دفاع از پایان نامه چیست؟ – سیر تا پیاز دفاع از پایان نامه + نکاتی که باید بدانید!

دفاع از پایان نامه چیست؟ – سیر تا پیاز دفاع از پایان نامه + نکاتی که باید بدانید!

برای دانشجویان انجام پایان نامه ارشد و دکتری به عنوان قسمت بسیار مهمی از تحصیل دانشجویان حساب می شود، که دانشجو قادر نیست بدون انجام پایان نامه فارغ التحصیل شده و مدرک تحصیلی خود را دریافت کند.

مرحله های انجام پایان نامه در کلیه رشته های دانشگاهی از جمله رشته های فنی، علوم پایه، انسانی و باقی رشته ها شبیه است. دانشجویان بعد از ارائه پایان نامه، باید از آن دفاع کنند.

ما در این مقاله از آویژه دفاع از پایان نامه و نکاتی که باید رعایت شود را ارائه داده ایم. با ما همراه باشید.

منظور از پایان نامه چیست؟

پایان نامه، نوشتاری می باشد که دانشجویان در موضوعی خاص مربوط به رشته تحصیلی خود، جهت اخذ مدرک تحصیلی می نویسند.

در پایان نامه دانشجو سؤالی یا موضوع را تحقیق کرده و از راه تحلیل و تجزیه یا تجارب عملی یا آزمایشی به آن پاسخ می‌ دهند. به بیان دیگر پایان نامه شامل ارائه پژوهشی تجربی، استدلال موضوعی، حاصل کارآموزی یا چکیده ای از درس های آموخته شده در دوران تحصیلی دانشجویان می باشد که با راهنمایی اساتید تدوین و نگارش می شود.

همه دانشجویان موظف به نگارش پایان نامه با موضوع و محتوای جدید هستند؛ زیرا پایان نامه با عنوان و محتوای تکراری در هیچ مقطع تحصیلی‌ و در هیچ سیستم آموزشی در تعریف نشده است.

اکثرا پایان‌ نامه‌ های دوره کارشناسی از گردآوری تحقیقات دیگر حاصل می شود که به صورت نوشتاری می‌ باشد. با این حال موضوع جدیدی در پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مورد هدف قرار می گیرد. در ادامه به دفاع از پایان نامه می پردازیم.

منظور از دفاع پایان نامه چیست؟

منظور از دفاع پایان نامه چیست؟

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بعد از به اتمام رساندن پایان نامه خود وظیفه دارند؛ نسخه ای از پایان نامه را به دانشگاه ارائه دهند و با مشخص شدن داورها باید در یک جلسه رسمی حاضر شوند و با ارائه گزارش شفاهی پایان نامه از پژوهش خود، به پرسش های داورانی که در جلسه حاضر هستند، پاسخ دهد.

مهارت های سخنرانی دانشجویان، نقش بسزایی در جلسه دفاع دارد. در واقع دانشجو می بایست یک ارائه صادقانه از ماه ها تلاش و کوشش خود در ظرف سی الی چهل و پنج دقیقه داشته باشد و کلیه نکات مهمی را که در انجام این پروژه متاثر بوده است را بیان کند.

در حقیقت جلسه دفاع پایان نامه شانس و فرصتی می باشد که در اختیار دانشجویان قرار داده شده تا آنها بتوانند فرآیند پژوهش خود، با همه فراز و نشیب هایش را توضیح دهد.

در این جلسه دانشجویان با مشکلات و کاستی های احتمالی پایان نامه خود آشنا می شوند که باید قبل از ارائه نسخه نهایی جهت رفع آن ها اقدام کنند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

آمادگی برای دفاع از پایان نامه

دانشجوها ماه ها مهلت دارند تا برای دفاع از پایان نامه آماده شوند. دانشگاه ها از دانشجویان فارغ التحصیل می خواهند هنگام حضور در دفاع تا حد امکان آماده باشند، این به معنی می باشد که نه کمیته هیئت علمی و نه تاریخ برای دانشجو غافلگیر کننده نخواهد بود.

لازم به ذکر است که اگر با آمادگی و نگرش مناسب به دفاع بپردازید، احتمال شکست برای دانشجویان غیرممکن می شود.

هدف کمیته این است که ببیند که دانشجو چقدر موضوع و تحقیقات و پژوهشات خود را می داند. امکان دارد با مواجهه با سوالات ناشناخته، دانشجو دچار استرس شود؛ ولی مانند مصاحبه شغلی، تمرین زودهنگام به یک دفاع موفق منتهی می شود. نحوه پذیرایی در این جلسه جز مواردی است که دانشجو باید در جلسه دفاع به آن توجه داشته باشد.


بیشتر بخوانید: چه رشته هایی پایان نامه دارند؟


شرکت‌ کنندگان در جلسه دفاع پایان نامه چه کسانی هستند؟

هیئت داورانی که متخصصان همان رشته هستند؛ همراه با اساتید مشاور و استاد راهنما

علاقه‌ مندان به موضوع تحقیق از جمله دانشجویان، محققان و اساتید

دانشجو ارائه دهنده پایان نامه

در ادامه به نکات مهم در دفاع از پایان نامه می پردازیم.

آمادگی برای دفاع از پایان نامه

نکات مهم در زمان دفاع پایان نامه

1- تمرین داشته باشید

دانشجویان برای آن که بتوانند تسلط کامل بر روی پایان نامه خود داشته باشند، نیاز به تمرین های پی درپی دارند. دانشجویان باید بارها تمرین کند تا در روز دفاع بتواند بدون تکیه یادداشت های روی کاغذ خود صحبت کند.

دانشجو به طور میانگین بین سی الی چهل و پنج دقیقه مهلت دارند تا به ارائه پایان نامه خود بپردازد.

2- تجهیزات مورد نیاز پیش از روز دفاع را بررسی کنید

در روز دفاع طبق معمول پایان نامه بوسیله برنامه پاورپوینت ارائه می شود. قبل از زمان دفاع پایان نامه تجهیزات مربوطه از جمله نمایش اسلاید ها، فونت های بکار رفته، شارژ و… را تست و بررسی کنید.

3- مراقب سلامتی خود باشید

سلامتی در روزهای نزدیک به روز دفاع اهمیت بسزایی دارد. است. توصیه می شود شب پیش از دفاع پایان نامه، به طور کامل استراحت کرده تا با تمرکز بیشتری در جلسه حاضر شوید.

4- پوشش مناسب داشته باشید

به داوطلبان توصیه می شود که از لباس های تمیز، اتو شده و در عین حال ساده بر تن داشته باشند چون قرار است در یک جلسه رسمی شرکت کنند که باید پوشش مناسبی را انتخاب کنند.

5- خود را از شرکت در جلسات دفاع دریغ نکنید

توصیه می شود قبل از زمان جلسه دفاعیه پایان نامه خود، در جلسه های دفاعیه دوستان و همکلاسی های خود شرکت کنید تا با رویداد های جلسه و فرآیند دفاعیه آشنا می شوید و خود را برای روز دفاعیه خود بهتر آماده می کنید.

6- قانون های دانشگاه خود را بررسی کنید

درباره قوانین دانشگاه و شیوه کار محل تحصیل خود، پیش از اینکه در جلسه دفاعیه حاضر شوید، در برگزاری جلسه های دفاع پرس و جو کنید.

7- برای جلسه دفاعیه خود بهترین زمان را انتخاب کنید

مناسب ترین زمان را برای دفاع پایان نامه خود انتخاب کنید. ساعت دفاع پایان نامه خود را قبل از ساعت ده صبح قرار ندهید.

8- پذیرایی را به دیگران واگذار کنید

توصیه می شود امور مربوط به پذیرایی را به شخص دیگری چون دوستان، هم کلاسی ها یا هم دانشگاهی ها واگذار کنید و ذهن خود را مشغول این گونه مسائل نکرده و فقط تمرکز خود را روی ارائه دفاع پایان نامه خود جمع کنید.

9- کلیه جزئیات پایان نامه خود را بررسی کنید

اساتیدی که در جلسه دفاعیه شما قرار است حضور داشته باشند، با تمام جزئیاتش پایان نامه شما را مطالعه می کنند. بنا براین بهتر است کامل تسلط بر تمام بخش های پایان نامه خود داشته باشید و از پژوهش های انجام شده نهایی در مورد موضوع پایان نامه خود آگاهی یابید.

10- لیستی از سوال های احتمالی تهیه کنید

توصیه می شود لیستی از سوالاتی که احتمال دارد داوران از شما بپرسند را تهیه کنید. این کار سبب تسلط بیشتری بر پایان نامه خود شده و موجب کاهش استرس شما در جلسه دفاع می شود.

11- از پایان نامه خود یک نسخه به همراه داشته باشید

نسخه ای از پایان نامه خود که با نسخه ای که داوران تحویل داده شده یکی است، به همراه داشته باشید. بخش ها و نکات مهم آن را مشخص کرده تا به راحتی بتوانید از آنها استفاده کنید.

12- داورها را به چالش بکشید

آغاز خوبی داشته باشید. تلاش بر این داشته باشید که در ارائه پایان نامه خود، تنها سخنگو نباشید زیرا این کار باعث می شود جلسه دفاعیه خسته کننده باشد. مدام چالش ها و سوال هایی را مطرح کنید و خودتان جواب دهید تا ذهن مخاطبان و شنوندگان درگیر شود. این کارها باعث می شود جلسه دفاعیه شما از فضای خسته کننده، به فضای چالش بر انگیز تبدیل شود. به یاد داشته باشید که خستگی داور نتیجه خوبی ندارد.

13- با نگاه کردن به پایان نامه از استرس خود بکاهید

به طور کامل روز قبل از جلسه دفاعیه استراحت کرده و از تغذیه مناسب استفاده کنید. اگر در روز دفاعی پایان نامه دچار استرس شدید، تلاش کنید به بهانه چک کردن چیزی در پایان نامه، از شدت آن کم کنید.

14- در پایان جلسه از استاد های حاضر در جلسه تشکر کنید

برخی دانشجویان به دلیل استرس زیاد، در نهایت فراموش می کنند از اساتید قدردانی کنند. برای پیشگیری از این مورد در زمان تهیه پاورپوینت اسلاید پایانی را به اسامی اساتیدی که در جلسه حضور هستند، اختصاص دهید و از اساتید قدردانی کنید.

15- برخی اتفاقات از کنترل شما خارج هستند

بعضی موارد از جمله افتادن صفحه پروژکتور، قطع شدن برق، خاموش شدن ناگهانی پروژکتور و… نقصی را متوجه شما نخواهد کرد. در این مواقع، استرس نداشته باشید و خونسردانه عمل کنید. اجازه دهید دوستانتان رفع مشکل کنند. تنها روی قسمت هایی از جمله لپ تاپ، ارائه پایان نامه و… که به شما مربوط می شود، تمرکز کنید.

دفاع از پایان نامه

نتیجه گیری

ما در این مقاله از آویژه دفاع پایان نامه و نکات مهم در جلسه دفاعیه برای شما ارائه دادیم. اگر بعد از خواندن این مقاله، سوال یا ابهامی در خصوص جلسه دفاع پایان نامه داشتید، پیشنهاد می کنیم با شماره۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵تماس بگیرید و از خدماتمشاوره تخصصی تحصیلیآویژه استفاده کنید.مشاوران ما در آویژه با بیش از چندین سال سابقه مشاوره، آماده یاری رسانی به شما هستند.

سوالات متداول

سوال علامتشرکت کنندگان جلسه دفاع از پایان نامه چه کسانی هستند؟

شرکت کنندگان شامل دانشجو ارائه دهنده، هیئت داوران، اساتید مشاوره، استاد راهنما و دانشجویان می باشد.

سوال علامتدانشجو چقدر مهلت دارد تا از پایان نامه خود دفاع کند؟

دانشجو سی الی چهل و پنج دقیقه فرصت دارد تا از پایان نامه خود دفاع کند.

سوال علامتدانشجو در جلسه دفاعیه باید به چه نکاتی دقت کند؟

نکات بسیاری است که دانشجو باید به آن دقت کند. ما به 15 تا از آن ها در مقاله بالا اشاره کردیم.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

دفاع از پایان نامه چیست؟ – سیر تا پیاز دفاع از پایان نامه + نکاتی که باید بدانید!

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید