تفاوت مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی چیست؟ + مزایا و معایب آنها

تفاوت مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی چیست؟ + مزایا و معایب آنها

مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، از محبوبیت بالایی در بین دانش آموزان و والدین برخوردار است و هر ساله دانش آموزان زیادی برای قبولی و به دست آوردن یکی از صندلی های این مدارس، تلاش می کنند.

باید اشاره کنیم که دانش آموزان می توانند در دوره اول و دوم متوسطه اقدام به شرکت در آزمون های ورود به مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان کنند.

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که تفاوت مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی چیست؟ کیفیت آموزش مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی نسبت به سایر مدارس در چه سطحی است؟

مشاوران مرکز مشاوره آویژه به دلیل سوالات مکرر شما در مورد شرایط ثبت نام مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان و تفاوت این دو مدرسه با یک دیگر به نگارش این مقاله جامع و تخصصی پرداخته‌اند.

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که اطلاعات کمی در رابطه مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی دارید، پس با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید، تا بتوانید تصمیم مناسبی در این رابطه بگیرید.

شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

برای ثبت نام در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان با سطح علمی بالا به رقابت می پردازند.

همانطور که می دانید در مدارس دولتی برای جذب دانش آموزان شرایط خاصی در نظر گرفته نمی شود و تقریبا تمام دانش آموزان می توانند در این مدارس ثبت نام کنند. اما مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان هر کدام شرایط مختلفی برای ثبت نام دارند.

قبل از ورود به این مدارس، دانش آموزان باید در آزمون ورودی شرکت کنند و بعد از قبولی در آزمون با اراده قوی و پشتکار به تحصیل بپردازند.

در این قسمت شما را با قوانین مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی که برای ثبت نام داوطلبان است آشنا می کنیم.

شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

شرایط ثبت نام در مدرسه تیز هوشان

برای ورود به مدارس تیزهوشان، دانش آموزان می توانند در تمام مقاطع راهنمایی و دبیرستان اقدام به شرکت در آزمون ورودی کنند.

پونزشرایط پذیرش در این مدارس عبارتند از:

بالا بودن نمرات در تمامی دروس ابتدایی و راهنمایی

داشتن تابعیت ایرانی (اتباع دیگر نیز می توانند با شرایط خاص و استعلام در آزمون ورودی این مدارس شرکت کنند.)

دریافت نمره قبولی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

لازم به ذکر است که شرط ورود بدون آزمون برای این مدارس، بالا بودن معدل دانش آموز می باشد.

شرایط ثبت نام در مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی در دوره های اول و دوم متوسطه دانش آموز می پذیرد.

پونزشرایط ورود و قوانین مدارس نمونه دولتی عبارتند از:

دانش آموزانی که در پایه یازدهم تقاضای ثبت نام در مدارس نمونه دولتی را دارند، نباید دروس افتاده در پایه دهم داشته باشند.

دانش آموزانی که در پایه دوازدهم تقاضای ثبت نام در مدارس نمونه دولتی را دارند، نباید دروس افتاده در پایه یازدهم داشته باشند.

یکی از مهمترین شرایط ثبت نام در این مدارس، قبولی در تمام امتحانات خرداد ماه است.

دانش آموزان متقاضی باید در پایه های دهم و یازدهم حداقل معدل کل 17 را کسب کرده باشند.

دانش آموز باید در تمامی دروس پایه دهم و یازدهم حداقل نمره سالانه 15 را کسب کرده باشد.

دانش آموز باید برای ثبت نام در مدارس نمونه دولتی، نمره لازم در آزمون ورودی را کسب کرده باشد.

نکته مورد توجه دانش آموزان متقاضی تحصیل در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

نکته مورد توجه دانش آموزان متقاضی تحصیل در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

در هر دو مدرسه تیزهوشان و نمونه دولتی، این قانون وجود دارد که اگر دانش آموز نتواند نمرات خوب و معدل بالایی در این مدارس کسب کند، احتمال انتقال یا اخراج او از این مدارس به مدارس دیگر وجود دارد.

پس دانش آموزان دقت کنند که پس از قبولی در این مدارس، باید تلاش خود را بیشتر کنند تا بتوانند تحصیلات خود را در این مدارس بهتر ادامه بدهند؛ بیشتر از قبل درس بخوانند و در رقابت با دانش آموزان عملکرد بهتری داشته باشند.

تفاوت مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

با وجود اینکه هر دو مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی از محبوبیت بالایی در بین داوطلبان برخوردار است، اما تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند.

پونزاین تفاوت ها شامل موارد زیر می باشند:

  • برای تحصیل در هر کدام از مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، باید شهریه پرداخت شود؛ اما شهریه مدارس تیزهوشان نسبت به شهریه مدارس نمونه دولتی بالاتر است.
  • یکی از مهمترین تفاوت های مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی این است که در مدارس نمونه دولتی شرط پذیرش معدل بالای 17 می باشد؛ ولی در مدارس تیزهوشان شرط پذیرش معدل بالای 19 است.
  • به دلیل اینکه شرایط پذیرش در مدارس تیزهوشان نسبت به نمونه دولتی سخت تر است، دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان مشغول تحصیل هستند، از ضریب هوشی بالاتری برخوردار هستند.
  • پذیرش دانش آموزان در مدارس تیزهوشان در هر دو دوره نیاز به کسب نمره قبولی در آزمون ورودی است. اما در مدارس نمونه دولتی در پایه اول متوسطه آزمون ورودی حذف شده است و پذیرش دانش آموزان صرفا بر اساس معدل کل می باشد.
  • هم مدارس نمونه دولتی و هم مدارس تیزهوشان از سطح علمی بالایی برخوردار هستند. اما رقابت بین دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان تحصیل می کنند، بیشتر از رقابت بین دانش آموزان نمونه دولتی می باشد.
  • کتاب های که در این مدارس تدریس می شود، همان کتاب های مدارس دولتی می باشد و تفاوتی ندارند؛ اما در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی از از کتاب های کمک درسی و مکمل برای یادگیری بیشتر استفاده می شود.
  • با توجه به این موضوع که هزینه های تحصیل در مدارس تیزهوشان بیشتر است، پس مسلما امکانات مدارس تیزهوشان نسبت به امکانات مدارس نمونه دولتی برای دانش آموزان بهتر است.
  • یکی از تفاوت های بارز مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان این است که در مدارس نمونه دولتی برخی از دانش آموزان به عنوان ذخیره در نظر گرفته می شوند. اگر از دانش آموزان پذیرفته شده شخصی از تحصیل در این مدرسه انصراف دهد، از دانش آموزان ذخیره استفاده می شود.

تفاوت مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

مزایا و معایب مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی چیست؟

مسلما تمامی مدارس با هر سطح کیفیتی، دارای معایب و مزایای مختلفی هستند. مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی نیز با وجود تفاوت های بسزایی که با مدارس دولتی دارند، به دور از ایراد نیستند.

دانش آموزان و والدین قبل از اقدام به تحصیل فرزندانشان، در هرکدام از مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی باید تفاوت ها، مزایا و معایب هرکدام از این مدارس را بررسی کرده، سپس در رابطه با انتخاب مدرسه مورد نظرشان تصمیم بگیرند.

برخی مزایای تحصیل در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی علاوه بر آموزش های تئوری، آموزش های عملی نیز داده می شود که باعث افزایش خلاقیت و رشد و شکوفایی دانش آموزان و افزایش مهارت های عملی آنان می شود.

در این مدارس دانش آموزان از نظر هوش و توانایی در یک سطح قرار دارند، که این امر سبب افزایش کیفیت تحصیل دانش آموزان می شود.

بالا بودن ضریب هوشی دانش آموزان در این مدارس رشد علمی و کیفی مدرسه را نیز به دنبال دارد.

کیفیت آموزش مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بالاتر از دیگر مدارس است؛ زیرا معمولا معلمان با تجربه و دارای رتبه علمی بالا در این مدارس مشغول فعالیت هستند.

در نتایج کنکور سراسری، درصد قبولی مدارس تیزهوشان و همچنین درصد قبولی مدارس نمونه دولتی، بیشتر است.

با توجه به اینکه ظرفیت مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان کمتر از مدارس دولتی می باشد، زمان بیشتری برای یادگیری و تحصیل هر دانش آموز صرف می شود.

با در نظر گرفتن برنامه درسی منظم برای دانش آموزان، از هدر رفتن وقتشان حتی در اوقات خارج از مدرسه جلوگیری می شود.

تمامی دانش آموزان دارای استعدادهایی هستند که ممکن است از استعدادهای خود در زمینه های مناسبش مطلع نباشد؛ مهمترین هدف و برنامه مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی کشف و پرورش این استعدادها است.

معایب تحصیل در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی مشغول به تحصیل هستند، گاها بخاطر شرایط حاکم و برتری این مدارس نسبت به سایر مدارس، دچار غرور و اعتماد به نفس کاذب می شوند.

به دلیل وجود رقابت زیاد در این مدارس، دانش آموزان دچار استرس و اضطراب بیش از اندازه می شوند و برای کسب نمره خوب و بالا تنش و فشار زیادی را تحمل می کنند.

جذب دانش آموزان نمونه و با استعداد در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، باعث کاهش سطح علمی در مدارس دیگر می شود.

هزینه های بالا و شهریه های این مدارس، باعث می شود برخی از دانش آموزان با استعداد نتوانند از امکانات مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی استفاده کنند.

تحصیل در این مدارس باعث می شود که انتظارات والدین و اطرافیان از دانش آموز و همچنین انتظارات او از خودش به شدت افزایش یابد، که این امر باعث ایجاد مشکلات جدی برای دانش آموز می شود. به عنوان مثال اگر او نتواند نمره خوبی در امتحاناتش کسب کند، به شدت افسرده می شود و دیگر اشتیاقی برای ادامه تحصیل ندارد.

مزایا و معایب مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی چیست؟

نتیجه گیری

این موضوع که شما در مدرسه نمونه دولتی، تیزهوشان و یا مدرسه های عادی درس می خوانید، از اهمیت خیلی زیادی برخوردار نیست! مهم این است که شما تا چه اندازه برای موفقیت در تحصیل خود تلاش می کنید؛ پشتکار، علاقه و کوشش شما تاثیرات قابل توجهی در میزان موفقیت شما خواهد داشت.

در مقاله بالا مشاوران آویژه به صورت کاملا دقیق در مورد تفاوت ها، مزایا و معایب مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان توضیح داده اند. توجه داشته باشید که ابتدا در مورد مزایا و معایب هر کدام از مدارس اطلاعات کاملی را کسب کرده و سپس برای تحصیل در مدرسه مورد نظر اقدام کنید.

تحصیل در این مدارس می تواند به شما کمک کند تا بهتر از قبل برای آینده و موقعیت تحصیلی خود تلاش کنید.

برای استفاده از خدماتمشاوره تخصصی تحصیلیآویژه، می توانید از سراسر کشور بدون پیش شماره با شماره۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال علامتآیا بعد از پذیرش در مدارس نمونه دولتی یا تیزهوشان امکان انصراف وجود دارد؟

بله؛ اگر دانش آموزی از وضعیت و شرایط خود در این مدارس راضی نباشد، می تواند با موافقت مدیریت مدرسه، انصراف بدهد.

سوال علامتآیا شهریه مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در تمام مقاطع یکسان است؟

خیر؛ شهریه علاوه بر اینکه در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی متفاوت است، در پایه های مختلف هر مدرسه، نیز با هم برابر نیست.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

تفاوت مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی چیست؟ + مزایا و معایب آنها

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- یک نظر:

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

چهارشنبه

1402/12/9

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید