معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه 2023 + مدارک لازم

معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه + مدارک لازم

یکی از مواردی که علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه ترکیه برای مقطع کارشناسی باید مدنظر خود داشته باشند، معادل سازی مدارک یا اصطلاحا دنکلیک (Denklik) است.

از آنجایی که نظام آموزشی ترکیه دوازده ساله است، داوطلبان به منظور معادل سازی مدارک خود باید به این نکته توجه کنید که اگر دوره پیش دانشگاهی را هم گذرانده اید، باید مدارک دبیرستان و پیش دانشگاهی خود را ضمیمه سایر مدارک مورد نیاز کرده باشید.

از شما دعوت می‌کنیم در ادامه این مقاله با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید تا با شما از معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه 2023 و مدارک لازم برای آن حرف بزنیم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

تعریف معادل سازی مدارک یا Denklik

به طور خلاصه می‌توان گفت به فرآیند معادل سازی مدارک تحصیلی دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی به منظور ثبت نام مقطع لیسانس در دانشگاه های ترکیه اصطلاحا دنکلیک (Denklik) گفته می‌شود.

این گواهی در حقیقت تایید می‌کند که مدرک یا گواهی مقطع دبیرستان شما معادل هم هستند.

مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

پونزمراحل این اقدام به شرح زیر است:

اخذ گواهی معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه از کنسولگری یا سفارت ترکیه در کشور متقاضی راحت تر خواهد بود (آنها از سیستم دیپلم دبیرستان کشور شما و نحوه انطباق آن با سیستم آموزش ترکیه مطلع هستند)، از اینرو سریعتر و به موقع گواهی خود را برای ثبت نام به دست می آورید.

شما باید به همراه اصل مدارک تحصیلی خود به دفتر مشاوره تحصیلی سفارت جمهوری ترکیه در تهران مراجعه کنید. (مهر مدارک اصلی فراموش نشود.)

بعد از اینکه آنها درخواست شما را برای گواهی معادل سازی ارزیابی کردند یا گواهی معادل سازی را صادر می کنند یا نمی توانند آن را صادر کنند.

مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

مدارک لازم برای معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

در حال حاضر از گواهی معادل سازی بره عنوان اصلی‌ترین مدرک مورد نیاز برای ثبت نام دوره کارشناسی در ترکیه یاد می شود و به همین دلیل داوطلبان باید در تهیه مدارک و دریافت آن دقت زیادی داشته باشند.

عموما دانشگاه‌های ترکیه به دانشجویان زمان بیشتری می دهند تا آنها در صورت طولانی شدن فرآیند دریافت مدارک معادل سازی، بتوانند این مدارک را تحویل دهند.

البته توجه داشته باشید که برای معتبر بودن ثبت نام شما، باید حداکثر تا سه ماه بعد از ثبت نام، حکم معادل‌سازی خود را به واحد آموزش دانشگاه مدنظر خود ارائه نمایید.

توجه داشته باشید که در حین ثبت نام، کارکنان دفتر دانشجویی بین‌المللی دیپلم و ترجمه اصلی شما را بررسی و کپی می‌کنند و سپس مدارک اصلی را به شما پس می دهند.

پونزمدارک لازم عبارتند از:

  • کپی گذرنامه یا کپی از دریافت اقامت در ترکیه در انواع مختلف (کار در ترکیه، تحصیل در ترکیه و…)
  • یک نسخه اصلی از گواهی دبیرستان شما
  • ریز نمرات شما به عنوان شرح اصلی جزئیات دروس شما
  • برگه تایید از وب سایت آموزشی عالی
  • اصلاحیه دفتر اسناد رسمی در زمینه مهاجرت شما
  • واریز 150 لیر برای آموزش عالی ترکیه
  • برگه رضایت آموزش عالی کشور ترکیه برای مهاجرت شما و تحصیل در ترکیه

مدارک لازم برای معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

نحوه دریافت نتیجه معادل سازی مدارک در ترکیه

شما باید در تاریخ مشخص شده در فرم یک رزرو معادل انجام دهید. مدارک جلسه، پاسپورت و مدارک مربوط به اجازه اقامت دانشجویی خود را (در صورت وجود) نیز باید همراه داشته باشید.

پس از تایید درخواست معادل سازی، میز نتایج یک “گواهی معادل سازی (گواهی معادل سازی ترکیه)” را دریافت خواهید کرد. پس از دریافت گواهی معادل، تمام مدارکی را که به پرونده ارسال کرده اید را بررسی کنید.

در صورت دریافت گواهی، معادل آن را به همراه کلیه مدارک مورد نیاز به منبع دانشجویی دانشگاه مربوطه ارسال نمایید. در صورت عدم ارسال تمامی این مدارک به منابع دانشجویی، مجدداً به شما اطلاع داده می شود که ثبت نام شما لغو خواهد شد. زمان نیز بسیار مهم است و منابع دانشجو به تمامی این مدارک نیاز فوری دارد، پس حتما پس از دریافت مدرک معادل در اسرع وقت این مدرک را به دانشگاه مربوطه ارسال کنید.

در صورت نداشتن کارت خوابگاه در هنگام درخواست برای دانشگاه، ممکن است یک “گواهی معادل سازی موقت” دریافت کنید. در این صورت، باید دوباره برای «گواهی معادل دائمی» اقدام کنید. پس از آن، مجوز اقامت دانشجویی دریافت خواهید کرد.


بیشتر بخوانید: نحوه تحصیل در دانشگاه های ترکیه بدون آزمون ورودی ۲۰۲۲


نکته مهم در معادل سازی مدرک تحصیلی

همانطور که اشاره کردیم، داوطلبان تحصیل دوره کارشناسی در دانشگاه های ترکیه باید حداکثر تا سه ماه مدارک مربوط به معادل‌سازی خود را به دانشگاه مورد نظر خود ارائه نمایند.

در این میان برخی از دانشگاه های ترکیه نیز پس از پذیرش زمان بیشتری برای ارائه این مدرک نیاز دارند. برای ادامه فرآیند همسان سازی مدارک، باید پیش از انتخاب مرکز معادل سازی مورد نیاز، تمامی اطلاعات آموزشی و شخصی خود را تکمیل کنید.

لطفا توجه داشته باشید که اگر در دبیرستان های ترکیه تحصیل می کنید، نیازی به اخذ گواهی معادل سازی نخواهید داشت. مدارک فارغ التحصیلانی که در خارج از ترکیه تحصیلات خود را در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس گذرانده اند، نیازی به دریافت گواهینامه معادل سازی ندارند، زیرا باید توسط شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK) تایید شوند.

اگر در استانبول ترکیه هستید، می توانید گواهی معادل سازی آن را از موسسه ملی سیاست آموزشی دانشگاه های تابعه استانبول دریافت کنید.

نکته مهم در معادل سازی مدرک تحصیلی

سخن آخر

معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه برای داوطلبان تمامی رشته های مهندسی، پزشکی، حقوق و … که قصد ورود به مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه را دارند، ضروری است.

به بیان ساده، دنکلیک (Denklik) یا گواهی معادل سازی، نشان می دهد که دیپلم دبیرستان متقاضی به لحاظ اعتبار می‌تواند معادل دیپلم دبیرستان ترکیه باشد و او برای ورود به دانشگاه های ترکیه مشکلی ندارد.

چنانچه در این زمینه سوالی دارید، یا به مشاوره مهاجرت تحصیلی احتیاج دارید، با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را راهنمایی نمایند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتمعادل سازی نمرات دیپلم یا دنکلیک (Denklik) برای داوطلبان کدام مقطع تحصیلی در ترکیه مورد نیاز است؟

مقطع کارشناسی

سوال علامتمدارک لازم برای معادل سازی مدارک یا دنکلیک (Denklik) شامل چه مواردی می‌شود؟

کپی گذرنامه، نسخه اصلی از گواهی دبیرستان، ریز نمرات و…


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه 2023 + مدارک لازم

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- یک نظر:
  1. سلام من اگربخواهم مدرک دکترا تربیت بدنی ( شاخه مدیریت ورزشی) باتوجه به مدارک تطبق شده معادل دانشکاهی ایران راازترکیه بگیرم چکارباید بکنم .من عضو اسبق تیم ملی بودم ودانشجوی انصراف ترم اول دکتردانشکاه ازاد واحدتهران هستم وچون کارمندم میخواهم استفاده کنم

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

دوشنبه

1403/1/13

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید