آشنایی با پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای

آشنایی با پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای

شاخه فنی و حرفه ای، طی چند سال اخیر داوطلبان زیادی را با هدف تربیت و آموزش نیروی کار حرفه ای در حوزه های صنعتی، کامپیوتر، برق و… جذب کرده و در حال حاضر نیز شاهد افزایش استقبال داوطلبان از این رشته ها هستیم.

اکثر قریب به اتفاق هنرآموزان فنی حرفه ای، افرادی هستند که به حضور در کلاس های عملی علاقه مند بوده و رابطه خوبی با برنامه های آموزشی تئوری محور ندارند.

لازم است اشاره کنیم که در حال حاضر در بازار کار کشور فرصت های شغلی مناسبی برای فارغ التحصیلان بسیاری از رشته های هنرستان وجود دارد و داوطلبان می توانند با علم به این موارد، انتخاب رشته مطمئن تری را انجام دهند.

در این مقاله تصمیم داریم تا شما را با پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای از نظر بازار کار آشنا کنیم. لطفا تا انتهای این مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

لیست رشته های فنی و حرفه ای (هنرستان)

ابتدا باید بررسی کنیم هنرستان های فنی و حرفه ای چه رشته هایی ارائه می دهند و بعد از آن بهترین رشته های هنرستان های دخترانه و پسرانه را از نظر بازار کار جدا کنیم.

پونزرشته های هنرستان فنی و حرفه ای ارائه شده در گروه هنر عبارتند از:

نکته: رشته طراحی و دوخت فقط برای بانوان و در هنرستان های دخترانه ارائه می شود.

پونزرشته های هنرستان فنی و حرفه ای ارائه شده در گروه مدیریت و خدمات عبارتند از:

  • گروه خدمات: ناوبری، حمل و نقل
  • گروه بازرگانی و امور اداری: حسابداری
  • گروه بهداشت و سلامت: تربیت کودک، تربیت بدنی

نکته: رشته کودکیاری فقط برای بانوان و در هنرستان های دخترانه ارائه می شود.

پونزرشته های هنرستان فنی و حرفه ای ارائه شده در گروه صنعت عبارتند از:

  • زیرگروه برق و رایانه
  • الکتروتکنیک
  • الکترونیک
  • شبکه و نرم افزار
  • الکترونیک و مخابرات دریایی
  • زیرگروه تعمیر و نگهداری ماشین آلات دریایی
  • مکانیک موتورهای دریایی

پونزرشته های هنرستان فنی و حرفه ای ارائه شده در زیرگروه مواد و فراوری عبارتند از:

پونزرشته های هنرستان فنی و حرفه ای ارائه شده در زیرگروه مکانیک عبارتند از:

  • مکاترونیک
  • صنایع فلزی
  • تاسیسات مکانیکی
  • مکانیک خودرو
  • ماشین ابزار
  • صنایع چوب و مبلمان
  • ابزار
  • زیرگروه معماری ساختمان
  • معماری

پونزرشته های هنرستان فنی و حرفه ای ارائه شده در گروه کشاورزی عبارتند از:

برای کسب اطلاعات بیشتر و جزئی از تمامی رشته های فنی و حرفه ای هنرستان، پیشنهاد می کنیم مقاله «تمامی رشته های فنی و حرفه ای دبیرستان و هنرستان» را مطالعه بفرمایید.

بهترین رشته های هنرستان دخترانه از نظر بازار کار

پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای

ما معتقد هستیم که انتخاب رشته باید بر اساس علاقه و شرایط زندگی فرد تعیین شود. رشته هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، پر متقاضی ترین رشته ها از نظر تیم مشاوره آویژه است.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1- رشته گرافیک

گرافیک، یکی از بهترین رشته های هنرستان برای دختران است. زیرا بازار کار بسیار خوبی دارد و همچنین محیط کاری و جذب شغلی این رشته بیشتر از بین بانوان انجام می گیرد.

دامنه شغلی بسیار گسترده گرافیک سبب می شود که هیچ وقت در زندگی بیکار نمانید.

2- رشته طراحی و دوخت لباس

یکی از پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای دخترانه طراحی و دوخت لباس شب است. این رشته مختص بانوان بوده و فقط در هنرستان های دخترانه ارائه می شود.

همین تک جنسیتی بودن سبب می شود تا بازار کار بهتری برای خانم ها داشته باشد؛ زیرا ورود آقایان می تواند این شغل را اشباع کند.

3- رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار، امروزه متقاضی بسیاری دارد. این تقاضا به حدی است که با کمبود نیروی کار متخصص در این زمینه روبرو هستیم.

با یادگیری برنامه نویسی در این رشته از همان سال های اول می توانید مشغول به کار شوید و با گسترش دانش خود درآمد بالایی را برای خود دست و پا کنید.

4- معماری

معماری داخلی جزو رشته هایی است که همیشه بازار کار خودش را دارد. انسان ها عاشق زیبایی هستند و بسیار دوست دارند در محیطی زندگی کنند که لوکس و مجلل باشد.

معماری داخلی رشته ای بسیار پولساز است به شرط آن که تلاش کنید و ذوق هنری خود را افزایش دهید.

رشته معماری فنی و حرفه ای

5- پرورش گل و گیاه زینتی

گل ها و گیاهان آپارتمانی با تاثیری که بر شادابی روح انسان و زیبایی محیط دارند، بسیار محبوب و پرفروش هستند. بسیاری از افراد برای محل زندگی یا محل کار خود به دنبال گل های آپارتمانی هستند. این یک فرصت اقتصادی مناسب است.

افرادی که به پرورش گل و گیاه آپارتمانی و باغی علاقه دارند و می خواهند آن را به عنوان شغل خود انتخاب کنند، می توانند در این رشته پر درآمد تحصیل کنند. این افراد می توانند با تاسیس گل خانه زمینه اشتغال خود و دیگران را فراهم کنند.

این رشته مشترک بین خانم ها و آقایان است و در زیرگروه امور باغی در گروه کشاورزی قرار دارد.

پونزدر این رشته مباحث زیر تدریس می شود:

  • نگهداری و مراقب از انواع گیاهان
  • میزان نور مورد نیاز آنها
  • نحوه آب دهی به گیاهان
  • تشخیص و رفع مشکلات گل و گیاهان مختلف
  • برخی مباحث مهم دیگر

می توانید با مشاوران تحصیلی مرکز آویژه تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی را از آنان بخواهید. برای بهره مندی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه، می توانید از سراسر کشور و بدون پیش شماره با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

6- رشته ساخت و تولید

ساخت و تولید، یکی از رشته های پردرآمد فنی حرفه ای برای پسران است، که در تعریف کلی به آموزش کار متداول ترین دستگاه های صنعتی برای ورود به بازار کار می پردازد.

هنرجویان طی این دوره با مهارت هایی نظیر جوشکاری، تراشکاری، فرز و برش کاری آشنا شده و در قالب چند پروژه عملی در کارگاه ها مورد آزمایش قرار می گیرند. در پایان این افراد می توانند علی رغم ورود به دانشگاه، در گرایشات مدنظر خود، شانس خود را برای ورود به بازار کار امتحان کنند.

7- رشته برق صنعتی (الکتروتکنیک)

برق صنعتی یا الکتروتکنیک، یکی دیگر از رشته پرطرفدار و پولساز هنرستان است که در بازار کار فرصت های بسیار ویژه ای برای دانش آموختگان آن وجود دارد.

این رشته به دلیل برخورداری از دروس محاسباتی زیاد ریاضی، تحلیل آماری و… در دسته سخت ترین رشته های هنرستان قرار می گیرد؛ که افراد برای شرکت در دوره های باید از توان محاسباتی قابل قبولی برخوردار باشند.

8- مکانیک خودرو

مکانیک خودرو در لیست پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای برای پسران قرار دارد؛ بطوری که آشنایی با لوازم تعمیرات خودرو و نحوه کار با آنها می‌تواند یک شغل پردرآمدی را برای شما ایجاد کند.

البته شما در این خصوص باید با اجزا و بخش‌های مختلف خودرو مانند موتور، گیربکس، دینام، کولر، باطری و غیره آشنایی داشته باشید و همچنین علت خرابی آنها را بیابید تا هر چه سریعتر آنها را تعمیر کنید.

در حال حاضر در کشور ما صنایع خودروسازی بسیار گسترده شده است؛ بنابراین بازار کار شغل مکانیک خودرو بسیار درخشان و پردرآمد است.

پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای

چگونه وارد بازار کار شویم؟

مهمترین دغدغه هنرجویان فنی بعد از پایان تحصیلات خود، نحوه ورود به بازار کار می باشد. در این مورد علاقه فرد حرف اول را میزند و شما باید تصمیم بگیرید که چه اندازه به ورود به بازار کار و یا ادامه تحصیلات آکادمیک خود علاقه مند هستید.

در حال حاضر دانشکده های فنی زیادی در سراسر کشور اقدام به جذب داوطلب در مقاطع مختلف تحصیلی می کنند، که شما در صورت علاقه مندی می توانید بعد از اتمام دوره هنرستان وارد آنها شوید.

در این مرحله اینکه چه طیف از مشاغل مدنظر شما قرار داشته باشند، تقش اساسی ایفا می کند. به عنوان مثال چنانچه شما علاقه به استخدام در کارخانجات معتبر شهر خود داشته و یا مایل به تدریس در سطح دانشگاه باشید، می توانید با ورود به دانشگاه و کسب مدارک عالی شانس خود را برای این منظور بالا ببرید.

در غیر این صورت کارخانجات و کارگاه های بسیاری هستند که در طول سال با جذب هنرآموزان طی دوره های کارآموزی، به آموزش آنها پرداخته و بعد از چند ماه آنها را استخدام می کنند.

باید توجه داشته باشید که سن شما در این موضوع اهمیت زیادی داشته و اغلب کارفرمایان مایل به جذب کارآموزان جوان تر هستند؛ به همین دلیل سعی کنید تصمیم خود را به تاخیر نیندازید.

چگونه وارد بازار کار شویم؟

سخن آخر

شاخه فنی و حرفه ای طی چند سال اخیر داوطلبان زیادی را با هدف تربیت و آموزش نیروی کار حرفه ای به حوزه های صنعتی، کامپیوتر، برق و… به جذب کرده و در حال حاضر نیز شاهد افزایش استقبال داوطلبان از این رشته ها هستیم.

اکثر قریب به اتفاق هنرآموزان فنی حرفه ای، افرادی هستند که به حضور در کلاس های عملی علاقه مند بوده و رابطه خوبی با برنامه های آموزشی تئوری محور ندارند.

در مقاله فوق سعی داشتیم تا شما را با چند مورد از پر طرفدارترین و همینطور پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای آشنا کنیم. شما در صورت علاقه مندی به کسب اطلاعات بیشتر از این رشته ها یا سایر رشته های فنی، می توانید با مشاوران تحصیلی مرکز آویژه تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی را از آنان بخواهید.

برای بهره مندی از خدمات مشاوره تخصصی تحصیلی آویژه، می توانید از سراسر کشور و بدون پیش شماره با شماره 9099071985 تماس بگیرید. از همراهی شما با آویژه سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتاز پردرآمدترین رشته های فنی و حرفه ای به چند مورد اشاره نمایید؟

ساخت و تولید، الکتروتکنیک، مکانیک خودرو، کامپیوتر و…

سوال علامتهنرجویان فنی بعد از پایان دوره دیپلم تحت چه شرایطی وارد بازار کار می شوند؟

این افراد بعد از اخذ دیپلم، می توانند با شرکت در دوره های کارآموزی چندماهه مراکز و کارگاه های صنعتی وارد بازار کار حوزه مور علاقه خود شوند.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

آشنایی با پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 25 نظر:
  1. ایا رشته کامپیوتر و معماری فنی میشه به کانادا مهاجرت کرد ؟

  2. سلام میشه بگید تو استان هرمزگان رشته معماری داخلی اینده شغلی خوبی داره یا نه؟
    آخه بهم میگن معماری داخلی فقط تو شهر های بزرگ آینده شغلی داره و پولسازه

    1. وقت بخیر..
      ایا رشته عکاسی بازار کار خوبی دارد؟ و برای شروع سرمایه زیادی نیاز دارد؟

      1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم بله بازار کار خوبی دارد با عکاسی حرفه ای شروع کنید و سپس اتلیه بزنید برای اطلاعات بیشتر با آویژه تماس حاصل فرمایید

  3. ۱-سلام ببخشید میخواستم بدونم که میشه در رشته الکتروتکنیک در مقاطع بالاتر رفت مثل کارشناسی ارشد یا دکترا ؟؟.
    ۲-دانشگاه های خوب کجا هستن ؟؟
    ۳-میشه به خارج از کشور سفرکرد برای کار ؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

  4. ۱-سلام خسته نباشید من میخواستم بدونم که در رشته الکتروتکنیک میشه تا مقطع کارشناسی ارشد رفت یا بالاتر ۲-سوال منم این بود دانشگاه های خوب برای ادامه تحصیل کجا باید رفت ؟؟! ۳-آیا میشه به کشور خارج هم سفر کرد برای کسب کار

    1. آیا من که یک مقدار سن بالا دارم متواتم تو هنرستان ثبت نام کنم

  5. سلام ببخشید ، مجموع نمرات راهنمایی چقدر باید باشه که بشه بیاد هنرستان و رشته ی فتو گرافی رو برداشت

  6. سلام ببخشید میخواستم بدونم امسال رشته مکانیکی خودرو تو هنرستان دخترانه تو تهران هست؟

  7. سلام ببخشید. برای این که در دانشگاه رشته ی بازیگری را بخوانیم در هنرستان باید چه رشته ای رو انتخاب کنیم ؟سینما یا تولید برنامه های تلویزیونی؟

      1. سلام.من پسرم پایه یازدهم وارسته ریاضی هست…تا قبل از آمدن کرونا درسش خوب بود …ولی الان دو سالی میشه که دیگه درس نمی‌خونه …و علاقه ای هم به درس نشون میده …به نظرتان باید رشته اش را عوض کنم….مثلاً هنرستان رشته کامپیوتر یا تربیت بدنی ….میشه راهنمایی کنید … خواهش میکنم…

      2. سلام چرارشته ی مکانیک برای خانمها نیست الان بیشترخانمهاماشین دارند

  8. سلام من نساء هستم کلاس هفتم از استان اذربایجان غربی شهر ارومیه .میخاستم بپرسم که برای رشته ی هنر در شهر ارومیه ناحیه ی۱ :شغل انمیشین یاهمون پویانمایی کدوم هنرستان های دخترانه ی دولتی وجود داره و هزینه هاش چقدره ؟؟؟؟واز کدوم راه میتونیم تو رشته ی انمیشین در خارج از کشور، کشور هایی مثل کره ی جنوبی . انگلیس یاهمون امریکا . یا کانادا تحصیل کنیم و هزینه و شرایط این هم چطوریه ؟؟؟؟ و میتونیم برای کار گردانی انمیشین یا اموزش کل مراحل انمیشین به این کشور هایی که گفتم بریم و ادمه تحصیل کنیم . و قبل از اینکه در کشور ایران در این شغل تحصیل کردیم باید دیپلوم یا دکتری یا چی بگیریم؟؟ تا بتونیم بریم خارج برای تحصیل و کار کردن در اون شغل؟؟؟ تا بتونیم بریم خارج برای ادامه تحصیل و باید چند سال داشته باشیم و هزینه هاش چقدره ؟؟؟ و چقدر باید در ایران تحصیل کنیم بعد بریم خارج و اول باید چی بگیریم. مثلا دکتری یا دیپلوم باید بگیریم تا بتونیم بریم و دراین رشته در خارج واین کشور هایی که گفتم و دکتری در رشته ی انمیشین یعنی چی ؟؟؟و.اول باید اینجا دوره ببینیم و درس بخونیم بعد اینکه مثلا دکتری گرفتیم میتونیم بریم خارج و این کشورهایی که گفتم . لطفا به سوال هام رسیدیگی کنید این سوال ها خیلی ذهن مو مشغول کرده . نساء هستم از استان اذربایجان غربی .

      1. سلام ببخشید بعد از گرفتن دیپلم تو رشته ی معماری داخلی نمیتونیم وارد بازار کار بشیم؟؟؟

        1. سلام وقتتون بخیر باشه بستگی به میزان فعال بودن شما دارد.

    1. سلام.من پسرم پایه یازدهم وارسته ریاضی هست…تا قبل از آمدن کرونا درسش خوب بود …ولی الان دو سالی میشه که دیگه درس نمی‌خونه …و علاقه ای هم به درس نشون میده …به نظرتان باید رشته اش را عوض کنم….مثلاً هنرستان رشته کامپیوتر یا تربیت بدنی ….میشه راهنمایی کنید … خواهش میکنم…

        1. سلام با دیپلم حسابداری میشه در شرکت مشغول به کار شد و یا بانک ها؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید