دکترای حرفه ای چیست و چه تفاوتی با دکترای عمومی و تخصصی دارد؟

دکترای حرفه ای چیست و چه تفاوتی با دکترای عمومی و تخصصی دارد؟

دانشجویان و دانش آموزان زیادی هستند که سالانه به دانشگاه های پزشکی، دندانپزشکی و یا دانشگاه های مرتبط به علوم پزشکی وارد می شوند. اغلب این افراد ممکن است اطلاعات زیادی از عبارت های رایج در جامعه پزشکی نداشته باشند.

برخی از عبارت هایی که باعث تعجب دانشجویان گروه پزشکی می شوند، شامل سه عبارت دکترای عمومی، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی است؛ اصطلاحاتی که در معنای لغوی به هم مرتبط هستند؛ اما در زمان استفاده بیانگر معنا و منظور متفاوتی هستند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با هر کدام از این عبارت ها و تفاوت هایشان آشنا کنیم؛ لذا از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دکترای حرفه ای چیست؟

در دانشگاه های پزشکی و دامپزشکی ایران، دکترای حرفه ای عبارتی رایج است؛ اما شباهت آن به عبارت های دیگری مانند دکترای تخصصی و یا دکترای عمومی باعث سردرگمی دانشجویان می شود.

در واقع این عبارت تفاوت زیادی با دکترای تخصصی و عمومی دارد؛ کاربرد و معنای عبارت دکترای حرفه ای در حوزه متفاوتی استفاده می شود.

دکترای حرفه ای، مقطع تحصیلی دربرگیرنده رشته های پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و بیوتکنولوژی است. وقتی یک دانشجو در این رشته ها وارد فضای دانشگاه می شود؛ شروع به تحصیل در این مقطع می کند.

تحصیل در این مقطع تا زمانی که مدرک دکترای خود را دریافت کند، ادامه دارد. البته همانطور که می دانید برای شروع تحصیل در این مقطع باید در کنکور سراسری شرکت کنید.

به بیان ساده تر دکترای حرفه ای همان مدرک ph.D است که معادل مدرک Proffesional Doctorate در دانشگاه های جهان است. این دکتری تنها برای رشته های پزشکی و داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی و بیوتکنولوژی (رشته های کلینیکال) ارائه می شود.

دانشجویان دکتری حرفه ای، 7 سال یا 14 نیمسال را باید پشت سر بگذراند (به غیر از دندانپزشکی که 6 سال طول می کشد). پس از اخذ دکتری حرفه ای، فارغ التحصیلان می توانند در دوره برد تخصصی و یا دکترای تخصصی شرکت کنند.

بعلت تقاضای زیاد و پرطرفدار بودن این رشته ها، موقعیت اجتماعی آن، درآمد و بازار کار آنها در ایران، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ندارند و متقاضیان باید در آزمون سراسری کنکور در مقطع کارشناسی شرکت کنند.

دکترای حرفه ای چیست؟

طول دوره تحصیلی دکترای حرفه ای و کارشناسی ارشد

در رشته های علوم پزشکی مانند دندانپزشکی، پزشکی، دامپزشکی و به طور کلی رشته های زیر نظر وزارت بهداشت، عموما دوره ۶ تا ۷ ساله برای دکترای حرفه ای دارد؛ اما دوره دریافت کارشناسی ارشد ۶ سال است که ۲ سال به دریافت مدرک کارشناسی تعلق می گیرد.

در نتیجه می توان گفت که کارشناسی ارشد بخشی از این مقطع است و در رتبه پایین تری از آن قرار دارد.

اینکه این مقطع چقدر زمان می گیرد، به رشته شما بستگی دارد؛ برای مثال در رشته دندانپزشکی ۶ سال و در دامپزشکی ۶ سال و ۶ ماه طول می کشد که مدرک ‌خود را دریافت کنید؛ اما پزشکی ۷ سال تمام صرف این مقطع می شود.

دکترای عمومی

دکترای عمومی، تفاوت زیادی با دکترای حرفه ای دارد؛ دکترای عمومی یک رشته است که توسط دانشجو طی می شود.

دانشجویی که در حال گذراندن مقطع حرفه ای خود هستند، ممکن است در رشته ای به نام دکترای عمومی به تحصیل بپردازد و مدرک مربوط به آن را نیز دریافت کند. از این رو، بعد از تکمیل این دوره، می تواند به عنوان پزشک عمومی، فعالیت پزشکی خود را ادامه دهد.

همچنین دانشجویی که در رشته داروسازی تحصیل می کند نیز در حال گذراندن دوره دکترای حرفه ای هستند. پزشکان عمومی می توانند نسبت به دریافت تخصص خود اقدام کنند و ادامه تحصیل را در یکی از تخصص ها، بگذرانند.

در ادامه درباره دکترای تخصصی بیشتر توضیح داده ایم، با ما همراه باشید.

دکترای تخصصی

در جامعه امروز، دکترها با پسوندهای متخصص، فوق تخصص و عمومی دسته بندی می شوند. کسانی که مدرک دکترای حرفه ای خود را دریافت می کنند، به عنوان پزشک عمومی تلقی می شوند.

بعد از گرفتن این مدرک، فرد دوره دکترای تخصصی را شروع می کند. البته دانشجویانی که می خواهند وارد این مقطع شوند، باید در آزمون سراسری این مقطع شرکت کنند.

همان طور که از نام آن پیداست، فردی که مدرک دکترای تخصصی خود را دریافت کرده است، به عنوان یک پزشک متخصص در رشته تحصیلی خود فعالیت می کند. چگونگی انتخاب این رشته به رتبه، تلاش و انتخاب فرد در آزمون سراسری بستگی دارد.

افرادی می توانند دکتری تخصصی بگیرند که مدرک دکتری حرفه ای و یا ارشد داشته باشند. طول این دوره 2 تا 6 سال است؛ پس از این دوره نیز دوره فوق دکتری می باشد.

در بعضی از رشته ها، می توان بعد از پایان مقطع دکترای تخصصی، فوق تخصص دکترا را شروع کرد و واضح است که هر چه در این مقاطع جلوتر می رویم، رشته تحصیلی تخصصی تر می شود و نیازمند تلاش بیشتر نیز هست.

تفاوت دکترای عمومی، دکترای تخصصی و دکترای حرفه ای

تفاوت دکترای عمومی، دکترای تخصصی و دکترای حرفه ای

حالا که معنای هر کدام از این عبارت ها را خواندیم، بد نیست که تفاوت های آنها را هم بررسی کنیم.

بیشتر افراد هر سه اینها را در یک دسته می دانند و فکر می کنند دکترای حرفه ای یک مقطع تحصیلی بالاتر از تخصصی است. در حالیکه دقیقاً برعکس این موضوع صحت دارد و برای شرکت در آزمون تخصص، باید مدرک حرفه ای خود را داشته باشید.

حتماً تا به الان فهمیده اید که دکترای حرفه ای و تخصصی دو مقطع تحصیلی هستند؛ اما دکترای عمومی یک رشته تحصیلی که ممکن است توسط دانشجو انتخاب شود.

اگر شما هم یک دانشجوی پزشکی به دنبال کسب تخصص و یا حتی فوق تخصص هستید،‌ باید بدانید که نکته مهم تلاش کردن است. شاید در ظاهر این مسیر بسیار طولانی و سخت بنظر برسد، اما مطمئن باشید که به کمک اراده قوی و تلاش کافی حتماً به هدفتان می رسید.

معادل این مدرک ها در خارج کشور

به طور کلی در خارج کشور پزشکان عمومی، با پسوند MD که مخفف عبارت Medicine Doctor است، شناخته می شوند. البته این پسوند مختص افرادی است که در رشته پزشکی تحصیل کرده‌اند.

کسانی که مدرک داروسازی دارند، از پسوندِ Pharm.D، فیزیوتراپی DPT و دامپزشکی DVM در کنار نام خود استفاده می کنند.

مقایسه دکترای حرفه ای با دکترای تخصصی

مقایسه دکترای حرفه ای با دکترای تخصصی

در این مطلب درباره هر کدام از گزینه های دکترای حرفه ای، تخصصی و عمومی خواندیم. دانستیم که برعکس فکری که اغلب افراد جامعه می کنند، ارتباط مستقیمی بین دکترای عمومی و حرفه‌ای وجود ندارد. همچنین فهمیدیم که برای کسب هر مدرک، نیازمند چه پیش نیازی هست و بعد از آن، چه مقطعی وجود دارد.

در انتها پیشنهاد ما این است که اگر قصد فعالیت در خارج کشور را دارید و یا به مهاجرت فکر می کنید، درباره معادل این مدارک بیشتر بخوانید و حتماً با اطلاعات قبلی برای سفر خود برنامه ریزی کنید.

رشته پزشکی یک مسیر موفقیت را برایتان می سازد، به شرطی که به اندازه کافی، اراده داشته باشید و تلاش کنید!

همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی تر، شما می توانید با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید تا مشاورمان مجرب این مجموعه شما را در مسیر رسیدن به موفقیت راهنمایی نمایند.

برای استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی، می توانید با شماره 9099071985 تماس بگیرید و با کارشناسان باتجربه آویژه صحبت کنید.

سؤالات متداول

علامت سوالدکترای حرفه ای یک مقطع بالاتر از دکترای تخصصی است؟

خیر، در واقع به مقطعی که قبل از دکترای تخصصی قرار دارد، حرفه ای می گویند.

علامت سوالدکترای عمومی ارتباطی با دکترای حرفه ای دارد؟

در واقع این دو چندان بی ربط هم نیستند. دانشجو هایی که رشته دکترای عمومی را انتخاب کرده اند، آن را در گذراندن مقطع دکترای حرفه ای بدست می آورند.

علامت سوالبرای شرکت در آزمون تخصصی، به چه مدرک نیاز است؟

برای شرکت در این آزمون باید مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه ای (که به رشته بستگی دارد) را دریافت کرده باشید.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

دکترای حرفه ای چیست و چه تفاوتی با دکترای عمومی و تخصصی دارد؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 18 نظر:
  1. دکترای حرفه ای یعنی دوره عمومی را گذرانده و می‌تواند برای متخصصی اقدام کند

  2. یبار هم من مختصر توضیح بدم
    سادهٔ سادهٔ ساده‌ش اینه: شما کنکور میدی، اگه در مقطع دکترای تخصصی قبول بشی، میتونی یکی از رشته های پزشکی عمومی، دامپزشکی، داروسازی یا… هررشته کلینیکال دیگه رو انتخاب کنی
    وقتی فارغ تحصیل بشی دکترای تخصصی داری
    حالا دکترای تخصصیِ چی داری؟ دکترای تخصصیِ همون رشته‌ای ک انتخاب کردی، مثلا دکترای تخصصی دامپزشکی…

  3. سلام وجدانا کسی که این مطالب را گرد آوری کرده قبل از ارایه آن خوانده؟ تعریف سه مقطع تحصیلی اینقدر پیچیدگی ندارد در سه جمله قابل تعریف است نه اینکه آدم میخونه بیشتر سر درگم میشه

  4. شما نوشتید دکترای حرفه ای شامل رشته های پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و بیوتکنولوژی !ما متوجه نشدیم این رشته ها باهم شامل دکترای حرفه ای میشه یا هرکدام از این رشته ها دکترای حرفه ای هست ما و ظاهرا بقیه خوانندگان متوجه نشدیم ؟

    1. سلام تمام این رشته ها جزو رشته های دکترای حرفه ای هستند

  5. محمدزارع به کدملی ۵۱۳۰۰۷۶۹۶۶ هستم ومیخواهم فوق لیسانس بگیرم

    1. ساده تر اینکه دکتری حرفه ای یعنی یک مثلادکتری که اصل پزشکی روقبول نداره تعهدومعرفت پزشکی نداره بی ملاحظه وسبکسرکه بسیار حرفه ای درایجاد حمله پانیک وتروما دربیماراست.

  6. آنچه نوشته شده احتمالا ترجمه ای از متون خارجی است مطلب را دقیق نمی رساند

      1. سلام از این دکان بازی دست بردارید جان کلام را بگوید
        پزشک عمومی یک تعریف کلاسیک دارد الباقی دستیار هستند

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید