نحوه مطالعه دروس ادبیات کنکور سراسری سال ۹۷ – بخش اول

ادبیات کنکور سراسری

درس ادبیات فارسی مهم‌ترین درس در بین درس‌های عمومی، با ضریب 4 در کنکور سراسری است. هم‌چنین درسی است که فرایند کنکور شما با سؤالات این درس آغاز خواهد شد؛ پس اگر پاسخ‌گویی به سؤالات این درس برای‌تان میسر باشد شرایط روحی و روانی مطلوبی را برای ادامه‌ی جلسه‌ی آزمون خواهید داشت.

درس ادبیات کنکور دارای 6 مبحث اساسی است :

قرابت معنایی : از این مبحث حدود 9 سؤال در کنکور طرح می‌شود. به‌عبارتی 36% از 100% به این قسمت اختصاص یافته است؛ پس اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. برای تسلط بر این قسمت باید به تمام اشعار و ابیات کتاب‌های ادبیات پیش و پایه‌ی خود مسلط بوده و توانایی ایجاد ارتباط معنایی بین ابیات را داشته باشید و از طریق تمرین تست‌های کنکور سال‌های قبل بر تسلط خود بیفزایید. بهترین منابع برای تقویت این قسمت کتاب آبی قرابت معنایی هامون سبطی نشر مبتکران است.

زبان فارسی : حداقل 5 سؤال در کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. این قسمت نیاز به تمرین‌های مداوم و جدا از سایر مباحث دارد. اگر قصد دارید به هر 5 سؤال جواب دهید باید تبحر کافی در شمارش تکواژ، واژه، کلمات ساده و مشتق و مرکب را داشته باشید. هم‌چنین توانایی تشخیص اجزای جمله در کوتاه‌ترین زمان را کسب کنید. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد جملات خارج از کتاب‌های ادبیات را نیز نوشته و از جنبه‌ی زبان‌شناسی تجزیه و تحلیل کنید. کتاب زبان فارسی کانون و همگامان و کتاب آبی زبان فارسی کانون از بهترین منابع مربوط به این بخش هستند.

آرایه‌ی ادبی : 3 سؤال در کنکور دارد. برای تسلط بیش‌تر در این قسمت سعی کنید برای هر آرایه همواره چند نمونه در ذهن داشته باشید. کتاب آبی آرایه‌ی ادبی رشته‌ی علوم انسانی کتابی بسیار مؤثر برای این مبحث است که برای تمام گروه‌ها توصیه می‌کنیم.

تاریخ ادبیات : از این مبحث نیز 3 سؤال در کنکور طرح می‌شود. این قسمت کاملاً حفظی و ساده است که با اختصاص اندکی وقت برای مطالعه‌ی این قسمت می‌توانید به هر سه سؤال جواب دهید. در این قسمت می‌توانید از کدگذاری و جمله‌سازی استفاده کنید. مثلاً کلمه‌ی «نمکزار» که کلمه‌ی اختصاری برای آثار خواجه‌عبدالله انصاری است. از جعبه‌ی به‌یاد کانون و کتاب فرهنگ تاریخ ادبیات درس به درس کانون نیز بهره ببرید.

لغت: این قسمت از ادبیات دارای 3 سؤال در کنکور است و حفظی و ساده است. به ریشه‌ی کلمات توجه داشته باشید و از زمان‌های مرده‌ی خود برای تقویت این مبحث بهره بگیرید. از جعبه‌ی به‌یاد استفاده کنید. کتاب فرهنگ واژگان سطر به سطرکانون نیز مناسب است.

املا: این قسمت دارای 2 سؤال در کنکور است و نیاز به تمرین و نوشتن زیاد توسط شما دارد. سعی کنید برای تسلط در املا به معنی کلمات و ریشه‌ی افعال احاطه داشته باشید که در این صورت عملکرد بهتری خواهید داشت.

توصیه می‌شود برای مطالعه‌ی هر مبحث وقت جداگانه‌ای در نظر بگیرید تا دقیق‌تر و تخصصی‌تر به هر مبحث بپردازید. همچنین در صورت تمایل به مطالعه ادامه مطلب نحوه مطالعه ادبیات کنکور (بخش دوم) کلیک نمایید .

در صورتی که نیاز به مشاوره در خصوصنحوه مطالعه درس ادبیات یا سایر دروس نظیرریاضی، شیمی ،فیزیک،عربیو …دارید هم اکنون تهران 9099071985 و سایراستانها 9099071985تماس حاصل فرمایید .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

نحوه مطالعه دروس ادبیات کنکور سراسری سال ۹۷ – بخش اول

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/30

جمعه

1403/1/31

شنبه

1403/2/1

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید