مشاوره شغلی حرفه ای (مشاوره انتخاب شغل)

مشاوره شغلی و حرفه ای

توسعه مهارت های فردی و شغلی از طریق مشاوره، یکی از استراتژی های موفق صاحبان کسب و کار است. انتخاب یک مشاور حرفه ای می تواند دانش و مهارت لازم برای پیشرفت مدیران را فراهم ساخته و به آنها در امر تصمیم سازی کمک کند.
پیش از پرداختن به تاثیر مشاوره شغلی در حوزه های مختلف، شاید بهتر باشد تصویر روشنی از این موضوع داشته باشم.

  • منظور از مشاوره شغلی چیست؟

در تعریف ساده، مشاوره شغلی به جلساتی گفته می شود که با هدف بررسی و تقویت مهارت های فردی و حرفه ای صاحبان کسب و کار و مدیران طراحی شده و با معیارهایی مانند ارتقای شغلی، افزایش درآمد مالی، کنترل هیجانات فکری و توسعه نام تجاری سنجیده می شود.

در حالت کلی جلسات مشاوره شغلی از سه بخش تشکیل می شوند:

1- ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻮاﻧﺎیی و ویژگی های شخصیتی اﻓﺮاد 2- بررسی شرایط شغلی افراد نسبت به برنامه های تعیین شده 3- ایجاد نوعی حس توزان میان خصوصیات فردی و اهداف بلند مدت

دلایل انجام مشاوره شغلی

یکی از اصلی ترین اهداف انجام مشاوره شغلی، استفاده بهینه از مهارت های فردی برای رشد است. کارآفرینانی که بیشتر ساعات خود را در تعامل با افراد سازمان و بررسی شرایط رقبا می گذرانند، می توانند برای کاهش آسیب های جسمی ناشی از استرس شغلی و همچنین اطمینان از انجام انتخاب های هوشمندانه و حرفه ای، اقدام به انجام مشاوره های شغلی نمایند.

جلسات مشاوره به افراد تصویری روشنی از شرایط خود و مسیری که در آن قرار دارند، ارائه داده و با تقویت ویژگی ها و مهارت های فردی، آنها رابه چشم اندازی پر از موفقیت امیداوار می کند.

انتخاب شغل و مشاوره شغلی و کاری

 

از اصلی ترین دلایل انجام مشاوره شغلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن حس عدم اطمینان نسبت به آینده شغلی
علاقه به ایجاد ارتباط مبتنی بر احترام با همکاران در محیط های شغلی
خود آگاهی و توانایی بررسی ارزش ها و تفکرات رقبای بازار
برخورداری از قدرت فن بیان در تعاملات مختلف
توانایی هدف گذاری و برنامه ریزی بلند مدت
توانایی انتخاب بهترین انتخاب در مسیر شغلی از طریق تفکر منطقی

4 کاربرد مهم مشاوره شغلی

  • آشنایی با شرایط بازار کار رشته های مختلف
  • کمک به بهبود مهارت های اجتماعی و انجام تعاملات سازنده
  • رشد برند و افزایش اعتبار کسب و کار ها
  • شفاف سازی مسیر و داشتن استراتژی حرفه‌ای برای پیشرفت شغلی

مشاوره شغلی صاحبان کسب و کار به چه شرایطی انجام میگیرد؟

جلسات مشاوره معمولاً در محل کار کارفرما برگزار شده و با تمرکز بر روی موضوعاتی مانند بررسی روند قراردادها و مشاهده نمودار عملکرد شرکت پیگیری می شود. تمرکز بر روی مهارتهای فردی و همچنین انجام یک سری تمرینات برای بهبود این مهارت ها از دیگر بخش های مشاوره شغلی به شمار می رود. این جلسات به توصیه مشاوران در ابتدای هر ماه انجام شده و باعث می شود تا افراد نسبت به برنامه کاری خود در ماه آینده آگاهی کاملی پیدا کنند. حضور در جلسات مشاوره شغلی به کارآفرینان و داوطلبان جویای کار محدود نبوده و کارمندان نیز میتوانند در این جلسات شرکت نمایند.

به عنوان مثال اکثر کارمندان به ۶ تا ۱۲ جلسه یک ساعته نیاز دارند، تا بتوانند نسبت به میزان پیشرفت خود و همچنین مهارت های کلیدی مورد نیاز برای ارتقای شغلی اطلاع حاصل کنند. البته این امر این بستگی به ماهیت شغل افراد نیز خواهد داشت. کارمندان سازمان های مختلف در پایان جلسات قادر خواهند بود تا برای ارزیابی سطح مهارت های مورد خود مانند فن بیان همچنین و مهاتوسعه اینرت ها رویکرد صحیحی اتخاذ کنند. لذا کاربرد جلسات مشاوره شغلی برای مدیران سازمان علاوه بر حصول نتایجی مانند رشد برند و عملکرد سازمان، شامل مباحثی نظیر توجه به مهارت های کارکنان نیز می شود. دستیابی به نتایج مالی مناسب، ارزش‌گذاری، توسعه‌ی منابع انسانی و بهبود مهارت های فردی چند نمونه از کارکردهای استفاده از مشاوره شغلی برای مدیران و کارمندان یک سازمان می باشد.

انتخاب شغل و مشاوره شغلی و کاری

 

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

چه افرادی به مشاوره حرفه ای نیاز دارند؟

چه افرادی به مشاوره حرفه ای نیاز دارندهمانطور که اشاره کردیم، مشاوره شغلی و حرفه ای فرایندی است که طی آن افراد مختلف نظیر مدیران، دانشجویان و کارمندان به منظور افزایش آگاهی و بهبود مهارت های خود، اقدام به ارتباط با مشاوران کسب و کار و یا اصطلاحا “بیزینس کوچ” می نمایند. طبق آمار بیشترین درخواست مراجعه برای انجام مشاوره حرفه ای از جانب مدیران کسب و کار انجام شده و بعد از آن داوطلبان و دانش آموزان در رتبه های بعدی قرار دارند.

شاید دلیل این اتفاق را بتوان عدم اطلاع رسانی صحیح مدیران و سرپرستان سازمان ها در مورد تاثیر انجام مشاوره برای کارمندان دانست.

افراد به این نکته باید توجه داشته باشند که هدف اصلی مشاوره شغلی، ترسیم بک مسیر بلند مدت برای پیشرفت در مسیر حرفه ای آن ها می باشد. در این جلسات، مشاور با شناخت نقاط قوت و ضعف هر فرد تشخیص می‌دهد که شخص برای رسیدن به هدف مورد نظر که ممکن است یک شغل کارمندی یا رشد یک کسب و کار نوپا باشد، چه چیزی نیاز دارید؟ نتایج این جلسات عموما در انتهای هر سال بررسی شده و افراد با شرایط خود آشنایی بیشتری پیدا میکنند.

تیپ های شخصیتی مختلف و مشاغل

هر پوزیشن شغلی، نیازمند تیپ شخصیتی خاصی است. اگر شما نیز دوست دارید بدانید که چه تیپ شخصیتی برای چه شغلی مناسب است، ادامه مطلب را از دست ندهید.

تیپ های شخصیتی توسط روانشناس و یا مشاور تعیین می شود.

مهاجرت تحصیلیتیپ های شخصیتی عبارتند از:

تیپ واقع گرا.

تیپ جست و جو گر.

تیپ هنری.

تیپ اجتماعی.

تیپ متهور.

تیپ قراردادی.

تیپ های شخصیتی مختلف و مشاغل

تیپ واقع گرا

افرادی که تیپ شخصیتی واقع گرا دارد، از مشاغلی که نیازمند ارتباطات اجتماعی هستند، دوری می کنند. نکته جالبی که در این افراد وجود دارد این است که توانایی های فیزیکی و مکانیکی این افراد بسیار زیاد است. افرادی که تیپ شخصیتی واقع گرا دارند، برای لوازم و اشیا و نیز تمام خصوصیاتی که قابل لمس هستند، مانند پول یا دستگاه های خاص و همینطور قدرت و مقام، ارزش خاصی قائل هستند.

از ویژگی های اخلاقی افراد تیپ واقع گرا، رک بودن مادی، خود محور بودن، صرفه جو بودن و سرسخت و تلاشگر و انعطاف ناپذیر هستند.

تیپ جستجوگر

افراد با این تیپ شخصیتی عموما در مشاغلی عملکرد موفقی دارند که فعالیت های آرام و منطقی را میطلبد. این افراد توانایی رهبری ندارند. تعریف این افراد خودشان را محقق و روشنفکر بودن و توانا در زمینه ریاضی و علمی توصیف می کنند.

به ویژگی هایی که خودشان از خودشان توصیف می کنند نیز، ‌خصوصیات زیر را اضافه کنید. مستقل، تحلیل گر، منطقی، روشنفکر، هوشیار، منتقد، خوددار، کناره گیر، فروتن، کنجکاو، دقیق و پیچیده!

اگر شما نیز دنبال مشاغلی می گردید که نیاز به دید دقیق و جستجوگرانه دارند، احتمالا تیپ شخصیتی جستجوگر دارید.

تیپ هنری

افرادی که تیپ شخصیتی هنری دارند، از فعالیت هایی که خلاقانه هستند، بیشتر استقبال می کنند و به همین دلیل از شغل هایی که خشک و صرفا قراردادی هستند، دوری می کنند.

در افراد با تیپ شخصیتی هنری دید منعطف و هنری به مسائل را شاهد هستیم. افراد هنری با دید زیباشناسی به مسائل نگاه می کنند.

مبهم، خیال پرداز، بی نظم، عاطفی، خود انگیخته، حساس، درون نگر، آرمان گرا، مستقل و خیال پرداز، ویژگی هایی هستند که افراد با تیپ هنری دارند.

تیپ شخصیت اجتماعی

تیپ شخصیتی اجتماعی دقیقا نقطه مقابل تیپ شخصیتی واقع گرا است. افراد با تیپ شخصیت اجتماعی خودشان را افراد علاقه مند کمک به دیگران توصیف می کنند.

توانایی تدریس و آموزش خارق العاده ویژگی افراد اجتماعی است و بر خلاف خصوصیات اخلاقی دیگرشان، چندان علاقه مند به شغل های علمی و فیزیکی نیستند.

خوش برخورد، صبور، معاشرتی، فهمیده، صمیمی، مشوق و مهربان از ویژگی های دیگر این افراد است.

تیپ متهور

این افراد را نیز نقطه مقابل افراد جستجوگر بدانید زیرا این افراد از موقعیت های جستجوگرانه دوری می کنند. دنبال فعالیت های متهورانه هستند و میزان ریسک پذیری در این افراد بسیار بالاتر است.

بی باک بودن ریسک پذیر بودن اهل خطر بودن، با انرژی، خوش بین، ماجراجو، هیجان طلب، جاه طلب، معاشرتی، پر حرف، برونگرا و سلطه جویی ویژگی هایی هستند که در این افراد بسیار مشاهده می کنیم.

تیپ قراردادی

افرادی که تیپ شخصیتی قراردادی دارند، افرادی منظم، سازش پذیر و دارای روحیه یکنواختی هستند. افراد قراردادی برای فعالیت های اقتصادی ارزش قائلند. مشاغلی مثل حسابداری و کارمندی مناسب این افراد است.

محتاط، انعطاف پذیر، درون گرا، منظم و کارآمد و فاقد تخیل از ویژگی های افراد قرار دادی است.

سخن آخر

جلسات مشاوره شغلی مورد توجه افراد زیادی نظیر متقاضیان جویای کار و داوطلبان کنکور قرار گرفته است. این جلسات توسط متخصصان حاذف علم روانشناسی و بیزینس که اصطاحا به آنها “بیزینس کوچ” گفته می شود اداره شده و با بررسی جنبه های مختلف مهارتی افراد، اقدام به ترسیم یک نقشه راه بلند مدت برای این آن ها مینماید. مشاوره شغلی در مراحل مختلف زندگی افراد نقش متفاوتی دارد. در مورد دانش آموزی که هنوز رشته تحصیلی و آینده شغلی خود را انتخاب نکرده، مشاور شغلی به بررسی دقیق ویژگی های شخصیتی، استعداد و توانمندی ها، علایق و شرایط خانوادگی او پرداخته و با توجه به آنها، رشته تحصیلی و به دنبال آن شغل مناسب او را تشخیص و او را در جهت مناسب قرار می دهد.

سوالات متداول

عموما چه افرادی اقدام به انجام مشاوره شغلی می نمایند؟

کارفرینان – داوطلبان کنکور – مدیران سازمان ها – کارمند

شرکت در جلسات مشاوره چه تاثیری بر روی مسیر حرفه ای اشخاص میتواند داشته باشد؟

طی این جلسات، مشاور با شناخت نقاط قوت و ضعف هر فرد تشخیص می‌دهد که شخص برای رسیدن به هدف مورد نظر که ممکن است یک شغل کارمندی یا رشد یک کسب و کار نوپا باشد، چه چیزی نیاز دارد. توجه به جنبه های زندگی فردی و اجتماعی و انجام یک سری از تمرینات برای بهبود مهارت هایی مانند فن بیان و کنترل احساسات برای موفقیت در مسیر حرفه ای از مهمترین نکات مطرح شده د رجلسات مشاوره می باشد.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

مشاوره شغلی حرفه ای (مشاوره انتخاب شغل)

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید