از صفر تا صد کنکور کارشناسی ارشد در سال 1402 (زمان، شرایط و نحوه ثبت نام)

از صفر تا صد کنکور کارشناسی ارشد در سال 1401

همان طور که می دانید، کنکور کارشناسی ارشد، اصلی ترین راه برای ورود به مقطع فوق لیسانس یا تحصیلات تکمیلی است. این آزمون هر ساله به وسیله سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود.

هدف از برگزاری این آزمون، فراهم کردن امکان ادامه تحصیل برای متقاضیان در رشته های مختلف است. برای اینکه از زمان ثبت نام و برگزاری این آزمون در سال 1401 مطلع شوید، مقاله ای را برای داوطلبان این کنکور آماده کرده ایم.

اگر شما نیز داوطلب شرکت در این آزمون هستید این مقاله را تا به انتها بخوانید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

کنکور کارشناسی ارشد سال 1402

همان طور که می دانید از سال 1396 ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و دانشگاه های آزاد ادغام شد و تمامی داوطلبان در یک آزمون جامع و هماهنگ رقابت می کنند.

ثبت نام این آزمون جامع از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org است. علاقه مندان به شرکت در این آزمون، باید به صورت اینترنتی در سایت سازمان سنجش ثبت نام کنند.

داوطلبان بعد از ثبت نام فرصت دارند تا منابع آزمون را به دقت مطالعه کنند تا با آمادگی کافی این آزمون را پشت سر بگذارند. بعد از اینکه نتایج اولیه این آزمون از سوی سایت سازمان سنجش اعلام شد، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند، می توانند از رشته محل های دانشگاه های سراسری روزانه و یا شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خود گردان و دانشگاه آزاد انتخاب خود را انجام دهند. سپس منتظر نتیجه نهایی سازمان سنجش باشند.

زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال 1401

زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال 1402

سایت سازمان سنجش هر سال جدول زمان بندی کنکور کارشناسی ارشد را در سایت خود منتشر می کند. طبق اعلام این سازمان، زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 از 16 الی 22 آذر سال جاری (1401) است.

در صورتی که تغییر یا تمدیدی در زمان ثبت نام صورت بگیرد، سازمان سنجش طی اطلاعیه هایی این مورد را به داوطلبان اعلام خواهد کرد. داوطلبان می توانند بنا به علاقه خود در یک رشته اصلی و یک رشته شناور کنکور بدهند.

نکته ای که باید در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد به آن توجه کنید این است که برای ثبت نام کنکور آزاد و سراسری نیازی به خرید کارت اعتباری جدا نیست. شما با یک بار خرید کارت اعتباری می توانید همزمان در کنکور کارشناسی ارشد سراسری و آزاد شرکت کنید.

شرایط ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد 1402

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد باید قبل از ثبت نام دفترچه راهنمای آن را دانلود کرده و به دقت آن را بخوانند. چرا که ممکن است تغییرات احتمالی در روند آزمون و رشته ها مشاهده شود.

داوطلبان شرکت در این آزمون باید شرایط عمومی و اختصاصی لازم را داشته باشند. شرایط عمومی عبارتند از:

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مورد تایید در قانون اساسی کشور
  • عدم عناد به نظام جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن سابقه عضویت در سازمان ها یا گروه های ضد انقلاب
  • نداشتن فساد اخلاقی
  • عدم ارتکاب به اعمال خلاف شان
  • داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت تحصیلی برای داوطلبان مرد

شرایط اختصاصی برای شرکت در این آزمون عبارتند از:

  • داوطلبانی می توانند در این کنکور شرکت کنند که دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه ای باشند و یا اینکه دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی بوده و تا تاریخ 31 شهریور 1402 فارغ التحصیل شوند.
  • دانشجویانی که در مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند، نمی توانند در کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنند. تنها در صورتی می توانند در این کنکور شرکت کنند که تا پایان مهلت ثبت نام از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهند.
  • دانشجویان یا فارغ التحصیلان رشته های پزشکی برای شرکت در این کنکور، باید قبل از ثبت نام وضعیت طرح تعهد به خدمت خود را مشخص کرده باشند.
  • فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های دبیری باید قبل از ثبت نام در این کنکور، از وزارت آموزش و پرورش موافقت نامه کتبی و بی قید و شرط دریافت کنند.
  • کسانی که دارای مدارک تحصیلی معادل (بعد از تاریخ 1377/09/03) هستند، در صورتی که حائز شرایط آیین نامه دارندگان مدارک معادل و غیررسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر هستند، می توانند در این آزمون شرکت کنند.
  • بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کلیه کسانی که مدرک معادل خدمت فرهنگیان را از سال 77 تا 81 دارند، می توانند از تسهیلات مصوبه مربوطه برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر استفاده کنند.
  • کسانی که دارای مدرک استخدامی، داخلی و یا با عنوان معادل هستند، باید مدرک آنها توسط دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تایید شود.
  • داوطلبانی که در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی شاغل هستند، باید قبل از ثبت نام از محل کار خود موافقت کتبی و بدون قید و شرط دریافت کنند.
  • کسانی که از دانشگاه های خارج از کشور فارغ التحصیل شده اند، مجاز به ثبت نام در این آزمون هستند. این افراد باید حداقل 80 درصد از نمره حد نصاب گزینش آزاد را کسب کنند تا عنوان معادل از مدرکشان حذف شده و مجاز به ادامه تحصیل شوند.
  • طلاب و فضلای حوزه های علمیه باید مدرک سطح 2 داشته باشند و یا تا تاریخ 31 شهریور فارغ التحصیل شوند. این افراد می توانند در آزمون یکی از رشته های امتحانی گروه علوم انسانی شرکت کنند.
  • کسانی که در دوره روزانه کنکور کارشناسی ارشد 1401 پذیرفته شده و از ثبت نام در دانشگاه امتناع کرده اند و یا انصراف داده اند، نمی توانند در کنکور کارشناسی ارشد 1402 شرکت کنند.
  • معدل دانشجویان سال آخر کارشناسی و داوطلبانی که بعد از تاریخ 31 شهریور 86 در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده اند، باید بالای 12 باشد.
  • پذیرفته شدگان دوره روزانه باید برابر با طول مدت تحصیل تعهد دهند که در محلی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صورت نیاز تعیین می کند، مشغول به کار شوند.
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هیچ دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد، بورس تحصیلی اعطا نخواهد کرد.
  • کسانی که از صندوق رفاه دانشجویان بهره می برند، در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر را داشته باشند، می توانند با سپردن وثیقه کافی به صندوق، انجام تعهد خود را به بعد از پایان مقطع تحصیلی موکول کنند.

شرایط اختصاصی برای شرکت در این آزمون عبارتند از:

زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در سال 1401

معمولا تاریخ برگزاری این آزمون هر سال در اواخر اردیبهشت ماه بود. گرچه در سال 1400 به دلیل بیماری کرونا این تاریخ به تاخیر افتاد و کنکور کارشناسی ارشد در مرداد ماه انجام شد؛

کنکور کارشناسی ارشد سال 1401 در 28 و 30 اردیبهشت برگزار شد. اما امسال این زمان به اسفند ماه منتقل شده است. زمان برگزاری کنکور ارشد 1402 در 11 اسفند نوبت صبح و 12 اسفند دو نوبت صبح و بعدازظهر خواهد بود.

البته باز هم تکرار می کنیم که در صورت تغییر در زمان آزمون، اطلاعات دقیق بر روی سایت سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

نحوه اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد سال 1402

نتیجه این آزمون طبق روال در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول داوطلبان از وضعیت نمرات و تراز خود مطلع خواهند شد و در صورتی که مجاز به انتخاب رشته باشند، باید نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، باید از دفترچه انتخاب رشته، رشته محل های موردنظر خود را انتخاب کرده و در فرم اینترنتی درج کنند. سپس این فرم توسط نرم افزارهای سازمان سنجش بررسی خواهد شد.

در این بررسی اولین رشته محلی که ظرفیت داشته باشد به عنوان محل قبولی داوطلب انتخاب می شود. داوطلبان برای مشاهده نتیجه باید در زمانی که تعیین خواهد شد، به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات ثبت نامی از وضعیت خود مطلع شوند.

البته نتایج نهایی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از طریق سایت رسمی این دانشگاه به نشانی azmoon.org اعلام خواهد شد؛ مگر اینکه طبق اعلام سازمان سنجش، این نتایج نیز از طریق سایت سازمان سنجش اعلام شوند.

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال 1402

پس از این که نتایج اولیه کنکور اعلام شد این نتایج در قالب کارنامه کارشناسی ارشد در سایت سنجش منتشر می شود و در آن رتبه داوطلب و درصد کسب شده از هر کدام از دروس مشخص می شود و وضعیت مجاز بودن فرد نیز مشخص می شود.

داوطلبان دانشگاه سراسری و آزاد از این جا به بعد راهشان جدا می شود. داوطلبان سراسری انتخاب رشته خود را در سایت سنجش ارسال می کنند و داوطلبان دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org به انتخاب رشته پرداخته و 100 رشته را در فرم اینترنتی انتخاب رشته وارد می کنند.

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در سال 1401

نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در سال 1402

داوطلبان برای انتخاب رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد باید به 4 فاکتور توجه ویژه داشته باشند. این 4 فاکتور عبارتند از علاقه، هزینه، مسیر و کیفیت دانشگاه. همچنین داوطلبینی که در دو کد رشته امتحانی اصلی و شناور ثبت نام کرده اند باید انتخاب های خود را به صورت تلفیقی از این دو رشته انجام دهند.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که برای هر کدام از رشته محل های دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد دفترچه جداگانه ای منتشر خواهد شد و در موعد مقرر بر روی سایت دانشگاه ها قرار خواهد گرفت. بنابراین باید این دفترچه ها را دانلود کرده و به دقت مطالعه کنند.

همچنین نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد، یک ابزار کمکی است که داوطلبان می توانند با استفاده از این نرم افزار انتخاب رشته خود را انجام دهند.

سخن آخر

کنکور کارشناسی ارشد یکی دیگر از آزمون های مهم و حساس است که داوطلبان برای تحصیلات تکمیلی در آن شرکت می کنند. در واقع داوطلبانی می توانند در این کنکور شرکت کنند که مقطع کارشناسی را به پایان رسانده اند.

زمان ثبت نام در این آزمون برای سال 1401 در آذر ماه سال جاری خواهد بود و داوطلبان باید از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به ثبت نام اقدام کنند. پس از شرکت در کنکور و اعلام نتایج داوطلبان باید برای انتخاب رشته اقدام کنند.

پس از ارسال فرم انتخاب رشته و بررسی آن برای دیدن نتایج نهایی باید دوباره به سایت سنجش مراجعه شود. داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد کنکور سراسری باید به سایت سنجش و قبولین کنکور ارشد آزاد باید به سایت azmoon.org مراجعه کنند.

البته باید به اخبار نیز توجه شود چرا که در دو سال گذشته این نتایج در سایت سنجش منتشر شده بود.

اگر برای کنکور ارشد نیاز به برنامه ریزی دارید و یا می خواهید انتخاب رشته کنید می توانید از کارشناسان تحصیلی مرکز مشاوره آویژه کمک بگیرید. این مشاوران با بررسی کارنامه صدها دانشجو می توانند به شما در انتخاب رشته کمک کنند.

برای استفاده از مشاوره تلفنی آویژه با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

علامت سوالآیا در سال 1401 نیز داوطلبان تحصیل در کارشناسی ارشد، باید کنکور دهند؟

بله؛ البته بحث هایی بر سر این بود که داوطلبان بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در این مقطع تحصیل کنند؛ اما در حال حاضر کنکور همچنان بر جای خود باقی است.

علامت سوالآیا در آزمون کارشناسی ارشد نیز سهمیه ها لحاظ می شوند؟

بله، در این کنکور نیز مانند سایر کنکورها، سهمیه ها در نتیجه کنکور تاثیر خواهند داشت.

علامت سوالآیا داوطلبانی که در سال 1401 در کنکور کارشناسی ارشد در رشته محل دانشگاه آزاد پذیرفته شده و انصراف داده اند، می توانند در کنکور سال 1402 ثبت نام کنند؟

بله، به غیر از کسانی که در دوره روزانه پذیرفته شده و انصراف داده اند، تمامی داوطلبینی که در سال 1401 در مقطع کارشناسی ارشد در هر دانشگاه دیگری پذیرفته شده اند و به دلایلی تمایل به ثبت نام در دانشگاه را نداشته اند، می توانند در کنکور کارشناسی ارشد 1402 شرکت کنند.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

از صفر تا صد کنکور کارشناسی ارشد در سال 1402 (زمان، شرایط و نحوه ثبت نام)

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 4 نظر:
  1. سلام،وقت بخیر
    در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد، بعد از یک ترم تحصیل، مجاز به انصراف و ثبت نام در رشته جدید هستیم(به شرط قبولی و عدم مشکل نظام وظیفه)؟؟؟؟

  2. سلام وقتتون بخیر
    برای کنکور ارشد روانشناسی کتاب جامع ارشد روانشناسی بالینی مدرسان شریف بهتره یا کتاب جامع ارشد روانشناسی بالینی انتشار آراه؟ کدوم رو مطالعه کنم؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید