌ای سوی کوزه، می‌روی آن به جز غوایت نیست.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

  55. سلام خدمت کارشناس محترم
    بنده تو دوریه آموزشی ساله ۸۹ مرخصی رفتم ودیگه برنگشتم.وحالا صاحب چهارتا فرزند هستم اگه برم خودم معرفی کنم به یگان منو میفرستن دادگاه نظامی یاخیر..

    1. شما معاف می شوید ولی دوره آموزشی و یک دوره تکمیلی را باید بگذرانید

      1. سلام من یه بار فرار کردم بعد خودمو معرفی کردم باز دوباره فرار کردم الان نمیتونم برگردم چون نمی‌دونم شرایطش چطوری هست

  56. سلام خدمت سربازیم سال91بود ده ماه رفتم و علت نرفتن خدمت فوت دوتا برادرم بود یکیشون سال 92یکی دیگه سال97فوت کرد و چندبار هم از کلانتری محل واسم نامه اومد خودمو معرفی کنم ولی نرفتم الان دادسرای نظامی جلو حسابم مسدود کرده امکانش هست واسه خدمت سربازیم‌ باشه کل حسابمو مسدود کرده باشن توروخدا راهنماییم بکنید ممنون

      1. با سلام کسی که دفتر چه خدمت رو نفرستاده و الن هم 27 سالش شوده اون هم سرباز فراری حساب میشه و در جای مثل دادگاه یا پاسگاه بره می‌گیرند آره

        1. سلطان سرباز فراری همیشه پرچمش بالاست نمی‌نمیگیرنش اینو علم ثابت کرده

  57. سلام بنده ۴۷سالم هست که درسال ۷۴سه مرحله ازخدمت فرارکردم که حتی یک سری گفتند سربازان فراربیش ازهشت سال میتوانندخدمت خودرابخرند که من مجبور شدم قسط بندی کنم وخدمت خودرابخرم وتعدادی قسط دادم ولی قسط هایم تمام نشدنتوانستم کارت پایان خدمت بگیرم حالامیگویند متولدین ۱۳۵۵ معاف هستندایاشامل حال من میشود یانه

    1. با سلام قانون معافیت عفو رهبری شامل حال افرادی میشود که تا پایان سال 54 متولد انها باشد، وبا این تفاسیر معافیت عفو رهبری شامل حال شما نمیباشد البته که با توجه به اینکه سن شما بالاتر از 40 سال میباشد و اگر دارای سه فرزند میباشد میتوانید کارت معافیت دائم بگیرید با مراجعه به پلیس +10 معافیت سنی رهبری با توجه به مدرک تحصیلی و سن هست

  58. سلام بنده ۶ ماه پیش از سربازی فرار کردم میخوام بدونم اگه چیزی به نامم باشه توقیف میشه یا اینکه کارت ملیم مسدود میشه

    1. با سلام، پروسه سرباز بگیری و همچنین محدود کردن اشخاص مشمول چه غایب و چه فرار از خدمت وجود دارد و بله این امکان وجود دارد که با کارت ملی به شما خدماتی ارائه داده نشود،

  59. سلام من سال۸۳ به علت مریضی ازخدمت فرارکردم تقریبن ۹الی۱۰ماه خدمت کردم الان میخوام خودم معرفی کنم مجازاتش چیه

    1. 🌸۳تا۶ماه‌حبس‌ و همچنین۶ماه اضافه خدمت و جریمه

    2. سلام آیا در آموزش سربازی فرار کنیم فرار محصوب‌ می شود؟
      یا چه اتفاقی برایمان‌می افتو

      1. سلام بله. فرار محصوب میشود و برای شما اضافه خدمت لحاظ خواهد شد.

  60. سلام وقتت بخیر من پدر مادرم مرضن خو بعد وضعت مالیمو خوب بعد من شنیدم مادرم مرض شوده بعد من فرار کردم حالا باید چکارکنم یه ماه فرار کردم باید چکار کنم حتا پول ندارم برگردم یگان

  61. سلام خسته نباشید من سال۱۴۰0ی ماه اموزشی ارومیه بودم اموزشیم تموم شد سره خالکوبی فرستادنم بیمارستان اعصاب روان نامه بگیرم برگردم تقسیمم کنن یگان ولی من دیگ برنگشتم خیلیم اومدن دنبالم خواستم بدونم خودمومعرفی کنم چ مجازاتی داره وامکان داره بفرستنم اموزشی دوباره

    1. باسلام بایدجریمه نقدی پزداخت کنید امکان تجدید دوره اموزشی درصورتی که کمتر از ۲۰ روز در اموزشی بوده باشید هست

  62. سلام برادر بنده بسیجی هستم،خدمت من ۲۴ ماه بود با افتخار رفتم سر پستم وسط خدمت دچار ناراحتی شدم و عمل جراحی کردم،معاف رزم شدم،بعد چند ماه دوباره بع علت مشکل مالی نتوانستم از پس خرج خانواده بر بیام شروع به کار کردم،آخر خدمت بنده بود نامه خدمت به شهر دیگ زدن،بعد از ۱۹ماه ۲۱ خدمت،نرفتم،به علت مسئولیت که گردن داشتم،خانواده،زیر نظر اداره کار بودچون برام کار تشکیل داده بودن،بنده چهار ماه کسر خدمت داشتم پیگیر نکردن،از مسئولین میخوام بفکر بنده باشن.

  63. سلام من سال ۸۹ سرباز مرزبانی ماکو بودم راهم دوربود دوروز راه بود پدرم فوت شد مادر خواهرم تنها بودن دوروز سر یگان بودم الان متاهل هستم دوتا فرزند دارم کارگر هستم مستاجرهستم ماهی ۲میلیون گرایه خونه میدم تور خدا کمک کنید ممنون میشم راهی هست

  64. سلام من سال ۸۵ سرباز بودم دیگه نرفتم الان میخوام برم کلیه نعل اسبی و گوش سمت راستم شنواییش صفره میتوانم معافیت بگیرم

    1. سلام اگر آستانه شنوایی شما در یک گوش در فرکانس های چندگانه 80 دسیبل یا بالاتر باشد امکان گرفتن معافیت دائم را خواهید داشت

  65. سلام
    اعزامی ۷۹بودم سال۸۲ دوماه مونده غیبت کردم نرفتم البته تو اضافه خدمتم بودم اصلش تموم بود بعد غیبتم باز زندان افتادم۱۰سال زندان بودم برای پایان خدمتم چیکارکنم الانم دربدترین شرایت زندگی میکنم

    1. درصورتی که دلایل موجهی برای غیبت خود رائه دهید از حبس جلوگیری میشود ولی جریمه نقدی و اضافه خدمت پابرجاست

  66. سلام
    من الان نزدیک هشت ماهه فراریم به دلیل شرایط خانوادگی
    و طبق نامه کمیسیون پزشکی من باید در محل سکونت خانواده خدمت میکردم که با بی توجهی کارکنان و ارشد های نظام رو برو شدم نه تنها انتقالم ندادن بلکه بد رفتاری هم کردن و من فراری شدم و محل خدمت من با محل سکونتم نزدیک هشت ساعت راه است الان بخام برگردم چطور میتونم چطور باید به حق قانونی خود برسم

    1. اگر سربازی فراری هستید دلایل موجخ ارائه دهید تا از حبس جلوگیری شود ولی جریمه نقدی و دادسرا و اضافه خدمت پابرجاست

  67. 33. روزه تو فرارم. از لحاظ روحی واقعا داغونم نمیدونم چیکار کنم شماها یه راه کار بهم بدین

  68. سلام اگه میدونستم خدمت اینقدرراحت شده وتاساعت ۲ظهربیشترنیست زودترخودمومعرفی میکردم

  69. سلام ممنون میشم سریع جواب بدین بی عقلی کردم ۱.۵ سال فرار زدم الان میخوام خود معرف برم مجازاتم چیه و هزینه پرداخت جریمه چیه و اینکه برای خود معرفی طرف دستگیر میشه؟

    1. جریمه نقدی و اضافه خدمت تعلق میگیرد دادسرا تشکیل میشود و اگر دلایل موجه و منطقی ارائه دهید میتونید از حبس جلوگیری کنید

  70. سلام من سرباز فراری هستم که۶ سال پیش ترک خدمت کردم دلیلش هم این بود که تو یه شهرستان خییلی دورافتاده که جزو مناطق محروم بود افتاده بودم و بهم انتقالی هم ندادن تا شهرخودمون بیوفتم
    حالا اگه بخوام برگردم ممکنه بهم انتقالی بدن؟

    1. درصورتی که سربازی فراری باشید امکان پذیر نیست

  71. سلام ، میشه دوباره رفت خدمت کسانی که خدمت تمام کردند ، میشه بروندتو همون یگان خدمت کنند یا نمیشه؟؟

  72. سلام من 54سالم وسربازی نرفتم ایا معاف وبازنشستگی بمن تعلق میگیرد

    1. سلام بله از ۵۰ سالگی شما شامل عفو رهبری میشوید

  73. اقا ی سوال من الان شیش ماهه فراریم اگه بیان دم خونه حکم ورود ب منزل دارن یا ن ؟واینکه خیلی پیگیر میشن آیا ؟

    1. سلام خیر در صورتی که خودتان را معرفی کنید برای شما از ۳ ماه تا ۱ سال حبس اضافه خدمت یا جریمه نقدی در نظر گرفته میشود

  74. یک بار دیگه فرصت خرید سربازی اجرا کنید ما دیگه با این سن سال 36سالمه با زن و بچه نمی‌تونیم با این وضعیت گرونی و اقتصادبدحدا قل بذارید ماقسطی بخریم خدمتمونو تشکر

  75. سلام من دوسال از زمان سربازیم گذشته و هیچ گونه مراجعه نکردم من چن سال اضافه خدمت میخورم

    1. سلام تا سقف ۶ ماه اضافه خدمت برای شما لحاظ خواهد شد

  76. تو روخدا یه به من بگه الان سرباز زندان بودم فرار کردم برای دستگیری میان؟
    و برای گرفتن گواهینامه میتونم اقدام کنم ممنون میشم بگین

    1. سلام برای گواهینامه نمیتوانید اقدام کنید و در صورتی که خود را معرفی کنید از ۳ ماه تا ۱ سال برای شما اضافه خدمت یا حبس و یا جریمه نقدی در نظر گرفته میشود

  77. من متولد 1365هستم بچه دارم مستاجر هستم نمیتونم برم نه اعصاب نه هزینه های سنگین زندگی می‌ذاره برم حداقل بذارید برای فروش شاید آدم بتونه بخره

  78. سلام من 4ماه فراری بودم دادگاه فقط جریمه نقدی برام برید از کجا باید بدونم که اضافه خدمت خوردم یا نه؟
    یا فقط اون چهارماهی ک نبودمو باید بکشم؟

    1. درصورت سرباز فراری بودن جریمه نقدی تعلق میگیرد از طریق پلیس +۱۰ پیگیری کنید

  79. من ۲۳ ماهه خدمت کردم فقط ۱۱ روزم مونده . می خواستم بگم بخدا ارزش نداره خدمت نیاین چون تو خدمت به احتمال ۸۰ درصد معتاد می شین یا دیوونه . گیر آدمای زبون نفهمی میفتین که حتی فکرشم نمی کنین . اگه یه ذره برا خودت ارزش قائلی خدمت نیا ببین کی گفتم . غیبت کن نیا . بخدا از اعتیاد زندگیت نابود می شه تو خدمت

  80. سلام من ۳۵ سالمه برلی گذزنامه مشگل دارم خانوادم اونجا هستند ۱۴ سال پیش
    فرار کردم حالا پشیمانم میخوام برای یه بار گرفتنم نرفتم حالا اگه برلی گ
    معرفی کنم خودمو چی میشه ‌ والا موندم چی کنم

  81. سلام ودرودوقتتون بخیروسلامتی ۔بندہ ازسال 76۔کہ 23ماہ خدمت کردم بعلت عفونتو عمل ناخن بزرگ ھردوپاکہ بہ دستور خود پزشک پادگان بہ بیمارستان شھراعزام شدم وبعدازدرآوردم ناخنام بامرخصی یااستراحت درمنزل وناخواستہ وندانستن قانون مستقیم رفتم خونہ کہ 25روزاستراحت داشتم وبعدازاستراحت بہ پادگان مراجعہ کردم۔متاسفانہ فراری حساب شدم کہ آخرین ماہ خدمتم بود وسرپرست خانوادہ فقیروکم درآمدی بودم ۔وخیلی دورازشھر خودم بودم حدودا600کیلومترازلشکر88فاصلہ داشتم سہ بار مراجعہ کردم کہ جواب منفی دریافت کردم۔وحادثہ ای تومسیرپیش اومد استراحتنامہ تاییدیہ پزشک گم شد۔حالا چکارکنم فقط یک ماہ ازخدمتم باقیموندہ والان مشکل ذھنی دارم کہ ھمونموقع جن گرفتگی داشتم الان مشکل دارم آیاباپرداخت کریمہ کم میتونم ازپلیس +10مراجعہ کنم وکارت پایان دریافت کنم؟

    1. درصورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و رای تایید نهایی کمیسیون امکان معافیت دارید

  82. سلام وقت بخیر من سال ۹۵ از خدمت سر باز زدم و ادامش ندادم. توی اموزشی بودم و دیگه ادامه ندادم. میخواستم بدونم الان بعد ۶ سال اگه برگردم با توجه به این که توی آموزشی بودم فقط جریمه نقدی میشم یا اضافه خدمت هم میخورم؟ و اگر اضافه میخورم چقدره . ممنون میشم جواب کامل بدید

    1. سلام با رای دادسرا برای شما از ۳ ماه تا ۱ سال حبس یا اضافه خدمت و جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.

  83. سلام من سرباز آذر ۱۴۰۱ مرزبانی هستم ۴ ماه از خدمتم گذشته و شرایط روحی ادامه دادن ندارم آیا فراری بشم میان دم در برای دستگیری؟

    1. سلام خیر اما برای شما اضافه خدمت و حبس و جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.

  84. من‌ سال 80فرارکردم الان باید از کجای کار استارت بزنم

    1. سلام از طریق پلیس +10 معرفی خود را انجام دهید به دلیل داشتن غیبت برای شما از 3 ماه تا 1 سال اضافه خدمت با حبس و جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.

  85. سلام.من دوسال سرباز فراریم.
    چیزی که شنیدم اینه که حساب های سرباز فراری رو مسدود میکنن بنظرتون این خبر واقعیه؟

  86. سلام وقتتون بخیر ، من تقریبا 18 ماه خدمت کردم ، ده سال میشه از خدمت فرار کردم ، خواستم بدونم هیچ راهی نیست برای گرفتن کارت یا معافیت؟

    1. سلام برای برسی معافیت ها با مشاورین آویژه تماس بگیرید.

  87. سلام در مرخصی پام شکست و در حالی ک یک ماه دیگه از خدمتم مونده بود دیگه نتونسم برم و پامو( دوبار)عمل کردم و پیچ و پلاک شده میشه اگ راهی هست برای اینکه این یه ماه دیگه رو ببخشن بهم بگین؟ لطفا جواب بدین خیلی برام مهمه

  88. با دوتا بچه چطور بریم سر خدمت .
    با این خرج و مخارج آ .
    از خدا بترسید

  89. سلام ببخشید من سال ۹۱فرار کردم الان یک فرزند دارم و رباط صلیبی وتاندون پاره کردم میتونم خدمتتون بخرم یامعاف بشم

    1. درصورتی که مشکل پزشکی دارید درخواست معافیت دهید با تایی پزشک معتمد نظام وظیفه و همچنین رای اعتماد کمیسیون امکان پذیر میباشد

  90. سلام ۲۲ساله فراری هستم مدت قانونی خدمت کردم ۲ماه اضافه داشتم که تصادف کردم دندونام خورد شدن مصنوعی هستن که دیگه مراجعه نکردم همسر وفرزنددارم میتونم بدون معرفی به یگان برامعافیت اقدام کنم الان۴۵ سالمه لطفا راهنمایی کنین

    1. سلام اگر 2 فرزند داشته باشید با سن بالای 45 سال معافیت دائم دریافت میکنید.

  91. س متولد ۷۶ اعزام ۱۹ ۹ ۹۵آخرین فرارم سال ۹۶ ۸ماه خدمت کردم میشه اقدام می کنم بخرم هرچه میشه هزینش میدم کمک کن تروخدا راهنمایی کن برام

    1. سلام طرح خرید خدمت برداشته شده است جهت برسی معافیت ها برای شما با مشاورین آویژه تماس بگیرید.

  92. سلام اونایی که بیماری Hbsag دارن چطور باهاشون چه برخوردی می شده البته مشکلات دیگه که مدرک دارم چه می شده.

  93. سلام احترام تکليف اشخاصی که ۳سال از موعد سربازی گذشته ک حتی خانواده هم نمیتونه شخص را به زور برای خدمت سربازی بفرسته تکليف چیست که چرا اقدام عملی یا اخطار برای شخصی که موعد سربازی اش گذشته نظام وظیفه پیگیری نمی‌کند

    1. سلام خدمت شما ، تا زمانی که مشمول دفترچه پست نکند ، همچنان به میزان غیبت اضافه میشود. تنها در صورتی که نیروهای مسلح کمبود سرباز داشته باشد به صورت رندوم برای افراد مشمول غایب پیامک ارسال میکند.

  94. سلام شوهرم سال 94 به خدمت رفت تا سال 95 چن بار فرار کرد زمستون 95 کلا دیگه نرفت دیسک کمر داره یه بچه ام داریم میخواستم بدونم به خاطر دیسک کمرش کاری میشه کرد؟ الان معرفی کنه چن وقت میخواد خدمت کنه؟ میندازن شهر خودمون خدمت کنه؟

    1. درصورت سرباز فراری بودن سختگیری صورت میگیرد از طریق مشکل پزشکی در صورتی که تایید پزشک معتمد نظام وظیفه را بگیرند اقدام کنید

  95. باسلام خدمت دوستان و‌کارشناس محترم یکی از اشناهای بنده سال ۹۸ اعزام شده ۱۰ ماه خدمت کرده بعد فرار کرده تا الان الانم متاهل شده میخواد ببینه چه سرنوشتی داره برگرده چی میکنن میدن شهر خودش اضافه اش چقدره ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. جریمه نقدی و اضافه خدمت و دادسرا تشکیل میشود سعی کنید با ارائه دلایل منطقی و موجه از حبس جلوگیری کنید

  96. با سلام
    من اعزامی سال ۸۵ هستم بعد ۹ ماه خدمت به علت مشکلاتی ترک خدمت کردن و فراری شدم سال ۹۰ باز برگشتم سر یگان خدمتی و معافیت تعلق گرفت بهم و ادامه خدمتم رو انجام میدادم که بعد ۶ ماه دوباره ترک خدمت کردم و برای بار دوم فراری شدم. جمعا ۱۵ ماه خدمت کردم اون زمان خدمت ۱۸ ماه بود برای مناطق محروم
    الان متاهلم ۲ تا فرزند دارم و بیماری دیابت دارم که انسولین مصرف میکنم
    میخاستم بدونم که آیا کسر خدمت برای متاهلی و داشتن فرزند بهم من تعلق میگیره یا نه؟؟

    برای اطلاع دقیقتر به نظام وظیفه مراجعه کنم یا پلیس +۱۰ ??

    1. درصورت سرباز فراری بودن هیچکدام از امتیاز های کسری و معافیت را ندارید دلایل موجه برای غیبت خود ارائه دهید تا جلو حبس را بگیرید

  97. سلام من همسرم 3 بار از سربازی فرار کرده آخرین بار هم سال 95 بوده پدر و مادرش هم از هم 10 ساله که جدا شدند و خرجی پدر مریضشو میده ولی چون برادرش معافیت گرفته بهش تعلق نمیگیره خودمم بیماری صرع دارم میخوام گزارش بدم بیان بگیرنش چون به کارتش احتیاج داره ولی نمیره چجوری میتونم گزارش بدم که بیان بگیرنش نمیخوامم بفهمه تورو خدا کمکم کنین

    1. سلام ایشان تنها از طریق گرفتن معافیت پزشکی میتوانند اقدام به گرفتن معافیت کنند.

  98. سلام در سال 89 اعزام به خدمت بدم ه دوبار خودمو معرفی کردم اما باز فرار کردم و به دلایلی چند سال زندان بودم و حالا احتیاج به کارت دارم چیکار باید کنم

    1. برای برسی معافیت ها برای شما با مشاورین آویژه تماس بگیرید.

  99. سلام چرا نظام برای برگرداندن سربازان فراری درحین خدمت سریعتر دست بکار نمی شود

  100. سلام خسته نباشید
    من اعزامی 1.11.1400 هستم

    اهل اصفهان و یگان خدمتیم هم اصفهانه

    معاف از رزم هستم ، اول سال 1401 بخاطر مشکل پزشکی واریکوسل فرار کردم و عمل کردم
    وقتی برگشتم استعلاجی به یگان ندادم ولی مدارک پزشکی موجوده

    بخاطر فشار سنگین کار های پادگان بیماریم برگشته و درد داشتم

    میشه گفت زیر جای بخیه هام درد شدیدی داشتم

    فشار کار و تعداد پاس ها زیاد بود و مرخصی بیشتر از 24 ساعت نمیدادن که یکم استراحت کنیم
    با نامه اعزام به بیمارستان به دکتر مراجعه کردم. دکتر متخصص اورولوژ بیمارستان ارتش نامه معرفی به کمیسیون داد
    یک کمیسیون پزشکی توی 577 ارتش رفتم
    که بهم گفتن ما نمیتونیم معافت کنیم
    منو فرستادن بیمارستان بعثت تهران
    اونجا بهم گفتن معاف از رزم فقط
    میتونستن 6 ماه معافیت موقت بدن ولی ندادن
    درصورتی که من شرایط معافیت کامل رو داشتم
    وقتی از کمیسیون برگشم دیگه خدمت نرفتم

    الان 50 روز میگزره

    با استراحت حالم واقعا بهتر شده

    مقداری افسرده شدم و مقداری مشکل مالی دارم

    خودمو معرفی کنم زندان نمیرم؟ و آیا فرمانده میتونه منو بازداشت کنه؟ میخوام فردا صبح برم

    با تشکر

  101. سلام من الان دوبار فرار کردم که میخواستم برای من تبعیدم کنه یا مکانش هست تبعیدم کنه

  102. سلام،بنده ۴۴سالمه،۲۳سال پیش بعد از ۷ماه خدمت وسختی شرایط در زندان ،دیگه نرفتم.حالا دوتا بچه دارم،خودمم هم داروهای اعصاب میخورم.زندگی سختی دارم،تکلیفم چیه؟

  103. سلام ، من مدت 2 سال و 11 روزه که سرباز فراری هستم و 35 سال سن دارم(که بنظر خودم برای سربازی سن بالاییه و دیگه دیره برای ادامه دادن سربازی) ، به بیماری همورویید(نوع خفیف) مبتلا هستم که 4 گواهی پزشکی معتبر از بیمارستان خانواده ارتش دارم ، پدرم سن بالای 60 سال داره و به بیماری فتق مزمن روده و دیابت مبتلا هستش که هروز به طور مرتب نیاز به مراقبت داره ، سوال من اینه که آیا اگه برم خودمو معرفی کنم با این مدارکی که دارم میتونم فرار خودم رو توجیه کنم؟ و آیا میتونم برای معافیت سربازی اقدام کنم؟

    1. سلام نامه توجیه غیبت بنویشید و تمامی این دلایل را با مدرک بیان کنید در صورت پذیرش نامع میتوانید برای گرفتن کفالت پدر اقدام کنید یا اینکه با تایید کمیسیون معافیت پزشکی بگیرید.

  104. یه سوال اونایی که از سربازی فراری میشن حقوق هم دریافت میکنن

    1. باسلام خدمت دوستان عزیز لطفاً اگر این اتفاق واسه خیلی هاتون افتاد من رو مشاوره بدید اگر بابت غیبت سربازی پیام بیاد که خودت رو معرفی کن ودر غیر اینصورت احضاریه میاد آیا این پیام جنبه پیگیری داره آیا احضاریه میاد آیا میان دستگیر کنند یانه

    2. سلام و درود
      بله ، میتونه حقوق رو برداشت کنه ! اما اگر روزی مجددا برگرده سر خدمت دیگر حقوق نداره و یا برای معافیت بعدش اقدام کنه باید کل حقوق برداشته شده را تاوان دهد

    3. سلام بنده در سال ۸۳ برج ۳ به خدمت اعزام شدم و برج ۱۰ سال ۸۴ خدمت را به پایان رسوندم اما برای گرفتن کارت پایان خدمت هیچ اقدامی انجام ندادم و تمامی مدارک پیش بنده موجود هست لطفا راهنمایی بفرمایید،باتشکر جدگال از چابهار

      1. از طریق پلیس + 10 برای گرفتن کارت پایان خدمت اقدام شود

    4. اگر یک نفر ازخدمت یک روز درحین خدمت فرار کند وزود بگیرند چه میشود؟؟

    5. خیلی اوس میزنی واقعا تو نرو خدمت اصلا از خونه بیرون نرو از موتوری هم نگیر

    6. من دوبار فرار کردم از خدمت سربازی میخام برمیگردم خدمت چه کار کنم

    7. سلام وقت بخیر ببخشید اگه ممکنه جواب بدید من سال 92رفتم خدمت آموزشی هم رفتم ی چند روز هم یگان رفتم دیگه فرار کردم نرفتم الان ده سال گذشته ،میخواستم بدونم اگه برم زندان هم داره و آیا باید باز آموزشی هم برم

      1. سلام از ۳ ماه تا ۱ سال برای شما حبس یا اصافه خدمت یا جریمه نقدی لحاظ میشود

    8. سلام من سال89فرارکردم الان چهارماهه که برگشتم پادگان بادوبچه وهمسرمریض خودمم34سن دارم احتمال معاف شدن دارن

      1. سلام با ۲ فرزند و سن ۳۵ سال به لابا معافیت دریافت میکنید

    9. سلام کسی که چند ماه سربازی رفته باشه و فرار کرده باشه ولی نتونه سربازی کنه بعد مشکل اعصاب پیدا کرده باشه حکمش چیه؟؟

      1. سلام. در صورت توجیه فرار از خدمت شما میتوانید برای گرفتن معافیت اعصاب و روان اقدام کنید

    10. سلام من بالای ۱۰سال میشه از سربازی فرار کردم و الان چشام مشکل قرنیه دار یعنی باید قرنیه پیوند بشه و بیناهیم اصلا خوب نیست آیا معاف میشم یا ن

      1. با سلام، شما ابتدا با مراجعه به پلیس 10 به دادسرای نظام ارجاع داده میشوید و بعد از تعیین تکلیف دادگاه، میتوانید برای معافیت چشم اقدام نمایید، قوز قرنیه اگر بیش از سه میلیون متر باشد معاف، و ضعیفی چشم شما به مدرک تحصیلی شما بستگی دارد، اگر مدرک تحصیلی شما دیپلم میباشد در یک چشم 6 به بالا نمره چشم، معاف کامل، ولیکن اگر کارشناسی دارید باید بیش از 8 ضعیفی چشم باشد،، در یک چشم

  105. سلام من برگه سبز رو گرفتم ولی میخوام خدمت نرم فراری محسوب میشوم؟

    1. مدت آموزشی 2 ماه .میتوانند مرخصی بگیرند.معمولااز روز اول اجازه صحبت داده نمیشود . در صورت نرفتنغیبت لحاظ میشود

  106. با عرض سلام بنده ۲۰ ساله از خدمت فرار کردم و الان ۴۱ سال دارم باید برای دریافت کارت پایان خدمت چه کار بکنم .با تشکر.

    1. . برای شروع خدمت سربازی ابتدا به پلیس +10 مراجعه کنید سپس دفترچه پست کنید در شرایط شما به علت غیبتی که خوردید معافیت و کفالت رو شامل نمیشوید.

  107. وقت بخیر.من متولد67ومتعهل دارای 1فرزندم خودمعرف رفتم دفترچه گرفتم چون گفتن آموزشی وخدمتت شهرخودت هستی.حالا آموزشی افتادم شهری دیگه.به همین دلیل منصرف شدم.آیامیتونم اعتراض کنم.برام شهرخودم واگه نرم کارت ملی وحساب بانکیم مسدودمیشه.درصورتیکه نظام وظیفه گفت چون متعهل ودارای فرزندهستی شهرخودتی کلا هم آموزشی هم ادامه خدمت. حالانشده افتادم شهری دیگه چیکارکنم.تشکرازشما

    1. باسلام به دلیل تاهل 2 ماه کسری و به دلیل وجود یک فرزند تا 3 ماه کسری تعلق میگیرد، در صورت عدم غیبت میتوانید ایست خدمت بزنید و درصورت دارا بودن شرایط معافیت، معاف شوید در غیر این صورت امکان اعتراض نیست

  108. سلام. من 27 سالمه. و امروز یه آشنایی داشتم که بهم از طرف ستاد زنگ زد گفت اسمم تو لیست افراد مشمول به خدمت هست
    آیا حکم جلب بنده رو دارن؟
    بنده رو ببینن میگیرن؟

    1. در صورت غیبت حکم جلبی وجود ندارد
      بنده رو ببینن میگیرن؟ خیر

  109. سلام خسته نباشید ، ۳ ساله حین خدمت فرار کردم و طبق قانون حکم جلب برای سربازان فراری هست میخواستم برم با هواپیما برم مسافرت داخلی ایا هنگام بررسی مدارک در گیت فرودگاه دستگیر میشم یا خیر ؟

  110. سلام وقت بخیر
    من دفترچمو پست کردم ولی الان پشیمونم میخاستم بدونم اگه روز اعزام نرم؛ سرباز فراری محسوب میشم یا غیبت میخورم؟

    1. غیبت میخوری. اگه نمیخوای بری اصلا نرو
      اشتباه منو نکن من دفترچه پست کردم برگ سبز هم گرفتم.لحضه اخر پشیمون شدم ولی بازم مثل احمقا رفتم الان فراریم چندساله
      ولی اگه نمیرفتم مثل مدرسه که غایب رد میکنن غیبت میخوردم. از سال ۹۴ که رفتم چهارماه خدمت کردم دیگه نرفتم. کاشکی نمیرفتم

    2. سلام سربازم ویکسال بلت بیماری فراری داشتم وبرگشتم خدمت والان درحال تصفیه هستم فرستادن دفترقضای وحکم حبس تعلیقی برام زدن توضیح بفرمایی*

      1. اگر دلیل داشته باشید حکم حبستون بخشیده می شه و جریمه و اضافه خدمت می خورید

    3. سلام ، میتونی ادامه تحصیل بدی ،موقتا نری سربازی ، غیبت میخوری

    4. سلام من سال ۸۳ ازخدمت فرارکردم والان دو فرزند دارم مستأجر م وزع مالیم خوب نیست چکارکنم تورو خدا راهنمایی کنید؟

      1. برای بررسی معافیت ها با مشاورین آویژه تماس حاصل فرمایید

    5. سلام ن تا پا ت تو پوتی نرفت فراری حساب نمیشی من م ۱۳سال دفترچه پست کردم ولی نزفتم

  111. سلام من پارسال رفتم سر یگان خدمت سه ماه خدمت کردم پدر من نمیتونه کار کنه چون چشمش مشکل داره و تحت پوشش بهزیستیه پسر اول خانواده هستم چون نتونستن خرج و مخارج خونرو در بیارن من مرخصی گرفتم و دیگه برنگشتم العان فراری هستم آیا راهی برای بخشش اضاف یا کم کردن مدت خدمت یا معافیت وجود داره قابل ذکر هست که چون معلولیت پدرم خفیفه مهاف نشدم میگفتن حتما باید شدید باشه

    1. سلام خدمت شما،طبق آخرین اخبار کسانی که تا اول مهر خودمعرف به پادگان مراجعه کنند شامل عفو میشوند و اضافه خدمت بخشیده می شود. برای معافیت اول باید توجیه فرار انجام شود و بعد اگر درصد تحت پوششی به شدید تغییر کرد درخواست دهید.

  112. سلام سربازی که فراری باشه حکم جلبشو میگیرن واسه رفتنش میان یا نه؟

  113. سلام من در سال 1391 برای خدمت اقدام کردم و در هفته اول آموزشی بخاطر تنگی نفس برای ماعفیت از خدمت 3روز مرخصی دریافت کردم ودر استان در حال خدمتم 91%معافیت گرفتم و قرار شد بعد تمام شدن دوره 3روزه مرخصیم به پادگان برگردم تا نامه کمسیون پزشکی به پادگان فکس و من برای گرفتن باقی معافیتم که7%باشد به محل زندگی خود بروم ودر کمسیون پزشکی استان خودمم شرکت کنم و معافیتم ثبت شود ولی من بعد از تمام شدن دوره 3روزه مرخصیم به پادگان تا الان نرفته ام ولب به مرکز کمسیون استان سر زده و از آنها جویای قضیه خودم شدم و در پاسخ شنیدم که من میبایست به محل آموزشی خود رفته و تسویه حساب کنم به همین دلیل تا الان به دنبال من به عنوان سرباز فراری نیامداند حالا من میخواهم دوباره خدمت کنم چون برای تسویه حساب مبلغی ندارم و با این احوال من در حال حاظر متهل و دارای یه فرزنده 7ماه هستم به نظر شما احتیاج دارم

    1. سلام خدمت شما.اگر مایل به ادامه خدمت میباشید، طبق دلایل فرار در دادسرای نظام برای شما مدت ۶ ماه اضافه خدمت درنظر میگیرند که البته اگر قبل مهر ماه مراجعه کنید امکان عفو رهبری وجود دارد.همچنین شرایط کسری فرزند و… را دارید.

  114. سلام من سال 96 بعد از 4ماه خدمت از سربازی فرار کردم، الان پدرم فوت کرده و تک پسر هستم آیا، معافیت کفالت به من تعلق میگیره؟

    1. سلام
      خیر چون سرباز فراری هستید و در ابتدا باید غیبت شما توجیح شود

      1. باسلام بنده اعزامی سال ۸۵ شش ماه گذراندم از خدمت وفرار کردم دوباره سال ۹۴برگشتم یک ماه خدمت کردم وفرار کردم الان میخام برگردم تکلیفم چیه

        1. سلام برای شما از 3 ماه تا 1 سال اضافه خدمت یا حبس و جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.

      2. ده ساله پسرم بخاطر اعتیاد از خدمت فرار کرده البته تمام دندوناش از بین رفت چشماش ضعیفه پاهاش واریس دارن امروز گرفتن بردنش نظرشما چه جریمه ای باید بده

        1. سلام برای بار اول بستگی به دلایل فرار ۶ماه اضافه خدمت طبق نظر قاضی دادسرای نظام.

        2. سلام وقت بخیر
          برادر زاده من از برج ۱۱سال گذشته تا ۱۵ برج ۴ امسال از سربازی فرار کرده در ارتش کازرون
          لطفا جواب بدین
          مجازات این سرباز چی هست
          آیا واقعیت داره بخشنامه جدید اومده هیچ مشکلی نیست و اضافه خدمت نمیخورن؟

          1. سلام ایشون به مدت 6 ماه اضافه خدمت میخورند.

      3. سلام لطفا جواب بدید
        اگه به دلیل مشکلات اعصاب روان
        فرار کنم از خدمت سربازی میان جلو در خونه برا دستگیری؟
        نیرو انتظامی خدمت میکنم

        1. سلام خیر در صورت معرفی برای شما 3 ماه تا 1 سال یا اضافه خدمت در نظر گرفته میشود و اگر دلیل قانع کننده نداشته باشید امکان حبس وجود دارد

    2. سللم من خدمت نرفتم مادرم سه ساله طلاق گرفته خودم متولد78هستم یه برادر کوچیکتر دارم که الان15سالشه و وقتی که سن خدمت رفتم بود تنها ده سال داشت و پدرمم قبل 17سالگیم زندان بود تا سال 1401 الان من با این همه غیبت بهم معافیت میدن؟ به عنوان مشمدل به خدمت پرونده دارم دادگاه یک ماه دیگه قراره دادگاهی بشم

      1. سلام ، اگر بتوانید کل بازه ی غیبت خودرا توجیه کنید امکان معافیت دارید. برای نوشتن نامه و بررسی شرایط تماس بگیرید.

        1. سلام،من از سال 95ازخدمت فرار کردم بعداز ۲سال دوباره خودمو به یگان معرفی کردم قبل از رفتن به یگان دادگاه هم رفتم جریمه نقدی پرداخت کردم ۶ماه اضافه خدمت داشتم اونم بخشیده شد و دادگاه یه نامه بهم داد همون نامه بخشودگی زندان و اضافه خدمت بود با همون نامه رفتم یگان ولی بعدازیک ماه دوباره فرار کردم اگه الان دوباره برم یگان باز۶ماه اضافه میدن؟ ولی نامه دادگاه الان تو پرونده ام هست.

          1. سلام بله دوباره دادگاه تشکیل میشود و جریمه نقدی و اضافه خدمت در نظر گرفته میشود.

      1. با سلام
        تو سن کم بهم تعرض(تجاوز) شده حین خدمتم تو اضافم دو مرحله فرار و چند مرحله نهست دارم
        مغزم دیگه جواب نمیده از همه چی داره بدم میاد

      2. سلام من سال ۸۸رفتم خدمت فرار کردم الان ۳۷ سالم هست دارای چهار فرزند هستن و هستم معاف میشم باید چه کار کرد

    3. باسلام سرباز فراری بودم متولد سال ۱۳۵۲ عفو رهبری خوددم تصفیه حساب پادگان رفتم وکروم فقط جریمه نقدی ۱۰۰۰۰۰تومان داشتم هفت هشت بیشتر گذشته تسویه حساب گرفتم فقط جربمرو نداشتم تکلیفم چیه باید تقاضای کارت پایان خدمت کنم

      1. درصورتی که خدمت باقیمانده را طی کنید امکان پذیر میباشد

    4. سلام بنده سال ۸۶ به دلیل بیماری پدرم و اوضاع نابسامان مالی چون سه خواهر و برادر دیگر داشتم و مستاجر بودیم چون فرزند ارشد بودم فرار کردم بعد از ۱۶ سال شکر خدا اوضاع خوبی وجود داره الحمدلله بنده ۳۸ سال سنم است میخوام برم خودم رو معرفی کنم در بدترین حالت چی در انتظارمه

      1. اگر مشکل پزشکی ندارید که برای معافیت ان اقدام کنید در صورت معرفی به دفاتر پلیس +10 میتوانید درخواست پیگیری جهت ادامه خدمت سربازی داشته باشید با وجود شرایط سرباز فراری برای شما جریمه نقدی صورت میگیرد و همچنین دادسرا تشکیل میشود و اگر دلایل موجهی برای غیبت خود ارایه دهید این امکان وجود دارد که از حبس جلوگیری شود

    5. سلام آیا سرباز فراری رو بازداشت میکنن یا کدملی و کارت عابر بانک رو مسدود میکنن

  115. سلام خسته نباشید ، ۳ ساله حین خدمت فرار کردم و طبق قانون حکم جلب هست ایا هنگام تحویل مدارک و در حین سوار شدن دستگیر میشم یا خیر ؟

      1. عذر میخوام، منظورم موقع رد شدن از گیت فرودگاه قسمت بررسی مدارک و حین سوار شدن به هواپیما بود

      2. سلام من سال ۹۸ رفتم سربازی دوره ای طلای بوده و تو عید برگشتیم مرخصی بهمون دادن وبنده به علت مریضی پدرم نتونستم برگردم له ۰۵ کرمان والان ۲۴ ساله اه الان اگر برگردم باز داشت میرم یانه

        1. سلام از 3 ماه تا 1 سال برای شما به تشخیص دادگاه اضافه خدمت یا حبس و جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.

      3. سلام من سال ۹۴ اعزام شدم ۷ ماه خدمت کردم بعد فرار کرد الان سرپرست خانوادم پدرمم فوت کرده خواهرمم زیره نظره بهزیستیه خودمم متاهلم یه بچم دارم الان جلوی کدملیمو بستن چیکار کنم

      4. سلام خدمت شما و خسته نباشی . برادر زاده ام سال ۹۸ ب خدمت سربازی رفته و بعد از ۱۱ ماه ترک خدمت کرده و پدرش در زمان جنگ هم بوده و ۷ ماه ایثارگری برایش گرفته و الان می‌ترسد ب خدمت برود حدود ۳ سال است ک نمیرود ، ممنون میشم راهنمای کنید … باسپاس فراوان ….

        1. با وجود سرباز فراری بودن امکان معافیت و کسری نیست

      5. سال ۹۰ سرباز بودم .و بعد از ۵ ماه خدمت به دلیل مشلات خانوادگی نتونستم ادامه بدم.تک فرزند هستم پدرو مادرم ۷۰ سالشونه و از هم۲ سالی هست جدا شدن.مستاجریم و خرج جفتشون با منه.ایا اقدام کنم معاف میشوم؟

        1. درصورتی که غیبت نداشته باشید بعد از ۳۰ ماه امکان معافیت از طریق کفالت مادر دارید

    1. سلام من برادرم فرار کرده از خدمت کجا میتونم معرفیش کنم؟

    2. سلام.سال.۱۳۸۰.رفتم.اموزشی.ودرتاریخ.۱۳۸۱.۲.۵رفتم تویگان.وبعد.چند ماه فراری شدم والان خودم افتادم دنبال کارهام وچند مدتی تو پلیس پیشگیری تهران پرونده سربازیم فعال شدمنو فرسادن دادسرا کارهای پروندم توتهران
      ح تمام شد وبه علت متاهل بودنم منو فرستادن استان خودم رفتم استان گفتن الا وبلا باید دوباره بری اموزشی الان من چه کار کنم

      1. مگر اینکه با مشکل پزشکی درخواست معافیت دهید

  116. سلام،من سال 81 برای بار دوم ترک خدمت کردم، اگه خودم رو معرفی کنم تا روز صدور حکم باید بازداشت باشم؟

    1. من ۱۰ماه خدمت کردم بعد فرار کردم الان ۷سال شده و میخوام خودمو معرفی کنم باید چیکار کنم

      1. سلام باید از طریق پلیس +10 برای معرفی خود اقدام کنید.

  117. سلام خسته نباشید.
    بنده در تاریخ ۱۳۹۳.۱۲.۲۹ اعزام به خدمت شدم وبعد از گذرانده ۵۰ روز دوره آموزشی فراری شدم نرفتم سر خدمتم.وبعد از چند سال دوباره رفتم خودمو به مرکز آموزشی معرفی کردم من رو فرستادن دادگاه نظامی و اونجا جریمه نقدی پرداخت کردم نامه ب من دادن گفتن برو سر خدمتت ولی من نرفتم آمدم خونه .الان دوباره تصمیم گرفتم برم خدمت آیا میشه در شهر خودم خودمو معرفی کنم یا باید برم همون شهری که آموزش میدیدم.
    من متاهل هستم و دارای سه فرزند هستم آیا کسری خدمت فرزندان شامل منم میشه یانه ممنون میشم کارشناس مربوطه هر چه زود تر جوابمو بدهد

    1. سلام.بله می توانید با مراجعه به دادسرای نظام در شهر خود ، خودرا معرفی کرده و بعداز پرداخت جریمه نامه ی معرفی به پادگان بگیرید. کسری خدمت نیز شامل شما می شود.
      باید ترک خدمت توجیه شود تا کسری صورت گیرد

  118. سلام ،سرباز فراری هستم دفعه دوم هست ،می خوام خودم رو معرفی کنم ولی مچ دست چپم رو از داخل 70درصد از دست دادم،آیا میفرستنم زندان؟؟

    1. سلام وقتتون بخیر بستگی به نظر نظام وظیفه دارد.

      1. سلام اعزامي سال 91 هستم من 37 ماه خدمت کردم همراه بافرارم از برج12 سال 94 نرفتم میخواستم بدونم میتونم خریدخدمت میتونم انجام بدم

        1. سلام طرح خرید خدمت برداشته شده برای برسی معافیت ها برای شما با مشاورین آویژه تماس بگیرید.

      2. سلام من سرباز فراری سال 93 هستم الان از طریق ثنا ابلاغیه اومده برم شعبه 5 دادسرا نظامی نرفتم احضاریه حضوری اومده دم خونه نرم تکلیف چیه آیا میشه خدمت و خرید کلا خدمت نرم بخرم میشه یا نمیشه ممنون

        1. سلام طرح خرید خدمت برداشته شده وامکان خرید خدمت وجود ندارد برای شما از 3 ماه تا 1 سال حیس یا اضافه خدمت و جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.

      3. سلام ارسال ۹۱چن بار از خدمت فرار کردم الان متاهلم دوتابچه دارم ۳۱سال سن بخام برگردم شرایطم چطوره وکسری بهم تعلق میگیره؟

      4. سلام وقت بخیر آیا سربازی که برای بار سوم فرار کرده می‌تواند با جریمه نقدی برگردد سر یگان خدمتی یا اینکه باید برود زندان

        1. ﺳﻼﻡﻭﻗﺘﺘﻮﻥﺑﺨﯿﺮﺭﺍﯼﻭﻗﺎﺿﯽﻣﯿﺪﻩﻭﺑﺴﺘﮕﯽﺑﻪﺩﻟﯿﻞﻓﺮﺍﺭﮐﺮﺩﻥﻭﺗﻮﺟﯿﺤﺘﻮﻥﻫﻢﺩﺍﺭﻩ

    2. سلام ب همه. ی سوال داشتم لطفا کسایی ک اطلاع درست دارندمنو راهنمایی کنن.
      من الان 33سالمه و از سال 88 آموزشی از خدمت فرار کردم،اون موقع مجرد بودم واعتیاد داشتم ولی الان هم اعتیادمو ترک کردم هم اینکه متاهل شدم و یه دختردارم.
      سوالم اینه ک مجازاتم چیه اگه برگردم؟

      1. سلام در صورت معرفی برای شما از 3 ماه تا 1 سال اضافه خدمت یا حبس یا جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.

    3. باسلام من میشه بعد اربعین برم خدمت یه ۱۰روزهست که نرفتم

  119. سلام.من دوبار فرار کردم الان میخام برم خودمو معرفی کنم.مجازاتم چیه؟؟؟؟

      1. سلام کسانی که فرار کردن نصف خدمت .اگه دوباره برمیگرده یعنی دوباره از اول آموزشی یره

        1. سلام خیر در صورت معرفی ادامه خدمت خود را میگذرانید.

      2. سرباز فراریم بعد ۱۲ سال گرفتم قاضی نوشته کمیسیون پزشکی چون بیماری تب مالت دارم آیا معاف میشوم

        1. سلام شما با این بیماری در صورتی که تا 6 ماه تحت درمان قرار بگیرید اما بیماری بهبود پیدا نکند معافیت دائم دریافت میکنید.

      3. سلام من ۴ بار فرار کردم الان مشکلاتم تموم شده الان برم به شه مشکلی میخورم تو دادگاه چجوری میشه

        1. سلام از ۳ ماه تا ۱ سال برای شما اضافه خدمت با حبس یا جریمه نقدی در نظر گرفته میشود

      4. سلام من سرباز فراری هستم جلو شناسنامم هم بسته شده با این وضع میتونم عقد کنم؟

        1. باسلام لطفا از دفاتر عقدسوال کنید اما بله باتوجه به فراری بودن امکان بسته شدن حساب های بانکی کدملی میباشد

    1. دوستان عزیز من سال ۷۵فرار کردم .خداوکیلی برید سی سال گذشت ولی زندگیم بد گذشت نابود شدم جونی رو ندیدم .هنوزم بلاتکلیفی.
      فداتون بشم برید

  120. سلام سال ۹۱ از خدمت متاسفانه فرار کردم بخاطر مادرم ک کسالت داشتن چون من فرزند آخر بودم کسی نبود از پدرو مادر پیرم مراقب کنه الان متاسفانه مادرم هم قندخون داره هم فشار خون هم جراحی قلب انجام داده و بشدت نیاز به مراقب ک بتونه داروهاشو سر وقت بده هست.. الان بخاطر فشار اقتصادی نیاز دارم ب کارت پایان خدمت برای کار.. اما نمیتونم شهر دوری خدمت کنم باید چکار کنم ولا خسته شدم راهنماییم کنید…

    1. سلام وقت بخیر
      تحت شرایطی امکان معافیت کفالت مددجویی می باشد

      1. سلام خسته نباشید من سال 95 فرار کرد2بار الانم میخوام برم الان زندانی داره جریمه هم داره

      2. سلام خسته نباشید من سرباز فراری هستم الان کد ملیم قفله برای همه سرباز فراریا قفله یا فقط واسه منه و

  121. سلام شوهرم ۲۰ سال فراری الان اعتیاد به شیشه داره
    میخواهم گزارشش کنم شاید بره خدمت و درست بشه دوتا بچه دارم تو رو خدا راهنماییم کنید پول ندارم بفرستم کمپ یا اینکه بفهمه معلوم نیست چه بلایی سرم بیاره

    1. سلام
      بله میتوانید ایشان را به کلانتری محل معرفی کنید

      1. سلام میگم من 10ماه در منطقه عملیاتی خدمت کردم وبعد به منطقی خودم فرستاده شده ام ایا کسری خدمت شاملم میشه یا نه

        1. سلام کسری خدمت شرایطی دارد که با توجه به سخنان شما به این چیزی که فرمودید کسریتعلق نمیگیرد

  122. سلام وقت بخیر
    همسر بنده بیست و پنج ساله هست و تا بحال برای سربازی اقدامی نکرده
    برای انجام یه شکایت مالی مجبور شد به کلانتری شهر دیگه‌ای بره..
    حالا بعد از گذشت یکماه در حالیکه ما منتظر ابلاغ جلسه دادگاه بودیم، ابلاغیه اتهام و سربازی فراری بودن از همون کلانتری براش اومده!
    میخواستم بدونم آیا این قضیه و سربازِ فراری بودن، در پیگیری پرونده‌اش ممکنه مشکلی ایجاد کنه و دادگاه بخاطر این قضیه به شکایت ما رسیدگی نکنه؟
    الان تکلیف ما چیه؟

    1. سلام.سال.۹۱.ازسربازی.فرار.کردم.الان.بخوام.خودم.معرفی.کنم.باید.کجابروم

      1. سلام وقت بخیر به آخرین پادگان محل خدمت مراجعه فرمایید

    2. عجب یه بیمارروانی وواعتیادبه شیشه رو بفرستن پادگان که مرتکب قتل بشه آیاشناخت به بیماری روانی شیشه داریدکه میگیدگزارش شوهرتوکه سربازفراریه که شوهشوبه کلانتری محل گزارش کنه

    3. سلام‌من‌برای‌ارتش‌ازمون‌دادم‌قبول‌شدم‌قرار‌بوددوازدهم‌بهمن‌مدارک‌ببرم‌‌رفتم‌پلیس‌+۱۰‌گفتن‌غیبت‌داری‌تا‌۱۰/۳۰‌معافیت‌داشتم‌می‌شه‌راهنمایی‌کنید

      1. سلام نامه توجیه غیبت بنویسید در صورت تایید نامه میتوانید برای ثبت نام اقدام کنید.

  123. سلام خدمت همه دوستان
    من خودم سرباز فراری بودم از سال ۱۳۸۶بعبارتی دقیق 14سال فراری بودم الان تازه سه روزه برگشتم و دارم ادامه خدمت میدم عین واقعیت رو مینویسم برای همه مخاطبین سربازان خاک ایران
    سعی کنید قبل اینکه شمارو بخوان بازداشت کنن
    خودتون برید یگان محل خدمتی و نامه بگیرید برید دادسرا نظام (میشید خود معرف) نه تنها اعدام نمیکنن بلکه استقبال میکنن فقط حس شرمندگی برای خودت وجدان خودت هست که مثلا عقب موندی این همه ماه سال یا ……
    من کدملی مسدود شد
    قرار صادر شد نیابت زدن یعنی حسابی افتادن دنبال من و من یکبار تصمیم گرفتم درست زندگی کنم و رفتم تا لحظه ورود کلی کارشناس میگفتن زندان داری و……. اما وقتی رفتم‌یگان نامه گرفتم رفتم دادسرا مبلغ ۱/۸۰۰ هزار تومن جریمه نقدی دادم یکجا که ذر صورت نداشتن قسطی میشد فیش حقوقی میذاشتم و فقط بخاطر غیبت بالای دوسال باید ۱۵ روز تاکید میکنم ۱۵ روز دوره آموزشی ببینی توی پادگان محل آموزشی ک‌بودی این ۱۵ روز فقط به جهت یادآوری احترام نظامی کاربرد سلاح هست و بس بعدش میری همون یگان خدمتی خدمت میکنی سن چون بالاتر هست خلع فقط پر میکنی مراعات میکنن به اصطلاح

    پس گوش به خیلی نظرات ندید توی اینترنت میزنی سرماخوردگی یجوری کارشناسی میکنن انگار سرطان هست

    این عین واقعیت بود کل ماجرای خدمت

    در ضمن خدمت همه دوستان بگم منم مشکلات خانوادگی داشتم نرفتم ضرر کردم الان پشیمون هستم چون مشکل حل میشه خلاصه ی جوری اما الان منم که بعد ۱۴ سال دارم ادامه خدمت میدم
    راستی از همون روزی ک رفتی خودت معرفی کردی جز خدمت محسوب میشه و سرماه حقوق دریافت میکنی

    1. شما همچین میگید قبل اینکه شما رو بخوان بازداشت کنن خودتون برید معرفی کنید
      که انگار شما رو این ۱۴سال نخواستن بازداشت کنن
      متوجه نمیشم یعنی چی🤔

      1. سلام من سرباز فراریم میخرم خودمو معرفی کنم باید برم پادگان یا دادسرا نظام

      2. سلام دوست من
        بله اطااع دارید ک‌ وقتی ۱۵ روز نرید سر خدمت غیبت میخورید و اتومات تشکیل پرونده میشه براتون دادسرا نظام و بعد از مدت زمانی جلب صادر میشه حالا باتوجه به آدرسی ک از شما دارن برای من آدرس خیلی قدیمی بود هی میرفتن اونجا و دستشون‌نمیرسید اما همسایه دوستام میگفتن اومدن پس تا آدرس نداشته باشن نمیتونن بگیرن شمارو ک مجازات عفو بخشیدگی نداره یکراست زندان نظام حالا بگو یک روز یا نهایت ۲ ماه.
        البته باید مراقب کلانتری دادگاه بود چون کدملی ورودی ک میزنن میزنه جلب و جلب میشی
        پس نباید درگیری ایجاد کنی
        باید آهسته بری بیای
        منم همین بودم توی این مدت کسی کاری نداشت تا متاسفانه عموی من سر اختلافی ک با پدرم خورد رفت فروخت و آدرس دقیق داد ک خوشبختانه باز موفق نشدن و من بعد ده روز بعد رفتم خود معرف گفتم اومدم برگردم ک اصلا نه بدرفتاری نه چیزی قاضی منم آدم خیلی سخت سنگی بود که جریمه زد ۱۸۰۰ البته دفعه اول بود و خود معرف بودم

        ببین خود معرف باشی کاری ندارن دیگه چندسال گذشته چی شد نشد

      3. اینا همش یه مشت حرف مفتن
        من دوبار فرارم
        سال ۸۸ فرار اول بود که بعد از ۷ ماه رفتم خود معرف خودمو معرفی کردم،توی دادسرای انقلاب همونجا دستبند زدن و بردن زیر زمین و شبش با مینی بوس بردن زندان کهریزک(بخش نظامی)
        حتی نذاشتن به کسی زنگ بزنم.
        دوماه زندان و ۴۰۰ هزار تومان جریمه بریدند،مث سگ پشیمون شدم که چرا خودمو به اینا معرفی کردم که با من اینطور رفتار کنن
        بعد از تموم شدن زندان،نامه دادند که برو محل خدمت خودتو معرفی کن
        رفتم ۴ ماه خدمت کردم بعدش که بازم با یه زبون نفهمه عقده ای دیگه دعوام شد و همون روز از پادگان بیرون رفتم و دیگه برنگشتم

        حالا ۱۳ سال میگذره و نرفتم دیگه
        توصیه میکنم خودمعرف هم نرید و خودتون رو بدبخت تر از اینی که هستید نکنید.
        راستی توی دادسرا همون دادیاری که دستور بازداشت منو داد گفت:خاک تو سرت که خودمعرف اومدی،اصلا برا چی خودتو معرفی کردی
        حالا تصمیم با خودتون

      4. سلام و خسته نباشید من ۱۱ ساله که از خدمت سربازی فراری هستم و ۱۱ ماه هم خدمت کرده ام و الان خواسته باشم معرفی کنم خودمو چه مجازاتی برام درنظر میگیرن باتوجه به اینکه سه بچه و زن و زندگی هم دارم و اینکه۲ دفعه دستگیری هم داشتم

        1. سلام برای شما دادگاه تشکیل میشود و بر حسب مقدار غیبت برای شما جریمه نقدی اضافه خدمت و یا حبس در نظر گرفته میشود.در صورت بخشودگی غیبت و اضافه خدمت میتوانید برای معافیت ۳فرزندی اقدام کنید.

    2. سلام،ازروزی که خودتون رو معرفی کردید تا روز دادگاه قرار بازداشت صادر نکردن؟

      1. سلام نه همون لحظه هست نامه از یگان گرفتم همون لحظه گفت برو دادسرا نظام شعبه….. شما وقتی ۱۵ روز نمیری براتون تشکیل پرونده میدن دادسرا نظام بری همون لحظه پول نقد داری میدی نداری فیش حقوقی میزاری کلا من ساعت ۹ صبح رفتم تا ۱۱ تموم شد بدون دستبند بازداشت یا چیزی چون خود معرف هستی

      2. سلام من سرباز.فراری.هستم.وسال۸۶فرارکردم.نیروی.هوای.بودم.والان۵.فرزند.دارم.حالان.چکار.کنم۳۹سال.دارم

        1. سلام شما با داشتن 3 فرزند و بیشتر بدون محدودیت سنی میتوانید معافیت دائم بگیرید.

      3. فقط اونایی که پیام گذاشتن سرباز فراری رو چجوری گزارش کنیم رو واقعا درک نمیکنم دردشون چیه؟ ، یه پیام برای همه فراری ها میذارم بدونید فقط جریمه نقدی و اضافه خدمت دارید و خبری از زندان نیست من خودم فراری بودم بازداشت کردن دم‌خونه بردنم دادسرا اونجا به قاضی توضیح دادم چون متاهل هستم و مشکلات داشتم فرار کردم مطمن باشید انقدر بی رحم نیستن کسی رو که زن و بچه داره و بندازن زندان، درسته طبق قانون زندانی داره فرار از خدمت اما قاضی های ما اگر بدونن واقعا طرف مشکل داشته باهاش کنار میان و بیشتر هم آدم های خوبی هستند. لازم نیست به نظرای منفی که فقط دلتون رو خالی میکنن توجه کنید برید سر خدمت از هیچی نترسید. تازه اگر خود معرف باشید که دیگه اصلا نترسید

      4. سلام وقت بخیر من اعزامی سال 1385بر ج 2هستم بعد تمام شدن آموزشی تقسیم کردن افتادم بندر عباس خودمو معرفی الان حدود 17سال می‌گذاره میخواستم خودمو معرفی کنم متاهل هستم پدرم ایثارگر تکلیفم چی میشه ممنون میشم راهنمایم کنین

        1. سلام.بابت تاهل 2 ماه کسری میگیرید.بابت ایثارگری پدر برای هر ماه حضور در جبهه 12 روز کسری و برای هر ماه اسارت 12 روز کسری و برای هر درصد جانبازی 12 روز کسری دریافت میکنید.اگر پدر 30 ماه سابقه جبهه داشته باشند معاف دائم میشوید.

    3. من 3تا خواهر دارم و ی پدر و مادر 60ساله مشکل مالی بدجور بد وضعتی دارم اگه ی روز کار نکنم باید خودمو خانواده ام چکار کنن کار ساختمانی هم انجام میدم ن پول برا خرید خدمت دارم ن میتونم برم 31سالمه هم دیگه به اخره زندگی رسیدم مجردم خواهرام ازمن کوچکترن یکی دانشگاه دوتا دیگه اول دبیرستان نهم راهنمایی
      بنظورتون خرجشون کی میده دولت
      من لباسا تنم ماله 3تا 4سال پیشن
      اگه بخاطر خواهرهام نبود تا الان خودکشی میکردم بعدش میگن دوسال بری خدمت
      انصاف شما کجاست. ولی اگه جنگ بشه بخاطر همون خانواده ام و خاکم میرم جونمو هم میدم. وسلام

    4. سلام داداش من سال 91 که سه ماه خدمت کردم از خدمت فرار کردم حدود 10سال هست میخام برگردم کجا باید مراجعه کنم قبلن مجرد بودم الان متاهل دو تا بچه دارم اگه برم دادگاه میفرستن اهواز نزدیک محل سکونت ادامه خدمت کنم یا نه ممنون میشم راهنمایم کنید

      1. سلام شما با 2 فرزند و سن بالای 35 سال معافیت دریافت میکنید.جهت اقدامات برای معرفی خود به پلیس+10 مراجعه کنید.

    5. من اعزامیه ۸۵ هستم آخرین غیبت ساله ۸۶هست و تعداد دو فرزند هستم حالاهر کس یه چیز میگه لطفا اگر طرحی امسال یعنی ۱۴۰۲هست راهنمایی کنید

      1. سلام بالای ۳۵ سال با ۲ فرزند معافیت دریافت میکنید

  124. سلام قابل توجه تمام سربازان فراری که منم جز سربازان فراری هستم به نظرمن والبته هرعفقلی هر رفتار بدی حتی اعدام هم سربازان فراری رو بکنن بازم کمه وحقشونه چون قانون بزرگی رو زیر پا گذاشتند اصلا آدمی مثل من که سربازی نرفته حق ادامه زندگی رواداری اینو رییس مملکتمون ورئیس دولت ورئیس ستاد کل نیروهای مسلح ومقنن وهمه همه باید بدونن تازه سربازی باید حداقل ۱۲سال مثل کشور عزیزومنظم وبرتری کره شمالی بشه وانهایی که سربازی نرفتن باید اعدام بشن اینو همه افراد جهان ونه تنها در ایران بلکه کل مسئولان ومردان جهان باید بدونن ورعایت کنن موارد فوق رو هر کشوری که رعایت نکنه برتمام مردمانش لعنت همه بگن پیش لعنت الهی امین امین یارب العالمین اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

      1. سلام من هنوز دفترچه خدمتوپست نکردم ومتولد۱۳۷۳هستم و دستام خیلی عرق میکنه جوریکه چیکه میکنه ایا معافیت دربرگرفته میشم الانم مدارک ماشینموگرفتن ایا میتونن بازداشتم کنن یا خیر چون هنوز اقدامی ب رفتن خدمت نکردم و متاهل هستم ایابرای دریافت مدارک اقدام کنم حق بازداشت کردن دارن یاخیر خودمم دوس دارم برم خدمت ولی الان بدهکارم فعلانمیتونم برم

        1. سلام در صورتی که خود را معرفی کنید برای شما ممکن است دادگاه حبس بزند در غیر این صورت شما بازداشت نمیشوید.از طریق مشکل پزشکی میتوانید برای گرفتن معافیت اقدام کنید.

      2. سلام،من برای بار دوم رفتم دادسرا،و جریمه ام رو پرداخت کردم،و از دادسرا دستور ب ادامه خدمت گرفتم ،اما شعبه انسانی یگان میگه ک باید من ۴۵ روز دوباره برم اموزشی چون مدت فرارم بیشتر از دو سال هست، ایا واقعا چنین چیزی هست،،من باید دوباره برم آموزشی؟؟لطفا جوابم بدین چون خیلی سردرگمم واقعا

        1. بله اگه براتون تجدید دوره زده شده باید انجام بدید

      1. 😂😂
        من الان خودم در حین خدمتم واقعا روحیمو کشتن اینا هروز و هروزم افسرده تر و عصبی تر میشم اینجا😤

    1. برو خودت رو بستری بدبخت مریضی و حالیت نیست به مولا

    2. آقای فقط تعدادمحدودی ازکشورهای جهان سربازی اجباری هست

    3. کشور عزیز و منظم و برتر کره شمالی؟
      اصلا برای زندگی آدما و حق انتخابشون ذره ای ارزش قائل هستی؟
      تو انسان نیستی

    4. پس تو رو هم باید سریعا اعدام کنند و همچنین لعنت بر تو که فرار کردی

    5. لعنت ب خودت حرومزاده بی وجودعرزشی ولدزنا تورو با زنتو باید بدن سربازا پاره کنن

    6. تو خیلی دلت میخاد برو 14 سال خدمت کن چرا همه رو قاطی میکنی

  125. سلام من حالا بیست ساله فرار کردم ایا معافه میشم دو فرزند هم دارم باید چکار کرد

  126. سلام من تقریبا ۱۵سال فرار کردم.متنی خواندم که مورد بخشش قرار میگیریم.شرایط من چجوری میشه بخوام معرفی کنم خودمو؟ممنون

    1. سرباز فراری کاری ندارن من خودم هم بخاطر رشوه و هم فرار از دست مامور بدرقه در زاهدان فرار کردم بعد از چند ماه از طرف دادسرای نظامی زاهدان نیابت قضایی دادن و از طرف دادسرای نظامی کرمان دستگیر شدم با دستبند بردنم دادسرای نظامی زاهدان فقط شش ماه بهم زندان دادن تاره سه ماه زندان بودم عفو رهبری خوردم آزاد شدم بازرسی یکماه اضافه خدمتم را هم بخشید اونجا سرباز فراری ها فقط چند روز زندان بودن زود آزاد میشدن الان که سیاست حبس زدایی هست اغلب سربازان فرادی زندان نمیکنند نهایتش اضافه خدمت هست اونم اغلب بخشیده میشه.

  127. سلام من درسال ۷۸ خدمت سربازی رفتم
    دوره آموزشی تمام کردم ودیگر برنگشتم
    اگر برگشتم مجازات داره

    1. این زندگی آخرش تموم میشه .چه سربازی بری چه نری بلاخره عمره هر آدمی به سر میاد دفترعمرش بایگانی میشه.ادما ک از زمدگی خستت کردن دنیاهم طردت کرد افسردگی بی حد مرزکه گرفتی مرده ای درمیان زنده ها گشتی دیگر هیچی به درد نمی خوره .

  128. سلام. مردی ۴۱ ساله هستم. مجرد، دارای سه فرزند، با سابقه ۲۹ ماه بسیجی پدر در زمان جنگ، و فراری از خدمت.
    در مورد گرفتن کارت پایان خدمت منو راهنمایی کنید

  129. سلام من شوهرم سال89چهارماه خدمت کرده بعدش فرار کرده و باره بعداز یک سال رفته خدمت دادگاهی دوبارشده جریمه هم شده ولی دوباره فرار کرده الان میخواد خود معرف برگرده ولی آسیب وتنگی نفس داره دندونشم مثنوی تغییر تو وضعیتش داره

      1. سلام وقت بخیر داداش من پنج ماه از خدمت فرار کرده و براش حقوق هم میریزن آیا فرای حساب میشه یا حین خدمت

    1. تو ادم نظامی زرنزن اگه دوست داری بروکره شمالی خداعقلت بده البته تو ادم نظامی

  130. سلام من شوهرم سال89چهارماه خدمت کرده بعدش فرار کرده و باره بعداز یک سال رفته خدمت دادگاهی دوبارشده جریمه هم شده ولی دوباره فرار کرده الان میخواد خود معرف برگرده ولی آسیب وتنگی نفس داره دندونشم مثنوی تغییر تو وضعیتش داره

  131. سلام من من اعزامی ۹۹/۷/۳ هستم مرزبانی ناجا زابل خدمت قانونی رو تموم کردم که ۱۸ماه بود افتادم تو اضاف پشت دفترچه ای ۱ ماه اضافه رو کشیدم انتقالیمو‌ گرفتم اومد شهر خودم ولی دوباره منو انداختن مرزهای اطراف شهرم و الان ۶ماهه ک نرفتم به دلیل مشکلات خانوادگی متاهلم هستم چه مجازاتی پیشرودارم خواهشن راهنمایی کنید ممنون.

  132. سلام من قرار بود تکفلی معاف بشم بخاطر نداشتن قیم نامه گمش کرده بودم معاف نشدم بعدش رفتم سربازی سه روز اموزشي بودم بد فرار کردم الان قیم نامه پیدا کردم و مدراک کامل هستن میشه معاف بشم برم دنبال کاراش

      1. سلام بنده ازسال نود وچهار فراری هستم سال. نود و پنج رفتم دادسرا خودم را معرفی کرد م ولی به خاطر مشکلات مالی پدرم نرفتم الان چه کار کنم اگه میشه یه راهنمایی بکنید

  133. سلام من سرباز فراری هستم
    متولد ۵۹
    میخواهم معافیت بگیرم
    سرطانی هستم

  134. سلام من بهمن نود به خدمت رفتم هیجده ماه خدمتمم کردم آخرایه خدمتم به یه شهر دیگه منتقل شدم حتی یه ماه هم بیشتر خدمت کردم ولی پروندم به اون شهری که انتفال شدم فرستاده نشد ب نیروی انسانی مراجعه کردم بهم گفتن پروندت نیومده برو خونه دو هفته دیگه بیا بنده رفتم دو هفته دیگه مراجعه کردم ولی پروندم بازم نیومده بود دو سه بار دیگه هم رفتم ولی بازم پروندم نیومده بود ولی بخاطر اوضاع بد مالی خانواده به سرکار رفتم و دیگه مراجعه نکردم الان ده سال گذشته باید چیکار کنم؟

    1. سلام
      من سال ۱۳۹۳ ۱۰.۱۹

      رفتم خدمت سربازی بعد ۷ماه اومدم مرخصی دگه نرفتم بعلت بدرم مریض بود تاهالا دگه نرفتم الان میخام میرم سر خدمتم الان هم متاهل شدم دوتا بچه دارم چه گونه برمیگردم سر خدمتم چیه لطفا من جواب بده

      1. سلام
        باید پادگان محل خدمت قبلی خود را معرفی کنید

    2. سلام بهنام جان هرکاری کردی برای من هم بگو بعد از ۱۵ سال میشه کارت پایان خدمتم ببینم بعد برم قبرستون رکناباد

  135. سلام جناب من ساله ٩٤ رفتم خدمت بعدن ٧ ماه از خدمتم گذشت بعد از اين ٧ ماه مشكله خانواده ديدم طلاق زنم بعدن شاريط عصاب روان رفتم ماعاف نشودم من جسم سالم وعصاب ندارم شرايط زياد دارم سيستم بجايه من حرف مي زنه چگونه برميگردم سر خدمتم

    1. سلام من از سال ۹۷ فرار کردم یعنی نتونستم خدمت کنم مشکل اعصاب روان دارم و الانم مشکل قلبی دارم یعنی بخوام دو دقیقه پیاده راه برم از نفس میوفتم من چی کار میتونم بکنم تو ارتش خدمت میکردم اون موقع مجرد بودم الان متاهل ام مشکل قلبی ام پیدا کردم .

    2. سلام من در سال ۹۶ رفتم خدمت فقط آموزشی رو تمام کردم از خدمت فرد کردم مجبور بودم چون یک برادر وپدر معلول که تحت بهزیستی هستن مادرم هم پیر ه باید کار میکردم تا خرج خونه رو بدم آیا کفالت با داشتن پدر وبرادر معلول میشه دریافت کفالت را بگیرم

      1. سلام – تا 1 مهر ماه امکان عفو برای شما وجود دارد و با توجه به عضویت بهزیستی پدرتان در صورتی کارت ضویت شدید داشته باشند میتوانید از طریق بهزیستی اقدام به معافیت کنید و در صورتی که کارت عضویت شدید ندارند از طرسق کفالت پدر از کار افتاده اقدام کنید.

  136. سلام خسته نباشید. بنده دفترچه خدمت رو پست کردم وبرگه اعزامم اومد ولی خودمو معرفی نکردم والان 6 ماه از تاریخ اعزامم میگذره
    خواستم بدونم الان فراری محسوب میشم یا غایب و ایا زندان و جریمه داره و چقدر؟
    در ضمن قبلا قانون خرید سربازی برای کسانی که 8 سال غیبت داشتند وجود داشت
    خواستم بدونم اگر بیش از 8 سال خودمو معرفی نکنم و احیانا این قانون خرید دوباره گذاشته بشه میتونم بخرم یا نه؟
    متاهل هم هستم
    خواهش میکنم به همه سوال ها جواب بدید ممنون میشم.

    1. سلام پسرم خدمت شو کامل رفته ولی اضافه داشته الان دوماهو نیمه نرفته الان اونو گرفتن الان باید چکار کنم لطفا راهنماییم کنید در ضمن توی این مدت تصادف هم کرده باید چکار کنم راهنماییم کنید اجر کم عند الله

      1. سلام وقتتون بخیر لطفا سوال خود را واضح بپرسید.

        1. سلام من هشت ماه فرار کردم الان نزدیک چهار ماه برگشتم حقوق برام نمیرزن الان کجا باید بروم

          1. سلام به فرمانده ی پادگان اعلام کنید.

  137. سلام من چند ماه دیگه مشمول خدمت سربازی میشم و نمی خوام که برم
    اگه کسی منو گزارش کنه میان و منو دستگیر می کنن؟

      1. سلام خسته نباشید بنده سال۹۷رفتم سربازی و فرار کردم در اموزشی هیچ حق و حقوقی دریافت نکردم دوبارهسال1400اقدام ب خدمت کردم تا الان هیچگونه حق و حقوقی برای بنده وصل نشده هرجاییم ک بوده رفتم چیکار کنم میشه لطفاً کمکم کنید

        1. لطفا مشخص کنید منظور از حق و حقوق چیست.از طریق فرمانده پادگان پیگیری کنید.

      2. سلام وقتتون بخیر من در حین خدمت فرار کردم اگر خود معرف برم دادگاه نظام یا نظام وظیفه ودر ضمن معاف از رزم اعصاب روانم و مدارک پزشکیمو بذارم جلوشون غیبتمو موجه میکنن ؟

        1. سلام بر طبق رای دادگاه از ۳ ماه تا ۱ سال برای شما اضافه خدمت یا حبس یا جریمه نقدی در نظر گرفته میشود

  138. سلام بنده سال ۹۴ در ارومیه آموزش بودم بخاطر اعتیاد به شیشه و مرفین که خودم بهشون گفتم در آموزش منو فرستادن کمیسیون پزشکی و اونجا بهم نامه دادن که ببرم بدم آموزشگاه مالک اشتر و شش ماه فرصت دادن تا ترک کنم ولی من نامه رو نبردم آموزشگاه وپاره کردم و متاسفانه خانواده ترد کردن منو و کارتن خواب شدم تازه الان شش ماه میشه ترک کردم و الان میخواستم برم خدمت،مجازات چی میدن برام الان برم و اینکه چون نامه کمیسیون رو پاره کردم اون موقع و تحویل پادگان ندادم نمیدونم چی میشه

  139. سلام به نیروی انتظامی من سال 93یک هفته خدمت کردم و دیگه نتونستم ادامه بدم چون ما خانواده ی بسیار ضعیفی هستیم و من کمک حال خانواده ام بودم و من تقاضا دارم که منو افع کنید و در همدان بزارین خدمت کنم که به خانواده ی خودم سر بزنم حالا میخوام برگردم سر خدمتم آدرس همدان شهر مریانج خیابان عسجدی کوچه ی معلم پلاک 1 منزل رسول قاسمی شهنا باتشکر از شما نیروی انتظامی gnaseimi2050Qgmail.com

  140. سلام به نیروی انتظامی من سال 93یک هفته خدمت کردم و دیگه نتونستم ادامه بدم چون ما خانواده ی بسیار ضعیفی هستیم و من کمک حال خانواده ام بودم و من تقاضا دارم که منو افع کنید و در همدان بزارین خدمت کنم که به خانواده ی خودم سر بزنم حالا میخوام برگردم سر خدمتم آدرس همدان شهر مریانج خیابان عسجدی کوچه ی معلم پلاک 1 منزل رسول قاسمی شهنا باتشکر از شما نیروی انتظامی

  141. سلام
    میخواستم بدونم من الان فرار کردم توی دادگاه پرونده دارم بعد آیا اونا می‌فهمن من فراری هستم یا خیر ؟

      1. سلام من متولد۵۶هستم خدمت سربازی را به پایان رساندم فقط ۱یا ۲ ماه اضافه داشتم که تصادف کردم ودیگه مراجعه نکردم الان۲۲سال میگذره دندونام همه خورد شدن ومصنوعی هستن همسر فرزند دارم وشرایط اقتصادی مناسبی ندارم لطفا راهنمایی کنید ممنون

        1. سلام شما با 50 سال با عفو رهبری میتوانید معافیت بگیرید.

    1. شک دارم تو سرباز باشی
      تو ی آدم فروشی که زورت نرسیده به اون بدبختی ک‌آدرسش رو زدی یا باهاش خصومت داری میخوای لو بدیش
      اینجا هم خود شیرینی نکن برو کلانتری گزارش بده ساندیس هم دارن با کیک میدن
      اگر هم خودتی واقعا ک برو باز محل خدمت قبلی و بعد مدتی میتونی انتقالی بگیری شهر خودت

  142. سلام خسته نباشیدشوهرمن سال87رفته خدمت به خاطرمشکل مالی دیگه نرفته الان متاهل وبچه 5ساله داریم شوهرمن کلیشوچندسال پیش اهداکرده به خانوادش الان به مشکل خورده وازکارافتاده مشکل بیضه وفتخ دوطرفه ولگن وکمرشم مشکل داره ارومیه خدمت میکردبرگرده خدمت معافش میکنن

    1. سلام وقت بخیر با توجه به مدارک پزشکی که عرض کردید با توجه به قوانین جدید نظام وظیفه معافیت برای شما شامل می شود.

      1. سلام من برای اولین بار فرار کردم ۱ ماه دیگ میشه یک سال ینی هنوز۱سال فرار نکردم.حکمم چیه ؟اضاف میخورن زندان داره چیه؟

        1. بله اضافه خدمت در نظر میگیرند و همچنین دادسرا تشکیل میشود د جریمه نقدی باید پرداخت کنید به یاد داشته باشید با ارایه دلایل منطقی و موجه امکان دارد حبس شما بخشیده شود

  143. سلام من اعزامی ۹۶/۱۲/۱۹هستم فرار دوم من هست الان ۳سال میشه فراری هستم برم زندان می‌کنند یا جریمه نقدی میکنند

    1. باسلام بند اعزامی سال۱۳۹۴/۰۷/۹۴هستم
      ارتش نیروی زمینی ۲ماه توی پادگان ۰۵کرمان خدمت کردم و۳ماه توی پادگان دشت آزداگان حمیدیه خدمت کردم وسرباز نمونه هم بودم
      ولی بخاطر مادرم خدمتم ول کردم چون مادرم سرپرستی نداشت ومستاجربودیم خدمتم ول کردم
      هرچهارشتبه بهمون مرخصی میدادن تاشنبه صبح چون بومی بودیم
      منم یکی ازمرخصی هام اومدم ودیگه خدمت نرفتم
      سال ۹۶ برگشتم خدمت ۳روز پادگان بودم حتی دادگاه غذایی هنوز نفرستاد بودنم
      که سیم خاردار فرار کردم وتاالان دیگه برنگشتم
      من همه چیزا صادقانه تعریف کردم
      توروخدا میشه راهنماییم کنید الان تکلیفم چیه باید چکارکنم راهی برای معافیت یاخریدش دارم ممنونم میشم کسی جوابم را واضع بده باتشکر

    2. نه برای برای شما یه یک میلیون و خورده ای جریمه و بازداشت میاد که یه مدت یه سال اگه خلافی نکنی فرار نکنی نمیدی اگه فرار کنی بار سوم که بری دادسرا پول میگیرن ازت بازداشت هم میشی

  144. باسلام من سال۹۴ فرار کردم مجرد بودم الان متاهلم ویه بچه دارم اگه برگردم یگان خودم منو میفرستم شهرستان خودم

    1. سلام وقت بخیر
      تقسیم بندی یگان بر اساس تصمیم گیری نظام وظیفه می باشد.

    2. سلام من سربازاعزامی ۱۳۸۶متولد۶۵متاهل یک بچه دارم چند باری فرار کردم هر بارم خودمو رفتم معرفی کردم دوباره فرار کردم دیگه نرفتم پدر مادرم از هم طلاق گرفتن مادرم بامن زندگی میکنه الزایمرم داره تازه گیا پدرم تصادف کرد رفتم کلانتری محلمون هنگام ورود کد ملی پرسیدن منم نمیدونستم جریان چیه کد ملی دادم سرباز گفت خدمت نرفتی دست پام لرزید خلاصه گفتن مشمول غایبی فرستادن دادسرا اونجا به قاضی گفتم مشکلات دارم نمیتونم برم خدمت با این سنم اجاره نشینی. جریمه گرفتن گفتن ازادی ولی دوباره بگیرن همین اشه همین کاسه حالا یه کاری پیدا کردم پایان خدمت میخوادخلاصه نمیدونم چیکارم یه راهنمایی برم دوباره خودمو معرفی کنم؟

      1. سلام،با توجه به مواردی که عنوان شد باید شرایط تخصصی بررسی شود که امکانات معافیت نیز بررسی شود اما اگر خودرا معرفی کنید میزان ۶ ماه اضافه خدمت بر سوابق اعمال میشود.

  145. باسلام ببخشید من سال۹۴ فرار کردم مجرد بودم الان متاهل شدم ویه بچه دارم اگه برگردم یگان منو توی شهرستان خودم میفرستن

    1. سلام وقت بخیر
      تقسیم بندی یگان بر اساس تصمیم گیری نظام وظیفه می باشد.

  146. سلام
    من ۱۸روز از خدمتم باقی مونده بود که وقتی اعزام شدم برای مرخصی پایان دوره دیگ برنگشتم و الان تقریبا یکسال میگذره
    میخاستم بدونم برگشتن من به خدمت شامل چه مجازاتی میشه؟ممنونم

  147. سال ۸۳ رفتم خدمت نیروی هوایی درفول تو اموزشی فرار کردم الان که ۱۵مرداد ۱۴۰۱ هست برام اعظاریه اومده.پدرم فوت شده و تنها مجرد خانه با مادرم هستم میتونم الان اقدام به کفالت کنم یا باید برم زندان؟

  148. سلام سال ۸۳ رفتم دژفول نیروی هوایی خدتمت تو آموزشی فرار کردم امروز که ۱۵مرداد ۱۴۰۱ هست برام اعظاریه اومده.اگه خودمو تحویل بدم میبرنم زندان؟

  149. سلام یکی ازدوستام بعد ازاموزشی دوباره نرفته حلاهم ۲۷سالش هست باید دوباره دفترچه پست کنه یاازپلیس +۱٠معرفی نامه بگیره

    1. سلام وقتتون بخیر باشه ابتدا میبایست به پلیس 10+ مراجعه کنند.

  150. سلام یکی ازدوستام بعد ازاموزشی دوباره نرفته حلاهم ۲۷سالش هست باید دوباره دفترچه پست کنه یاازپلیس +۱٠معرفی نامه بگیره

    1. سلام وقتتون بخیر باشه ابتدا میبایست به پلیس 10+ مراجعه کنند.

  151. سلام
    من اعزامی 97 هستم و در سال 99 فرار کردم سه ماه از خدمت قانونیم مونده بود ک فرار کردم الان 2/5سال میشه ک فراریم الان چه جریمه ای میکنن و این سه ماه ک فراری بودم حقوقمونو دادن تا آخر الان برم باز حقوق میدن بهم

  152. سلام خسته نباشید من هفت سال فرار کردم روز سوم آموزشی اومدم ارتش بودم الان میتونم دوباره پست کنم سپاه شهرمون پذیرش بگیرم؟

    1. سلام وقت بخیر امکان پذیر شما در سپاه کم یا ناممکن است

    2. سلام من ۸۳ رفتم خدمت و ۴ ماه خدمت کردم بعد به دلایلی نرفتم الان متاهلم ۳ تا فرزند دارم سنم ۴۰ سال اگه الان از معافت دارای سه فرزندی که فرزند سومم متولد ۱۴۰۲هست ایا معاف میشم

      1. بالای 35 سال با دو فرزند معافیت حاصل میشود و با 3 فرزند بدون محدودیت معافیت اعمال میباشد

  153. هرچه آمد و رفت
    از سمت خدا آمد
    و از سوی خدا رفت
    همان خداوند عالِم
    هرکسی در راه خدا
    بندگانش را همراهی و
    یاری کند خداوند او را
    یاری خواهد کرد
    دوستتتون دارم ….

    1. سلام خسته نباشیدمن35سالمه سال 87دوبارفرارکردم که اولین باربه دادسرانرفتم دوباره اومدم دیگه نرفتم بخاطرمشکلات مالی الان متاهلم بایه بچه من تک کلیه ام وبیضه وفتخ دوطرف دارم ازنظام وظیفه شهرمون پرسیدم گفتن ازخدمت معاف میشی اینجاکارتت صادرمیشه بایدبری یگانت بعدبری دادسرابرم دادسراچه اتفاقی میوفته برام

    2. سلام من آموزشی رو تموم کردم و برای خدمت در شهرخرم اباد لرستان افتادم تقریبا ۹سالی میشه بعد از دوهفته ک اونجا بودم دیگ نموندم و فرار کردم اون زمان مجرد بودم الان متاهلم و یک فرزند دارم اگ خود برم دوباره جرائمم چیه

    3. سلام به نیروی انتظامی من سال 93یک هفته خدمت کردم و دیگه نتونستم ادامه بدم چون ما خانواده ی بسیار ضعیفی هستیم و من کمک حال خانواده ام بودم و من تقاضا دارم که منو افع کنید و در همدان بزارین خدمت کنم که به خانواده ی خودم سر بزنم حالا میخوام برگردم سر خدمتم آدرس همدان شهر مریانج خیابان عسجدی کوچه ی معلم پلاک 1 منزل رسول قاسمی شهنا باتشکر از شما نیروی انتظامی gnaseimi2050Qgmail.como

    4. منم متولد ۱۳۷۷ هستم در تاریخ ۱۴۰۱.۱.فراری شدم الان خیلی پشیمونم نمیدونم چیکار کنم

      1. سلام هیچی راحت برو یگان خدمتی نامه میدن میری دادسرا نظام
        اونجا جریمه نقدی نهایت ۳۰۰ تومن میشی میای سر یگانت ادامه میدی به همین راحتی
        اضافه خدمت هم عفو میخوری من بعد ۱۴ سال رفتم پشیمونم البته قاضی برای من زد ۳ ماه طبق قانون ک‌اونم گفت طی تجربه سالیان قضاوت بهمن ها همه مثل هرسال عفو رهبری میخورن

  154. سلام
    من از دوره آموزشی به مدت5 روز پادگان بودم و مرخصی پزشکی گرفتم و دیگ هیچ وقت برنگشتم 24 سالمه میخوام بدونم آیا نامه دادگاه یا مامور به دم منزلم می اید یا خیر به خاطر فراری بودنم از دوره آموزشی ؟

    1. سلام چون شما به دوره بازنگشتید پس فراری محسوب میشوید که سه ماه تا یکسال اضافه خدمت خورده میشود و جریمه متالی در کنار زندان

      1. سلام من اعزامی ۹۶/۱۲/۱۹هستم الان فرار دوم هست الان ۳سال هست فراری هستم برم زندان میکنند

        1. سلام سرباز فراری هستم رفتم پیش قاضی قاضی بهم نامه داد که برم پادگان اگه نرم چندروز دیگه برم مشکلی نداره

      2. سلام من خدمتمو کامل خدمت کردم در سروان بدون غیبت اما سه ما اضافه خدمتی داشتم که خوردم مشکل خانوادگی متهلم هستم اگحدود ی سال نرفتم اگر برم چی میشه

      3. سلام شوهرم من سربازفراری الان میخوادبره سربازی دوتا بچه داریم شرایطش چطوری میشه

        1. سلام میره دادگاه نظامی یک تعهد میده وبر میگرده سر خدمتش

          1. سلام ببخشید من اخرای 97 رفتم خدمت اموزشیم داشت تموم میشد بخاطر مشگل نرفتم الان میخام معرفی کنم باید برم همون پادگان اموزشی

          2. سلام در صورتی که آموزشی به پایان نرسیده و تجدید دوره شده اید باید خودرا به پلیس +۱۰معرفی و مراحل اعزام را مجدد انجام دهید. اما اگر آموزشی به پایان رسید و تقسیم شدید به پادگان اصلی محل خدمت مراجعه کنید.

    2. سلام
      من ۱۸روز از خدمتم باقی مونده بود که وقتی اعزام شدم برای مرخصی پایان دوره دیگ برنگشتم و الان تقریبا یکسال میگذره
      میخاستم بدونم برگشتن من به خدمت شامل چه مجازاتی میشه؟ممنونم

      1. سلام من من اعزامی ۱۹.۴.۹۳هستم چهاربار فرارداشتم بعد ۸سال خودمومعرفی کردم الان ۵ماه رفته بودم دوباره فرارکردم بخاطر بیماری داشتم بادفتق دیسک کمردارم ایامعافیت شامل من میشه

        1. درصورتی مشکل پزشکی حاد میتوانید درخواست کمیسیون پزشکی دهید و با تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و همچنین رای تایید نهایی کمیسیون امکان معافیت دارید

    3. سلام من شوهرم سال89چهارماه خدمت کرده بعدش فرار کرده و باره بعداز یک سال رفته خدمت دادگاهی دوبارشده جریمه هم شده ولی دوباره فرار کرده الان میخواد خود معرف برگرده ولی آسیب وتنگی نفس داره دندونشم مثنوی تغییر تو وضعیتش داره

  155. سلام ببخشید من اگه بخوام کسی گزارش کنم که خدمت نرفته باید به کجا زنگ بزنم گزارش کنم ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام ببخشید من اموزشی رو تموم کردم تقسیممون کردن فقط رفتم برکه تقسیم رو دادم ستاد ومرخصی دادن برنگشتم به یگان وبهم نگفتن کجا افتادی الان چکار کنم الان ۳روز فرار کردم

    2. سلام بنده بعداز چهارده ماه خدمت بنابر مصیبت های از جانب خداوند متعال قادربه ادامه ی خدمت نشدم الان چهارونیم سال اززمان فرارم گذشته اگر خود معرف باشم چه حکمی داردممنون میشم از راهنماییتون

      1. سلام من در آموزشی بودم ودر ۱۳روز مارو میان دوره فرستادن خانه مرخصی دادن ولی من برنگشتم و ۹ساله الان فراریم متاهل شدم و یک بچه دارم آیه اگه خودرا به یگان معرفی کنم جریمه من چیست دادگاهی میشم؟خواهشن جواب بدین

        1. سلام،بعد از معرفی به دادسرای نظام ارجاع می شوید و طبق دلایل فرار مدت ۶ماه اضافه خدمت و جریمه ی نقدی دارید.

    3. سلام که چی مثلا
      باشه آدم فروشی کردی خوب میره برمیگرده
      ببین طرف باید خودش بیاد
      هرچند اگع دوستی راهنماییش کن نه بفروشش
      اما با فروختن فقط بنظرم دشمن اون شخص هستی ک توان مقابله نداری میخوای آسیب بزنی بهش نکن مرد باش نه آدم فروش

        1. سلام بنده 18ساله که فراری هستم تک پسر خانواده قبل فرار دیابت گرفتم منو ارجا دادن بیمارستان امام سجاد تهران تشخیص اشتباه دادن گفتند مشکل اعصاب و روان داری داشتند کارت برام صادر میکردن که فرار کردم به نظر شما اقدام کنم میتونم معافیت برای دیابت بگیرم

          1. سلام دیابت شما یا باید نوع A باشد یا دیابت وابسطه به انسولین با قند ناشتای بالای 126 باشد در صورتی که بیماری شما در این درجات باشد میتوانید برای معافیت پزشکی اقدام کنید.

      1. خخخ وظیفشه خدمت کنه ما نکردیم چیزیه ک برا همس اصلنم ادم فروش نیس دمش گرم

    4. شما نباید زنگ بزنی شما یه سر باید برین بیمارستان اعصاب روان یه مدتی بستری بشین

    5. سلام من میخوام فراری بصم ۳ماه خدمتم میخواستم بدونم ارتش دنبالم میاد یا مثلا کلانتری منو بگیره چی میشه

      1. خیر ولی حبس و جریمه نقدی و اضافه خدمت و دادسرا تشکیل میشود

  156. سلام من سرباز فراری هستم سال ۸۸ دوماه آموزشی بودم که گفتن همونجا معافیت بگیرم که ندادن من مادر و پدر و برادرمو داماد بزرگمون رو از دست دادم و قتل مادرم ضربه شدیدی بهم زد و ممنوع خدمم چند بار اقدام کردم برای معافیت هیچ کس جواب بدرستی ندادشنبه می خوام برم کلانتری خودمو معرفی کنم نه می تونم کار کنم نه حساب بانکی دارم فقد مونده مرگ یا خدمت لطفا راهنمایم کنید.مرگ عزیزان قبل ۱۶ سالگی بوده

    1. باسلام با توجه به شرایط خاص شما باید کمیسیون موارد خاص برای شما تشکیل شود

  157. سلام خسته نباشید من بهمن 1400 رفتم اموزشی معاف از رزم بودم بخاطر کف پا بعد الان متوجه شدم معافی داشته چون شدید بوده و قوزکهام انحراف داره بعد الان تو پادگانم حتی مشکل دیسک کمر و اسیب دیدگی رباط پیدا کردم ولی تو پادگان بهم میگن مربوط به ما نیست و بهم اعزام واسه کارای معافی رو نمیدن من چندین بار بخاطر این قضایا رفتم استحلاجی با مدارک کامل از بیمارستانای نظامی ولی تو پادگان اهمیتی نمیدن الان باز ایندفعه از پادگان زدم بیرون دیگه واقعا حوصله ی درد و اسیب دیدگیو نداشتم ممنون میشم راهنمایی کنید چیکار کنم ؟ حقوق این ماهم رو 400 بیشتر نزدن مشکل چیه ؟

    1. سلام شرایط معافیت پزشکی دیسک کمر نیز مانند شرایط دیگر معافیت های پزشکی میباشد. اما تعدادی شرایط اختصاصی برای معافیت این بیماران وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.
      •اولین موضوعی که برای دریافت معافیت های پزشکی اهمیت دارد؛ نداشتن غیبت است. افرادی که بعد از رسیدن به سن مشمولیت برای اعزام به خدمت اقدام نمی کنند، وارد دوره ی غیبت می شوند و نمی توانند از این معافیت ها بهره برند. علاوه بر این داشتن هرنی های دیسکال و یا دهیدراتاسیون دیسکال از جمله شرایط معافیت پزشکی دیسک کمر است. بر اساس ماده قانون بند ۴ معافیت های دیسک کمر، مشکل لامبنکتومی اگر با عمل جراحی همراه شود بیمار از معافیت دائمی بهره مند خواهد شد.
      •اگر مشکل دیسکتومی با لیزر قابل درمان بوده و درجه ی دیسک خفیف باشد در این موارد معافیت خدمات رزمی به متقاضی داده می شود.
      •بر اساس ماده قانون بند ۲ در مورد دیسک کمر، انواع مختلف هرنی دیسکال معاف دائمی را در پی دارد.
      •ماده قانون بند ۳ از موارد بیماری های بخش جراحی مغز و اعصاب، مشکل دهیدراتاسیون دیسکال زمانی که با علائم یاندول اشمورل همراه باشد معافیت از نوع معاف از رزم خواهد بود.
      این قوانین و ضوابط اختصاصی برای بیماری های دیسک کمر است. مشمولین با استناد به این قوانین و مقررات باید به دنبال ثبت درخواست معافیت خود باشند. در غیر این صورت به نتایج مطلوبی نخواهند رسید.

  158. سلام.من.ه‍شت.سال.فرارکردم.دفه.دوم.میخوام.خودمو.مهرفی.به.یگان.کنم.وخدمتم.سنندج.چون.ازشهرم.دوربودومشکلات.زیادوعصابم.خراب.شدفرارکردم.الان.به.یگانم.
    مراجهه.کنم.مجازاتم.چیه.

    1. سلام وقتتون بخیر بستگی به نظر نظام وظیفه و کمیسیون دارد.

  159. سلام.من.ه‍شت.سال.فرارکردم.دفه.دوم.میخوام.خودمو.مهرفی.به.یگان.کنم.وخدمتم.سنندج.چون.ازشهرم.دوربودومشکلات.زیادوعصابم.خراب.شدفرارکردم.الان.به.یگانم.مراجهه.کنم.مجازاتم.چیه

    1. سلام وقتتون بخیر بستگی به نظر نظام وظیفه و کمیسیون دارد.

  160. سلام مسی ک فرار کرده تو دوران اضافه حقوق بهش تعلق میگیره یا ن

  161. سلام خدمت دوست عزیز
    من پارسال بدلیل مشکلات خانوادگی فرار کردم وقصد ندارم برم ۱ ساله حقوق برام ریختن ودارن میریزن چکار کنم که این پولو پس بدم ودیگه نریزن

    1. والا داداش من هم ۲ماهه به دلیل مشکلات خانوادگی فرار کردم برای یکی از فامیلای ما هم وقتی فرار کرد تا یک سال حقوق میریختن براش بعد یک سال قطع شد

  162. سلام‌ من‌ سربازی‌ ارتش‌ بودم‌ ۳روز‌ آموزشی‌ دیگه‌ نرفتم‌ سربازی ۲ساله‌ میشع‌ کارت‌ فعال‌ و‌ کارت‌ سبز‌ دارم‌ ایاراهی‌ است‌ برای‌ سپاه‌ برم

  163. با سلام لطفا لطفا جواب بدید من 93 برای معافیت کفالت نوشتم ولی اخطار اومد که برم به سربازی نرفتم دیگه خبری نشد الان یه اخطار اومده بیا معرفی کن منم ۴۲ سالمه سه تا بچه دارم تکلیف من چیه

    1. سلام وقت بخیر
      اگر دفترچه پست شده باشد شما سرباز فراری حساب می شوید

  164. سلام شخصی که الان متأهل و یکبار از خدمت فرار کرده و از مدت فرار هم تا الان ۵سال گذشته جریمه نقدی تقریبا چقده؟

  165. سلام من سرباز فراری سال ۹۱ هستم العان دیسک کمر دارم آیا من میتونم پلیس+10برای معافیت اقدام کنم یا که نه باس برم یگان خدمتیم وآیا انجا نگهم میدارند یا نه

    1. سلام اصلن دنبالش نرو من ۵ تا دیسک دارم با اسکولیوز ۴۳ درجه ای که دیگه دارم فلج میشم
      رفتم تو کمیسیون معاف از رزمی کرد دکتر هاش الکین اصل فکر نکنم دکتر باشن دنبالش نرو

  166. سلام من سه روز هست که نرفتم پادگان فرمانده خیلی اذیت میکنه من می خواهم در شهر خودم خدمت کنم چه کار کنم یک راهی جلوی پای من بگذارید

  167. سلام خسته نباشین
    من حدود ۲ سال از خدمت فرار کردم
    الان میخوام برگردم بار اول هستش فرار کردم
    جریمه میکنن یا زندانی داره باید بدم پادگان یا دادگاه نظام

  168. سلام من سال ۹۱ چهار ماه خدمت کردم بعدش بخاطر اعتیاد فرار کردم الان واسه ادامه خدمت باید چیکار کنم؟

    1. باسلام باید خود را معرفی کنید تا برای شما دادگاه تشکیل شود

  169. سلام میگم من سال 91سربازی رفتم وبمدت 11ماه هم خدمت کردم وبدلیل مشکلاتی نتونستم برم وازناحیه مچ دست معلول شدم وتحت پوشش بهزیستی هستم وخاستم خودم تحویل یگان بدم
    خاستم ببینم چه شرایطی داره

  170. سلام من ۱۶ روز فراری شدم بار اولم هست میخاستم ببینم چ مجازاتی در انتطارمه

  171. با سلام
    من اعزامیه ۱۳۸۳/۰۲/۱۸ پرندک بودم لشگر ۲۳ تکاور
    ۱۱ ماه حدمت کردم ولی بعدش بی عقلی کردم فرار کردم تا الان ۱ بار گرفتنم جریمه شدم و بار دوم ۶ ماه زندان ۳ ماه زندانی کشیدم عف مشروط خوردم
    از فرارم ۱۵ سال میگذره ایا من معاف هستم یا میتونم جریمه پرداخت کنم کارتمو بگیرم؟

    1. سلام وقتتون بخیر بستگی به نظر سازمان نظام وظیفه دارد.

  172. سرباز فراری هم حقوق میگیره کسی که ۱ ماه فرار کرده باشه حقوق میریزن

  173. سلام من سرباز فراری هستم. ومرز بانم ودوس دارم سربازی بروم ولی در شهر خودم چون تحمل شهر غریب را ندارم با گذشت 6ماه از سربازیم عادت نکردم تورو خدااااا کمکم کنین تا بیشتر ازاین فراری نباشم

    1. سلام من سرباز فراری سال ۹۱ هستم العان دیسک کمر دارم آیا من میتونم پلیس+10برای معافیت اقدام کنم یا که نه باس برم یگان خدمتیم وآیا انجا نگهم میدارند یا نه

    2. سلام.من.ه‍شت.سال.فرارکردم.دفه.دوم.میخوام.خودمو.مهرفی.به.یگان.کنم.وخدمتم.سنندج.چون.ازشهرم.دوربودومشکلات.زیادوعصابم.خراب.شدفرارکردم.الان.به.یگانم.
      مراجهه.کنم.مجازاتم.چیه.

      1. سلام وقتتون بخیر بستگی به نظر نظام وظیفه و کمیسیون دارد.

    3. سلام ببخشید من اگه بخوام کسی گزارش کنم که خدمت نرفته باید به کجا زنگ بزنم گزارش کنم ممنون میشم جواب بدید

      1. سلام من الان ا ز برج ۲نرفتم تاالان خود معرف بشم زندان داره

    4. سلام ببخشید من اگه بخوام کسی گزارش کنم که خدمت نرفته باید به کجا زنگ بزنم گزارش کنم ممنون میشم جواب بدید و چطور اقدام کنم

      1. سلام وقت بخیر من ۶سال پیش از اموزشی برگشتم دیگ نرفتم چون نمیخواستم ارتش باشم خواستم بپرسم میتونم بعد ۶سال دباره پست کنم واسه خدمت خواهشن جواب گو سوال من باشید..

        1. با سلام سرباز فراری فراری محسوب میشوید و باید طبق قوانین سرباز فراری اقدام کنید

      2. سلام من سال ۹۵ رفتم بعد از ۴ ماه بدلیل دوتا فرزندانم نتونستم ادامه بدم و سنم الان ۳۰ سالمه و شرایط ادامه رو ندارم چون دارم کار میکنم میشه توضیح بدین چطوری معافیت رو بگیرم

    5. هرکجا بودی
      نمازت را
      هرجوری شد
      سر وقت بخون
      اگر واقعا کمک میخوایی
      و اگر واقعا میخوایی خدمت کنی
      خدایه یگانه حتما راهت را
      نشانت خواهد داد و حتما نشانه ای
      برایت قرار میدهد برو خدا پشتو پنهات

  174. سلام من ۵ ماه از یگان خدمتی فرار کرده ام آیا میتوانم کفالت مادرم رو بگیرم و معاف بشم؟

    1. سلام ایا سرباز فراری میتونه خونه بخره سند به نام خودش کنه

    2. برو به امید خدا
      هرجا کارت گیر کرد
      کاری از دستت بر نیومد
      حَسبی الله
      رو بگو ن زیاد تند ن زیاد آهسته
      و کارت انجام شد بگو الحَمدُلِله
      و به آسایش رسیدی بگو شُکرُالله
      موفق باشی

  175. سلام از ۳۰ناه قبل نرفتم ۲۳برم بازداشتی دارم
    اولین بارمه

    1. سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم در ماه‌های اضافه خدمت سنواتی حقوق هم ب سرباز تعلق میگیره؟

    2. سلام برو کاریت ندارن یه جریمه جزیی هم ممکنه بکنن نگران نباش

  176. سلام ببخشید من درخواست دادم برای معاف شدن از خدمت سربازی و الان معاف نشدم آیا میتونم به خدمت نرم اگه نرم سرباز فراری محسوب میشم

  177. سلام وقت بخیر.
    بنده سال ۹۴ سرباز بودم
    اما به دلیل مشکلات مجبور به فرار شدم.
    الان از برج ۱۲ سال ۹۹ که خودم رو معرفی کردم و با طرح بازشگت به سنگر به خدمت برگشتم.بعد از گذشت ۱۵ ماه خدمت ،بنده تاریخ ترخیص گرفتم میگن که خدمت شما ۲۴ ماه هستش..در صورتی که خدمت بنده ۲۱ ماه بوده..
    حاالا میخوام بدونم با این تفاصیر وضعیت بنده چجوری هستش؟؟

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  178. سلام من اعزامی برج ۰۰/۲/۱ هستم ۸ ماهه فراری ام پدرم کمرش شکسته نمیتونه خرجی خونه بده مدارک هم دارم میتونم معافیت بگیرم؟؟؟
    لطفا جواب بدید

    1. سلام وقت بخیر
      بنا به قوانین نظام وظیفه با توجیه غیبت و تحت شرایطی امکان پذیر می باشد

  179. سلام من متولد 65هستم سال 85اعزام بودم تبریز پندافند هوایی ارتش اهواز هستم ولی بخاطر فوت پدرم بی سرپرست شدن مادر 80سالم که تحت پوشش کمیته امدادهست با گذارندن 7روز آموزشی دیگر قادر به ادامه آموزشی نبودم وطی این سالها هم بخاطر کارسنگین آزاداز ناحیه دوتا ران از قسمت لگن ومفصل دست راستم فلج شدم این اواخر برا معافیت پزشکی اقدام کردم معاینه هم شدم گفتن معافی ولی یک اعزامی فعال دارم گفتن باید حل بشه باید برم پادگان که تبریزهست نو توان مالیشو دارمو نه جسمی طریقی هست که اقدام کنم پرونده معافیت پزشکیمو تکمیل کنم .
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام. متاسفانه باید از یگان محل خدمت قبلی نامه ترخیص دریافت کنید تا. بتوانید معافیت پزشکی را پیگیری کنید. راه دیگری برای اینکار وجود ندارد

      1. سلام من سرباز فرار بودم الان هم پیوندکلیه شدم معافیت پزشکی میتونم بگیرم باتشکر

      2. سلام پسرمن یک روز آموزشگاه رفته و لباس تحویل گرفته اما دیگه ادامه نداده وزن پسرم ۴۵کیلو میباشدالان چاره چیست

    2. شما عرضم به حضورتون
      راستگو باش و خداوند با راستگویان است
      و با ذکر الله همینجوری هرجا گیر کردی
      راستشو بگو تو دلت بگو آهسته الله
      کارت انجام شد خدارو شکر کن
      مارم دعا کن بدرود

  180. سال ۸۱ اعزام شدم و فرار کردم
    باید صبر کنم ۵۰ سالم شه تا معاف بشم؟

    1. سلام. بله متاسفانه با این حجم از غیبت تنها راه معافیت شما یا از طریق سن است یا معافیت. های پزشکی میتوانید برای دریافت اطلاعات کامل در زمینه شرایط معافیت پزشکی با مشاوران ما در مرکز تماس بگیرید.

      1. س اگرسربازغایب متولد۷۲راگزارش کنیم دستگیر اعزام به سربازی میکنن یانه.

          1. سلام من سرباز ارتش هستم آیا میتونم تغییر ارگان بدهم برم تو سپاه خدمت کنم

      2. خدا وکیلی نکن اینکارو نامردی نکن این کار باعث مرگ روح و روان اون بدبخت میشه نکن یکم مرد باش یکم

  181. سلام و عرض ادب لطفا خواهش میکنم جواب بدین
    کسی بعد چند سال فراری میتونه خدمتش را بخره

    1. سلام وقت بخیر
      قانون خرید خدمت از سال 98 برداشته شد اما تحت شرایط دیگر می توان معافیت گرفت

  182. سلام من سال ۹۵اموشی ارتش بودم فرارکردم الان میخوام برم نامه بسیج دارم میتونم توی سپاه خدمت کنم یانه اکرمیدونیدبگین موندم چیکارکنم

    1. سلام. سربازان فراری یا غایب نمی‌توانند برای پذیرش در هیچ ارگانی درخواست بدهند وضعیت سربازی شما پس از بررسی دادسرا مشخص خواهد شد پیشنهاد میشود اگر دلایل مستندی برای اقدام به فرار و عدم مراجعه دارید هنگام مراجعه به دادسرا ارائه دهید.

      1. سلام من پنجدساله فرار کردم
        الان خودمو معرفی کنم دوباره می فرستن اموزش

        1. در صورتی که سرباز فراری باشید دادسرا تشکیل میشود و با ارایه دلایل منطقی امکان وجود دارد از حبس صرف نظر کنند و همچنین جریمه نقدی در نظر گرفته میشود و ادامه پروسه خدمت خود را با اضافه خدمت طی خواهید کرد

    2. شما ۲ رکت برایه حضرت علی
      اَمیرَالمومِنین بخونید
      همین نیّت دقیق
      ۲رکت برایه حضرت علی بجا میاورم
      اَلله و اَکبر بخونو حاجتت رو بگو
      مورد قبول قرار میگیره کارت بدرود

  183. سلام عزیزان
    من دو سالی میشه از خدمت فرار کردم و میخواستم برگردم و بعد از اتمام دادگاه رفتن و کار های قانونی زمانی که مشغول به خدمت شدم میخواستم جزو کادر ارتش بشم و در حین خدمت میتونم کاراش رو انجام بدم و برم درخواست بدم و بمونم به صورت افسری دیپلمم معدل ۱۵/۳۰ یا چون فراری بودم با این که خودمم رفتم معرفی کردم خودمو یا ن ممنون واقعا نیاز به مشاوره دارم و ممنون میشم.

  184. سلام خسته نباشید بنده 10 سال هست که از پادگان عجب شیر فرار کردم و الان معافیت پزشکی دارم ولی رفتم برای معافیت میگن تو سیتم زدن اعزام به خدمت الان باید چیکار کنم برای معافیتم ایا به پادگان مراجع کنم بازداشت دارم یا زندان یا معافیت میگیرم ممنون از لطف شما ؟

  185. سلام من وسط برج خودمه معرفی کردم فراری بودم بخشیدنش سر برج حقوقمه میریزن

    1. سلام من ۹۵ رفتم خدمت چون پدرم مریض شد تنها پسر هستم خودم زن داشتم مشکل داشتم ۱۳ ما خدمت کردم الان میخوام برم خدمت چکار باید بکنم

  186. سلام من وسط برج خودمه معرفی کردم فراری بودم بخشیدنش سر برج حقوقمه میریزن

    1. اگر کسی همه روزه به سربازی رفته و حضور و غیاب هم بوده می‌توانند براش پرونده فرار از خدمت درست کنند!؟

      1. سلام من الان ۳سال میشه فرار کردم متاهل هم هستم کلا همه چیمو مسدود کردن کد ملیمو مسدود کردن چیکار باید بکنم واقعا نیاز دارم ممنون

        1. سلام با توجه به نوع دلیل فرار اضافه خدمت و جریمه نقدی و زندان دارد گزینه ی ندارین

  187. سلام من متولدفروردین ۱۳۵۷هستم
    فروردین ۱۳۷۶اعزام به خدمت شدم متاهل بودم خدمت قانونیم رو تمام کردم درحین اضافه خدمت متواری شدم الان۴۴سالم هست چهارتا بچه دارم الان برم دنبال کارپایان خدمتم بازداشت میشم .
    شرایط معافیت ندارم ممنون میشم راهنمایی کتید

    1. ژ خدمت شما، باتوجه به دلایل فرار شما، میزان جریمه یا اضافه خدمت در دادسرای نظام بررسی میشود.

  188. سلام من سال ۹۰ آموزشی تمام کردم و افتادم تو شهرم واسه دلایلی دیگه نرفتم سربازی متاهل هستم ۲ تا فرزند هم دارم ۱۰ سالی هست فرار کردم.مجازاتم چیه😫

  189. سلام بنده سرباز فراری هستم مرتبه دوم هست و از بار دومم دوسال میگذره دفعه اول گفتن برو ادامه خدمت ایا الان برم اضاف خدمت دارم؟؟

  190. سلام.من اعزامی84/12/19بودم دوره19ماه خدمت آموزشی ۰۷۴تبریزبودم.ویگان تیپ2پیاده مراغه.خودمومعرفی کردم.بعدیه مدت گردان‌های قبل انقلاب منحل شدن.گردان۷۸۴برای ادامه خدمت اعزام شدم به توپخانه.لشکر۲۱حمزه تبریز۳۹۵پدافندهوایی.به دلیل اینکه نهضت داشتم یاهمون غیبت چندباری هم غیبتم1۵روزگذشت.حدودا.22ماه خدمت کردم.ولی بعدش دیگه خسته شدم چون هیچکس بهم نمی‌گفت که چقدرازخدمتم باقی هستش.رکن.1رفتم.رکن2رفتم.رکن4رفتم‌.حتارکن1لشکرهم رفتم.هیچ که هیچ…الان ۲فرزنددارم..چیکاربایدکنم ممنون میشم راهنمایی کنید.تشکر*

  191. سلام.من اعزامی84/12/19بودم دوره19ماه خدمت آموزشی ۰۷۴تبریزبودم.ویگان تیپ2پیاده مراغه.خودمومعرفی کردم.بعدیه مدت گردان‌های قبل انقلاب منحل شدن.گردان۷۸۴برای ادامه خدمت اعزام شدم به توپخانه.لشکر۲۱حمزه تبریز۳۹۵پدافندهوایی.به دلیل اینکه نهضت داشتم یاهمون غیبت چندباری هم غیبتم1۵روزگذشت.حدودا.22ماه خدمت کردم.ولی بعدش دیگه خسته شدم چون هیچکس بهم نمی‌گفت که چقدرازخدمتم باقی هستش.رکن.1رفتم.رکن2رفتم.رکن4رفتم‌.حتارکن1لشکرهم رفتم.هیچ که هیچ…الان ۲فرزنددارم..چیکاربایدکنم ممنون میشم راهنمایی کنید.تشکر

  192. سلام من 9سال فرار کردم از اموزشی دباره باید دفتر چ بگیرم

    1. سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز من سال 98سرباز بودم و بعد از 6ماه فرار کردم الان میخام برم خودمو معرفی کنم خاستم بدونم الان حکم من جعریمه هست یا زندان داره یا چی
      لطفاً منو راهنمایی کنید ممنون میشم از شما

    2. سلام من ۹۰ روز اضافه خوردم نمیدونستم اضاف دارم الان برای درجه داری نیرو انتظامی نوشتم همش قبول شدم الان تحقیقاتم مونده گفتن تا ۹۰ روز پاک نشه نمیشه کاری کرد گفتم ببینم من برای سربازی نوشتم برج ۳ اعزام میشم ممکنه کارم درست شه۹۰ روز ببخشن اعزام شم

    3. سلام ن رفیق
      من ۱۳ سال فراری بودم بعد آموزشی دقیق
      رفتم خودم یکسره دادسرا خود معرف فیش حقوقی گذاشتم رفتم یگان خدمتی دارم ادامه میدم ۲ ماه شد الان نبووووود ۱۲ ماه دیگه

      به این حرفا گوش نده منم تا قبل اینکه برم خیلی کارشناسی های سایت هارو میخوندخیلی هاش اشتباه هست دادسرا نظام با داگاه عمومی فرق داره اصلا بدلت بد راه نده
      هیچی نیست زندان هم نداری
      فیش حقوقی ببر تموم هست جریمه نقدی میکنن که برای من ۱ میلیون شد اونم نه درجا بدی ها نه اضافه خدمت هم خود قاضی دادسرا نظام گفت بهمن ماه معمولا عفو رهبری میشه برای ۱۳ سال ۳ ماه اضافه بود

      1. به هیچ عنوان فیش حقوقی نذارین.
        پول وثیقه بدین به جاش.
        باز هم میگم به هیچ عنوان فیش حقوقی نذارین. یک درصد فکر کنین دوباره فرار کردین، دیگه هیچ کاری از دستتون ساخته نیست. خودتون و خونوادتون رو بیچاره میکنید.

  193. سلام من سال92از آموزشی فرار کردم آیا درباره باید دفترچه بگیرم یا برم معرفی کنم زندان داره

    1. باسلام دوست عزیز باید به پادگان مراجعه و خود را معرفی کنید معمولا جریمه نقدی درپی خواهد داشت

    2. من سال ۸۴ در دوره آموزشی از خدمت فرار کردم ، یه مشکل پزشکی داشتم که بخاطرش ، معاف از رزم شدم ، ولی من دیگه ادامه ندادم ، آیا آلان دوباره میتونم واسه معافیت بزشکی که بخاطرش معاف از رزم شدم اقدام کنم ، با تشکر ، لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم ، آلان ۳۸ سالم

      1. سلام. بله سربازان فراری میتوانند با انجام اقداماتی برای دریافت معافیت پزشکی درخواست بدهند اما پیش از هر اقدامی پیشنهاد میشود در مورد نوع معافیت اطلاعات کامل به دست آورید .

      2. . سلام وقت بخیر اگه بخوام کسی گزارش کنم که چند سال غیبت داره چطور گزارش کنم وچگونه اون می گیرن به کجا باید زنگ زد

        1. سلام این کارو انجام نده اگر میتونست خودش میرفت نون کسی نبر

          1. امکان دستگیری هست یا خیر بگین ممنون میشم

  194. من هفت سال تو اول آموزشی فرار کردم آیا درباره باید دفتر چه بگیرم یا برم پادگان معرفی کنم زندان داره

    1. باسلام دوست عزیز باید به پادگان مراجعه و خود را معرفی کنید معمولا جریمه نقدی درپی خواهد داشت

      1. سلام من بیش از ۱۰ بار فرارکردم الان خردادماه فرار کردم ایا دادسرای زندانی دارد

        1. سلام وقت بخیر
          سربازانی که برای بار اول از خدمت فرار کرده اند، سه ماه اضافه خدمت میخورند. سربازانی که چند بار فرار کرده باشند به حبس و زندان نیز محکوم میشوند.

      2. سلام من بیش از ۱۰ بار فرارکردم الان خردادماه فرار کردم ایا دادسرای زندانی دارد….

    2. سلام من تک پسرم 3بار فرار کردم از یگان خدمتی پدرم سنش 62.63سالشه پیره از کار افتادس ن بیمه ای ن حقوقی هیچی نداره و بخاطر مشکلات دیگ 3بار هی رفتم فرار کردم اینسری بعد یک سالو نیم دو سال بخام برم امکانش هس بجای زندانی جریمه شو بدم دفه آخر منو فرستادن بندنظام خاستم بدونم میشه اینسری جریمه بدم نرم زندان؟

    3. سلا اگه سربازی فراری باش و حقوقش هر ما میدن چی در انتطارش هست

      1. سلام وقت بخیر
        مجازات سرباز فراری اضافه خدمت به علاوه جریمه نقدی می باشد .

  195. سلام خسته نباشید
    بنده سرباز نیروی انتظامبی ۶ ماه خدمت هستم و ۲ ماه هم هست که فرار کردم از سربازی بدلیل مشکلات خانوادگی و مریضی مادر پیرم و همچنین خودم افسردگی دارم و پرکاری تیروئید و پاراتیروئید حالا آیا مشکلی برام بوجود میاد که نرم سربازی اعدامم میکنند بخاطر فرار از سربازی؟
    خیلی نگرانیم لطفا پاسخ بدین

      1. میشه سوال منم جواب بدید اگه یه نفر از خدمت فرار کنه خدمتشو تموم کرده و ازافه بهش خورده اگه سه سال نرفته باشه چند سال باید بره خدمت

        1. سلام خدمت شما، برای این مدت فرار معمولا ۶ ماه اضافه خدمت محاسبه میشود، که بستگی به رای قاضی در دادسرای نظام مشخص میشود.

      2. سلام دوست عزیز اگه الان خودت بری پادگان اصطلاحا خود معرف بری وفرارت رو بگی کاری با باهات ندارن فقط یه جریمه نقدی نهایتا۸۰۰تومن میدی و به ادامه خدمتت میرسی ولی اگه نه چند ماه دیگه بخوای غیبت کنیو بیان دستگیرت کنن احتمالا نزدیک ده روز بازداشتی و حدود ۱۳۰۰۰۰۰۰جریمه میدیو باز به ادامه خدمتت میرسی

        دوست عزیزمن شما در هر دو صورت اتفاق خاصی برات نمیفته نهایتش اینه چند روز زندان بازداشت میشی وبعدش آزادگ

    1. سلام دوست عزیز اگه الان خودت بری پادگان اصطلاحا خود معرف بری وفرارت رو بگی کاری با باهات ندارن فقط یه جریمه نقدی نهایتا۸۰۰تومن میدی و به ادامه خدمتت میرسی ولی اگه نه چند ماه دیگه بخوای غیبت کنیو بیان دستگیرت کنن احتمالا نزدیک ده روز بازداشتی و حدود ۱۳۰۰۰۰۰۰جریمه میدیو باز به ادامه خدمتت میرسی

      دوست عزیزمن شما در هر دو صورت اتفاق خاصی برات نمیفته نهایتش اینه چند روز زندان بازداشت میشی وبعدش آزاد

      1. سلام دوستان من 04بیرجند آموزشی افتادم دوبار فرار کردم سری اول حکم تعلیقی دادن تا یکسال سری دوم 20روز زندان بودم الان میخام برم کسی می‌تونه بگه حکم این سری چیه

      2. سلام من ۲۷سال ازسرباز فرار کردم حالا چهار فرزند دارم پسرم سرباز ارتش.عف رهبری شامل من میشه

  196. سلام..بنده نه ماه خدمت بودم مادرم فلج شد و بخاطر نداشتن کسی ک ازش مراقبت کنه مجبور ب ترک خدمت شدم حدود چهار سال
    ایا برگردم باز باید برم اموزشی رو طی کنم و یگان خدمتیم عوض میشه؟
    چون شنیدم بالای دوسال غیبت دوباره میفرستنت اموزشی

    1. سلام وقت بخیر بله شما سرباز فراری محسوب می شوید و باید آموزشی را دوباره بگذرانید

  197. بنده سال ۸۳ خدمت کردم ۵ماه خدمت کردم بعد فرار کردمتا آلان نرفتم دو فرزنده دارم من معاف میشم

    1. با فرزند به ازای هر فرزند، 3،ماه کسر می خورید 17سال فرار احتمالا زندانی داره که با پرداخت جریمه هم میشه مشکل رو حل کرد

    2. من سال ۸۴ در دوره آموزشی از خدمت فرار کردم ، یه مشکل پزشکی داشتم که بخاطرش ، معاف از رزم شدم ، ولی من دیگه ادامه ندادم ، آیا آلان دوباره میتونم واسه معافیت بزشکی که بخاطرش معاف از رزم شدم اقدام کنم ، با تشکر ، لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم ، آلان ۳۸ سالم

      1. سلام. بله سربازان فراری میتوانند با انجام اقداماتی برای دریافت معافیت پزشکی درخواست بدهند اما پیش از هر اقدامی پیشنهاد میشود در مورد نوع معافیت اطلاعات کامل به دست آورید .

        1. سلام من یک ماه فرار کردم بخاطر مشکلات خانوادگی. پدرم. توان جسمانی نداره و کمرش شکسته ایا معاف. کفالت پدرم. میشم. شرایطش چیه

      2. سلام ببخشید من متولد۱۳۶۵هستم سال ۹۰رفتم خدمت متاهل بودم ومستاجربدلیل مشکلات مجبوربه ترک یگانم شدم بعدازحدود۱۲سال گرفتنم تحویل دادسرام دادن ۲سال حب مبلغ۱۵۰۰هزاربهم تعلیق دادقاضی برگشتم یگانم بعداز۸ماه دیگه الان مرتکب ۱۴روزغیبت شدم تکلیفم چه میشه چونکه برای برار دومه که فرارم ردشده.راهنمایی ام کنیدممنون میشم

        1. سلام وقت بخیر
          برای بار دوم مجددا طبق قوانین سرباز فراری با ما برخورد خواهد شد

    3. سلام من ۲۵سال ازسربازیم میگذره پنج ماه خدمت کردم فرارکردم الانم دیسک کمردارم میشه منو راهنمایی کنید

      1. با سلام برای بررسی شرایط شما لطفا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

  198. سلام بنده سال ۸۳ خدمت بودم ۵ماه خدمت کردم بد فرار کردم تا همین حالا نرفتم من معاف میشم

  199. با سلام و احترام
    وقت بخیر ممنون میشم کارشناس مربوطه سریعا جواب بده
    من بهداری استان ناجا خدمت میکردم اما بعد از مدتی نامه اومد ک باید میرفتم پادگان یگان ویژه خدمت کنم
    بعد از نامه نگاری با بهداری کل ناجا و ف.ا.ا گفتن ک همون بهداری ادامه خدمت کن و به یگوپ نامه زدن اطلاعات سیستمی رو بفرستن
    اما بعد از هشت ماه خدمت دو ماه است ک حقوقم قطع شده و با اینکه درحال خدمت بودم و غیبت نداشتم و بهداری اعلام نیاز کرده و نامه دارم
    اما گفتن یگوپ برام سرباز فراری رد کرده و ***اطلاعات سیستمی رو نفرستاده***
    چهاردهم با نامه های مربوطه میخوام خودم رو به یگوپ معرفی کنم چه مراحلی پیش رو دارم آیا اضافه خدمت و بازداشت برام در نظر گرفته میشه با این شرایط
    ستواندوم وظیفه هستم ممنون میشم جواب بدید سریع چون من نمیدونم چه پیش رو دارم روزهای آینده و هرکس پرسیدم نمیدونست خسته نباشید

    1. سلام وقت بخیر اگر نامه دارید می توانید در دادگاهی که برای شما تشکیل می شود ارائه دهید و در آنجا قاضی تصمیم میگیرد

      1. سلام من 5سال پیش تو آموزشی 3روز خدمت فرار کردم میتونم الان دوباره پست کنم

      2. سلام من از سال 93 از اموزشی فرار کردم تا الان هم نرفتم ولی الان میخوام برم حکم قاضی چی میتونه باشه

      3. سلام ۶ ماه خدمت کردم و از سال ۹۴ دیگه نرفتم خدمت
        کارت ایثار گری پدرم اومده
        ایا برم خودمو معرفی کنم میتونم از کسری خدمت ایثارگری پدرم استفاده کنم؟؟؟

        1. سلام وقت بخیر شراایط شما باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد

  200. با سلام و احترام
    وقت بخیر ممنون میشم کارشناس مربوطه سریعا جواب بده
    من بهداری استان ناجا خدمت میکردم اما بعد از مدتی نامه اومد ک باید میرفتم پادگان یگان ویژه خدمت کنم
    بعد از نامه نگاری با بهداری کل ناجا و ف.ا.ا گفتن ک همون بهداری ادامه خدمت کن و به یگوپ نامه زدن اطلاعات سیستمی رو بفرستن
    اما بعد از هشت ماه خدمت دو ماه است ک حقوقم قطع شده و با اینکه درحال خدمت بودم و غیبت نداشتم و بهداری اعلام نیاز کرده و نامه دارم
    اما گفتن یگوپ برام سرباز فراری رد کرده
    چهاردهم با نامه های مربوطه میخوام خودم رو به یگوپ معرفی کنم چه مراحلی پیش رو دارم آیا اضافه خدمت و بازداشت برام در نظر گرفته میشه با این شرایط
    ستواندوم وظیفه هستم ممنون میشم جواب بدید سریع چون من نمیدونم چه پیش رو دارم روزهای آینده و هرکس پرسیدم نمیدونست خسته نباشید

    1. سلام وقت بخیر اگر نامه دارید می توانید در دادگاهی که برای شما تشکیل می شود ارائه دهید و در آنجا قاضی تصمیم میگیرد

  201. سلام من سال 76,بعد از اموزشی فرار کردم بعد فرار رفتم یگان دادگاهی بعد بخشش دوباره باچند ماه خدمت باز فرار کردم دوباره پدرم برد دادگاه زندانی وشلاق رفتم یگان بعد چندماه خدمت رکن یک گفت میتمونی از گورهان شروع به تسویه حساب گنی رکن یک اول امضا کرد منهم همیه امضا ها را از گورهان وگردان گرفتم بعدگفتن چون جواب ترخیصی شما از لشگر نیامده تیپ امضا نمیکنه به من مرخصی دادن امدم وتا حالا نرفتم والان هم سه فرزند دارم ایا معاف م یشم به کجا برم متولد۱۳۵۸ هستم

    1. سلام وقت بخیر خیر، معاف نمی شوید و باید دوباره به یگان خدمتی برگردید

      1. سلام خسته نباشید بنده 10 پیش از پادگان عجب شیر فراد کردم الان معافیت پزشکی دارم از طرف بهزیستی کارت معلولیت گرفتم رفتم به پلیس +10مراجع کردم میگن تو سیتم زده اعزام به خدمت ایا من به پادگان خود مراجعه کنم زندان یا بازداشتی دارم یا خیر ایا معافیت میتوانم بگیرم ممنون از لطف پاسخگوی شما بزرگوار؟

    2. من سال ۸۳ فرار کردم تا آلان نرفتم دوتا فرزند دارم من معاف میشوم یا نه جواب بده

      1. نه معاف نمیشی باید بری خدمت واحتمالا دادسرا نظام تا حکم برات ببر
        ه

      2. سلام خسته نباشید من سرباز فراری هستم بار اول حکم من منع اشتغال خدمت در شهرستان شادگان الان بار دوم میخام خودمو معرفی کنم برام چه حکمی صادر میکنن جواب بدید ممنون میشم

    3. سلام من یک بادستگیر شدم سرباز یگان ۶سال فرار کردم اگر خودمو معروف کنم چیه میشه

      1. سلام بعد از معرفی در یگان ارجاع داده میشوید به دادسرای نظام و بعد از بررسی دلایل فرار شما، میزان جریمه یا اضافه خدمت بررسی میشود.

    4. سلام عزیز دقیق نمی‌دونم تا ۵۷ هست یا ۵۸ عف رهبری خورده هم معاف شدن تا این سال اون های که غیبت داشتن من دایم و پسر عمم معاف شدن کارت پایان خدمتتشون هم اومد دم در خیالت راحت یه سر بزن پلیس به اضافه ۱۰ بهت میگم

  202. سلام ممنون میشم جواب بدید سال ۸۳اعزام به خدمت شودم دوره اموزشی روگذراندم و۳۵رکز دریگان بودم ولی امدم مرخصی دیگه سرخدمت نرفتم اون موقع مجردبودم الان بعد۱۷سالمتاهلم ودوفرزنددارم الان تکلیف من چی میشه میتونم ازمعافیت استفاده کنم یا نه

    1. سلام برای معرفی خود به یگان مربوطه اقدام کنید،درباره صدور کارت افراد بالای ۳۰ سال فعلا جزئیات منتشر نشده و باید منتظر باشید.

  203. سلام خسته نباشید
    من از برج ۸فراری هستم
    آمدم مرخصی و دیگه نرفتم
    داخل هنگ مرزی زاهدان خدمت میکردم
    و معاف از رزم مغز و عصاب هستم
    اعزامی برج ۳…..۴۰۰هستم
    خواهش میکنم بگید که الان اگه به پای خودم برم سره یگان چیکار میکنن. باهام
    احتمالش هست که ببخشن؟
    و احتمال انتقالی به منطقه خودم یا معاف کامل هست

    1. سلام وقت بخیر در صورت مراجعه بازداشت شده به دادگاه انتقال و اضافه خدمت و جریمه خواهید خورد .امکان بخشش درصورت توجیه وجود خواهد داشت . همچنین برای معافیت و انتقالی باید درخواست داده و پیگیری کنید .

    2. سلام من مرداد۹۰رفتم خدمت اون موقع سربازی۱۸ماه بود که من منطقه.محروم بودم ۲ماه کم ۱۶ماه باید خدمت میکردم حدود۱۵ماه خدمت کردم فرارکردم بعد۲سال دوباره رفتم دادگاه جریمه کرد و۳ماه خدمت کردم باز فرارکردم الان حدود۸سال میگذره بامن چیکار میکنن بااینکه انگارخدمتموتموم کردم

      1. سلام با توجه به اینکه بار دوم هست فرار کرده اید به احتمال زیاد برای شما حبس در نظر گرفته میشود

      2. حبس نداری داداش برو خدمتی هم نداری سه ماه خدمتی کنی تمومه

  204. سلام من بعداز 19 ماه خدمت مجبورشدم فرار کنم پدر نداشتم خرج خونه میدادم و الانم میدم و دلیل فرارم این بود که حقومو چندماه بود نمیدادن به فرمانده گفتم اونم گفت اگه نمیتونی فرار کن الان چیکار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

  205. سلام من بعد از چند ماه خدمت به دلایل شخصی نتونسم خدمت کنم و الان سرباز فراری هستم، خواستم ببینم این قانون بالای 30 سال و دوتا بچه. برای معافیت برای من اعمال میشه یا خیر، و اینکه بعد از چند سال میان دنبالم برم گردونن دوباره به خدمت

  206. سلام من سال ۹۷ رفتم خدمت ۲ماه آموزشی رو تموم کردم
    و وقتی از آموزشی آمدم خونه
    وقتی نامه یگانه اومد که باید میرفتم مریوان کردستان
    دیگه نرفتم و تو یگان حضوری نزدم
    الان میخام برا خدمت باید چیکار کنم
    اضافه ها و جرایم چقدر هست

  207. سلام این قانون جدید اومده اونایی که پیشتر از ۶ماده فرار داشتن ۲۴ ماه هستن ایا این صحت داره یانه

  208. سلام من سال ۹۰ رفتم سربازی بعد از ۱۴ ماه به دلایلی فراری شدم و متاهل بودم الان اگر برگردم آیا کل دوره سربازی برایم ۱۸ ماه محاسبه میشود ؟

  209. سلام من سال 96رفتم خدمت بعد یک سال بخاطر واریکوسل یا همون فتخ ۱۲ماه معاف موقت شدم بعد دیگ نرفتم تا اینک سال ۹۸بیضه مخالف رو عمل کردم بخاطر اونم فتخ و واریکوسل … تصادف داشتم سال۹۸ کتف من عادت ب در رفتگی کرده و دکتر گفته باید عمل بشه با این شرایط میتونم معافیت بگیرم فراری هستم؟

    1. سلام من سال ۹۵فرار کردم الان ازدواج کردم و یک فرزند یکساله دارم آیا بخام برم خدمت زندانی هم میشم یانه؟

  210. سلام روز شما بخیر
    بنده رو میخواستن به زور از پادگانم انتقال بدن با وجود اینکه درخواست انتقالی نداده بودم بعد از مرخصی که به زور اومدم از برج9 تا به امروز سر خدمت نرفته ام
    حقوقم و دفترچه بیمه من هم از کار افتاده و قطع شده است
    سوال من اینه که ایا حقوق بنده رو میتونن قطع کنن با وجود اینکه الان فراری هستم؟
    سوال دوم بنده اینه که در اضافه خدمت بنده حقوق میگیرم یا خیر؟

  211. سلام بعد از 4سال فرار بخاطر مشکلات و فوت پدر اگر خود معرف برم خودمو معرفی کنم.چ حکمی بهم میدم.یا امکان معافیت هس دارای 3خاهر و یک برادر هم هستم

    1. سلام بنده سال ۸۳ خدمت بودم ۵ماه خدمت کردم بد فرار کردم تا همین حالا نرفتم من معاف میشم

  212. سلام پسرمن سربازی نمیره چطورمیشه به زور بفرست مش خدمت سربازی. جایی هست تماس بگیرم

    1. چه کاریه آخه همه یجوری میخوان دوسال از عمرشون را مفید استفاده کنن شمااجباری میخوای بفرستیش

    2. عمو جان نکن اینکارو عزیز من پسرتو اگه با زور مشت و لگد هم بفرستی فردا پس فردا عین من فراری میه من ده روز خدمت کردم فراری شدم اینکارو با بچه ت نکن بچه ته هر کاری کن که اون اذیت نشه با اینکار شکنجه روحی ش میدی بدبخت و

  213. سلام من ۲۳ روز غیب داشتم استعلاجی بودم رفتم‌پادگان فرار زده بودن اونا رو حل کردم میخوام بدونم حقوقم رو میزن یا ۲ ۳ ماه تخیر میکنه؟

  214. باسلام فرزندمن دوماهه که درنیروزمینی ارتش خدمت میکنه سوال آیامیتونه به نیروانتظامی تغییربدهدوبقییه خدمت رادرنیروانتظامی خدمت رابه پایان برسونه وبایدبرای این تغییرچیکارکنه وآیااصلاشدنی هست باتشکر

  215. سلام من اعزامی سال ۹۹ هستم ۴ ماه رفتم سربازی و بعد فرار کردم الان مجازات من چیه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام خسته نباشید من ۷/۱/۱۴۰۰رفتم خدمت ‌بد از دو ماه فرار کردم یعنی الا باید برم دادسرا ایا بخشیده میشن یا ن استان بوشهر بودم بند طاهر ارتش پدافند هوایی

      1. سلام من سال نودو هشت رفتم اموزشیم تموم کردم یکمام رفتم یگان بعد بخاطر مشگلات خانوادگی ازاون شهر مجبور شدیم بریم من فرار کردم تاالان باراولمه خودم برم چی میشه

  216. سلام من الان سه ماه خدمت کردم میخوام از سربازی فرار کنم ایا میشه بعدا سربازی رو خرید یا نه

  217. ایا سیغه داعم ۹۹ساله هم شامل متهلی میشود ودر خدمت بکار میاد یا حتما باید عقد باشه ممنون میشم جواب منو بدین م

    1. سلام اگر منظور گرفتن کسری است نیاز به شناسنامه و عقدنامه است، اگر برای گرفتن کفالت میپرسید بله هرنوع صیغه یا عقد مانع از گرفتن کفالت میشود.

    2. من هفت سال تو اول آموزشی فرار کردم آیا درباره باید دفتر چه بگیرم یا برم پادگان معرفی کنم زندان داره

      1. باسلام دوست عزیز باید به پادگان مراجعه و خود را معرفی کنید معمولا جریمه نقدی درپی خواهد داشت

    1. سلام. ابلاغیه از طرف سازمان نظام وظیفه عمومی و نیروی انتظامی برای افراد غایب یا فراری صادر میشود.

      1. من واسه کموسیون پزشکی پدرم اقدام کردم رد شدم حال هشت سال از اول نرفتم تکلیف من چی هست خودمم متهل هستم

        1. سلام وقت بخیر شما غیبت دارید و برای اعزام باید اقدام کنید

  218. باسلام من سال۸۴ رفتم خدمت بعداز اموزشی تو تقسیمات دیگه نرفتم بدلیل مشکلات پدر ومادر حالا بعد از ۱۶ سال آیا جرمم میکنن اونوقت مجرد بودم ولی الان پنج تا بچه دارم تکلیفم چه میشه لطفن راهنماییم کنید ممنونم

    1. باسلام شما می توانید از شرایط معافیت افراد بالای 30 سال با دو فرزند یا بیشتر استفاده کنید

      1. سلام ممنون میشم جواب بدید من سال ۸۳اعزام شودم اموزشی رو گذراندم حدودا ۳۵روزهم دریگان بودم ولی امدم مرخصی دیگه نرفتم الان بعداز ۱۷سال معتاهل هستم و۲فرزند دارم الان تکلیف من چی میشه ممنون میشم راهنمایم بکنید

        1. سلام برای معرفی خود به یگان مربوطه اقدام کنید،درباره صدور کارت افراد بالای ۳۰ سال فعلا جزئیات منتشر نشده و باید منتظر باشید.

        2. سلام من پسرم مرتبه دوم است که از سربازی فرار کرده آیا میتوانم برای دستگیریش به کلانتری محل اطلاع دهم

  219. سلام من الان 20ساله هستم 20ساله پدر و مادرم از هم طلاق گرفتن خودم با مادر بزرگم زندگی میکنم مادر بزرگم سرطان داره و عضو کمیته امداد است و در آمد کمی داریم من هم خودم بیماری قلبی دارم پارگی پرده گوش دارم مشکل اعصاب و روان دارم بیماری التهاب معده و روده دارم دکتر نوشته به آندوسکوپی و کولونوسکوپی ولی پول آن را ندارم برم به خاطر این مشکلم از خدمت مقدسی سربازی فرار کردم

    1. باسلام دوست عزیز لطفا موضوع فرار خود را تعیین و تکلیف کنید و بعد برای معافیت پزشکی اقدام بفرمایید

      1. سلام خسته نباشیدمن35سالمه سال 87دوبارفرارکردم که اولین باربه دادسرانرفتم دوباره اومدم دیگه نرفتم بخاطرمشکلات مالی الان متاهلم بایه بچه من تک کلیه ام وبیضه وفتخ دوطرف دارم ازنظام وظیفه شهرمون پرسیدم گفتن ازخدمت معاف میشی اینجاکارتت صادرمیشه بایدبری یگانت بعدبری دادسرابرم دادسراچه اتفاقی میوفته برام

  220. سلام وقت بخیرشوهرمن به دلیل اینکه مشکل داشت معاف میشداطلاعی نداشت ورفت سربازی دوره اموزشی میگذروندکه دوره اش کرمانشاه بودکه فهمیدبه خاطرنداشتن یه بیضه معاف میشه ونامه پزشکی بهش دادن اما فرارمیکنه ودنبال کارش هم نمیره الان ۳۴ساله اش هست ومتاهل شده ودوتابچه هم داره برای گرفتن کارت پایان خدمت بایدچیکارکنه وایامجازات داره

    1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما.بنده سال ۹۱اعزام به خدمت شدم و یک ماه اموزشیرو رو گذرندونم بعد فراری شدم چن روز پیشم منو گرفتن و به زندان بردن و اونجا با قرار فیش حقوقی جانباز ازاد شدم.سوال من اینه من نرم سر خدمت چه بلایی سر ضامن و فیشی ک گذاشته میاد؟و تا چن مدت این اتفاق میفته؟و اینم بگم من سر پرست یه مادر دو خواهر و یک خواهر زادرو بر عهده دارم ایا معاف میشم ؟

  221. سلام من متولد ۱۳۶۰ هستم من ۲۰ ساله سرباز فراری ام الان میگن ۱۴۰۰ سربازی خریداری میشه آیا شامل من می شود؟ممنون میشم جواب منو بدید؟

      1. سلام یه داداش دارم ازمن ۲سال کوچکتره سال۹۶ دفترچه خدمت رو پست کرد نرفت خودشو کجا معرفی کنه وخودمن کفالت معاف شدم اون میتونه کفالت معاف بشه من کارت پایان خدمتمو باطل کنم چون اون خرج کل خانواده رو میده

        1. باسلام مراجعه کنند پلیس به علاوه ده و درجواب سوال دوم شما باید بگویم خیر امکانش نیست

          1. سلام من یک ماه فرار کردم بخاطر مشکلات خانوادگی. پدرم. توان جسمانی نداره و کمرش شکسته ایا معاف. کفالت پدرم. میشم. شرایطش چیه

  222. سلام من دوسال پیش رفتم خدمت بعداز دوهفته خدمت فرستادنم بیمارستان بخش اعصاب روان و بعد از تکمیل پرونده بنده ۶ماه معاف موقت شدم و هر یک ماه یک بار باید میرفتم پیش دکتر متخصص ولی نرفتم تو پادگانم کلا هرچی داشتم تحویل دادم ترخیصم کردن الان سر باز فراری حساب میشم یا نه

    1. اگر ترخیص کرده باشند به پلیس+10 مراجعه بفرمائید و با دادن کد سخا وضعیت خدمت خود را جویا شوید

      1. سلام من واسه اولین بار نرفتم به مدت ۷۸ روز و تست کرونا و گواهی پزشگی واسه ۱۴۰۰.۹.۹ هست یعنی زیرسه ماه خودمو معرفی کنم سه ماه اضاف میخورم

  223. سلام آیا سربازان فراری روی سوء پیشینه ثبت میشه؟؟

  224. سلام من از سال 1386/11/19به خدمت اعزام شدم سال 1387از خدمت فرارکردم معتاد شدم صبر نکردم خدمت ادامه بدم الان من میخوام برگردم سرخدمت ایا میشه تجدید دوره بکنند از اول شروع به خدمت سربازی بکنم

    1. در صورتی که خودتان را معرفی کنید شامل بخشش می شوید و به ادامه خدمت خود بپردازید

  225. سلام من ۱۴ ما خدمت کردم بعد فرار کردم الان میخوام برکردم دوباره خدمت کنم سال ۹۳ فرار کردم با ید چی کار کنم جریمه چقدر طعلق میگیره

    1. خودرا معرفی کنید شامل بخشش شوید و در دادگاه نظامی تصمیم گیری خواهد شد

  226. سلام من سال ۹۶انتقالی گرفتم براشهرهمسرم ۱۵ماهخدمت کردم نرفتم سریگان جدید

    1. سلام. اکنون مشمول فراری محسوب می‌شوید ، پیشنهاد میشود با توجیه کردن سنوات غیبت و عدم مراجعه برای طی ادامه خدمت سربازی مراجعه کنید با توجه به شرایط متاهلی احتمال همکاری با شما زیاد است.

      1. سلام من سال97 به دلیل مشکلات خانوادگی بعد از4ماه خدمت مرخصی گرفتم و دیگه سربازی نرفتم.اگر الان برم وخدمتم رو تموم کنم میتونم بعداز خدمت در یکی از نیروهای مسلح استخدام بشم؟یا سابقه فرارم مانع استخدام میشه؟

      2. سلام من درسال۹۷ رفتم خدمت آموزش تموم کردم رفتم یگاه فرار کردم بخاطر مشکلات مالی و الانم ۳ ساله ازدواج کردم اگر بخوام برگردم اضافه خدمت محسوب میشه یا نقدی هس

    2. سلام من 3ساله که فراریم.اگر خودمو معرفی کنم و خدمتم رو تموم کنم میتونم بعداز خدمت در یکی از نیروهای مسلح استخدام بشم؟یا سابقه فرارم مانع از استخدامم میشه؟

  227. آیا برای سرباز فراری حکم جلب و حکم ورود به منزل صادر میشه؟

    1. سلام. در صورت تکرار فرار و عدم مراجعه ممکن است مورد پیگرد قرار بگیرید و حکم جلب صادر شود.

    2. سلام خسته نباشید من توسیستم فرار از خدمتم از سال 92تا حالا،سال99برج 6خودمو معرفی کرد پوند ماه هم خدمت مردم وبعدش حین خدمت معافیت پزشکی گرفتم ولی هنوز فرار از خدمت زدن تو سیستم گفتن این باید درست بشه تا مدارمتو بفرستیم چطوری درستش کنم اینو

      1. سلام خدمت شما، همراه مدارک موجود که اثبات میکند خودرا به پادگان معرفی کردید و مدارک پزشکی به نظام وظیفه استان مراجعه کنید.

  228. سلام‌ من ۱۷ ما خدمت کردم بعد فرارکردم پارسال
    دچار خرد شدگی الوکرانون و رادیوس و الونا شدم
    داخل دستم دوتا پیچ با پین به وصل شدن دستم دچار محدودیت شده تا زاویه ۴۵ درجه بیشتر باز نمیشه و چرخش هم نداره
    آیا من میتونم ادامه خدمت ام رو معافیت پزشکی بگیرم

    1. سلام در مفاصل آرنج اگر نصف یا بیش از نیمی از حرکات محدود شود معافیت شامل میشود.

      1. سلام ببخشید من الان سرباز فراری هستم از آموزشی اومدم۱ماه خدمت کردم بعد فراری شدم به علت مشگل مادرم بعدش من مشگل زانو دارم پاهای من ضربدری هست بالای پاهام بسته از زانو به پایین پاهام بازه و بهم نمیچسبه میخوام بپرسم ایا شامل معاف شدن میشه؟

        1. معافیت پاهای ضربدری بستگی بشدت انحراف از محور استخوانها معافیت از رزم یا معاف دایم دارد

      2. سلام …. من به تازگی دفترچه پست کردم ولی پشیمون شدم و نرفتم حالا سرباز فراری محسوب میشم ؟

    2. سلام من سال۸۴ مجرد بودم رفتم خدمت بعد از تقسیمات دیگه بدلیل زمین‌گیر شدن پدر ومادر دیگه نرفتم الان جرمم چیه باید چیکار الان ۵ تا بچه دارم

  229. سلام خسته نباشین من ۳ماهه خدمت کردم والان ۲۰روزه فراریم به دلایل مشکلات خانوادگی برادرم اعتیاد دارد و منم خرج ننمو با خواهر کوچیکمو میدهم وکسیم نیس که خرج بدهد بقیه برادر خواهرمم ازدواج کردن و برادرم که اعتیاد دارد قبلا کفالت گرفته است منم میتوانم کفالت بگیرم یا رد صلاحیت کفالت را به من میدهند از سمت برادرم

      1. سلام من یه سریاز فراری که الان دوسال نرفتم متاهل هم هستم ودارای دو فرزند هستم لطفا بگید چکار کنم حکمم چیه

          1. میگم تا حالا حساب بانک شخصی خودت هم مسدود کردن یا ن؟

          2. باسلام درصورتی که فراری باشید امکان مسدود شدن حساب بانکی خواهد بود

          3. با سلام خسته نباشید. من سال ۷۷ اعزام شدم.وزارت دفاع بودم.۹ماه خدمت کردم و تا الان فراری هستم.الان متاهلم یک فرزند دارم. از در بدری و بیمه نداشتن و کار خوب پیدا نکردن به خاطر کارت خسته و داغون شدم.میخام برم سر خدمتم.از جریمه و زندان و اضافه خدمت.. میشه لطفاً بگید جرم من تاوانش چیه اگه خودمو معرفی کنم.و تکلیف ۹ماه خدمتم چی میشه. ممنون از جوابتون

          4. سلام وقت بخیر
            در صورت شرایطی و در نظر گرفتن قوانین جدید از سمت نظام وظیفه اقدام خواهد شد.

        1. سلام‌ من دفترچه پر کردم اما نتونستم برم الان سرباز فراری محسوب میشم؟ اگه الان برم چی میشه حکمم چیه؟

      2. سلام ایا سرباز فراری اگه کلیه خود را اهداکند میشود معافیت گرفک

    1. سلام من۸ماه خدمت کردم وبخاطر مشکلات فرارکردم والان۲۰ساله که گذشته والان دوتاپاهاموعمل هیپ مفصل لگن کردم ودوباره باید عمل کنم من می توانم معافیت بگیرم ممنون

    2. سلام من دوسال کنکور دادم قبول نشدم امسالم میخوام کنکور بدم اگر برم دانشگاه و قبول شم .اضافه خدمت میخورم چند ماه؟

      1. سلام اگه فرار کنیم میان جلو در خونه حکم ورود به منزل دارن
        بار اولم هست

    1. سلام خسته نباشی من به سربازاقدام کردم و فقط برای دوره اموزشی رفتم به مدت 21روز وفرار کردم به علت مادرم طلاق گرفته میشه کفالت بگیریم

      1. سلام. این مسئله به مدت زمان فرار و توجیه پذیر بودن اقدام به فرار بستگی دارد برای دریافت اطلاعات کامل با مشاوران ما در مرکز تماس بگیرید.

        1. سلام من ۱۴سال پیش به دلایلی بعد ۹ماه دیگه ادامه ندادم الان پدرم ۶۵سالش وناراحتی قلبی وعمل جراهی باز کردن وقادر به رفت و رو ندارن ایا میتوانم ادامشو به عنوان کفالت بگیرم

          1. سلام خدمت شما، خیر در آیین نامه آمده که کسانی که غیبت دارند امکان گرفتن کفالت را ندارند.

  230. سلام من سال ۸۸یا۸۹رفتم خدمت بد فرارکردم وبدچندسال رفتم خودمو معرفی کردم منوبردن دادگاه نظام وبدجریمه ام کردن جریمه روهم نداشتم بخشیدن بد نرفتم خدمت دوباره فرارکردم اومدم مشهد حالا اگه خودمو معرفی کنم چه جریمه ای واسم درنظرمیگرن

    1. سلام من ۱۴ ما خدمت کردم بعد فرار کردم الان میخوام برکردم دوباره خدمت کنم سال ۹۳ فرار کردم با ید چی کار کنم جریمه چقدر طعلق میگیره

      1. خودرا معرفی کنید شامل بخشش شوید و در دادگاه نظامی تصمیم گیری خواهد شد

      2. سلام همسرمن ۱۰ساله سرباز فراری هسته دراموزشی فرار کرده،بخواد بره سربازی چه جریمه ای دارد؟حبس دارد؟ایا توشهر خودمون میفته؟عصرا میاد خونه صبح هابرگرده؟

    2. من حدود ده سال پیش که شش ماه مونده بود خدمتم تموم بشه بخاطر یسری مشکلات ومتاهل بودن نتونستم خدمتمو تموم کنم والان ده سال است که ازخدمت فرارکردم آیا میتونم معافیت بگیرم یا باید برم سربازی که البته امکان رفتن به خدمت روندارم چون زن وبچه وهزاران مشکلات دیگه روی سرم آوارشده ممنون میشم جواب بدید

      1. سلام. افراد متاهل ۳۰ سال به بالا که دارای ۲ فرزند می‌باشند می‌توانند برای دریافت معافیت به دفاتر پلیس 10 مراجعه کنند.

  231. سلام من در سال ۸۸ ۱۵ ماه سربازی رفتم ولی در همان زمان دانشگاه قبول شدم یک ترم بع. نامزد کردم ولی پدرم از هزینه دانشگاه و همسرم سر باز زد منم الان سه فرزند دارم هر کاری میکنم مشکلات زندگی مانع سربازی من میشه چکار کنم

    1. خودتونو معرفی کنید و برای کسری همسر و فرزندان اقدام کنید

      1. سلام من بار دومه فرار کردم بار اول دادسرا فرستاد سر خدمت و ۱۵۰۰ تعلیقی زد واسم و الان یه سال از فرار دومم میگذرع برگردم ایا اضاف خدمت میزنن یا ن فقط جریمه نقدیه؟

      2. سلام من سال۸۴ مجرد بودم رفتم خدمت بعد از تقسیمات دیگه بدلیل زمین‌گیر شدن پدر ومادر دیگه نرفتم الان جرمم چیه باید چیکار الان ۵ تا بچه دارم

  232. سلام من ۱۳ماه خدمت کردم و مجرد بودم والان۷ سال از خدمت فرار کرد بخاطر مشکلات مادی و مادرم دیابتی و مریض می باشد و یک برادر دارم و او داشت خدمت میکرد یعنی دو برادر در حین خدمت بخاطر مشکلات فرار کردم و حقوق کامل برام واریز کردن و الان من متاهل و داری یک فرزند می باشم الان میخوام برگردم خدمت برام از صفر حساب میکنن یا همون ۱۳ ماه حساب میکنم و حقوق برام واریز میکنن یا نه لطفا راهنما کنید

    1. فرار دفعه اول شامل بخشودگی خودتونو معرفی کردین میشه و اضاف میخورید

      1. با سلام و خسته نباشید .من سه تا فرار داشتم.و کسری پدر رزمنده دارم.یکساله از فرار سومم میگذره.برگردم یگان خدمتیم میتونم از کسری ایثار گری پدر استفاده کنم.باتوجه به دوتا فرار قبلی؟؟؟؟

    2. سلام من سال 96 رفتم خدمت بعد 4ماه اومدم دیگه نرفتم متاهلم هستم مشکلم فقط پدرم هس مریض هس توانایی راه رفتن نداره اگه الان خودمو معرفی کنم میتونم معافیت بگیرم یان

      1. سلام خدمت شما،یکی از شروط گرفتن کفالت نداشتن غیبت یا فرار است، اگر مدارکی مبنی بر موجه بودن فرار دارید که مورد تایید است بله میتوانید اقدام کنید.

  233. سلام من سال نود هشت ده ماه خدمت بودم بخاطر مشکل پدرم مریض بود نتونستم برگردم و جاسک نیروی دریایی ارتش خدمت میکردم الان پدرم فوت شده بعد سه سال میخوام برگردم چه برخوردی با من میشه آیا زندان میشوم یا آیا مشکلاتی که داشتم شامل هالم میشود

    1. اگر خودتون معرفی کنید مشکل پدر مطرح کنید بخشش میخورید

    2. سلام ببخشید من ۲۰ سالمه و خودمو معرفی نکردم الان می خوام برم خودمو معرفی کنم الان من حبس می کشم یا اضافه خدمت اگه اضافه خدمت بگیرم چند ماه می گیرم؟

  234. سلام
    من سال ۸۹ فرار کردم، یک بار دیگه هم قبلا فرار کرده بودم، بخشش خورده بود بهم.
    مدت خدمت سربازی ۱۸ ماه بود و من ۱۵ ماه خدمت کرده بودم.
    الان اگه برم مدت کل خدمتم چقدر میشه؟ ۱۸ با ۲۴؟
    و چه مجازاتی دارم؟

    1. اگر خودتونو معرفی کنید شامل بخشش میشه ولی اضاف خدمت و جریمه و حبس داره

  235. من سرباز فراری هستم ۱۳ساله فرار کردم پدرم فوت کرده خرج دوخانواده بامنه ایا شامل معافیت میشه

    1. سلام خیر شامل شما نمیشود، یکی از شروط نداشتن غیبت است.

  236. من تو یگان ۴ ماه خدمت کردم و به دلیل مشکلات اعصاب روان سه بار معاف موقت شدم یعنی ۳ تا شش ماه.شش ماه آخرم که تموم شد شورا پزشکی گفت خودتو برای ادامه خدمت معرفی کن یگان که من خودمو معرفی نکردم.الان یک ساله خودمو برای ادامه خدمت معرفی نکردم.الان میخوام برم ادامه بدم خدمتو.باید چیکار کنم.مجازاتم چیه.و در ضمن غیر از این تا حالا فرار نکرده بودم از خدمت.

    1. سلام بامراجعه به پادگان خودرا معرفی کنید، بعد از ارجاع به دادسرای نظام و بررسی دلایل فرار ، اضافه خدمت یا جریمه نقدی لحاظ میشود.

  237. سلام وقت بخیر شش ماهه فرار کردم .بخوام برگردم مجازاتش چیه ؟
    و اینکه جریمه نقدی حدودا چقدر در نظر گرفته میشه؟

    1. سلام بعداز بررسی در دادسرای نظام و وضعیت مالی شما بررسی میشود .حدود ۳ماه اضافه خدمت نیز لحاظ میشود

  238. سلام من سرباز فراری هستم می‌خوام خودم با پای خودم برای چجوری میشه تو پادگان زندان میرم یا اضافه خدمت میزنن

    1. سلام بعد ازمعرفی به پادگان به دادسرای نظام ارجاع میشوید و طبق دلایل فرار تصمیم گیری میشود، البته بستگی به مدت فرار دارد.

  239. سلام‌ من‌ سلام‌ من‌ از‌ سال‌ ۷۸ فراریم‌ سه‌ ما‌ خدمت‌ رفتم‌ بعدش‌ بخاطر‌ اینکه‌ تصادف‌ کردم‌ ‌ توی‌ کما‌ رفتم‌ نتونستم‌ ادامه‌ بدم‌ خدمت‌ رو‌ الان‌ هم‌ سه‌ تا‌ بچه‌ دارم‌ ‌‌ توی‌ دستم‌ پلاتینه‌ ‌‌و توی‌ تصادفی نصف‌ دندونام‌ ریخته‌ روی‌ کمرم‌ رد‌ بزرگ‌ بخیه‌ هست‌ اگه برم‌ درخواست‌ بدم‌ به‌ نظرتون‌ معاف‌ میشم‌ یا‌ باید‌ برم‌ سربازی‌ ؟

    1. سلام اگر در جویدن یا تکلم اختلال به وجود آمده احتمال معافیت هست،وجود پلاتین معاف از رزم دارد.

  240. سلام من اعزامی آٔذر 97 بودم به دلیل داشتن اعتیاد الان یک سالی میشه فراری هستم میخاستم بدونم اگه مدارکی رو ببرم که ثابت میکنه تحت درمان بودم کمکی بهم میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام بله اگرمدارک مورد تایید نظام باشد میتواند مدت فرار را توجیه کند.

  241. سلام و وقتتون بخیر من ۸۷ به خدمت رفتم و اوخر خدمتم فرار کردم و و متاهل بودم بعدش الان ۱۱ سال فراری ام و از خانمم جدا شدیم و مهریه میدم یه دختر ۱۰ ساله دهرم و خرجشو میدم و یه مادر پیر و مریض دا م که خرجشو میدم و از طرفی هم خودم پیوند کلیه انجام دادم میشه راهنمایی کنین که چجوری معافیت یا پایان خدمتو بگیرم مادرمن تحت تکفل کمیته هست تورو خدا کمکم کنین و راهنماییم کنین

    1. ابتدا خودتان را معرفی کنید تا شامل بخشش شوید چون اولین‌بار هست فرار کرده اید بعد در کمیسیون پزشکی پرونده خود را ارائه دهید تا معافیت پزشکی شامل حال شما شود

  242. سلام من دفترچه خدمتم راپر کردم وموقه سررسید که برم خدمت نرفتیم جریان من چی میشه من میتونم بخرمش فراری حساب میشم یا غایب حساب میشه چکار م میکنند

    1. از زمانیکه دفترچه خود را ارسال میکنید شما سرباز بحساب میایید و اگر نرید فرار محسوب می‌شود

  243. سلام من ۳ ماهه نرفتم و میخواستم بدونم برا کارای اداری داخل کلانتری و دادگاها مشکلی پیش نمیاد؟

    1. در صورت سرباز فراری بودن و داشتن حکم جلب شما بازداشت می شوید

  244. سلام خسته نباشید
    داداش من 6 ماه است سرباز فراری است و سه بار مرتکب فرار شده است و جریمه نقدی شده و تعلیقی داره الان بخواد برای بار چهارم خودش رو معرفی کنه دادگاه چه حکمی بهش میده؟؟؟ آیا راهی وجود داره که بتونه معافشه 16 ماه هم خدمت کرده و اضاف دفترچه ای نداره

    1. خیر معافیت که امکانش نیست در دادگاه نظامی برای تعیین تکلیف میشود اگر اظهار ندامت و مشکلات خانوادگی تشخیص داده شود امکان جریمه نقدی و اضافه خدمت میباشد

  245. سلام من دفترچه پست کردم وقصد رفتن ندارم آیا فراری حساب میشم یا غایب؟واگر نرم آیا بعدا حساب بانکی یا کارت ملی ام رومسدود میکنن؟یا اگر نرم میتونن بیان درخونه بازداشتم کنن یانه؟واگر نرم میتونم بعدا خدمت رو بخرم یا نه؟ لطفا زود جوابم رو بدید

    1. شما از زمانیکه دفترچه را ارسال کردید سرباز محسوب می‌شوید و اگر در محل خدمت خود حضور نیابید فراری محسوب میشود
      بله احتمال بازداشت کردن وجود دارد
      خیرفعلا قانونی برای خرید سربازی وجود ندارد

      1. سلام من خدمتم مرزبانی در سروان بوده حدود ی ماه بود که تموم کنم کرونا گرفتم چهار بار عمل کردم مشکلات خانوادگی برام پیش امد الان حدود ی سال که نرفتم ی مادر دارم که سنش بالایه اون رو جمع میکردم بدش واسه این که تنها نباشه متاهل شدم حدود بیست سال پدرم فوت کرده الان میخوام برم خدمتم تموم کنم برم سرکار تا بتونم خرج مادرم بدم الان موندم چکار کنم

    2. سلام سال۷۷ازخدمت مقدس سربازی فراری شدم به علتی حالادارای ۲فرزندپسریکی۲۳ساله ویکی۱۲ ساله دارم متاهلم الان برای من معافیت میدهندیانه؟

  246. سلام خسته نباشیدمن96سربازمعلم بودم بعلت مریضی پدرم یک هفته بعدش ازآموزش مرخصی رفتم دیگه نرفتم پدرمم هم تحت پوشش هستش مریضه چه کاربایدبکنم راهی هست معاف شم

    1. خیر کفالت پدر را باغیبت نمیتوان گرفت باید برگردید خود را معرفی کنید شامل بخشش شوید و به خدمت ادامه دهید

  247. سلام من ۲۰ سال است از خدمت فرار کردم ایا خرید خدمت یا معافی میتونم بگیرم به خاطر سن بالا

    1. سلام وقت بخیر متاسفانه خیر. در صورتی که دو فرزند داشته باشید میتوانید

  248. سلام من سال ۹۶ رفتم آموزشی وتمام کردم یگان افتادم جزیزه کیش رفتم وبه تلایلی فرار کردم ولی هنوز تعین سلاحیت نشوده بودم الان میخوام برم والان متحل هستم جای نیست که خودم رو معرفی کنم که به راه نزدیک خدمت کنم

    1. سلام بعد از معرفی به یگان و ارجاع به دادسرای نظام و ارائه مدارک ازدواج تا حدامکان در شهر محل سکونت انتقال داده میشوید.

  249. با سلام و خسته نباشید ببخشید من ۹ ماه وضعیتم فراره بخاطر اطلاعات نا کافی به خدمت رفتم با اینکه به علت ایثارگری پدر بنده معافم و شامل بنده میشه میخواستم بدونم در صورت معرفی خود مختار چه عواقبی منتظر بنده است نامه های یگان خدمتی پدرم هم جمع کردم از ۵۰ ماه بیشتره چقد جریمه میکنن امکان بخشودگی هست چون معاف بودم الکی رفتم خدمت

    1. سلام درصورت داشتن فرار یا غیبت مانع معافیت میشوند اما با مراجعه به نظام وظیفه تهران حتما شرایط را توضیح دهید تا تصمیم گیری شود.

  250. سلامو خسته نباشید من یک سالی است که به یگانم نرفتم به علت بیماری افسردگیم بیماری افسردگیم چند سالی است که با منه هر دکتری هم میرم بیماریم از بین نمیره من سابقه خودکشی دارم و الانم بهتر نشدم اصلا .الانم منو فراری زدن و دیگه حس وحال و خدمت و زندگیو ندارم و برای اولین باره که سرباز فراری هستم میخواستم بدونم چجوری میتونم واسه معافیتم اقدام کنم

    1. سلام. معافیت پزشکی اعصاب و روان با تایید و سختگیری کمسیون پزشکی نظام وظیفه قابل دریافت است. این کمسیون با توجه به شدت بیماری ها و تاثیر سوء آنها بر افراد اقدام به معافیت میکند .

    1. چون مدت بسیاری از فرار گذشته است حتما پیگرد قانونی شده است مجازت وی حبس، اضافه خدمت و جریمه است که متغیر است اما اگر غیبت قابل توجیه باشد به جریمه نقدی می تواند تبدیل شود.

  251. سلام الان نزدیک ۱۶ ماه از خدمت فرار کردم اگر میخام برگردم چجور میشه باید چ کارکنم اگر برگردم چی در نظرم هست

    1. چون مدت بسیاری از فرار گذشته است حتما پیگرد قانونی شده است مجازت وی حبس، اضافه خدمت و جریمه است که متغیر است اما اگر غیبت قابل توجیه باشد به جریمه نقدی می تواند تبدیل شود.

    1. اگر بالای 50 سال سن داشته باشد معاف می شود اما ما به ازای هر فرزند 3 ماه از سربازی فرد کم می شود و در شهر خود خدمت می کند. اما به دلیل غیبت، اضافه خدمت یا جریمه شامل وی می شود که آن هم قابل بخشش است.

  252. سلام پسرم ۴۵روز پادگان انزلی نیروی دریایی آموزش دیده و حدود ۱ما به پادگان منجیل انتقال یافته الان یک سال نرفته و میخواد ازدواج کنه هیچ تاثیری داره بره خودشو معرفی کنه اگه بخواد جای خدمتش بیفته لاهیجان ..لاهیجان نیروی دریایی نداره باید چیکار کنیم

    1. سلام اگر متاهل باشند می توانند درخواست انتقالی به شهر خودشان را داشته باشند و علاوه بر این از کسری خدمت متاهلی بهره مند شوند

  253. سلام پسرم ۴۵روز پادگان انزلی نیروی دریایی آموزش دیده و حدود ۱ما به پادگان منجیل انتقال یافته الان یک سال نرفته و میخواد ازدواج کنه هیچ تاثیری داره بره خودشو معرفی کنه اگه بخواد جای خدمتش بیفته لاهیجان ..لاهیجان نیروی دریایی نداره باید چیکار کنیم

    1. سلام اگر متاهل باشند می توانند درخواست انتقالی به شهر خودشان را داشته باشند و علاوه بر این از کسری خدمت متاهلی بهره مند شوند

  254. سلام خسته نباشید من سال ۸۸ از سربازی فرار کردم چند سال فراری بودم بعدش متاهل شدم سال ۹۴ خودمو معرفی کردم دادگاهی شدم دوباره به یگان معرفی شدم به هوای اینکه متاهل هستم شرایط برای خدمت کردن بهتر میشه خودمو معرفی کردم ولی بهتر نشد که هیچ بدترم شد شرایط برام دوباره فراری شدم
    سوالم اینکه من الان دو تا بچه دارم مستاجرم و شرایط مالی خوبی ندارم یعنی اصلا شرایط خدمت کردن ندارم چیکار باید بکنم؟
    میشه با این شرایطی که هست دنبال معافیت باشم؟

    1. سلام شرایط خرید خدمت برای افراد بالای 30 سال فعلا در حالت تعلیق هست و احتمالا بعد از عید مشخص می شود

  255. سلام من 7 سال دارام خدمت می کنم البته دیگه یه ساله که نمیرام پادگان 20بار فرار کردام که بعدا خودمو معرفی می کردام 5بار هم که گرفتن دادگاهی شدام رفتم زندان نظامی دیگه خسته شدام نمی دونم چیکار کنم تازه اگه خودم معرفی کنم بازم 20ماه اضافه خدمت دارام اصلا نمی دونم چیکار کنم

    1. سلام بهتر خودتون رومعرفی کنید تا وضعیت مشخص بشه هرچه دیرتر اقدام کنید وضعیت برای شما بدتر می شود

  256. سلام شش ساله سرباز فراری هستم پنج سال قبل رفتم دادسرا خودم را معرفی کردم ولی به خاطر مشکلات پدرم نتوانستم برم خواهش میکنم راهنمایی کنید

    1. سلام. با توجه به شرایط بیان شده یا باید در صورت داشتن شرایط برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کنید یا هر چه سریعتر برای انجام ادامه خدمت خودتان را معرفی کنید.

    2. من سال 93رفتم خدمت بخاطر اعصابم ممکشل داش فرستادن بیمارستان تهران همه مدارک دکترها هم الان دارم از اون موقع نرفتم فقط یع نامه مونده که بیمارستان شهرمون بخاطر چندین بارخودکشی پرنده هاشو بفرسته موند
      الان میخوام بدونم اگه بگیرن چیکارم میکن یامن چی کار کنم

      1. سلام با مراجعه به پادگان و معرفی خود ، مدارک پزشکی را به بهداری پادگان تحویل داده و درخواست معافیت پزشکی دهید.

  257. سلام،من نمیخوام برم سربازی یعنی مامور میاد دم در خونم تا دستگیرم کنه همچین کاری میکنن؟؟

    1. سلام. بله در شرایط خاصی مثل کمبود نیرو یا شرایط اضطراری ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید.

    2. سلام من یک ماهه سرباز فراری هستم به خاطره اینکه مشکلات روحی و روانی دارم.اگر بخوام کارت قرمز سربازی بگیرم باید چه اقداماتی انجام بدم؟؟

      1. سلام با مراجعه و معرفی به پادگان میتوانید بعد از رفتن به بهداری درخواست معاینه و معافیت پزشکی دهید البته کارت قرمز محدودیت هایی ایجاد میکند.

  258. سرباز فراری کجا زندانی میشه؟؟ جا مخصوص داره؟؟ یا زندان های معلومی؟؟

    1. سلام،من نمیخوام برم سربازی یعنی مامور میاد دم در خونم تا دستگیرم کنه همچین کاری میکنن؟؟

      1. ۹سال ۶ماه خدمت نرفتم و متنفر شدم از رفتار با یک سرباز که در آشپزخانه کار می کردم که پا عفونت کرد رفت بیمارستان بستری شدم و شرایط روانی خوب نداشتم و مرخص که گرفتم هیچ هدفی برای زندگی نداشتم پدر ۵سال پیش فوت کردندو خواهرم ۴سال پیش که زیر نظر بهزیستی بود فوت شدن هر چند قبلش نامه گرفتم برای انتقالی از اهواز ولی نرفتم تا آلان چقدر اضافه میخورم ؟ ۴ماه بیشتر خدمت نکردم.. اون موقعه ۱۹ باید خدمت می کردم

        1. فرار از خدمت اول باید مشخص باشه جریمع پرداخت بشه و اضافه خدمت ۶ ماه

      2. نه بابا من الان 8سال سرباز فراری هیچ اتفاقی برام نیفتاده

        1. ميتونيد مسافرت با هواپيماام بريد تو فرودگاه موقعه چك كرد بيليط مشكلي ايجاد نميشه؟؟

          1. مشکلی برای مسافرت داخل کشور نخواهید داشت و وضعیت نظام وظیفه برای سفرهای خارج از کشور بررسی میشود.

        2. چطور من دو سال فراری‌ام چندین بار اومدم دنبالم چطور دنبال شما نیومدند؟

    2. هتل ۵ستاره لب ساحلم افتاب میگیرن پوستشون برنزه میکنن داداش😂😂😂😂😂😂😂😆😆😆

  259. سلام من اعزامی برج 9 بودم برگه اعزام برج 9 هم دارم ولی نرفتم والان میخام برم .سوال اولم اینه که میخام بدونم که اول برج10 باید برم همون آموزشگاهی که قرار بوده برج 9برم یا باید اول برم سازمان وظیفه؟دوم اینکه برگه اعزام برج9 کافیه یا برگه اعزام برج10 رو بگیرم؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام. ابتدا برای روشن شدن وضعیت خود به نظام وظیفه مراجعه کنید اگر دلایل توجیه پذیر برای عدم مراجعه در موعد مقرر دارید ارائه دهید . باید برای اعزام در دی ماه مجددا برگه اعزام دریافت کنید.

    2. سلام من ۶ ماه نیروی زمینی ارتش خدمت کردم الان هم فراری هستم اگه بخوام از اول برم دفترچه پر کنم که بیفتم سپاه یا نیروانتظامی امکانش هست یا باید حتما برگردم ارتش خدمت کنم

      1. سلام. با توجه به اینکه مدتی از زمان خدمت سربازی را سپری کرده آید نمی‌توانید مجددا دفترچه پست کنید اکنون سرباز فراری هستید و بهتر است هر چه زودتر برای طب ادامه خدمت به یگان مراجعه کنید.

        1. با سلام لطفا جواب بدین من سال ۸۹ واسه کفالتی نوشتم ولی بخاطر توان مالی نرفتم دنبالش یه بار هم اخطار اومد که برم سربازی نرفتم الان ۴۲سالمه سه تا بچه دارم اخطار سربازی برام اومده تو سایت هم نیستم چکار باید بکنم لطفا جواب بدین

  260. با عرض سلام و خداقوت.جناب بنده اعزامی 12سال 96بودم آموزشی افتادم 05کرمان بعد رفتم 20روز داشتم تا آموزشی تمام بشه اما ی شب بهم فشار روحی وارد شد نتونستم بمونم وبا هماهنگی کادر و بادادن برگه مرخصی ساعتی اونجا رو ترک کردم بعدش 3بار رفتم همین مشکل برام پیش اومد دیگه نتونستم خدمت کنم تا الان به نظر شما اگر برم تهران نظام وظیفه میتونن اسمم رو از سیستم حذف کنن.هم چشمام خیلی ضعیفه .و چند سالی هم هست که مریضی تیروئید دارم.لطفا راهنمایی کنید.ممنون از لطفتون.

    1. سلام. دریافت معافیت پزشکی با غیبت سربازی یا فرار تداخل ایجاد نمی‌کند اگر شرایط دریافت اینگونه معافیت را دارید میتوانید برای دریافت اقدام کنید.برای دریافت اطلاعات کامل با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

        1. سلام اگر فرار موجه نشود خیر نمیتوانید ادامه تحصیل دهید.

    2. سلام من سال ۹۷ رفتم خدمت ۲ماه آموزشی رو رفتم صفر پنج کرمان تمام کردم و وقتی اومدم خونه نامه یگانه اومد که باید میرفتم مریوان کردستان دیگه نرفتم و تو یگان اصلا حضوری نزدم الان میخام برم خدمت باید چیکار کنم جرایمم و اضافه ام چقدر است

  261. سلام من از سال ۹۵ از یکان خدمتیم فرارکردم و دیگ نرفتم بار اولمم هست الان میخام برم خود معرف چ جرایمی برام میزنن و فرقی می‌کنه خودم برم خود معرف یکم کمکم میکنید ممنون

    1. سلام. بله در صورتی که خودتان به یگان مراجعه کنید ممکن است با خوش بینی و اغماض قاضی رو به رو شوید و در جریمه فرار برای شما تخفیف در نظر بگیرند . اگر دلایل مستندی برای فرار از خدمت دارید در زمان مراجعه به همراه خود داشته باشید این مورد هم میتواند برای شما تخفیف به دنبال داشته باشد.

      1. باسلام وخسته نباشی من اعزامی برج 5امسال بودم وفقط دوروزتوآموزشی بودم وفرارکردم حالابایدچیکاربکنم

    2. س بنده الان ۴ساله فراریم ۴بارفرارکردم با سوم دادگاه نظام رفتم زندان رفتم ولی بازفرارکردم راهنمایی کنید

      1. سلام. با توجه به شرایط بیان شده تنها راه حل گرفتن معافیت پزشکی است برای دریافت اطلاعات کامل ۰هت دریافت معافیت پزشکی با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

  262. سلام من 3 خدمت کردم و الان تقریبا 2ماه دیگه نرفتم به علت اینکه مستاجر هستیم پدرم برشکسته شد و پدرم حکم جلب داره برادرم معلول ذهنی ومادرم هم دیابت داره راه حلی هست یا انتقالی بگیرم برگردم شهر خودم یا معافیت بگیرم

    1. در صورتی که برادر شما معلول بهزیستی باشد و شما تنها پسر سالم بالای ۱۸ سال باشید می توانید از طریق قانون ماده ۹ بهزیستی اقدام به معافیت کنید

      1. سلام.من شکستگی ارنج دارم ومحدویت حرکتی حدود ۳۵یا ۴۰درصدد ازکار افتادگی داره میخواستم بدونم میتونم معافیت پزشکی بگیرم

        1. بسته بشدت بیناری شورا تصمیمگیری میکند که معاف از رزم هستید یا معافیت دایم

      2. سلام من تو سپاه خدمت کردم یک ساله که فرار کردم. اگر خودم را معرفی کنم حبس داره یا خیر

        1. سلام . ممکن است برای شما از 3 ماه تا 1 سال اضافه خدمت و اگر توجیهی برای فرار خود نداشته باشید حبس در نظر گرفته شود.

    2. سلام من تو سپاه خدمت کردم یک ساله که فرار کردم. اگر خودم را معرفی کنم حبس داره یا خیر

  263. سلام من ۶ ماه بخواطر مشکلات مالی فرار کردم اگر برگردم خدمت میتونم در حین خدمت برای نیروانتطامی ثبت نام کنم

    1. برای ثبت نام نیروی انتظامی نداشتن غیبت و فرار ملاک هست .درخواست توجیه غیبت برهید

    2. سلام من معافیت ۶ماه گرفتم معافیت ۶ماه من تمام شده الان نوشتن دوباره کمسیون رفتم ولی هنوز جوابش نیامده و۱۵روزه که از وقت تمام شدن ۶ماه معافیت میگذره.میخواستم بدونم اگه فراری هم بزنن دوباره چقدر طول میکشه برای دستگیری یا اصلا فراری میزنن

      1. سلام اگر درحین مراحل پزشکی هستید فرار ثبت نمیشود، معمولا بعد از ۱۲روز نرفتن به پادگان فرار محاسبه میشود.

    3. آیا کسانی که سر بازی فرار میکنن تحت تعقیب هستند و بانک یا گواهینامه و… نمیتونن بگیرن

    4. سلام خسته نباشید پسرحدود۱۱ماه فراری بود امروز رفت خودشو معرفی کنه الان براش چه حکمی میدن آیازندان میبرند؟

  264. سلام من یه ماهه ازخدمت فرار کردم بخاطرمشکلات سرطان پدرم ایا حقوم قط میشه یانه؟؟جواب بدین نیاز داریم.

    1. شش ساله سرباز فراری ام یک سال بعداز فرار خودم را به دادسرا معرفی کردم ولی به خدمت نرفتم الان میخام برگردم چه کار کنم

      1. مجددا باید خود را به دادسرا معرفی کنید و منتظر باشید که قاضی در مورد شما رای صادر کند.

    2. سلام من دفترچه خدمتم راپر کردم وموقه سررسید که برم خدمت نرفتیم جریان من چی میشه من میتونم بخرمش فراری حساب میشم یا غایب حساب میشه چکار م میکنند

      1. از زمانیکه دفترچه خود را ارسال میکنید شما سرباز بحساب میایید و اگر نرید فرار محسوب می‌شود

  265. سلام خسته نباشید اعزامی ۸۵ هستم بعداز ۴ماه فرارکردم متاهل ودارای دوفرزند هستم خودم معرفی کنم چه جریمه ای واسم بریده میشه توضیح کامل بدیدممنون میشم

  266. سلام خسته نباشی اعزامی ۸۵ هستم ۴ماه خدمت کردم الانم متاهل ودارای دو فرزند هستم اگه خودم معرفی کنم چه جریمه ای واسم بریده میشه توضیح کامل بدید ممنون میشم

  267. سلام همه بخونن
    من دفعه اول سال ۹۳فرار کردم رفتم دادگاه کلا بخشید
    که خودم رفتم دفعه دوم رفتم داگاه سال ۱۴۰۰ گفتم اقا من فرار کردم قبول دارم جریمه بدم لطفا از دادگاه خاستارم جریمه بدم و اینکه اگه من داخل زندان کنین درسته درس عبرت میشه ولی هم در این چند ماه چند ماه خدمت انجام میدم هم یه به درد پادگان خوردم و اینجور بود که قاضی منو جریمه کرد اونم اقساطی و من العان سر خدمتم و استرس شبانه من تموم شد لطفا همه برگردین بهانه های الکی نیارید هیچی در زندگی به اندازه ارامش مهم نیست لطفا ارامش داشته باشید و یگانتون برگردید قاضیا اینقدرم که ازشون کوه ساختین بد نیستن بهم گفت باید شما از ما طلب بخشش کنین

  268. سلام من دو ساله از سربازی فرار کردم رفتم آموزشگاه برای گرفتن گواهی نامه گفتن از طرف دادگاه نظامی ممنوعیت اعصاب و روان زدن رفتم دادگاه نظامی گفتن باید بری دادگاه و مبلغی بدی تا ممنوعیت برداشته بشه و با قاضی صحبت کنی گفتن رفتن به پادگان یا نرفتن با خودته میخواستم ببینم بعد از پرداخت هزینه اگه به پادگان نرم دوباره جریمه میشم؟یا امکانش هست که دوباره گواهی ناممو باطل کنن؟در ضمن خودم مشکل اعصاب دارم و بشدت افسرده هستم و برادرم معلولیت ذهنی داره و مادرم بیماری اعصاب داره و تيمارستان هم بستری شده پدرمم بیکاره بازنشسته هست میتونم معافیت اعصاب روان یا هرگونه معافیت بگیرم؟

    1. سلام خسته نباشید من اموزشی رفتم بعدش سر یگان نرفتم بخاطر مشکلات تک فرزند هستم پدرم زیرنظر بهزیستی پدرم از کار افتادس مادرم مریض وضعیت اقصتصادیمون خب نیس ب خاطر همین مشکلات ک نرفتم سر یگان چی میشه ینی میتونم معاف بشم یا کفالت بگیرم اگع واسه پدرم نشد واسه مادرم ک ۶۰سالشه بگیرم؟

      1. سلام وقتتون بخیرباشه ابتدابستگی به نظر نظام وظیفه درمورد نرفتن به یگان دارد .

  269. سلام سه ماه به خدمتم مونده سال 86،فرار کردم متاهلم سه تا بچه دارم، کف پام صافه، مجازات چیه

  270. سلام خسته نیاشید من متولد ۶۱ هستم خدمت سربازی نرفتم البته یک بار برای معافیت پزشکی اقدام کردم بخاطر دیسک کمر و مشکلات اعصاب و چشم هنوز جوابش نیومده ایا بخاطر دیسک کمر معاف میشم یا نه و دو بار هم منو پلیس گرفته به دادگاه معرفی کرده هم بخاطر گواهیمنامه هم بخاطر غیبت از سربازی فردا باید برم دادگاه با قید شند ازاد هستم اگه برم دادگاه جریمم میکنند یا میفرستن زندان ؟ لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام بستگی به نوع دیسک کمر و عوارض به وجود آمده برای شما دارد ، براساس دلالیل شما و وضعیت الان امکان جریمه و موارد دیگر وجود دارد.

  271. سلام من اعزامی برج ۷ سال ۹۴ بودم بعد اموزشی به محض ورود به یگان فرار کردم تا برج دو ۹۵ دوباره بعد یه هفته فرار کردم تا امروز که دوباره رفتم دادسرا نظام اونجا فقط برام جریمه بریدن منم پرداخت کردم الان نامه اعزام به یگانمم دادن ک خودمو به یگان معرفی کنم ولی نمیخام برم .چون پرونده ام مختومه شد الان دوباره بعد چند وقت نمیان دنبالم
    ممنون میشم زود جواب بدین

  272. سلام من ۱۴۰۰/۴/۱اعزام به خدمت شدم بعر ۳ روز بخاطر مشکلات خانوادگی از آموزسی مرخصی ۲ ساعته گرفتم اما الان ۴ ماه فراریم ونتونستم بر گردم اگه بر گردم چه می شود حکم ابلاغیه ام واسم اومد بازهم از ترس زندان رفتن نرفتم سرخدمتم الان باید چیکار کنم

    1. سلام بعد از معرفی به پادگان و ارجاع به دادسرای نظام ،دلایل فرار بررسی میشود و باتوجه به وضعیت شما اضافه خدمت و جریمه نوشته میشود.

    2. سلام وقت بخیر دادگاه نظامی برای شما تشکیل می شود و اضافه خدمت می خورید

  273. سلام من توي دوره آموزشي تجديد دوره شدم و ديگه كلا نميخوام برم خواستم ببينم چه مجازات و يا چه جرايمي داره

    1. سلام ممکن است دژبان برای معرفی شما اقدام کند یا احضاریه صادر شود، البته فرار از خدمت محاسبه میشود و باتوجه به میزان آن درآینده جرایم نقدی یا اضافه خدمت نیز درج میشود.

  274. سلام من دچار ژنواروم پا هستم وآسم نفس تنگی شدید دارم ولی قبلش اطلاعات نداشتمو نتونستم خودمو معاف از رزم کنم دوره آموزشیو به سختی گزراندم ولی زانو درد شدیدی گرفتم شب ها تاصبح خوابم نمیبرد هرچقدرم به فرماندم با خواهش تقاضا کردم بفرستتم کمیسون لج کرده بود و نمیزاشت منم از فشار زیادی فرار کردم میتونید کمکم کنید چیکار کنم

    1. سلام با مراجعه به پادگان و معرفی خود و بعد آن حضور در دادسرای نظام دلایل فرار خود را بازگو کرده و درصورت تایید قاضی فرار شما توجیه خواهد شد ، درپادگان با مراجعه به بهیاری و شرح بیماری میتوانید اقدام کنید.

  275. سلام من سال۱۳۷۷سربازبودم وبعدازیکسال خدمت فراری شدم الآن بعدازگذشت بیش ازبیست سال برای برگشتن به خدمت چکارکنم واینکه چه مجازاتی برایم درنظرمیگیرنددرظمن تمام مدارکم راازقبیل شناسنامه کارت ملیم راگم کرده ام اگرخودم رامعرفی کنم میتوانم المثنی بگیرم ممنون میشم جواب بدیدمتشکرم

    1. سلام برای معرفی به پادگان مربوطه مراجعه کنید بعد از بررسی پرونده و رفتن به دادسرای نظام باتوجه به دلیل فرار و وضعیت شما ،اضافه خدمت و جریمه نقدی منظور میگردد.

    2. مگه برای گرفتن کارت ملی وشناسنامه پایان خدمت می خواهند؟

      1. سلام شوهر من 10ساله سرباز فراریه سه ساله ازدواج کردیم سی ساله شه یه فرزند هم داریم اگه خود شو معرفی کنه زندا که نمره؟؟

  276. سلام من در سال 90از خدمت سربازی در دوره اموزشی فرار کردم و بعد خودمو معرفی کردم به یکان و به دادگاه نظامی هم رفتم و جریمه رو هم پرداخت کردم و بعد دادن جریمه به خدمت نرفتم الانم متحل دارای دو فرزند هستم اگه من الان بخواهم خودمو معرفی کنم دوره خدمتم تو شهر خودم هست ایا دوباره باید جریمه خدمت بدم .

    1. سلام ، مبلغ جریمه بستگی به وضعیت اقتصادی شما دارد، البته متاهل بودن نیز از میزان آن می کاهد . اگر دلیل موجهی برای نرفتن به خدمت ارائه دهید نیز در رای قاضی تاثیرگذار است.

      1. سلام من درسال 88از خدمت سربازی فرار کردم بدلیل اینکه پدرم 26سال هست فوت کرده ومن بخاطر سر پرستی مادرو خواهرم نتونستم خدمت کنم جریان من چیست دفعه اولم هست که فراری هستم سابقه فرار ندارم

        1. خودتونو معرفی کنین تا شامل بخشودگی بشین بعد برای کفالت مادر و خواهر اقدام کنید

      2. سلام من یک ماه فرار کردم بخاطر مشکلات خانوادگی. پدرم. توان جسمانی نداره و کمرش شکسته ایا معاف. کفالت پدرم. میشم. شرایطش چیه

  277. سلام خسته نباشید من تصادف کردم پام خم نمیشه الان دوساله در حین خدمت فرار کردم الان یک ماه است فشار روم هست هر شو تو فکرم نمی تونم بخوابم چه کار کنم

    1. سلام با مراجعه به پادگان خود را معرفی کنید و بعد از حضور در دادسرای نظام و بررسی دلیل فرار ، برای معافیت پزشکی یا معاف از رزم اقدام کنید.

  278. سلام.برادرم متاهله و بچه داره و حدود 7،8 ساله ک فراریه.الان رفته خودشو معرفی کرده به یگانش که تهران بوده و حالا بعد 3 روز برگشته مشهد میگه چون متاهلم منو فرستادن مشهد و بخاطر زن و بچم همه چیزو بخشیدن
    ایا راست میگه؟ینی به این زودی تصمیم میگیرن براش؟در اصل چقد زمان میبره حدودا تا تکلیفش مشخص بشه و بعد چند روز تقریبا میفرستنش شهری ک همسرش سکونت داره؟حدودی هم بگید ممنون میشم

    1. سلام حدودا دو هفته طول میکشد و به این سرعت تکلیفش مشخص نمیشود

  279. اگر سرباز وظیفه به مافوق خود اهانت کند و به ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شود دادگاه حکم را دوسال تعلیق کند بعد سرباز در حین خدمت فرار کند بعد دستگیر شود حکم تعلیق لغو میشود یاخیر؟

  280. سلام من الان سرباز آموزشی احمد بن موسی هستم الان باید بروم خدمت سربازی فراری شدم برای کمیسیون پزشکی اومدم شیراز دیگه ادامه ندادم چون خانواده نان آور بودم الان هم هست م میخوام ادامه بدم پدر هم فوت کردن یه خواهر دارم ومادر کفالت مادر قبول نکردن باید چی کار کنم حقوق هم نداریم بازم گفتن باید بری الان هم فرار ی محسوب میشم

    1. سلام اگر بتوانید با مدرک اثبات کنید غیبت شما موجه بوده و مورد تایید نظام وطیفه قرار گیرد می توانید برای کفالت مادر اقدام کنید

  281. سلام دوست عزیزم،
    بنده ورزشکار هستم تو رشته ورزشیه بوکس،
    از سربازی فرار کردم میخاستم بدونم ک مقام جهانی بیارم سربازی رو بهم میبخشن یا ن،
    و اینک میزارن برم واسه مسابقات.

  282. من19سال از خدمتم میگذره و شرایط رفتنو واقعا ندارم متاهل هستم مستاجر هستم کارمم آزاده آیا امکان معافیت هست.؟

  283. سلام من سه بار فرار کردم الان سه ساله فراریم میخام خودمو معرفی کنم چ مجازاتی داره اضاف میخورم یا حبس جریمه نقدی چقدر هست

  284. سلام من حدود۱۶ماه خدمتم بود که برادرتصادف کرد۲نفرکشته شدن پدرم مرض قند وسکته قلبی کرد عمل بازکردن مادرم الزایمرگرفتن وتوین موقعیت یه دو قلو برام بدنیا اومد که یکیشون عقب مانده بود ودر دستگاه گذاشتنش پدرم زیر نظر بهزیستی است ومن خرجو مخارج خانواده خودم وپدر و مادرم را در میاوردم وبرادر بزرگم در فارابی بودن دیگرقادر به ادامه خدمت نشدم والان۱۰سال است میگذرد الان چکار کنم

  285. سلام من برادرم 8ساله ک در حین خدمت، از خدمت کردن سر باز زده و بخاطر بیماری پدرم نتونسته بره ادامه خدمت بده الان چجور میشه که کارشو انجام داد معاف بشه؟! طرح سه خواهری هم بخاطر غیبت نمیشه بگیریم راه حل بدید تو رو خدا ما گیر کردیم

  286. سلام من سال ۹۱ اعزام شدم سه بار تا حالا فرار کردم دو بار جریمه نقدی شدم آخرین بار سال ۹۷ بود دستگیرشدم الان برم چه سرنوشتی برام هست

    1. سلام. شما به مراجع قضایی ارجاع داده می شوید و جریمه نقدی و اضافه خدمت براتون محاسبه می شود

  287. سلام می خواستم بدونم اگه سرباز فراری باشی و کنکور فرهنگیان قبول بشی مشکلی پیش نمیاد

    1. سلام. برای پذیرش گرفتن و ثبت نام در هر دانشگاهی باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنید در صورت فراری بودن یا غیبت نمیتوانید در دانشگاه ثبت نام کنید.

  288. سلام ببخشید من ۴ ماه تو یگان خدمت کردم ب خاطر مشکل خانواده نتونستم بر گردم الآنم سه سال ک فراری ام میخوام برگردم باید چکار کنم

    1. سلام. به یگان محل خدمت خود بازگردید جریمه فرار را پرداخت کرده و ادامه خدمت سربازی را سپری کنید.

  289. سلام پسر من برج ۹ سال ۹۹ رفت خدمت بعد از آموزشی به یگان معرفی شد رفت بعد از چند روز برگشت و تا بحال نرفته اگر تحویلش دهم باتوجه به جانبازی و ایثار گری من امکان دارد دادگاهی نکند ویا اضافه براش نزنند ممنونم جواب دهید

    1. سلام با توجه به مدت غیبت برای ایشان جریمه در نظر گرفته میشود و امکان اضافه خدمت دارد.

  290. سلام خسته نباشید من در سال 93 از خدمت فرار کردم الانم متاهل هستم یدونه هم دختر دارم نزدیک 11ماه خدمت کردم الان بخوام بیرم این 11ماه از خدمتم حساب میشه یا ن

    1. سلام. ۱۱ ماه خدمت شما محاسبه خواهد شد اما برای ترک محل خدمت مشمول جریمه خواهید شد که نوع و میزان جریمه به نظر قاضی پرونده بستگی دارد.

  291. سلام من ۱۸ ویا۱۹ ماه خدمت کردم ۱۴و۱۵ماه درخاش خدمت کردم و۴یا۵ ماه دیگر انتقالی در مشهد گزاراندم بخاطر وعض مالی پدرم کمیته امدادبود وکف پای منم صاف بود دیگر شرایط خدمت نداشتم والانم ۱نیم ساله فراریم وکسری خدمتم بخاطر منطقه محرم ۱تا۲ماه دارم میخواستم بیدونم میتونم باجریمه نقدی ۱ماه دیگه مانده بود ازخدمتم کارت معافیت بگیرم ممنون راهنمایی کنید

    1. سلام. بررسی پرونده سربازان فراری په قاضی پرونده آنها بستگی دارد شرایط شما با توجه به اینکه چند بار اقدام به فرار کرده آید ، پس از گذشت چند ماه به یگان برگشته باشید و دلایل اقدام به فرار از نظر قاضی تا چه اندازه توجیه پذیر باشند مورد بررسی قرار گرفته و حکم صادر میگردد.

      1. سلام من فراری شدم و به خاطر کمیسیون پزشکی اومدم شیراز دیگه ادامه ندادم چون خانواده نان آور بودم چی میشه توضیح بدید

  292. ۱۳ساله فراری ام ارتش نیرو‌زمینی بودم بخاطر بدرفتاری‌هایی که می‌شد دوام نیاوردم دیگه هم دوست ندارم برگردم‌، آیا می‌توانم خدمت سربازی ام را بخرم؟ تو آموزشی فرار کردم چند بار رفتم برگشتم واسه بار آخری که فرار کردم دیگه برنگشتم،

    1. سلام . طرح خرید خدمت در سال جاری تا این تاریخ اجرایی نشده است برای اطلاع از آخرین خبرها درباره طرح خرید خدمت با کارشناسان مرکز تماس بگیرید.

      1. سلام خسته نباشید ۲۰ روز آموزشی بودم الان فرار کردم بخاطر داداشم نه پدر دارم نه مادر یه دونه داداش دارم زن بچه داره زندگیش مستقله بخاطر داداشم معاف میدن ابجیم عروسی کرده اونم رفته خونه زندگیش

        1. سلام وقت بخیر، خیر برای برادر سالم که متاهل هم هستند امکان معافیت وجود ندارد.

  293. سلام خسته نباشد من سال من الان 7سال از خدمت فرار کردم 11ماه هم خدمت کردم الان میخوام ادامه خدمت بدم آیا این 11 ماه هم چیزی از خدمتم میشه الانم متاهل هستم یدونه هم بچه دارم

    1. سلام شما باید خود را به دادسرای نظام وظیفه معرفی کنید به احتمال زیاد اضافه خدمت یا جزای نقدی شامل شما میشود

    2. سلام خسته نباشید من الان ۱۱ماه خدمتم بختطر مشکلات خانواده قادر ب ادامه خدمت نمیباشم ایا میتوانم ثبت نام دانشگاه بگیرم برم دانشگاه ممنون میشم جواب بدین

  294. سلام من سه ماه ازخدمتم مونده .تاندوم پام درعینه خدمت پاره شده ولی تادرس شدن کاملش سه ماه الی شیش ماه وقت لازمه.سوال اولم راجبه اینه میتونم ازپادگان چیزی بگیرم؟!سوال دوم من بااین پام چطوری بقیه خدمت سربازی را ادامه بدهم؟!

    1. سلام. به شما دیه تعلق می گیرد که از طریق بیمه پرداخت خواهد شد

  295. سلام من سه ماه ازخدمتم مونده .تاندوم پام درعینه خدمت پاره شده ولی تادرس شدن کاملش سه ماه الی شیش ماه وقت لازمه.سوال اولم راجبه اینه میتونم ازپادگان چیزی بگیرم؟!سوال دوم من بااین پام چطوری بقیه خدمت سربازی را ادامه بدهم؟!

    1. سلام. به شما دیه تعلق می گیرد که از طریق بیمه پرداخت خواهد شد

  296. باسلام.من سال ۷۹ رفتم خدمت ۱۰ماه خدمت کردم دوبار فرار کردم وبرگشتم دادگاهی شدم دیگه نرفتم العان حدود ۲۰ سال میشه ..جراحی دیسک گردن با پلاتین وجراحی دیسک کمر هم انجام دادم..میتونم از معافیت استفاده کنم..آیا امکان داره بابت این غیبت طولانی مدت جریمه نقدی بشم …منون میشم راهنمایی کنید.

    1. قانون غیبت بیشتر از ۸سال جریمه نقدی براساس مدرک تحصیلی است و یکی از شرایط بخشش غیبت مسایل پزشکی است که طبق صلاحدید شورای پزشکی تعیین میشود

  297. باسلام.من سال ۷۹ رفتم خدمت ۱۰ماه خدمت کردم دوبار فرار کردم وبرگشتم دادگاهی شدم دیگه نرفتم العان حدود ۲۰ سال میشه ..جراحی دیسک گردن با پلاتین وجراحی دیسک کمر هم انجام دادم..میتونم از معافیت استفاده کنم..آیا امکان داره بابت این غیبت طولانی مدت جریمه نقدی بشم …منون میشم راهنمایی کنید.

    1. قانون غیبت بیشتر از ۸سال جریمه نقدی براساس مدرک تحصیلی است و یکی از شرایط بخشش غیبت مسایل پزشکی است که طبق صلاحدید شورای پزشکی تعیین میشود

      1. باسلام آیاامکان تغییرسربازارتش به نیروی انتظامی وجودداردپسرم دوماهه داره درارتش خدمت میکنه میخوادازارتش به نیروی انتظامی تغییربدهدآیاامکانش هست وبایدچه اقدامی انجام بدهدممنون

  298. سلام من تاریخ اعزامم اومده ولی نمیخوام برم غایب میشم یا فراری

      1. من هم قرار بود 2 مرداد ماه برم اما بدلیل مشکلات روحی روانی نتونستم برم ؛6 ماه میگذره ؛ واقعیتش هیچ مدرک پزشکی هم ندارم . چی میشه وضعیت من ؟

  299. سلام من دوبار فرار کردم بار دومم بهم خبر مریضی پدرمو دادن که دکترا جواب کردن و من بخاطر مریضی پدرم فرار کردم وبعد خوب شدن پدرم نتوانستم برگردم چون از زندانی میترسیدم ومتاهلم هستم والان شرایط خیلی برام سخته و۸ ماه بیشتر خدمت نکردم ودوست دارم در شهر خودم وکنار همسرم خدمت کنم

    1. سلام. طبق قوانین تمامی متاهلین در شهر محل سکونت همسر خود خدمت میکنند و مزایا و مرخصی های خاصی برای آنان در نظر گرفته شده است با توجه به شرایط بهتر است برای ادامه خدمت به یگان مراجعه کنید.

      1. سلام من دفترچه خدمتم راپر کردم وموقه سررسید که برم خدمت نرفتیم جریان من چی میشه من میتونم بخرمش فراری حساب میشم یا غایب حساب میشه چکار م میکنند

        1. از زمانیکه دفترچه خود را ارسال میکنید شما سرباز بحساب میایید و اگر نرید فرار محسوب می‌شود

  300. باعرض سلام خسته نباشید من ۶ماه خدمت کردم بعدش ۹ماه فراری نیمیتونم سربازی کنم عصاب دارم میرم اونجا افسوردگی میگیرم چطوری معاف بشم از این جهنم خلاص بشم

    1. سلام. با توجه به عواقب سنگین معافیت اعصاب و روان پیشنهاد میشود قبل از هر اقدامی در این زمینه به عواقب آن فکر کنید . برای پیگیری معافیت اعصاب و روان به پلیس +۱۰مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

  301. باعرض سلام خسته نباشید من ۶ماه خدمت کردم بعدش ۹ماه فراری نیمیتونم سربازی کنم عصاب دارم میرم اونجا افسوردگی میگیرم چطوری معاف بشم از این جهنم خلاص بشم

    1. سلام. با توجه به عواقب سنگین معافیت اعصاب و روان پیشنهاد میشود قبل از هر اقدامی در این زمینه به عواقب آن فکر کنید . برای پیگیری معافیت اعصاب و روان به پلیس +۱۰مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

  302. سلام من ۲۵ ماه خدمت کردم ۶ ماهشت دفترچه ای داشتم ۴ گاه را کشیدم دوماه به اتمام خدمت فرار کردم ۷ماه فرار بودم وبعد از ۷ ماه خودمعرف رفتم سر خدمت خودم الان ک دادگاه رفتم جریمه دادم ایا باز اضاف خدمت نیز شامل بنده میشود؟

  303. سلام من برج ۱۲ سال ۹۹ خدمت رفتم بعد برج ۲ ۱۴۰۰دسم عمل کردم بعد پشت هم تصادف بعد پام رباط پاره شد اینا نتونستم تا حالا برم از برج ۲ تا الان کلا ۱ماه نامه استراحت ندارم مجازات چیه

    1. سلام. به دادگاه مراجع قضایی معرفی می شوید و جریمه نقدی و اضافه خدمت براتون محاسبه می شود.

      1. سلام من سال ۹۲ اعزام شدم تو اموزشی رفتم دنبال معافی معاف نشدم حالا هکم جلبم اومده باید چکار کنم لطفا توضیح بدید

        1. سلام با مراجعه به پادگان خودرا معرفی کرده و بعد از ارجاع به دادسرای نظام باید ادامه سربازی انجام شود.

  304. سلام من تاریخ اعزام اومده ولی نرفتم غایب میشم یا فراری
    اضافه خدمت چقدر میخورم

    1. نه همان غیبت میخورید فراری به حساب نمیاید

  305. سلام من سال۱۳۹۹/۶/۱اعزام ب خدمت بودم و رفتم و بعد من مشکل باد فتق و واریکوسل داشتم دکتر رفتم گفت مشکلی برای خدمت نداره و رفتم خدمت ودر اموزشی من دویدم ک دویدنم باعث شد شکمم ورم کنه و ب فرمانده گفتم ولی اعتنایی نکردن تا نصف شکمم ورم کرد و ب بهداری رفتم بهداری نامه برا دکتر داد و دکتر هم تو نامه نوشت ک نیاز ب عمل اورژانسی دارم ک نمیتونستم ب خاطر ورم شکم و دردش راه برم و در اخر عمل جراحی شدم و دکتر گفت تا یک سال ن باید تند راه بری یا چیزی سنگین برداری و پدر من فوت کرده و خانواده ما دچار هرج ومرج و مشکلات خانوادگی هست ک من محبور ب فرار از سربازی شدم الان ۱سال هست ک فراری هستم و میخوام دوبارع ب سربازی برگردم من رو باز داشت میکنن لطفا راهنمایی کنید خیلی ممنون

    1. سلام. شما به دادگاه مراجع قضایی معرفی می شوید و اضافه خدمت و جریمه نقدی براوون محاسبه می شود و اگر بیماری واریکسول بهبود پیدا نکرده است برای معافیت پزشکی اقدام کنید

  306. من اعزامی سال 85 بودم وسال 86 پس از یک سال خدمت دیگه نرفتم الانم متاهل هستم و دو فرزند دارم

    بخوام معرفی کنم خودم رو آیا اضافه خدمت داره ؟ چقدر؟ زندان هم داره ؟؟

    1. به مدت 3ناه تا 1سال یا اضافه خدمت و یا جریمه نقدی دارید. برای همسر و دو تا فرزند به شما کسری تعلق می گیرد

  307. سلام من مشکل اعصاب و روان دارم جای کارد،خودزنی،تتو،سابقه خودکشی و… دارم رفتم خدمت یبار رقتم کمسیون پزشکی گفتن بزو اگ بدتر شدی بیا باز کمسیون،رفتم پادگان میگه باید ۶ماه بگذره ازش تا باز بری منم فرار کردم ۳هفتس مشکل دارم نمیتونم جای شلوغ باشم و همش دعوا درگیری درست کردم و میکنم،باید برم کجا اقدام کنم ب جز پادگان تا معافم کنن؟؟

    1. شما چون فرار کردید فقط باید به یگان تون مراجعه کنید چون سرباز فراری هستید بعد از طی کردن مراحل سرباز فراری بعد باید به بهداری یگان مراجعه کنید و دوباره از انجا پیگیر شوید

      1. سلام من چهارساله خذمت نرفتم و ب علت کشته شدن دایی هام س نفربودن ی حا تصادف کردن فوت شدن منم دیگ نرفتم ۱۶ماه خدمت کردم و دیگ نرفتم مخام بدونم چ عواقبی روبرومه ممنون

        1. سلام. با توجه به شرایط گفته شده شما سرباز فراری محسوب میشوید و طبق قانون مشمول مجازات حبس و اضافه خدمت خواهید شد . با این وجود مجازات شما تا حد زیادی به قاضی رسیدگی کننده به پرونده شما بستگی دارد چنانچه قاضی تشخیص دهد که فرار به دلیل مشکلات معیشتی یا روحی و… بوده ممکن است در حکم شما تخفیف داده می شود و مثلاً به جای حبس برای شما حکم پرداخت جزای نقدی را جایگزین کند.

        2. ۲ماه است فراری هستم الان اگر خودم را معرفی کنم مجازاتم چیست

          1. شامل بخشش معرفی خود میشوید و اضافه خدمت دارید

    2. سلام من اعزامی ۹۹/۱۲/۱هسم معاف از رزم هستم و مشکلات عصبی و خانوادگی دارم پدرو مادرم دارن جدا میشن من پیش مادرم زندگی میکنم آموزشی رو تموم کردم و رفتم یگان ۴۵روز فرار کردم و دوباره رفتم خدمت و منو فرستادن کمیسیون پزشکی و هفت روز استلاژی دادن و برج ۳۰/ ۲/ ۱۴۰۰ باید میرفتم ۵۰۵ و بعد هفت روز استلاژی دیگ نرفتم
      الان حدود ۵یا ۶ ماهه ک نرفتم باید چیکار کنم
      لطفن جواب بدین

      1. بیشتر از یکماه مرخصی استعلاجی نداریم و شامل حال فراری میشوید ببشتر از سه ماه حبس و جریمه نقدی

  308. سلام من روز اول اموزشی فرار کردم و حالا میخوام برگردم سر خدمت ولی پول ندارم محل اموزشیم حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از محل سکونتم دوره باید چیکار کنم . ایا میشه محل اموزشیمو تغیر بدم ب یه استان نزدیکتر . لطفا راهنمایی کنید .

    1. سلام چون فرار کردید باید به همون یگان مراجعه کنید و باید شرایط تون بررسی بشه برای اینکه بتونید محل خدمت تغییر کنه

      1. خسته نباشید عزیز من متولد ۸۰هستم دی ماه ۹۹رفتم خدمتم و۸ماه خدمت کردم دهن خدمت افسوردی هاد گرفتم و خود زنی می و رفتم دنبال کارهایه معافی که انجام شد وفقط آخر موند که برم کرمان بابام نزاشت گفت موعافه اعصاب روان بشی زندگی نابود میشه دیگه نرفت و دیگه هم سربازی نرفتم و رفتم دکتر تهران والهان درمان شدم وحالم بهتر الهان اگه برم خودم معرفی کنم با این شرایط و پروند هایه پزشکیم منو مجازات می کن یا اضافه می زنن

  309. سلام من سربازفراری هستم برج ۳رفتم اموزشی تموم کردم ب بگان معرفی کردم و معاف ازرزم اعصاب روان هستم و مشگل قفسه صدری و ریه دارم ک قبل اعزام ب کمیسیون پزشکی رفتم ولی دکترشوارپزشکی شهرمون گفتن سالمی توو ماع ازرزم کردن ب علت اعصاب روان بعدیگانم معرفی کردب کمیسیون بازمعاف ازرزم کردن ک منم دیگع نرفتم و درضمن مادرپدرم جداشدن چت ساله و من تک پسرهستم و الان دکترتوراکس نوشته عمل کنم ایابعدعمل معافم میکنن یاب علت غیبت و فرارنمیکنن و اینکه چن بارمیشه رفت کمیسیون پزشکی لطفاجواب موبدین

    1. سلام. شما به علت غیبت و فرار شرایطتان کمی دشوار است. مگر اینکه توجیه غیبت کنید تا غیبت شما از پشت دفترچه پاک شود

  310. سلام خسته نباشید
    پدرم متولد 1340 هست و در زمان جنگ تحمیلی در جبهه بوده و زخمی هم شده و هنوزم ترکش در داخل پاش وجود دارد اما پدرم فقط آموزشی و چند ماه از خدمت رو انجام داده و فرار کرده الان بعد از گذشت این همه سال و باتوجه به معافیت افراد فراری بالای 60 سال امکانش هست که برای کار های جانبازیش پیگیری کنه.

    1. سلام وقت بخیر باید به یگان خدمتی اش مراجعه کند و نامه بستری داشته باشد با این حال امکان قبول شدن کم است.

  311. سلام خسته نباشین من ۴ماهه فرار کردم میخواستم خودکشی کنم از این زندگی کلا متنفرم الآنم شرایط روحی مناسب ندارم نمی خوامم‌ برگردم ۸ماه خدمتم کردم حتی اگه حکم حبسم بدن بازم نمی‌رم .چیکار میشه کرد قبلاً واسه سربازی اعزام شده بودم رفتم دانشگاه حالا اگه بخوام توحین فرار برگردم دانشگاه امکانش هست

    1. سلام طبیعتا اگر نروید سرباز فراری هستید و از امتیازاتی مثل استخدام یا خروج از کشور محروم می شوید.

    2. با سلام بنده سال ۸۹رفتم خدمت و مدت ۱۴ماه خدمت کردم و به دلایلی فرار کردم حالا می خوام بدونم اگه دوباره برم اون ۱۴ماه که خدمت کردم حساب می شه یا نه

  312. سلام خسته نباشین من ۴ماهه فرار کردم میخواستم خودکشی کنم از این زندگی کلا متنفرم الآنم شرایط روحی مناسب ندارم نمی خوامم‌ برگردم ۸ماه خدمتم کردم حتی اگه حکم حبسم بدن بازم نمی‌رم .چیکار میشه کرد

    1. سلام طبیعتا اگر نروید سرباز فراری هستید و از امتیازاتی مثل استخدام یا خروج از کشور محروم می شوید.

      1. سلام خسته نباشید من الان هشت ساله سرباز فراریم تو ارتش بودم میتونم مجددا دفترچه پست کنم وبرم نیرو انتظامی چون از اول که دفترچه پست کردم خیلی علاقه داشتم تو نیرو انتظامی باشم میتونم به دادگاه نظام برم کارم درست کنم و خدمتم ادامه بدم و میشه بگین چه حکمی برام صادر میشه ممنونم

        1. سلام. با توجه به این امر که چه مدت از خدمت سربازی شما در زمان فرار گذشته بود اگر مشمول تجدید دوره شوید مجددا باید دفترچه را پست کنید اما نمیتوانید خودتان ارگان مد نظر را انتخاب کنید.

  313. سلام خسته نباشید من برج ۱۲ سال ۹۹ اموزشم تموم شد و امریمو گرفتم نرفتم پدرم جانباز ۵ درصد هستش عموم هم شهید از بنیاد شهید نامه گرفتم به دلیل مریض بودن پدرم حدودا ۶ ماهو نیمه فراز کردم میخواستم بدونم مجازاتم چیه ممنون

    1. سلام. اگر غیبت شما موجه تشخیص داده شود(با توجه به بیماری پدر) ممکن است از سه ماه تا یک سال اضافه خدمت
      برای منظور شود ، یا ملزم به پرداخت جریمه نقدی شوید.

  314. سلام من ۴ماه خدمتم الان چند روزه که نرفتم تک پسرم دوتا خواهر دارم یکی متاهل یکی کوچیک پدر مادرمم زیر نظر دکتر عصابن میتونم معافی بگیرم؟؟

    1. سلام. امکان درخواست معافیت کفالت در حین خدمت وجود دارد که با توجه به شرایط سرپرست خانواده امکان پذیرش یا عدم پذیرش آن بررسی میشود.

  315. سلام من ۴ماه سربازم تک پسرم دوتا خواهر دارم پدر مادرم جفتشون زیر نظر دکتر عصابن میتونم الان برا معافی اقدام کنم؟؟

    1. سلام. امکان درخواست معافیت کفالت در حین خدمت وجود دارد که با توجه به شرایط سرپرست خانواده امکان پذیرش یا عدم پذیرش آن بررسی میشود.

  316. سلام سربازی که نهست داشته باشه ۸ روزگواهی پزشکی داشته ایا بازداشت میشه

    1. سلام .غیبت غیر موجه در سربازی عواقبی دارد اگر برای بار اول بوده و زمان آن از ۶۰ روز تجاوز نکند به ازای هر روز غیبت دو روز اضافه خدمت محاسبه میشود اما چنانچه بیش از یکبار مرتکب غیبت شوند ممکن است علاوه بر اضافه شدن زمان خدمت به دادگاه معرفی میشوند. البته اگر سربازی بنابر مشکلی مرتکب غیبت شود فرمانده میتواند با در نظر گرفتن مشکل اوذو با صلاحدید خود بخشی از غیبتش را موجه کند .

  317. سلام پسرم ده روز ازآموزشیش گذشته فرارکرده امده میگه دیگه برنمیگردم..امروزیه روزگذشته لطفا راهنمایی کنیدچی میشه بایدچیکارکنیم

    1. سلام بهتر است هر چه سریعتر به یگان محل خود برگردند. با توجه به اینکه دوره آموزشی مرخصی ندارد ممکن است برای ایشان جریمه های در نظر گرفته شود. در صورت طولانی شدن غیبت ممکن است تحت تعقیب قرار بگیرند.

  318. سلام من یه ماه است محل خدمتم نرفتم

    الان باید چه کار کنم؟(بازداشت میشم)

    1. سلام اگر برای بار اول غیبت کرده آید چنانچه تا ظرف دو ماه خود را به یگان خدمتی معرفی کنید مشمول جریمه میشوید و برای شما به ازای هر یک روز غیبت دو روز اضافه خدمت محاسبه میشود.

      1. سلام..کفالت به چه کسانی تعلق میگیره؟پدر من الان ۶۴سالشه..جواب بدید ممنون میشم

      2. سلام پسرم ۲ماه شده ازسربازیش فرار کرده اموزشی روهم تموم کرده الان نمیره مجازاتش چیه؟ ممنون میشم جواب بدین

  319. سلام من یه ماه است محل خدمتم نرفتم

    الان باید چه کار کنم؟(بازداشت میشم)

    1. سلام اگر برای بار اول غیبت کرده آید چنانچه تا ظرف دو ماه خود را به یگان خدمتی معرفی کنید مشمول جریمه میشوید و برای شما به ازای هر یک روز غیبت دو روز اضافه خدمت محاسبه میشود.

  320. سلام چن باردیدگاه فرستادم جواب ندادین لطفاجواب بدین من برج ۳ب سربازی اعزام شدم وقبلش ک مشکل قفسه سینه دارم و ریوی و جن تاخط رودستم دارم معاف ازرزم کردن ولی بخاطرخط های رودستم اعصاب زوان زدن مشکل سینه مونزددکتربدی بود بعدازاموزشی ب یگان معرفی کردم و ۵روزموندم بعد۵روزدیکه نتونسنم بامرخصی دوروزه پزشک امدم و دیگع نرفتم تاالان و اینکه دکترتوراکس نوشته عمل کنم ویه هفته پیشم حودکشی گردم ک بردن بیمارستان ایابااین همه مشکل و مریصی و عمل کنم سینمومعاف میشم یان بخاطرغیبت لطفاجواب بدین

    1. سلام با وجود این شرایط و بررسی کمیسیون و پزشک نظام وظیفه احتمال معافیت اعصاب و روان وجود دارد

      1. سلام وقت بخیر من اعزامی 96هستم سه بارازناحیه پاعمل شدم وکل موهام ریختن افسردگی استرس دارم سال 98فرارکردم الان برم چی میشه باردوم هست فرارکردم

        1. سلام. در مورد جریمه فرار از خدمت قاضی دادسرا رای می دهد چنانچه نتوانید دلایل مستند و توجیه پذیر برای عدم مراجعه ارایه دهید ممکن است مشمول جریمه و زندان شوید.

    2. آیا کسانی که سر بازی فرار میکنن تحت تعقیب هستند و بانک یا گواهینامه و… نمیتونن بگیرن

  321. سلام چن بازدیدگاهموفرستادم جوابی ندادین
    من سربازم برج ۳اعزام شدم قبلش هم معاف ازرزم شدم بخاطراعصاب روان و مشکل دفومرتی قفسع سینه ام دارم ک نظام وظیفه ردکردبعدازاموزشی ب یگان معرفی شدم و بعداز۵روزغیبت کردم تاالان ودکتربرام نوشته عمل کنم قفسع سینموویک بارم یک ماه پیش حودکشی کردم کبردن بیمارستان الان میخام بدوتم بااین پزونده خودکشی و میخام عمل کنم ۱۷ام معاف میشم یان بخاطرغبیت وفرارنمیکنن لطفاجواب بدین

    1. سلام با وجود این شرایط و بررسی کمیسیون و پزشک نظام وظیفه احتمال معافیت اعصاب و روان وجود دارد

  322. سلام چن بازدیدگاهموفرستادم جوابی ندادین
    من سربازم برج ۳اعزام شدم قبلش هم معاف ازرزم شدم بخاطراعصاب روان و مشکل دفومرتی قفسع سینه ام دارم ک نظام وظیفه ردکردبعدازاموزشی ب یگان معرفی شدم و بعداز۵روزغیبت کردم تاالان ودکتربرام نوشته عمل کنم قفسع سینموویک بارم یک ماه پیش حودکشی کردم کبردن بیمارستان الان میخام بدوتم بااین پزونده خودکشی و میخام عمل کنم ۱۷ام معاف میشم یان بخاطرغبیت وفرارنمیکنن لطفاجواب بدین

    1. سلام با وجود این شرایط و بررسی کمیسیون و پزشک نظام وظیفه احتمال معافیت اعصاب و روان وجود دارد

  323. با سلام و عرض ادب خدمت شما
    من در تاریخ ۱۹/۴/۹۶اعزام به خدمت شدم رفتم ۲۰روز وایستادم و اومدم مرخصی دیگه مشکل خانواده پیش اومد نتونستم برم .وبعد از یک سال دوباره رفتم و بازم ده روز نتونستم وایستم بازم واسم مشکل پیش اومد متاهل هم هستم .والان میخوام دوباره برم به عنوان خود معرف .باید کجا بروم .یا میتونم برم پلیس +۱۰دوباره درخواست بدهم

    1. سلام شما باید خود را به آخرین یگان خدمتی خود معرفی کنید

  324. سلام خسته نباشید ببخشید من سال 92 رفتم خدمت بعد از 3 ماه خدمت مرخصی گرفتم دگ برنگشتم پادگان بخاطر مسایل خونوادگی و فرار پدرم از خونه و زندانی شدن برادر بزرگم و تصادف کردن اون یکی برادرم ک ضربه مغزی شد دگ کلا مجبور شدم خونه بمونم و دقیقا بخاطر همین مساعل خونوادگی برام سنگین تموم شد و من بیماری روحی و روانی پیدا کردم (صرع) داشتم بدتر شد الانم هر وقت عصبانی میشم تشنج میکنم تقریبا ماهی یه بار حالا کمتر یا بیشتر الان من برای معافیت پزشکی اقدام کردم دکتر پروندمو دید قرار شد برای کمیسیون ارسال بشه ک خب من الان میتونم از شهر خودم اقدام کنم برای معافیت پزشکی بعد بخاطر فرارم ک خودم میدونم موجه هس و ان شاءالله قاضی هم قبول میکنه میشه همه کارامو از شهر خودم اقدام کنم؟ هم معافی و هم بخاطر فرارم ک 8 سال گذشته از روش؟

    1. بله می تونید از شهر خودتون اقدام کنید باید به سازمان نظام وظیفه شهر خودتان مراجعه کنید.

  325. سلام من ۲۱ماه خدمتم رو کردم ولی ۴ماه اضافه خدمت داشتم که نتونستم وایسم بخاطر اینکه هم پدر و مادرم به مشکل خوردن و پدرم افتاد زندان و برادرم بیمار شد، الان نزدیک سه ساله فراریم، میخواستم خودمو معرفی کنم، چی در انتظارمه، ممنون از راهنمایتون

    1. سلام خسته نباشید به دلیل فرار از خدمت درون نظام دادگاهی میشوید و بنا بر نظر نظام اضافه خدمت شاملتون میشه ولی شما مدارک بیماری برادر تون و حکمی که دادگاه برای پدر تون صادر کرده رو همراه داشته باشید و کپی شناسنامه های مادر و پدر و برادر تون و یک استشاد محلی نیز جمع اوری کنید و اعلام کنید که من مجبور شدم از خانواده م حمایت کنم این مدارک رو زمانی که به یگان مراجعه میکنید داشته باشید توی مجازات فرار تون هم تخفیف صادر میشه و شاید بخشودگی شامل تون شد

  326. سلام خسته نباشید، من سه سال. پیش رفتم خدمت(اموزش) افتادم عجب شیر اومدم مرخصی فرار کردم الان پشیمونم میخام برم خدمت، خودمو معرفی کنم، چه مجازاتی دارم؟؟ حبس هست؟

  327. سلام من غیبت یافرارازخدمت کردم مشکل قفسه صدری و ریه دارم قبل اعزامم کمیسیون توپروندم زدن ولی نظام وظیفه قبول نکردو معاف ازرزم کردالان دکترنوشته ک عمل کنم ایاعمل کنم معاف میشم و ازطریق یگانم اقدام کردم بازردکردن و چن بارمیشه ب کمسیون رفت لطفاجواب بدین

  328. سلام من فرارو غیبت کردم درحین خدمت مشکل قفسه سینه دارم ک معاف ازرزم شدم الان دکترنوشته عمل کنم ایابعدعمل معاف میشم یان ممنون میشم سریع جواب بدین

    1. سلام من 5سال فراریم ازیگان دوهفته خدمت کردم.والان متاهلم یدونه بچه کوچولو دارم وضعه مالی من هم ظیفه حساب یارانمو مسدود کردن بخاطر فراری بودنم دوست دارم بگردم ایا زندانی دارم

      1. سلام من 2سال ونیم فرار کردم که شرایطم سر)پرستیه خانواده ی آیا من باید چیکار کنم تا معاف شوم

        1. متاسفانه راهی برای معافیت وجود ندارد باید خودتان را معرفی کنید و ادامه خدمت را سپری کنید

  329. سلام سربازفراری ام بعد6سال رفتم خودم معرفی کردم واسم حکم حبس 1سال زدن ایادرطول خدمت بخشیدمیشه یامیشه جریم داد

  330. اگر قاضی بفهمد یا خودم بگم که من به این دین و اسلام ایرانی اندازه سرسوزن اعتقاد ندارم و یا همنجسگرا هستم چه میشود؟

    1. سلام در مورد همجنسگرایی برای شما مشاوره روانشناسی و درمان با روانکاو می گذارند و اگر بعد از مدت درمان بهبودی حاصل نشد می توانید معافیت بگیرید ولی شرایط بسیار سختی دارد.

  331. سلام وقت بخیر.من سال 94/12 رفتم خدمت و سال 96/06به دلایل زیادی مجبور و از سوی فرمانده و سردار علی محمدی اذربایجان شرقی تشویق به فرار از خدمت شدم.
    دلایل: 1_4 ماه بود حقوق سربازیم رو واریز نمیکردن و من به همه مسئولین حتی فرمانده و سرداری که بالا نام بردم 2_سرپرست خانه من بودم و هستم پدرم وقتی 8 سالم بود فوت کرده،مادرم مریضه
    3_خودم در حین خدمت دچار مریضی های جسمی و روحی شدم، دست راستم کلا تتو هست تا انگشت هام، فک بالا و پایین کلا دندان مصنوعی هستم….
    کلا از همه لحاظ شرایط دار هستم و دلیل فرارم همان تشویق کردن فرمانده و سردار شد.یک سرباز که بی پدره و دولت هم حقوقش رو نمیریزه چیکار باید بکنه بنظرتون؟
    من الان میخوام کارت پایان خدمتم رو بگیرم ولی نمیدونم چیکار کنم و چی بگم.لطفا لطفا تورو خدا بهم کمک کنین تو بد شرایطی موندم

  332. سلام خسته نباشید من بعد از تمام کردن دوره آموزشی به یگانم اعزام شدم و با یک هفته خدمت در یگان سال ۹۳ از سربازی فرار کردم و الان میخوام بدونم باید چیکار کنم ممنون میشم جواب سوال منو بدین

    1. سلام باید به یگان تون معرفی کنید خودتون و بنا به دستور قاضی نظام بازداشت می شوید

    1. سلام به دلیل فرار کردن تون دادگاه نظام بازداشت میشوید و به خاطر متاهل بودن ممکنه تخفیف بگیرید در مجازات تون و معمولا تو شهر خودتون تقسیم میشوید

  333. سلام
    یه سوال داشتم کسی که سرباز فراری و سربازی نمیره و خانواده رو هم بشدت اذیت می‌کنه
    چیکار باید انجام داد
    آیا قانونی نیست دنبال سرباز فراریش باشه ؟!

    1. سلام بابت رفتارش میتونید با یک روانشناس صحبت کنید و همچنین خودش هم حضور داشته باشد ولی برای خدمت خود سرباز باید پیگیر شود

  334. سلام خسته نباشید من تک فرزند خانوادم و ۹ سال است که فراری هستم و پدر و فرنزد ۲ نفری زندگی میکنیم.اگر خودمو معرفی کنم معافیت یا ارفاقی قاعل میشن یا نه

    1. سلام. به علت غیبت به دادگانه نظام معرفی می شوید و اضافه خدمت و جریمه نقدی براتون محاسبه می شود

  335. من راستش شش سال پیش سه ماه اموزشی ام رفتم بعدش خودمو به یگان معرفی نکردم الان میخوام معرفی کنم.چون نامزد دارم و شرطش اینکه من برم خدمت حالا باید چیکار کنم ایا جریمه و حبس ام داره باید چیکار کنم اصلا میتونم بخرم یانه

    1. سلام. سایت خرید خدمت بسته است و شما به دادگاه نظام معرفی می شوید و جریمه نقدی و اضافه خدمت براتون محاسبه می شود.

  336. سلام من یکی از اشناهام شش ساله از خدمت فرار کرده سه ماه اموزشی فقط رفته الان پشیمون کرده الان باید چیکار کنه ایا جریمه داره

  337. با سلام من الان ۴۰ روزه بخاطر مادرم ک کورونا گرفته بود پادگان نرفتم و کسی نبود ازش مراقبت کنه پدر فوتی هم هستم یه برادر بزرگ دارم همش سرکاره آیا من خودمو برم معرفی کنم دادگاهی میشم یا نه ؟

    1. سلام. مدارک پزشکی مادر را به نظام وطیفه بدهید تا توجیه غیبت انجام شود.

      1. سلام.من سال 98 در سن 35سالگی دستگیر شدم و به خدمت اعزام شدم. دو ماه اموزشی رو تموم کردم بعد اعزام شدم به پادگان نیروی زمینی ارتش…توی مرحله جایگزینی و قبل اینکه به یگان معرفی بشم از پادگان بدون برگه مرخصی فرار کردم…اما حقوقمو قطع نکردن و چون منطقه افتاده بودم در مجموع هجده میلیون تومن برام حقوق ریختن…حدودا هر ماه هفتصد هزار تومن…الان هم فراریم…هم بدهکار….اگه یه زمانی منو دستگیر کنن چکارم میکنن؟اون پولو باید پس بدم؟ایا احتمال داره که اصلا فرارم رو ثبت نکرده باشن؟حتی بعد از هشت ماه که فرار کرده بودم از مشاوره بهم تلفن زدن چون شمارمو الکی بجای شماره برادرم داده بودم….ازم پرسیدن که این سرباز از داخل پادگان بیرون نرفته اما نمیدونیم کدوم یگانه و بهش بگید که بیاد مشاوره

  338. با سلام
    بنده سرباز راهنمایی و رانندگی هستم و متاهلم
    باتوجه به مشکلات و هزینه های زندگیم و بدهکاریام حقوق سربازی کفاف زندگیم را نمیدهد و مجبورم کار کنم و برای روز برگ شدن خیلی دوندگی کردم اما نشد انگار هیچکس صدام رو نشنید و منم مجبور شدم خدمت نرم الان بیست روزه نرفتم به نظر شما دادسرا نظام علل نرفتن منو بررسی کنه و مجازات بده امکانش هست حکم روز برگ شدن من رو باتوجه به مشکلاتم بده یا خیر؟

    1. سلام پیشنهاد میشود هر چه سریعتر به یگان محل خدمت خود مراجعه کنید و دلایل اقدام به فرار و شرایط حاکم بر زندگیتان را برای قاضی شرح دهید با توجه به شرایط بیان شده احتمالاً بخشیده خواهید شد و سعی میشود شرایط جدید خدمت برای شما متعادل تر باشد تا هم بتوانید به زندگی شخصی و خانوادگی برسید و هم خدمت خود را تمام کنید.

  339. سلام
    من بیماری ام اس دارم ؛ میخواستم ببینم امکان معافیتم چقده ؟
    اگه برم و معاف نکنن و مهر سرباز بزنن و نرم ؛ سرباز فراری بحساب میام و در مواقع با پست نکردن مدارکم هیچ فرقی نداره
    درسته ؟

  340. سلام خسته نباشید
    من لیسانسمو پنج ساله تموم کردم و یماه پیش درسم تموم شده
    الان میتونم یسال بعد مدارکمو بفرستم یا چون پنج ساله بوده الان باید بفرستم ؟
    و اگه نرم و چیزی نفرستم ؛ سرباز فراری بحساب میام ؟

    1. سلام. بعد از اتمام تحصیل شما یک سال معافبت تحصیلی دارید

  341. سلام خسته نباشید.
    من بعداز اموزشی برج ۹ سال ۹۹ که برج ۱۰ تموم شد اومدم خونه و به دلیل مشکلات خانواده پدرم نمیتونه کار کنه و من خرج خونه میدادم و مجبور شدم نرم یگان خودم البته قبل این قرار بود برم دانشگاه بخاطر مشکل پدرم نشد و مجبور شدم برم سرکار کار کنم که خرج خونه بدم تا الان نرفتم و اگر بخوام برم خودم رو معرفی کنم به یگانم چه جریمه ای برام میبرن؟

    1. سلام‌. به دادگاه مراجع قضایی ارجاع داده می شوید و اضافه خدمت و جریمه نقدی براتون محاسبه میشه

  342. سلام خسته نباشید.
    من بعداز اموزشی برج ۹ سال ۹۹ که برج ۱۰ تموم شد اومدم خونه و به دلیل مشکلات خانواده پدرم نمیتونه کار کنه و من خرج خونه میدادم و مجبور شدم نرم یگان خودم البته قبل این قرار بود برم دانشگاه بخاطر مشکل پدرم نشد و مجبور شدم برم سرکار کار کنم که خرج خونه بدم تا الان نرفتم و اگر بخوام برم خودم رو معرفی کنم به یگانم چه جریمه ای برام میبرن؟

    1. سلام‌. به دادگاه مراجع قضایی ارجاع داده می شوید و اضافه خدمت و جریمه نقدی براتون محاسبه میشه

  343. سلام، خسته نباشید من اعضامی 19/9/96هستم و تقریبا برج11 سال97 فرار کردم و الان 3 سال میگذره از فرارم، میشه توضیحات خلاصه ای درباره این که باهام چطور برخورد میشه تو دادسرا یا احتمال اینکه چه حکمی بهم بدنو بدید؟

    1. سلام. در صورتی دکه خودتان مجدداً برای طی ادامه فرآیند سربازی به یگان مراجعه کنید ممکن است جریمه اضافه خدمت شما بخشیده شود و زندان هم نداشته باشید و تنها با مقدار جریمه نقدی ادامه فرآیند را بگذرانید اما در صورتی که نظام وظیفه حکم جلب شما را داشته باشد ممکن است علاوه بر اضافه خدمت حکم قاضی شامل مقداری زندانی شدن هم باشد

  344. سلام من سال ۹۸از یگان ب دلیل بیماری ژنیکوماستی فرار کردم میتونم معافیت بگیرم ویا برگردم به یگان زندانی میشم؟

    1. سلام. در صورتی که خودتان به یگان مراجعه کنید اضافه خدمت و زندان نخواهید داشت ولی ممکن است مبلغ کمی جریمه نقدی داشته باشید که با توجه به رای قاضی متفاوت است.

  345. سلام من سال ۹۶,رفتم سربازی تیر۹۷فرار کردم تا تیر۹۸رفتم دادگاه تعلیقی زد برام ۴ماه خدمت کردم و بخاطر شرایط روحی انتقالم نمیدادن شهر خودم و دوباره فرار کردم الان اگه برم سر خدمتم دادگاه چه حکمی بهم میده؟ممنون میشم راهنماییم کنیدگ

    1. سلام جزای نقدی و اضافه خدمت و ممکنه شش ماه تا 2سال حبس

      1. آیا کسانی که سر بازی فرار میکنن تحت تعقیب هستند و بانک یا گواهینامه و… نمیتونن بگیرن لطفا توضیح بدید

  346. سلام من سال ۹۶,رفتم سربازی تیر۹۷فرار کردم تا تیر۹۸رفتم دادگاه تعلیقی زد برام ۴ماه خدمت کردم و بخاطر شرایط روحی انتقالم نمیدادن شهر خودم و دوباره فرار کردم الان اگه برم سر خدمتم دادگاه چه حکمی بهم میده؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام جزای نقدی و اضافه خدمت و ممکنه شش ماه تا 2سال حبس

  347. سلام مدت 23 سال از فرارم میگذره ایا قابل خرید هست? راهنمایی بفرمایید

    1. سلام . با توجه به لغو قانون خرید خدمت سربازی در سال 1399 هیچگونه خبری مبنی بر فروش خدمت سربازی منتشر نشده.

      1. سلام ایا سربازی که نهست خورده گواهی پزشکی داشته میتونن بازداشتش کنن ۸ روز بوده نهست ش

        1. سلام .غیبت غیر موجه در سربازی عواقبی دارد اگر برای بار اول بوده و زمان آن از ۶۰ روز تجاوز نکند به ازای هر روز غیبت دو روز اضافه خدمت محاسبه میشود اما چنانچه بیش از یکبار مرتکب غیبت شوند ممکن است علاوه بر اضافه شدن زمان خدمت به دادگاه معرفی میشوند. البته اگر سربازی بنابر مشکلی مرتکب غیبت شود فرمانده میتواند با در نظر گرفتن مشکل اوذو با صلاحدید خود بخشی از غیبتش را موجه کند

      2. سلام من سال ۹۲ اعزام شدم تو اموزشی رفتم دنبال معافی معاف نشدم حالا هکم جلبم اومده باید چکار کنم لطفا توضیح بدید

        1. سلام با مراجعه به پادگان خودرا معرفی کرده و بعد از ارجاع به دادسرای نظام باید ادامه سربازی انجام شود.

  348. سلام من کرونا گرفتم دکتر بهم استعلاجی داد
    ولی من نرفتم پادگان بعد ۱۷روز که کرونا خوب شد رفتم گفت برو قضایی رفتم قضایی استعلاجیم قبول کرد الان برام غیبت زدن باید چیکار کنم

    1. سلام وقت بخیر با حکم دادگاه می توانید غیبت را حذف کنید

  349. باعرض سلام و خسته نباشید
    من سال ۹۱ تو اموزشی فرار کردم
    الان میخوام برگردم آیا جریمه نقدی باید پرداخت کنم
    بار اولم بود فرار کردم

    1. سلام. بله شما به مراجع قضایی ارجاع داده می شوید و جریمه نقدی و اضافه خدمت براتون محاسبه می شود.

  350. سلام. اگه من سربازی خودمو معرفی کنم ولی نرم فراری حساب میشم؟

  351. سلام خسته نباشید.من سال ۹۶اعزام بودم ولی نرفتم.تازه الان ۲ماه پیش رفتم ولی ۶ماه اضافه دارم که دوباره الان ۵روزی میشه دوباره بخاطر شرایط مادرم چون فلج هستش نرفتم سن پدرم ۷۲سال ۴تا از برادرهایم خدمت کردن میخواستم راهنمایی کنید که من معاف میشم از طریق مادر یا پدر چون پدرم ۲سال سابقه جنگ داره

    1. سلام،ممنونم.اول از همه شما خیر معاف نمیشین،چون هم سن پدرتون زیر 75 هست و در قید حیات هستند ولی میتونید کسری ایثارگران که با 24 ماه خدمت پدرتون 8 ماه به شما کسری تعلق میگیره،در ضمن هرچه سریع تر به سربازیتون برگردین وسرباز فراری محصوب میشین و اگه 15 روز متوالی باشه این غیبتتون جرم و اضافه خدمت میخورین

  352. سلام خسته نباشید.من الان تازه آموزشی رو تموم کردم .ولی بخاطر شرایط مادرم چون فلج هستش از خدمت فرار کردم میتونم برم معافی بگیرم.سن پدرم ۷۲سال دارد ۴تا از برادرهایم خدمت کردن

    1. سلام،ممنونم.اول از همه شما خیر معاف نمیشین،چون هم سن پدرتون زیر 75 هست و در قید حیات هستند ولی میتونید کسری ایثارگران که با 24 ماه خدمت پدرتون 8 ماه به شما کسری تعلق میگیره،در ضمن هرچه سریع تر به سربازیتون برگردین وسرباز فراری محصوب میشین و اگه 15 روز متوالی باشه این غیبتتون جرم و اضافه خدمت میخورین

  353. سلام خسته نباشید . من حدود 2سال نیم فرار کردم از خدمتم یک سال مونده . الان بخام برگردم باید چیکار کنم جریمه نقدی میشم یا اضافه می خورم ممنونم از پاسختون .

    1. در ابتدا خودتان را به پادگان محل خدمت معرفی کنید ، پادگان شما را به دادسرای نظام ارجاع می دهد . قاضی دادسرا با توجه به صحبت های شما و مدارکی که دلایل فرار و نبود شما را ثابت کنند هم میتواند جریمه هم اضافه خدمت در نظر بگیرد که این موارد بستگی به رای قاضی دارد.

  354. سلام من میلاد هستم من سال 91ب خدمت رفتم و بعد پنج ماه فرار کردم الان نزدیک 9سال فراری هستم یک بار ب زندان رفتم وقتی برگشتم ب خاطر مشکل مالی خودم خانواده نرفتم و الان دوباره میخوام برم خدمت چیکار باید کنم ممنون میشم زودتر جواب بدین برم تکلیفم روشن بشه

    1. سلام شما در ابتدای کار به پادگان محل خدمت مراجعه کنید ، پادگان شما را به دادسرای نظام معرفی میکند . همراه با مدارک (مشکلات معیشتی و …) که فرار شما را توجیه میکند به دادسرا مراجعه کنید ، قاضی با توجه به مدارک و دلایل اثبات شده میتواند جریمه یا اضافه خدمت در نظر بگیرد.

  355. سلام وقت بخیر
    من سال 98 نوزده ماه خدمت کردم بخاطر ی پرونده دادگاهی منو بازداشت کردن برام‌ثابقه درست کردن دیگع من خدمت نرفتم و ی فرار هم داشتم قبل این فرار مدتش20روز بود رفتم معرفی کردم دادگاه نظام نفرستادن میخواستم بدونم چ حکمی بهم میدن

    1. اگر به دادسرای نظام معرفی شدید بستگی به نظر قاضی حکم صادر میشود، در غیر این صورت طبق نظر فرمانده پادگان ممکن است اضافه خدمت داشته باشید.

  356. سلام وقت بخیر
    من سال 98 نوزده ماه خدمت کردم بخاطر ی پرونده دادگاهی منو بازداشت کردن برام‌ثابقه درست کردن دیگع من خدمت نرفتم و ی فرار هم داشتم قبل این فرار مدتش20روز بود رفتم معرفی کردم دادگاه نظام نفرستادن میخواستم بدونم چ حکمی بهم میدن

    1. اگر به دادسرای نظام معرفی شدید بستگی به نظر قاضی حکم صادر میشود، در غیر این صورت طبق نظر فرمانده پادگان ممکن است اضافه خدمت داشته باشید.

  357. سلام تا کی میان دنبال سرباز فراری داخل خونه هم میان چند سال میان

    1. تا زمانی که فرار شما ادامه داشته باشد دژبان میتواند با حکم مراجع قانونی ورود به منزل داشته باشند

  358. سلام من ۵ساله فراری هستم واینکه خرج خانواده ی خودمو در میاوردم پدرم ۵ساله بیکاره بدلیل مشکل چشم وکمر مستاجر بودیم نیاز مالی داشتیم تک فرزند پسر هستم و۲ماه اموزشی فقط رفتم والان کارت ملی منو مسدود کردن ومیخام خودمو معرفی کنم کجا باید برم دژبان مرکز میشه رف یا پلیس +۱۰

    1. سلام من از خدمت فرار کردم حالا میخوام برم مشکل مالی و روحی روانی دارم متاهلم حکم من چیه

  359. سلام وقتتون بخیر من برج ۹ سال ۱۴۰۰ از خدمت فرار کردم الان میخوام خودمو معرفی کنم تقریبا ۹ ماهه که فراریم میخواستم بدونم اضافه خدمتی که قاضی برام میزنه هرچقدر باشه با این ۹ ماه جمع میشه یا همون چیزی که قاضی بگه فقط اضافه میشه ؟؟ لطفا جوابمو بدین

      1. من ۲۸ دارم تا حالا نرفتم حالا مشمول خدمتم میتونم بخرم خدمت رو

        1. قانون خرید خدمت در سال 1399 منقضی شده و درحال حاضر قانونی مبنی بر خرید خدمت سربازی تصویب نشده است

    1. سلام هر چیزی که قاضی بگه
      خیر مدت زمان فراری بودنت جمع نمیشه

  360. سلام من سال ۹۶ فرارکردم علت فرارم بخاطر اینکه مشکله تنفسی داشتم توی یگان ب هرکی که میگم فک میکنن دارم دروغ میگم حته فرمانده ای گردان بهش گفتم ب من میگه بو مرخصی میخوام نگو مشکل تنفسی دارم منم بعد از یازده ماه خدمت دیگه چاره ای نیس خیلی بم فشار اومد تا اینکه لباسامو جم کردم رفتم فرمانده ای گردان بهش گفتم دیگه نمیخوام خدمت کنم مشکل دارم برگه مرخصی شهری بنویس تا برم منم از سال ۹۶ تا الان نرفتم توی این چندسال سه بار عمل ریه کردم اونم توی بیمارستان های تهران الان ۳تا خلاصه پروند از عملم دارم از ۳ بیمارستان یکی بیمارستان میلاد بیمارستان امام خمینی بیمارستان مسیح

    1. سلام اول از همه خودتون رو به عنوان معرفی کنید و پس از توجیه غیبت میتوانید اقدام برای معافیت کنید.

  361. سلام من سال ۹۶ فرارکردم علت فرارم بخاطر اینکه مشکله تنفسی داشتم توی یگان ب هرکی که میگم فک میکنن دارم دروغ میگم حته فرمانده ای گردان بهش گفتم ب من میگه بو مرخصی میخوام نگو مشکل تنفسی دارم منم بعد از یازده ماه خدمت دیگه چاره ای نیس خیلی بم فشار اومد تا اینکه لباسامو جم کردم رفتم فرمانده ای گردان بهش گفتم دیگه نمیخوام خدمت کنم مشکل دارم برگه مرخصی شهری بنویس تا برم منم از سال ۹۶ تا الان نرفتم توی این چندسال سه بار عمل ریه کردم اونم توی بیمارستان های تهران الان ۳تا خلاصه پروند از عملم دارم از ۳ بیمارستان یکی بیمارستان میلاد بیمارستان امام خمینی بیمارستان مسیح

    1. سلام اول از همه خودتون رو به عنوان معرفی کنید و پس از توجیه غیبت میتوانید اقدام برای معافیت کنید.

  362. سلام من تو دوران خدمت مادرم فوت شده الان یک سال شیش ماه فراریم بنظرتون چ مجازاتی دارم

  363. سلام من سال ۹۳ فرار کردم این ۵ سال کلیه خودمو اهدا کردم معاف میشوم

    1. سلام. در صورتی که منجر به نارسایی یا کم کاری یک کلیه شده باشد معافیت دائم دارد

  364. سلام یک ساله فرار کردم و الان میخام برگردم
    یک مشکل شخصی برام پیش اومده چون توی پاسدار خونه بودم و تو مخی بود برای همین فرار کردم میشه به جای دیگه بندازن

    1. سلام. با تشکیل دادگاه ادامه فرایند خدمت ادامه میابد. برای بررسی دقیق تر با مشاورین تماس بگیرید.

  365. سلام همکار منو ک یه ماه بود سربازیشو بخاطر مشکلاتی نرفته بود اومدن بازداشت کردن بردن حشمتیه…چه مدت بازداشت میکنن؟جریمه نقدی میشه؟ چقد؟

    1. سلام. بسته به اینکه برای بار چندم فرار کرده اند یا اینکه بتوانند فرار خود را توجیه کنند حکم بازداشت و جریمه متفاوت است.

  366. سلام من حدودا 50 روز فرارم الان میخام مهرفی کنم خودمو زندانی داره؟

    1. سلام. با توجه به اینکه قبلا اقدام به فرار انجام داده آید یا نه و نظر فرمانده یگان و دلیل شما برای اقدام به فرار میتواند شامل مجازات نقدی یا حبس یا اضافه خدمت شود.

  367. سلام برای گزارش سرباز فراری باید با چه شماره ای تماس گرفت یا به کجا مراجعه کرد

      1. سلام خسته نباشین من تقریبا ی سالو چند ماهه از خدمت فرارکردم بخاطر اوضاع وخیم خونوادم مادرم خیلی مریضه ماهم دستو بالمون خیلی تنگ بود رفتم خدمت ولی مادرم حالش بدترشد مجبورشدم فرارکنم خیلی این درواوندر زدم که ببرمش دکتر الانم خیلی وضعش بده ولی گفت برو منم دوماه آموزشیمو تموم کردم اونجا تقسیمم نکردن لطفا ی راهی پیش پام بزارین

        1. سلام شرایط زندگیتونو بیشتر بیان کنید(که کفالت مادر به شما میرسد یا خیر) ولی با توجه به این شرایط به شما تعلق نمیگیرد

    1. چون شاکی خصوصی ندارن ،اگر گزارش کنید پیگیری نمیشود ،نظام وظیفه خودش پیگیر هست ، و به اختیار خودشون در زمانی که بدانند پیگیر میشوند ،اگر تماس یا گزارش انجام شود پیگیری نمیشود ، در صورتی که حکم نداشته باشن اقدام به دستگیری نمیکنن ….در اوایل فرار دوبار حکم جلب صادر میشود و هر کدام ۲ ماه معتبر است که خود کلانتری در دستور کارش هست مثلا ۶ باید اقدام کنن …بیشتر به دلیل هزینه های اضافه اقدام نمیکنن

  368. آیا اگر خرید خدمت دوباره انجام گیرد سربازان فراری هم می‌توانند بخرند

    1. من ۲۸ دارم تا حالا نرفتم حالا مشمول خدمتم میتونم بخرم خدمت رو

      1. قانون خرید خدمت در سال 1399 منقضی شده و درحال حاضر قانونی مبنی بر خرید خدمت سربازی تصویب نشده است

  369. سلام من هشت سال سرباز فراری خدمتم ارتش بوده و الان متاهل دو فرزند اگه خودمعرف باشم کدخدمت تعغیرمیدهندنیروانتطامی منطقه خودم خدمت کنم چون منطقه ارتش نداره

    1. سلام شما باید هرچه سریعتر به نظام وظیفه مراجعه وخود رامعرفی نمایید میتوانید با مشاوران ماتماس داشته باشید

  370. باعرض سلام
    لطفا اعلام نمایید کسی که فرار کرده چندسال باید از غیبتش گذشته باشه تا بتونه خدمتشو خریداری کنه؟

      1. سلام من سه سال پیش رفتم خدمت افتادم عجب شیراموزشی یک ماه موندم اومدم مرخصی دیگه نرفتم الان پشیمونم میخوام برم خدمت چه مجازاتی داره بایدچیکارکنم

      2. سلام من سال۱۳۹۹/۶/۱اعزام ب خدمت بودم و رفتم و بعد من مشکل باد فتق و واریکوسل داشتم دکتر رفتم گفت مشکلی برای خدمت نداره و رفتم خدمت ودر اموزشی من دویدم ک دویدنم باعث شد شکمم ورم کنه و ب فرمانده گفتم ولی اعتنایی نکردن تا نصف شکمم ورم کرد و ب بهداری رفتم بهداری نامه برا دکتر داد و دکتر هم تو نامه نوشت ک نیاز ب عمل اورژانسی دارم ک نمیتونستم ب خاطر ورم شکم و دردش راه برم و در اخر عمل جراحی شدم و دکتر گفت تا یک سال ن باید تند راه بری یا چیزی سنگین برداری و پدر من فوت کرده و خانواده ما دچار هرج ومرج و مشکلات خانوادگی هست ک من محبور ب فرار از سربازی شدم الان ۱سال هست ک فراری هستم و میخوام دوبارع ب سربازی برگردم من رو باز داشت میکنن لطفا راهنمایی کنید خیلی ممنون

        1. سلام. شما به دادگاه مراجع قضایی معرفی می شوید و اضافه خدمت و جریمه نقدی براوون محاسبه می شود و اگر بیماری واریکسول بهبود پیدا نکرده است برای معافیت پزشکی اقدام کنید

          1. سلام من دفترچمو پست کردم و الزام هم شدم اما نرفتم حتی یه روز هم نرفتم چیکار باید بکنم الان متاهل هم هستم

          2. شرایط شما به منزله فرار است و باید هرچه سریعتر خودتان را به یگان خدمتی معرفی کنید

          3. سلام من در سال ۸۸ ۱۵ ماه خدمت کردم ولی به خاطر قبول در دانشگاه مرخصی گرفتم بعد ار یک ترم تحصیل نامزد کردم پدرم هزینه دانشگاه و همسرم را نداد و من مجبور به ترک سربازی و تحصیل شدم الان هم سه فرزند دارم هر کاری میکنم مشکلات زندگی مانع میشن برای رفتم حالا من چکار کنم

          4. خودتونو معرفی کنید و برای کسری همسر و فرزندان اقدام کنید

  371. سلام خسته نباشید ببخشید من حدود دو ماه از خدمت بخاطر این ک در حال مصرف مواد بودم و افسر نگهبان منو دید فرار کردم ۱۷ ماهم خدمت کردم ۲ماهش مونده بخاطر بدی آب و هوا ۲ماهم کسری داشتیم
    ب نظر شما چه کار کنم واسه ادامه خدمت ک کمتر اضاف بخورم و چ زمانی برم بهتره؟!
    لطفا ی راهی جلوم بزارید

    1. سلام شما باید خود را به دادسرای نظام وظیفه معرفی کنید به احتمال زیاد اضافه خدمت یا جزای نقدی شامل شما میشود

      1. سلام من متولد ۱۳۶۰ هستم ۲۰ ساله سرباز فراری.هستم الان میگن ۱۴۰۰ میشه سربازی را خرید آیا من میتونم سربازی خودم بخرم شامل ما میشه خرید خدمت. ممنون میشم جواب منو بده ای. الان همسر دارم و دوتا بچه.

  372. سلام من خیلی وضع معده ام‌خوب نیست همش بی حس بی حال میشم‌چشمام هم‌ضعیفه
    پدرم تحت پوشش کمیته امداده و مریض هست
    مادرم‌دیکس کمره داره ولی برا انتقالی موافقت نکردن باید چیکار کنم‌ خدمتم سپاهه

    1. سلام برای گرفتن انتقالی پیگیری مداوم انجام دهید.

  373. سلام من سال۹۶/۸اموزشی سپاه نیروزمینی بودم ودرتاریخ۹۶/۱۰ازاموزشی ترخیص شدم وب یگان خودمو معرفی نکردم وسال ۹۸روی گردنم وپشت دستم تاتوکردم وحقوق سربازی روغیرقانونی استفاده کردم بااین وضع میخوام خودمومعرفی کنم چه مجازاتی برای انتظارمیکشه

    1. شما میتوانید خودرا به دادگاه های نظامی معرفی نمایید به احتمال زیاد جریمه نقدی ویاحبس واضافه خدمت دارید

  374. سلام وقت بخیر. من تو اموزشی ب علت اعتیاد کمیسیون گرفتم برم ترک کنم کمپ برگردم. اما اومدم ترک نکردم. و قصد رفتن ب خدمت ندارم. میخاستم بدونم اگ بگیرین مجازاتش چیه ممنون خدا خیرتون بده

    1. سلام به احتمال زیاد در دادسراهای نظامی جریمه نقدی ویا حبس واضافه خدمت شامل شما میشود

    2. سلام،من سال 88به خدمت اعزام شدم 11ماه خدمت کردم،وبعد از خدمت فرار کردم بار اولمم بوده،،الان متاهل،و دو فرزند دارم،،وبه سختی امرار معاش میکنم،،و یگان خدمتی من هزاران کیلومتر فاصله دارم،ومن درشهر دیگری هستم،چکار کنم،کفالت زن و بچه وبااین هزینه های سر سام آور زندگی که با کارگری به زور میشه زنده ماند،ممنون میشم از راهنماییتون

      1. سلام. شما الان سرباز فراری محسوب میشود و طبق قانون مشمول جریمه حبس و اضافه خدمت خواهید بود اما ای نهایی در رابطه با نوع جریمه به نظر قاضی بستگی دارد ممکن است به دلیل متاهل بودن و سایر شرایط رای قاضی از حبس شما چشم پوشی کند و صرفا با پرداخت جریمه نقدی به پرونده فرار خاتمه دهید.

  375. سلام من ده سال پیش فرار کردم از یگان
    از همون تاریخ والدینم متارکه کردن و من با مادرم زندگی میکنم مدارکشم همش موجوده شرایطش رو نداشتم برم خدمت
    الان یکم کارو بارم اوکی شده شرایط مالیم هم خوبه و میتونم خدمت کنم
    جواب هایی که دادین به بقیه رو خوندم و مفید بود
    فقط سوالم اینه که به همون پادگانی که خدمت میکردم خودمو معرفی کنم یا کلانتری
    بعد اگه یگان خدمت معرفی بخوام بکنم دژبان نمیزاره برم داخل
    بعدش اگرم گذاشت باید با لباس شخصی برم یا لباس نظامی
    اگه اینا رو میدونین لطفا واضح جواب بدین
    ممنون
    ارتش نیرو دریایی انزلی خدمت میکردم

    1. سلام شما باید اول توجیه غیبت وفرار خودرا مشخص کنید به پادگان خودتان مراجعه وخود رامعرفی کرده بعدازتوجیه غیبت و توجیه فرارتان میتوانید برای معافیت کفالت اقدام نمایید

    1. سلام من سال ۹۵ازاموشی فرارکردم خانمم الان یک چشمش مشکل داره نمیبینه میتونم معافیت بگیرم یک فرزنده دختردارم

  376. سلام
    من سال ۹۳ از آموزشی فرار کردم و الان میخوام برم خودمو معرفی برگردم خدمت و علت فرارمم بیشتر طلاق گرفتن والدینم بود و مریضی مادرم و اینکه کسی نبود ازش مراقبت کنه
    میخواستم بدونم بعداز معرفی خودم جریمه یا زندان میشم؟؟؟
    اگه میشه زودتر جواب منو بدین .
    ممنونم ازتون.

    1. سلام شما میتوانید علت فرار راموجه کنید وباتوجه به دادگاهی که تشکیل می‌شود جریمه یا اضافه خدمت ویا بخشوده میشوید واگر غیبت خود راتوجیه کنید درصورتی که تک فرزند پسر باشید میتوانید برای معافیت کفالت مادر اقدام کنید.

      1. سلام سوالم اینه ک سربازی ک دوما اموزش نیروری انتطامی تموم کرده بعد دوماه فرار کرده الان میخاد بره خدمت ازداوجم کرده میشه بیاد شهر خودش خدمت کنه

        1. خیر
          با توجه به اینکه ازدواج کردید طبق قانون می توانید در شهر خودتان خدمت کنید ولی این موضوع بستگی به کمیسیون نظام دارد. در مورد فرار از خدمت هم به احتمال قوی برای شما جریمه نقدی در نظر می گیرند و اضافه خدمت می خورید.

    2. سلام آموزشی فرار حساب نمیشود تا یگان نرفتی برادر اونم سال نودوسه

  377. سلام برای سربازان فراری اگر قاضی زندانی گذاشت میشه فیش حقوقی چیزی بذاری براش که نره

  378. سلام من ۹ سال پیش از سربازی فرار کردم الان ۳ ملیون برام جریمه اومده توان مالی ندارم پرداخت کنم باید چه کار کنم؟

    1. سلام به پادگان موردنظر مراجعه کنیم برای تقسیط جریمه درغیر اینصورت جزای مالی وابسته شامل شما میشود

      1. سلام کسی که ۹ماهه فرار کرده میتونه تو شهر خودش خدمت کنه ؟

  379. سلام
    اگه افسردگی شدید داشته باشیم نخوایم مرد بشیم و نریم سربازی و پایان خدمت نداشته باشیم
    اینارو میشه توجیه کرد تو پلیس به اضافه ۱۰؟؟؟؟

    1. سلام درصورت داشتن مدارک پزشکی میتوانید برای معافیت اقدام نمایید

  380. من تاریخ اعزامم اومد منتهی نرفتم چند ماه دیگه از یه سالم میگذره حدودا ،،،،الان من فراری‌ محسوب میشم یا غایب ؟؟ کسی تو این حالت اگه مثلا ۲ سال نره فراری میشه یا غایب محسوب میشه

    1. سلام درحال حاضر غایب محسوب میشوید میتوانید توجیه غیبت داشته باشید

    2. سلام سوالم اینه ک سربازی ک دوما اموزش نیروری انتطامی تموم کرده بعد دوماه فرار کرده الان میخاد بره خدمت ازداوجم کرده میشه بیاد شهر خودش خدمت کنه

      1. سلام خیر
        با توجه به اینکه ازدواج کردید طبق قانون می توانید در شهر خودتان خدمت کنید ولی این موضوع بستگی به کمیسیون نظام دارد. در مورد فرار از خدمت هم به احتمال قوی برای شما جریمه نقدی در نظر می گیرند و اضافه خدمت می خورید.

  381. سلام وقتتون بخیر . شخصی ک بار اول فرار کره و دستگیر شده و بعد زندانی و جریمه شده و بعد از 1 ماه دوباره فرار کرده و به مدت 8 سال غیبت داشته و حالا میخاد خودشو معرفی کنه . چه مجازاتی براش تایین میشه ؟

      1. سلام
        من سال ۹۳ از خدمت از آموزشی فرار کردم به دلیل طلاق والدینم و اینکه کسی نبود از مادرم مراقبت کنه به دلیل مریضی الان میخوام برم خودمو معرفی کنم برگردم دوباره خدمت
        میخواستم بدون جریمه میشه و زندانی داره؟
        تقریبا چقدر زندانی و جریمه داره؟

        1. سلام شما میتوانید علت فرار راموجه کنید وباتوجه به دادگاهی که تشکیل می‌شود جریمه یا اضافه خدمت ویا بخشوده میشوید واگر غیبت خود راتوجیه کنید درصورتی که تک فرزند پسر باشید میتوانید برای معافیت کفالت مادر اقدام کنید.

      2. سلام بنده سال۸۵رفتم خدمت و سال ۸۷بود که هنوز ۴..۵ماه از خدمدم مونده بود بدلیل بیماری مادر و فوت پدر دیگه نرفتم الان ۱۳سال میگذره و من نرفتم دیگه .باید چیکار کنم سنم ۳۴سال

  382. سلام 4 سال از فرار خدمتم میگذره ازدواج کردم هر لحضه باشه منو میگیرن واسه خدمت کردن

  383. سلام جریمه نقدی سرباز فراری چطور است و قیمت جریمه چند هست بار اول چنده هست؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      قیمت ها بسته به زمان فرار متفاوت است .

  384. با سلام و احترام
    بعداز یک هفته آموزشی دیگر به پادگان آموزشی مراجعه نکرده ام .دوسال از این قضیه میگذرد.مادرم سال 93 متارکه کرده ولی دوباره ازدواج کرد. امسال یعنی 1400 طلاق گرفته است تک فرزند ذکور هستم و یه خواهر 19 ساله دارم. با مادرم زندگی می کنیم.آیا میتوانم معافیت کفالت بگیرم

    1. سلام
      به دلیل غیبت نمیشودباید توجیه غیبت بیاورید تا تصمیم بگیرند.

      1. سلام سوالم اینه ک سربازی ک دوما اموزش نیروری انتطامی تموم کرده بعد دوماه فرار کرده الان میخاد بره خدمت ازداوجم کرده میشه بیاد شهر خودش خدمت کنه

        1. سلام خیر
          با توجه به اینکه ازدواج کردید طبق قانون می توانید در شهر خودتان خدمت کنید ولی این موضوع بستگی به کمیسیون نظام دارد. در مورد فرار از خدمت هم به احتمال قوی برای شما جریمه نقدی در نظر می گیرند و اضافه خدمت می خورید.

  385. سلام سال ۹۶ از خدمت فرار کردم بعد چند ماه رفتم خودمو معرفی کردم دادگاه ۳۰۰تومان جریمه را نقد گرفت و ۱/۳۰۰رو تعلیقی زد به مدت یکسال که تا قبل پر شدن مدت تعلیق فرار کردم الان برم چه چیزایی تو انتظار منه؟

      1. سلام من سرباز راهنمایی و رانندگی هستم و متاهلم و به دلیل خرج زندگی و قسط و بدهی هایم حقوق سربازی کفاف زندگیم را نمی دهد و خیلیم دوندگی کردم که روز برگ بشم و بتونم خرج زندگیم رو دربیارم اما روزبرگم نکردن و منم مجبور شدم بخاطر بدهیام ی بیست روزی فرار کنم
        ایا برم دادسرا نظام و دلیل غیبتم رو اثبات کنم باتوجه به جریمه ممکنه دادسرا نظام حکم بده که من روز برگ بشم یا باید دیگه خدمت نرم؟

        1. سلام پیشنهاد میشود هر چه سریعتر به یگان محل خدمت خود مراجعه کنید و دلایل اقدام به فرار و شرایط حاکم بر زندگیتان را برای قاضی شرح دهید با توجه به شرایط بیان شده احتمالاً بخشیده خواهید شد و سعی میشود شرایط جدید خدمت برای شما متعادل تر باشد تا هم بتوانید به زندگی شخصی و خانوادگی برسید و هم خدمت خود را تمام کنید.

  386. سلام کسی که سرباز فراری میشه محازات براش حبس میزنن یا نه
    اضافه خدمت میخوره ؟چند ماه
    جریمه نقدی میشه یا نه؟

    1. سلام وقت بخیر بالای یکسال شش ماه اضافه خدمت حبس و جریمه مالی دارد که همه اجرایی نمیشود.

    2. سلام‌خسته‌نباشید‌من‌العان‌4ماه‌سربازی‌رو‌ترک‌کردم‌‌دوماه‌قبل‌از غیبتم‌کارهای‌معافیت‌کفالتمو‌انجام‌دادم‌‌و‌داخل‌استان‌خودمون‌معافیتم‌تایید‌شد‌ولی‌‌زمانی‌که‌پرونده‌ام‌را‌به‌تهران‌ارسال‌کردن‌هنوز‌بعداز 6ماه‌جوابی‌دریافت‌نکرده‌ام‌‌العان‌هم‌از‌دادسرای‌نظامی‌بامن‌تماس.گرفتند‌و‌گفتند‌که‌خودمو‌معرفی‌کنم‌العان‌به‌نظر‌شما‌من‌چیکار‌کنم‌مجازات‌من‌چی‌هست

      1. سلام شما باید نامه توجیه غیبت بنویسید و غیبت خود را توجیه کنید در صورت تایید دلایل غیبت شما و بخشیدگی غیبت میتوانید دوباره برای کفالت اقدام کنید.

  387. سلام خسته نباشین یه سوال داشتم
    در حال حاضر کسیوکه سرباز فراری میشه حالا موجه یا غیر موجه نمیتونه خدمتش رو ادامه بده حالا به هر دلیلی حبس داره یا نه ؟ چقدر براش اضاف میزنن و جریمه

    1. سلام وقت بخیر
      بالای یکسال شش ماه اضافه خدمت حبس و جریمه مالی دارد که همه اجرایی نمیشود.

  388. سلام خسته نباشین یه سوال داشتم
    در حال حاضر کسیوکه سرباز فراری میشه حالا موجه یا غیر موجه نمیتونه خدکتش رو ادامه بده حالا به هر دلیلی حبس داره یا نه ؟ چقدر براش اضاف میزنن و جریمه

    1. سلام
      بالای یکسال شش ماه اضافه خدمت حبس و جریمه مالی دارد که همه اجرایی نمیشود.

  389. سلام من چندبار دیدگاه خودم فرستادم ولی جواب تاکنون نگرفتم باتشکر

    1. سلام سعی می شود در اسرع وقت جواب ها ارسال شود

      1. سلام من از خدمت فرار کردم چهار ماه خدمت کردم الا میخوام برم مشکل عصاب روان دارم متاهلم حکم من چیه

      2. سلام کسی ک بخواد معافیت بگیره و دنبال معافیتش بره و هم اکنون سرباز فراری باشه چه جرمی داره

        1. با توجه به رای قاضی حکم تعذیری دارد و باید جریمه نقدی پرداخت کنید.

        2. با سلام اینجانب اواخر آموزشی عمل فیستول انجام دادم وقتی بعد از ۱۵روز استعلاجی برگشتم گفتن برو پس فردا بیا چون تجدید دوره ای منم رفتم ولی دچار بیماری تب مالت حاد شدم و بیمارستان انتظامی یک ماه استعلاجی داد بعد از یک ماه همچنان تب مالتم مثبت بود و باعث عود بیماری فستیولم شد و دوباره عمل شدم و باز استعلاجی ۲ هفته دادن… الآن من معاف میشم؟اگه برم پادگانم باید چیکار کنم؟

          1. سلام اگر فیستول مقعد بدون درمان باشد امکان معافیت را دارید.

  390. آقا من سال نود از خدمت فرار کردم به دلیل اینکه پدر مادرم از هم جدا شدن و قبلش تو سن ۱۳سالگی آسیب بدنی دیدم الان متاهل هستم دو تا بچه دارم مستاجرم و مادر خانومم هم که نابیناست با من زندگی می کنه الان همه حساب بانکی هام و بستن واقعاً موندم چیکار کنم از اون حادثه ۱۳سالگیم هم دچار مشکل اعصاب شدم الان واقعا نمیدونم باید چیکار کنم .برم خدمت از کجابیارم ماهی ۳میلیون اجاره خونه بدم

    1. سلام برید نظام وظیفه درخواست مساعدت بدهید.

      1. با در خواست مساعدت چه تصمیمی برای بنده می گیرند به طور مثال

        1. سلام من سال ۹۲فرار کردم تا الان نرفتم الانم متاهل هستم سه فرزند دارم سه برادر بزرگتر دارم همه معتاد هستن مادرم هم با من زندگی می‌کنه پدرم فوت کرده کارگر ساده هستم ب زرو جرجی خونه در میارم الان می‌خوام برگردم خدمت میشه راهنمایی کنی با من چه برخوردی میشه ممنون میشم جواب بدین

    2. سلام وا مگه میشه حساب بانکی رو ببندن فدای سرت ک نرفتی والا

  391. سلام.من داخل 12 ماه خدمت بودم که دیگه مغزم نکشید واقعا الان ۳ ماهه فرار کردم پدرمم بسیجی داره ۶۷ سالشه خواستم ببینم تو چه سنی من میتونم کفالت بگیرم و ایا میشه؟
    و اینکه یه رفیقی داشتم شرایط منو داشت و فرار کرد دو سال بعدش معاف شد

    1. سلام به علت فرار معافیت کفالت نمیتوانید بگیرید.

      1. سلام من خدمت فرارکردم ازسال86تاحالا400بعد چندبارفرستادنم دوبارفرار کردم.میترسم بازداشتم کنند .؟؟!متاحل هستم فرزند دارم چیکار کنم..

        1. سلام تنها راه شما معرفی خودتان به یگان هست یا در صورت داشتن بیماری میتوانید معافیت بگیرید.

  392. سلام من دفورمتی قفسه سینه صدری و ریه دارم قبل اعزام معرفی کردن ب کمسیون توپروندم زدن بعدنظام وظیفه قبول نکردن و معاف ازرزم شدم الان ۵۰روزه خدمت کردم امدم مرخصی دکترنوشته عمل کنم ایاامکانش هس معاف شوم

  393. سلام من قفسه سینم بایدعمل شه الان درخدمت هستم ۴۰روزه ایاعمل کنم معاف میشوم یافراری گفت:

    سلام من مشکل دفورمتی قفسه صدری واعصاب روان دارم قبل ازسربازی ب کمسیون رفتم توپرونده زدن ولی نظام وظیفه قبول نکردن و معاف ازرزم کردن الان ۴۰روزه خدمت میکنم امدم مرخصی جراح توراکس نوشته عمل کنم ایامعاف دایم میشوم

    1. سلام وقت بخیر
      اگر بعد از عمل خوب نشوید معاف

  394. سلام خسته نباشید میگم اگر سربازی فرار باشد نیروی انتظامی یک هفته یا یک سال کی بیان دنبال سرباز بگیرنش؟؟

  395. با سلام وخسته نباشید بنده نزدیک چهار سال ادامه خدمت ندادم ولی دروه آموزشی رفتم ودو ماه آموزشی رفتم به پایان رساندم وبه یگان خدمت ارتش معرفی شدم ودرآن جا نزدیک ۳ ماه خدمت کردم متاهل وداری ۲فرزند هستم به علت مشکلات زیاد وسختی زتدگی خودم وبدهایی ووام ازدواجی خودم نتوانستم پرداخت بکنم وهمسرم عمل دو بار سزاریان انحام داده وتا کنون مریض سر درد
    دارد بنده فرزند متوفی پاسدار هستم وبسیج فعال هستم به این علت مشکلات زیاد ادامه خدمت ندادم وهلان می خوام برگردم وخدمت به پایان برسانم وراحت زندگی بکنم وبنده بیکار هستم آیا اضافه خدمت می خورم یانه
    خواهشن راهنمایی بکنید این سومین دیدگاه فرستادم ولی جواب راهنمایی نگرفتم

    1. سلام بله اضافه خدمت میخورید به مدت 6 ماه اما میتوانید 6 ماه کسری فرزندان خود استفاده کنید و اگر کسری بسیج هم دارید میتواند به کم تر شدن مدت خدمت شما کمک گند.

      1. سلام خسته نباشید من فرزند جانباز ۲۵%هستم سال ۹۳رفتم دوره اموزشی ولی ب دلیل مشکل خانوادگی فرار کردم الان میتونم از معافیت جانبازی استفادم داشمم فوت کرده خدمت کرده بود .میتونم بدون این ک برم محل خدمت معاف بشم

  396. باسلام دوست من سال ۸۷ اعزام به خدمت شده دوماه دوره آموزشی رو گذرونده دوهفته هم دریگان خدمت کرده است وبعدفراری شده است الان حدود۱۳سال ازفراری بودنش میگذره حالامیخواد خودشو به یکان معرفی کنه چه حکمی بهش میدن و این خبربخشیده شدن سربازان فراری درست است ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام حکم رو با توجه به تعداد سال فرار و موارد دیگر قاضی تعیین خواهد کرد

  397. باسلام دوست من سال ۸۷ اعزام به خدمت شده دوماه دوره آموزشی رو گذرونده دوهفته هم دریگان خدمت کرده است وبعدفراری شده است الان حدود۱۳سال ازفراری بودنش میگذره حالامیخواد خودشو به یکان معرفی کنه چه حکمی بهش میدن و این خبربخشیده شدن سربازان فراری درست است ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام وقت بخیر
      حکم رو با توجه به تعداد سال فرار و موارد دیگر قاضی تعیین خواهد کرد

  398. سلام من بعد از اینکه مرخصی ام تموم شده ۳۰روز پادگان نرفتم و مینیکس زانوم پاره شد و دکتر بهم استراحت در منزل داده آیا من سرباز فراری هستم

    1. سلام خسته نباشید من ۲۱ماه خدمت کردم
      ۷ماهم اضافه خدمت داشتم ۶ماه اضافمو کشیدم و در حاله حاضر فرار کردم ۱ماه مونده بود خدمتم تموم شه چه اتفاقی میوفته واسم الان

      1. سلام . اگر قبل از دو ماه از تاریخ فرار مجدد مراجعه کنید ممکن است مشمول بخشیدگی شوید در غیر اینصورت علاوه بر جریمه نقدی تبعات دیگری مثل زندان در پی دارد پیشنهاد میشود هر چه سریع تر به محل خدمت بازگردید.

  399. سلام من ۹۶/۷/۱۹ اعزام شدم ودو ماه آموزشی گزارندام بعدن به یگان خدمت ارتش زرهی تیپ شهید آشوری معرفی شدم سه ماه خدمت کردم ومتاهل هستم وداری دوفرزند هستم به علت مشکلات زیاد وخانوادگی وخرج همسرم وبدهای که دارم وخدمت خیلی سخت هست نتوانستم ادامه خدمت بدهم
    واهلان مجبور هستم به خدمت برگردم وخدمت ادامه بدهم آیا اضافه خدمت یا جریمه بم تعلق می گیرد یانه
    خواهشن راهنمایی بکنید تا به خدمت برگردم
    رفتم پیگیری کردم ازطریق نظام وظیفه استعلام گرفتم چیزی درسیستم برام غیبت یا اضافه خدمت یا فراری بم نزده وفقط تاریخ اعزام ۹۶/۷/۱۹ نشان میدهد آیا می خوام برگردم خدمت به یگان خدمت ارتش مشکلی برام نمیشه خواهشن راهنمایی بکنید باتشکر چهارسال شده فراری هستم

    1. سلام به نظام وظیفه بروید و درخواست مساعدت بدهید . وضعیت شما نیاز به بررسی بیشتر دارد
      مشکلی پیش نمیاید انشالله به علت تاهل شما مساعدت صورت گیرد.

  400. سلام من ۱۸ماه خدمت کردم برای باردوم میخام اقدام کنم چی میشه زندان هست یانه متهل هستم؟؟؟؟؟؟؟؟

  401. سلام من ۱۸ماه خدمت کردم برای باردوم میخام اقدام کنم چی میشه زندان هست یانه متهل هستم

    1. سلام وقت بخیر
      بعید است با جریمه مالی حل میشود.

  402. جمع کنید این سربازی اجباری رو من مشکل روانی دارم نمیتونم بین جمعیت باشم. من تو تنهاییم سعی میکنم با ذهن خودم کنار بیام نمیتونم اینا انتظار دارن برم پیش صد نفر دیگه زندگی کنم. بقیه می خوابن من با تمام خستگی تمرینای سربازی هر شب تا صبحش بیدارم من تو خدمت به جنون میرسم. من به اندازه کافی تو زندگیم ضربه روانی خوردم دیگه چی می خوان اینا مثل بختک افتادن تو زندگیم من نمیخوام بیشتر از این ذهنم آسیب ببینه. میخوام ضربه های روانیمو درمان کنم. بعد میگن یه سرباز بقیه رو به رگبار بست چون این کار رو با آگاهی نمیکنه آدمی مثل من با ضربه روانی تو یه لحظه از شدت خستگی به جنون میرسه.
    من ضربه های روحی زیادی از طرف خانوادم خوردم هر شب کابوس میبینم.
    انگار قرار نیست یه روز خوش ببینم به جهنم ولی این ظلم بزرگیه.
    الان چند وقته فراریم و حالم اصلا خوش نیست حساب بانکیمو بستن و دو هزار پولی هم که داشتم از دستم رفت.
    اگه ضربه روانی داشتین و کسی بهتون گفت بری خدمت درست میشه بزنید دهنش پر خون شه چون همون یه ذره آرامش ته ذهنتون هم از دست میدین و برای کسی هم اهمیت نداره که چقدر دارید تلاش میکنید که زنده بمونید.
    متنفرم از این کشور.

  403. من یکماه بدلیل مشکل خانوادگی از خدمت غیبت کردم لطفا من را را هنمایی کن

  404. سلام سال۹۴برادرم به خدمت اعزام شداموزشیش تبریزبودبعدازاموزشی تقسیمش کردامادگاه دامغان بعدازیک هفته فرارکرد والان دستگیرش کردند والان گفتندبایدسندبیاری میخواستم ببینم مجازاتش چیه؟

  405. سلام من ۶روز آموزشی رفتم بعد مرخصی گرفتم نتونستم برم دیگه پدر مادرمم از هم جدا شدند من هم دیسک کمر شدید دارم هم تتو داداشممم خدمته نمیشه کاری کرد نرفت خدمت فعلا
    بنظر شما من موجب دستگیری میشم؟؟؟

    1. سلام به نظام وظیفه مراجعه و شرایط را شرح دهید شاید مساعدت صورت گیرد.

  406. سلام
    من از دی ماه99 فراریم.قبلاهم فراری بودم مراجعه کردم دادگاه نظامی جریمه کرد.اگه دوباره برگردم.ممکن است چه جریمه ای داشته باشد.

  407. سلام من ٤سال فراري هستم و بار اولم هست كه فرار ميكنم و ميخوام خودمو به يگان معرفي كنم
    ميخواستم ببينم مجازات من چي هست؟؟
    و من ميتونم بعد از گذشت شش ماه انتقالي بگيرم و به تهران بيام؟مسافت محل سكونت من تا يگانم بيشتر از ٣٠٠كليومتر هست
    ممنون ميشم راهنمايي كنيد

    1. سلام دوست عزیز
      مجازات با دستور کمیسیون نظام وظیفه مشخص میشود . جریمه نقدی و اضافه خدمت . امکان انتقالی در همه موارد با موافقت ارگان مربوطه وجود دارد

    2. سلام پسرم ده روزآموزشی رفته روزدهم فرارکرده الان بایدچیکارکنیم میگه دیگه برنمیگردم..امروزیه روزازفرارش گذشته

      1. سلام بهتر است هر چه سریعتر به یگان محل خود برگردند. با توجه به اینکه دوره آموزشی مرخصی ندارد ممکن است برای ایشان جریمه های در نظر گرفته شود. در صورت طولانی شدن غیبت ممکن است تحت تعقیب قرار بگیرند.

  408. سلام،من چهارسال كه سرباز فراري هستم
    ميخوام خودمو به يگان معرفي كنم
    مجازات من چي هست؟
    و اينكه بعد شيش ماه خدمت انتقالي به تهران بهم ميدن؟؟
    ممنون ميشم راهنمايي كنين

    1. سلام
      مجازات با دستور کمیسیون نظام وظیفه مشخص میشود . جریمه نقدی و اضافه خدمت . امکان انتقالی در همه موارد با موافقت ارگان مربوطه وجود دارد

      1. سلام خسته نباشيد من ١٠ساله سرباز فراري هستم. چه كار كنم كه به خدمت برگردم?

        1. سلام خودتون رو به یگان خدمتی که قبلا بودید معرفی کنید.

    2. سلام من نزدیک 10سال هستش که از خدمت فرار کردم ایا برای معرفی کردنم برام مجازات میزنن

        1. سلام من ۴ساله فراری هستم خودمو الان کجا باید معرفی کنم دژبان مرکز تو محلمون هس اونجا باید برم یا کجا

  409. سلام من سرباز بودم ۱ماهه فراری شدم چون دستم مشکل داره و درد میکنه نمیتونم خدمت کنم دکتر ارتوپتی هم نوشته بود مشکل داره دستم ولی تو شهر خودمون قبول نکردن الانم دوماه از خدمتم مونده بهترین راه برای من چیع
    که نمیتونم برم خدمت همش با استراحت پزشکی و کسری اومدم تا که دوماهم مونده

    1. سلام به بهداری پادگان با مدارک کامل پزشکی مراجعه نمایید تا کار شما پیگیری شود .

  410. سلام من ۷سال فراری هستم والان میخوام خودمومعرفی کنم آیا بهم اضاف میزنن یانه؟اگه بزنن چقد میدن اضاف؟واضاف رو قاضی میده یانیروانسانی؟باتشکر

    1. با سلام متاسفانه بله.اما اکثرا بخشش صورت میگیرید و مجازات کم میشود .

      1. سلام رفيقم از سرباز برج دوازده فرار كرده بعلت وضع مالي خانوادگيش اقاش مريضه و رفت سراغ معاف كفالتي چون اضاف دفترچه اي دارد بش متعلق نشد كفالتيش و7ماه خدمت كرده الان حكم جلبش امده؟اگه نميخواد خدمتشو ادامه بده چكاري كند؟؟

        1. سلام ببینید این فرد چون غیبتش توجیه نشده بهش اضافه خورده بره نظام وظیفه درخواست مساعدت بده شرایط رو مطرح کنه شاید کاری براش انجام بدن.

  411. سلام ممنون ازاطلاعات رسانیتون ببخشیدسوالی داشتم من دوستم نه سال پیش سربازبوده فرارکرد جریمش شدسه ماه اضافه خدمت ۱۸ ماه خدمت بود خدمتشورفت ولی سه ماه جریمشو فرارکرد الان بعدنه سال بخاطراینکه گواهی پایان خدمت بگیره میخادبرگرده ولی واقعا شرایطشون بده پدرش تقریبا ۸۷ سالشه والزایمرگرفته برادربزرگشم فوت کرده جدیدا فقط یه برادرداره که یزد زندگی میکنه الان هیچ راهی نیست این معاف شه پولیم نداره

    1. سلام ببخشیدمن۷سال فراری بودم والان میخام خودمومعرفی کنم سوالم اینه آیا اضاف بهم میدن یانه؟ اگه بدن چندماه میدن؟ و کی اضاف میده قاضی یا نیرو انسانی؟

      1. با سلام خب اینها که طبیعی است .6ماه اضافه خدمت مبخورید البته گاها بخشش هم صورت میگیرد

    2. سلام من ۷سال فراری هستم والان میخوام خودمومعرفی کنم آیا بهم اضاف میزنن یانه؟اگه بزنن چقد میدن اضاف؟واضاف رو قاضی میده یانیروانسانی؟باتشکر

      1. با سلام خب اینها که طبیعی است .6ماه اضافه خدمت مبخورید البته گاها بخشش هم صورت میگیرد

      2. سلام پسر من نزدیک دوماهه اومده مرخصی هرکارمیکنیم نمیره لطفاراهنمایی کنیدچیکارکنم؟؟؟

        1. سلام دیگه باید خودتون عواقب شو بهش بگین تا مجدد برگردد

  412. سلام من ۹۷/۱۲به خدمت رفتم وبعد از اموزشی افتادم هوابرد شیراز ۹ماه هم خدمت کردم ولی بعدش به علت مشکلات خانوادگی مجبور به فرار شدم والعان یک سال هست که متاهل هستم میخواستم بدونم اگه من بازم بخوام برم سربازی مجازات من چی هست؟ لطفا زود جواب بدین با تشکر

    1. سلام من ۴ساله از آموزشی فرار کردم جریمه دارم جریمه نقدی

      1. باعرض سلام خسته نباشید من ۶ماه خدمت کردم بعدش ۹ماه فراری نیمیتونم سربازی کنم عصاب دارم میرم اونجا افسوردگی میگیرم چطوری معاف بشم از این جهنم خلاص بشم

        1. سلام. با توجه به عواقب سنگین معافیت اعصاب و روان پیشنهاد میشود قبل از هر اقدامی در این زمینه به عواقب آن فکر کنید . برای پیگیری معافیت اعصاب و روان به پلیس +۱۰مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

  413. سلام من سال 97 فرار کردم از خدمت پ کلا با اموزشی 5ماه خدمت کردم به دلیل خرج خانواده و ادامه ی فوتبال الان برای ادامه فوتبال نیاز به پایان خدمت دارم سوالم اینه که اگه برگردم خدمت پ بعد از گذراندن جرايم میتونم امریه ی تیم نظامی بگیرم؟

    1. سلام شرایط شما باید بیشتر بررسی شود برای اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید

      1. سلام من ۱۷ ماه خدمت کردم سال ۹۲ بعد فرار کردم دیگه تا الان نرفتم. پارسال حین کار کردن ارنج دستم از ناحیه الوکرانون و رادیوس و الونا دچار خردشدگی شد والان تو‌دستم دوتا پیچ با یه پین هست و آرنجم دچار محدودیت شده کامل باز نمیشه چرخش هم نداره ایا میتونم برای معافیت پزشکی اقدام کنم ممنون

        1. سلام. معافیت دائم پزشکی نیاز به تایید کمسیون پزشکی نظام وظیفه دارد اگر بیش از ۲ ، سوم حرکات را نمیتوانید انجام دهید احتمال معافیت دائم برای شما وجود دارد.

  414. با سلام و خسته نباشید و قبولی طاعات ، برادر من در سال ۹۳ به خدمت سربازی رسته ی ارتش اعزام شد ،سه ماه آموزشی را گذراند و دوره آموزشی تمام شد و بقیه خدمت را پار چین افتاد بعد از یک ماه خدمت ،حادثه بدی برای خانواده ما پیش آمد مادرم سکته ی مغزی کرد و به کما رفت و برادرم مجبور شد خدمت را ترک کرده و پیش مادرم که در وضعیت بدی بود بیاید،در ضمن برادرم تک فرزند پسر است و ما یک برادر و خواهر هستیم که من هم دو بچه ی کوچک دارم و در در زمان حادثه مادرم بچه ی دوم من در ۷ ماهگی به دنیا آمد ،و برادرم که جز پدر مسن که ناراحتی قلبی دارد کمک دیگری نداشت و مادرم وقتی از کما جان سالم به در برد یک دست و یک پا فلج شد و تمام نگهداری آن به عهده برادرم بود در ضمن پدر بنده در یک خانه استیجاری که یک پارکینگ است با ۴ میلیون تومان پیش و ماهی ۶۰۰هزار تومان زندگی می کند و ما توانایی هزینه ی گرفتن یک پرستار را نداشتیم،خلاصه مادرم در دی ماه ۹۹ با یک سکته ی دیگر فوت کرد، الان برادرم تصمیم دارد به خدمت سربازی برگردد،ولی می ترسد که جریمه ی سنگین برایش ببندد که واقعا پرداختش برای ما سخت می باشد یا مدت خدمت سربازی بیش از دو سال باشد که نمی تواند پدرم را تنها بگذارد،از شما خواهشمندم من را راهنمایی کنید.

    1. سلام بعد از معرفی خود در پادگان مربوطه باید این مدت غیبت را توجیه کنند تا اضافه خدمت شامل حال ایشان نشود. برای راهنمایی کردن در مورد گرفتن کفالت پدر هم نیاز به اطلاعات بیشتری هست.

      1. سلام من الان سه ماهه خدمت کردم
        پدر مادرم طلاق گرفتن با مادرم وخاهر کوچکم زندگی میکنم مادرم تنگی نفس داره خاهرمم. اوتیسم
        خرج مخارج زندگی با منه
        ویک برادر یسال کوچک تر از خودم دارم که با پدرم زندگی میکنه متولد 80 و درحال خدمت هستش

        ایا میتونم کفالت مادرمو بگیرم

        1. سلام به شما کفالت موقت داده میشود پس از گذشت دو سال مجدد اقدام کنید

      2. سلام من ی سال و نیم تقریبا فراری هستم و میخام خودم رو معرفی کنم و بخاطر شرایط خانواده و مشکلات خودم ک اعتیاد داشتم فراری شد یک بار هم خودکشی کردم ردش روی دستم هم هست بدنمم دستم سینه و گردن و پهلوم تاتو دارم میتونم برای معافیت اقداگ کنم؟ و چطوری اقدان کنم

        1. سلام. ابتدا باید از یگان محل خدمت نامه دریافت کنید سپس میتوانید برای دریافت معافیت پزشکی و اعصاب و روان درخواست خود را ثبت کنید.

          1. سلام من سال۹۰ سرباز بودم مرزبانی وخدمت۱۸ماه بود ۲ماه‌ برای مرز کسرشد وماند۱۶ماه من ۱۵ماه خدمت کردم وبنابه دلایلی فرارکردم بعد۲سال رفتم دادگاه فرستاد آموزشی و۳ماه دیگه خدمت کردم ۲باره فرارکردم که مجموع ۱۸ماه خدمت کردم الان بعد گذشت ۱۱سال باید چیکار کنم برم سر یگانم آیا معاف میشم آیا هنوز قانون ۸سال هست برای خرید سربازی لطفاً راهنمایی کنید

  415. سلام من سال ۹۶ رفتم سربازی ۱۵ ماه خدمت کردم ۳ الی ۴ ماه داشتم که تموم کنم دیگه نرفتم اون چند ماه رو میشه جریمه نقدی داد خرید جواب بدین لطفا

    1. سلام.خیر باید مجددا اقدام کنید فراری محسوب شدید.

      1. سلام من از خدمت فرار کردم ۶ ماه حبس برام زدن چکار کنم الان نمیتونم خدمت کنم زن وبچه دارم به علت ظعف مالی

  416. سلام من الان 4 ساله فراریم وظع خانوادم جوری نیس که برم خدمت خرجشون میدم و متاهلم هستم اماکان خرید هست یا معافیت ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در حال حاضر برنامه خرید خدمت وجود ندارد.برای بررسی دقیق تر با مشاورین تماس بگیرید

      1. سلام من سال ۹۶رفتم خدمت ۱۰ماه خدمت کردم بعد دیگه نرفتم.بعلت مشکلات خانوادگی و مشکل مالی خیلی بد.ولی یه بیضه ندارم من تو شکمم هستش ‌.آیا امکان معافیت من هستش؟؟؟

        1. با سلام چون غیبت کرده اید امکان پیگیری بسیار بسیار کم است.

  417. سلام من بدلیل تصادف و شکستگی ران و ساق پا که الان پای چپم کلا پلاتین هست معاف میشم یا ن
    لطفا جوابمو بدین

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به مدرک تحصیلی بله احتمال دارد

    2. سلام من اهل مازندرانم و افتادم تهران خدمت مشکل خانوادگی دارم خرج خونه میدم و فرمانده انتظامی استانم نامه زده به تهران ولی فاتب قبول نکرده من فرار کنم و برم دنبال کسی ک جابجایی بزنه باز قبل از ۱۵ روز برگردم چی میشه؟؟؟

      1. سلام
        در صورت فرار جریمه دارید مرخصی بگیرید و پیگیر شوید .

    3. سلام من ۱۰سال که فراری هستم چه مجازاتی دارد اگر خود معرف باشم

        1. سلام بنده سرباز فراری هستم مرتبه دوم هست و از بار دومم دوسال میگذره دفعه اول گفتن برو ادامه خدمت ایا الان برم اضاف خدمت دارم؟؟

  418. با سلام من سال 86رفتم خدمت سربازی ولی فقط آموزشی رو کامل کردم وبعد ادامه خدمت ندادم من آلان متاهل هستم ودو دختر ویک پسر دارم چکار کنم من از خانواده ام جدا شدم وتنها زندگی می کنم مدرک دیپلم دارم معاف می شم یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      خیر متاسفانه مقدور نیست برای بررسی شرایط با مشاورین تماس بگیرید

  419. سلام…
    من اسفند۸۶ رفتم سربازی ودقیقانمیدونم ۸۸یا۸۹بود ۴ماه مونده بودبه تموم شدن خدمتم به دلیل اینکه پدرم ازکارافتاده بود دیگه نرفتم اون ۴ماهو تموم کنم اگه الان اقدام کنم باید جدیمه بپردازم؟ یاباید برم این ۴ماهو خدمت؟
    لطفا زود جوابمو بدین ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      هم جریمه نقدی دارد و هم با توجه به نظر قاضی مربوطه ادامه خدمت تعیین میشود

  420. سلام یعنی الان میشه خرید خدمت انجام داد بااقساط ۳۶ ماهه

    1. سلام دوست عزیز
      خیر هنوز به تصویب نرسیده است

    2. ببخشید من سه دفع فرار کردم اگع الان خودم برم مجازات دارد

      1. سلام برای شما دادسرا تشکیل میشود و بر طبق رای دادسرا برای شما از 3 ماه تا 1 سال اضافه خدمت یا حبس و جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.

  421. درود
    بر شما ! لطفا هر چه سریع تر جواب سوالمو بدین ،

    سوالم اینه اگر من ک فراری هستمو برای بار اولم هم هست ، مجازاتم چیه؟

    1. دوست عزیز
      با توجه به مدت فرار و دلیل آن و اهمیت پادگان از جریمه نقدی تا مدت جزا توسط قاضی تعیین میشود

      1. سلام داداش من از آموزشی فرار کرده اگه برگرده بازم بهش لباس وجیره میدن؟؟یاباید خودش بخره

          1. سلام من ۵سال از زمان مشولیت ام گذشته بود بعد دفترچه ام رو پست کردم بعد یک روز به آموزشی رفتم بعد نرفتم میشه به دوره تکمیلی بسیج برم و بعد دوباره اقدام‌کنم‌

    2. سلام من فراازخدمتم الان ۱۹سال است منتها هستم اگر خود معرف بروم زندان دارد

        1. سلام جناب ببخشید من سال 97 به علت مشکل خانوادگی دوران آموزش نتونستم به خدمت خود ادامه بدم الان میخوام خودمو معرفی کنم باید به نظام وظیفه خودمو معرفی کنم.بعدش به همونجایی ک قبلا خدمت کردم اونجا میفرستن آموزشی یا ممکنه جای دیگ بدن؟

          1. سلام شما میتوانید به دادسراهای نظامی مراجعه کنید برای فرار از سربازی
            به احتمال زیاد همان جایی که قبلا آموزش داشتید تجدید دوره میشوید

          2. سلام من ب علت مشکلاتم سه بار فرار کردم الان سه ساله فراریم میخام خودمو معرفی کنم چ مجازاتی داره چند ماه باید خدمت کنم و حبس داره یا ن

          3. سلام. در صورت توجیه پذیر بودن دلیل فرار شما و ارایه مستندات تایید کننده ادعاها قاضی یا بخشش شما موافقت میکند در غیر اینصورت علاوه بر جریمه اضافه خدمت ممکن است به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شوید این موارد به نظر قاضی وابسته است

        2. سلام خسته نیاشید من متولد ۶۱ هستم خدمت سربازی نرفتم البته یک بار برای معافیت پزشکی اقدام کردم بخاطر دیسک کمر و مشکلات اعصاب و چشم هنوز جوابش نیومده ایا بخاطر دیسک کمر معاف میشم یا نه و دو بار هم منو پلیس گرفته به دادگاه معرفی کرده هم بخاطر گواهیمنامه هم بخاطر غیبت از سربازی فردا باید برم دادگاه با قید شند ازاد هستم اگه برم دادگاه جریمم میکنند یا میفرستن زندان ؟ لطفا راهنماییم کنید

          1. سلام بستگی به نوع دیسک کمر و عوارض به وجود آمده برای شما دارد ، براساس دلالیل شما و وضعیت الان امکان جریمه و موارد دیگر وجود دارد.

        3. سلام سال ۹۹پسرم به سربازی رفت منطقه انزلی آموزشی دید بعد به منجیل انتقال دادن بعد یکماه اومد به بهانه مریضی که یکسال نرفت اگه بخواد خودشو معرفی کنه چه جریمه ای داره ؟؟بخواد ازدواج کنه به شهر زندگی همسرش میاد ؟؟اگه انتقال بدن به مکان زندگی همسرش که لاهیجان باشه نیروی دریایی نداره ک ؟؟؟

          1. سلام جریمه نقدی برای شما در نظر می گیرند و باید دوباره در همان یگان قبلی مشغول به خدمت شوید

          2. سلام من ۸ ساله فراری بودم دستگیر شدم دادگاهی شدم وجریمه دادم والان ۲۰ روزه از دادگاهمم میگذره میخوام برم خودمو معرفی کنم آیا باز دادگاهی میکنن و چقدر اضافه خدمت میخورم

          3. سلام بله مجددا برای غیبت شما باید روند دادگاه را بگذرانید .

          4. سلام من ۸ ساله فراری بودم دستگیر شدم دادگاهی شدم وجریمه دادم والان ۲۰ روزه از دادگاهمم میگذره میخوام برم خودمو معرفی کنم آیا باز دادگاهی میکنن و چقدر اضافه خدمت میخورم

          5. سلام بله مجددا برای غیبت شما باید روند دادگاه را بگذرانید .

          6. سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز من سال 98سرباز بودم و بعد از 6ماه فرار کردم الان میخام برم خودمو معرفی کنم خاستم بدونم الان حکم من جعریمه هست یا زندا

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید